KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Bad

Pogostost kmetijske suše v Sloveniji se v zadnjih desetletjih povečuje. Od leta 2000 je bila v Sloveniji zaradi suše v kmetijstvu sedemkrat razglašena naravna nesreča, najobsežnejše izmed njih so se zgodile v letih 2003, 2012, 2013, 2017 in 2022. Suša se pojavlja s čedalje večjo jakostjo ter na območjih in v letnih časih, kjer v preteklosti z njo ni bilo težav. Dodatno tveganje za nastanek škode v kmetijstvu predstavljajo hitro razvijajoče se suše v poletnem času (t. i. »rapidne suše«), ki se pojavljajo ob vročinskih valovih. Projekcije kažejo, da se bo trend povečevanja pogostosti in jakosti kmetijske suše nadaljeval tudi v prihodnosti.


Kmetijska suša v prvi vrsti pomeni težave z izsušenimi tlemi in posledično sušni stres kmetijskih rastlin. Za detekcijo tega tipa suše je najprimernejši tisti kazalec, ki meri stopnjo izsušenosti tal. Operativno se za njeno oceno na Agenciji RS za okolje kot kazalec uporablja meteorološka vodna bilanca, ki predstavlja razliko med v določenem obdobju prejeto količino padavin in potencialno izgubo vode iz površja zaradi izhlapevanja in dihanja rastlin (potencialno evapotranspiracijo). Meteorološka vodna bilanca tako podaja informacijo o okvirni preskrbljenosti tal z vodo, zato je primerna osnova za oceno pojava kmetijske suše (ARSO, 2017). Ob tem je sicer poleg skupne količine padavin ključnega pomena tudi njihova razporeditev v opazovanem obdobju. Največjo škodo v kmetijstvu povzroča suša v poletnih mesecih, zato je kazalec kmetijske suše tu opredeljen s poletno meteorološko vodno bilanco, t. j. za obdobje od junija do avgusta.  

Kazalec kmetijske suše je v prvem delu grafa prikazan v obliki časovnega sosledja vrednosti povprečne poletne meteorološke vodne bilance za Slovenijo v preteklih desetletjih s pripadajočo prostorsko razsežnostjo izjemne suše prek števila regij, ki so jo v tistem letu beležile, v drugem delu pa se za dano leto jakost poletne kmetijske suše prikazuje po posameznih regijah Slovenije[1].

 


[1] Razmejitev in poimenovanje regij ter pripadajoče reprezentativne postaje sledijo ARSO prognostični razdelitvi Slovenije, razvidni na http://meteo.arso.gov.si/met/sl/agromet/forecast/.

 


Grafi

Slika PP14-1: Vrednost povprečne poletne meteorološke vodne bilance za Slovenijo s pripadajočim številom regij z izjemno kmetijsko sušo in njena prostorska razsežnost (zgornji del grafa) ter jakost poletne kmetijske suše po posameznih regijah, izražena s percentilnim razredom (spodnji del grafa) med leti 1971 in 2024 glede na referenčno obdobje 1971–2020
Viri:

Agencija RS za okolje, 2025

Opomba:

Na zgornjem od obeh grafov velikost stolpcev prikazuje vrednosti povprečne poletne meteorološke vodne bilance v Sloveniji v posameznem letu skladno z merilom na navpični osi, številka pod stolpci ponazarja število regij z izjemno kmetijsko sušo v danem letu, barva stolpcev odraža prostorsko razsežnost suše izjemne jakosti v Sloveniji v skladu z legendo, s črtastim vzorcem pa je podana informacija, ali je bila dano leto suša na podlagi Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč razglašena za naravno nesrečo. V posameznem letu je izpisano število na zgornjem grafu skladno s številom regij, ki na spodnjem grafu beležijo izjemno sušne vrednosti kazalca (vizualizirano z velikimi krogi). Prostorska razsežnost izjemne kmetijske suše ne sovpada nujno z velikostjo povprečne meteorološke vodne bilance za Slovenijo ali z vladnim razglasom suše kot naravne nesreče. Primer: v letu 2007 na ravni Slovenije beležimo primanjkljaj meteorološke vodne bilance, a je bil ta geografsko razporejen (razvidno iz spodnjega od obeh grafov) in nobena regija ni občutila vodnobilančnega primanjkljaja v izrazitosti izjemne sušnosti (presežen mejnik 95. percentila referenčnega obdobja). Celo nekoliko manjši primanjkljaj na ravni Slovenije beležimo v letu 2006, a je bil v večini prisoten v eni regiji, kjer je tudi presegel 95. percentil referenčnega obdobja in je zato skladno z legendo tretiran kot suša lokalne razsežnosti. Kazalec nazorno prikazuje zgoščevanje suš in povečevanje prostorske razsežnosti izjemnih suš po letu 2000. V obravnavanem obdobju je bila suša najbolj izrazita v letih 2003, 2013 in 2022.


Cilji

  • Redno spremljanje pojavljanja (kmetijske) suše v površinskem sloju tal v poletnem času;
  • ugotavljanje dolgoročnih sprememb v pogostosti, intenziteti in prostorski razsežnosti (kmetijske) suše površinskega sloja tal;
  • zagotavljanje strokovnih podlag različnim sektorjem pri načrtovanju pripravljenosti in ustreznih prilagoditvenih ukrepov za zmanjševanje morebitnih negativnih posledic kmetijske suše.

 

Spremljanje pojavljanja suše je ključno za načrtovanje in uvajanje ukrepov na področju prilagajanja na podnebne spremembe v različnih sektorjih, ki jih suša lahko prizadene. Prilagajanje temelji na Strategiji prilagajanja na podnebne spremembe sprejeti spomladi 2021, katere pomembnejši cilji so zagotavljanje podatkovne podlage za boljše odločanje in spodbujanje prilagajanja v ključnih, bolj ranljivih sektorjih v posameznih članicah EU.


V Evropi že od zgodnjih osemdesetih let prejšnjega stoletja nenehno narašča razsežnost območij, ki jih prizadene suša. S tem so povezani tudi pogostejši vročinski valovi, sušna obdobja, gozdni požari ter obsežne škode, predvsem v ranljivih sektorjih gospodarstva kot so kmetijstvo, vodooskrba, energetika in vodni promet. Razsežnost in pogostost sušnih dogodkov sta v zadnjih desetletjih v porastu predvsem v državah južne, jugovzhodne in zahodne Evrope, prav tako pa tudi v klimatološko padavinsko bogatih regijah, kot je na primer alpski prostor, kjer težave s sušo v preteklosti niso bile značilne (Sušnik, 2014; Spinoni, 2015; European Environment Agency, 2017).

Slovenija se nahaja na stičišču zgoraj navedenih, k suši nagnjenih območij Evrope. Po letu 1990 beležimo vse več let, ko je na nivoju države letno izhlapelo več vode kot smo je s padavinami prejeli, zgoščena pa so predvsem po letu 2000. Za primerjavo: poletij, ko je v Sloveniji v povprečju izhlapelo vsaj 100 mm več vode, kot so jo prinesle padavine, je bilo po letu 2000 enajst, v štirih desetletjih pred tem pa le ena, leta 1992. Dodatno je v Sloveniji nastopilo več suš lokalne in regionalne razsežnosti, ki so se pred letom 1990 na Slovenskem pojavile le izjemoma.

