Ključno sporočilo
Bad

Lastništvo osebnih avtomobilov, ki je v tesni povezavi z njihovo rabo, v Sloveniji že dalj časa doživlja nadpovprečno rast – v zadnjih 20 letih se je skoraj podvojilo. Med leti 2008 in 2015 je lastništvo osebnih avtomobilov v Sloveniji zaradi gospodarske recesije raslo nekoliko počasneje, od leta 2015 pa rast spet intenzivnejša. Izjema sta bili pandemični leti 2020 in 2021. Stopnja motorizacije (izražena v številu osebnih avtomobilov na tisoč prebivalcev) v Sloveniji presega povprečno stopnjo motorizacije v EU, hkrati pa presega tudi vrednosti v številnih gospodarsko razvitejših državah EU. V Sloveniji je stopnja motorizacije leta 2021 znašala 564 osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev, kar je za dobro polovico več kot leta 1995. Posledično se povečuje se tudi število lastniških osebnih avtomobilov na gospodinjstvo. Povprečno slovensko gospodinjstvo je imelo leta 2021 za polovico več avtomobilov kot leta 1991.

 


Kazalec prikazuje število osebnih avtomobilov in prebivalcev v Sloveniji v obdobju od 1970 do 2021, razvoj stopnje motorizacije v Sloveniji v obdobju 1970 do 2021, stopnjo motorizacije za izbrana leta (2003, 2011 in 2019) v državah EU-28, število tovornjakov glede na BDP in število avtobusov glede na število prebivalcev v Sloveniji v obdobju od 1995 do 2021 ter delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon v Sloveniji v obdobju od 1986 do 2021 in v EU-28 v letih 2003, 2007, 2011, 2015 in 2019.

Lastništvo osebnih avtomobilov ali stopnjo motorizacije izražamo s številom osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev (EEA, 2015). Osebni avtomobil je cestno motorno vozilo (razen motornih koles), namenjeno za prevoz potnikov, z največ devetimi sedeži (vključno z voznikovim). Število osebnih avtomobilov je opredeljeno z vozili, ki so na določen dan registrirana v državi in lahko uporabljajo ceste, odprte za javni promet (SURS, 2004).

Delež avtomobilov na dizelski pogon predstavlja število osebnih avtomobilov na dizelski pogon v primerjavi z vsemi osebnimi avtomobili oziroma velikostjo voznega parka osebnih vozil (EEA, 2015).

Število tovornjakov na mio € BDP je razmerje med številom tovornjakov in BDP v milijonih € (EEA, 2015).


Grafi

Slika PR11-1: Število osebnih avtomobilov in prebivalcev, Slovenija, 1970-2021
Viri:

Statistični urad RS (20. 10. 2022)

