Izpusti težkih kovin so se v Sloveniji v obdobju 1990-2021 zmanjšali, kar lahko v veliki meri pripišemo tako izvrševanju zakonodaje Evropske unije kot izboljšanem nadzoru in uporabi najboljših razpoložljivih tehnologij.
Kazalec prikazuje gibanje antropogenih izpustov kovin (svinec, kadmij, živo srebro) v zrak v obdobju 1990-2021 v Sloveniji in gibanje izpustov po kategorijah virov. Kazalec prikazuje izpuste težkih kovin v državah Evropske unije za leto 2021.
Kovine so onesnaževala, ki so obstojna v okolju in imajo lastnost, da se postopoma nalagajo v organizmih živali in človeka višje v prehranjevalni verigi. Dolgotrajna izpostavljenost nižjih organizmov manjšim koncentracijam kovin lahko izpostavi plenilske organizme, vključno s človekom, potencialno škodljivim koncentracijam. Že izpostavljenost nizkim koncentracijam kovin je lahko vzrok za razvoj rakastih obolenj, za zaostalost v razvoju in poškodbe ledvic ter celo za smrt v primeru izpostavljenosti zelo visokim koncentracijam. Raziskuje se predvsem potencialna vloga kovin pri karcinogenih, imunskih in reproduktivnih učinkih ter učinkih v človekovem razvoju. Kovine niso omejene na določeno geografsko območje in jih ni mogoče učinkovito nadzorovati na lokalni ravni. Lahko se prenašajo po zraku na velike razdalje po celotni zemeljski obli.
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje, 2023 (3. 05. 2023)
Svinec (Pb) [indeks (1990=100)] | Kadmij (Cd) [indeks (1990=100)] | Živo srebro (Hg) [indeks (1990=100)] | |
---|---|---|---|
1990 | 100 | 100 | 100 |
1991 | 89,63 | 87,15 | 92,08 |
1992 | 84,19 | 89,55 | 90,80 |
1993 | 82,77 | 86,14 | 82,69 |
1994 | 83,75 | 88,02 | 82,99 |
1995 | 55,07 | 87,74 | 70,88 |
1996 | 27,79 | 85,72 | 67,06 |
1997 | 25,90 | 90,62 | 74,44 |
1998 | 22,38 | 92,59 | 76,23 |
1999 | 20,23 | 86,35 | 69,10 |
2000 | 18,67 | 90,48 | 68,08 |
2001 | 15,72 | 103,91 | 63,64 |
2002 | 14,09 | 95,53 | 66,15 |
2003 | 14,30 | 100,89 | 62,74 |
2004 | 14,62 | 100,75 | 61,02 |
2005 | 15,94 | 112,46 | 62,41 |
2006 | 15,81 | 107,33 | 58,16 |
2007 | 16,21 | 114,24 | 59,32 |
2008 | 16,91 | 113,58 | 60,67 |
2009 | 14,01 | 100,44 | 50,79 |
2010 | 15,66 | 108,84 | 52,76 |
2011 | 15,69 | 108,78 | 52,27 |
2012 | 14,92 | 102,71 | 51,33 |
2013 | 14,66 | 104,29 | 52,99 |
2014 | 13,84 | 93,45 | 50,76 |
2015 | 13,96 | 98,48 | 49,78 |
2016 | 14,30 | 100,15 | 49,60 |
2017 | 14,24 | 99,57 | 52,56 |
2018 | 14,09 | 93,78 | 53,13 |
2019 | 13,36 | 89,85 | 52,42 |
2020 | 11,49 | 86,21 | 51,09 |
2021 | 13,02 | 94,13 | 52,07 |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje, 2023 (3. 05. 2023)
Proizvodnja elektrike in toplote [t] | Raba goriv v industriji [t] | Cestni promet [t] | Ostali promet [t] | Raba goriv v gospodinjstvih in storitvenem sektorju [t] | Industrijski procesi in raba topil [t] | Odpadki [t] | Kmetijstvo [t] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 0,84 | 0,96 | 29,82 | 8,06 | 1,22 | 2,35 | 0,00 | 0 |
1991 | 0,76 | 0,85 | 26,29 | 7,87 | 1,44 | 1,55 | 0,00 | 0 |
1992 | 0,85 | 0,68 | 25,74 | 6,27 | 1,24 | 1,63 | 0,00 | 0 |
1993 | 0,81 | 0,56 | 27,58 | 4,30 | 1,09 | 1,45 | 0,00 | 0 |
1994 | 0,79 | 0,49 | 27,65 | 4,75 | 0,90 | 1,62 | 0,01 | 0 |
