Leta 2022 so se izpusti toplogrednih plinov (TGP) iz virov po Uredbi (EU) 2018/842 povečali za 3,2 % v primerjavi z letom prej, v letu 2023 pa so se zmanjšali za 4,4 % in so bili nižji od letnega cilja iz Uredbe za 7 %, s čimer je bila Indikativna letna vrednost dosežena. Cilj za leto 2030 iz NEPN 2020 je ambicioznejši in indikativna letna vrednost iz NEPN 2020 leta 2023 ni bila dosežena, zaostanek je bil 0,5 odstotne točke. Izpusti TGP so se leta 2023 zmanjšali v vseh sektorjih, z izjemo majhnega povečanja v sektorju industrije neETS, najbolj pa v sektorju prometa.
Kljub trenutno dobrim rezultatom, je treba za dolgoročno obvladovanje in zmanjševanje izpustov zagotoviti izvajanje predvidenih ukrepov v načrtovanem obsegu.
Kazalec letni izpusti TGP po Uredbi (EU) 2018/842 (v nadaljevanju izpusti neETS) omogoča spremljanje doseganja nacionalnega cilja do leta 2030 glede zmanjšanja izpustov TGP. V kazalcu obravnavamo samo izpuste toplogrednih plinov (TGP), ki niso vključeni v shemo EU za trgovanje z izpusti (ETS), kot tudi ne izpustov in ponorov iz sektorja raba tal, sprememba rabe tal in gozdarstvo (LULUCF).
V kazalcu primerjamo letne izpuste s ciljno trajektorijo, določeno z Uredbo (EU) 2018/842 oz. Uredbo (EU) 2023/857 ter izvedbenimi akti, pa tudi indiktivnimi letnimi vrednostmi iz Celovitega nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN).
Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
Skupaj izpusti TGP v neETS sektorju [2005=100] | Ciljne vrednosti 2021-2030 po Uredbi (EU) 2018/842 [2005=100] | Indikativne letne vrednosti iz NEPN 2020 [2005=100] | Ciljne vrednosti 2021-2025 po Uredbi (EU) 2023/857 [2005=100] | Indikativne letne vrednosti iz NEPN 2024 [2005=100] | |
---|---|---|---|---|---|
2005 | 100 | ||||
'06 | 100,61 | ||||
'07 | 100,39 | ||||
'08 | 108,93 | ||||
'09 | 97,53 | ||||
'10 | 98,87 | ||||
'11 | 98,77 | ||||
'12 | 96,49 | ||||
'13 | 92,22 | ||||
'14 | 88,94 | ||||
'15 | 90,59 | ||||
'16 | 95,85 | ||||
'17 | 94,88 | ||||
'18 | 94,16 | ||||
'19 | 91,75 | ||||
'20 | 82,72 | ||||
'21 | 87,44 | 96,18 | 96,18 | ||
'22 | 90,21 | 93,69 | 86,61 | 93,69 | 85,72 |
'23 | 86,21 | 92,71 | 85,78 | 91,21 | 84,01 |
'24 | 91,72 | 84,96 | 88,70 | 82,29 | |
'25 | 90,74 | 84,13 | 86,18 | 80,58 | |
'26 | 89,76 | 83,30 | 78,86 | ||
'27 | 88,77 | 82,48 | 77,15 | ||
'28 | 87,79 | 81,65 | 75,43 | ||
'29 | 86,81 | 80,83 | 73,72 | ||
'30 | 85,82 | 80 | 71,89 |
Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
Promet [%] | Kmetijstvo [%] | Druga področja (široka raba) [%] | Odpadki [%] | Proizvodnja električne energije in toplote [%] | Industrija in gradbeništvo (s procesi in rabo topil) [%] | |
---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 0,50 | 0,17 | 0,12 | 0,04 | 0,05 | 0,12 |
Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
Promet [kt CO2 ekv] | Druga področja (široka raba) [kt CO2 ekv] | Kmetijstvo [kt CO2 ekv] | Odpadki [kt CO2 ekv] | Proizvodnja električne energije in toplote [kt CO2 ekv] | Industrija in grabeništvo (s procesi in rabo topil) [kt CO2 ekv] | |
---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 4401,34 | 2719,31 | 1798,72 | 849,29 | 635,36 | 1487,13 |
2006 | 4637,35 | 2463,87 | 1797,91 | 809,62 | 649,18 | 1625,19 |
2007 | 5239,95 | 2045,94 | 1858,87 | 749,26 | 633,16 | 1440,42 |
2008 | 6159,08 | 2402,58 | 1781,53 | 673,05 | 577,01 | 1394,63 |
2009 | 5158,76 | 2286,80 | 1790,46 | 610,19 | 583,21 | 1201,59 |
2010 | 5299,22 | 2312,36 | 1758,27 | 599,13 | 609,92 | 1216,01 |
2011 | 5649,48 | 2052,16 | 1740,59 | 605,56 | 624,40 | 1102,58 |
2012 | 5668,06 | 1799,57 | 1724,56 | 589,02 | 605,14 | 1115,09 |
2013 | 5367,27 | 1718,12 | 1709,18 | 566,93 | 577,69 | 1054,36 |
2014 | 5383,26 | 1421,33 | 1755,99 | 534,13 | 462,06 | 1055,57 |
2015 | 5353,65 | 1537,63 | 1799,50 | 542,49 | 490,37 | 1080,82 |
2016 | 5726,82 | 1607,22 | 1822,16 | 537,76 | 518,00 | 1209,02 |
2017 | 5856,28 | 1475,43 | 1787,83 | 524,21 | 546,52 | 1111,88 |
2018 | 5835,01 | 1371,04 | 1787,57 | 483,65 | 552,49 | 1169,03 |
2019 | 5625,00 | 1357,73 | 1807,84 | 474,04 | 536,78 | 1151,02 |
2020 | 4575,49 | 1357,61 | 1812,53 | 451,12 | 536,03 | 1146,90 |
2021 | 5205,46 | 1258,02 | 1812,99 | 428,77 | 508,32 | 1210,29 |
Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
Promet | Druga področja (široka raba) | Kmetijstvo | Odpadki | Proizvodnja električne energije in toplote | Industrija in grabeništvo (s procesi in rabo topil) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||||
2006 | 105,36 | 90,61 | 99,96 | 95,33 | 102,18 | 109,28 | ||||||
2007 | 119,05 | 75,24 | 103,34 | 88,22 | 99,65 | 96,86 | ||||||
2008 | 139,94 | 88,35 | 99,04 | 79,25 | 90,82 | 93,78 | ||||||
2009 | 117,21 | 84,10 | 99,54 | 71,85 | 91,79 | 80,80 | ||||||
2010 | 120,40 | 85,03 | 97,75 | 70,54 | 96,00 | 81,77 | ||||||
2011 | 128,36 | 75,47 | 96,77 | 71,30 | 98,28 | 74,14 | ||||||
2012 | 128,78 | 130,54 | 66,18 | 66,96 | 95,88 | 94,52 | 69,35 | 74,58 | 95,24 | 94,72 | 74,98 | 73,50 |
2013 | 121,95 | 130,09 | 63,18 | 64,47 | 95,02 | 95,83 | 66,75 | 72,26 | 90,92 | 96,13 | 70,90 | 71,56 |
2014 | 122,31 | 129,65 | 52,27 | 61,97 | 97,62 | 97,14 | 62,89 | 69,94 | 72,72 | 97,54 | 70,98 | 69,63 |
2015 | 121,64 | 129,21 | 56,55 | 59,48 | 100,04 | 98,45 | 63,88 | 67,62 | 77,18 | 98,95 | 72,68 | 67,69 |
2016 | 130,12 | 128,77 | 59,10 | 56,98 | 101,30 | 99,76 | 63,32 | 65,29 | 81,53 | 100,36 | 81,30 | 65,75 |
