Izpusti primarnih delcev manjših od 10 µm (PM10), delcev manjših od 2,5 µm (PM2.5) in vseh prašnih delcev (TSP) v zrak so se v Sloveniji v obdobju 2000-2022 zmanjšali za 23 %, 33 % in 8 %. Glavni vir izpustov delcev so gospodinjstva, predvsem zaradi uporabe lesne biomase za ogrevanje.
Kazalec prikazuje gibanje izpustov vseh prašnih delcev (Total Suspended Particles -TSP), primarnih delcev manjših od 10 µm (PM10) in primarnih delcev manjših od 2,5 µm (PM2.5) v zrak v obdobju 2000-2022, ter strukturo delcev glede na različne vire onesnaževanja.
Glede na izvor ločimo primarne in sekundarne delce. Primarni delci izvirajo iz virov na površini, medtem ko so sekundarni delci posledica različnih pretvorb v onesnaženi atmosferi. Delci so lahko naravnega izvora (cvetni prah, prah, morska sol, dim gozdnih požarov, meteorski prah, vulkanski pepel…) ali antropogenega izvora (posledica izpustov iz energetskih objektov, industrije, prometa, kmetijstva, individualnih kurišč). Glede na izvor so delci različne kemijske sestave, oblike in fizikalnih stanj.
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje (2024)
delci manjši od 2,5 µm (PM2.5) [kt] | delci večji ali enaki 2,5 µm in manjši od 10 µm [kt] | delci manjši od 10 µm (PM10) [kt] | delci večji ali enaki 10 µm [kt] | prašni delci vseh velikosti (TSP) [kt] | |
---|---|---|---|---|---|
2000 | 14,47 | 3,69 | 18,16 | 7,41 | 25,57 |
2001 | 16,58 | 3,84 | 20,43 | 7,75 | 28,18 |
2002 | 14,30 | 3,92 | 18,22 | 7,98 | 26,20 |
2003 | 14,79 | 4,02 | 18,82 | 8,25 | 27,07 |
2004 | 14,26 | 4,10 | 18,35 | 8,43 | 26,78 |
2005 | 16,34 | 4,39 | 20,73 | 9,22 | 29,95 |
2006 | 14,67 | 4,44 | 19,11 | 9,66 | 28,77 |
2007 | 16,05 | 4,77 | 20,82 | 10,26 | 31,08 |
2008 | 15,73 | 4,51 | 20,24 | 9,95 | 30,19 |
2009 | 14,41 | 2,34 | 16,75 | 4,49 | 21,25 |
2010 | 14,66 | 3,56 | 18,21 | 7,63 | 25,85 |
2011 | 14,54 | 3,18 | 17,73 | 6,63 | 24,35 |
2012 | 13,96 | 2,81 | 16,77 | 5,63 | 22,40 |
2013 | 14,05 | 2,39 | 16,44 | 4,67 | 21,11 |
2014 | 12,09 | 1,59 | 13,68 | 2,66 | 16,34 |
2015 | 12,95 | 1,58 | 14,53 | 2,62 | 17,15 |
2016 | 12,95 | 2,47 | 15,43 | 4,90 | 20,32 |
2017 | 12,37 | 2,44 | 14,81 | 4,79 | 19,60 |
2018 | 10,75 | 2,60 | 13,35 | 5,14 | 18,49 |
2019 | 10,62 | 2,66 | 13,28 | 5,35 | 18,64 |
2020 | 10,40 | 2,96 | 13,36 | 6,23 | 19,59 |
2021 | 11,33 | 4,14 | 15,47 | 6,24 | 21,71 |
2022 | 9,64 | 4,26 | 13,90 | 9,50 | 23,40 |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje (2024)
Proizvodnja elektrike in toplote [%] | Raba goriv v industriji [%] | Cestni promet [%] | Ostali promet [%] | Raba goriv v gospodinjstvih in storitvenem sektorju [%] | Ubežni izpusti [%] | Industrijski procesi in raba topil [%] | Kmetijstvo [%] | Odpadki [%] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TSP (Slovenia) | 1,44 | 3,13 | 6,20 | 1,29 | 31,33 | 0,94 | 50,85 | 3,94 | 0,88 |