1995 | 0,77 | 0,55 | 17,84 | 2,22 | 0,83 | 1,60 | 0,00 | 0 |
1996 | 0,70 | 0,56 | 7,89 | 0,65 | 0,82 | 1,40 | 0,00 | 0 |
1997 | 0,77 | 0,58 | 7,05 | 0,49 | 0,74 | 1,56 | 0,01 | 0 |
1998 | 0,81 | 0,58 | 5,41 | 0,49 | 0,72 | 1,65 | 0,01 | 0 |
1999 | 0,71 | 0,52 | 4,69 | 0,34 | 0,73 | 1,75 | 0,01 | 0 |
2000 | 0,74 | 0,51 | 4,03 | 0,16 | 0,68 | 1,94 | 0,01 | 0 |
2001 | 0,81 | 0,59 | 2,60 | 0,02 | 0,78 | 1,98 | 0,02 | 0 |
2002 | 0,85 | 0,68 | 1,84 | 0,00 | 0,63 | 2,07 | 0,03 | 0 |
2003 | 0,80 | 0,59 | 1,83 | 0,00 | 0,66 | 2,27 | 0,04 | 0 |
2004 | 0,82 | 0,62 | 1,85 | 0,00 | 0,62 | 2,41 | 0,01 | 0 |
2005 | 0,83 | 0,61 | 1,92 | 0,00 | 0,71 | 2,81 | 0,01 | 0 |
2006 | 0,85 | 0,60 | 2,00 | 0,00 | 0,63 | 2,75 | 0,01 | 0 |
2007 | 0,87 | 0,52 | 2,21 | 0,00 | 0,69 | 2,71 | 0,01 | 0 |
2008 | 0,88 | 0,52 | 2,46 | 0,00 | 0,70 | 2,74 | 0,01 | 0 |
2009 | 0,82 | 0,45 | 2,09 | 0,00 | 0,68 | 2,00 | 0,02 | 0 |
2010 | 0,84 | 0,46 | 2,14 | 0,00 | 0,68 | 2,61 | 0,05 | 0 |
2011 | 0,86 | 0,45 | 2,24 | 0,00 | 0,68 | 2,51 | 0,05 | 0 |
2012 | 0,82 | 0,41 | 2,24 | 0,00 | 0,65 | 2,30 | 0,04 | 0 |
2013 | 0,79 | 0,45 | 2,12 | 0,00 | 0,66 | 2,27 | 0,04 | 0 |
2014 | 0,60 | 0,48 | 2,10 | 0,00 | 0,54 | 2,23 | 0,03 | 0 |
2015 | 0,64 | 0,43 | 2,06 | 0,00 | 0,61 | 2,28 | 0,03 | 0 |
2016 | 0,69 | 0,40 | 2,16 | 0,00 | 0,62 | 2,29 | 0,03 | 0 |
2017 | 0,69 | 0,43 | 2,19 | 0,00 | 0,58 | 2,24 | 0,03 | 0 |
2018 | 0,67 | 0,43 | 2,06 | 0,00 | 0,51 | 2,39 | 0,03 | 0 |
2019 | 0,65 | 0,43 | 2,00 | 0,00 | 0,48 | 2,18 | 0,03 | 0 |
2020 | 0,64 | 0,37 | 1,65 | 0,00 | 0,46 | 1,82 | 0,03 | 0 |
2021 | 0,59 | 0,32 | 1,89 | 0,00 | 0,53 | 2,26 | 0,04 | 0 |
Air pollutant emissions data viewer (Gothenburg Protocol, LRTAP Convention) 1990-2021, Evropska agencija za okolje, 2023 (3. 05. 2023)
Avstrija [indeks (1990 = 100)] | Hrvaška [indeks (1990 = 100)] | Italija [indeks (1990 = 100)] | Madžarska [indeks (1990 = 100)] | Malta [indeks (1990 = 100)] | Nizozemska [indeks (1990 = 100)] | Slovenija [indeks (1990 = 100)] | EU-27 [indeks (1990 = 100)] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
1991 | 84,47 | 67,99 | 76,62 | 87,35 | 99,22 | 83,30 | 89,63 | 74,99 |
1992 | 60,15 | 49,94 | 57,73 | 34,08 | 103,57 | 70,50 | 84,19 | 57,77 |
1993 | 42,59 | 49,46 | 53,45 | 29,74 | 125,79 | 62,70 | 82,77 | 52,78 |
1994 | 29,46 | 53,89 | 49,26 | 23,85 | 125,79 | 53,98 | 83,75 | 48,62 |
1995 | 11,07 | 50,38 | 47,00 | 17,72 | 123,67 | 45,90 | 55,07 | 44,75 |
1996 | 10,54 | 40,54 | 44,49 | 14,19 | 128,65 | 31,50 | 27,79 | 38,88 |
1997 | 10,45 | 36,77 | 40,28 | 12,13 | 134,48 | 16,41 | 25,90 | 34,20 |
1998 | 10,06 | 34,98 | 37,20 | 11,39 | 137,06 | 12,75 | 22,38 | 30,98 |
1999 | 9,94 | 34,01 | 33,32 | 3,80 | 137,98 | 10,45 | 20,23 | 27,21 |
2000 | 9,82 | 27,78 | 23,08 | 2,60 | 138,64 | 8,17 | 18,67 | 18,50 |
2001 | 9,66 | 21,23 | 17,59 | 2,68 | 121,52 | 9,43 | 15,72 | 13,44 |
2002 | 10,23 | 12,99 | 6,85 | 2,84 | 140,68 | 10,59 | 14,09 | 10,87 |
2003 | 10,30 | 6,28 | 7,00 | 2,92 | 145,65 | 9,56 | 14,30 | 10,23 |
2004 | 10,40 | 4,11 | 7,32 | 2,80 | 146,19 | 10,00 | 14,62 | 9,51 |
2005 | 11,02 | 2,63 | 7,65 | 1,74 | 137,35 | 8,86 | 15,94 | 9,01 |