Prikaži podatke
Prebivalci [Število] Osebni avtomobili [Število] Prebivalci v 1.000 [Število] Osebni avtomobili v 1.000 [Število] Stopnja motorizacije [Število osebnih avtomobilov/1.000 prebivalcev]
1970 1731787 150807 1731,79 150,81 87,08
1971 1744882 177284 1744,88 177,28 101,60
1972 1759584 198493 1759,58 198,49 112,81
1973 1773809 227981 1773,81 227,98 128,53
1974 1790229 251110 1790,23 251,11 140,27
1975 1808707 270732 1808,71 270,73 149,68
1976 1831790 306015 1831,79 306,02 167,06
1977 1852963 323554 1852,96 323,55 174,61
1978 1872133 366394 1872,13 366,39 195,71
1979 1893064 389192 1893,06 389,19 205,59
1980 1909566 416448 1909,57 416,45 218,09
1981 1924690 430132 1924,69 430,13 223,48
1982 1929292 448315 1929,29 448,32 232,37
1983 1937588 466003 1937,59 466,00 240,51
1984 1948577 489373 1948,58 489,37 251,14
1985 1975273 501538 1975,27 501,54 253,91
1986 1985486 490828 1985,49 490,83 247,21
1987 1994066 514850 1994,07 514,85 258,19
1988 1996325 548539 1996,33 548,54 274,77
1989 1996377 554592 1996,38 554,59 277,80
1990 1999945 578268 1999,95 578,27 289,14
1991 1998912 594289 1998,91 594,29 297,31
1992 1994084 606245 1994,08 606,25 304,02
1993 1989408 650344 1989,41 650,34 326,90
1994 1989477 668307 1989,48 668,31 335,92
1995 1990266 711364 1990,27 711,36 357,42
1996 1986989 743057 1986,99 743,06 373,96
1997 1984923 776798 1984,92 776,80 391,35
1998 1978334 811671 1978,33 811,67 410,28
1999 1987755 846109 1987,76 846,11 425,66
2000 1990094 866096 1990,09 866,10 435,20
2001 1994026 881487 1994,03 881,49 442,06
2002 1995033 894521 1995,03 894,52 448,37
2003 1996433 910429 1996,43 910,43 456,03
2004 1997590 933941 1997,59 933,94 467,53
2005 2003358 960213 2003,36 960,21 479,30
2006 2010377 980261 2010,38 980,26 487,60
2007 2025866 1014122 2025,87 1014,12 500,59
2008 2032362 1045183 2032,36 1045,18 514,27
2009 2046976 1058858 2046,98 1058,86 517,28
2010 2050189 1061646 2050,19 1061,65 517,83
2011 2055496 1066495 2055,50 1066,50 518,85
2012 2058821 1066028 2058,82 1066,03 517,79
2013 2061085 1063795 2061,09 1063,80 516,13
2014 2062874 1068362 2062,87 1068,36 517,90
2015 2064188 1078737 2064,19 1078,74 522,60
2016 2065895 1096523 2065,90 1096,52 530,77
2017 2066880 1117935 2066,88 1117,94 540,88
2018 2080908 1143150 2080,91 1143,15 549,35
2019 2095861 1165371 2095,86 1165,37 556,03
2020 2108977 1170690 2108,98 1170,69 555,10
2021 2107180 1189457 2107,18 1189,46 564,48
Slika PR11-2: Stopnja motorizacije (št. osebnih avtomobilov/1.000 prebivalcev), Slovenija, 1970-2021
Viri:

Statistični urad RS (20. 10. 2022)

Prikaži podatke
Stopnja motorizacije [Število osebnih avtomobilov/1.000 prebivalcev]
1970 87,08
1971 101,60
1972 112,81
1973 128,53
1974 140,27
1975 149,68
1976 167,06
1977 174,61
1978 195,71
1979 205,59
1980 218,09
1981 223,48
1982 232,37
1983 240,51
1984 251,14
1985 253,91
1986 247,21
1987 258,19
1988 274,77
1989 277,80
1990 289,14
1991 297,31
1992 304,02
1993 326,90
1994 335,92
1995 357,42
1996 373,96
1997 391,35
1998 410,28
1999 425,66
2000 435,20
2001 442,06
2002 448,37
2003 456,03
2004 467,53
2005 479,30
2006 487,60
2007 500,59
2008 514,27
2009 517,28
2010 517,83
2011 518,85
2012 517,79
2013 516,13
2014 517,90
2015 522,60
2016 530,77
2017 540,88
2018 549,35
2019 556,03
2020 555,10
2021 564,48
Slika PR11-3: Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon, Slovenija, 1986-2021
Viri:

Baza motornih vozil, NIO, Statistični urad RS (20. 10. 2022)

Opomba:

PR11-3: 1-Podatki pred letom 1992 so le ocene.