PM10 (Slovenia) | 2,17 | 5,02 | 7,42 | 2,17 | 50,47 | 0,78 | 26,89 | 3,60 | 1,48 |
PM2.5 (Slovenia) | 2,68 | 7,01 | 6,70 | 3,12 | 71,14 | 0,22 | 5,78 | 1,22 | 2,14 |
PM10 (EU27) | 2,34 | 3,61 | 8,46 | 1,51 | 49,15 | 0 | 12,16 | 17,36 | 5,41 |
PM2.5 (EU27) | 2,50 | 4,86 | 8,00 | 1,70 | 62,50 | 0 | 6,60 | 6,04 | 7,81 |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje (2024)
Proizvodnja elektrike in toplote [kt] | Raba goriv v industriji [kt] | Cestni promet [kt] | Ostali promet [kt] | Raba goriv v gospodinjstvih in storitvenem sektorju [kt] | Ubežni izpusti [kt] | Industrijski procesi in raba topil [kt] | Kmetijstvo [kt] | Odpadki [kt] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | -0,03 | 0,24 | 0,07 | -0,01 | 1,97 | -0,03 | 0,44 | -0,03 | 0,00 |
2002 | 0,14 | 0,37 | 0,03 | -0,03 | -0,73 | 0,02 | 0,79 | 0,03 | 0,00 |
2003 | -0,02 | 0,38 | 0,03 | -0,01 | -0,05 | 0,03 | 1,22 | -0,08 | 0,00 |
2004 | -0,05 | 0,20 | 0,16 | -0,02 | -0,51 | 0,02 | 1,63 | -0,22 | 0,00 |
2005 | -0,09 | 0,29 | 0,21 | -0,01 | 1,53 | 0,00 | 2,66 | -0,21 | 0,00 |
2006 | -0,53 | 0,14 | 0,27 | 0,03 | 0,10 | 0,00 | 3,39 | -0,20 | 0,01 |
2007 | -0,46 | -0,09 | 0,50 | -0,04 | 1,66 | -0,01 | 4,05 | -0,10 | 0,01 |
2008 | -0,23 | -0,11 | 0,82 | -0,06 | 1,16 | -0,01 | 3,23 | -0,16 | 0,00 |
2009 | -0,52 | -0,20 | 0,39 | -0,18 | 0,79 | -0,02 | -4,46 | -0,12 | 0,00 |
2010 | -0,59 | -0,16 | 0,44 | -0,21 | 0,94 | -0,01 | 0,06 | -0,16 | -0,03 |
2011 | -0,47 | -0,23 | 0,51 | -0,26 | 0,86 | -0,01 | -1,38 | -0,23 | -0,01 |
2012 | -0,44 | -0,34 | 0,49 | -0,25 | 0,42 | -0,03 | -2,74 | -0,26 | -0,01 |
2013 | -0,58 | -0,27 | 0,34 | -0,28 | 0,71 | -0,06 | -4,07 | -0,23 | -0,02 |
2014 | -0,69 | -0,14 | 0,26 | -0,27 | -1,27 | -0,13 | -6,74 | -0,21 | -0,03 |
2015 | -0,72 | -0,19 | 0,17 | -0,29 | -0,20 | -0,13 | -6,88 | -0,17 | -0,01 |
2016 | -0,75 | -0,22 | 0,22 | -0,30 | -0,24 | -0,11 | -3,72 | -0,12 | 0,00 |
2017 | -0,66 | -0,20 | 0,20 | -0,32 | -0,96 | -0,10 | -3,84 | -0,11 | 0,03 |
2018 | -0,65 | -0,23 | 0,17 | -0,34 | -2,61 | -0,10 | -3,23 | -0,09 | 0,00 |
2019 | -0,63 | -0,23 | 0,09 | -0,36 | -2,61 | -0,12 | -2,93 | -0,11 | -0,02 |
2020 | -0,62 | -0,26 | -0,20 | -0,39 | -2,64 | -0,12 | -1,54 | -0,17 | -0,02 |
2021 | -0,64 | -0,31 | -0,06 | -0,40 | -1,79 | -0,17 | -0,34 | -0,14 | -0,01 |
2022 | -0,63 | -0,28 | 0,05 | -0,41 | -3,66 | -0,20 | 3,15 | -0,19 | -0,02 |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje (2024)