2017 | 133,06 | 128,33 | 54,26 | 54,49 | 99,40 | 101,07 | 61,72 | 62,97 | 86,02 | 101,77 | 74,77 | 63,81 |
2018 | 132,57 | 127,88 | 50,42 | 51,99 | 99,38 | 102,38 | 56,95 | 60,65 | 86,96 | 103,18 | 78,61 | 61,88 |
2019 | 127,80 | 127,44 | 49,93 | 49,50 | 100,51 | 103,69 | 55,82 | 58,32 | 84,49 | 104,59 | 77,40 | 59,94 |
2020 | 103,96 | 127 | 49,92 | 47 | 100,77 | 105 | 53,12 | 56 | 84,37 | 106 | 77,12 | 58 |
2021 | 118,27 | 125,32 | 46,26 | 50,53 | 100,79 | 100,59 | 50,49 | 51,11 | 80,01 | 81,13 | 81,38 | 73,91 |
2022 | 122,84 | 51,14 | 100,41 | 49,09 | 77,89 | 70,70 | ||||||
2023 | 120,36 | 51,75 | 100,24 | 47,08 | 74,66 | 67,49 | ||||||
2024 | 117,88 | 52,35 | 100,06 | 45,07 | 71,42 | 64,27 | ||||||
2025 | 115,40 | 52,96 | 99,88 | 43,06 | 68,18 | 61,06 |
Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
Glede na Uredbo o delitvi bremen (Uredba (EU) 2018/842) je nacionalni cilj Slovenije, da se bodo izpusti TGP do leta 2030 zmanjšali za 15 % glede na leto 2005 in se nanaša na izpuste virov, ki niso vključeni v shemo ETS, niti v sektor LULUCF. Vmesne obveznosti so določene z Izvedbenim sklepom Komisije (EU) 2020/2126 iz leta 2020 za celotno obdobje 2021−2030. Ciljna vrednost za leto 2022 je bila 11.108 kt CO2 ekv, za leto 2023 10.991 CO2 ekv, za leto 2030 pa je 10.175 kt CO2 ekv. Z NEPN iz leta 2020 (NEPN 2020) si je Slovenija zadala še nekoliko ambicioznejši cilj, in sicer do leta 2030 doseči zmanjšanje izpustov TGP za vsaj 20 % glede na leto 2005. Opredeljeni so tudi sektorski cilji. Indikativne letne vrednosti za sektorske cilje so bile določene z linearno interpolacijo od dejanskih izpustov leta 2005 do cilja za leto 2030, za skupne izpuste pa dodatno še od dejanskih izpustov leta 2021 do cilja za leto 2030.
V skladu z novo Uredbo o delitvi bremen (Uredba (EU) 2023/857) je obveza Slovenije, da izpuste TGP do leta 2030 zniža za 27 % v primerjavi z letom 2005. Vmesne obveznosti so določene z Izvedbenim sklepom Komisije (EU) 2023/1319 iz leta 2023, zaenkrat za obdobje 2021−2025. V posodobitvi NEPN iz leta 2024 (NEPN 2024) je cilj ponovno nekoliko zahtevnejši. Načrtovano je zmanjšanje izpustov TGP za vsaj 28 % glede na leto 2005. Tudi v NEPN 2024 so opredeljeni sektorski cilji. Indikativne letne vrednosti so bile ponovno določene z linearno interpolacijo glede na cilj za leto 2030.
Skupni letni izpusti neETS so leta 2005 znašali 11.856 kt CO2 ekv. Najvišjo vrednost so z 12.915 kt CO2 ekv dosegli leta 2008, najnižjo pa leta 2020 z 9.807 kt CO2 ekv. Leta 2022 so bili izpusti TGP za 3,2 % višji kot leto prej in so znašali 10.694 kt CO2 ekv. Leta 2023 so znašali 10.221 kt CO2 ekv in so se glede na leto prej zmanjšali za 4,4 %. V obdobju 2005−2023 so se izpusti zmanjšali za 13,8 % oz. za 1.635 kt CO2 ekv.
