Raven onesnaženosti zraka z ozonom je v zadnjih letih nad ciljno vrednostjo za varovanje zdravja ljudi na nekaterih merilnih mestih mestnega ozadja (Koper, Nova Gorica Grčna) in na višje ležečem merilnem mestu Otlica. Dolgoročni cilji za varovanje zdravja so preseženi na vseh merilnih mestih. Tudi opozorilna vrednost je v zadnjih letih presežena le na Primorskem in v višjih legah - Otlica. Na območju Primorske in na višje ležečih merilnih mestih beležimo najvišje ravni ozona zaradi ugodnejšega vremena in prenosa ozona in njegovih predhodnikov iz severne Italije. Najnižje ravni so zabeležene na merilnih mestih, ki so pod vplivom prometa.
Kazalec prikazuje število dni s preseženo ciljno vrednostjo ozona za varovanje zdravja in število ur s preseženo opozorilno vrednostjo ozona v koledarskem letu. Dolgoročna ciljna vrednost za varovanje zdravja je enaka ciljni vrednosti, le da ta vrednost ne sme biti presežena.
Ozon v troposferi se razlikuje od nekaterih drugih onesnaževal, ker je produkt fotokemičnih reakcij. Predhodniki ozona, predvsem dušikovi oksidi in ogljikovodiki, so snovi, iz katerih nastane ozon pri fotokemičnih reakcijah. Zaradi tega se visoke ravni ozona ne pojavljajo v bližini velikih virov ampak na širšem področju. Ob stabilnem vremenu v anticiklonu ima lahko oblak visokih ravni ozona dimenzije več sto kilometrov in seže nekaj kilometrov visoko. Ravni ozona nad opozorilno vrednostjo lahko povzročijo zdravstvene probleme pri bolnikih s kroničnimi boleznimi dihal in krvožilnega sistema in otrocih, kot so bolečine v prsih, kašelj, bruhanje, draženje oči. Ponavljajoča se izpostavljenost povišanim ravnem ozona lahko povzroči stalne okvare pljuč.
Zbirka podatkov avtomatskih meritev državne mreže za spremljanje kakovosti zraka (DMKZ), Agencija Republike Slovenije za okolje, 2024 (20. 05. 2024)
mestno ozadje [število dni] | LJ Bežigrad [število dni] | Hrastnik [število dni] | CE bolnica [število dni] | NG Grčna [število dni] | Koper [število dni] | predmestno ozadje [število dni] | Trbovlje [število dni] | podeželsko ozadje [število dni] | Iskrba [število dni] | Otlica [število dni] | mestno-prometni tip [število dni] | MB Titova [število dni] | Zagorje [število dni] | kmetijsko-podeželski tip [število dni] | MS Rakičan [število dni] | dovoljeno preseganje [število dni] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2004 | 43 | 42 | 31 | 40 | 59 | 0 | 25 | 25 | 47 | 47 | 0 | 11 | 8 | 14 | 50 | 50 | 25 |
2005 | 46,25 | 47 | 32 | 45 | 61 | 0 | 26 | 26 | 59 | 59 | 0 | 11,50 | 6 | 17 | 48 | 48 | 25 |
2006 | 35,25 | 37 | 25 | 33 | 46 | 0 | 16 | 16 | 53 | 53 | 0 | 7,50 | 3 | 12 | 24 | 24 | 25 |
2007 | 42,20 | 41 | 29 | 38 | 48 | 55 | 20 | 20 | 61 | 61 | 0 | 8,50 | 3 | 14 | 30 | 30 | 25 |
2008 | 38,20 | 35 | 26 | 28 | 42 | 60 | 18 | 18 | 65,50 | 53 | 78 | 6,50 | 3 | 10 | 23 | 23 | 25 |
2009 | 32 | 29 | 20 | 22 | 34 | 55 | 15 | 15 | 59,50 | 47 | 72 | 3 | 2 | 4 | 19 | 19 | 25 |
2010 | 30,40 | 22 | 22 | 19 | 32 | 57 | 17 | 17 | 48 | 39 | 57 | 3 | 2 | 4 | 15 | 15 | 25 |
2011 | 39,40 | 30 | 29 | 27 | 46 | 65 | 22 | 22 | 53 | 40 | 66 | 9 | 2 | 9 | 27 | 27 | 25 |
2012 | 45,40 | 37 | 34 | 33 | 57 | 66 | 22 | 22 | 55 | 42 | 68 | 8 | 3 | 13 | 38 | 38 | 25 |
