KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Good

Zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti je leta 2023 znašalo 1.445 GWh. Večji del novega prihranka, 65 %, je bil tokrat dosežen z izvedbo ukrepov URE in rabe OVE v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance, kjer je bil izveden velik projekt izgradnje plinsko parne enote toplarne. Od ciljne vrednosti za leto 2023 so bili novi prihranki višji za več kot 200 %. Preseženi so bili tudi potrebni skupni letni prihranki za leto 2023 (za 100 %) in potrebni kumulativni prihranki za obdobje 2021–2023 (za 70 %).


Kazalec zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti prikazuje dosežene nove letne prihranke energije v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance in alternativnega ukrepa v skladu z 8. členom Direktive o energetski učinkovitosti (EED) in Celovitim nacionalnim energetskim in podnebnim načrtom (NEPN). V shemo obveznega doseganja prihrankov končne energije so v skladu z Zakonom o energetski učinkovitosti (ZURE) kot zavezanci vključeni dobavitelji električne energije, toplote, plina ter tekočih in trdnih goriv končnim odjemalcem, ki dobavijo letno več kot 100 MWh energije. Alternativni ukrep iz NEPN 2020 je program spodbud, ki jih za ukrepe učinkovite rabe energije (URE) in rabe obnovljivih virov energije (OVE) namenja Eko sklad, Slovenski okoljski javni sklad (Eko sklad). Z NEPN 2024 se alternativni ukrep razširja tudi na izvajanje programov Borzena in drugih programov spodbujanja URE iz javnih virov financiranja. Doseženo zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti prispeva tudi k zmanjšanju izpustov CO2 in tako ni pomembno samo zaradi doseganja ciljev iz EED in NEPN, ampak tudi z vidika zagotavljanja prehoda v nizkoogljično družbo.


Grafi

Slika PO36-1: Zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti, Slovenija, 2014-2023
Viri:

Eko sklad, Agencija za energijo, IJS-CEU

Prikaži podatke
Zavezanci [GWh] Eko sklad [GWh] Skupaj [GWh] Letni cilji do leta 2020 (AN URE) [GWh] Letni cilji po letu 2020 (NEPN) [GWh]
2014 66,25 149,44 215,68 349
2015 362,51 122,79 485,30 349
2016 277,59 140,24 417,83 436
2017 251,65 155,91 407,56 436
2018 281,89 208,55 490,44 523
2019 282,92 295,64 578,56 523
2020 295,47 338,90 634,36 523
2021 261,81 348,54 610,36 458,39
2022 312,01 388,74 700,76 458,39
2023 932,60 512,17 1444,76 458,39
2024 744,89
2025 744,89
Slika PO36-2: Struktura doseženih prihrankov energije po posameznih ukrepih, izvedenih v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance, brez prihrankov zaradi izgradnje velike plinsko parne enote toplarne, Slovenija, 2023
Prikaži podatke
Sistemi soproizvodnje toplote in električne energije [GWh] Dodajanje aditiva pogonskemu gorivu [GWh] Napredni merilni sistemi [GWh] Samooskrba z električno energijo [GWh] Drugi ukrepi opredeljeni na podlagi energetskega pregleda [GWh] Izkoriščanje odpadne toplote [GWh] Energetsko učinkovita razsvetljava v stavbah [GWh] Toplotne črpalke za ogrevanje stavb [GWh] Kotli z visokim izkoristkom na plin [GWh] Prenova stavb [GWh] Ukrepi na sistemih daljinskega ogrevanja [GWh] Ostali ukrepi za zmanjšanje rabe električne energije [GWh] Sistemi upravljanja z energijo in optimizacija tehnoloških procesov [GWh] Kotli na lesno biomaso in sprejemniki sončne energije [GWh] Ostali ukrepi v prometu [GWh] Skupaj [GWh]
2023 160,01 46,43 45,93 40,91 35,87 30,60 25,71 16,38 7,75 6,36 5,34 3,75 3,84 2,06 1,18 432,11