2006 | 11,26 | 1,97 | 7,69 | 1,69 | 141,77 | 8,90 | 15,81 | 8,91 |
2007 | 6,07 | 1,90 | 7,64 | 1,66 | 140,41 | 10,56 | 16,21 | 8,75 |
2008 | 6,02 | 1,79 | 7,18 | 1,89 | 139,09 | 9,01 | 16,91 | 8,84 |
2009 | 5,62 | 1,67 | 5,28 | 1,62 | 146,57 | 9,30 | 14,01 | 6,78 |
2010 | 6,17 | 1,56 | 5,79 | 1,48 | 149,86 | 11,12 | 15,66 | 7,70 |
2011 | 6,23 | 1,51 | 6,03 | 1,59 | 111,41 | 6,65 | 15,69 | 6,25 |
2012 | 6,23 | 1,35 | 5,81 | 1,56 | 140,91 | 4,78 | 14,92 | 6,04 |
2013 | 6,30 | 1,61 | 5,39 | 1,45 | 127,02 | 4,11 | 14,66 | 6,20 |
2014 | 6,01 | 1,49 | 5,60 | 1,45 | 136,03 | 2,68 | 13,84 | 5,86 |
2015 | 5,88 | 1,50 | 5,36 | 1,55 | 124,26 | 2,56 | 13,96 | 5,68 |
2016 | 6,06 | 1,53 | 4,74 | 1,57 | 122,38 | 2,66 | 14,30 | 5,46 |
2017 | 6,09 | 1,55 | 4,87 | 1,55 | 119,71 | 2,55 | 14,24 | 5,58 |
2018 | 5,87 | 1,59 | 4,90 | 1,53 | 124,62 | 1,76 | 14,09 | 5,90 |
2019 | 5,66 | 0,98 | 4,79 | 1,59 | 130,90 | 1,54 | 13,36 | 5,37 |
2020 | 5,12 | 1,04 | 4,17 | 1,54 | 108,59 | 1,72 | 11,49 | 4,80 |
2021 | 5,39 | 1,03 | 4,88 | 1,79 | 114,86 | 1,45 | 13,02 | 5,21 |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje, 2023 (3. 05. 2023)
Proizvodnja elektrike in toplote [t] | Raba goriv v industriji [t] | Cestni promet [t] | Ostali promet [t] | Raba goriv v gospodinjstvih in storitvenem sektorju [t] | Ubežne emisije [t] | Industrijski procesi in raba topil [t] | Odpadki [t] | Kmetijstvo [t] | Skupaj [t] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 0,10 | 0,06 | 0,01 | 0,00 | 0,24 | 0,00 | 0,19 | 0,00 | 0 | 0,61 |
1991 | 0,09 | 0,05 | 0,01 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,12 | 0,00 | 0 | 0,54 |
1992 | 0,10 | 0,05 | 0,01 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,13 | 0,00 | 0 | 0,55 |
1993 | 0,10 | 0,05 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,11 | 0,00 | 0 | 0,53 |
1994 | 0,10 | 0,05 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,13 | 0,00 | 0 | 0,54 |
1995 | 0,09 | 0,05 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,13 | 0,00 | 0 | 0,54 |
1996 | 0,08 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,11 | 0,00 | 0 | 0,53 |
1997 | 0,09 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,12 | 0,00 | 0 | 0,56 |
1998 | 0,10 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,13 | 0,00 | 0 | 0,57 |
1999 | 0,09 | 0,03 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,14 | 0,00 | 0 | 0,53 |
2000 | 0,09 | 0,03 | 0,02 | 0,00 | 0,26 | 0,00 | 0,15 | 0,00 | 0 | 0,56 |
2001 | 0,10 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,31 | 0,00 | 0,15 | 0,00 | 0 | 0,64 |
2002 | 0,10 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,24 | 0,00 | 0,16 | 0,00 | 0 | 0,59 |
2003 | 0,10 | 0,07 | 0,02 | 0,00 | 0,26 | 0,00 | 0,17 | 0,01 | 0 | 0,62 |
2004 | 0,10 | 0,08 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,17 | 0,00 | 0 | 0,62 |
2005 | 0,10 | 0,08 | 0,02 | 0,00 | 0,30 | 0,00 | 0,18 | 0,00 | 0 | 0,69 |
2006 | 0,10 | 0,07 | 0,02 | 0,00 | 0,27 | 0,00 | 0,19 | 0,00 | 0 | 0,66 |
2007 | 0,10 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,31 | 0,00 | 0,20 | 0,00 | 0 | 0,70 |
2008 | 0,10 | 0,06 | 0,03 | 0,00 | 0,30 | 0,00 | 0,20 | 0,00 | 0 | 0,70 |
2009 | 0,10 | 0,05 | 0,02 | 0,00 | 0,29 | 0,00 | 0,15 | 0,00 | 0 | 0,62 |
