Z nitrati je najbolj obremenjena podzemna voda v medzrnskih vodonosnikih, še posebej na področju severovzhodne Slovenije. Podzemna voda v kraških in razpoklinskih vodonosnikih je zaradi geografskih danosti, manjše poseljenosti in manjšega deleža kmetijskih površin manj obremenjena z nitrati.
Slabo kemijsko stanje za obdobje 2019-2024 je bilo določeno na vodnih telesih Savinjske, Dravske in Murske kotline. Vzrok za slabo kemijsko stanje na vseh vodnih telesih je bil nitrat, na Dravski kotlini tudi atrazin. V zadnjih letih število merilnih mest, kjer letna povprečna vsebnost nitrata presega standard kakovosti 50 mg NO3/L, upada.
Statistično značilni trendi upadanja vsebnosti nitratov v obdobju 1998-2024 se kažejo na vodnih telesih Dravske in Murske kotline. Na vodnem telesu Savinjska kotlina statistično značilnega trenda v tem obdobju ni opaziti. Krajši časovni niz podatkov (obdobje 2007-2024) na vodnih telesih s slabim stanjem ne kaže statistično značilnega trenda upadanja nitrata.
Kazalec prikazuje:
Nitrati v podzemni vodi so lahko naravnega izvora. Naravno ozadje nitratov je odvisno od geološke sestave vodonosnikov in je v Sloveniji nižje od 10 mg NO3/l. Povišane vsebnosti nitratov v podzemni vodi so posledica človekovih dejavnosti, predvsem kmetijstva. Vir nitratov v podzemni vodi predstavlja tudi neurejeno odvajanje komunalnih odpadnih voda.
ARSO, GURS (2025)
Enotna zbirka podatkov monitoringa kakovosti voda, Agencija Republike Slovenije za okolje (2025)
Slovenija - aluvialni vodonosniki [mg/l] | Slovenija - kraško-razpoklinski vodonosniki [mg/l] | Slovenija - povprecje [mg/l] | Evropa - povprecje [mg/l] | |
---|---|---|---|---|
2004 | 40,60 | 7,50 | 15,40 | 20,79 |
2005 | 40,30 | 7,40 | 15,20 | 20,86 |
2006 | 38,60 | 7,40 | 14,80 | 20,88 |
2007 | 31,80 | 7,30 | 13,10 | 21,27 |
2008 | 32,80 | 6,80 | 13 | 21,39 |
2009 | 32,90 | 6,60 | 12,80 | 21,10 |
2010 | 31,90 | 5,50 | 11,80 | 21,56 |
2011 | 31,20 | 6,60 | 12,50 | 20,72 |
2012 | 30,20 | 5,40 | 11,30 | 21,34 |
2013 | 32,30 | 5,30 | 11,70 | 21,22 |
2014 | 32,20 | 5,30 | 11,70 | 21,32 |
2015 | 31,10 | 5,80 | 11,80 | 21,35 |
2016 | 25,40 | 5,50 | 11,40 | 21,64 |
2017 | 31,70 | 5,90 | 12 | 21,06 |
2018 | 32 | 5,60 | 11,90 | 21,18 |
2019 | 30,10 | 5,80 | 11,60 | 20,82 |
2020 | 29,20 | 6,20 | 11,70 | 20,43 |
2021 | 31,60 | 5,80 | 12 | 20,59 |
2022 | 31 | 5,20 | 11,40 | 20,65 |
2023 | 30,70 | 5,10 | 11,20 | |
2024 | 29,70 | 5,50 | 11,30 |
Enotna zbirka podatkov monitoringa kakovosti voda, Agencija Republike Slovenije za okolje (2025)
