KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Good

Zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti je leta 2024 znašalo 671 GWh. Za več kot polovico manjši prihranki kot leto prej so predvsem posledica tega, da so zavezanci svoje obveznosti v veliki meri pokrili z neizkoriščenimi presežki prihrankov iz preteklih let. Ciljna vrednost za leto 2024 je bila vseeno presežena za 38 % – s prenosom dela presežnih prihrankov iz leta 2023 v okviru sheme za zavezance so prihranki energije znašali 1.028 GWh. Preseženi so bili tudi potrebni skupni letni prihranki za leto 2024 (za 71 %) in potrebni kumulativni prihranki za obdobje 2021–2024 (za 68 %).


Kazalnik zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti prikazuje dosežene nove letne prihranke energije v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance in alternativnega ukrepa v skladu z 8. členom Direktive o energetski učinkovitosti (EED) in Celovitim nacionalnim energetskim in podnebnim načrtom (NEPN). V shemo obveznega doseganja prihrankov končne energije so v skladu z Zakonom o energetski učinkovitosti (ZURE) kot zavezanci vključeni dobavitelji električne energije, toplote, plina ter tekočih in trdnih goriv končnim odjemalcem, ki dobavijo letno več kot 100 MWh energije. Alternativni ukrep iz NEPN 2020 je program spodbud, ki jih za ukrepe učinkovite rabe energije (URE) in rabe obnovljivih virov energije (OVE) namenja Eko sklad, Slovenski okoljski javni sklad (Eko sklad). Z NEPN 2024 se alternativni ukrep razširja tudi na izvajanje programov Borzena in drugih programov spodbujanja URE iz javnih virov financiranja. Doseženo zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti prispeva tudi k zmanjšanju izpustov CO2 in tako ni pomembno samo zaradi doseganja ciljev iz EED in NEPN, ampak tudi z vidika zagotavljanja prehoda v nizkoogljično družbo.


Grafi

Slika PO36-1: Zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti, preliminarni podatki, Slovenija, 2014‒2024
Prikaži podatke
Zavezanci [GWh] Eko sklad [GWh] Skupaj [GWh] Letni cilji do leta 2020 (AN URE) [GWh] Letni cilji po letu 2020 (NEPN) [GWh]
2014 66,25 149,44 215,68 349
2015 362,51 122,79 485,30 349
2016 277,59 140,24 417,83 436
2017 251,65 155,91 407,56 436
2018 281,89 208,55 490,44 523
2019 282,92 295,64 578,56 523
2020 295,47 338,90 634,36 523
2021 261,81 348,54 610,36 458,39
2022 312,01 388,74 700,76 458,39
2023 932,60 512,17 1444,76 458,39
2024 488,38 540,05 1028,43 744,89
2025 744,89
2026 859,49
2027 859,49
2028 1088,69
2029 1088,69
2030 1088,69
Slika PO36-2: Struktura doseženih prihrankov energije po posameznih ukrepih, izvedenih v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance, brez prihrankov zaradi izgradnje velike plinsko parne enote toplarne, preliminarni podatki, Slovenija, 2024
Prikaži podatke
Dodajanje aditiva pogonskemu gorivu [GWh] Drugi ukrepi opredeljeni na podlagi energetskega pregleda [GWh] Sistemi soproizvodnje toplote in električne energije [GWh] Samooskrba z električno energijo [GWh] Kotli z visokim izkoristkom na plin [GWh] Ukrepi na sistemih daljinskega ogrevanja [GWh] Energetsko učinkovita razsvetljava v stavbah [GWh] Kotli na lesno biomaso in sprejemniki sončne energije [GWh] Prenova stavb [GWh] Energetsko učinkoviti elektromotorji [GWh] Ostali ukrepi za zmanjšanje rabe električne energije [GWh] Toplotne črpalke za ogrevanje stavb [GWh] Ostali ukrepi v prometu [GWh] Ostali ukrepi [GWh]
2024 44,66 25,74 17,69 16,41 6,66 3,68 3,32 2,98 2,09 1,83 1,72 1,66 1,50 1,13