2010 | 0,10 | 0,05 | 0,02 | 0,00 | 0,30 | 0,00 | 0,18 | 0,01 | 0 | 0,67 |
2011 | 0,10 | 0,05 | 0,03 | 0,00 | 0,30 | 0,00 | 0,19 | 0,01 | 0 | 0,67 |
2012 | 0,10 | 0,04 | 0,03 | 0,00 | 0,29 | 0,00 | 0,17 | 0,01 | 0 | 0,63 |
2013 | 0,09 | 0,05 | 0,02 | 0,00 | 0,30 | 0,00 | 0,17 | 0,01 | 0 | 0,64 |
2014 | 0,07 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,17 | 0,00 | 0 | 0,57 |
2015 | 0,08 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,28 | 0,00 | 0,16 | 0,00 | 0 | 0,61 |
2016 | 0,08 | 0,05 | 0,03 | 0,00 | 0,28 | 0,00 | 0,16 | 0,00 | 0 | 0,62 |
2017 | 0,08 | 0,06 | 0,03 | 0,00 | 0,27 | 0,00 | 0,17 | 0,00 | 0 | 0,61 |
2018 | 0,08 | 0,05 | 0,03 | 0,00 | 0,24 | 0,00 | 0,17 | 0,00 | 0 | 0,58 |
2019 | 0,08 | 0,06 | 0,03 | 0,00 | 0,22 | 0,00 | 0,17 | 0,00 | 0 | 0,55 |
2020 | 0,07 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,21 | 0,00 | 0,16 | 0,00 | 0 | 0,53 |
2021 | 0,07 | 0,06 | 0,02 | 0,00 | 0,25 | 0,00 | 0,17 | 0,01 | 0 | 0,58 |
Air pollutant emissions data viewer (Gothenburg Protocol, LRTAP Convention) 1990-2021, Evropska agencija za okolje, 2023 (3. 05. 2023)
Avstrija [indeks (1990 = 100)] | Hrvaška [indeks (1990 = 100)] | Italija [indeks (1990 = 100)] | Madžarska [indeks (1990 = 100)] | Poljska [indeks (1990 = 100)] | Malta [indeks (1990 = 100)] | Slovenija [indeks (1990 = 100)] | EU-27 [indeks (1990 = 100)] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
1991 | 94,58 | 92,60 | 107,65 | 93,43 | 87,27 | 95,94 | 87,15 | 91,05 |
1992 | 78,69 | 72,82 | 102,03 | 87,14 | 85,77 | 95,22 | 89,55 | 84,41 |
1993 | 70,97 | 76,35 | 98,94 | 90,77 | 99,95 | 108,78 | 86,14 | 80,15 |
1994 | 65,52 | 67,61 | 95,75 | 87,80 | 105,95 | 103,91 | 88,02 | 78,98 |
1995 | 63,13 | 73,68 | 95,61 | 86,41 | 101,74 | 101,88 | 87,74 | 76,87 |
1996 | 62,21 | 78,73 | 93,77 | 84,94 | 104,50 | 103,58 | 85,72 | 77,64 |
1997 | 60,24 | 75,86 | 93,42 | 84,78 | 100,56 | 104,37 | 90,62 | 76,38 |
1998 | 57,39 | 79,11 | 90,33 | 83,55 | 93,31 | 104,93 | 92,59 | 73,31 |
1999 | 59,50 | 82,30 | 89,39 | 80,64 | 86,63 | 106,96 | 86,35 | 70,46 |
2000 | 58,44 | 76,91 | 91,77 | 94,55 | 82,30 | 104,18 | 90,48 | 64,82 |
2001 | 59,21 | 84,00 | 89,87 | 99,33 | 79,51 | 114,83 | 103,91 | 61,52 |
2002 | 58,48 | 83,54 | 75,13 | 82,67 | 76,75 | 116,90 | 95,53 | 61,49 |
2003 | 59,48 | 89,97 | 71,95 | 86,33 | 82,59 | 126,69 | 100,89 | 58,77 |
2004 | 59,37 | 91,16 | 75,40 | 77,24 | 85,18 | 121,99 | 100,75 | 56,80 |
2005 | 61,82 | 96,12 | 77,79 | 71,09 | 80,72 | 110,02 | 112,46 | 54,33 |
2006 | 64,05 | 91,64 | 73,29 | 72,37 | 84,02 | 112,99 | 107,33 | 52,68 |
2007 | 50,75 | 81,47 | 71,64 | 75,24 | 87,75 | 116,73 | 114,24 | 50,68 |
2008 | 50,54 | 83,82 | 63,63 | 72,80 | 86,34 | 115,16 | 113,58 | 48,61 |
2009 | 49,98 | 82,00 | 50,21 | 76,22 | 78,84 | 114,97 | 100,44 | 42,72 |
2010 | 54,19 | 84,02 | 47,64 | 80,54 | 85,56 | 119,01 | 108,84 | 43,45 |
2011 | 53,09 | 78,43 | 47,22 | 88,38 | 87,15 | 115,77 | 108,78 | 42,41 |
2012 | 54,22 | 75,27 | 44,09 | 90,76 | 87,57 | 120,44 | 102,71 | 40,32 |
2013 | 55,06 | 75,30 | 40,65 | 89,46 | 84,70 | 113,74 | 104,29 | 39,05 |
2014 | 51,22 | 67,56 | 40,11 | 81,15 | 85,07 | 107,96 | 93,45 | 38,22 |