Prikaži podatke
Osebni avtomobili na dizelski pogon [%]
1986 7,46
1987 7,15
1988 7,05
1989 7,28
1990 7,44
1991 7,77
1992* 7,83
1993 7,82
1994 8,11
1995 8,08
1996 8,19
1997 8,38
1998 8,66
1999 8,98
2000 9,23
2001 10,01
2002 11,82
2003 14,35
2004 17,61
2005 20,48
2006 24,44
2007 27,59
2008 30,11
2009 32,62
2010 34,70
2011 36,51
2012 38,52
2013 40,47
2014 42,46
2015 43,91
2016 45,66
2017 47,30
2018 48,59
2019 49,58
2020 50,29
2021 50,60
Slika PR11-4: Število tovornjakov glede na BDP in število avtobusov glede na tisoč prebivalcev Slovenija,1995-2021
Viri:

Statistični urad RS (20. 10. 2022)

Prikaži podatke
Tovornjaki [Število] Avtobusi [Število] BDP [Število] Prebivalci [Število] Tovornjaki na 1.000 prebivalcev [Število] Tovornjaki na mio € BDP [Število] Avtobusi na 1.000 prebivalcev [Število] Avtobusi na mio € BDP [Število]
1995 34553 2473 10560,80 1990266 17,36 3,27 1,24 0,23
1996 36735 2407 12147,30 1986989 18,49 3,02 1,21 0,20
1997 38651 2369 13836,50 1984923 19,47 2,79 1,19 0,17
1998 40010 2325 15351,80 1978334 20,22 2,61 1,18 0,15
1999 41904 2315 17226,60 1987755 21,08 2,43 1,16 0,13
2000 44027 2255 18853,10 1990094 22,12 2,34 1,13 0,12
2001 45552 2213 21147,70 1994026 22,84 2,15 1,11 0,10
2002 47110 2196 23548,60 1995033 23,61 2,00 1,10 0,09
2003 48673 2190 25613,30 1996433 24,38 1,90 1,10 0,09
2004 51241 2269 27628,20 1997590 25,65 1,85 1,14 0,08
2005 53646 2255 29113,60 2003358 26,78 1,84 1,13 0,08
2006 57051 2277 31470,30 2010377 28,38 1,81 1,13 0,07
2007 62635 2330 35073,50 2025866 30,92 1,79 1,15 0,07
2008 67585 2378 37925,70 2032362 33,25 1,78 1,17 0,06
2009 68122 2394 36254,90 2046976 33,28 1,88 1,17 0,07
2010 68320 2400 36363,90 2050189 33,32 1,88 1,17 0,07
2011 68635 2422 37058,60 2055496 33,39 1,85 1,18 0,07
2012 68195 2410 36253,30 2058821 33,12 1,88 1,17 0,07
2013 68264 2465 36454,30 2061085 33,12 1,87 1,20 0,07
2014 69821 2559 37634,30 2062874 33,85 1,86 1,24 0,07
2015 72235 2631 38852,60 2064188 34,99 1,86 1,27 0,07
2016 75606 2679 40443,20 2065895 36,60 1,87 1,30 0,07
2017 80175 2782 43011,30 2066880 38,79 1,86 1,35 0,06
2018 85247 2834 45876,30 2080908 40,97 1,86 1,36 0,06
2019 89780 2884 48533,10 2095861 42,84 1,85 1,38 0,06
2020 92277 2339 47020,60 2108977 43,75 1,96 1,11 0,05
2021 96795 2638 52208,10 2107180 45,94 1,85 1,25 0,05
Slika PR11-5: Stopnja motorizacije v evropskih državah, 2003, 2013, 2019
Viri:

EU energy and transport in figures – Statistical pocketbook 2009, European Comission, 2009; EU transport in figures – Statistical pocketbook 2013, European Comission, 2013; EU transport in figures - Statistical pocketbook 2015, European Comission, 2016; EU transport in figures - Statistical pocketbook 2021.