Cilji

EU je sistem obveznosti energetske učinkovitosti uvedla z EED iz leta 2012. V njej je opredelila tudi ciljne prihranke, ki jih je bilo treba doseči v obdobju 2014–2020. V slovenski pravni red so bili ti cilji preneseni z Uredbo o zagotavljanju prihrankov energije, kvantitativno pa so bili ciljni prihranki, novi letni in kumulativni[1], določeni v Akcijskem načrtu za energetsko učinkovitost za obdobje 2014‒2020.

Leta 2018 je bila sprejeta prenovljena EED, ki je za obveznost prihranka energije opredelila letne cilje za obdobje 2021–2030. Ti so bili določeni v višini 0,8 % letne rabe končne energije, glede na povprečje zadnjih treh let pred 1. januarjem 2019. Za Slovenijo so cilji kvantitativno opredeljeni v NEPN 2020, in sicer je novi letni prihranek končne energije ocenjen na 458,7 GWh (39,4 ktoe), kumulativni prihranek v obdobju 2021–2030 pa na 25.230 GWh (2,169 ktoe). Za zavezance iz sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije so letni cilji za to obdobje določeni v ZURE, in sicer morajo zavezanci v tekočem koledarskem letu doseči prihranke energije v višini 0,8 % prodane energije v preteklem letu. Izjema je prodaja tekočih goriv, kjer letna obveznost postopoma narašča iz cilja za leto 2021, ki je 0,3 % prodanega motornega bencina in dizelskega goriva leta 2020, za 0,1 odstotne točke letno do poenotenja s ciljem 0,8 % prodane energije v letu 2026. Cilji za alternativni ukrep, programe spodbud Eko sklada, niso posebej opredeljeni.

Z namenom okrepitve prizadevanj za prehod v nizkoogljično družbo v okviru svežnja predlogov predpisov Pripravljeni na 55 (»Fit for 55«) in načrta REPowerEU je bila pripravljena in septembra 2023 tudi sprejeta ponovno prenovljena EED. Ta za obdobje 2021–2023 ohranja letne cilje iz leta 2018 sprejete EED, od vključno leta 2024 pa jih bistveno zaostruje. Slovenija je skladno s to direktivo omenjene letne cilje za nove prihranke kvantitativno opredelila v NEPN 2024 (Tabela 7). Skupni letni prihranki, ki jih je treba doseči v letu 2030, znašajo 7.849 GWh, kumulativnih prihrankov v obdobju 2021–2030 pa NEPN 2024 ne določa; ocenjeni so na 36,3 TWh. Obveznost še naprej ostaja razdeljena med shemo obveznega doseganja prihrankov končne energije in alternativni ukrep. V NEPN 2020 sta bila za izpolnjevanje obveznosti prihranka energije načrtovana tudi postopen dvig okoljske CO2 dajatve in prispevka za učinkovito rabo energije.

Tabela 7:    Potrebni novi prihranki energije v okviru 8. člena EED iz NEPN 2024

 

2021

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Potreben delež novih prihrankov glede na rabo končne energije [%]

0,8

0,8

0,8

1,3

1,3

1,5

1,5

1,9

1,9

1,9

Potrebni novi letni prihranki [GWh]

458

458

458

745

745

859

859

1.089

1.089

1.089

 


[1]     V povezavi s prihranki, doseženimi v okviru sheme, se uporabljajo trije termini, in sicer: novi letni prihranki (prihranki, ki so bili v tem letu doseženi z izvedbo novih ukrepov), skupni letni prihranki (prihranki, ki vključujejo nove letne prihranke in pa prihranke, ki so bili v tem letu posledica izvedbe ukrepov iz prejšnjih let) in skupni večletni oz. kumulativni prihranki v obdobju (prihranki, ki so vsota skupnih letnih prihrankov v opazovanem obdobju).