Medletna spremenljivost količine padavin, porast povprečne letne temperature zraka ter z njo povezana večja evapotranspiracija od leta 1961 so spremenili značilnosti suše v Sloveniji v zadnjih desetletjih, predvsem na račun sprememb podnebnih dejavnikov spomladi in poleti. Suše se v splošnem pojavljajo pogosteje in z večjo jakostjo. Ob tem njihova pojavnost ni več omejena le na poletne mesece. Težave naravne oskrbe rastlin z vodo se v kmetijstvu pogosteje pojavljajo že v spomladanskem času ter v regijah, kjer v preteklosti takšnih težav niso zaznavali (Sušnik, 2014). Analize suš za Slovenijo kažejo, da postaja suša stalna spremljevalka kmetijske pridelave, saj se že skoraj vsako leto v vegetacijski dobi pojavljajo krajša ali daljša sušna obdobja, ko so zaradi neugodne količine ali razporeditve padavin kmetijske rastline v sušnem stresu (Sušnik in Gregorič, 2017). Največjo škodo v kmetijstvu povzroča suša poleti, saj so rastline v tem obdobju v fazah intenzivne rasti in razvoja plodov, zato lahko že kratkotrajna obdobja brez padavin v kombinaciji z visokimi temperaturami in intenzivnejšim izhlapevanjem (sušni in vročinski stres) pustijo posledice ali povzročijo škodo na pridelku. Dodatno tveganje za nastanek škode v kmetijstvu predstavljajo t. i. »rapidne suše«, katerih glavna značilnost je njihov hiter razvoj, ko se sušnim obdobjem pridružijo še vročinski valovi, in posledično hitro poslabšanje stanja rastlin[1].

Suša v Sloveniji povzroča nezanemarljivo gospodarsko škodo, predvsem v kmetijstvu, ki je v najbolj sušnih letih presegla 100 mio EUR. Pogoj za razglasitev kmetijske suše kot naravne nesreče je, da škoda zaradi suše na območjih z vsaj 30 % izpadom pridelka preseže 0,3 promila načrtovanih prihodkov državnega proračuna (ZOPNN, 2003). Podatki o škodah v primeru naravne nesreče se sistematično beležijo v sistem AJDA Uprave RS za zaščito in reševanje. Med sušami, ki so v preteklosti presegle mejo za razglasitev naravne nesreče, so se najbolj obsežne zgodile v letih 2022, 2003 in 2013; prva je v kmetijstvu povzročila za 148 mio EUR škode, druga za 121 mio EUR in tretja za 106 mio EUR škode. Z intenzivno sušo se je Slovenija soočila tudi v letu 2017, ko je škoda v kmetijstvu presegla 65 mio EUR, ter v letu 2012, ko je škoda znašala 56 mio EUR. V Sloveniji suše najpogosteje prizadenejo vzhodni, južni in jugozahodni del.

Projekcije za prihodnost kažejo, da se bodo pogostost, trajanje in jakost kmetijske suše skladno z naraščanjem temperature zraka in povečani medletni spremenljivosti količine padavin v 21. stoletju v večjem delu Evrope še naprej povečevali. Hkrati se bo znatno povečala verjetnost vročinskih valov, kar bo dodatno prispevalo k pogostejšim in izrazitejšim poletnim sušam. Posebej velja izpostaviti južno Evropo oziroma območje Sredozemlja, kamor delno spada tudi Slovenija, kjer bo čedalje pogostejša suša povečevala napetosti med različnimi porabniki vode kot so kmetijstvo, industrija, turizem in gospodinjstva (EEA, 2021). Vse izrazitejše negativne vrednosti meteorološke vodne bilance oz. povečanje vodnega primanjkljaja v vegetacijski sezoni predvidevajo tudi podnebne projekcije za Slovenijo. Za zmerno optimistični scenarij izpustov RCP4.5 se sredi 21. stoletja nad jugozahodno Slovenijo kaže povečanje največjega 60-dnevnega vodnega primanjkljaja poleti za do 40 mm, jeseni (ob koncu vegetacijske sezone) pa nad nekoliko širšim območjem tudi za do 70 mm. Za pesimistični scenarij RCP8.5 se povečanje največjega 60-dnevnega vodnega primanjkljaja kaže predvsem za konec stoletja, prav tako poleti in jeseni, ko bodo spremembe glede na obstoječe največje 60-dnevne vrednosti primanjkljaja ponekod presegle 70 mm (ARSO, 2018).