Proizvodnja elektrike in toplote [kt] | Raba goriv v industriji [kt] | Cestni promet [kt] | Ostali promet [kt] | Raba goriv v gospodinjstvih in storitvenem sektorju [kt] | Ubežni izpusti [kt] | Industrijski procesi in raba topil [kt] | Kmetijstvo [kt] | Odpadki [kt] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | -0,02 | 0,23 | 0,05 | -0,01 | 1,90 | -0,02 | 0,15 | 0,00 | 0,00 |
2002 | 0,15 | 0,35 | 0,01 | -0,03 | -0,69 | 0,01 | 0,24 | 0,02 | 0,00 |
2003 | 0,00 | 0,36 | 0,00 | -0,01 | -0,05 | 0,01 | 0,38 | -0,03 | 0,00 |
2004 | -0,04 | 0,19 | 0,12 | -0,02 | -0,49 | 0,01 | 0,51 | -0,08 | 0,00 |
2005 | -0,06 | 0,27 | 0,15 | -0,01 | 1,47 | 0,00 | 0,83 | -0,08 | 0,00 |
2006 | -0,40 | 0,13 | 0,19 | 0,03 | 0,10 | -0,01 | 1,00 | -0,08 | 0,01 |
2007 | -0,34 | -0,09 | 0,37 | -0,04 | 1,59 | -0,01 | 1,22 | -0,04 | 0,01 |
2008 | -0,13 | -0,11 | 0,62 | -0,06 | 1,11 | -0,01 | 0,70 | -0,04 | 0,00 |
2009 | -0,38 | -0,20 | 0,27 | -0,18 | 0,76 | -0,01 | -1,62 | -0,03 | 0,00 |
2010 | -0,45 | -0,15 | 0,31 | -0,21 | 0,90 | 0,00 | -0,25 | -0,06 | -0,03 |
2011 | -0,35 | -0,22 | 0,36 | -0,26 | 0,82 | -0,01 | -0,68 | -0,08 | -0,01 |
2012 | -0,33 | -0,33 | 0,33 | -0,25 | 0,40 | -0,02 | -1,11 | -0,06 | -0,01 |
2013 | -0,44 | -0,26 | 0,20 | -0,28 | 0,69 | -0,04 | -1,50 | -0,07 | -0,02 |
2014 | -0,53 | -0,13 | 0,12 | -0,27 | -1,22 | -0,07 | -2,29 | -0,05 | -0,03 |
2015 | -0,56 | -0,18 | 0,04 | -0,29 | -0,19 | -0,07 | -2,33 | -0,04 | -0,01 |
2016 | -0,58 | -0,21 | 0,06 | -0,30 | -0,23 | -0,05 | -1,38 | -0,02 | 0,00 |
2017 | -0,50 | -0,19 | 0,03 | -0,32 | -0,92 | -0,05 | -1,41 | -0,02 | 0,03 |
2018 | -0,49 | -0,22 | -0,01 | -0,34 | -2,50 | -0,04 | -1,20 | -0,02 | 0,00 |
2019 | -0,47 | -0,22 | -0,08 | -0,36 | -2,50 | -0,06 | -1,13 | -0,02 | -0,02 |
2020 | -0,46 | -0,25 | -0,31 | -0,39 | -2,54 | -0,06 | -0,73 | -0,03 | -0,02 |
2021 | -0,48 | -0,30 | -0,21 | -0,40 | -1,71 | -0,08 | 0,53 | -0,03 | -0,01 |
2022 | -0,47 | -0,27 | -0,13 | -0,41 | -3,51 | -0,10 | 0,67 | -0,03 | -0,02 |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje (2024)
Proizvodnja elektrike in toplote [kt] | Raba goriv v industriji [kt] | Cestni promet [kt] | Ostali promet [kt] | Raba goriv v gospodinjstvih in storitvenem sektorju [kt] | Ubežni izpusti [kt] | Industrijski procesi in raba topil [kt] | Kmetijstvo [kt] | Odpadki [kt] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 0,00 | 0,22 | 0,04 | -0,01 | 1,85 | 0,00 | 0,02 | 0,00 | 0,00 |
2002 | 0,18 | 0,34 | 0,00 | -0,03 | -0,68 | 0,00 | 0,03 | 0,00 | 0,00 |
2003 | 0,01 | 0,35 | -0,02 | -0,01 | -0,04 | 0,00 | 0,05 | -0,01 | 0,00 |
2004 | -0,03 | 0,18 | 0,09 | -0,02 | -0,48 | 0,00 | 0,06 | -0,01 | 0,00 |
2005 | -0,04 | 0,27 | 0,10 | -0,01 | 1,45 | -0,01 | 0,13 | -0,02 | 0,00 |
2006 | -0,25 | 0,13 | 0,12 | 0,03 | 0,10 | -0,01 | 0,09 | -0,02 | 0,01 |
