KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Neutral

Prebivalci držav EU-27, kot tudi prebivalci Slovenije, se le delno zavedajo problema naraščajočih posledic prometa za okolje in zdravje. Ozaveščenost javnosti o vplivih prometa na okolje je na razmeroma nizki ravni, čeprav so razlike med evropskimi državami precejšnje. Zavedanje ljudi o okoljskih problemih prometa ne vodi avtomatično v spreminjanje potovalnih navad, kljub temu, da bi to prispevalo k njihovemu boljšemu zdravju.


Kazalec prikazuje uporabo različnih potovalnih načinov na dnevnih poteh, razloge za njihovo uporabo in potovalne navade na daljših poteh (nad 300 km) v evropskih državah (EU-27), posredno pa izpostavlja stopnjo ozaveščenosti evropskega (in slovenskega) prebivalstva o vplivih prometa na okolje, ki se odraža zlasti v okviru prepoznavanja intenzitete ključnih problemov, s katerimi so povezane različne oblike prometa. Kazalec je narejen na podlagi raziskave Evropske komisije Flash Eurobarometer FL551 : Multimodal Digital Mobility Service. 2025.


Grafi

Slika PR06-1: Kako pogosto potujete regionalno (tj. med 50 in 300 km) in na dolge razdalje (tj. 300 km ali vec) …? Za prosti cas (2024)
Viri:

Evropska komisija, Flash Eurobarometer FL551 : Multimodal Digital Mobility Service. 2025. https://data.europa.eu/data/datasets/s3178_fl551_eng?locale=en (22.8.2025)

Prikaži podatke
Ne vem [%] Nikoli [%] Enkrat na nekaj let [%] Enkrat ali dvakrat na leto [%] Približno vsaka dva ali tri mesece [%] Približno enkrat na mesec ali pogosteje [%]
Ciper 0,10 0,10 4,40 10,80 26,40 58,10
Slovenija 0,40 1 2,70 13,30 29,40 53,30
Ceška 0,70 2,60 4 19 27,30 46,40
Bolgarija 0,70 1,60 4,60 19,90 28,80 44,40
Slovaška 1 3,50 8,10 19,50 25,80 42
Nizozemska 1,20 5,40 3,80 22,20 29,20 38,20
Danska 2,50 3,50 7,10 23,20 26,30 37,30
Estonija 0,70 2,90 6,60 25,20 29,10 35,50
Avstrija 3,20 5,30 5,30 22,60 29 34,50
Grcija 0,30 0,80 4,20 25,50 35,90 33,30
Hrvaška 0,50 1,90 6,90 28,20 29,60 32,90
Švedska 1,10 4,40 6,70 26,50 28,90 32,40
Finska 1,50 2,30 6,80 25,80 31,90 31,90
Italija 0,80 4,40 7,40 25,40 30,30 31,70
Irska 0,90 3,40 6,20 26,10 31,80 31,60
Portugalska 0,80 2,40 4,90 33,30 27,40 31,30
Litva 0,50 3,70 7,80 27,10 30,20 30,70
Madžarska 0,20 6,20 11,50 28,30 23,30 30,60
Latvija 0,90 5,50 12,90 27,30 23,40 30,20
EU-27 1 4,70 7,60 29,40 30,70 26,50
Romunija 1,80 3,10 7 31,20 31,10 25,80
Belgija 1 8,80 6,70 33,40 24,30 25,70
Nemcija 1,40 6,40 9,70 27,10 32,20 23,20
Malta 2,20 4,30 13,90 29,30 28,80 21,60
Luksemburg 0,70 1,60 6 32,70 37,50 21,50
Poljska 1,20 2,80 12 36 27,40 20,50
Španija 0,80 3,40 6,80 36,70 32,90 19,40
Francija 0,60 7,10 6,80 34,50 33,80 17,40
Slika PR06-2: Kako pogosto potujete regionalno (tj. med 50 in 300 km) in na dolge razdalje (tj. 300 km ali vec) …? Zaradi službe (2024)
Viri:

Evropska komisija, Flash Eurobarometer FL551 : Multimodal Digital Mobility Service. 2025. https://data.europa.eu/data/datasets/s3178_fl551_eng?locale=en (22.8.2025)

Prikaži podatke
Ne vem [%] Nikoli [%] Enkrat na nekaj let [%] Enkrat ali dvakrat na leto [%] Približno vsaka dva ali tri mesece [%] Približno enkrat na mesec ali pogosteje [%]
Ciper 2 29,60 8,80 16,70 13,10 29,80
Bolgarija 3,50 15,40 10,40 22,70 21,80 26,20
Slovenija 2 40,10 6,20 14,50 13,90 23,30
Slovaška 2,40 47,20 6,30 12 9,40 22,80
Ceška 0,90 45 5,70 14,50 12,20 21,60
Grcija 1,20 29,80 10,10 19,10 19,20 20,60
Nizozemska 0,90 55,30 3 12,30 8,80 19,70
Estonija 1,80 39,90 11,80 18,80 9,60 18,10
Avstrija 2,70 47 8,30 13 11 17,90
Irska 1,80 52,60 5,10 11,70 11,80 16,90
Malta 1,70 38,60 9,70 18,40 14,60 16,90
Švedska 3,10 47,40 7,30 16,40 9,20 16,70
Madžarska 2,20 49,10 8,90 12,20 10,90 16,60
Hrvaška 2,30 39,40 8,30 19,90 14 16,10
Danska 3,40 50,90 6,80 13,50 10,30 15,10
Nemcija 0,70 55,10 7,80 11,90 10,10 14,50
Latvija 1,40 41,90 13,10 18,40 10,80 14,40
Italija 0,90 60,30 5,90 10 8,60 14,30
Portugalska 2,10 45,90 10,50 17,20 10,40 14
Finska 3,70 50,60 8 14,80 9,50 13,40
EU-27 1,40 56,30 7,10 12,20 9,70 13,30
Romunija 3,20 48,70 8,40 14,70 12 12,90
Belgija 1,30 65,70 4,10 9,50 6,90 12,50
Litva 2,10 48,50 12,70 15,50 10,20 11
Poljska 2,50 55,50 10,50 13,80 7,60 10,20
Luksemburg 1 59,50 8,90 14,40 7,30 9
Španija 0,80 63,60 7,60 11,20 8,20 8,60
Francija 0,90 70,30 4,60 8,70 8,10 7,40
Slika PR06-3: V zadnjih dveh letih, ko razmišljate o svojih regionalnih in daljših potovanjih, katere nacine prevoza ste uporabljali? [MOŽNIH VEC ODGOVOROV] (2024)
Viri:

Evropska komisija, Flash Eurobarometer FL551 : Multimodal Digital Mobility Service. 2025. https://data.europa.eu/data/datasets/s3178_fl551_eng?locale=en (22.8.2025)

Opomba:

Opomba k PR06-3: Na to vprašanje so odgovarjali le tisti anketiranci, ki so v preteklem letu opravili pot, ki je bila daljša od 300 kilometrov (N = 18 330).

Prikaži podatke
Ne vem [%] Drugo [%] Kolo [%] Motor [%] Avto [%] Ladja ali trajekt [%] Avtobus [%] Vlak [%] Letalo [%]
Avstrija 0,30 2,10 16,90 5,40 80,50 9 37,40 56,80 45,70
Belgija 0,40 1,10 8,10 3,20 80,10 2,60 16,60 44 41,10
Bolgarija 0,20 0,80 3,60 2,40 85,80 2,10 42,30 27,10 20,80
Ceška 0,20 2,10 20,40 4,80 82,60 4,80 45,60 63,30 20,90
Ciper 0 1,50 4,50 4,20 91,30 13,50 32,50 19,50 69,40
Danska 0,40 1 9 2,10 74,10 17 31,60 46,50 34,50
Estonija 0,30 1,70 12,80 2,80 82,60 30,90 53,60 33,70 49,90
EU-27 0,20 1,60 9,20 3,90 82 8,80 30,50 52,70 36,70
Finska 0,40 2,20 12,50 3,60 84,70 24,70 45 58,20 30,30
Francija 0 1,60 6,90 4,50 86,50 5,70 19,80 52,60 37,80
Grcija 0 0,60 5,60 9,70 81,60 38,40 48,90 28,10 47,90
Hrvaška 0,10 1,40 9,10 4,30 86,90 17,40 48,10 25,70 22,50
Irska 0,30 1,70 7 1,20 80,60 8,50 43,70 52,40 46,30
Italija 0,40 1 5,80 4,80 82,80 10,60 25,70 59,40 32,40
Latvija 0,20 1 12,10 2,70 73,80 6 57 38,90 35,50
Litva 0,10 1 5,20 1,30 84,80 8 36,20 27,30 38,80
Luksemburg 0 2,40 4,60 3,60 89 6,10 22,80 33,20 61,20
Madžarska 0 2,40 13,80 2,50 74,30 6,80 43,70 52,40 22,30
Malta 0,10 2,80 3 5,50 59,20 37,30 33,80 42,60 75,30
Nemcija 0,10 3,70 14,60 4,60 80,40 10,60 27,80 56,10 40,90
Nizozemska 0,10 1,60 13,20 1,80 83,70 5,20 12,40 48,30 34,60
Poljska 0,30 0,50 12,30 3,30 80,20 4,30 36,10 58,90 25,10
Portugalska 0 0,40 3,10 5 86,40 5,50 35,60 38,90 43,20
Romunija 0 1,10 3,60 1,10 84,20 4,70 33,20 41,20 31,20
Slovaška 0,40 0,90 11,90 3,10 73,80 2,50 50,50 56,80 16,90
Slovenija 0,10 2 20,10 7,30 90,80 7 46,40 40 18,50
Španija 0,20 0,50 3,90 2,80 80,40 6,30 33,20 54,80 47,70
Švedska 0,70 1,60 8,40 1,50 75,50 16,20 42,20 63 42,60
Slika PR06-4: Kateri so za vas najpomembnejši dejavniki pri načrtovanju regionalnega ali daljšega potovanja? (Možnih je bilo več odgovorov – do trije dejavniki) (2024)
Viri:

Evropska komisija, Flash Eurobarometer FL551 : Multimodal Digital Mobility Service. 2025. https://data.europa.eu/data/datasets/s3178_fl551_eng?locale=en (22.8.2025)

Prikaži podatke
Ne vem / Ni relevantno [%] Drugo [%] Pravice potnikov (v primeru zamud, odpovedi ali zamujenih povezav) [%] Enostaven dostop do potniških terminalov in vozil, vkljucno za potnike z invalidnostjo ali zmanjšano mobilnostjo [%] Vpliv na okolje [%] Število prestopov [%] Enostavnost rezervacije vozovnic [%] Enostavnost iskanja možnosti potovanja [%] Udobje (prostor za sedenje, hrup ipd.) [%] Cas odhoda ali prihoda [%] Skupno trajanje potovanja [%] Strošek (cena vozovnice, cena goriva ipd.) [%]
Nemcija 6,40 2,30 9,30 11,30 14,60 11,20 14,20 22,60 27,80 33,80 45,80 58
Avstrija 4,80 2,70 8,20 10,30 12,70 20,60 12,90 14,30 23,70 33,80 46 60,60
Švedska 4,60 2,40 6,10 8,70 11,80 15,50 16,40 11,70 21,40 39,40 50,80 63,10
Francija 5,60 1,10 6,70 6,80 11 18 18,10 6,80 22,90 36,90 49,70 65,30
Nizozemska 10,30 4,10 4,40 7,20 11 9,40 8,60 13,20 26,80 36,10 55,10 51,90
Italija 3,70 0,70 8,10 8,10 10,90 11,40 18,90 14,20 31 45,30 42,30 61,70
Luksemburg 2,40 2,10 7,80 5,40 10,50 8,90 12,90 14,50 34,30 34,50 57,10 67,70
EU-27 4,90 1,50 7,70 9,40 10,20 13,90 16,40 16,50 29,30 35,70 47,10 60,70
Danska 8 3,50 6,10 8,20 9,80 11,70 20,60 17,20 26,50 29,80 46,80 51,60
Španija 3,10 1,10 10,90 10,80 9,60 12 17,50 18,30 32,20 33,70 45,60 59,80
Belgija 8 1,40 4,90 7 8,80 14,80 13,50 10,30 27,60 36,60 50,30 58,90
Irska 3,20 1,20 7,90 13,60 8,70 12,80 25,80 16,60 32,80 39,10 38,90 59,30
Malta 1,20 0,70 20,30 28,50 8,70 17,30 26,90 22,70 23,90 39,50 29,40 50,60
Slovenija 2,80 1,70 3 10,90 8,40 19,80 10,30 21 31,70 47,80 45,90 54,30
Finska 3,80 1,30 5,60 13,60 8,10 8,80 20,60 15,60 37,10 34,60 39,90 64,90
Bolgarija 3,90 2,50 7,80 9,20 7,40 17,20 12,90 23,20 25,10 32,40 44,10 55,50
Poljska 4,80 0,20 4,90 8,30 7,30 21,10 17,50 17,80 33,40 27,90 51,80 62,70
Portugalska 3 1 8,60 12,10 7,20 9,10 18 20,20 35,90 35,50 41,80 70,30
Madžarska 3,90 2,10 6 7,80 6,60 18,80 11,40 17,50 38,70 36,90 46,20 59,90
Grcija 1,50 0,80 13,40 18,30 6,10 8,60 16,60 18,30 27,90 27,80 40,70 73,40
Ceška 4,20 1,40 4,40 8,50 5,90 18,60 13,50 22,20 34,50 36,20 54,20 51,90
Romunija 2,80 0,90 7,20 8,40 5,90 8,20 19,60 21,90 33,20 35,30 52,10 58,10
Slovaška 5,80 1,30 5,90 9 5,50 22,60 10,70 14,90 37,90 34,20 47,70 44,20
Hrvaška 2,10 1,50 9,30 9,90 3,20 14,30 12,10 23,80 33,90 31,90 52 66,70
Litva 5,80 1,60 3,90 6,70 2,90 18,20 16,60 17,90 25,50 33,70 46,40 61,60
Estonija 2,50 1,30 5,80 11,10 2,50 22,20 19,70 14,90 39,70 36,40 38,60 71,60
Ciper 1,30 1,60 12,30 10,20 2,40 5,70 15,30 26,10 28,20 37,70 38,50 78,70
Latvija 3,90 1,30 4,60 12 2 16,60 16,50 15,50 35,70 30,80 49,90 66,70
Slika PR06-5: Kako pomemben je za vas vpliv na okolje pri načrtovanju regionalnega ali daljšega potovanja?. (2024)
Viri:

Evropska komisija, Flash Eurobarometer FL551 : Multimodal Digital Mobility Service. 2025. https://data.europa.eu/data/datasets/s3178_fl551_eng?locale=en (22.8.2025)

Prikaži podatke
Ne vem / Ni relevantno[%] Vpliv na okolje mojega potovanja mi ni tako pomemben[%] Vpliv na okolje mi je pomemben, vendar si ne morem privošciti bolj trajnostnih možnosti potovanja[%] Vpliv na okolje mojega potovanja mi je pomemben, vendar težko najdem ustrezne alternative[%] Vpliv na okolje mojega potovanja mi je pomemben, vendar težko spremenim svoje navade[%] Vpliv na okolje mi je pomemben in temu prilagodim svoje potovanje[%]
Romunija 7,70 8,60 14,10 20,60 16,10 32,80
Bolgarija 5,20 10,60 12,70 20 20,20 31,40
Portugalska 3,80 7,30 12,90 27,30 22,10 26,60
Madžarska 8,20 12,10 15,30 23,80 14,40 26,10
Italija 6,30 10,40 10,30 23,20 24,40 25,40
Nemcija 5,60 15,80 8,30 22,80 23,10 24,50
Avstrija 4,70 17,70 8,10 22,90 22,60 24
Grcija 3,60 12,90 17,70 21,80 22,10 21,90
EU-27 7 15,50 11,90 22,20 22,10 21,30
Poljska 9,70 15,20 14,80 20,50 19,20 20,70
Slovaška 11,90 16,60 10,40 20,60 19,90 20,50
Ciper 5,40 12,70 18,40 24,50 18,80 20,10
Španija 6 14,60 14,10 20,90 25 19,40
Slovenija 6,60 15,50 10,30 24,90 23,20 19,40
Malta 3,30 9,40 16,90 24,80 26,80 18,80
Švedska 7,30 19,70 11,50 22,90 19,80 18,80
Hrvaška 5 15,20 12,20 27,10 22,30 18,10
Irska 5,80 15,40 13,80 24,50 22,70 17,70
Ceška 11 21,90 13,40 19,20 17,90 16,60
Francija 8 17 12,50 22,10 24,10 16,40
Litva 11,80 21,30 17,60 19,70 14,90 14,70
Finska 7 20,70 17,10 22,40 18,20 14,60
Luksemburg 4,50 22,10 9,20 28,30 21,50 14,40
Belgija 9 20,60 11,10 23,30 21,80 14,30
Danska 9,60 24,80 9,50 21,70 20,30 14,20
Nizozemska 8,50 27,50 10,30 22,70 18,90 12
Estonija 10,50 31,50 15,50 20,30 11,20 11
Latvija 9,20 32,40 16,50 18,40 15,60 7,80
Slika PR06-6: Kateri dejavniki, če sploh kateri, bi vas spodbudili k rezervaciji okolju prijaznejšega potovanja? (Možnih je bilo več odgovorov – do trije dejavniki) (2024)
Viri:

Evropska komisija, Flash Eurobarometer FL551 : Multimodal Digital Mobility Service. 2025. https://data.europa.eu/data/datasets/s3178_fl551_eng?locale=en (22.8.2025)

Prikaži podatke
Ce je cena primerljiva [%] Ce je potovanje enako hitro [%] Ce so casi odhoda ali prihoda enako prirocni in prilagojeni mojim potrebam [%] Ce je enako enostavno najti okolju prijazno alternativo [%] Ce udobje prevoznih sredstev enako ustreza mojim potrebam in pricakovanjem (npr. prostor za sedenje, hrup) [%] Ce je infrastruktura potniških terminalov (npr. železniške postaje, avtobusni terminali) enako prilagojena mojim potrebam [%] Ce je enako enostavno rezervirati vse vozovnice za potovanje [%] Ce potovanje vkljucuje primerljivo število povezav do koncnega cilja [%] Ce mi zagotavlja enako raven pravic potnikov (v primeru zamud, odpovedi ali zamujenih povezav) [%] Drugo [%] Nobena od teh možnosti [%] Ne vem / Ni relevantno
Avstrija 54,70 24,60 26,80 20,30 21,70 20,70 18,70 13,60 15,50 0,80 2,20 1
Belgija 47,60 36,90 23,50 17,90 26,80 11,10 15,80 11,40 8,30 0,60 4,80 5,40
Bolgarija 40,90 33,60 29 16,70 22 15,30 15,20 16,50 8,30 1,50 7,10 4,70
Ceška 39,30 29,10 21,90 24,70 24,20 15,30 13 12,30 10 1,50 2,60 4,70
Ciper 45,90 29 27,60 22,10 20,90 14,10 13,40 13,30 11,70 1,40 5,40 4,50
Danska 58,50 27,10 32,70 17,90 26,60 10,30 14,30 27,90 9,70 0,80 5,20 4,20
Estonija 50,80 26,20 27,30 25,10 21,90 12,10 16,60 13,80 14,70 1 3,70 2,60
EU-27 49,20 26,80 23,80 19,30 22,70 9,90 9,60 10,70 6,10 2,50 8,10 9,70
Finska 46,60 23,10 33 23,30 18 12,20 15,40 10,90 11,80 0,80 3,30 4,40
Francija 49,20 34,70 31,30 20,70 15,60 11,40 14,50 12,10 9,40 2,50 4,90 5,90
Grcija 42,10 25,90 26,80 27,70 18,60 15,90 14 11,10 15,80 0,80 3,40 4,10
Hrvaška 50,40 32,10 28,10 19,60 15,20 9 11,10 15,70 12,80 1,10 7,10 4
Irska 51,60 36,50 27,90 17,30 24,90 12,20 10,40 7,30 8,20 1,60 6,90 6,80
Italija 67,20 31 31 21,30 19,80 12,80 20,80 11,40 15,40 0,40 2,20 1,10
Latvija 47,20 21,30 33,80 29,30 26,10 23,50 18,90 22,20 19,40 0,60 1 1,30
Litva 49,90 40,20 24,70 30,70 25,10 11,80 12 17,50 7,30 1,50 2,40 3,20
Luksemburg 48,80 42,70 38 19,30 22,70 19,90 10,60 10,10 8,70 1,90 3,60 3,80
Madžarska 33,60 29,10 36,60 20,60 28,20 17,90 11,30 14,20 11,70 1,90 5,20 4,60
Malta 38,90 31,10 25,10 23,70 26,10 12,80 13,60 11,80 13,50 1,50 3,20 3,50
Nemcija 56,20 30,20 30,40 26,90 23,30 13,10 18,60 12,30 13,60 0,60 2,10 3,60
Nizozemska 42 27,70 25 23,10 23,10 19,80 12 16,30 11,10 2,50 8,20 3,70
Poljska 36,40 26,60 31,50 19,60 25,30 22,20 10,40 12,50 8 0,60 4,60 6,70
Portugalska 43,60 35,60 26,30 20,70 19,40 9,70 10,70 6,50 8,20 1 8,40 6,60
Romunija 47,80 25,80 26,20 28,60 20,20 16,20 13,10 16 14,40 1,70 4,70 2,90
Slovaška 44,70 32,60 25,70 18,60 17,90 13,90 12,80 12,10 9,90 1,70 6,30 8,80
Slovenija 52,40 32,50 23 18,90 19,70 10,20 10,10 11,60 8,40 0,80 5,80 7,80
Španija 52,50 25,90 33,30 21 18,50 10,70 15,50 10,80 11,30 1,70 4,30 5,20
Švedska 52,60 32,90 32,90 13,40 34,60 15,70 17,30 9,40 14,40 1,60 3,60 3,60

Cilji

  • okrepiti zagotavljanje javnih informacij, informiranja javnosti, ozaveščanja ter izobraževanja o okolju in okoljski politiki (EC, 2016),
  • ozaveščanje in informiranje različnih ciljnih skupin prebivalstva o trajnostni mobilnosti ter spodbujanje ozaveščenosti glede razpoložljivih alternativ konvencionalnim načinom individualnega prevoza (RS, 2006b, EC, 2011 in EU, 2015),
    - dvig ekološke ozaveščenosti prebivalcev ter sprememba potovalnih navad v mestih z ukrepi spodbujanja pešačenja, uporabe koles in javnega potniškega prometa ter spodbujanjem trajnostne večmodalne urbane mobilnosti (RS, 2006b in EU, 2015),
  • doseganje mobilnosti uporabnikov storitev v celovit sistem javnega potniškega prometa, katerega cenovna atraktivnost in kakovost storitev bo spodbudila preusmeritev potnikov iz osebnega v javni potniški promet (RS, 2006b),
  • vzpostavitev učinkovitega sistema javnega linijskega železniškega in avtobusnega potniškega prometa (RS, 2006b),
  • izvajanje cenovno nezahtevnih ukrepov v povezavi s povečevanjem mobilnosti, pri čemer se še posebno, tudi v okviru Evropske unije, izpostavlja pobuda za razvoj mreže kolesarskih povezav (RS, 2006b) ter
  • ukrepi prometne politike v okviru povečevanja mobilnosti, spodbujanja razvoja mreže kolesarske infrastrukture ter pešpoti se naj bi odražali v povečanju dolžine neprekinjenih kolesarskih stez, povečanju števila uporabnikov javnega potniškega prometa ter zmanjševanju onesnaženosti zraka v mestnih središčih (RS, 2006b).