 


Novi prihranki energije, doseženi v okviru sistema obveznosti energetske učinkovitosti, so leta 2024 znašali 671 GWh[1], kar je manj kot polovica, samo dobrih 46 % novih prihrankov, doseženih leto prej. Kar 80 % oz. 540 GWh prihranka energije je bilo doseženega s spodbudami Eko sklada. Ciljna vrednost iz NEPN 2024 za to leto je bila vseeno presežena, in sicer za 38 %. V skladu z Uredbo o zagotavljanju prihrankov energije se lahko namreč v izračunu upoštevajo tudi prihranki, doseženi z izvedbo velikega projekta izgradnje plinsko parne enote toplarne v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance iz leta 2023[2]. Na takšen način izračunani prihranki so leta 2024 znašali 1.028 GWh, pri čemer jih je bilo v shemi za zavezance doseženih 47 %. Brez upoštevanja učinkov omenjenega projekta bi bil leta 2024 zaostanek za ciljem 10-odstoten. Zmanjšanje izpustov CO2 samo zaradi izvedbe novih ukrepov je ocenjeno na 219 kt CO2.

Skupni letni prihranki so leta 2024 znašali 3.626 GWh, kumulativni prihranki v obdobju 2021–2024 pa 8.160 GWh (Tabela 8). S tem so bili preseženi tako potrebni skupni letni prihranki za leto 2024 (za 171 %), kot tudi potrebni kumulativni prihranki za obdobje 2021–2024 (za 168 %). Obe ciljni vrednosti iz NEPN 2024 sta bili tako doseženi. Doseženi kumulativni prihranki so pri tem predstavljali 22 % celotnih potrebnih kumulativnih prihrankov za obdobje do leta 2030. Cilji iz NEPN 2020 za leto 2024 niso bili več relevantni. V izračunu skupnih letnih in kumulativnih prihrankov je že upoštevano, da imajo nekateri izvedeni ukrepi življenjsko dobo samo eno ali dve leti.

Tabela 8:     Prihranki energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti v obdobju 2021‒2024

Prihranek energije
[GWh]

Stanje 2021

Stanje 2022

Stanje 2023

Stanje 2024

Cilj za leto 2030 iz NEPN 2024

Novi letni prihranki energije

Dobavitelji energije

261,8

312,0

932,6

488,4[3]

/

Alternativni ukrep

348,5

388,7

512,2

540,1

/

Skupaj sistem obveznosti

610,4

700,8

1.444,8

1.028,4

/

Letna ciljna vrednost

458,4

458,4

458,4

744,9

1.088,7

Skupni letni prihranki energije

Skupaj sistem obveznosti

610,4

1.268,9

2.654,0

3.626,5

/

Letna indikativna vrednost

458,4

916,8

1.375,2

2.120,1

7.849,0

Skupni večletni oz. kumulativni prihranki energije

Skupaj

610,4

1.879,3

4.533,3

8.159,8

/

Letna indikativna vrednost

458,4

1.375,2

2.750,4

4.870,4

36.328,0

Shema obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance

Obveznost zavezancev, izračunana glede na prodano energijo v letu 2023, je leta 2024 znašala 334 GWh. Z novimi prihranki energije v višini 131 GWh je bilo doseženih le 39 % te vrednosti20. Z upoštevanjem prihrankov energije zaradi izvedbe velikega projekta izgradnje plinsko parne enote toplarne iz leta 2023, so prihranki v okviru sheme leta 2024 znašali 488 GWh, s čimer so ciljno vrednost presegli za 46 %. Veliko zmanjšanje doseženih novih prihrankov leta 2024 je predvsem posledica tega, da so zavezanci svoje obveznosti v tem letu v veliki meri pokrili z neizkoriščenimi presežki prihrankov iz preteklih let. Leta 2024 je bilo največ novih prihrankov doseženih v industriji (49 %) in prometu (35 %; Tabela 9).