2007 | -0,20 | -0,09 | 0,26 | -0,04 | 1,56 | -0,01 | 0,10 | -0,01 | 0,01 |
2008 | -0,01 | -0,11 | 0,46 | -0,06 | 1,09 | -0,01 | -0,10 | -0,01 | 0,00 |
2009 | -0,23 | -0,19 | 0,17 | -0,18 | 0,75 | -0,01 | -0,36 | -0,01 | 0,00 |
2010 | -0,28 | -0,15 | 0,21 | -0,21 | 0,89 | 0,00 | -0,21 | -0,01 | -0,03 |
2011 | -0,21 | -0,22 | 0,23 | -0,26 | 0,82 | -0,01 | -0,25 | -0,02 | -0,01 |
2012 | -0,20 | -0,32 | 0,20 | -0,25 | 0,41 | -0,01 | -0,30 | -0,02 | -0,01 |
2013 | -0,27 | -0,25 | 0,09 | -0,28 | 0,69 | -0,01 | -0,33 | -0,02 | -0,02 |
2014 | -0,34 | -0,13 | 0,00 | -0,27 | -1,17 | -0,02 | -0,41 | -0,01 | -0,03 |
2015 | -0,36 | -0,18 | -0,07 | -0,29 | -0,17 | -0,02 | -0,41 | -0,01 | -0,01 |
2016 | -0,38 | -0,21 | -0,07 | -0,30 | -0,21 | -0,01 | -0,32 | -0,01 | 0,00 |
2017 | -0,32 | -0,18 | -0,11 | -0,32 | -0,88 | 0,00 | -0,31 | -0,01 | 0,03 |
2018 | -0,31 | -0,21 | -0,16 | -0,34 | -2,42 | 0,01 | -0,28 | -0,01 | 0,00 |
2019 | -0,29 | -0,21 | -0,22 | -0,36 | -2,43 | -0,01 | -0,30 | -0,01 | -0,02 |
2020 | -0,28 | -0,24 | -0,38 | -0,39 | -2,46 | -0,01 | -0,27 | -0,01 | -0,02 |
2021 | -0,30 | -0,28 | -0,32 | -0,40 | -1,66 | -0,01 | -0,14 | -0,01 | -0,01 |
2022 | -0,29 | -0,25 | -0,28 | -0,41 | -3,41 | -0,02 | -0,13 | -0,02 | -0,02 |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka, Agencija RS za okolje (2024)
PM10 [kg/preb] | PM2.5 [kg/preb] | PM10 - PM2.5 [kg/preb] | |
---|---|---|---|
Latvija | 13,96 | 9,10 | 4,86 |
Poljska | 9,62 | 7,14 | 2,49 |
Hrvaška | 9,39 | 6,81 | 2,58 |
Romunija | 7,51 | 5,64 | 1,87 |
Estonija | 6,60 | 3,59 | 3,01 |
Bolgarija | 6,58 | 4,35 | 2,24 |
Slovenija | 6,57 | 4,55 | 2,01 |
Češka | 6,42 | 5,09 | 1,33 |
Grčija | 5,67 | 3,48 | 2,19 |
Portugalska | 5,51 | 4,30 | 1,21 |
Madžarska | 5,36 | 3,77 | 1,59 |
Litva | 4,95 | 2,17 | 2,78 |
Finska | 4,81 | 2,41 | 2,41 |
Španija | 4,36 | 2,71 | 1,65 |
EU27 | 4,35 | 2,85 | 1,50 |
Slovaška | 4,30 | 3,29 | 1,01 |
Švedska | 4,06 | 1,58 | 2,48 |
Irska | 3,99 | 2,04 | 1,95 |
Francija | 3,71 | 2,50 | 1,21 |
Danska | 3,61 | 1,89 | 1,72 |
Italija | 3,49 | 2,44 | 1,04 |
Malta | 3,38 | 0,70 | 2,68 |
Avstrija | 3,01 | 1,48 | 1,53 |
Luksemburg | 2,56 | 1,58 | 0,97 |
Belgija | 2,50 | 1,47 | 1,03 |
Nemčija | 2,19 | 1,00 | 1,19 |
Ciper | 2,17 | 1,07 | 1,10 |
Nizozemska | 1,51 | 0,80 | 0,71 |
Sprememba Protokola o zmanjšanju zakisljevanja, evtrofikacije in prizemnega ozona h Konvenciji o onesnaževanju zraka preko meja na velike razdalje in Direktiva (EU) 2016/2284 o zmanjšanju nacionalnih emisij za nekatera onesnaževala zraka predpisujeta zmanjšanje izpustov primarnih delcev PM2.5 za 25 % po letu 2020 glede na vrednosti izpustov v letu 2005. Cilji zmanjšanja izpustov primarnih delcev PM10 in TSP v zakonodaji niso določeni.