Prikaži podatke
2003 [Število na 1.000 preb.] 2007 [Število na 1.000 preb.] 2010 [Število na 1.000 preb.] 2011 [Število na 1.000 preb.] 2012 [Število na 1.000 preb.] 2013 [Število na 1.000 preb.] 2014 [Število na 1.000 preb.] 2015 [Število na 1.000 preb.] 2016 [Število na 1.000 preb.] 2017 [Število na 1.000 preb.] 2018 [Število na 1.000 preb.] 2019 [Število na 1.000 preb.]
Romunija 142 164 202 203 224,14 235,46 246,98 260,88 278,58 307,06 332,36 357,13
Latvija 280 398 286 300 305,50 317,07 331,20 344,88 340,58 356,70 368,67 381,18
Madžarska 275 300 299 298 301,35 307,80 315,32 325,20 338,17 355,07 372,65 390,19
Bolgarija 296 272 347 368 385,34 401,65 418,47 442,00 442,63 392,99 396,19 407,10
Hrvaška 300,40 345,81 353,26 355,07 339,08 341,04 348,97 357,89 373,81 388,77 408,81 425,04
Slovaška 252 265 307 324 337,14 347,08 359,51 374,95 390,37 408,43 425,95 438,55
Irska 379 434 424 417 415,31 419,88 420,35 424,67 428,20 432,14 433,88 442,46
Danska 351 378 389 394 399,30 404,84 411,61 418,91 428,88 437,63 446,85 455,41
Švedska 454 464 460 464 465,38 466,10 470,44 473,97 477,04 478,73 476,04 473,21
Združeno kraljestvo 452 476 470 466 463,88 467,67 470,50 476,77 482,84 485,26 487,54 490,62
Nizozemska 425 451 452 470 471,74 471,34 472,11 477,11 481,40 487,34 493,61 498,51
Grčija 348 428 461 461 467,12 466,15 470,70 473,64 479,19 487,46 492,58 504,41
Belgija 464 473 482 490 487,45 491,33 494,38 497,17 503,19 507,56 511,00 511,11
Španija 441 481 480 482 476,11 473,57 474,27 481,38 491,68 503,67 512,90 518,84
Portugalska 379 412 421 447 428,80 429,64 452,99 456,71 470,46 491,64 514,08 529,54
Litva 365 472 521 570 589,99 614,57 412,72 430,69 456,03 483,11 511,96 536,38
Češka 363 412 427 436 447,50 449,87 458,65 484,69 501,74 521,96 539,73 554,05
Slovenija 456 501 518 519 517,79 516,13 517,90 522,60 530,77 540,88 549,35 556,03
Avstrija 498 510 528 535 542,39 545,54 546,88 545,72 549,60 555,30 562,02 566,22
Francija 506 508 501 502 504,74 504,37 550,23 554,90 560,67 565,98 571,19 569,44
Nemčija 485 501 517 525 539,36 542,85 546,85 548,47 555,05 561,34 567,29 573,74
Malta 522 548 573 589 592,39 602,03 605,73 610,94 614,67 613,12 608,12 596,87
Estonija 321 391 480 482 456,08 477,65 496,63 514,16 534,42 550,29 563,45 598,15
Poljska 294 383 451 470 486,44 503,68 526,34 545,81 570,81 592,57 616,99 641,76
Ciper 414 521 575 545 549,11 553,10 564,92 574,89 594,62 609,34 628,72 644,70
Finska 436 485 535 551 563,42 573,70 583,90 593,66 608,00 620,88 633,36 646,95
Italija 593 598 606 610 621,23 608,12 609,92 615,69 625,13 636,87 652,30 663,05
Luksemburg 645 665 659 658 662,61 660,83 662,26 661,35 661,85 669,90 676,25 680,95
EU - 28 388,57 428,59 446,86 454,56 458,45 464,16 465,87 475,12 485,50 495,26 506,58 517,43
Slika PR11-6: Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon, izbrane evropske države, 2003, 2015, 2020
Viri:

Passenger cars by motor energy, Eurostat, 2022

Prikaži podatke
2003 [%] 2007 [%] 2010 [%] 2011 [%] 2012 [%] 2013 [%] 2014 [%] 2015 [%] 2016 [%] 2017 [%] 2018 [%] 2019 [%] 2020 [%]
Nizozemska 0,15 0,17 0,17 0,17 0,17 0 0 0,17 0,16 0,16 0,15 0,14 0,13
Ciper 0,11 0,09 0,10 0,10 0,10 0,11 0,11 0,12 0,14 0,16 0,18 0,20 0,21
Finska 0,12 0,14 0,19 0,21 0,22 0,23 0,24 0,24 0,25 0,26 0,26 0,26 0,26
Danska 0 0 0 0 0 0,29 0,29 0,30 0,31 0,31 0,31 0,31 0,30
Poljska 0,09 0,15 0,22 0,24 0,26 0,27 0,28 0,29 0,30 0,31 0,31 0,31 0,32
Madžarska 0,12 0,17 0,21 0,22 0,23 0,24 0,26 0,28 0,29 0,30 0,31 0,31 0,32
Malta 0 0 0,28 0,29 0,30 0,30 0,31 0,31 0,31 0,31 0,32 0,32 0,32
Nemčija 0,18 0 0,27 0,28 0,29 0,30 0,31 0,32 0,33 0,33 0,32 0,32 0,31
Švedska 0,05 0,08 0,14 0,17 0,21 0,24 0,27 0,30 0,32 0,34 0,35 0,36 0,35
Češka 0,16 0,21 0,27 0,29 0,32 0,32 0,34 0,35 0,37 0,38 0,38 0,39 0,39
Estonija 0,12 0,22 0,25 0,27 0,29 0,32 0,34 0,36 0,37 0,38 0,39 0,40 0,40
Italija 0 0,34 0,38 0,39 0,40 0,40 0,41 0,42 0,43 0,44 0,44 0,44 0,44
Romunija 0 0 0,31 0,32 0,33 0,34 0,35 0,37 0,39 0,42 0,45 0,47 0,48
Slovenija 0 0,27 0,35 0,36 0,38 0,40 0,42 0,44 0,46 0,47 0,49 0,50 0,50
Belgija 0,45 0,54 0,60 0,62 0,62 0,63 0,62 0,62 0,60 0,58 0,55 0,51 0,48
Hrvaška 0,26 0,34 0,35 0,36 0,38 0,39 0,41 0,43 0,46 0,48 0,51 0,53 0,54
Španija 0,35 0,47 0,52 0,53 0,54 0 0,56 0,57 0,57 0,57 0,56 0,55 0,54
Avstrija 0,46 0,54 0,55 0,56 0,56 0,56 0,57 0,57 0,57 0,57 0,56 0,55 0,55
Luksemburg 0,40 0,57 0,64 0,65 0,65 0,66 0,66 0,65 0,64 0,62 0,59 0,56 0,53
Portugalska 0 0 0,44 0,46 0,48 0,49 0,50 0,52 0,54 0,56 0,56 0,56 0,57
Irska 0,13 0,18 0,27 0,31 0,34 0,37 0,41 0,45 0,49 0,53 0,56 0,58 0,59
Francija 0,43 0,52 0 0,61 0,63 0,63 0,64 0,64 0,63 0,62 0,61 0,59 0,57
Latvija 0,14 0,23 0,33 0,36 0,40 0,43 0,46 0,50 0,53 0,56 0,59 0,62 0,63
Litva 0 0 0 0 0 0,42 0,60 0,63 0,65 0,67 0,68 0,68 0,68

Cilji

Niti Slovenija niti EU nimata postavljenih ciljev ali ciljnih vrednosti, ki bi regulirale število lastniških osebnih avtomobilov na ravni države. Cilji, ki so posredno vezani na stopnjo motorizacije in lastništvo osebnih avtomobilov se praviloma bolj kot na samo velikost voznega parka nanašajo na njegovo sestavo – na porabo goriva in emisijske standarde vozil. Emisijski standardi praviloma omejujejo vpliv onesnaževanja iz osebnih vozil na okolje.


Lastništvo osebnih avtomobilov (stopnja motorizacije), ki je opredeljeno kot število osebnih vozil na število prebivalcev, je kazalec, ki je tesno povezan z njihovo rabo oziroma z obsegom avtomobilizacije, predvsem v urbanih območjih. S stopnjevanjem motorizacije se večajo negativni vplivi na okolje. Lastništvo osebnih avtomobilov je tesno povezano s trendi sodobnega načina življenja, kot so zmanjševanje števila oseb na gospodinjstvo, večje število avtomobilov na gospodinjstvo, povečevanje povprečne razdalje potovanj, manjša dostopnost in fleksibilnost javnega prevoza.  

Cilji glede motorizacije so v EU praviloma bolj kot na velikost voznega parka vezani na njegovo sestavo – na porabo goriva in emisijske standarde vozil. Kljub temu nekatere skandinavske države obravnavajo osebni avtomobil kot luksuzno blago, saj naj bi bila osnova za mobilnost zagotovljena z javnim potniškim prometom. Zato kazalec posredno izkazuje tudi prometno-politično usmerjenost neke države ali regije. V državah, kjer jim uspeva zagotavljati mobilnost brez avta, je njihov vozni park bistveno manjši.

Stopnja motorizacije ni več merilo za gospodarsko razvitost države. Med leti 2003 in 2013 se je vsem državam EU-28 stopnja motorizacije povečala. Največji preskok navzgor med leti 2003 in 2019 se je zgodil v Latviji in na Irskem, najmanjša rast motorizacije pa je zabeležena na Nizozemskem in v Belgiji. V letih od 2011 do 2019 je bil upad motorizacije zabeležen v petih državah (Belgija, Luksemburg, Nizozemska, Francija in Avstrija). Pričakovati je, da se bo, predvsem v razvitejših državah EU, upad motorizacije nadaljeval, saj te države že desetletja intenzivno vlagajo v alternativne potovalne načine in destimulirajo uporabo osebnih avtomobilov, predvsem v urbanih območjih. Med slednje države se žal ne uvršča Slovenija, saj ne vodi tovrstne prometne politike. Že leta namreč visoko presega povprečje lastništva osebnih avtomobilov vseh novih članic in kandidatk EU, razen Malte in Cipra. Leta 2021 je bilo v Sloveniji 1.189.457 osebnih avtomobilov, kar je 8-krat več kot leta 1970. Stopnja motorizacije je v letu 2021 znašala 564 osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev, kar je kar 413 avtomobilov na 1.000 prebivalcev več kot leta 1970 in 207 več kot leta 1995. Preračun motorizacije na gospodinjstvo kaže, da je leta 2021 povprečno slovensko gospodinjstvo (2,4 člana) imelo precej več kot 1 avto (1,4; leta 2010 – 1,32 in leta 1991 - 0,94). Leta 2020 je imelo vsaj en osebni avtomobil 86 % gospodinjstev (80 % leta 2000).

Naraščanje števila osebnih avtomobilov vpliva tudi na število izrabljenih avtomobilov. Le-ti predstavljajo nevarni odpadek zaradi vsebnosti nevarnih snovi. Zato je zelo pomembno, da je na nacionalni ravni vzpostavljen učinkovit sistem zbiranja in ravnanja z odpadnimi avtomobili. V letu 2010 je bilo v Sloveniji izrabljenih 6.807 vozil (5.305 ton vozil), leta 2019  15.182 vozil (14.657 ton vozil). Delež ponovno uporabljenih ali predelanih izrabljenih vozil je med leti 2010 in 2019 nihal. V letu 2010 je le-ta znašal 88,6%, leta 2019 pa 89,5 % (EUROSTAT, 2022).

Trg osebnih avtomobilov v Sloveniji kljub visoki stopnji rasti v preteklosti ni kazal znakov zasičenosti, saj je število prvič registriranih vozil po izrazitem vrhu leta 1999 (zaradi uvedbe DDV) in poznejšem upadu, do leta 2008, spet hitro naraščalo. Šele recesija leta 2008 je zaustavila rast, po letu 2012 je število spet naraščalo, pandemija COVID-19 pa je ponovno začasno ustavila rast. Število prvič registriranih osebnih avtomobilov v Sloveniji je leta 2001 znašalo 52.316 vozil, največje je bilo leta 2018 (74.518 vozil), leta 2021 pa je znašalo 53.428 vozil  (SURS, 2022). Zaradi prometne politike države in mest, ki je v veliki meri še vedno naklonjena avtomobilnosti, se vse večji delež prebivalstva odloča zadovoljevati svoje potrebe po prevozu z osebnim avtomobilom. Taka politika se kaže kaže v pospešenih naložbah v cestno infrastrukturo, vse bolj nekonkurenčni ponudbi javnega potniškega prometa in spremembah v prostorski sestavi Slovenije (suburbanizacija, ki temelji na dostopnosti z osebnimi avtomobili).    

Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon je v Sloveniji med letoma 1986 in 2021 konstantno naraščal, pri čemer je izrazit trend rasti značilen zlasti od leta 2002 dalje, upočasnil se je šele v zadnjih dveh letih. Leta 1986 je delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon znašal 7%, leta 2002 nekaj manj kot 12%, leta 2015 44%, leta 2021 pa že 51%. Večji delež vozil na dizelski pogon prispeva k boljšemu izkoristku energije, saj je za potniški kilometer potrebne manj energije kot pri avtomobilih na bencinski pogon. Avtomobili na dizelski pogon znatno manj onesnažujejo okolje z izpusti ogljikovega monoksida (CO) in z ogljikovim dioksidom (CO2), vendar več prispevajo k onesnaževanju zraka z delci in dušikovimi oksidi (NOx). Delež vozil na dizelski pogon se je v nekaterih državah EU-28 že upočasnil ali se je že celo začel zmanjševati. Slovenija je glede na povprečni delež avtomobilov na dizelski pogon v sredini evropskega povprečja.

Število avtobusov na 1.000 prebivalcev je bilo med letoma 1995 in 2014 v Sloveniji razmeroma konstantno in je znašalo 1,2 avtobusa na 1.000 prebivalcev. Leta 2015 je naraslo na 1,3 avtobuse na 1.000 prebivalcev in leta 2018 na 1,4. V času epidemije koronavirusa je število avtobusov na 1.000 prebivalcev padlo na 1,1, leta 2021 pa se je ponovno dvignilo, in sicer na 1,3.

Število tovornjakov na milijon € BDP je v Sloveniji med letoma 1995 in 2003 padlo s 3,3 na 1,9. Vzrok padca je bil v hitrejši rasti BDP kot v številu tovornjakov. Leta 2003 se je rast BDP umirila, zato je bilo tudi število tovornjakov med letoma 2003 in 2021 razmeroma konstantno in je znašalo približno 1,9 tovornjaka na milijon € BDP.

 


Metodologija

Podatki za Slovenijo

Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec: Stopnja motorizacije je za Slovenijo izračunana na podlagi letnih podatkov o številu prebivalcev (na dan 1.1. za predhodno leto) ter številu osebnih avtomobilov (na dan 31. 12. za tekoče leto). Upošteva se število osebnih avtomobilov, registriranih v Sloveniji. Specialni osebni avtomobili niso vključeni.

Metodologija obdelave podatkov: V podatkih Statističnega urada RS  med osebne avtomobile spadajo vozila iz kategorije vozil M1 (motorna vozila z vsaj štirimi kolesi, namenjena za prevoz oseb, ki imajo poleg sedeža za voznika še največ osem sedežev) brez osebnih specialnih vozil (osebni avtomobil, ki je oblikovan za posebne namene, in ne za prevoz potnikov, npr. gasilska vozila, rešilni avtomobili, pogrebna vozila ipd.)