2013 | 46,80 | 40 | 32 | 33 | 60 | 69 | 19 | 19 | 41 | 41 | 69 | 14 | 0 | 14 | 39 | 39 | 25 |
2014 | 36 | 28 | 25 | 23 | 48 | 56 | 15 | 15 | 37 | 37 | 54 | 9 | 0 | 9 | 27 | 27 | 25 |
2015 | 36 | 26 | 24 | 20 | 48 | 62 | 14 | 14 | 31 | 31 | 48 | 9 | 0 | 9 | 22 | 22 | 25 |
2016 | 30,80 | 21 | 18 | 15 | 43 | 57 | 12 | 12 | 32 | 25 | 39 | 5 | 0 | 5 | 16 | 16 | 25 |
2017 | 39 | 35 | 24 | 22 | 50 | 64 | 18 | 18 | 40 | 31 | 49 | 10 | 0 | 10 | 24 | 24 | 25 |
2018 | 32 | 29 | 17 | 17 | 42 | 55 | 14 | 14 | 36,50 | 24 | 49 | 6 | 0 | 6 | 24 | 24 | 25 |
2019 | 34,40 | 31 | 23 | 20 | 45 | 53 | 17 | 17 | 42,50 | 28 | 57 | 8 | 0 | 8 | 28 | 28 | 25 |
2020 | 24,80 | 17 | 13 | 14 | 39 | 41 | 11 | 11 | 32,50 | 21 | 44 | 4 | 0 | 4 | 18 | 18 | 25 |
2021 | 25,50 | 20 | 0 | 11 | 35 | 36 | 11 | 11 | 27 | 15 | 39 | 4 | 0 | 4 | 10 | 10 | 25 |
2022 | 30,50 | 21 | 0 | 13 | 45 | 43 | 0 | 0 | 31 | 16 | 46 | 6 | 0 | 6 | 11 | 11 | 25 |
2023 | 34,75 | 26 | 0 | 13 | 46 | 54 | 0 | 0 | 35,50 | 14 | 57 | 7 | 0 | 7 | 14 | 14 | 25 |
Zbirka podatkov avtomatskih meritev državne mreže za spremljanje kakovosti zraka (DMKZ), Agencija Republike Slovenije za okolje, 2024 (20. 05. 2024)
mestno ozadje [število ur] | LJ Bežigrad [število ur] | Hrastnik [število ur] | CE bolnica [število ur] | NG Grčna [število ur] | Koper [število ur] | predmestno ozadje [število ur] | Trbovlje [število ur] | podeželsko ozadje [število ur] | Iskrba [število ur] | Otlica [število ur] | mestno-prometni tip [število ur] | MB Titova [število ur] | kmetijsko-podeželski tip [število ur] | MS Rakičan [število ur] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
1996 | 20 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1997 | 2,67 | 7 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1998 | 1,33 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1999 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2000 | 1,67 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2001 | 1,33 | 1 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2002 | 7,50 | 4 | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2003 | 30,75 | 18 | 1 | 2 | 102 | 0 | 7 | 7 | 11 | 11 | 0 | 0 | 0 | 6 | 6 |
2004 | 7,75 | 4 | 0 | 0 | 27 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005 | 11 | 11 | 0 | 0 | 33 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
2006 | 18 | 10 | 5 | 3 | 34 | 38 | 1 | 1 | 35 | 1 | 69 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2007 | 7,20 | 8 | 0 | 0 | 19 | 9 | 0 | 0 | 25,50 | 7 | 44 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2008 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2,50 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2009 | 0,60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2010 | 0,40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 1,50 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2011 | 1,20 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2012 | 7,20 | 3 | 1 | 1 | 18 | 13 | 1 | 1 | 6 | 0 | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2013 | 8,60 | 1 | 0 | 0 | 20 | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | 33 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2015 | 2,50 | 0 | 0 | 0 | 6 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2017 | 2,67 | 6 | 1 | 0 | 4 | 5 | 4 | 4 | 7,50 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2018 | 1,67 | 0 | 0 | 0 | 9 | 1 | 0 | 0 | 1,50 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2019 | 1,80 | 0 | 0 | 0 | 5 | 4 | 0 | 0 | 12,50 | 0 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2020 | 0,40 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2021 | 0,83 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2022 | 2,80 | 0 | 0 | 0 | 3 | 11 | 0 | 3,50 | 0 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2023 | 3,33 | 0 | 0 | 0 | 4 | 16 | 0 | 0 | 5,50 | 0 | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ravni ozona imajo izrazit letni hod, kar je povezano z načinom nastanka ozona, ki zahteva dovolj sončne svetlobe in visoke temperature. Na raven onesnaženosti zunanjega zraka z ozonom pomembno prispeva transport onesnaženega zraka preko meja. To je še posebej značilno za Primorsko. Nižine v severni Italiji so eno izmed območij v Evropi, kjer nastajajo največje količine ozona. Najvišje ravni se tako poleti pojavljajo na Obali in na Primorskem, v situacijah ob zmernih vetrovih iz zahoda in jugozahoda. Na tem območju je zato največ preseganj ciljne in opozorilne vrednosti. Veliko preseganj ciljnih vrednosti je zabeleženih tudi na merilnem mestu Otlica, to je višje ležeče merilno mesto podeželskega ozadja, kjer je precej manjši vpliv emisij predhodnikov ozona in so možnosti za reakcije z ozonom manjše. Najmanj preseganj ciljne vrednosti je na merilnih mestih, ki so direktno izpostavljena izpustom dušikovih oksidov iz prometa. Na teh merilnih mestih se ozon razgradi v običajne molekule kisika. Najnižje ravni ozona so torej izmerjene na prometnih merilnih mestih Maribor Titova in Zagorje. Meritve prizemnega ozona kažejo preseganje dolgoročno naravnanih ciljnih vrednosti povsod po Sloveniji.
Na sliki ZR7-1 je prikazano doseganje ciljne vrednosti za varovanje zdravja ljudi za obdobje 2004 do 2023. Preseganje ciljne vrednosti je v zadnjih letih zabeleženo samo na nekaterih merilnih mestih mestnega (NG Grčna, Koper) in podeželskega ozadja (Otlica) na primorskem. Vsa merilna mesta, kjer so v vseh letih zabeležena preseganja ciljne vrednosti so na Primorskem. V letu 2023 je bilo več kot 25 preseganj zabeleženih tudi na merilnem mestu LJ Bežigrad. Najnižje vrednosti ravni ozona so zabeležene na merilnih mestih prometnega tipa.
Ravni ozona so odvisne predvsem od vremena v poletnih mesecih in od izpustov predhodnikov ozona. Večletni niz podatkov sicer kaže na določen trend zniževanja ravni ozona kljub vse bolj ekstremnim poletjem. Poletja so vse bolj vroča, so pa obdobja vročega vremena krajša. Ozon namreč za svoj nastanek potrebuje več dni ugodnih vremenskih razmer z visokimi temperaturami in predhodniki, ki pomagajo pri tvorbi ozona.
Na vremensko odvisnost kaže tudi število preseganj opozorilnih vrednosti v posameznih letih (slika ZR7-2). V zadnjih letih so bile opozorilne vrednosti presežene le na Primorskem. Največ preseganj je bilo zabeleženih v letih z ekstremno vročim poletjem. Alarmna vrednost v Sloveniji ni presežena.