V Sloveniji so izpusti vseh delcev (TSP) leta 2022 znašali 23 kt, kar je 8 % manj kot leta 2000. Izpusti primarnih delcev, manjših od 10 µm (PM10), so se v obdobju 2000-2022 zmanjšali za 23 %. Leta 2022 so znašali 14 kt in predstavljali 59 % izpustov skupnih delcev. Izpusti primarnih delcev, manjših od 2,5 µm (PM2.5), so se v enakem obdobju zmanjšali za 33 %. Izpusti delcev PM2.5 so v izpustih skupnih delcev predstavljali 41 %. V letu 2022 so ti dosegli vrednost 10 kt. Delci manjši od 2.5 µm predstavljajo kar 69 % izpustov delcev manjših od 10 µm. V letu 2022 so bile vrednosti izpustov PM2.5 za 41 % nižje od vrednosti izpustov v letu 2005.
Izpusti delcev so se v obdobju 2000-2022 najbolj zmanjšali pri proizvodnji elektrike in toplote ter v prometu. V enakem obdobju so se izpusti delcev povečali v industriji.
Glavni vir delcev (TSP, PM10 in PM2,5) je raba goriv v gospodinjstvih in storitvenem sektorju, sledijo industrijski procesi in promet. Največji delež so v letu 2022 k izpustom delcev PM2.5 prispevala mala kurišča (71 %), predvsem zaradi uporabe lesa v neučinkovitih, starih kotlih na trdna goriva ali v drugih napravah z neoptimalnim zgorevanjem lesne biomase. Delež tega vira z manjšanjem delcev narašča, kar pomeni, da med izpusti iz zgorevanja lesne biomase prevladujejo delci PM2.5.
Slovenija se je z vrednostjo 7 kg primarnih delcev PM10 na prebivalca v letu 2022 uvrstila na visoko 7. mesto med državami EU-27. Največji izpusti na prebivalca so bili leta 2022 zabeleženi v Latviji (14 kg/prebivalca), najmanjši pa na Nizozemskem (2 kg/prebivalca). Povprečje v državah članicah Evropske unije je 4 kg izpustov delcev PM10 na prebivalca.
Za zmanjšanje izpustov PM10 v Sloveniji so po Operativnem programu varstva zunanjega zraka pred onesnaževanjem s PM10 predvideni naslednji ukrepi:
• zmanjševanja izpustov iz kurilnih naprav na nacionalni, regionalni in lokalni ravni;
• zmanjševanja izpustov iz industrijskih virov;
• zmanjševanje izpustov, ki nastajajo pri gradbenih delih.
Ukrepi za zmanjšanje onesnaževanja zraka in doseganje emisijskih ciljev do leta 2030 so predstavljeni v Operativnem programu nadzora nad onesnaževanjem zraka. Vključeni so ukrepi za zmanjšanje PM2.5, SO2, NOx, NH3 in NMVOC v vseh sektorjih (kmetijstvo, energetika, industrija, promet, ogrevanjem v gospodinjstvih, uporaba topil in ravnanje z odpadki).
Ukrepi za zmanjšanje izpustov primarnih in sekundarnih delcev PM10 v zunanjem zraku so izboljšanja energetske učinkovitosti in procesov zgorevanja, zamenjave trdih fosilnih goriv z zemeljskim plinom in obnovljivimi viri energije, uvajanje strožjih emisijskih standardov za motorna vozila, dosledno izvajanje okoljske zakonodaje.
Primarni trdni delci PM10 so trdni delci s premerom 10 μm ali manj, ki so neposredno izpuščeni v zrak (PM10). Med sekundarne trdne delce PM10 oziroma predhodnike trdnih delcev PM10 pa uvrščamo NOx, SOx in NH3, ki se kot posledica fizikalno-kemičnih reakcij preoblikujejo v trdne delce s premerom 10 μm ali manj.
Vdihavanje delcev lahko povzroči pogostejše in težje bolezni dihal, bolezni srca in ožilja, kar povečuje možnost prezgodnje smrti. V zadnjem obdobju se večina raziskav usmerja v proučevanje vpliva drobnih delcev na zdravje ljudi. Tem manjši so delci, bolj nevarni so za zdravje ljudi, saj prodrejo globlje v dihalne poti. Delci večji od 10 μm se ustavijo v zgornjih dihalnih poteh (nos, obnosne votline), manjši od 10 μm pa potujejo v spodnje dihalne poti. Delci manjši od 2,5 μm prodrejo globoko v pljuča.