Tabela 9:     Novi letni prihranek energije, dosežen v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance v obdobju 2021‒2024[4]

Novi letni prihranek energije [MWh]

2021

2022

2023

2023

Gospodinjstva

46.813

75.862

76.095

9.151

Javni sektor

14.474

9.124

21.473

1.177

Industrija

133.516

119.588

243.660

64.007

Zasebni storitveni sektor

10.037

13.553

38.096

7.935

Promet

42.929

52.790

47.605

46.160

Sektorji pretvorbe, distribucije in prenosa energije

14.046

41.095

505.667

2.631

Skupaj

261.814

312.013

932.597

131.060

Leta 2024 so večino, kar 80 %, doseženega novega letnega prihranka prispevali štirje ukrepi (Slika 7) – dodajanje aditiva pogonskemu gorivu (34 %), sklop različnih ukrepov, katerih doseženi prihranki se izkazujejo z energetskimi pregledi[5] (20 %) ter vgradnja sistemov za soproizvodnjo in električno energijo (SPTE) in samooskrba z električno energijo, ki sta oba predstavljala po 13 % vseh novih prihrankov energije.

Alternativni ukrep – program spodbud Eko sklada

Višina obveznosti za program spodbud Eko sklada v NEPN ni opredeljena. Vse do vključno leta 2022 je bila s temi programi vedno dosežena več kot polovica skupnega novega prihranka v okviru sistema obveznosti energetske učinkovitosti. Leta 2023 se je ta delež zaradi vgradnje velike plinsko parne enote toplarne v okviru programov dobaviteljev energije zmanjšal na 35 %, leta 2024 pa ponovno povečal na 80 % (samo novi prihranki) oz. 53 % (upoštevan prenos dela presežnih prihrankov iz leta 2023). Glede na leto prej so se leta 2024 prihranki, doseženi s programi Eko sklada, povečali za 5,4 % (Tabela 10).

S sredstvi Eko sklada je bilo doseženo zmanjšanje rabe energije zaradi izvajanja ukrepov za zmanjšanje rabe energije in povečanje rabe OVE, vključno z vgradnjo naprav za samooskrbo z električno energijo, v vseh sektorjih – gospodinjstvih, javnem sektorju, zasebnem storitvenem sektorju, industriji in prometu – in delovanja mreže energetsko svetovalnih pisarn ENSVET. Največ prihranka je bilo tudi leta 2024 doseženega v gospodinjstvih, 56 %, sledila je samooskrba z električno energijo z 29 %. Samo izvedbi ukrepov URE in rabe OVE, brez delovanja mreže ENSVET, je Eko sklad leta 2024 namenil 93,6 milijonov evrov nepovratnih sredstev, kar je nekoliko, 3.4 %, manj kot leto prej.

Tabela 10:   Novi letni prihranek energije, dosežen v okviru izvajanja alternativnega ukrepa za doseganje obveznosti iz 8. člena EED, v obdobju 2021‒2024[6]

Prihranek energije [MWh]

2021

2022

2023

2024

Gospodinjstva

216.293

260.021

311.105

301.359

Javni sektor

4.206

7.568

11.390

11.091

Gospodarstvo

32.078

33.271

39.673

27.860

Promet

12.819

12.130

25.109

19.993

Samooskrba z električno energijo

57.994

59.561

107.029

157.843

ENSVET

25.154

16.195

17.860

21.905

Skupaj

348.545

388.744

512.166

540.052

V gospodinjstvih je bilo leta 2024 kar 81 % skupnega prihranka energije doseženega z ukrepi rabe OVE, kar je še tri odstotne točke več kot leto prej. Med ukrepi so ponovno izstopali vgradnja toplotnih črpalk zrak-voda (64 % vseh prihrankov v gospodinjstvih), toplotna izolacija fasade (12 %) in vgradnja kurilnih naprav na polena (7 %). V prihrankih energije so upoštevani tudi prihranki, doseženi v okviru pozivov za zmanjševanje energetske revščine (pozivi ZER).

 

[1]     Podatki za shemo obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance so preliminarni.

