KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Neutral

V letu 2024 smo pričeli podajati kemijsko stanje podzemne vode za daljše šestletno obdobje, skladno s periodiko poročanja v okviru Direktive o vodah. Na podlagi te ocene država sprejme ukrepe za izboljšanje stanja.

Podzemna voda je z onesnaževali najbolj obremenjena v vodnih telesih z medzrnsko poroznostjo na severovzhodnem delu Slovenije. Slabo kemijsko stanje za obdobje 2019-2024 je bilo določeno na vodnih telesih Savinjske, Dravske in Murske kotline. Vzrok za slabo kemijsko stanje na vseh vodnih telesih je bil nitrat, na Dravski kotlini tudi atrazin. Statistično značilni trendi upadanja vsebnosti nitratov v obdobju 1998-2024 se kažejo na vodnih telesih Dravske in Murske kotline. Na vodnem telesu Savinjska kotlina statistično značilnega trenda v tem obdobju ni opaziti. Krajši časovni niz podatkov (obdobje 2007-2024) na vodnih telesih s slabim stanjem ne kaže statistično značilnega trenda upadanja nitrata. Na Dravski kotlini vsebnost atrazina za obdobje 1998-2024 statistično značilno pada, medtem ko za krajši časovni niz podatkov (obdobje 2014-2024) statistično značilnega trenda ni opaziti.


Kazalec »VD11 Kakovost podzemnih voda« podaja oceno kemijskega stanja podzemne vode v Sloveniji, splošno preko karte ter podrobneje za vodna telesa kjer je presežen standard za nitrat ter atrazin.

Za vodno telo podzemne vode se glede na podatke monitoringa vsako leto določi kemijsko stanje, v obdobju poročanja načrtov upravljanja voda (NUV) pa se pripravi tudi ocena za večletno obdobje. V daljšem časovnem obdobju spremljamo tudi trende rasti ali zniževanja vsebnosti kemijskih onesnaževal.

Podzemna voda je v Sloveniji najpomembnejši vir pitne vode, s katerim se oskrbuje več kot 95 % prebivalcev. Približno tretjina podzemne vode, ki se črpa za pitno vodo, je dovolj dobre kakovosti, da se lahko do potrošnikov dovaja v naravnem stanju brez vsakršne obdelave. Naravna podzemna voda brez onesnaževal je za zdravje najbolj primerna. Kakovost podzemne vode je torej pomembna tako iz okoljskega kot tudi zdravstvenega vidika.


Grafi

Slika VD11-1: Kemijsko stanje vodnih teles podzemne vode za obdobje 2019-2024
Viri:

ARSO GURS (2025)

Prikaži podatke
Slika VD11-2: Povprecne letne vrednosti (AM) atrazina v podzemni vodi v obdobju 2004-2024
Viri:

Kakovost podzemnih voda (GIS pregledovalnik) (2025)

Prikaži podatke
Skorba V-5 [µg/L] Kidricevo [µg/L] standard kakovosti [µg/L]
2005 0,18 1,02 0,10
2006 0,16 0,88 0,10
2007 0,16 0,87 0,10
2008 0,17 0,86 0,10
2009 0,16 0,69 0,10
2010 0,15 0,71 0,10
2011 0,17 0,72 0,10
2012 0,16 0,69 0,10
2013 0,15 0,58 0,10
2014 0,14 0,45 0,10
2015 0,14 0,41 0,10
2016 0,15 0,42 0,10
2017 0,15 0,37 0,10
2018 0,11 0,26 0,10
2019 0,13 0,29 0,10
2020 0,14 0,26 0,10
2021 0,13 0,22 0,10
2022 0,11 0,21 0,10
2023 0,13 0,20 0,10
2024 0,14 0,21 0,10

Cilji

  • Ohranjevanje stanja podzemne vode v vodnih telesih podzemne vode z dobrim kemijskim stanjem;
  • izboljševanje stanja podzemnih voda v vodnih telesih z slabim stanjem;
  • preprečevanje trendov rasti onesnaževal;
  • doseganje obrata trenda rasti onesnaževala;
  • doseganje dobrega kemijskega stanja vseh vodnih teles podzemne vode (okoljski cilji Vodne direktive, člen 4).

