Uvajanje novih tehnologij, z namenom zmanjševanja izpustov iz prometa, se je v zadnjem obdobju (2011-2020), tako v Sloveniji kot tudi v evropskih državah, močno povečalo med vsemi kategorijami vozil. Nove tehnologije se najhitreje uvajajo pri avtomobilih na dizelski pogon. Uvajanje novih tehnologij ter doseganje EURO standardov je v Sloveniji in v evropskih državah v najmanjši meri prisotno med mopedi in motocikli. V Sloveniji izstopa visok delež mestnih avtobusov ter težkih tovornih vozil, ki uporabljajo naprednejše, okolju prijaznejše tehnologije.
Kazalec prikazuje delež vozil, ki izpolnjujejo standarde EURO V, EURO IV, EURO III, EURO II, EURO I, EEV (Energy Efficient Vehicle – energetsko učinkovito vozilo) oziroma standarde pred EURO standardi in vozila na konvencionalni pogon.
Standardi EURO V, EURO IV, EURO III, EURO II, EURO I, EEV so opredeljeni v EU zakonodaji. Določajo najvišjo dovoljeno koncentracijo plinov (NOx-dušikovi oksidi, THC-Total Hydrocarbon/skupni ogljikovodiki, NHMC- Non-Methane Hydrocarbons/ogljikovodiki brez metana, CO-ogljikov oksid) in delcev v izpušnih plinih vozil. Podatki so prikazani po posameznih kategorijah vozil (osebni avtomobili na dizelski pogon, osebni avtomobili na bencinski pogon, osebni avtomobili na plin, lahka tovorna vozila na bencinski pogon, lahka tovorna vozila na dizelski pogon, težka tovorna vozila, mestni avtobusi, ostali avtobusi, mopedi in motocikli). Kategorije vozil so definirane z direktivama 2001/116/EC in 2002/24/EC.
Podatki za Slovenijo se nanašajo na leta 1995, 2005, 2013, 2015 in 2020. Podatki oziroma ocenjen delež vozil, ki izpolnjujejo standarde EURO V, EURO IV, EURO III, EURO II in EURO I ter standarde pred EURO standardi, za države članice EEA-30 (države EU-27, Norveška, Švica in Turčija), pa za leto 1995, 2005 in 2011.
Evidenci registriranih motornih in priklopnih vozil v Republiki Sloveniji, Ministrstvo za notranje zadeve, 2021; Evidenca registriranih vozil - presek stanja, Nacionalni interoperabilnostni okvir (NIO), Ministrstvo za infrastrukturo, 2021 (15. 05. 2021)
Avtomobili na bencinski pogon | Avtomobili na dizelski pogon | Avtomobili na plin | Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | ||||||||||||||||||||||
1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | 1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | 1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | 1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | 1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | ||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | št. | 89316 | 45808 | 20021 | 4143 | 11416 | 51119 | 31973 | 9449 | 1565 | 4229 | 1245 | 31 | 68 | 4 | 12 | 8773 | 1470 | 182 | 27 | 132 | 17108 | 9107 | 2292 | 332 | 869 |