2015 | 53,14 | 71,79 | 40,12 | 86,20 | 88,37 | 91,15 | 98,48 | 37,67 |
2016 | 52,09 | 67,45 | 39,45 | 84,35 | 86,11 | 85,66 | 100,15 | 37,85 |
2017 | 52,97 | 67,45 | 39,80 | 84,89 | 88,16 | 78,30 | 99,57 | 37,27 |
2018 | 50,63 | 68,21 | 39,63 | 77,09 | 101,41 | 72,61 | 93,78 | 37,46 |
2019 | 49,60 | 64,56 | 38,47 | 73,88 | 97,48 | 70,80 | 89,85 | 35,84 |
2020 | 48,86 | 64,14 | 35,34 | 73,40 | 92,52 | 67,57 | 86,21 | 33,90 |
2021 | 52,33 | 62,33 | 39,61 | 71,92 | 90,82 | 8,91 | 94,13 | 34,07 |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje, 2023 (3. 05. 2023)
Proizvodnja elektrike in toplote [t] | Raba goriv v industriji [t] | Cestni promet [t] | Ostali promet [t] | Raba goriv v gospodinjstvih in storitvenem sektorju [t] | Ubežni izpusti [t] | Industrijski procesi in raba topil [t] | Odpadki [t] | Kmetijstvo [t] | Skupaj [t] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 0,16 | 0,10 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,00 | 0,04 | 0,01 | 0 | 0,36 |
1991 | 0,14 | 0,10 | 0,01 | 0,00 | 0,05 | 0,00 | 0,02 | 0,01 | 0 | 0,34 |
1992 | 0,16 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,00 | 0,02 | 0,01 | 0 | 0,33 |
1993 | 0,16 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,00 | 0,02 | 0,01 | 0 | 0,30 |
1994 | 0,15 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,03 | 0,00 | 0,02 | 0,02 | 0 | 0,30 |
1995 | 0,11 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,03 | 0,00 | 0,02 | 0,01 | 0 | 0,26 |
1996 | 0,10 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,02 | 0,01 | 0 | 0,24 |
1997 | 0,11 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,02 | 0,02 | 0 | 0,27 |
1998 | 0,12 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,02 | 0,02 | 0 | 0,28 |
1999 | 0,10 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,02 | 0,02 | 0 | 0,25 |
2000 | 0,10 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,03 | 0,02 | 0 | 0,25 |
2001 | 0,07 | 0,09 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,03 | 0,02 | 0 | 0,23 |
2002 | 0,08 | 0,09 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,03 | 0,02 | 0 | 0,24 |
2003 | 0,07 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,03 | 0,03 | 0 | 0,23 |
2004 | 0,06 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,03 | 0,02 | 0 | 0,22 |
2005 | 0,06 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,03 | 0,02 | 0 | 0,23 |
2006 | 0,04 | 0,09 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,04 | 0,02 | 0 | 0,21 |
2007 | 0,05 | 0,08 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,04 | 0,02 | 0 | 0,22 |
2008 | 0,04 | 0,09 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,04 | 0,02 | 0 | 0,22 |
2009 | 0,04 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,03 | 0,02 | 0 | 0,19 |
2010 | 0,04 | 0,06 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,04 | 0,02 | 0 | 0,19 |
2011 | 0,04 | 0,06 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,04 | 0,02 | 0 | 0,19 |
2012 | 0,04 | 0,06 | 0,01 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,02 | 0 | 0,19 |
2013 | 0,04 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,04 | 0,03 | 0 | 0,19 |