Po podatkih Evropske agencije za okolje je nezadovoljstvo ljudi v EU zaradi prometa precejšnje, kot njegovi glavni negativni posledici pa sta najpogosteje navedeni prevelika količina prometa in prekomerno onesnaževanje zraka ter v nekoliko manjši meri tudi uničevanje krajine in hrup, vendar pa je odstotek ljudi, ki se nad tem pritožujejo, bil v preteklosti v upadu (EEA, 2004; EEA, 2015).

Anketiranci so bili v zadnji raziskavi (2025) najprej vprašani, kako pogosto potujejo regionalno (tj. med 50 in 300 km) ali na daljše razdalje (tj. 300 km ali več) v prostem času ali zaradi dela. Nekoliko več kot četrtina anketirancev (27 %) poroča, da potujejo regionalno ali na daljše razdalje za prosti čas približno enkrat na mesec ali pogosteje. Približno tretjina (31 %) potuje za prosti čas približno vsakih dva do tri mesece. Podoben delež (29 %) to stori enkrat ali dvakrat na leto. Najmanjši delež anketirancev potuje »enkrat na nekaj let« (8 %) ali »nikoli« (5 %).

Več kot 40 % anketirancev poroča, da potujejo regionalno ali na daljše razdalje zaradi dela: 13 % potuje »približno enkrat na mesec ali pogosteje«, 10 % »približno vsakih dva do tri mesece«, 12 % »enkrat ali dvakrat na leto« in 7 % »enkrat na nekaj let«. Večina anketirancev (56 %) nikoli ne potuje zaradi dela. Med državami EU obstajajo pomembne razlike pri regionalnih (tj. med 50 in 300 km) ali daljših (tj. 300 km ali več) potovanjih za prosti čas. Na Cipru (58 %) in v Sloveniji (53 %) večina anketirancev potuje regionalno ali na daljše razdalje približno enkrat na mesec ali pogosteje. V vseh državah manj kot eden od šestih anketirancev potuje za prosti čas enkrat na nekaj let (od 3 % v Sloveniji in do 14 % na Malti), manj kot eden od desetih pa poroča, da nikoli ne potuje regionalno ali na daljše razdalje za prosti čas (od 0 % na Cipru do 9 % v Belgiji).

Avtomobil je najpogosteje uporabljen način prevoza za regionalna in daljša potovanja, omenjen pri 82 % anketirancev. Pri javnem prevozu ima najvišji delež potovanje z vlakom (53 %), sledi letalo (37 %) in (medkrajevni) avtobus (31 %). Skoraj desetina (9 %) je odgovorila, da je potovala z ladjo ali trajektom. Delež anketirancev, ki so v zadnjih dveh letih uporabili avtomobil za svoja regionalna in daljša potovanja, se giblje od 59 % na Malti, do 91 % na Cipru in v Sloveniji.

Anketiranci so nato izbrali do tri dejavnike, ki so jim najpomembnejši pri načrtovanju regionalnega ali daljšega potovanja. Cena (vozovnica, gorivo ipd.) je najpomembnejši dejavnik, izbran pri 61 % anketirancev. Skoraj polovica (47 %) jih omenja skupno trajanje potovanja. Temu sledijo čas odhoda ali prihoda (36 %) in udobje (ustreznost sedežev, hrup ipd.) (29 %). Sledijo enostavnost iskanja potovalnih možnosti (17 %), enostavnost rezervacije vozovnic (16 %) in število povezav (14 %). Približno eden od desetih anketirancev je izbral naslednje dejavnike: vpliv na okolje (10 %), enostaven dostop do terminalov in vozil, tudi za osebe z oviranostmi ali zmanjšano mobilnostjo (9 %), ter pravice potnikov (v primeru zamud, odpovedi ali izgubljenih povezav) (8 %). Čas odhoda ali prihoda je izbralo 48 % anketirancev v Sloveniji. Pravice potnikov (v primeru zamud, odpovedi ali izgubljenih povezav) se gibljejo od 3 % v Sloveniji do 20 % na Malti.