Doseganje nacionalnega cilja
Cilj za leto 2023, določen z Izvedbenim sklepom Komisije (EU) 2020/2126, ki znaša 10.991 kt CO2ekv, je bil dosežen, saj so bili izpusti neETS od njega nižji za 7 %. Ravno tako je bil dosežen tudi cilj za to leto iz Izvedbenega sklepa Komisije (EU) 2023/1319, ki znaša 10.814 kt CO2ekv. Izpusti neETS so bili od tega cilja nižji za 5,5 %. Stanje leta 2023 je nekoliko drugačno, če ga primerjamo z indikativnimi letnimi vrednostmi iz NEPN 2020 in NEPN 2024, saj nobena od omenjenih vrednosti ni bila dosežena. Zaostanek za indikativno letno vrednostjo iz NEPN 2020 z izhodiščem v letu 2021 je znašal 0,5 %, iz NEPN 2024 pa 2,6 %. Po primerjavi z indikativno letno vrednostjo z izhodiščem v letu 2005, so bili izpusti leta 2023 glede na trajektorijo skladno z NEPN 2020 višji za 0,7 %, glede na trajektorijo skladno z NEPN 2024 pa za 8,0 %. Da bi dosegli cilj za leto 2030 iz NEPN 2024, bo treba izpuste neETS glede na leto 2023 zmanjšati še za 17 %.
Sektorski letni izpusti
Sektorski deleži so bili leta 2023 naslednji: promet: 52,5 %; kmetijstvo: 16 %; druga področja oz. široka raba (ki vključuje rabo goriv v gospodinjstvih, storitvenih dejavnostih in kmetijstvu): 12,4 %; raba goriv v industriji in gradbeništvu ter procesni izpusti (samo neETS): 11,1 %; proizvodnja električne energije in toplote (samo neETS): 4,4 %; in odpadki: 3,7 %.
Gibanje izpustov v sektorjih
Sektorska slika gibanja izpustov je mnogo bolj razgibana od skupnih izpustov. Promet je edini sektor, v katerem so se izpusti v obdobju 2005−2023 močno povečali, in sicer za 962 kt CO2 ekv oz. za 22 %. V ostalih sektorjih neETS so se izpusti v istem obdobju zmanjšali za skupno 2.598 kt CO2 ekv. Izpusti TGP so se leta 2023 povečali samo v sektorju raba goriv v industriji in gradbeništvu ter procesni izpusti (samo neETS), v vseh drugih sektorjih pa so se zmanjšali, najbolj v sektorju promet, za 7 %.
Indikativni sektorski cilji
Sektorji se med seboj razlikujejo tudi glede doseganja indikativnih sektorskih ciljev, ki so bili do leta 2020 zastavljeni v Operativnem programu ukrepov zmanjšanja emisij toplogrednih plinov do leta 2020 (OP TGP), do leta 2030 pa v NEPN.
Sektorji se med seboj razlikujejo tudi glede doseganja indikativnih sektorskih ciljev, ki so bili do leta 2020 zastavljeni v Operativnem programu ukrepov zmanjšanja emisij toplogrednih plinov do leta 2020 (OP TGP), v obdobju 2021–2030 pa v NEPN 2020 oz. NEPN 2024.