1001 Savska kotlina in Ljubljansko barje [mg/l] | 1002 Savinjska kotlina [mg/l] | 1003 Krška kotlina [mg/l] | 3012 Dravska kotlina [mg/l] | 4016 Murska kotlina [mg/l] | standard kakovosti [mg/l] | |
---|---|---|---|---|---|---|
1998 | 23,40 | 50 | 21,80 | 45,10 | 47,60 | 50 |
1999 | 22,80 | 43,80 | 23,80 | 48,40 | 39,80 | 50 |
2000 | 21,60 | 47,20 | 20,40 | 45,40 | 47,30 | 50 |
2001 | 21,90 | 55,50 | 25,70 | 46,50 | 50 | |
2002 | 20,70 | 43,90 | 33 | 39,70 | 34,40 | 50 |
2003 | 20,70 | 50,50 | 22,30 | 40,30 | 39,90 | 50 |
2004 | 20,90 | 65 | 29,40 | 49,50 | 38 | 50 |
2005 | 22,90 | 57,80 | 24,80 | 54 | 42 | 50 |
2006 | 22,70 | 45,40 | 26,90 | 53,30 | 44,70 | 50 |
2007 | 18,40 | 47,30 | 21,10 | 39,10 | 32,90 | 50 |
2008 | 19,60 | 48,70 | 23,20 | 40,30 | 32,20 | 50 |
2009 | 20,60 | 44,80 | 24,20 | 42,10 | 32,60 | 50 |
2010 | 19,20 | 42,50 | 24,10 | 42,20 | 31,80 | 50 |
2011 | 19,20 | 43,20 | 21,60 | 39 | 32,90 | 50 |
2012 | 18,20 | 46,90 | 23,70 | 35,60 | 26,70 | 50 |
2013 | 18,90 | 40,20 | 28,70 | 42,30 | 31,40 | 50 |
2014 | 18,80 | 44 | 24,50 | 40 | 33,70 | 50 |
2015 | 18 | 44,70 | 23,60 | 40,30 | 28,70 | 50 |
2016 | 16,70 | 42 | 24,50 | 38,50 | 30,30 | 50 |
2017 | 16,80 | 49,80 | 24,10 | 39,10 | 28,70 | 50 |
2018 | 18,80 | 44,40 | 25,70 | 39,70 | 31,20 | 50 |
2019 | 17,50 | 47,80 | 21,90 | 36,10 | 27,40 | 50 |
2020 | 16,10 | 46,10 | 19,90 | 35,30 | 28,70 | 50 |
2021 | 18,50 | 43,80 | 23,10 | 38,80 | 33,70 | 50 |
2022 | 17,10 | 46,80 | 21,80 | 38,70 | 30,40 | 50 |
2023 | 19,20 | 40,30 | 24,30 | 36,90 | 32,80 | 50 |
2024 | 19,30 | 38,80 | 24,30 | 35,10 | 31,10 | 50 |
Enotna zbirka podatkov monitoringa kakovosti voda, Agencija Republike Slovenije za okolje, (2025)
MM: Merilno mesto
Enotna zbirka podatkov monitoringa kakovosti voda, Agencija Republike Slovenije za okolje (2025)
Zbirka Komunalne in skupne čistilne naprave, Agencija Republike Slovenije za okolje (2025)
Iztok posredno v podzemne vode [t/l] | Iztok v površinske vode [t/l] | |
---|---|---|
2010 | 5,90 | 1993,30 |
2011 | 6,60 | 2011,40 |
2012 | 3,40 | 1710,40 |
2013 | 2,40 | 1707,10 |
2014 | 4,50 | 1634 |
2015 | 5,90 | 1502 |
2016 | 9,70 | 1321,40 |
2017 | 9,90 | 1315,50 |
2018 | 12 | 1388,60 |
2019 | 12,80 | 1283,10 |
2020 | 10 | 1233,40 |
2021 | 12,50 | 1256,90 |
2022 | 12 | 1159,30 |
2023 | 11,30 | 1074,10 |
- Skrb za boljše stanje vodnega okolja,
- zmanjšanje emisij iz razpršenih virov (intenzivno kmetijstvo, razpršena poselitev brez urejenega čiščenja odpadnih voda),
- dobro stanje podzemne vode,
- zniževanje vsebnosti nitratov v čezmerno obremenjeni podzemni vodi pod 50 mg NO3/l ter zaustavitev naraščajočih trendov.