Cilji

EU je sistem obveznosti energetske učinkovitosti uvedla z EED iz leta 2012. V njej je opredelila tudi ciljne prihranke, ki jih je bilo treba doseči v obdobju 2014–2020. V slovenski pravni red so bili ti cilji preneseni z Uredbo o zagotavljanju prihrankov energije, kvantitativno pa so bili ciljni prihranki, novi letni in kumulativni*1, določeni v Akcijskem načrtu za energetsko učinkovitost za obdobje 2014‒2020.

Leta 2018 je bila sprejeta prenovljena EED, ki je za obveznost prihranka energije opredelila letne cilje za obdobje 2021–2030. Ti so bili določeni v višini 0,8 % letne rabe končne energije, glede na povprečje zadnjih treh let pred 1. januarjem 2019. Za Slovenijo so cilji kvantitativno opredeljeni v NEPN 2020, in sicer je novi letni prihranek končne energije ocenjen na 458,7 GWh (39,4 ktoe), kumulativni prihranek v obdobju 2021–2030 pa na 25.230 GWh (2,169 ktoe). Za zavezance iz sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije so letni cilji za to obdobje določeni v ZURE, in sicer morajo zavezanci v tekočem koledarskem letu doseči prihranke energije v višini 0,8 % prodane energije v preteklem letu. Izjema je prodaja tekočih goriv, kjer letna obveznost postopoma narašča iz cilja za leto 2021, ki je 0,3 % prodanega motornega bencina in dizelskega goriva leta 2020, za 0,1 odstotne točke letno do poenotenja s ciljem 0,8 % prodane energije v letu 2026. Cilji za alternativni ukrep, programe spodbud Eko sklada, niso posebej opredeljeni.

Z namenom okrepitve prizadevanj za prehod v nizkoogljično družbo v okviru svežnja predlogov predpisov Pripravljeni na 55 (»Fit for 55«) in načrta REPowerEU je bila pripravljena in septembra 2023 tudi sprejeta ponovno prenovljena EED. Ta za obdobje 2021–2023 ohranja letne cilje iz leta 2018 sprejete EED, od vključno leta 2024 pa jih bistveno zaostruje. Slovenija je skladno s to direktivo omenjene letne cilje za nove prihranke kvantitativno opredelila v NEPN 2024 (Tabela 13). Skupni letni prihranki, ki jih je treba doseči v letu 2030, znašajo 7.849 GWh, kumulativnih prihrankov v obdobju 2021–2030 pa NEPN 2024 ne določa; ocenjeni so na 36,3 TWh. Obveznost še naprej ostaja razdeljena med shemo obveznega doseganja prihrankov končne energije in alternativni ukrep. V NEPN 2020 sta bila za izpolnjevanje obveznosti prihranka energije načrtovana tudi postopen dvig okoljske CO2 dajatve in prispevka za učinkovito rabo energije.

Tabela 1:    Potrebni prihranki energije v okviru 8. člena EED iz NEPN 2024

 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Potreben delež prihrankov glede na rabo končne energije [%]

0,8

0,8

0,8

1,3

1,3

1,5

1,5

1,9

1,9

1,9

Potrebni letni prihranki [GWh]

458

458

458

745

745

859

859

1.089

1.089

1.089

 

Opomba:

*1   V povezavi s prihranki, doseženimi v okviru sheme, se uporabljajo trije termini, in sicer: novi letni prihranki (prihranki, ki so bili v tem letu doseženi z izvedbo novih ukrepov), skupni letni prihranki (prihranki, ki vključujejo nove letne prihranke in pa prihranke, ki so bili v tem letu posledica izvedbe ukrepov iz prejšnjih let) in skupni večletni oz. kumulativni prihranki v obdobju (prihranki, ki so vsota skupnih letnih prihrankov v opazovanem obdobju).