Agencija RS za okolje napoveduje ravni ozona za celotno Slovenijo za dva dni vnaprej. Ko je opozorilna urna raven presežena, se o tem obvesti javnost preko internetne strani ARSO, hkrati pa se pošlje obvestilo na različne naslove (bolnišnice, zdravstvene domove, medije, centre za reševanje, občine, šole, vrtce). Hkrati z opozorilom je podana tudi informacija o možnih učinkih na zdravje ljudi ter priporočila za prebivalce kot tudi predvideni čas trajanja povišanih ravni ozona.
Cilji so povzeti po: Direktiva 2008/50/ES o kakovosti zunanjega zraka in čistejšem zraku za Evropo, Uredba o kakovosti zunanjega zraka (Uradni list RS, št. 9/11, 8/15, 66/18 in 44/22 – ZVO-2) in Pravilnik o ocenjevanju kakovosti zunanjega zraka (Uradni list RS, št. 55/11, 6/15, 5/17 in 44/22 – ZVO-2)
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov: Za spremljanje ravni ozona v zunanjem zraku se uporablja avtomatska merilna metoda, ki deluje po principu ultravijolične fotometrije. Meritve se izvajajo v skladu s standardom SIST EN 14625:2012.
Podatki o ravneh ozona so na razpolago že od leta 1995 dalje, vendar za manjše število merilnih mest. Na večjem številu merilnih mest se je pričelo z meritvami ozona leta 2002. Vsi objavljeni podatki so vzeti iz Zbirke podatkov avtomatskih meritev kakovosti zraka Agencije RS za okolje. Podatki z različnih merilnih mest niso neposredno primerljivi zaradi različnih tipov lokacij glede na vpliv virov onesnaženja. Mestna merilna mesta (B(U)) Ljubljana Bežigrad, Celje bolnica, Hrastnik, Nova Gorica Grčna, Koper, Maribor Vrbanski in Novo mesto niso pod direktnim vplivom izpustov iz prometa in so reprezentativna za večji del mestnih območij in vplivajo na zdravje večine prebivalcev teh mest. V njihovi bližini ne sme biti neposrednih izpustov onesnaževal.
Merilni mesti Maribor center (T(U)) in Zagorje (T(U)) sta locirani v središču obeh mest ob prometnih cestah, tako da ozon reagira z dušikovimi oksidi iz izpušnih plinov in so zabeležene ravni ozona bistveno nižje. V letu 2013 je bilo merilno mesto Maribor Center (T(U)) ukinjeno, meritve pa so se vzpostavile na merilnem mestu Maribor Vrbanski (B(U)).
Sredi leta 2020 so bile na novo uvedene meritve ozona še v Novem mestu (B(U)). Merilno mesto Trbovlje (B(S)) je bilo izven ožjega mestnega območja, vendar je bilo delno pod vplivom prometa in industrije. Meritve na tem merilnem mest so bile ukinjene sredi leta 2021. Merilno mesto Hrastnik (B(U)) je bilo tudi delno pod vplivom industrije, meritve so bile ukinjene sredi leta 2020.
Merilno mesto Rakičan pri Murski Soboti (B(R(NC))) je reprezentativno za podeželsko okolje v bližini mesta.
Za višje ležeče merilno mesto Otlica nad Ajdovščino (B(R(REG))) je značilno, da na raven ozona ob jugozahodni cirkulaciji zraka vpliva prenos ozona in drugih onesnaževal iz severne Italije, kar velja tudi za merilni mesti Koper in Nova Gorica.
Merilno mesto Iskrba (B(R)) pa je oddaljeno od večjih virov in je značilna lokacija za meritve ozadja oziroma daljinskega transporta onesnaževal.