Slovenija je razdeljena na 21 vodnih teles podzemne vode. V letu 2024 je v Sloveniji potekalo operativno spremljanje stanja kakovosti podzemnih voda, ki se izvaja letno v okviru šestletnega načrta upravljanja vod z izjemo v letu, ko poteka nadzorno spremljanje stanja, ko v program monitoringa vključimo vsa vodna telesa. Zadnje nadzorno spremljanje stanje je bilo izvedeno v letu 2020. V program monitoringa v letu 2024 je bilo vključeno 163 merilnih mest. Na 15 merilnih mestih smo ugotovili preseganje standarda kakovosti za nitrat (50mgNO3/L), kar predstavlja 9,3% vseh merilnih mest.
V letu 2024 smo pričeli podajati kemijsko stanje podzemne vode za šestletno obdobje (prej letno). Ocena kemijskega stanja za šestletno obdobje se poroča tudi v okviru Direktive o vodah, na podlagi te ocene država sprejme tudi ukrepe za izboljšanje stanja. Z nitrati so najbolj obremenjena vodna telesa podzemne vode v medzrnskih, aluvialnih vodonosnikih, na področju severovzhodne Slovenije. Slabo kemijsko stanje za obdobje 2019-2024 je bilo določeno na vodnih telesih Savinjske, Dravske in Murske kotline. Vzrok za slabo kemijsko stanje na vseh vodnih telesih je bil nitrat, na Dravski kotlini tudi atrazin.
Podzemna voda v kraških in razpoklinskih vodonosnikih je zaradi geografskih danosti, manjše poseljenosti in manjšega deleža kmetijskih površin manj obremenjena z nitrati. Povprečne vsebnosti nitratov v podzemni vodi v Sloveniji (11,3 mg NO3/l v letu 2024) so nižje kot je povprečje v evropskih državah (20,6 mg NO3/l v 2022). (slika VD05-2, slika VD05-3)
V zadnjih letih število merilnih mest, kjer letna povprečna vsebnost nitrata presega standarda kakovosti 50 mg NO3/L upada. (tabela 1)
Velik delež najbolj rodovitnih kmetijskih zemljišč se v Sloveniji nahaja v severno-vzhodnem in osrednjem delu Slovenije in sicer v ravninskih predelih rečnih dolin (Drava, Mura, Savinja, Sava), kjer prevladujejo vodonosniki z medzrnsko poroznostjo (aluvialni vodonosniki). V strukturi kmetijske rabe na teh zemljiščih prevladujejo njive, ki jih običajno največ gnojimo z dušikom. To dejstvo se zrcali tudi v vsebnosti nitratov v podzemni vodi, ki so večinoma višje od naravnega ozadja, na mnogih merilnih mestih tudi višje od standarda 50 mg NO3/l. Najbolj obremenjena vodna telesa so Savinjska kotlina, Dravska kotlina in Murska kotlina, vendar od leta 2007 naprej povprečne letne vrednosti nitratov v teh vodnih telesih ne presegajo več standarda kakovosti.
Na omenjenih območjih z bolj obremenjenimi vodnimi telesi prevladujejo vodonosniki, ki ležijo plitvo pod površjem. Pot nitratov iz zgornjega dela tal do podzemne vode je zaradi tega krajša. Poleg tega je na teh območjih letna količina padavin, ki lahko vplivajo na redčenje koncentracije nitratov v podzemni vodi, manjša. Vodna telesa z velikim deležem travnikov v strukturi kmetijske rabe tal (predvsem v zahodnem delu Slovenije) praviloma ne izkazujejo povečanih vsebnosti nitratov v podzemni vodi. Navedeno lahko pripišemo dejstvu, da je poraba predvsem mineralnih gnojil na travnikih precej manjša kot na njivah, na travnikih pa je manjše tudi izpiranje dušika.
Na vsebnost nitratov v podzemni vodi vplivajo tudi izpusti iz komunalnih in skupnih čistilnih naprav (KČN). Količina izpustov neposredno v površinske vode in posredno v podzemne vode niha v odvisnosti od izgradnje novih kanalizacijskih sistemov in KČN ter s tem naraščanje količine prečiščene komunalne odpadne vode.
Povprečne letne vrednosti nitrata v vodnih telesih s slabim kemijskih stanjem zaradi nitrata, v obdobju 1998-2024 kažejo statistično značilne trende upadanja na vodnih telesih Dravske in Murske kotline. Na vodnem telesu Savinjska kotlina statistično značilnega trenda v tem obdobju ni opaziti. Zaradi dolgega niza zanesljivih podatkov smo pričeli tudi s spremljanjem krajših časovnih nizov. Krajši časovni niz (obdobje 2007-2024, svetlo modri stolpci) podatkov vsebnosti nitrata na vodnih telesih Dravske in Murske kotline ne kaže več statistično značilnega trenda upadanja nitrata. Statistično značilnega trenda za krajše obdobje ni opaziti tudi na Savinjski kotlini. (Slika VD05)
Glede na rezultate monitoringa in statistično analizo trendov brez ustreznih kmetijskih in okoljskih ukrepov za zmanjševanje vnosa dušika v tla ter posledično brez racionalnejše rabe gnojil v kmetijstvu vodna telesa Savinjske, Dravske in Murske kotline ne bodo dosegla cilja dobrega kemijskega stanja podzemne vode (zniževanje vsebnosti nitratov v čezmerno obremenjeni podzemni vodi pod 50 mg NO3/l ter zaustavitev naraščajočih trendov).
Cilji povzeti po:
- Skrb za boljše stanje vodnega okolja - prednostno področje v Nacionalnem programu varstva okolja, Ur. l. RS 83/99 in v Resoluciji o Nacionalnem programu varstva okolja za obdobje 2020–2030 (ReNPVO20–30), Uradni list RS, št. 31/20 in 44/22 – ZVO-2: zmanjšanje emisij iz razpršenih virov - intenzivno kmetijstvo, razpršena poselitev brez urejenega čiščenja odpadnih voda (člen 6.1.1)
- Zniževanje vsebnosti nitratov v čezmerno obremenjeni podzemni vodi pod 50 mg NO3/l ter zaustavitev naraščajočih trendov v skladu z Uredbo o stanju podzemnih voda, Uradni list RS, št. Uradni list RS, št. 25/09, 68/12, 66/16 in 44/22 – ZVO-2
- Okoljski cilji Vodne direktive (2000/60/ES): dobro stanje podzemne vode do leta 2015 (člen 4)
Podatki za Slovenijo:
Metodologija zbiranja podatkov za kazalec:
Kakovost podzemne vode glede na vsebnost nitratov se določa skladno z obstoječo zakonodajo:
- Uredba o stanju podzemnih voda, Uradni list RS, št. 25/09, 68/12, 66/16 in 44/22 – ZVO-2
- Metodologija za ugotavljanje stanja vodnih teles podzemne vode,
- Pravilnik o monitoringu podzemnih voda, Uradni list RS, št. 31/09 in 44/22 – ZVO-2
V skladu s Pravilnikom o določitvi vodnih teles podzemnih voda je bilo v Sloveniji določeno 21 vodnih teles podzemne vode.
Izvajanje monitoringa ter oceno stanja kakovosti podzemnih voda v Sloveniji urejata Uredba o stanju podzemne vode in Pravilnik o monitoringu podzemnih voda. Podzemna voda je v skladu z Uredbo prekomerno obremenjena z nitrati, kadar so vsebnosti nitratov višje od 50 mg NO3/l. V pravilniku je predpisano nadzorno in operativno spremljanje stanja kakovosti podzemne vode. Nadzorno spremljanje stanja se izvede na vseh vodnih telesih, a le enkrat v obdobju izvajanja načrta upravljanja voda. Operativno spremljanje stanja pa se izvaja stalno, a le na vodnih telesih, za katera obstaja verjetnost, da ne bodo dosegla zastavljenih kakovostnih ciljev, na vodnih telesih, ki so pomembna za vodooskrbo večjega števila prebivalcev ter na vodnih telesih, kjer bi glede na rabo tal lahko prišlo do večjega onesnaženja podzemne vode. Zato v programe monitoringov vsako leto niso vključena vsa vodna telesa. V letih 2007 in 2008 je bila mreža merilnih mest pregledana z namenom zagotoviti večjo reprezentativnost merilnih mest, kar nam omogoča določanje kemijskega stanja podzemnih voda z višjo stopnjo zanesljivosti.