 


Novi prihranki energije, doseženi v okviru sistema obveznosti energetske učinkovitosti, so leta 2022 znašali 701 GWh in so bili 14,8 % višji kot leto prej. 55 % oz. 389 GWh prihranka energije je bilo doseženega s spodbudami Eko sklada, preostalih 45 % oz. 312 GWh pa v shemi obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance. Ciljna vrednost iz NEPN za to leto je bila presežena za 53 %. Zmanjšanje izpustov CO2 je ocenjeno na 226,3 kt CO2.

Leta 2023 so se novi prihranki v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti glede na predhodno leto povečali za dobrih 100 %, in sicer zaradi izvedbe velikega projekta izgradnje plinsko parne enote toplarne v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance*1. Znašali so 1.445 GWh, od tega 65 % oz. 933 GWh predstavljajo prihranki, doseženi s programi dobaviteljev energije, preostalih 35 % oz. 512 GWh pa prihranki, ki so posledica izvajanja programov Eko sklada. Od ciljne vrednosti za leto 2023 so bili novi prihranki višji za več kot 200 %. Zmanjšanje izpustov CO2 je ocenjeno na 372,0 kt CO2.

Skupni letni prihranki so leta 2023 znašali 2.756 GWh, kumulativni prihranki v obdobju 2021–2023 pa 4.677 GWh. S tem so bili preseženi tako potrebni skupni letni prihranki za leto 2023 (za 100 %), kot tudi potrebni kumulativni prihranki za obdobje 2021–2023 (za 70 %). Obe ciljni vrednosti, ki sta enaki za NEPN 2020 in NEPN 2024, sta bili tako doseženi. Doseženi kumulativni prihranki so pri tem v skladu z NEPN 2020 predstavljali 19 %, v skladu z NEPN 2024 pa 13 % celotnih potrebnih kumulativnih prihrankov za obdobje do leta 2030.

Shema obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance

Obveznost zavezancev, izračunana glede na prodano energijo v letu 2021, je leta 2022 znašala 293 GWh. Ciljna vrednost za to leto je bila presežena za 6,5 %. Leta 2023 je obveznost zavezancev, izračunana glede na prodano energijo v letu 2022, znašala 313 GWh. Ta cilj je bil zaradi izvedbe velikega projekta izgradnje plinsko parne enote toplarne znatno presežen, za skoraj 200 %. Leta 2022 so se doseženi prihranki glede na leto prej povečali za 19 %, leta 2023 pa za 199 %.

Potem, ko je bil leta 2022 največji delež novih prihrankov dosežen v industriji (38 %), ki so ji sledila gospodinjstva (24 %) in promet (17 %), je bilo leta 2023 največ novih prihrankov doseženih v sektorjih pretvorbe, distribucije in prenosa energije (54 %) in industriji (26 %).

Tabela 2:     Novi letni prihranki energije, doseženi v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance po sektorjih v obdobju 2021‒2023*2

Prihranek energije [MWh]

2021

2022

2023

Gospodinjstva

46.813

75.862

76.095

Javni sektor

14.474

9.124

21.473

Industrija

133.516

119.588

243.660

Zasebni storitveni sektor

10.037

13.553

38.096

Promet

42.929

52.790

47.605

Sektorji pretvorbe, distribucije in prenosa energije

14.046

41.095

505.667

Skupaj

261.814

312.013

932.597

Če iz pregleda izvzamemo veliki projekt izgradnje plinsko parne enote toplarne, je tudi leta 2023 večino, 76 %, doseženega novega letnega prihranka prispevalo 5 ukrepov (Slika 32) – vgradnja sistemov za soproizvodnjo in električno energijo (SPTE; 37 %), dodajanje aditiva pogonskemu gorivu (11 %), vgradnja naprednih merilnih sistemov (11 %), samooskrba z električno energijo (9 %) in sklop različnih ukrepov, katerih doseženi prihranki se izkazujejo z energetskimi pregledi*3 (8 %). Tudi leto prej so ti isti ukrepi prispevali največji del, tri četrtine, novega prihranka energije.

Alternativni ukrep – program spodbud Eko sklada

Višina obveznosti za program spodbud Eko sklada v NEPN ni opredeljena. Vse do vključno leta 2022 je bila s temi programi vedno dosežena več kot polovica skupnega novega prihranka v okviru sistema obveznosti energetske učinkovitosti. Do spremembe, zmanjšanja deleža na 35 %, je leta 2023 prišlo zaradi vgradnje velike plinsko parne enote toplarne v okviru programov dobaviteljev energije. Leta 2022 so se prihranki, doseženi s programi Eko sklada, glede na leto prej povečali za 11,5 %, leta 2023 pa za 31,7 % (Tabela 3).

S sredstvi Eko sklada je bilo doseženo zmanjšanje rabe energije zaradi izvajanja ukrepov za zmanjšanje rabe energije in povečanje rabe OVE, vključno z vgradnjo naprav za samooskrbo z električno energijo, v vseh sektorjih – gospodinjstvih, javnem sektorju, zasebnem storitvenem sektorju, industriji in prometu – in delovanja mreže energetsko svetovalnih pisarn ENSVET. Največ prihranka je bilo tudi leta 2023 doseženega v gospodinjstvih, 61 %, sledila je samooskrba z električno energijo z 21 %. Podobno je bilo tudi leta 2022, le da je bil delež prihrankov, doseženih v gospodinjstvih, 66 %, s samooskrbo z električno energijo pa 15 %. Samo izvedbi ukrepov URE in rabe OVE, brez delovanja mreže ENSVET, je Eko sklad leta 2022 namenil 43,8, leto kasneje pa 23,9 % več oz. 54,2 milijona evrov nepovratnih sredstev.

Tabela 3:     Letni prihranek energije, dosežen v okviru izvajanja alternativnega ukrepa za doseganje obveznosti 8. člena EED, v obdobju 2021‒2022*3

Prihranek energije [MWh]

2021

2022

2023

Gospodinjstva

216.293

260.021

311.105

Javni sektor

4.206

7.568

11.390

Gospodarstvo

32.078

33.271

39.673

Promet

12.819

12.130

25.109

Samooskrba z električno energijo

57.994

59.561

107.029

ENSVET

25.154

16.195

17.860

Skupaj

348.545

388.744

512.166

V gospodinjstvih je bilo leta 2023 kar 78 % skupnega prihranka energije doseženega z ukrepi rabe OVE, preostalih 22 % pa z ukrepi URE. Med ukrepi so izstopali vgradnja toplotnih črpalk zrak-voda (60 % vseh prihrankov v gospodinjstvih), toplotna izolacija fasade (14 %) in vgradnja kurilnih naprav na polena (6 %). Leto prej je bil delež ukrepov URE v gospodinjstvih s 40 % prihranka nekoliko višji, največji del vseh prihrankov v gospodinjstvih, 43 %, pa so tako kot leta 2023 prispevale toplotne črpalke zrak-voda. Sledila sta toplotna izolacija fasade in vgradnja kondenzacijskih kotlov na plin, vsak ukrep s po 16 %.

 

Opombe:

*1   V doseženih prihrankih za leto 2023 je zaradi omejitev glede uveljavljanja prihrankov iz sektorjev pretvorbe, distribucije in prenosa energije upoštevan samo del prihranka energije, doseženega z izgradnjo plinsko parne enote.

*2   Morebitna odstopanja v vsotah so posledica zaokroževanja.

*3   V skladu z Uredbo se za ukrepe, za katere način izračuna prihrankov energije ni določen v metodah za določanje prihrankov energije, prihranki energije izračunajo na podlagi izvedenega energetskega pregleda.

 


Metodologija

Cilji povzeti po:

Cilji do leta 2020 so povzeti po Akcijskem načrtu za energetsko učinkovitost za obdobje 2014-2020 ter skladni z Direktivo 2012/27/EU o energetski učinkovitosti in Uredbo o zagotavljanju prihrankov energije (Ur. l. RS, št. 96/14).

Cilji do leta 2030 so povzeti po Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu Republike Slovenije iz leta 2020 (NEPN 2020) in po Posodobljenem celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu Republike Slovenije iz leta 2024 (NEPN 2024). Cilji so skladni z Direktivo (EU) 2018/2002 o spremembi Direktive 2012/27/EU o energetski učinkovitosti, Direktivo (EU) 2023/1791 o energetski učinkovitosti in o spremembi Uredbe (EU) 2023/955 (prenovitev), Zakonom o energetski učinkovitosti (Ur. l. RS, št. 158/20) in Uredbo o zagotavljanju prihrankov energije (Ur. l. RS, št. 96/14, 158/20 – ZURE, 84/22, 86/22 in 107/22).

Podatki za Slovenijo

Metodologija zbiranja podatkov:

Zbirko podatkov za projekte, ki prejmejo nepovratna sredstva v okviru pozivov Eko sklada, vodi Eko sklad, zbirko podatkov o projektih, izvedenih v okviru sheme obveznega doseganje prihrankov za zavezance, pa Agencija za energijo. Podatki so izračunani v skladu s Pravilnikom o metodah za določanje prihrankov energije*4. Podatki se nanašajo na že izvedene projekte.

Metodologija obdelave podatkov:

Kazalec zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti prikazuje letno zmanjšanje rabe energije (GWh), ki je bilo doseženo z izvedbo ukrepov URE in rabe OVE v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance in alternativnega ukrepa – programa spodbud Eko sklada – v skladu z 8. členom EED. Kazalec je definiran kot vsota prihranka končne energije, ki ga dosežejo zavezanci, in prihranka končne energije, ki ga doseže Eko sklad. Za izračun kazalca, ki se ga spremlja na letni ravni, so potrebni naslednji podatki:

  • prihranek končne energije (GWh) zaradi izvajanja ukrepov URE in rabe OVE v v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance v opazovanem letu. Ukrepi se izvajajo v vseh sektorjih;
  • prihranek končne energije (GWh) zaradi izvajanja ukrepov URE in rabe OVE v v okviru programov spodbud Eko sklada v opazovanem letu. Ukrepi se izvajajo v vseh sektorjih. Dodatno so v prihrankih upoštevani še učinki delovanja mreže energetsko svetovalnih pisarn ENSVET.

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Prihranek končne energije v shemi obveznega doseganja prihrankov za zavezance

GWh

Agencija za energijo

2014–2023

maja za preteklo leto

enkrat letno

12. 9. 2024

ne

Prihranek končne energije s programi spodbud Eko sklada

GWh

Eko sklad

2014–2022

marca za preteklo leto

enkrat letno

19. 6. 2024

ne

Opredelitev kazalca:

  • Relevantnost kazalca: 1

1 = globalno

2 = EU

3 = nacionalno

  • Točnost uporabljenih podatkov: 2

1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo

2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni

3 = interni podatki

  • Časovna primerljivost (nanaša se na podatke v grafu/grafih): 1

1 = vsaj 10-leten niz podatkov

2 = vsaj 5-leten niz podatkov

3 = manj kot 5-leten niz podatkov

  • Prostorska primerljivost (nanaša se na podatke na karti/kartah): /

1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne

2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni

3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni

 

Opomba:

*4   Do leta aprila 2021 (Ur. l. RS, št. 57/21) je bil v veljavi Pravilnik iz leta 2015 (Ur. l. RS, št. 67/15 in 14/17).

Drugi viri in literatura


Related indicators