[2]     Tako kot leta 2023, je tudi leta 2024 zaradi omejitev glede uveljavljanja prihrankov iz sektorjev pretvorbe, distribucije in prenosa energije upoštevan samo del prihranka energije, doseženega z izgradnjo plinsko parne enote.

[3]     V tej vrednosti je že upoštevan prenos dela presežnih prihrankov energije iz leta 2023 v leto 2024.

[4]     Morebitna odstopanja v vsotah so posledica zaokroževanja.

[5]     V skladu z Uredbo se za ukrepe, za katere način izračuna prihrankov energije ni določen v metodah za določanje prihrankov energije, prihranki energije izračunajo na podlagi izvedenega energetskega pregleda.

[6]     Morebitna odstopanja v vsotah so posledica zaokroževanja.

 


Metodologija

Cilji povzeti po:

Podatki za Slovenijo

Metodologija zbiranja podatkov:

Zbirko podatkov za projekte, ki prejmejo nepovratna sredstva v okviru pozivov Eko sklada, vodi Eko sklad, zbirko podatkov o projektih, izvedenih v okviru sheme obveznega doseganje prihrankov za zavezance, pa Agencija za energijo. Podatki so izračunani v skladu s Pravilnikom o metodah za določanje prihrankov energije[1]. Podatki se nanašajo na že izvedene projekte. Za ukrepe OVE ter ukrepe v prometu so sedaj nepovratna sredstva na voljo tudi oz. samo pri Borzenu, vendar o obsegu teh spodbud in njihovih učinkih podatkov zaenkrat ni.

Metodologija obdelave podatkov:

Kazalnik zmanjšanje rabe energije v sistemu obveznosti energetske učinkovitosti prikazuje letno zmanjšanje rabe energije (GWh), ki je bilo doseženo z izvedbo ukrepov URE in rabe OVE v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance in alternativnega ukrepa – programa spodbud Eko sklada – v skladu z 8. členom EED. Kazalnik je definiran kot vsota prihranka končne energije, ki ga dosežejo zavezanci, in prihranka končne energije, ki ga doseže Eko sklad. Za izračun kazalnika, ki se ga spremlja na letni ravni, so potrebni naslednji podatki:

  • prihranek končne energije (GWh) zaradi izvajanja ukrepov URE in rabe OVE v okviru sheme obveznega doseganja prihrankov končne energije za zavezance v opazovanem letu. Ukrepi se izvajajo v vseh sektorjih;
  • prihranek končne energije (GWh) zaradi izvajanja ukrepov URE in rabe OVE v okviru programov spodbud Eko sklada v opazovanem letu. Ukrepi se izvajajo v vseh sektorjih. Dodatno so v prihrankih upoštevani še učinki delovanja mreže energetsko svetovalnih pisarn ENSVET.

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Prihranek končne energije v shemi obveznega doseganja prihrankov za zavezance

GWh

Agencija za energijo

2021–2024

maja za preteklo leto

enkrat letno

31. 7. 2025

ne

Prihranek končne energije s programi spodbud Eko sklada

GWh

Eko sklad

2021–2024

marca za preteklo leto

enkrat letno

19. 5. 2025

ne

Opredelitev kazalca:

  • Relevantnost kazalca: 1

1 = globalno

2 = EU

3 = nacionalno

  • Točnost uporabljenih podatkov: 2

1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo

2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni

3 = interni podatki

  • Časovna primerljivost (nanaša se na podatke v grafu/grafih): 1

1 = vsaj 10-leten niz podatkov

2 = vsaj 5-leten niz podatkov

3 = manj kot 5-leten niz podatkov

  • Prostorska primerljivost (nanaša se na podatke na karti/kartah): /

1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne

2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni

3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni


[1]    Do leta aprila 2021 (Ur. l. RS, št. 57/21) je bil v veljavi Pravilnik iz leta 2015 (Ur. l. RS, št. 67/15 in 14/17).
 

Drugi viri in literatura


Related indicators