Metodologija obdelave podatkov:
Na vsakem merilnem mestu znotraj vodnega telesa se izračuna letna povprečna vrednost nitratov. Če so letne povprečne vrednosti na vseh merilnih mestih znotraj vodnega telesa podzemne vode nižje ali enake standardu kakovosti se oceni, da je vodno telo v dobrem kemijskem stanju. V nasprotnem primeru se v skladu z Metodologijo za ugotavljanje stanja vodnih teles podzemne vode za vodno telo določi delež podzemne vode, ki je obremenjena z nitrati in na podlagi deleža onesnažene vode določimo kemijsko stanje (dobro ali slabo).
V letu 2024 smo pričeli podajati kemijsko stanje podzemne vode za šestletno obdobje. Ocena kemijskega stanja za šestletno obdobje se poroča tudi v okviru Direktive o vodah, na podlagi te ocene država tudi sprejme ukrepe za izboljšanje stanja.
V primeru, da je bila vsebnost nitrata pod mejo določljivosti (LOQ), smo pred izračunom povprečne letne vrednosti nitrata LOQ vrednost nadomestili s polovično vrednostjo.
Podatki o rabi tal se zbirajo na podlagi Pravilnika o evidenci dejanske rabe kmetijskih in gozdnih zemljišč (Uradni list RS, št. 122/08, 4/10 in 110/10)
Podatki o izpustih celotnega dušika iz KČN se zbirajo na podlagi Uredbe o emisiji snovi in toplote pri odvajanju odpadnih voda v vode in javno kanalizacijo (Uradni list RS, št. 64/12, 64/14 in 98/15), Uredbe o odvajanju in čiščenju komunalne odpadne vode (Uradni list RS, št. 98/15, 76/17 in 81/19) in Pravilnika o prvih meritvah in obratovalnem monitoringu odpadnih voda (Uradni list RS, št. 94/14 in 98/15).
Struktura kmetijske rabe tal ter delež njiv na posameznih vodnih telesih je v GIS okolju izračunan s pomočjo podatkov MKGP o rabi tal (2018) ter površine 21 vodnih teles v Sloveniji (ARSO, 2020).
Pri podatkih o izpustih celotnega dušika iz KČN so upoštevani vsi podatki, ki so jih poročale posamezne čistilne naprave. Vključno s podatki ČN, ki so manjše od 2000 PE, če so bili podatki poročani (nekatere ČN pod 2000 PM, poročajo te podatke kljub temu, da niso zakonsko zavezane).
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Povprečne letne vrednosti nitratov v vodnih telesih podzemnih voda |
mg/l |
ARSO |
1998-2024 |
junij za preteklo leto |
1 do 2 krat letno |
Junij 2025 |
da |
Kakovost podzemnih voda po vodnih telesih |
|
ARSO |
2019-2024 |
junij za preteklo leto |
1 x letno |
Junij 2025 |
da |
Struktura kmetijske rabe tal po vodnih telesih |
% |
MKGP
|
2018 |
31. 8. 2018 |
1 x letno |
Junij 2025 |
ne |
Delež kmetijskih zemljišč po posameznih vodnih telesih podzemnih voda |
% |
MKGP |
2018 |
31. 8. 2018 |
1x letno |
Junij 2025 |
ne |
Izpusti celotnega dušika iz komunalnih in skupnih čistilnih naprav |
|
ARSO |
2023 |
junij za preteklo leto |
1x letno |
Junij 2025 |
ne |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno, 2 = EU, 3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov,
2 = vsaj 5leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Drugi podatki
Metodologija zbiranja podatkov: Evropska agencija za okolje zbira podatke na podlagi naslednjih direktiv: Water Framework Directive, the Nitrates Directive, the Urban Waste Water Treatment Directive
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec:
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Povprečne letne vrednosti nitratov podzemni vodi |
mg/l |
EEA Groundwater nitrate 2000-2022 |
2000-2022 |
|
Junij 2025 |
Datum zadnje osvežitve kazalca: junij 2025