Euro I | št. | 162132 | 209319 | 57708 | 4587 | 6250 | 5743 | 12380 | 7980 | 611 | 1178 | 0 | 0 | 54 | 3 | 7 | 3160 | 3788 | 350 | 40 | 77 | 4672 | 10870 | 3241 | 318 | 701 |
Euro II | št. | 0 | 252971 | 173489 | 23288 | 46136 | 0 | 38149 | 39792 | 5388 | 14084 | 0 | 0 | 256 | 24 | 47 | 0 | 7220 | 958 | 132 | 252 | 0 | 11436 | 5258 | 771 | 1720 |
Euro III | št. | 0 | 141531 | 129670 | 25767 | 97508 | 0 | 87699 | 119241 | 24822 | 89318 | 0 | 0 | 238 | 31 | 106 | 0 | 4686 | 1424 | 252 | 785 | 0 | 23544 | 15181 | 2772 | 8534 |
Euro IV | št. | 0 | 30781 | 204838 | 29706 | 151804 | 0 | 21509 | 201936 | 27369 | 133230 | 0 | 0 | 238 | 23 | 143 | 0 | 0 | 1631 | 350 | 938 | 0 | 0 | 23512 | 3906 | 14567 |
Euro V | št. | 0 | 0 | 68949 | 18005 | 100139 | 0 | 0 | 66485 | 23099 | 181887 | 0 | 0 | 0 | 5 | 2 | 0 | 0 | 516 | 106 | 542 | 0 | 0 | 11760 | 2930 | 16642 |
Euro VI | št. | / | / | / | 2686 | 147690 | / | / | / | 2656 | 149921 | / | / | / | 1 | 7 | / | / | / | 49 | 1065 | / | / | / | 98 | 23366 |
Skupaj | št. | 251448 | 680410 | 654675 | 108182 | 560945 | 56862 | 191710 | 444883 | 85510 | 573847 | 1245 | 31 | 854 | 91 | 324 | 11933 | 17164 | 5061 | 956 | 3791 | 21780 | 54957 | 61244 | 11127 | 66399 |
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 35,5 | 6,7 | 3,1 | 3,8296574 | 2,0 | 89,9 | 16,7 | 2,1 | 1,8301953 | 0,7 | 100 | 100 | 8 | 4,4 | 3,70 | 73,5 | 22,1 | 3,6 | 2,8 | 3,48 | 78,5 | 16,6 | 3,7 | 3 | 1,31 |
Euro I | % | 64,5 | 30,8 | 8,8 | 4,2400769 | 1,1 | 10,1 | 6,5 | 1,8 | 0,7145363 | 0,2 | 0 | 0 | 6,3 | 3,3 | 2,16 | 26,5 | 8,6 | 6,9 | 4,2 | 2,03 | 21,5 | 19,8 | 5,3 | 2,9 | 1,06 |
Euro II | % | 0 | 37,2 | 26,5 | 21,526687 | 8,2 | 0 | 19,9 | 8,9 | 6,3010174 | 2,5 | 0 | 0 | 30 | 26,373626 | 14,51 | 0 | 42,1 | 18,9 | 13,807531 | 6,65 | 0 | 20,8 | 8,6 | 6,9 | 2,59 |
Euro III | % | 0 | 20,8 | 19,8 | 23,818195 | 17,4 | 0 | 45,7 | 26,8 | 29,028184 | 15,6 | 0 | 0 | 27,9 | 34,065934 | 32,72 | 0 | 27,3 | 28,1 | 26,359833 | 20,71 | 0 | 42,8 | 24,8 | 24,9 | 12,85 |
Euro IV | % | 0 | 4,5 | 31,3 | 27,459282 | 27,1 | 0 | 11,2 | 45,4 | 32,006783 | 23,2 | 0 | 0 | 27,9 | 25,274725 | 44,14 | 0 | 0 | 32,2 | 36,6 | 24,74 | 0 | 0 | 38,4 | 35,1 | 21,94 |
Euro V | % | 0 | 0 | 10,5 | 16,643249 | 17,9 | 0 | 0 | 14,9 | 27,013215 | 31,7 | 0 | 0 | 8 | 5,4945055 | 0,62 | 0 | 0 | 10,2 | 11,1 | 14,30 | 0 | 0 | 19,2 | 26,332345 | 25,06 |
Euro VI | % | / | / | / | 2,482853 | 26,3 | / | / | / | 3,1060695 | 26,1 | / | / | / | 1,0989011 | 2,16 | / | / | / | 5,1 | 28,09 | / | / | / | 0,8807405 | 35,19 |
Evidenci registriranih motornih in priklopnih vozil v Republiki Sloveniji, Ministrstvo za notranje zadeve, 2021; Evidenca registriranih vozil - presek stanja, Nacionalni interoperabilnostni okvir (NIO), Ministrstvo za infrastrukturo, 2021 (15. 05. 2021)
Podatki o deležu mopedov in motociklov, ki pripadajo posameznemu Euro standardu za leto 2015 niso dosegljivi.