Anketiranci so podajali mnenje o pomenu vpliva na okolje pri načrtovanju regionalnega ali daljšega potovanja. Skupno več kot 75 % anketirancev odgovarja, da jim je vpliv na okolje pomemben pri načrtovanju potovanja. 21 % jih poroča, da zato svoje potovanje ustrezno prilagodijo (delež niha od 8 % v Latviji do 33 % v Romuniji), 22 % jih meni, da je težko spremeniti svoje navade, medtem ko drugih 22 % ugotavlja, da težko najdejo trajnostne alternative. 12 % jih poroča, da si trajnostnih možnosti ne morejo privoščiti, 16 % pa meni, da vpliv na okolje pri njihovem potovanju ni tako pomemben.

Anketiranci so izbirali tudi med dejavniki, ki bi jih spodbudili k izbiri bolj okolju prijaznih potovanj. Izbrali so lahko do tri razloge s seznama devetih. Najpogosteje izbran dejavnik je primerljiva cena, ki bi anketirance spodbudila k izbiri bolj okolju prijaznega potovanja (46 %). Naslednja najpogostejša razloga sta enaka hitrost potovanja (29 %) in enako priročni časi odhodov ali prihodov, prilagojeni njihovim potrebam (28 %). Enostavnost iskanja okolju prijazne alternative (22 %) in udobje vozil, ki enako ustreza njihovim pričakovanjem (npr. prostornost, hrup), (21 %) sta izbrana pri več kot petini anketirancev. Drugi dejavniki vključujejo ustrezno infrastrukturo potniških terminalov (14 %), enostavnost rezervacije vseh vozovnic za potovanje (13 %), primerljivo število povezav do končnega cilja (13 %) ter enako raven pravic potnikov (v primeru zamud, odpovedi ali izgubljenih povezav) (12 %). Analiza po državah kaže, da je v vseh državah članicah, razen na Madžarskem, najpogostejši dejavnik za izbor okolju prijaznih potovanj primerljiva cena (v Sloveniji 49 %). Naslednji najpogosteje izbrani dejavnik je primerna ura odhoda ali prihoda, ki ustreza njihovim potrebam (v Sloveniji 38 %).


Metodologija

Podatki za Slovenijo in druge države:

Cilji so povzeti po: Resoluciji o prometni politiki Republike Slovenije (RS, 2006b), Beli knjigi (EC, 2011), Operativnem programu za izvajanje Evropske kohezijske politike v obdobju 2012-2020 (EU, 2015) in Sedmem evropskem okoljskem programu (EC, 2016).

Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec: Kazalec je narejen na podlagi raziskave Flash Eurobarometer FL551 : Multimodal Digital Mobility Service. 2025.

Raziskava je bila opravljena na reprezentativnem vzorcu 25.805 državljanov EU, starih vsaj 15 let, v vsaki od držav EU-27, med 28. avgustom in 4. septembrom 2024.
 

Metodologija obdelave podatkov: Predstavljeni so deleži anketirancev, ki so izbrali določen odgovor oz. v nekaterih primerih več odgovorov (pri grafih je ta možnost označena kot 'več odgovorov'.

Podatkovni viri

 

Podatkovni niz

Enota

Vir

Obdobje uporabljenih

podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Flash Eurobarometer FL551 : Multimodal Digital Mobility Service. 2025

Delež (%)

Evropska komisija, Generalni direktorat za mobilnost in promet

2024

Po raziskavi

 

oktober 2025

da

Informacije o kakovosti kazalca z vidika ocenjevanja okoljskih vplivov:
- Prednosti in slabosti kazalca: Kazalec opredeljujejo kakovostni in evropsko primerljivi podatki, ki pa temeljijo zgolj na vsakokratni krajši raziskavi, zato ne obstaja daljša časovna serija. Podatki s preteklimi raziskavami niso primerljivi.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost:
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): Podatki se nanašajo le na leto 2024.
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Projekcije niso izdelane.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 1
Časovna primerljivost: 3 (podatki se nanašajo le na leto 2024)
Prostorska primerljivost: 1

Drugi viri in literatura


Related indicators