Za vsako merilno postajo je po določilih EUROAIRNET – The EEA Air Quality Monitoring and Information Network (1999) določen:
a) tip območja, kjer je locirana postaja, glede na razporeditev in gostoto pozidave:
U – mestno: nepretrgano pozidano območje z zgradbami v vsaj dveh etažah, območje razen mestnih parkov ne vsebuje neurbanih površin;
S – predmestno: večinoma pozidano urbano območje z manj gosto pozidavo kot pri mestnem tipu, pozidano območje se izmenjuje z neurbanimi območji kot so kmetijske površine, jezera, gozdovi in je lahko tudi brez urbanega oz. mestnega dela;
R – podeželsko: območja, ki se ne uvrščajo v mestni ali predmestni tip in so razdeljena na podtip območja: R(NC) – obmestno (3-10 km oddaljeno območje merilne postaje od pozidanih mestnih in predmestnih območij ter drugih večjih virov) in R(REG) – regionalno (50 km oddaljenost merilne postaje od pozidanih območij in drugih večjih virov).
b) tip merilne postaje glede na vir prevladujočih onesnaževal:
B – ozadje (na raven onesnaženosti ne vpliva bistveno en sam vir, ampak več različnih virov);
T – promet (onesnaženost zraka je pretežno posledica izpustov iz cestnega prometa);
I – industrijski (na onesnaženost zraka vplivajo predvsem izpusti iz bližnjih industrijskih virov, vključno z viri iz proizvodnje električne energije, sežigalnic in čistilnih naprav).
c) dodatni podatki o značilnostih območja, ki so pomembni za oceno kakovosti zraka in primerjavo med postajami:
A - kmetijsko (na onesnaženost zraka vplivajo izpusti iz kmetijstva).
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: Za kazalec so uporabljeni podatki o številu dni s preseganjem ciljne vrednosti za ozon, ko najvišja dnevna povprečna 8-urna drseča vrednost znaša več kot 120 μg/m3, število preseganj pa naj bi bilo nižje od 25 dni, izračunano kot povprečje zadnjih treh let; podatki o številu ur s preseganjem opozorilne vrednosti za ozon, ko je najvišja urna vrednost več kot 180 μg/m3. Za oboje se izračunajo vrednosti za posamezne tipe postaj kot povprečje vrednosti na vseh pripadajočih merilnih mestih.
Ciljna vrednost za ozon se določi tako, da se iz urnih vrednosti izračuna največja povprečna 8-urna drseča vrednost za vsak dan. Za vsako leto se določi število preseganj ciljne vrednosti (120 μg/m3) in ta vrednost ne sme biti presežena več kot 25 dni v koledarskem letu triletnega povprečja.
Opozorilna urna vrednost za raven ozona, ki je namenjena zaščiti prebivalstva pred kratkotrajno izpostavljenostjo visokim ravnem ozona, znaša 180 μg/m3. Pri tako visoki ravni ozona je potrebno opozoriti javnost.
Alarmna vrednost, katere preseganje pomeni tveganje za zdravje ljudi zaradi kratkotrajne izpostavljenosti celotnega prebivalstva in pri kateri so potrebni takojšnji ukrepi, znaša 240 μg/m3. Ta vrednost mora biti presežena 3 ure zapored, da se šteje kot preseganje alarmne vrednosti.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Število dni s preseženo ciljno vrednostjo za ozon, ko je najvišja povprečna 8-urna drseča vrednost več kot 120 μg/m3 |
Število dni |
Zbirka podatkov avtomatskih meritev državne mreže za spremljanje kakovosti zraka (DMKZ), Agencija Republike Slovenije za okolje |
2004-2023 |
Po pregledu podatkov za preteklo leto
|
Mesečno
|
20.05.2024 |
da
|
Število ur s preseženo opozorilno vrednostjo za ozon, ko je najvišja urna vrednost več kot 180 μg/m3 |
Število ur |
1995-2023 |
Po pregledu podatkov za preteklo leto |
Opredelitev kazalca
1 = globalno,
2 = EU,
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov,
2 = vsaj 5leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni