Izpusti toplogrednih plinov (TGP) iz prometa so se v Sloveniji med leti 1986 - 2022 skoraj potrojili. Tudi v EU izpusti TGP iz prometa v povprečju presegajo gospodarsko rast, vendar bistveno manj kot v Sloveniji; v obdobju 1990-2022 so v EU-28 narasli za skoraj četrtino. Glavni vir TGP je večinoma cestni promet, ki prispeva kar 99 % vseh izpustov TGP iz prometa. Večinski delež, ki ga imajo v Sloveniji izpusti iz prometa v skupnih izpustih TGP in premalo učinkoviti ukrepi za njihovo zmanjšanje, otežujejo prizadevanje Slovenije za dosego sprejetih obveznosti.
Ublažitev podnebnih sprememb je največji okoljski razvojni izziv, s katerim se spoprijema človeštvo. Znanstveni izsledki kažejo, da obstaja povezava med izpusti TGP (CO2, CH4, N2O in F-plini) in temperaturo ozračja. Ker se količina TGP antropogenega izvora v atmosferi, zaradi naraščajočih izpustov, zlasti zaradi energetske rabe goriv, intenzivno povečuje, obstaja velika verjetnost za porast temperature v prihodnosti. To bi imelo velik vpliv na življenje na Zemlji. Zato je bila na mednarodni ravni sprožena akcija, cilj katere je znižanje izpustov TGP na vrednosti, ki bi imele »sprejemljiv« vpliv na podnebje.
V Sloveniji omejevanje izpustov toplogrednih plinov (TGP) ureja predvsem Zakon o varstvu okolja (ZVO-2). Ta zakon določa nacionalne cilje in ukrepe za zmanjšanje emisij, skladno z mednarodnimi zavezami, kot so cilji iz Pariškega sporazuma in podnebni cilji Evropske unije. Prav tako vključuje podlage za izvajanje ukrepov, kot je trgovanje z emisijskimi kuponi in sektorjske omejitve emisij za promet, energetiko in druge industrije.
Kazalec prikazuje izpuste TGP v prometu od izhodiščnega leta 1986 dalje po vrstah prometa v Sloveniji ter gibanje izpustov TGP v Sloveniji v obdobju 1986-2022 in v evropskih državah v obdobju 1990-2022. Skupni izpusti so razdeljeni na cestni, letalski in železniški promet. Izpusti iz plovil so zajeti v cestnem prometu, saj ločenih podatkov o porabi goriv za ta namen nimamo. Izpusti iz mednarodnih skladišč (mednarodni letalski in ladijski promet) v tem kazalcu niso prikazani in se tudi ne prištevajo k nacionalnim izpustom.
Med TGP uvrščamo ogljikov dioksid (CO2), metan (CH4), didušikov oksid (N2O), fluorirane ogljikovodike (HFC), perfluorirane ogljikovodike (PFC) in žveplov heksafluorid (SF6). Količine izpustov TGP se zaradi primerljivosti preračunajo na ekvivalent CO2, ki upošteva razlike med toplogrednim potencialom posameznih plinov. Izpusti iz prometa se nanašajo na prve tri pline (CO2, CH4, N2O).
GHG Archive, Slovenian Environment Agency (2024)
skupaj [1000 t ekvivalenta CO2] | ostali promet [1000 t ekvivalenta CO2] | železniški promet [1000 t ekvivalenta CO2] | cestni promet [1000 t ekvivalenta CO2] | letalski promet [1000 t ekvivalenta CO2] | |
---|---|---|---|---|---|
1986 | 2051,41 | 0,01 | 76,99 | 1973,80 | 0,61 |
1987 | 2424,93 | 0,01 | 76,33 | 2348,18 | 0,41 |
1988 | 2454,33 | 0,01 | 73,76 | 2379,97 | 0,59 |
1989 | 2484,58 | 0,01 | 74,95 | 2408,79 | 0,83 |
1990 | 2736,62 | 0,01 | 72,77 | 2662,76 | 1,08 |
1991 | 2592,94 | 0,01 | 81,26 | 2511,06 | 0,61 |
1992 | 2634,77 | 0,01 | 54,61 | 2579,18 | 0,97 |
1993 | 3189,84 | 0,01 | 46,23 | 3141,87 | 1,73 |
1994 | 3586,70 | 0,01 | 46,76 | 3537,90 | 2,03 |
1995 | 4019,83 | 0,02 | 48,79 | 3969,04 | 1,98 |
1996 | 4571,65 | 0,02 | 45,38 | 4524,04 | 2,21 |
1997 | 4774,76 | 0,02 | 43,98 | 4728,40 | 2,37 |
1998 | 3961,01 | 0,02 | 42,97 | 3915,09 | 2,93 |
1999 | 3749,86 | 0,02 | 41,88 | 3705,13 | 2,83 |
2000 | 3698,17 | 0,01 | 42,64 | 3652,68 | 2,84 |
2001 | 3860,56 | 0,02 | 41,62 | 3816,61 | 2,32 |
2002 | 3909,38 | 0,02 | 43,82 | 3863,23 | 2,31 |
2003 | 3959,02 | 0,02 | 41,14 | 3915,49 | 2,37 |
2004 | 4137,02 | 0,03 | 41,74 | 4093,38 | 1,87 |
2005 | 4406,82 | 0,03 | 41,78 | 4362,28 | 2,74 |
2006 | 4642,73 | 0,03 | 41,60 | 4599,09 | 2,01 |
2007 | 5246,23 | 0,04 | 40,36 | 5203,61 | 2,22 |
2008 | 6166,83 | 2,16 | 37,10 | 6125,49 | 2,08 |
2009 | 5162,79 | 3,42 | 31,23 | 5126,16 | 1,98 |
2010 | 5303,28 | 4,42 | 33,42 | 5263,47 | 1,97 |
2011 | 5654,17 | 0,88 | 35,11 | 5615,41 | 2,77 |
2012 | 5673,42 | 1,19 | 33,27 | 5636,66 | 2,30 |
2013 | 5372,68 | 0,49 | 34,26 | 5336,20 | 1,73 |
2014 | 5389,32 | 1,81 | 44,96 | 5340,68 | 1,87 |
2015 | 5360,38 | 2,98 | 41,30 | 5314,12 | 1,98 |
2016 | 5734,75 | 2,80 | 34,60 | 5695,33 | 2,03 |
2017 | 5865,06 | 4,62 | 32,26 | 5826,46 | 1,72 |
2018 | 5844,31 | 0,85 | 29,36 | 5812,08 | 2,01 |
2019 | 5635,18 | 0,69 | 25,92 | 5606,59 | 1,97 |
2020 | 4575,71 | 1,00 | 18,88 | 4554,26 | 1,58 |
2021 | 5205,49 | 0,94 | 22,83 | 5180,25 | 1,47 |
2022 | 5795,24 | 0,51 | 23,37 | 5768,66 | 2,70 |
Emisijske evidence TGP, poročano oktober 2024, ARSO (12. 11. 2024)
izpusti 1986 [Gg] | izpusti 2022 [Gg] | sprememba 1986-2022 (%) [%] | |
---|---|---|---|
CO2 | 1975,00 | 5732,21 | 190,24 |
CH4 | 0,90 | 0,18 | -80,47 |
N2O | 0,10 | 0,22 | 109,09 |
letalski promet | 0,61 | 1,70 | 176,74 |
cestni promet | 1950,54 | 5768,66 | 195,75 |
železniški promet | 76,99 | 23,37 | -69,64 |
sprememba [%] | |
---|---|
Poljska | 234,28 |
Irska | 128,48 |
Slovenija | 111,68 |
Malta | 106,08 |
Hrvaška | 72,65 |
Češka | 72,37 |
Romunija | 70,09 |
Madžarska | 68,71 |
Ciper | 63,81 |
Luksemburg | 60,55 |
Portugalska | 57,69 |
Španija | 54,23 |
Bolgarija | 52,55 |
Avstrija | 48,48 |
Grčija | 23,49 |
EU-27 | 19,50 |
Belgija | 15,56 |
Slovaška | 14,12 |
Danska | 11,99 |
Italija | 7,09 |
Francija | 4,98 |
Litva | 3,45 |
Latvija | 3,44 |
Estonija | 2,86 |
Nizozemska | -8,60 |
Nemčija | -9,62 |
Finska | -19,14 |
Švedska | -30,14 |
Evropski zeleni dogovor določa cilj doseči ogljično nevtralno EU do leta 2050. To zahteva razogljičenje vseh sektorjev. Za dosego teh ciljev je Evropski podnebni zakon določil potrebne pravne obveznosti, vključno s ciljem zmanjšanja izpustov toplogrednih plinov za 55 % do leta 2030 in zmanjšanja izpustov iz prometa za 90 % do leta 2050.
Da bi zagotovili, da lahko transportni sistem EU doseže zeleno preobrazbo, je bila leta 2020 predstavljena strategija "Trajnostna in pametna mobilnost". Skupaj z akcijskim načrtom ta strategija vključuje 84 pobud, ki bodo pomagale doseči to preobrazbo. Ta strategija je ključnega pomena, saj prometni sektor prispeva skoraj četrtino izpustov toplogrednih plinov v Evropi. Poleg tega se je ta sektor izkazal za zahtevnega pri razogljičenju in od leta 1990 ni pokazal enakih zmanjšanj izpustov toplogrednih plinov kot drugi sektorji. Zato je pomembno podrobno spremljati ta sektor in projicirati spremembe izpustov toplogrednih plinov na podlagi zmanjšanj, ki jih omogočajo že sprejeti ali načrtovani politični ukrepi v državah članicah EU.
Letalski promet (vse letalske družbe, ki delujejo v Evropi) je vključen v sistem trgovanja z izpusti EU (EU ETS), medtem ko preostali del prometnega sektorja (z izjemo mednarodnega ladijskega prometa) ureja Uredba o delitvi prizadevanj (Effort Sharing Regulation).
Po podatkih Agencije RS za okolje največji delež TGP prispeva promet (33 % leta 2019), sledi pa mu energetika (27 %). Izpusti TGP so se v prometu v obdobju 1986–2022 potrojili, najbolj v cestnem in letalskem prometu. Izpusti iz železniškega prometa so se v enakem obdobju skoraj prepolovili. Po posameznih TGP so v obdobju 1986 - 2022 najbolj narasli izpusti CO2 (za 190 %) izpusti N2O za 109 %, medtem, ko so se izpusti CH4 zmanjšali za 81 %.
Cestni promet je vir velike večine izpustov zaradi prometa, saj je leta 2022 prispeval 99 % vseh izpustov. Število cestnih motornih vozil, pa tudi moč in prostornina njihovih motorjev v Sloveniji nenehno naraščajo, medtem, ko se specifična poraba novih vozil le počasi zmanjšuje. Razvoj infrastrukture, posebno na urbanih območjih, taki rasti ne zmore slediti, zato so vse pogostejši cestni zastoji, ki dodatno prispevajo k izpustom. V zadnjih letih je zelo pereča tudi rast cestnega tovornega prometa, posebno tranzitnega. Delež izpustov iz tovornega prometa je bil leta 2014 ocenjen na 35,5 %, medtem, ko druge izpuste povzroča potniški promet (osebni promet 63,2 %, avtobusni promet 1,4 %).
Medtem, ko so se izpusti železnic v EU od leta 1990 zmanjšali, so se povečali izpusti cestnega prometa, pomorskega prometa in letalstva. V prihodnjih 15 letih naj bi se zmanjšali le izpusti cestnega prometa. Cestni promet predstavlja največji delež skupnih izpustov prometa v EU (približno 73 % leta 2022), vendar naj bi se ta zmanjšal, saj se cestni promet razogljičuje hitreje kot drugi načini prevoza. Največje povečanje do leta 2030 je predvideno v letalskem sektorju, čemur sledi mednarodni pomorski promet. Zato naj bi ti podsektorji v prihodnjih letih predstavljali večji delež izpustov v prometnem sektorju. Najnovejši trendi kažejo še hitrejše povečanje, kot je bilo predvideno za letalstvo, čeprav bodo učinki COVID-19 v letu 2020 verjetno povzročili znatno zmanjšanje (TERM, 2020).
Slovenija je bila po rasti izpustov TGP med 33 državami, ki so članice Evropske agencije za okolje, v letu 2018 na visokem četrtem mestu. V starih članicah se je rast v zadnjih letih umirila, medtem, ko je v novih ravno v zadnjih letih rast občutna. K rasti sta prispevala tako cestni kot letalski promet. Izpusti TGP iz mednarodnega letalstva in pomorstva prav tako hitro naraščajo, vendar niso vključeni v kvote, relevantne za cilje Kjotskega protokola.
Za izpolnjevanje obveznosti iz prvega obdobja Kjotskega protokola je Vlada RS leta 2009 sprejela spremenjen in dopolnjen operativni načrt za zmanjšanje izpustov TGP. V zadnjem poročilu Vladi o spremljanju izvajanja OP-TGP za leto 2011 je ugotovljeno, da so nižji izpusti iz prometa v zadnjih letih posledica precejšnjega zmanjšanja zunanjetrgovinskih tokov oziroma cestnega blagovnega prometa. Ustrezen dejavnik je bilo tudi ustrezno prilagajanje trošarin, kar pomeni, da so bile maloprodajne cene goriva primerljive s cenami v sosednjih državah. Z uvajanjem nujnih ukrepov trajnostne prometne politike je Slovenija še vedno zelo zaostajala, čeprav so bila v začetku leta 2010 zagotovljena znatna sredstva za investicije v železniško infrastrukturo, v tem letu pa se je intenziviralo tudi izvajanje aktivnosti na področju javnega potniškega prometa. Povečala se je podpora razvoju in uvajanju posameznih nizkoogljičnih tehnologij (novi kompetenčni in razvojni centri, program podpore uvajanju električnih vozil), vendar to področje kot celota v politiki raziskav in razvoja še ni bilo prioritetno obravnavano.
