V Sloveniji odkupne cene najpomembnejših kmetijskih proizvodov sledijo trendom gibanja cen pomembnejših kmetijskih trgov, svetovnih ali v regiji. Cena žit je blizu ravni evropskega povprečja, cena govejega mesa je pod evropskim povprečjem, cena jajc in prašičjega mesa pa nad evropskim povprečjem. Slovenija izstopa z odkupnimi cenami mleka, ki je najnižja med državami članicami EU.
Odkupne (tržne) cene so eden ključnih ekonomskih parametrov za spremljanje vrednosti proizvodnje in dohodkovnega položaja proizvajalcev. Kazalnik prikazuje povprečne letne odkupne cene najpomembnejših kmetijskih proizvodov pri odkupovalcih (pravilniki o tržno-informacijskem sistemu) v Slovenji in jih primerja s povprečjem EU.
ARSKTRP, 2021; Evropska komisija, 2021; preračuni KIS
Slovenija [EUR/t] | Povprečje EU [EUR/t] | |
---|---|---|
2002 | 2443,24 | 2675,12 |
2003 | 2438,16 | 2701,80 |
2004 | 2403,94 | 2688,54 |
2005 | 2732,53 | 2918,84 |
2006 | 2895,89 | 3158,16 |
2007 | 2903,41 | 3014,72 |
2008 | 3032,60 | 3195,82 |
2009 | 3007,03 | 3193,78 |
2010 | 2987,76 | 3195,68 |
2011 | 3360,72 | 3520,86 |
2012 | 3689,67 | 3837,31 |
2013 | 3557,85 | 3815,85 |
2014 | 3430,89 | 3676,03 |
2015 | 3497,41 | 3772,25 |
2016 | 3371,27 | 3674,79 |
2017 | 3425,72 | 3796,87 |
2018 | 3520,81 | 3794,78 |
2019 | 3459,03 | 3585,99 |
2020 | 3196,61 | 3534,42 |
ARSKTRP, 2021; Evropska komisija, 2021; preračuni KIS
Slovenija [EUR/t] | Povprečje EU [EUR/t] | |
---|---|---|
2002 | 1484,98 | 1355,13 |
2003 | 1371,38 | 1272,56 |
2004 | 1370,93 | 1383,55 |
2005 | 1486,66 | 1390,41 |
2006 | 1478,57 | 1452,27 |
2007 | 1365,53 | 1351,71 |
2008 | 1501,64 | 1532,39 |
2009 | 1377,82 | 1422,15 |
2010 | 1368,52 | 1402,36 |
2011 | 1510,25 | 1531,87 |
2012 | 1683,80 | 1705,17 |
2013 | 1696,21 | 1754,77 |
2014 | 1634,35 | 1565,97 |
2015 | 1548,78 | 1395,78 |
2016 | 1562,32 | 1459,60 |
2017 | 1680,16 | 1607,13 |
2018 | 1560,03 | 1420,45 |
2019 | 1808,11 | 1690,66 |
2020 | 1737,04 | 1601,36 |
ARSKTRP, 2021; Evropska komisija, 2021; preračuni KIS
Slovenija [EUR/t] | Povprečje EU [EUR/t] | |
---|---|---|
2003 | 1929,89 | 1444,08 |
2004 | 1898,14 | 1478,28 |
2005 | 1786,98 | 1492,46 |
2006 | 1715,77 | 1513,04 |
2007 | 1837,86 | 1757,88 |
2008 | 1961,43 | 1803,03 |
2009 | 1877,35 | 1696,71 |
2010 | 1925,59 | 1700,98 |
2011 | 2003,23 | 1870,41 |
2012 | 2023,38 | 1919,28 |
2013 | 2080,09 | 1949,44 |
2014 | 2004,40 | 1910,49 |
2015 | 1990,56 | 1868,69 |
2016 | 1938,69 | 1782,48 |
2017 | 1924,37 | 1822,84 |
2018 | 2119,49 | 1870,49 |
2019 | 2100,41 | 1872,75 |
2020 | 2079,29 | 1841,15 |
ARSKTRP, 2021; Evropska komisija, 2021; preračuni KIS
Slovenija [EUR/t] | Povprečje EU [EUR/t] | |
---|---|---|
2003 | 274,84 | 302,03 |
2004 | 266,10 | 295,54 |
2005 | 262,14 | 289,68 |
2006 | 264,25 | 279,67 |
2007 | 280,31 | 320,73 |
2008 | 329,78 | 346,90 |
2009 | 258,98 | 265,12 |
2010 | 268,49 | 305,58 |
2011 | 304,73 | 339,89 |
2012 | 301,43 | 326,68 |
2013 | 323,03 | 365,05 |
2014 | 346,67 | 371,71 |
2015 | 283,33 | 308,27 |