Podatki za Slovenijo
Cilji so povzeti po:
Protokolu o zmanjšanju zakisljevanja, evtrofikacije in prizemnega ozona h Konvenciji o onesnaževanju zraka preko meja na velike razdalje ) in Direktivi (EU) 2016/2284 o zmanjšanju nacionalnih emisij za nekatera onesnaževala zraka) – samo za PM2.5.
Metodologija in pogostost zbiranja podatkov za kazalec:
Izpusti so večinoma izračunani iz podatkov o rabi goriv, industrijski proizvodnji, kmetijski dejavnosti, količini odloženih odpadkov, podatkov o vrsti in številu vozil in drugih vhodnih podatkov ter ustreznih emisijskih faktorjev. Priporočena metodologija za izračun izpustov onesnaževal zraka je EMEP/EEA metodologija, ki jo pripravlja mednarodna skupina za evidence izpustov in projekcij (TFEIP) pod okriljem Evropske okoljske agencije (EEA).
Podatki so predstavljeni za obdobje 2000-2022. Osvežujejo se letno. Novi podatki o izpustih so predvidoma na voljo aprila tekočega poročevalskega leta in sicer za 2 leti nazaj glede na tekoče poročevalsko leto. Pravilnost izračunov in primernost uporabe podatkov nadzira Sekretariat Konvencije o onesnaževanju zraka na velike razdalje preko meja (CLRTAP) in Evropska komisija z rednimi letnimi revizijami poročil.
Metodologija obdelave podatkov:
Izpusti delcev so izraženi v kilotonah (1000 t) delcev TSP, PM10, PM2.5.
Povprečne letne rasti izpustov so izračunane kot [(zadnje leto/bazno leto)(1 /število let) –1] x 100 letnimi revizijami poročil.
Podatkovni viri:
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Izpusti onesnaževal zraka |
kt |
Državne evidence izpustov onesnaževal zraka Centralno odložišče poročil (CDR) |
2000-2022 |
aprila za predpreteklo leto |
letno |
25. april 2024 |
da |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno, 2 = EU, 3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov,
2 = vsaj 5leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Podatki za Evropo
Metodologija in pogostost zbiranja podatkov za kazalec:
Podatki o izpustih so predstavljeni za leto 2022. Osvežujejo se letno. Novi podatki o izpustih za države EU-27 so predvidoma na voljo avgusta tekočega poročevalskega leta in za 2 leti nazaj glede na tekoče poročevalsko leto.
Število prebivalcev držav Evropske unije na grafu ZR15-6 je povzeto iz baze podatkov Eurostat.
Metodologija obdelave podatkov:
Zbirka podatkov o izpustih v zrak temelji na oceni izpustov izračunanih na podlagi uporabe statističnih podatkov (o prodanih gorivih, industrijski proizvodnji, kmetijski dejavnosti…) ter ustreznih emisijskih faktorjev, definiranih po metodologiji EMEP/EEA (EMEP/EEA air pollutant emission inventory guidebook).
Geografska pokritost:
Kazalec zajema države EU-27, kamor spadajo Avstrija, Belgija, Bolgarija, Ciper, Češka, Danska, Estonija, Finska, Francija, Grčija, Hrvaška, Irska, Italija, Latvija, Litva, Luksemburg, Madžarska, Malta, Nemčija, Nizozemska, Poljska, Portugalska, Romunija, Slovaška, Slovenija, Španija, Švedska.
Podatkovni viri:
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Izpusti onesnaževal zraka |
kt |
Evropska okoljska agencija Air pollutant emissions data viewer (Gothenburg Protocol, Air Convention) 1990-2022
|
2022 |
avgusta za predpreteklo leto
|
letno |
5. september 2024 |
Prebivalci |
število |
EUROSTAT |
2022 |
avgusta za preteklo leto |
letno |
5. september 2024 |
Informacije o kakovosti:
- Prednosti in slabosti kazalca: Za kazalec so uporabljeni uradni podatki o izpustih delcev v zrak, ki jih države EU-27 poročajo Sekretariatu Konvencije o onesnaževanju zraka na velike razdalje preko meja in Evropski komisiji.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost:
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): Podatki so zanesljivi.
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Projekcije izpustov v zrak so na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 2
Časovna primerljivost: 1
Prostorska primerljivost: 2