V letu 2014 je Vlada sprejela nov Operativni program ukrepov zmanjšanja emisij TGP do leta 2020. V njem je bil opredeljen dolgoročni cilj zmanjšanja izpustov iz tega sektorja do leta 2050 najmanj za polovico in do leta 2020 za 9% glede na leto 2008. Za dosego teh ciljev je bilo načrtovano izvajanje ukrepov, kot so uveljavljanje nizkoogljičnih tehnologij, trajnostnega prevoza in zagotavljanje enake ali boljše kakovosti življenja z manj prevoženimi kilometri. Ukrepi naj bi bili do leta 2020 zlasti usmerjeni v izboljšanje učinkovitosti vozil, spodbujanje tehnologij in goriv z nižjimi izpusti CO2, izboljšanje kakovosti in dostopnosti javnega prometa za povečanje njegove uporabe le-tega in optimiranje prevoza.
Cilji so povzeti po:
Evropski zeleni dogovor, Evropski podnebni zakon: Uredba (EU) 2021/1119 o vzpostavitvi okvira za doseganje podnebne nevtralnosti in spremembi uredb (ES) št. 401/2009 in (EU) 2018/1999 (evropska podnebna pravila), Trajnostna in pametna mobilnost EU, Effort Sharing Regulation - Regulation (EU) 2023/857 on binding annual greenhouse gas emission reductions by Member States from 2021 to 2030 contributing to climate action to meet commitments under the Paris Agreement, and Regulation (EU) 2018/1999
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov: Podatki o izpustih iz zgorevanja goriv so večinoma izračunani z uporabo statističnih podatkov o rabi goriv, kurilnih vrednosti goriv in emisijskih faktorjev. Za izračun izpustov iz cestnega prometa pa uporabljamo vrsto drugih podatkov, najpomembnejši so podatki o voznem parku (Evidenca registriranih motornih in priklopnih vozil) in podatki o prevoženih kilometrih. Priporočena metodologija je pripravljena s strani Medvladnega foruma za spremembo podnebja (IPCC). Podatki se zbirajo vsakoletno in se posodobijo tudi za leta nazaj kadar je to potrebno.
Metodologija obravnavanja podatkov za kazalec: Za izračun izpustov iz cestnega prometa se uporablja model COPERT 4, ki je bil razvit v okviru Evropske okoljske agencije (EEA). Model uporablja različne emisijske faktorje glede na vrsto goriva, starost in vrsto vozila, hitrost vožnje, kakor tudi klimatske pogoje. Izpusti se izračunajo glede na slovenski vozni park, nato pa se prilagodijo dejanskim podatkom o prodanem gorivu. Metodologija namreč zahteva, da se izpusti iz goriva, ki je bilo prodano v Sloveniji prišteva k slovenskim izpustom, četudi je bilo gorivo prodano tujcem. Skupni izpusti TGP so izračunani kot utežena vsota izpustov posameznih snovi. Uteži (Global warming potential = GWP) so določene v navodilih Okvirne konvencije ZN o spremembi podnebja na podlagi izsledkov IPCC in znašajo: CO2 = 1, CH4 = 25, N2O = 298. Enota je ekvivalent izpustov CO2 (CO2 ekv). Povprečne letne rasti izpustov so izračunane kot [(zadnje leto/izhodiščno leto)(1 /število let) –1] x 100
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Izpusti toplogrednih plinov v prometu po vrstah prometa, Slovenija, 1986-2019
|
Kt CO2 ekv |
Emisijske evidence TGP, poročano oktober 2024, ARSO
|
1986-2022 |
Letno za predpreteklo leto |
Letno |
15.11.2024 |
Da |
Spremembe skupnih izpustov toplogrednih plinov iz prometa glede na prevozni način in toplogredni plin, Slovenija, 1986–2022
|
% |
Opredelitev kazalca
1 = globalno,
2 = EU,
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov,
2 = vsaj 5leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Drugi podatki
Metodologija zbiranja podatkov: kot za Slovenijo.
Metodologija obravnavanja podatkov za kazalec: kot za Slovenijo.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Spremembe skupnih izpustov toplogrednih plinov iz prometa, EU, 1990–2022
|
% |
1990–2022 |
Da, aprila za predpreteklo leto |
Letno |
15.11.2024 |