Podatkovni viri za Slovenijo

Podatkovni niz

Vir

(hiperlink do podatkov)

Obdobje uporabljenih

podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Število prebivalcev

SURS

1970-2021

 

Vsakih 10 let

22.10.22

da

Osebni avtomobili

SURS

1970-2021

 

letno

22.10.22

da

Stopnja motorizacije

SURS

1970-2021

 

Letno

22.10.22

da

Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon

SURS

1986-2021

 

letno

22.10.22

da

BDP in nacionalni računi

SURS

1995-2021

 

letno

22.10.22

da

Tovornjaki in avtobusi

SURS

1995-2021

 

letno

22.10.22

da

Opredelitev kazalca

Relevantnost kazalca: 1, 2, 3 

1 = globalno, 2 = EU, 3 = nacionalno

Točnost uporabljenih podatkov: 1

1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo, 2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni, 3 = interni podatki

Časovna primerljivost (nanaša se na podatke v grafu/grafih): 1

1 = vsaj 10-leten niz podatkov, 2 = vsaj 5leten niz podatkov, 3 = manj kot 5-leten niz podatkov

Prostorska primerljivost (nanaša se na podatke na karti/kartah): 1

1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne, 2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni, 3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni

 

Podatki za druge države

Metodologija obdelave podatkov: Motorizacija je izračunana kot kvocient števila osebnih avtomobilov in števila prebivalcev.

Podatkovni viri za druge države

Podatkovni niz

Vir

(hiperlink do podatkov)

Obdobje uporabljenih

podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

EU energy and transport in figures – Statistical pocketbook, European Commission

Directorate-General for Energy and Transport in Passenger cars by motor energy, Eurostat

2003, 2011, 2019

 

letno

22.10.22

da

Passenger cars by motor energy

Eurostat

2003, 2011, 2019

 

letno

22.10.22

da

Passenger cars, by type of motor energy 

Eurostat

2003, 2011, 2019

 

letno

22.10.22

da

End-of-life vehicle statistics

Eurostat

2003, 2011, 2019

 

letno

22.10.22

da

 

Datum zajema podatkov
Drugi viri in literatura

  1. EEA, 2015. TERM 32 – Size of the vehicle fleet. Indicator assessment. European Environment Agency. Dostopno na: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/size-of-the-vehicle-fleet/size-of-the-vehicle-fleet-2
  2. NIO, 2015. Število vozil. Nacionalni interoperabilnostni okvir. Povzeto po: https://nio.gov.si/
  3. European Commission, 2015. EU transport in figures. Statistical pocketbook 2015. European Union.
  4. European Commission, 2013. EU transport in figures. Statistical pocketbook 2013. European Union.
  5. European Commission, 2009. EU energy and transport in figures. Statistical pocketbook 2009.
  6. EUROSTAT, 2021. End-of-life vehicles - reuse, recycling and recovery, totals. Povzeto po: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/env_waselvt/default/table?lang=en
  7. SURS, 2004. Glosar za statistiko transporta. Prevod dela: Glossary for transport statistics (UNECE, ECMT in EUROSTAT). Ljubljana, Statistični urad RS.
  8. SURS, 2022a. Cestna vozila konec leta (31. 12.) in prve registracije cestnih vozil glede na vrsto vozila, Slovenija, letno. Povzeto po: https://pxweb.stat.si/SiStatData/pxweb/sl/Data/Data/2222102S.px/
  9. SURS, 2022b. Registrirana cestna vozila. Metodološko pojasnilo. Dostopno na: https://www.stat.si/statweb/File/DocSysFile/8193
  10. Zakon o varnosti cestnega prometa (Uradni list RS, št. 56/08 – uradno prečiščeno besedilo, 57/08 – ZLDUVCP, 58/09, 36/10, 106/10 – ZMV, 109/10 – ZCes-1, 109/10 – ZPrCP, 109/10 – ZVoz, 39/11 – ZJZ-E, 75/17 – ZMV-1 in 10/18 – ZCes-1C).


Related indicators