V prometu, ki je imel leta 2023 največji, 52,5-odstotni delež v izpustih neETS, se trend ponovno spreminja. Potem ko so izpusti v letu 2017 dosegli najvišjo vrednost v obdobju 2013−2020 in so bili skoraj 5 odstotnih točk nad ciljno vrednostjo za leto 2020, so se po 0,4-odstotnem zmanjšanju v letu 2018, 3,6-odstotnem v letu 2019 in celo 18,7-odstotnem v letu 2020 povsem obrnili in bili leta 2020 23 odstotnih točk pod ciljno vrednostjo za to leto. Indikativni cilj za leto 2020 iz OP TGP je tako bil dosežen, vendar pa njegovo doseganje ni bilo posledica izvajanja ukrepov na področju prometa, temveč predvsem zunanjih okoliščin zaradi svetovne pandemije koronavirusa. Že leta 2021 so se izpusti ponovno povečali, za dobrih 12 %, leta 2022 pa za 10,2 %. Leta 2023 je sledilo 7-odstotno zmanjšanje, s čimer so se začeli izpusti v prometu ponovno približevati trajektoriji indikativnih letnih vrednosti, ki je bila določena z linearno interpolacijo od dejanskih izpustov leta 2005 do ciljnih vrednosti v letu 2030 iz NEPN 2020. V obdobju 2005–2023 so se v prometu izpusti TGP tako povečali za 22 %. Indikativna letna vrednost leta 2023 zato ni bila dosežena, zaostanek je bil 13 odstotnih točk, v primerjavi z indikativno letno vrednostjo iz NEPN 2024 pa je bil zaostanek še znatno večji, 23 odstotnih točk. Treba je zagotoviti dolgoročno obvladovanje izpustov v prometu z izvajanjem ukrepov, ki pa so kratkoročno odvisni tudi od razmerij med cenami pogonskih goriv v Sloveniji in sosednjih državah. Sektor ostaja kritičen z vidika doseganja srednjeročnih ciljev v letu 2030 in vmesnih indikativnih letnih vrednosti.
V kmetijstvu so se izpusti TGP v obdobju 2005–2023 zmanjšali za 7 %. S tem so bili leta 2023 za 6 odstotnih točk pod indikativno letno vrednostjo za to leto iz NEPN 2020. Hkrati so bili tudi pod indikativno letno vrednostjo iz NEPN 2024, za 5 odstotnih točk. Po zmanjšanju v letu 2022 za 4,1 % glede na preteklo leto, so se izpusti v letu 2023 zmanjšali še za dodatnih 1,7 %. Dolgoročni trendi so stabilni, spremembe počasne. Delež izpustov iz kmetijstva v skupnih izpustih neETS se je glede na pretekle številke sicer povečal, kar je posledica uporabe novih pretvorbenih faktorjev za CH4 in N2O*1 (t.i. GWP), ki se uporabljajo za izračun izpustov v obdobju 2021−2030. To na doseganje ciljev sicer ni imelo velikega vpliva, saj se cilji ob upoštevanju ciljne relativne spremembe vsako leto znova preračunajo glede na zadnje vrednosti za izhodiščne izpuste iz leta 2005.
V široki rabi so se izpusti v obdobju 2005–2014 znatno zmanjšali, sledili sta dve leti rasti, v obdobju 2017–2019 so se izpusti ponovno zmanjševali, v letu 2020 ostali nespremenjeni in nato leta 2021 nadaljevali z zmanjševanjem. Letno zmanjšanje je bilo, kljub hladnejši zimi, leta 2021 skoraj 8-odstotno, kot posledica zmanjšanja rabe tekočih goriv. V letih 2022 in 2023 so izpusti ostali skorajda nespremenjeni, najprej so se povečali za 1 %, nato pa zmanjšali za 1,2 %. V obdobju 2005–2023 so se izpusti TGP v široki rabi zmanjšali za 54 %. Indikativna letna vrednost za leto 2023 iz NEPN 2020 v tem sektorju tako ni bila dosežena, zaostanek je bil 1 odstotno točko. Je pa bila zato dosežena indikativna letna vrednost iz NEPN 2024, in sicer je bilo doseženo zmanjšanje od nje večje za 4 odstotne točke. Tudi temu sektorju bo treba z vidika doseganja srednjeročnih ciljev v letu 2030 in vmesnih letnih ciljev posvetiti dodatno pozornost.