2016 | 252,80 | 284,54 |
2017 | 303,20 | 348,55 |
2018 | 303,03 | 341,11 |
2019 | 326,17 | 344,81 |
2020 | 314,01 | 341,17 |
ARSKTRP, 2021; Evropska komisija, 2021; preračuni KIS
Slovenija [EUR/t] | Povprečje EU [EUR/t] | |
---|---|---|
2003 | 1238,62 | 1105,71 |
2004 | 1198,14 | 863,31 |
2005 | 1153,27 | 860,82 |
2006 | 1173,56 | 957,26 |
2007 | 1191,96 | 1104,11 |
2008 | 1309,09 | 1132,08 |
2009 | 1249,63 | 1198,88 |
2010 | 1244,41 | 1116,77 |
2011 | 1288,40 | 1150,60 |
2012 | 1336,30 | 1623,50 |
2013 | 1439,10 | 1289,50 |
2014 | 1427,42 | 1275,67 |
2015 | 1414,11 | 1288,83 |
2016 | 1370,67 | 1134,69 |
2017 | 1410,65 | 1406,94 |
2018 | 1406,06 | 1326,67 |
2019 | 1381,56 | 1283,74 |
2020 | 1385,11 | 1278,13 |
ARSKTRP, 2021; Evropska komisija, 2021; preračuni KIS
Slovenija [EUR/t] | Povprečje EU [EUR/t] | |
---|---|---|
2005 | 123,02 | 114,16 |
2006 | 128,88 | 128,10 |
2007 | 193,31 | 191,59 |
2008 | 217,93 | 204,04 |
2009 | 146,53 | 129,89 |
2010 | 167,03 | 158,56 |
2011 | 247,80 | 221,23 |
2012 | 227,62 | 225,70 |
2013 | 219,59 | 213,48 |
2014 | 192,32 | 182,24 |
2015 | 189,24 | 174,95 |
2016 | 162,04 | 152,53 |
2017 | 170,91 | 162,74 |
2018 | 189,27 | 175,65 |
2019 | 193,89 | 180,83 |
2020 | 180,89 | 184,62 |
ARSKTRP, 2021; Evropska komisija, 2021; preračuni KIS
Slovenija [EUR/t] | Povprečje EU [EUR/t] | |
---|---|---|
2005 | 102,97 | 119,70 |
2006 | 113,23 | 134,53 |
2007 | 180,93 | 187,69 |
2008 | 188,23 | 190,92 |
2009 | 121,29 | 130,26 |
2010 | 155,75 | 165,26 |
2011 | 218,39 | 221,37 |
2012 | 208,64 | 219,97 |
2013 | 219,18 | 204,14 |
2014 | 169,13 | 165,52 |
2015 | 141,62 | 158,10 |
2016 | 153,51 | 159,99 |
2017 | 161,05 | 162,62 |
2018 | 163,78 | 166,28 |
2019 | 148,87 | 163,38 |
2020 | 144,06 | 170,18 |
Kmetijstvo je gospodarska dejavnost s posebnimi značilnostmi, ki jo opredeljujejo velika odvisnost od naravnih dejavnikov, razmeroma velika nemobilnost proizvodnih dejavnikov, specifične značilnosti ponudbe in povpraševanja na kmetijskih trgih z večanjem nestabilnosti globalnih kmetijskih trgov ter poseben družbeni interes za stanje in razvoj kmetijstva. Uresničevanje dolgoročnih strateških usmeritev je mogoče samo v stabilnih ekonomskih razmerah za kmetovanje.
Odkupne cene kmetijskih proizvodov v Sloveniji so v pretežni meri pod vplivom gibanja odkupnih cen v pomembnejših državah proizvajalkah oziroma državah v regiji. V analiziranem obdobju so odkupne cene izbranih kmetijskih proizvodov v Sloveniji blizu ravni evropskega povprečja ali pa nekoliko pod njim.
Nihanja odkupnih cen analiziranih živinorejskih proizvodov so v pretežni meri posledica političnih razmer v svetu in s tem tudi odraz povpraševanja po proizvodih na svetovni ravni, delno pa tudi nihanja cen krme (perutninarstvo in prašičereja) in drugih stroškov prireje. Nihanja cen rastlinskih proizvodov pa so tipično bolj pogojena z razmerami za pridelavo na širših območjih in s tem razpoložljivimi količinami, v manjši meri pa na njih vpliva tudi gibanje cen inputov (gorivo, gnojila, ipd.).
