Uvajanje novih tehnologij, z namenom zmanjševanja izpustov iz prometa, se je v zadnjem obdobju (2011-2015), tako v Sloveniji kot tudi v evropskih državah, med vsemi kategorijami vozil, močno povečalo. Nove tehnologije se najhitreje uvajajo pri avtomobilih na dizelski pogon. Uvajanje novih tehnologij ter doseganje EURO standardov je v Sloveniji in v evropskih državah v najmanjši meri prisotno med kategorijami vozil, ki vključujejo mopede in motocikle. V Sloveniji imamo visok delež mestnih avtobusov ter težkih tovornih vozil, ki uporabljajo naprednejše, okolju prijaznejše tehnologije.
Kazalec prikazuje delež vozil, ki izpolnjujejo standarde EURO V, EURO IV, EURO III, EURO II, EURO I, EEV (Energy Efficient Vehicle – energetsko učinkovito vozilo) oziroma standarde pred EURO standardi in vozila na konvencionalni pogon.
Standardi EURO V, EURO IV, EURO III, EURO II, EURO I, EEV so opredeljeni v EU zakonodaji. Določajo najvišjo dovoljeno koncentracijo plinov (NOx-dušikovi oksidi, THC-Total Hydrocarbon/skupni ogljikovodiki, NHMC- Non-Methane Hydrocarbons/ogljikovodiki brez metana, CO-ogljikov oksid) in delcev v izpušnih plinih vozil. Podatki so prikazani po posameznih kategorijah vozil (osebni avtomobili na dizelski pogon,osebni avtomobili na bencinski pogon, osebni avtomobili na plin, lahka tovorna vozila na bencinski pogon, lahka tovorna vozila na dizelski pogon, težka tovorna vozila, mestni avtobusi, ostali avtobusi, mopedi in motocikli). Kategorije vozil so definirane z direktivama 2001/116/EC in 2002/24/EC.
Podatki za Slovenijo se nanašajo na leta 1995, 2005, 2013 in 2015, podatki oziroma ocenjen delež vozil, ki izpolnjujejo standarde EURO V, EURO IV, EURO III, EURO II in EURO I ter standarde pred EURO standardi, za države članice EEA-30 (države EU-27, Norveška, Švica in Turčija), pa za leto 1995, 2005 in 2011.
Evidenci registriranih motornih in priklopnih vozil v Republiki Sloveniji, Ministrstvo za notranje zadeve, 2015; Evidenca registriranih vozil - presek stanja, Nacionalni interoperabilnostni okvir (NIO), Ministrstvo za infrastrukturo, 2016.
Evidenci registriranih motornih in priklopnih vozil v Republiki Sloveniji, Ministrstvo za notranje zadeve, 2015; Evidenca registriranih vozil - presek stanja, Nacionalni interoperabilnostni okvir (NIO), Ministrstvo za infrastrukturo, 2016.
*Opomba k sliki PR21-2: Podatki o deležu mopedov in motociklov, ki pripadajo posameznemu Euro standardu za leto 2015 niso dosegljivi.
Vehicle category split in technology classes, 1995-2011 from TREMOVE v3.3.1; cv: EEA, 2015.
1995-Avtomobili na bencinski pogon | 2005-Avtomobili na bencinski pogon | 2011-Avtomobili na bencinski pogon | 1995-Avtomobili na dizelski pogon | 2005-Avtomobili na dizelski pogon | 2011-Avtomobili na dizelski pogon | 1995-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | 2005-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | 2011-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | 1995-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | število | 104574551 | 32548755 | 14189595 | 15849128 | 4724729 | 2025947 | 6703578 | 3030222 | 1810427 | 10679944 |
Euro I | število | 45681870 | 35877364 | 18927258 | 9177307 | 7328051 | 3231653 | 199395 | 774906 | 572101 | 1091395 |
Euro II | število | 103552 | 47908464 | 34890613 | 0 | 15561242 | 11142085 | 0 | 850174 | 552445 | 0 |
Euro III | število | 0 | 49226026 | 42407674 | 0 | 33736121 | 29760454 | 0 | 1545071 | 1820143 | 0 |
Euro IV | število | 0 | 415701 | 21770752 | 0 | 217341 | 20829486 | 0 | 0 | 1220531 | 0 |
Euro V | število | 0 | 0 | 26184684 | 0 | 0 | 23576210 | 0 | 0 | 2223408 | 0 |
Skupaj | število | 150359973 | 165976310 | 158370576 | 25026436 | 61567484 | 90565835 | 6902973 | 6200374 | 8199054 | 11771338 |
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 70 | 20 | 9 | 63 | 8 | 2 | 97 | 49 | 22 | 91 |
Euro I | % | 30 | 22 | 12 | 37 | 12 | 4 | 3 | 12 | 7 | 9 |
Euro II | % | 0 | 29 | 22 | 0 | 25 | 12 | 0 | 14 | 7 | 0 |
Euro III | % | 0 | 30 | 27 | 0 | 55 | 33 | 0 | 25 | 22 | 0 |
Euro IV | % | 0 | 0 | 14 | 0 | 0 | 23 | 0 | 0 | 15 | 0 |
Euro V | % | 0 | 0 | 17 | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 | 27 | 0 |
2005-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | 2011-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | ||||||||||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | število | 4534759 | 2213731 | ||||||||
Euro I | število | 2511998 | 1100547 | ||||||||
Euro II | število | 6531200 | 4237747 | ||||||||
Euro III | število | 8205218 | 7976417 | ||||||||
Euro IV | število | 0 | 2460651 | ||||||||
Euro V | število | 0 | 4029271 | ||||||||
Skupaj | število | 21783175 | 22018365 | ||||||||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 21 | 10 | ||||||||
Euro I | % | 12 | 5 | ||||||||
Euro II | % | 30 | 19 | ||||||||
Euro III | % | 38 | 36 | ||||||||
Euro IV | % | 0 | 11 | ||||||||
Euro V | % | 0 | 18 |
Vehicle category split in technology classes, 1995-2011 from TREMOVE v3.3.1; cv: EEA, 2015.
1995-Težka tovorna vozila | 2005-Težka tovorna vozila | 2011-Težka tovorna vozila | 1995-Avtobusi | 2005-Avtobusi | 2011-Avtobusi | 1995-Mopedi | 2005-Mopedi | 2011-Mopedi | 1995-Motorcikli | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | število | 5265863 | 2122603 | 1133330 | 999814 | 543257 | 0 | 16310461 | 8173438 | 4957632 | 11140931 |
Euro I | število | 696871 | 556201 | 289990 | 77946 | 95079 | 48195 | 0 | 3970973 | 2308821 | 0 |
Euro II | število | 7708 | 2005167 | 1195873 | 0 | 314171 | 519501 | 0 | 4095697 | 3015389 | 0 |
Euro III | število | 0 | 2291879 | 2278592 | 0 | 430686 | 510501 | 0 | 0 | 8306791 | 0 |
Euro IV | število | 0 | 590 | 1732296 | 0 | 0 | 181662 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Euro V | število | 0 | 236 | 1306493 | 0 | 0 | 127444 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Skupaj | število | 5970442 | 6976677 | 7936575 | 1077759 | 1383193 | 1387304 | 16310461 | 16240108 | 18588634 | 11140931 |
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 88 | 30 | 14 | 93 | 39 | 0 | 100 | 50 | 27 | 100 |
Euro I | % | 12 | 8 | 4 | 7 | 7 | 3 | 0 | 24 | 12 | 0 |
Euro II | % | 0 | 29 | 15 | 0 | 23 | 37 | 0 | 25 | 16 | 0 |
Euro III | % | 0 | 33 | 29 | 0 | 31 | 37 | 0 | 0 | 45 | 0 |
Euro IV | % | 0 | 0 | 22 | 0 | 0 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Euro V | % | 0 | 0 | 16 | 0 | 0 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005-Motorcikli | 2011--Motorcikli | ||||||||||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | število | 8679954 | 4399415 | ||||||||
Euro I | število | 4700042 | 3789110 | ||||||||
Euro II | število | 4156929 | 3712672 | ||||||||
Euro III | število | 0 | 7410916 | ||||||||
Euro IV | število | 0 | 0 | ||||||||
Euro V | število | 0 | 0 | ||||||||
Skupaj | število | 17536924 | 19312113 | ||||||||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 49 | 23 | ||||||||
Euro I | % | 27 | 20 | ||||||||
Euro II | % | 24 | 19 | ||||||||
Euro III | % | 0 | 38 | ||||||||
Euro IV | % | 0 | 0 | ||||||||
Euro V | % | 0 | 0 |
Skupni cilj Slovenije in EU je izboljšati starostno sestavo voznega parka in zamenjati stara vozila, ki bolj obremenjujejo okolje, z novejšimi in okolju prijaznejšimi. S tem namenom je EU uvedla zakonodajni okvir za zgornje mejne vrednosti izpustov iz izpušnih cevi vozil. Uvedeni so bili EURO standardi, ki urejajo in spodbujajo »uporabo« novih tehnologij za zmanjševanje izpustov iz prometa.
Vsak EURO standard ima posebej določene dovoljene vrednosti izpustov določenih plinov in delcev in sicer:
Z vidika doseganja ciljev v okviru zmanjševanja izpustov toplogrednih plinov, določenih na ravni EU, so bili sprejeti tudi drugi zakonodajni ukrepi in določila za zmanjševanje izpustov iz prometa in s tem tudi toplogrednih plinov. Do leta 2020 naj bi tako v Evropi zmanjšali izpuste TGP za vsaj 20% glede na izhodiščno leto (1990), do leta 2050 pa za vsaj 60% (glede na leto 1990). Doseganje teh ciljev ureja Uredba št. 443/2009, ki določa, da naj bi vsak proizvajalec dosegel 130g/km povprečnih izpustov CO2 pri vseh proizvedenih vozilih, registriranih v EU do leta 2015; do leta 2020 pa vrednost 95 g/km povprečne vrednosti izpustov CO2 (EEA, 2016).
Uvajanje novih tehnologij lahko spremljamo z doseganjem EURO standardov, ki jih določa Evropska zakonodaja. Prvi standard je bil sprejet že leta 1970, standardi EURO pa so v veljavi od leta 1993, ko je bil sprejet standard EURO I. Kljub temu, da je od sprejetja tega standarda preteklo že več kot 20 let, standarda še vedno ne dosegajo vsa vozila voznega parka. Zadnji standard, EURO VI, je bil sprejet leta 2014. Delež vozil, ki dosegajo posamezen EURO standard je odvisen od tipa oziroma kategorije vozila.
V Sloveniji je bil v letu 2013 največji delež vozil, ki dosegajo standard EURO V pri avtobusih, saj ga je dosegalo 27% vozil, medtem, ko je bil leta 2015 največji delež vozil, ki so dosegala omenjeni standard pri težkih tovornih vozilih (34% vozil). Za večino kategorij vozil je za leto 2015 v primerjavi z letom 2013 značilen porast deleža vozil, ki pripadajo standardu EURO V. Delež avtomobilov na bencinski pogon, ki dosegajo standard EURO V se je tako iz 11% v letu 2013 povečal na 17% v letu 2015, delež avtomobilov na dizelski pogon iz 15 % (leta 2013) na 27% (leta 2015), delež lahkih tovornih vozil na bencinski pogon iz 10% (leta 2013) na 11% (leta 2015) in lahkih tovornih vozil na dizelski pogon iz 19% (leta 2013) na 26% (leta 2015). Za kategorije vozil, kot so mestni avtobusi in težka tovorna vozila, je v primerjavi z ostalimi kategorijami vozil, značilen tudi razmeroma visok delež vozil, ki dosegajo standard EURO VI. Največji delež vozil, ki dosegajo standard EURO VI je bil v letu 2015 pri mestnih avtobusih, saj ga je dosegalo 29% tovrstnih vozil, medtem, ko je omenjen standard med težkimi tovornimi vozili dosegalo le 13% vozil. 1,6% vozil mestnih avtobusov je v letu 2013 dosegalo tudi standard EEV, ki je nadgradnja standarda EURO V. EEV standard je »prostovoljen« in neobvezujoč, namenjen pa je vozilom mestnega potniškega prometa. V Sloveniji je bil v letu 2013 največji delež vozil, ki ne dosegajo niti standarda EURO I pri mopedih, saj ga ni dosegalo kar 31% vozil. Za ostale kategorije vozil je značilen razmeroma nizek delež vozil, ki ne dosegajo standarda EURO I, saj se je le-ta v letu 2015 gibal med okoli 0,9% (pri ostalih avtobusih) in 4,9% (pri težkih tovornih vozilih).
V Sloveniji so pri osebnih avtomobilih in lahkih tovornih vozilih, vozila na dizelski pogon bolj okolju prijazna kot vozila na bencinski pogon. V splošnem so osebna vozila okolju nekoliko bolj prijazna od lahkih tovornih vozil. Pri osebnih avtomobilih je standard EURO V v letu 2015 dosegalo 27% vozil, pri lahkih tovornih vozilih pa 26%. Standard EURO VI je v istem letu dosegalo 3% osebnih avtomobilov in le 0,9% lahkih tovornih vozil. Pri osebnih vozilih na bencinski pogon je standard EURO II dosegalo 22% vozil, pri avtomobilih na dizelski pogon pa le 6%. Pri lahkih vozilih na bencinski pogon je standard EURO II dosegalo 14% vozil, pri lahkih tovornih vozilih na dizelski pogon pa 7% vozil. Pri avtomobilih na plin je v letu 2015 večina vozil dosegala standard EURO III (34% vozil), standard EURO II je dosegalo 26%, standard EURO IV pa dobra četrtina (25,3%) vozil. Le manjši delež avtomobilov na plin je dosegalo bodisi starejše ali mlajše standarde. Med njimi jih je še največ dosegalo standard EURO V, in sicer nekaj več kot 5%.
Primerjava s stanjem in ocenami uvajanja novih tehnologij ter doseganjem EURO standardov med različnimi kategorijami vozil v letih 1995, 2005 in 2013 v Sloveniji ter v letih 1995, 2005 in 2011 v državah članicah EEA-30 (države EU-27, Norveška, Švica, Turčija) odraža naslednje značilnosti:
Glede na obstoječe podatke v letih 1995, 2005 in 2011 oziroma 2013, lahko sklepamo, da je uvajanje novih tehnologij ter doseganje EURO standardov v Sloveniji in v evropskih državah v najmanjši meri prisotno med kategorijami vozil, ki vključujejo mopede in motocikle. Velik delež jih namreč tudi v letu 2011 oziroma v letu 2013, tako v Sloveniji kot v evropskih državah, ni dosegalo niti standarda EURO II, pač pa zlasti starejše standarde. Leta 2011 so v evropskih državah mopedi in motocikli večinoma dosegali standard EURO III ter standard EURO II. Standard EURO III je dosegalo skoraj 45% mopedov in skoraj 39% motociklov, standard EURO II pa 16% mopedov in 19% motociklov. V Sloveniji so tovrstna vozila v letu 2013 dosegala zgolj standarda EURO II in EURO I. Največji delež mopedov je v letu 2013 dosegal standard EURO II, in sicer skoraj 58%, največji delež motociklov pa standard EURO I (skoraj 61%). Pri tem je potrebno izpostaviti tudi, da je bil v omenjenem letu še vedno velik delež tovrstnih vozil, ki so dosegala zgolj »pred EURO standarde«, standardov V in IV pa tovrstna vozila, tako v evropskih državah kot tudi v Sloveniji, niso dosegala.
Pri vsem tem je potrebno upoštevati, da standardi za vozila na bencinski in dizelski pogon niso enaki, prav tako se razlikujejo standardi za osebne avtomobile in tovorna vozila. Da bi ugotovili, kakšen je dejanski vpliv na okolje pri starejših avtomobilih, pa bi potrebovali tudi podatek, koliko je bil avtomobil uporabljen/vožen. Pri večji uporabi vozila je njegov vpliv na okolje namreč večji, pri občasni uporabi pa je njegov vpliv manjši.
Podatki za Slovenijo in druge države:
Cilji so povzeti po: Direktiva 91/441/EEC, Direktiva 94/12/EC, I Direktiva 98/69/EC, Direktiva 98/69/EC, 715/2007/EC
Izvorna baza podatkov oz. vir: Ministrstvo za notranje zadeve - Evidenca registriranih vozil – zbirka podatkov
Skrbnik podatkov: Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ)
Datum zajema podatkov za kazalec: avgust 2016
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec: Ministrstvo za infrastrukturo na podlagi 63. člena Zakona o motornih vozilih vodi računalniško evidenco registriranih motornih in priklopnih vozil, ki vsebuje vse podatke o posameznem vozilu, ki morajo biti navedeni na izdanem prometnem dovoljenju in registraciji, podatke o lastniku vozila ali osebi, na katero je vozilo registrirano, podatke o tehničnih pregledih, obveznem zavarovanju in druge podatke o vozilu, vključno z okoljevarstveno oznako, ki opredeljuje emisijski oziroma t.i. EURO standard vozila. Podatki o deležu vozil, ki pripadajo posameznemu EURO standardu glede na kategorijo in vrsto pogona so za območje Slovenije predstavljeni za leto 1995, 2005, 2013 in 2015 na dan 31.12. Podatki se posodabljajo letno. Podatki za države članice EEA-30 (Avstrija, Belgija, Bolgarija, Ciper, Češka, Danska, Estonija, Finska, Francija, Nemčija, Grčija, Madžarska, Irska, Italija, Latvija, Litva, Luksemburg, Malta, Nizozemska, Poljska, Portugalska, Romunija, Slovaška, Slovenija, Španija, Švedska, Velika Britanija (EU-27), Norveška, Švica, Turčija) so predstavljeni za leto 1995, 2005 in 2011.
Metodologija obdelave podatkov: Podatki o deležu vozil, ki pripadajo določenemu EURO standardu so izračunani kot delež vozil v skupnem številu vozil. Podatki o deležu vozil, ki pripadajo določenemu EURO standardu, so prikazani po posameznih kategorijah vozil (osebni avtomobili na dizelski pogon, osebni avtomobili na bencinski pogon, osebni avtomobili na plin, lahka tovorna vozila na bencinski pogon, lahka tovorna vozila na dizelski pogon, težka tovorna vozila, avtobusi (mestni avtobusi, ostali avtobusi), mopedi in motocikli).
Informacije o kakovosti z vidika ocenjevanja okoljskih vplivov:
- Prednosti in slabosti kazalca:
Prednosti: Kazalec je usklajen z metodologijo Evropske agencije za okolje, zato so podatki mednarodno primerljivi.
Slabosti: Podatki pred letom 2001 za Slovenijo niso neposredno primerljivi s podatki po tem letu zaradi spremenjene metodologije zbiranja podatkov.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost: Podatki veljajo za dokaj točne in zanesljive. Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): Podatki so zanesljivi. Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Scenariji in projekcije niso na voljo. - Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom): 1 Relevantnost: 1 Točnost: 2 (podatek ni dovolj natančen za celovito oceno vplivov na okolje) Časovna primerljivost: 2 (prelom podatkov leta 2001) Prostorska primerljivost: 1
Drugi viri in literatura
- EEA, 2016. TERM 034 – Proportion of vehicle fleet meeting certain emission standards. Indicator fact sheet. European Environment Agency