V sektorju proizvodnje električne energije in toplote (samo neETS), ki predstavlja v izpustih neETS le manjši, 4,4-odstotni delež, sta bili indikativni letni vrednosti za leti 2022 in 2023, tako iz NEPN 2020 kot tudi NEPN 2024, doseženi. Zmanjšanje v obdobju 2005–2023 je bilo 29-odstotno. Leta 2022 je bilo v industriji (samo neETS) zabeleženo največje zmanjšanje izpustov v zadnjem desetletju (- 9,0 %), leta 2023 pa malenkostno povečanje, za 0,5 %. V obdobju 2005–2023 so se izpusti TGP v tem sektorju zmanjšali za 25 %. Za indikativno letno vrednostjo za leto 2023 iz NEPN 2020 je doseženo zmanjšanje zaostajalo za 6 odstotnih točk, za indikativno letno vrednostjo iz NEPN 2024 pa za 4 odstotne točke. V industriji od leta 2013 dalje ni mogoče zaslediti trenda večjega zmanjševanja, kar bi lahko posledično pripeljalo do tega, da bo cilje težko doseči.
Izpusti iz ravnanja z odpadki so se v celotnem obdobju, z izjemo leta 2015, zmanjševali skladno z indikativnimi letnimi vrednostmi. Leta 2022 so se zmanjšali za 0,3 %, leto kasneje pa še za dodatnih 0,8 %. V obdobju 2005–2023 so se izpusti zmanjšali za 54 %, kar je največ med vsemi sektorji. Indikativni letni vrednosti za obe leti, 2022 in 2023, cilja za leto 2030 sta v NEPN 2020 in NEPN 2024 enaka, sta bili doseženi.
Izpolnitev vseh indikativnih sektorskih ciljev za neETS iz NEPN 2020 bi leta 2030 po projekcijah privedla do zmanjšanja izpustov glede na leto 2005, ki je za skoraj 5 odstotnih točk višje od cilja iz NEPN 2020 (20-odstotno zmanjšanje izpustov neETS). To pomeni, da nedoseganje sektorskih ciljev iz NEPN 2020 ne pomeni nujno tudi nedoseganja skupnega cilja glede zmanjšanja izpustov neETS, ambiciozni sektorski cilji pa so potrebni za dolgoročno obvladovanje izpustov TGP ter doseganje ciljnega deleža OVE v bruto končni rabi energije in ciljev na področju učinkovite rabe energije. Kljub vsemu pa bodo morali za prehod v nizkoogljično družbo skoraj vsi sektorji svoje izpuste dolgoročno zmanjšati na minimum, saj bi neizpolnjevanje cilja kateregakoli od sektorjev ogrozilo cilj celotne države.
Slika (Slika PO01-5) prikazuje spremembe izpustov TGP v obdobju 2005‒2023, in sicer v odstotkih in v količinah izpustov. Očitna je problematika prometa ter njegovo nedoseganje indikativnih letnih vrednosti iz NEPN 2020, pri katerih nekoliko zaostajata tudi industrija neETS in široka raba, pa tudi skupni izpusti neETS. Prispevek k zmanjšanju je po absolutni in relativni vrednosti največji v široki rabi, kjer se tudi izvaja največ ukrepov, sledijo pa odpadki.
Opomba:
*1 Novi faktorji (t.i. AR5) so za CH4 28, za N2O 265, stari (t.i. AR4) pa so bili za CH4 25 in za N2O 298.
Cilji povzeti po:
Cilji za obdobje 2013‒2020 so povzeti po Odločbi 406/2009/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 23. aprila 2009 o prizadevanju držav članic za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov, da do leta 2020 izpolnijo zavezo Skupnosti za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov (UL L št. 140 z dne 5. 6. 2009, stran 136), Sklepu Komisije z dne 26. marca 2013 o določitvi dodeljenih letnih izpustov za države članice za obdobje od 2013 do 2020 v skladu z Odločbo št. 406/2009/ES Evropskega parlamenta in Sveta (UL L 90 z dne 28. 3. 2013, stran 106), Izvedbenem sklepu Komisije št. 2013/634/EU z dne 31. oktobra 2013 o prilagoditvah dodeljenih letnih izpustov za države članice za obdobje 2013 do 2020 v skladu z Odločbo št. 406/2009/ES Evropskega parlamenta in Sveta (UL L št. 292 z dne 1. 11 .2013, stran 19) in Sklepu Komisije (EU) 2017/1471 z dne 10. avgusta 2017 o spremembi Sklepa 2013/162/EU zaradi pregleda dodeljenih letnih izpustov za države članice za obdobje od 2017 do 2020 (UL L 209, 12.8.2017, strani 53–55) in OP TGP.
Cilji za obdobje 2021‒2020 so povzeti po Uredbi (EU) 2023/857 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 19. aprila 2023 o spremembi Uredbe (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov v državah članicah v obdobju od 2021 do 2030 kot prispevku k podnebnim ukrepom za izpolnjevanje zavez iz Pariškega sporazuma in Uredbe (EU) 2018/1999 ter NEPN.
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
Za izračun izpustov neETS so potrebni izpusti iz uradnih evidenc za poročanje UNFCCC in EU, ter preverjeni izpusti virov ETS.
Izpusti TGP poročani leta 2023 so se glede na izpuste poročane v preteklih letih spremenili zaradi uporabe novih pretvorbenih faktorjev za preračun v CO2 ekvivalent (t.i. GWP). Za izpuste v obdobju 2021‒2030 se skladno z odločitvami EU in tudi UNFCCC uporabljajo GWP iz 5. poročila IPCC (AR5), prej pa so se uporabljali faktorji iz AR4. Spremenili so se faktorji za vse snovi, razen za CO2, kjer je faktor 1 (npr. za CH4 iz 25 na 28, za N2O iz 298 na 265).
Metodologija obdelave podatkov:
Izpusti neETS se izračunajo kot razlika med celotnimi izpusti na ravni države in izpusti ETS zavezancev brez izpustov iz domačega letalstva. Prikaz sektorjev v kazalcu je nekoliko drugačen od sektorjev CRF v uradnih evidencah, in sicer so pod industrijo združeni izpusti CRF sektorjev 1.A.2 Zgorevanje goriv v industriji, 2. Industrijski procesi in 3. Raba topil in drugih izdelkov, v Proizvodnji električne energije in toplote pa sta združena CRF sektorja 1.A.1. Proizvodnja električne energije in toplote ter 1.B Ubežni izpusti. Ostali sektorji se ujemajo.
Podatki od leta 2021 naprej so izračunani z uporabo novih GWP vrednosti (AR5). Izpusti TGP iz sektorja ETS se za leta 2005−2013 ne preračunavajo po novi metodologij, saj gre izključno za izpuste ogljikovega dioksida, se pa upoštevajo spremembe obsega ETS.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Evidence izpustov, poročane |
kt CO2 ekv |
ARSO*2 |
2005−2021 |
prva verzija podatka: 15. januarja za predpreteklo leto; |
enkrat letno |
22. 9.2023 |
da |
Preverjeni izpusti ETS |
kt CO2 |
ARSO (preko spletne pošte) |
2005−2021 |
maja za preteklo leto |
enkrat letno |
22. 9.2023 |
da |
Prva ocena nacionalnih izpustov |
kt CO2 ekv |
ARSO*3 |
2005−2021 |
podatek je 31. 7. za preteklo leto poročan Evropski komisiji |
enkrat letno |
22. 9.2023 |
da |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Opombi:
*2 https://cdr.eionet.europa.eu/si/eu/mmr/art07_inventory/ghg_inventory/