Pri govejem mesu so slovenske cene vseskozi nižje od povprečnih evropskih cen. Cene govejega mesa so bile v porastu do leta 2012, nato pa je sledilo obdobje stagnacije. Od leta 2018 so se cene govejega mesa zniževale. Pri prašičih so bile cene pitovnih kategorij nad evropskim povprečjem še dve leti po vstopu Slovenije v EU (2004), nato pa do leta 2014 pod njem. V letu 2014 so se cene prašičev v EU znižale bolj kot v Sloveniji, tako da od takrat ponovno beležimo raven cen nad evropskim povprečjem. Zaradi regionalne omejenosti trga z mesom piščancev (brojlerjev) so povprečne odkupne cene vseskozi nad povprečjem EU, se pa prilagajajo gibanju cen na evropskih trgih in so kljub občasnim nihanjem v porastu. Podobno kot pri piščančjem mesu tudi pri ceni jajc velja, da je ta praviloma nad EU povprečjem. Odkupne cene mleka sledijo trendom gibanja cen mleka pomembnejših proizvajalk v Evropi. Za Slovenijo je značilno, da pri odkupni ceni mleka sodi v skupino držav članic EU z najnižjimi odkupnimi cenami mleka.
Cene žit so v precejšni meri odvisne od letine, tako po količini kot tudi po kakovosti. Tako so tudi pri pšenici in koruzi med leti precejšna cenovna nihanja med letinami. Delno na gibanje cen vpliva tudi povpraševanje na svetovnem trgu ter gibanje cen surovin, kot so nafta in surovine za proizvodnjo gnojil. Za obe žiti velja, da so povprečne odkupne cene v Sloveniji v analiziranem obdobju zelo blizu povprečju EU.
Za interpretacijo doseganja oziroma zasledovanja ekonomskih strateških usmeritev razvoja slovenskega kmetijstva je ob odkupnih cenah potrebna tudi vzporedna analiza drugih ekonomskih kazalnikov in fizičnega obsega proizvodnje. Med drugimi ekonomskimi kazalniki se najpogosteje interpretirajo tudi stroški proizvodnje (absolutno), indeksi cen inputov v kmetijstvu, stroškovno-prihodkovna pariteta, itd.
Cilji in pravna podlaga
Cilji povzeti po:
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov: podatki o tekočih odkupnih (tržnih) cenah posameznih kmetijskih proizvodov se za potrebe primerjave med državami članicami zbirajo v okviru ti. tržno-informacijskega sistema (TIS), kamor so dolžni poročati tisti odkupovalci, ki presegajo določen količinski prag odkupa, ki ga določijo države članice same (pravilniki o tržno-informacijskem sistemu). Odkupne cene veljajo za franko odkupovalec, kar pomeni, da so v odkupni ceni v neki meri lahko zajeti tudi stroški odkupa (kot je na primer pri mesu govedi to strošek prevoza) in je zato proizvajalčeva cena ustrezno nižja. Za Slovenijo zbira podatke Agencija RS za kmetijske trge in razvoj podeželja (ARSKTRP).
Področni pravilniki:
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: Povprečne letne odkupne cene so izračunane na podlagi mesečnih podatkov Evropske komisije, ki jih poročajo posamezne države članice EU. Za Slovenijo zbira in poroča podatke Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeželja (ARSKTRP).
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Tržne cene kmetijskih proizvodov |
EUR/t |
Evropska komisija: https://agridata.ec.europa.eu/extensions/DashboardPrice/DashboardMarketPrices.html |
2002/2003/2005 – 2020 |
Druga četrtina tekočega leta za preteklo leto |
Enkrat na leto |
22.3.2021 |
Da |
Opredelitev kazalca:
1=globalno, 2=EU, 3=nacionalno
1= uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2=podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3=interni podatki
1=vsaj 10-leten niz podatkov
2=vsaj 5-leten niz podatkov
3=manj kot 5-leten niz podatkov
Drugi podatki
Metodologija zbiranja podatkov: enaka za vse države članice EU.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: enaka za vse države članice EU.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Tržne cene kmetijskih proizvodov |
EUR/t |
Evropska komisija: https://agridata.ec.europa.eu/extensions/DashboardPrice/DashboardMarketPrices.html |
2002/2003/2005 – 2020 |
Druga četrtina tekočega leta za preteklo leto |
Enkrat na letno |
22.3.2021 |
Da |
Resolucija o strateških usmeritvah razvoja slovenskega kmetijstva in živilstva do leta 2020 - »Zagotovimo.si hrano za jutri«. Uradni list RS, št. 25/11.
http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=RESO80 (29. mar. 2021)
Resolucija o nacionalnem programu o strateških usmeritvah razvoja slovenskega kmetijstva in živilstva »Naša hrana, podeželje in naravni viri od leta 2021«. Uradni list RS, št. 8/2020.
https://www.uradni-list.si/1/objava.jsp?sop=2020-01-0203 (29. mar. 2021)