 


[1] Več o sovpadanju obeh pojavov na https://cordis.europa.eu/article/id/436228-droughts-and-heat-waves-happening-together-it-depends-on-the-rain


Metodologija

Cilji povzeti po:

 

EU dokumenti:

 

Metodologija zbiranja podatkov:

Kazalec kmetijske suše temelji na dnevnih vrednostih količine padavin in referenčne evapotranspiracije. Meritve padavin, temperature, relativne vlage, sončnega obsevanja in vetra, potrebne za njegov izračun, se izvajajo dnevno na 15 reprezentativnih meteoroloških postajah ARSO merilne mreže. Razmejitev in poimenovanje regij ter pripadajoče reprezentativne postaje sledijo ARSO prognostični razdelitvi Slovenije, razvidni na http://meteo.arso.gov.si/met/sl/agromet/forecast/. V izračun kazalca kmetijske suše od 1971 do vključno zadnjega polnega koledarskega leta so upoštevani podatki meteorološkega poletja (junij-avgust), izračunani na podlagi meritev, delno pa so vključeni tudi interpolirani podatki evapotranspiracije. Podatki o razglasu suše za naravno nesrečo so pridobljeni iz javno objavljenih evidenc Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, razvidnih na https://www.gov.si/teme/posledice-naravnih-nesrec-v-kmetijstvu/.

Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec:

Kazalec obravnava spremenljivko meteorološka vodna bilanca, s katero poimenujemo razliko med padavinami in evapotranspiracijo. Podatek o dnevni vrednosti evapotranspiracije je na podlagi meritev izračunan po metodi Penman-Monteith. Povprečna vrednost meteorološke vodne bilance za Slovenijo je za izbrano leto izračunana kot povprečje poletnih meteoroloških vodnih bilanc izbranega leta (1. 6.-31. 8.) petnajstih reprezentativnih meteoroloških postaj po Sloveniji[1]

Za oceno jakosti sušnosti so relevantne vrednosti kazalca, ki odražajo negativno vodnobilančno odstopanje od lokalnih običajnih vrednosti. V kontekstu ARSO interpretacije sušnih razmer zato rast (sušnih) percentilnih vrednosti od 0 do 100 sledi obratni razvrstitvi vrednosti kazalca kmetijske suše, t. j. od največje do najmanjše: 0. percentil tako označuje »najbolj mokro« vrednost (oziroma največjo beleženo meteorološko vodno bilanco) 30-letnega obdobja, 100. percentil pa »najbolj sušno« vrednost (najmanjšo beleženo meteorološko vodno bilanco) 30-letnega obdobja. Percentilna analiza oz. določanje percentilnih vrednosti se izvede za vsako izmed izbranih 15 postaj posebej v kontekstu lokalnega niza podatkov v referenčnem obdobju 1971-2020, kar predstavlja osnovo za določitev jakostnega razreda. V kontekstu ARSO interpretacije jakosti kmetijske suše izraz zmerno sušno označuje vrednosti poletne meteorološke vodne bilance med 65. in 84. percentilom, zelo sušno vrednosti med 85. in 94. percentilom in izjemno sušno vrednosti vsaj 95. percentila referenčnega obdobja. Percentilni razredi so na grafu prikazani z različno velikimi krogi, ki vizualizirajo jakost suše v danem letu. Vrednosti kazalca pod 65. percentilom referenčnega obdobja ne izkazujejo sušnih razmer, zato na grafu niso prikazane.

