KAZALCI OKOLJA

Nahajate se tukaj

Good

Evropska skupnost je izpolnila svoje obveznosti iz Kjotskega protokola, saj so bili skupni izpusti brez upoštevanja ponorov v ciljnem obdobju do leta 2020 34% nižji kot v nižji kot v izhodiščnem letu 1990, kar pomeni, da je bil cilj presežen za 14%.

V letu 2020 so se, glede na leto 2019, slovenski izpusti TGP znižali za 7,1 %. Izpusti iz sektorjev izven ETS so bili kar za 20,7% nižji od dodeljenih količin za to leto in Slovenija je s tem dosegla cilj, ki ga je imela v okviru EU.

Neutral

Skupni izpusti toplogrednih plinov bodo po projekciji z obstoječimi ukrepi ostali na podobnem nivoju kot danes, po projekciji z dodatnimi ukrepi pa se bodo drastično znižali - do leta 2030 za 36 %, do leta 2050 za 89 %. Projekcije kažejo, da je ob intenzivnem izvajanju ukrepov možno doseči zastavljene cilje.

Good

Raba energije prispeva 79 % k skupnim izpustom toplogrednih plinov v Sloveniji. Največji vira izpustov sta proizvodnja električne energije in toplote in promet.

Z uvedbo sistema trgovanja z izpusti toplogrednih plinov v EU (EU-ETS) so za doseganje ciljev države za zmanjševanje izpustov toplogrednih plinov do leta 2020 pomembni le izpusti virov, ki v sistem EU-ETS niso vključeni, kjer je daleč največji vir promet, ki prispeva 47 %, energetski viri skupaj pa prispevajo 73 %.

Good

Med letoma 2010 in 2019 je opazen pozitiven trend zmanjševanja porabe energije v gospodinjstvih, saj se je delež gospodinjstev, ki so svojo porabo energije ocenili kot nizko oz. zelo nizko, v tem obdobju povečal za 8 odstotnih točk. V letu 2022 se je stanje nekoliko poslabšalo, saj je delež gospodinjstev, ki ocenjujejo svojo porabo energije kot srednjo, visoko ali zelo visoko, prvič po letu 2015 ponovno presegel tri četrtine.

Neutral

Deklarativni odnos slovenskih gospodinjstev do okolja in učinkovite rabe energije se pozitivno spreminja, razmerje med ekološko ozaveščenimi in neozaveščenimi pa stagnira, kar je razvidno iz okoljsko usmerjenega obnašanja gospodinjstev oz. v kolikšni meri gospodinjstva dejansko učinkovito ravnajo z energijo. Prisoten je velik potencial zmanjševanja končne porabe energije v gospodinjstvih z razvijanjem okoljsko usmerjenega obnašanja oz. pozitivnih navad pri rabi energije.

Bad

Med prebivalci Slovenije mnenje o resnosti problema podnebnih sprememb nekoliko niha, vendar pa vse raziskave Evropskega barometra EBS o podnebnih spremembah, ki se izvajajo od leta 2008, kažejo, da za vsaj za dve tretjini prebivalcev to predstavlja zelo resen problem. Delež gospodinjstev, ki so tega mnenja, od leta 2015, ko je dosegel najnižjo točko, počasi narašča in znaša v zadnjem merjenju ponovno več kot tri četrtine anketirancev.

Neutral

Odnos javnosti do okolju prijaznega prometa se ne izboljšuje. Avtomobil ostaja primarno prevozno sredstvo za prevoz ne glede na oddaljenost in namen, uporaba javnega prevoza pa se bistveno ne povečuje. Največji razlogi za neuporabo so pomanjkanje dostopnosti tovrstnega prevoza, ki se kaže v slabih voznih redih, slabih povezavah in splošni nedostopnosti prevoza, pomemben dejavnik pa je tudi poraba časa. Kljub temu ostaja nekaj optimizma, saj so gospodinjstva pripravljena v večji meri uporabljati tako javni prevoz kot souporabljati zasebna prevozna sredstva.

Neutral

Rezultati javnega mnenja kažejo, da se je v obdobju od 2010 do 2019 statistično značilno povečal delež gospodinjstev, ki načrtujejo nakup vozila na električni ali hibridni pogon. Statistični podatki o registraciji vozil kažejo, da se je v obdobju od 2014 do 2019 rahlo povečal tudi delež prvih registracij novih vozil na električni in hibridni pogon. V primerjavi deleža novih registriranih električnih avtomobilov v 20 evropskih državah se Slovenija uvršča nekje na sredino.

Neutral

Velika večina registriranih osebnih avtomobilov uporablja konvencionalna pogonska goriva (motorni bencin in dizelsko gorivo). Delež vseh vozil na alternativni pogon se je v obdobju od 2014 do 2019 sicer povečal, vendar je še vedno statistično nepomemben. Iz primerjave rezultatov raziskave mnenja gospodinjstev o vrsti goriva pri avtomobilu, ki ga nameravajo kupiti, in podatkov o prvi registraciji novih osebnih vozil je razvidno, da je delež gospodinjstev, ki načrtujejo nakup vozila na alternativni pogon veliko večji od deleža dejanskih registracij novih vozil na alternativni pogon.