Na kemijsko stanje podzemne vode vplivajo obremenitve zaradi človekovih dejavnosti kot tudi naravne danosti vodnih teles, pogosto imenovane ranljivost.

V ravninskih delih rečnih dolin prevladujejo vodna telesa z medzrnsko poroznostjo. Obremenitve teh vodnih teles so zaradi intenzivnih človekovih dejavnosti (kmetijstvo, industrija, promet, gosta poseljenost, odlagališča odpadkov, …) največje.

V alpskih predelih in na Krasu prevladujejo vodna telesa s kraško in razpoklinsko poroznostjo. Ta vodna telesa, predvsem kraška, so zelo ranljiva, vendar so v Sloveniji v veliki meri naravno zaščitena. Večina vodnih teles s kraško in razpoklinsko poroznostjo je v hribovitih in manj poseljenih območjih, ki so poraščena z gozdovi.

Kemijsko stanje za obdobje 2019-2024 je prikazano na karti Slovenije (slika VD11-1). Slabo kemijsko stanje je določeno za vodna telesa Savinjske, Dravske in Murske kotlina. Vzrok za slabo kemijsko stanje teh vodnih teles je nitrat, v primeru Dravske kotline tudi atrazin.

Na vodnih telesih Savinjske in Dravske kotline število merilnih mest, kjer je presežen standard za nitrat (50mgNO3/L) po letih upada, medtem ko na Murski kotlini ostaja bolj ali manj enako.

Povprečne letne vrednosti nitrata v vodnih telesih s slabim kemijskih stanjem zaradi nitrata v obdobju 1998-2024 kažejo statistično značilne trende upadanja na vodnih telesih Dravske in Murske kotline. Na vodnem telesu Savinjska kotlina statistično značilnega trenda v tem obdobju ni opaziti. Krajši časovni niz podatkov vsebnosti nitrata na vodnih telesih Dravske, Murske in Savinjske kotline ne kaže statistično značilnega trenda upadanja nitrata. Več o vsebnosti nitrata v podzemni vodi v kazalcu [VD05] Nitrati v podzemni vodi.

Vzrok za slabo stanje v vodnem telesu Dravska kotlina je tudi atrazin. Standard kakovosti 0,1µg/L je presežen na merilnih mestih Kidričevo in v plitvem vodnjaku črpališča Skorba (vodnjak Skorba V-5).

Na Dravski kotlini vsebnost atrazina za obdobje 1998-2024 statistično značilno pada, medtem ko za krajši časovni niz podatkov (obdobje 2014-2024) statistično značilnega trenda ni opaziti.

O podzemni vodi Podzemna voda se nahaja pod zemeljskim površjem, kjer zapolnjuje pore sedimentov in razpoke kamnin. Kot okoljski kazalec predstavlja tudi kakovostno stanje vodonosnikov ter odraža vplive naravnih dejavnikov in človekovih dejavnosti na vodni krog.

Podzemna voda je v Sloveniji najpomembnejši vir pitne vode, s katerim se oskrbuje več okoli 97 % prebivalcev. Kakovost podzemne vode je torej pomembna tako iz okoljskega kot tudi zdravstvenega vidika.

Vodonosnik je geološka plast, ki ima sposobnost akumuliranja in prevajanja pomembnejših količin podzemne vode. V Sloveniji prevladujeta dva tipa vodonosnikov in sicer vodonosniki z medzrnsko poroznostjo v ravninskih delih rečnih dolin ter vodonosniki s kraško in razpoklinsko poroznostjo. Če isto vodno telo podzemne vode združuje vodonosnike tako z medzrnsko kot tudi kraško in razpoklinsko poroznostjo, ga opredelimo kot vodno telo podzemne vode z vodonosniki kombiniranega tipa poroznosti. V Sloveniji je s pravilnikom določenih 21 vodnih teles podzemne vode (Pravilnik o določitvi vodnih teles podzemnih voda, Uradni list RS 63/2005).