Prostorska razsežnost izjemne suše je v posameznem letu opredeljena na osnovi števila regij z izjemno sušo, t. j. z vrednostjo poletne meteorološke vodne bilance v posameznem letu vsaj 95. percentila referenčnega obdobja. Razmejitev v štiri razrede je določena arbitrarno in sicer v kontekstu ARSO interpretacije prostorske razsežnosti kmetijsko sušo obravnavamo kot lokalno, ko je takih regij 1-3, regionalno, ko jih je 4-5, nacionalno pa, ko je takih regij več kot 6. S črtastim vzorcem so dodatno označena leta, ko je bila na osnovi Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč suša v Sloveniji razglašena za naravno nesrečo.  

 

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

 

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Povprečna poletna meteorološka vodna bilanca za Slovenijo; jakost poletne kmetijske suše po regijah

mm, percentilni razredi

Agencija RS za okolje, 2025

1971–2024

V aprilu za pretekla poletja od 1971 naprej

Letno

29. 05. 2025

Da*

* kazalec je možno uporabiti na vseh lokacijah, tudi mednarodnih, za katere obstajajo potrebni vhodni podatki

 

Opredelitev kazalca

  • Relevantnost kazalca: 2, 3

1 = globalno,

2 = EU,

3 = nacionalno.

 

  • Točnost uporabljenih podatkov: 1 (podatki državnega monitoringa)

1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,

2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,

3 = interni podatki.

 

  • Časovna primerljivost (nanaša se na podatke v grafu/grafih): 1

1 = vsaj 10-leten niz podatkov,

2 = vsaj 5leten niz podatkov,

3 = manj kot 5-leten niz podatkov.

 

  • Prostorska primerljivost (nanaša se na podatke na karti/kartah):  1

1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,

2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni,

3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni.

 


[1] Razmejitev in poimenovanje regij ter pripadajoče reprezentativne postaje sledijo ARSO prognostični razdelitvi Slovenije, razvidni na http://meteo.arso.gov.si/met/sl/agromet/forecast/.

Drugi viri in literatura

  1. ARSO - Agencija RS za okolje,  2017. Ocena tveganja za sušo. MOP-ARSO. (citirano 23. 4. 2021). http://www.meteo.si/uploads/probase/www/agromet/OT/Ocena_tveganja_Susa_DOPOLNJENA_PS.pdf
  2. ARSO - Agencija RS za okolje, 2018. Ocena podnebnih sprememb v Sloveniji do konca 21. stoletja. Ljubljana, november 2018. Dostopno na:
    http://meteo.arso.gov.si/uploads/probase/www/climate/text/sl/publications/OPS21_Porocilo.pdf
  3. European Environment Agency, 2017. Climate change adaptation and disaster risk reduction in Europe (online). Dostopno na naslovu: https://www.eea.europa.eu/publications/climate-change-adaptation-and-disaster
  4. European Environment Agency, 2021. Water resources across Europe – confronting water stress: an updated assessment (online). Dostopno na naslovu: https://www.eea.europa.eu/en/analysis/publications/water-resources-across-europe-confronting
  5. Spinoni, J., Naumann, G., Vogt, J. V., Barbosa, P., 2015. The biggest drought events in Europe from 1950 to 2012 (online). Dostopno na naslovu: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214581815000026
  6. Sušnik, A., 2014. Zasnove kazalcev spremljanja suše na kmetijskih površinah: doktorska disertacija. Ljubljana: Biotehniška fakulteta.
  7. Sušnik A., Gregorič G., 2017. Kmetijska suša v 21. stoletju v Sloveniji. Ranljivost Slovenije zaradi suše. V: 28. Mišičev vodarski dan 2017, str. 37-44.
  8. ZOPNN - Zakon o odpravi posledic naravnih nesreč, 2003. Uradni list RS, št. 114/05 – uradno prečiščeno besedilo, 90/07, 102/07, 40/12 – ZUJF, 17/14, 163/22, 18/23 – ZDU-1O, 88/23, 95/23 – ZIUOPZP in 117/23 – ZIUOPZP-A. 35. člen.


Related indicators