2014 | 0,03 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,03 | 0 | 0,18 |
2015 | 0,03 | 0,06 | 0,01 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,03 | 0 | 0,18 |
2016 | 0,03 | 0,06 | 0,01 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,03 | 0 | 0,18 |
2017 | 0,04 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,03 | 0 | 0,19 |
2018 | 0,03 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,03 | 0 | 0,19 |
2019 | 0,03 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,03 | 0 | 0,19 |
2020 | 0,03 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,03 | 0,03 | 0 | 0,19 |
2021 | 0,03 | 0,07 | 0,01 | 0,00 | 0,01 | 0,00 | 0,04 | 0,03 | 0 | 0,19 |
Air pollutant emissions data viewer (Gothenburg Protocol, LRTAP Convention) 1990-2021, Evropska agencija za okolje, 2023 (3. 05. 2023)
Avstrija [indeks (1990 = 100)] | Hrvaška [indeks (1990 = 100)] | Italija [indeks (1990 = 100)] | Madžarska [indeks (1990 = 100)] | Portugalska [indeks (1990 = 100)] | Danska [indeks (1990 = 100)] | Slovenija [indeks (1990 = 100)] | EU-27 [indeks (1990 = 100)] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
1991 | 96,04 | 96,73 | 97,56 | 96,99 | 101,81 | 103,69 | 92,08 | 93,88 |
1992 | 79,44 | 98,37 | 96,52 | 85,71 | 102,74 | 94,80 | 90,80 | 87,61 |
1993 | 69,52 | 28,35 | 94,27 | 87,06 | 100,48 | 92,65 | 82,69 | 79,93 |
1994 | 62,34 | 26,07 | 91,71 | 83,36 | 104,73 | 80,45 | 82,99 | 78,02 |
1995 | 63,29 | 25,76 | 93,85 | 71,21 | 110,73 | 73,40 | 70,88 | 76,76 |
1996 | 60,11 | 24,99 | 92,36 | 68,64 | 115,11 | 77,84 | 67,06 | 74,03 |
1997 | 62,43 | 29,18 | 94,48 | 66,18 | 127,32 | 62,57 | 74,44 | 69,54 |
1998 | 56,69 | 31,18 | 93,89 | 63,05 | 118,07 | 53,12 | 76,23 | 65,96 |
1999 | 54,94 | 34,17 | 90,71 | 62,47 | 115,66 | 46,92 | 69,10 | 63,49 |
2000 | 55,57 | 42,61 | 95,31 | 61,19 | 106,23 | 31,74 | 68,08 | 62,63 |
2001 | 58,29 | 43,69 | 94,47 | 60,85 | 92,40 | 27,61 | 63,64 | 58,17 |
2002 | 58,43 | 47,79 | 94,75 | 58,48 | 89,76 | 26,70 | 66,15 | 58,90 |
2003 | 60,09 | 49,75 | 99,09 | 57,76 | 84,28 | 27,38 | 62,74 | 56,58 |
2004 | 59,53 | 50,75 | 84,96 | 54,86 | 86,44 | 22,93 | 61,02 | 54,21 |
2005 | 64,04 | 52,73 | 81,88 | 49,22 | 81,34 | 21,83 | 62,41 | 52,34 |
2006 | 43,41 | 50,28 | 83,90 | 35,59 | 80,13 | 19,45 | 58,16 | 50,60 |
2007 | 43,76 | 52,65 | 75,05 | 34,72 | 79,15 | 19,05 | 59,32 | 47,94 |
2008 | 44,39 | 50,91 | 70,52 | 36,19 | 75,83 | 18,84 | 60,67 | 45,24 |
2009 | 39,34 | 44,91 | 52,87 | 33,12 | 74,35 | 14,25 | 50,79 | 38,49 |
2010 | 44,03 | 46,88 | 55,57 | 32,52 | 72,17 | 13,53 | 52,76 | 39,54 |
2011 | 43,84 | 44,83 | 56,32 | 32,26 | 65,15 | 12,47 | 52,27 | 39,72 |
2012 | 44,31 | 42,14 | 60,64 | 33,29 | 62,46 | 9,72 | 51,33 | 37,95 |
2013 | 46,34 | 43,36 | 50,90 | 29,97 | 59,86 | 10,45 | 52,99 | 35,49 |
2014 | 44,44 | 42,17 | 55,39 | 31,46 | 59,12 | 10,56 | 50,76 | 35,14 |
2015 | 43,92 | 41,13 | 47,34 | 32,86 | 61,96 | 9,01 | 49,78 | 33,49 |
2016 | 41,33 | 41,84 | 41,88 | 32,04 | 60,46 | 10,48 | 49,60 | 32,02 |
2017 | 42,41 | 36,24 | 46,15 | 35,79 | 62,32 | 8,91 | 52,56 | 31,90 |
2018 | 41,08 | 36,30 | 45,08 | 31,11 | 61,23 | 8,60 | 53,13 | 31,38 |
2019 | 41,78 | 32,21 | 41,70 | 30,31 | 58,72 | 7,22 | 52,42 | 28,54 |