Kemijsko stanje vodnega telesa podzemne vode se določa skladno z direktivama ES (Vodna direktiva, 2000/60/ES, Direktiva za podzemno vodo, 2006/118/ES), slovenskimi predpisi (Uredba o stanju podzemnih voda, Uradni list RS, št. 25/09, 68/12, 66/16 in 44/22 – ZVO-2) in Metodologijo za ugotavljanje stanja vodnih teles podzemne vode (http://www.arso.gov.si/vode/podzemne%20vode/ ). Kemijsko stanje vodnega telesa podzemne vode je dobro, če so povprečne vrednosti parametrov nižje ali enake standardom kakovosti oziroma vrednostim praga. V nasprotnem primeru se ugotavlja obseg onesnaženja podzemne vode. Kemijsko stanje vodnega telesa podzemne vode je kljub preseženim vrednostim enega ali več parametrov dobro, če obseg onesnaženja ne presega 30% vodnega telesa podzemne vode.  V nasprotnem primeru je kemijsko stanje vodnega telesa podzemne vode slabo. V okviru določitve ocene kemijskega stanja podzemne vode se preveri tudi, ali je prišlo do vdora onesnažene vode v vodno telo podzemne vode ter če se poslabša stanja soodvisnih površinskih voda ter kopenskih in vodnih ekosistemov. Zaradi onesnaženja podzemne vode se ne sme povečati stopnje obdelave pitne vode. Tudi v teh primerih je kemijsko stanje vodnega telesa podzemne vode lahko slabo.

Kazalec »VD11 Kakovost podzemnih voda« podaja oceno kemijskega stanja podzemne vode v Sloveniji za obdobje zadnjih šest let.


Metodologija

Cilji so povzeti po: Resoluciji o Nacionalnem programu varstva okolja za obdobje 2020–2030 (ReNPVO20–30), Uradni list RS, št. 31/20 in 44/22 – ZVO-2 

Podatki za Slovenijo

Metodologija zbiranja podatkov

Podzemna voda se na merilnih mestih vzorči 1 do 2 krat letno. Monitoring in ocena stanja podzemne vode se določa skladno z obstoječo zakonodajo:

- Uredba o stanju podzemnih voda, Uradni list RS, št. 25/09, 68/12, 66/16 in 44/22 – ZVO-2,

- Metodologija za ugotavljanje stanja vodnih teles podzemne vode, (http://www.arso.gov.si/vode/podzemne%20vode/)

- Pravilnik o monitoringu podzemnih voda, Uradni list RS, št. 31/09 in 44/22 – ZVO-2.

V skladu s Pravilnikom o določitvi vodnih teles podzemnih voda (Uradni list RS št. 63/05) je bilo v Sloveniji določeno 21 vodnih teles podzemne vode. Izvajanje monitoringa ter oceno stanja kakovosti podzemnih voda v Sloveniji urejata Uredba o stanju podzemnih voda in Pravilnik o monitoringu podzemnih voda. V pravilniku je predpisano nadzorno in operativno spremljanje stanja kakovosti podzemne vode. Nadzorno spremljanje stanja se izvede na vseh vodnih telesih, enkrat v obdobju izvajanja načrta upravljanja voda. Operativno spremljanje stanja pa se izvaja stalno na vodnih telesih, za katera obstaja verjetnost, da ne bodo dosegla zastavljenih ciljev kakovosti, na vodnih telesih, ki so pomembna za vodooskrbo večjega števila prebivalcev ter na vodnih telesih, kjer bi glede na rabo tal lahko prišlo do večjega onesnaženja podzemne vode. Zato v programe monitoringov vsako leto niso vključena vsa vodna telesa. V letih 2007 in 2008 je bila mreža merilnih mest pregledana z namenom zagotoviti večjo reprezentativnost merilnih mest, kar nam omogoča določanje kemijskega stanja podzemnih voda z višjo stopnjo zanesljivosti. Od takrat dalje mrežo merilnih mest stalno posodabljamo, največ novih merilnih mest je bilo zgrajenih v letih 2014 in 2015 v okviru projekta Bober.

Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec 

V Uredbi o stanju podzemnih voda je določeno, da se za vodno telo podzemne vode določa kemijsko stanje podzemne vode. Metodologija določanja kemijskega stanja je navedena v uredbi in v metodologiji. Na vsakem merilnem mestu znotraj vodnega telesa se izračuna povprečno vrednost za vsak posamezen parameter naveden v uredbi za obdobje zadnjih šestih let. Kemijsko stanje vodnega telesa podzemne vode je dobro, če so povprečne vrednosti parametrov nižje ali enake standardom kakovosti oziroma vrednostim praga. Kemijsko stanje vodnega telesa podzemne vode je kljub preseženim vrednostim enega ali več parametrov dobro, če obseg onesnaženja ne presega 30% vodnega telesa podzemne vode.  V nasprotnem primeru je kemijsko stanje vodnega telesa podzemne vode slabo. V okviru določitve ocene kemijskega stanja podzemne vode se preveri tudi, ali je prišlo do vdora onesnažene vode v vodno telo podzemne vode ter če se poslabša stanja soodvisnih površinskih voda ter kopenskih in vodnih ekosistemov. Zaradi onesnaženja podzemne vode se ne sme povečati stopnje obdelave pitne vode. Tudi v teh primerih je kemijsko stanje vodnega telesa podzemne vode lahko slabo.

V letu 2024 smo pričeli podajati kemijsko stanje podzemne vode za šestletno obdobje. Ocena kemijskega stanja za šestletno obdobje se poroča tudi v okviru Direktive o vodah, na podlagi te ocene država tudi sprejme ukrepe za izboljšanje stanja.

Izračunana je bila letna povprečna vrednost za posamezna merilna mesta. V primeru, da je bila vsebnost parametra pod mejo določljivosti (LOQ), smo pred izračunom povprečne letne vrednosti posameznega parametra LOQ vrednost nadomestili s polovično vrednostjo. Za izračun vsote pesticidov smo LOQ vrednost nadomestili z 0 (nič).

Na splošno je kemijsko stanje vodnih teles predstavljeno na karti VD11-1.

Število in procent merilnih mest na vodnih telesih s slabim kemijskim stanjem, kjer letna povprečna vsebnost nitrata presega standarda kakovosti 50mgNO3/L so predstavljena v tabeli VD11-2.

Povprečne letne vrednosti (AM) atrazina v podzemni vodi za posamezna obdobja so predstavljene preko grafa VD11-3.

Kemijsko stanje vodnih teles podzemne vode v okviru načrta upravljanja voda je v kazalcu predstavljeno, ko so na voljo podatki.

 

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

(hiperlink do podatkov

Obdobje uporabljenih

podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Kemijsko stanje podzemne vode

-

ARSO

2019-2024

letno

julij za preteklo leto

10.7.2025

da

Opredelitev kazalca

  • Relevantnost kazalca: 1

1 = globalno,

2 = EU,

3 = nacionalno

  • Točnost uporabljenih podatkov: 1

1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,

2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,

3 = interni podatki

  • Časovna primerljivost (nanaša se na podatke v grafu/grafih): 1

1 = vsaj 10-leten niz podatkov,

2 = vsaj 5-leten niz podatkov

3 = manj kot 5-leten niz podatkov

  • Prostorska primerljivost (nanaša se na podatke na karti/kartah): 1

1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,

2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni

3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni

Datum zajema podatkov

10.07.2025

Drugi viri in literatura

  1. Pravilnik o določitvi vodnih teles podzemnih voda, Uradni list RS, št. 63/05.


Related indicators