2020 | 42,38 | 32,90 | 37,70 | 29,44 | 56,25 | 7,39 | 51,09 | 25,64 |
2021 | 41,22 | 32,23 | 41,35 | 28,64 | 56,72 | 7,49 | 52,07 | 27,49 |
Izpusti svinca (Pb) v Sloveniji so leta 2021 znašali 5,6 t. Glede na leto 1990 so se izpusti svinca v Sloveniji zmanjšali kar za 87 %, najbolj na račun vpeljave neosvinčenega bencina. Največji upad izpustov je bil zabeležen leta 1995, ko je prišla v veljavo Direktiva o kakovosti motornega bencina in dizelskega goriva v zvezi z vsebnostjo žvepla, svinca in benzena. Osvinčeno gorivo je bilo umaknjeno iz prodaje julija 2001. Glavne vire izpustov svinca so leta 2021 predstavljali industrijski procesi. Izpusti svinca v EU-27 so se v obdobju 1990-2021 zmanjšali za 95 %. Največji upad je v tem obdobju zabeležila Hrvaška. Leta 2021 je najvišje izpuste svinca med članicami Evropske unije beležila Poljska, najmanjše pa Malta.
Izpusti kadmija (Cd) so leta 2021 v Sloveniji znašali 0,58 t. V obdobju 1990-2021 so se izpusti zmanjšali za 6 %. Mala kurišča so bila leta 2021 glavni vir izpustov kadmija v ozračje. Izpusti kadmija iz industrije so v devetdesetih upadli zaradi boljših tehnologij za zmanjševanje izpustov pri čiščenju odpadnih voda, v sežigalnicah, pri prečiščevanju in taljenju kovin ter zaradi zaprtja starejših in neekonomičnih industrijskih objektov. Izpusti kadmija v EU-27 so se v obdobju 1990-2021 zmanjšali za 66 %. Leta 2021 je najvišje izpuste kadmija v EU-27 beležila Poljska, najmanjše pa Malta. Največje zmanjšanje je dosegla Malta.
Izpusti živega srebra (Hg) v zrak v Sloveniji so leta 2021 znašali 0,19 t. V obdobju 1990-2021 so v Sloveniji upadli za 48 %. Glavni vir Hg je bila v letu 2021 raba goriv v industriji. Izpusti Hg v EU-27 so se v obdobju 1990-2021 zmanjšali za 75 %, največje zmanjšanje je dosegla Danska. Največje izpuste Hg v EU-27 je leta 2021 prispevala Poljska, najnižje pa Malta. Upad izpustov živega srebra v zrak v EU lahko pripišemo izboljšanemu nadzoru nad živosrebrnimi celicami v industrijskih procesih ter zaradi upada rabe premoga in zamenjave z drugimi gorivi.
Za zmanjšanje izpustov kovin v Sloveniji je pomembna naslednja zakonodaja:
Zakon o varstvu okolja zahteva, da morajo vsi večji nepremični viri izpustov zaprositi za integrirano okoljsko dovoljenje. To velja tako za obstoječe in nove naprave, kar je urejeno z Uredbo o vrsti dejavnosti in naprav, ki lahko povzročajo onesnaževanje okolja večjega obsega. Za obstoječe industrijske obrate so dovoljenja v pripravi in temeljijo na najboljših razpoložljivih tehnologijah.
Zakonodaja s področja kovin na ravni Evropske unije zajema Protokol o težkih kovinah h Konvenciji iz leta 1979 o onesnaževanju zraka na velike razdalje preko meja (LRTAP), ki zajema tri ključne škodljive snovi: kadmij, živo srebro in svinec. Direktiva o celovitem nadzoru in preprečevanju onesnaženja (IPPC), z namenom zmanjšanja izpustov (težkih) kovin in organskih onesnaževal iz industrijske proizvodnje, definira obveznosti za obratovalna dovoljenja, vpeljuje ciljne vrednosti oz. merila uspešnosti za energetsko učinkovitost in zahteva uporabo najboljših razpoložljivih tehnologij tako v novih kot tudi v obstoječih napravah.
Podatki za Slovenijo
Cilji so povzeti po: Protokolu o težkih kovinah, ki je del Konvencije iz leta 1979 o onesnaževanju zraka na velike razdalje preko meja (2001/379/ES)
Metodologija in pogostost zbiranja podatkov za kazalec:
Izpusti so večinoma izračunani iz podatkov o rabi goriv, industrijski proizvodnji, količini odloženih odpadkov, podatkov o vrsti in številu vozil ter ustreznih emisijskih faktorjev. Priporočena metodologija za izračun izpustov onesnaževal zraka je EMEP/EEA metodologija, ki jo pripravlja mednarodna skupina za evidence izpustov in projekcij (TFEIP) pod okriljem Evropske agencije za okolje (EEA).
Podatki so predstavljeni za obdobje 1990-2021. Osvežujejo se letno. Novi podatki o izpustih so predvidoma na voljo aprila tekočega poročevalskega leta in sicer za 2 leti nazaj glede na tekoče poročevalsko leto. Pravilnost izračunov in primernost uporabe podatkov nadzira Sekretariat Konvencije o onesnaževanju zraka na velike razdalje preko meja (CLRTAP) in Evropska komisija z rednimi revizijami poročil.
Metodologija obdelave podatkov:
Podatki o izpustih predstavljajo državne izpuste težkih kovin v zrak. Predstavljeni so tudi izpusti po kategorijah virov: Proizvodnja elektrike in toplote, Raba goriv v industriji, Cestni promet, Ostali promet, Raba goriv v gospodinjstvih in storitvenem sektorju, Industrijski procesi in raba topil, Ubežni izpusti, Odpadki in Kmetijstvo.
Podatkovni viri:
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Izpusti onesnaževal zraka |
kt |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka Centralno odložišče poročil (CDR) |
1990-2021 |
aprila za predpreteklo leto |
letno |
3. maj 2023 |
da |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno, 2 = EU, 3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov,
2 = vsaj 5leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Podatki za Evropo
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec:
Zbirka podatkov o izpustih v zrak temelji na oceni izpustov, izračunani na podlagi uporabe statističnih podatkov (o prodanih gorivih, industrijski proizvodnji, kmetijski dejavnosti) ter ustreznih emisijskih faktorjev, definiranih po metodologiji EMEP/EEA (EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook, 2019). Metodologija se začela razvijati leta 1995 v okviru Tematskega centra za izpuste onesnaževal v zrak (TFEIP – Task Force on Emission Inventories and Projections), ki deluje pod okriljem Evropske agencije za okolje. Kazalec je osnovan na uradnem poročanju Sekretariatu Konvencije o čezmejnem onesnaževanju zraka na velike razdalje (CLRTAP). Poroča se o skupnih državnih izpustih in izpustih po sektorjih. Podatki o izpustih so predstavljeni za obdobje 1990-2021. Osvežujejo se letno. Novi podatki o izpustih za EU-27 so predvidoma na voljo avgusta tekočega poročevalskega leta in za 2 leti nazaj glede na tekoče poročevalsko leto.
Metodologija obdelave podatkov:
V kazalcu so uporabljeni indeksi z izhodiščnim letom 1990. Priporočena metodologija za popis ocen izpustov je zbrana v EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook, 2019.
Geografska pokritost:
EU-27 vključuje države članice EU: Avstrija, Belgija, Bolgarija, Ciper, Češka, Danska, Estonija, Finska, Francija, Grčija, Hrvaška, Irska, Italija, Latvija, Litva, Luksemburg, Madžarska, Malta, Nemčija, Nizozemska, Poljska, Portugalska, Romunija, Slovaška, Slovenija, Španija, Švedska.
Podatkovni viri:
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Izpusti onesnaževal zraka |
kt |
Evropska agencija za okolje Air pollutant emissions data viewer (Gothenburg Protocol, LRTAP Convention) 1990-2021
|
1990-2021 |
avgusta za predpreteklo leto
|
letno |
4. avgust 2023 |
Informacije o kakovosti:
Prednost: podatki so preračunani po enotni metodologiji EMEP/EEA in zato medsebojno primerljivi.
Slabosti: Ocene izpustov svinca so od leta 1990 zaradi največjega vira temeljile na meritvah koncentracij svinca v gorivih, ki so bile strogo nadzorovane, dokler goriv niso postopoma odpravili v poznih devetdesetih letih. Te ocene so zanesljive, manj zanesljive so ocene v zadnjih letih, saj je raven izpustov dosti nižja in je pridobljena iz manjšega števila virov. Zanesljive so ocene izpustov iz kovinsko predelovalne industrije, saj so naprave v glavnem urejene v skladu z direktivo IPPC, ocene pa temeljijo na meritvah izpustov ali emisijskih faktorjih, ki so bili raziskani za določeno vrsto postopka. Izpusti iz ostalih manjših virov zgorevanja in industrijskih ter gospodarskih aktivnosti so slabše dokumentirani.
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): Podatki so zanesljivi.
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Scenariji in projekcije niso na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 2
Časovna primerljivost: 2
Prostorska primerljivost: 2