Težka tovorna vozila | Mestni avtobusi | Ostali avtobusi | Mopedi | Motocikli | ||||||||||||||||||||||
1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | 1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | 1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | 1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | 1995 | 2005 | 2013 | 2015 | 2020 | ||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | št. | 20125 | 5401 | 1870 | 245 | 984 | 1221 | 236 | 22 | 4 | 6 | 991 | 293 | 22 | 2 | 7 | 1595 | 16345 | 12915 | / | 7005 | 6431 | 9047 | / | ||
Euro I | št. | 2484 | 2299 | 967 | 182 | 601 | 76 | 78 | 40 | 3 | 1 | 190 | 221 | 40 | 4 | 2 | 0 | 8745 | 4838 | / | 0 | 7634 | 37373 | / | ||
Euro II | št. | 0 | 6798 | 4649 | 687 | 2549 | 0 | 380 | 272 | 30 | 42 | 0 | 432 | 272 | 42 | 43 | 0 | 9551 | 24073 | / | 0 | 0 | 0 | / | ||
Euro III | št. | 0 | 6288 | 5746 | 1069 | 4133 | 0 | 309 | 336 | 29 | 104 | 0 | 307 | 336 | 71 | 246 | 0 | 0 | 0 | / | 0 | 0 | 0 | / | ||
Euro IV | št. | 0 | 0 | 7950 | 480 | 2222 | 0 | 0 | 243 | 5 | 92 | 0 | 0 | 243 | 46 | 210 | / | / | / | / | / | / | / | / | ||
Euro V | št. | 0 | 0 | 5880 | 1696 | 6658 | 0 | 0 | 332 | 22 | 196 | 0 | 0 | 332 | 47 | 351 | / | / | / | / | / | / | / | / | ||
Euro VI | št. | / | / | / | 678 | 18883 | / | / | / | 38 | 845 | / | / | / | 0 | 148 | / | / | / | / | / | / | / | / | ||
EEV | št. | / | / | / | 0 | 481 | 0 | 0 | 20 | 0 | 8 | / | / | / | 0 | 38 | / | / | / | / | / | / | / | / | ||
Skupaj | št. | 22609 | 20786 | 27062 | 5037 | 36511 | 1297 | 1003 | 1263 | 131 | 1294 | 1181 | 1253 | 1243 | 212 | 1045 | 1595 | 34641 | 41826 | 7113 | 66884 | 7005 | 14065 | 46420 | 9132 | 73432 |
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 89 | 26 | 6,9 | 4,9 | 2,7 | 94,1 | 23,5 | 1,7 | 3,1 | 0,5 | 83,9 | 23,4 | 1,7 | 0,9 | 0,7 | 100 | 47,2 | 30,9 | / | 100 | 45,7 | 19,5 | / | ||
Euro I | % | 11 | 11,1 | 3,6 | 3,6 | 1,6 | 5,9 | 7,8 | 3,1 | 2,3 | 0,1 | 16,1 | 17,6 | 3,2 | 1,9 | 0,2 | 0 | 25,2 | 11,6 | / | 0 | 54,3 | 80,5 | / | ||
Euro II | % | 0 | 32,7 | 17,2 | 13,6 | 7,0 | 0 | 37,9 | 21,5 | 22,9 | 3,2 | 0 | 34,5 | 21,9 | 19,8 | 4,1 | 0 | 27,6 | 57,6 | / | 0 | 0 | 0 | / | ||
Euro III | % | 0 | 30,3 | 21,2 | 21,2 | 11,3 | 0 | 30,8 | 26,6 | 22,1 | 8,0 | 0 | 24,5 | 27 | 33,5 | 23,5 | 0 | 0 | 0 | / | 0 | 0 | 0 | / | ||
Euro IV | % | 0 | 0 | 29,4 | 9,5 | 6,1 | 0 | 0 | 19,2 | 3,8 | 7,1 | 0 | 0 | 19,5 | 21,7 | 20,1 | / | / | / | / | / | / | / | / | ||
Euro V | % | 0 | 0 | 21,7 | 33,7 | 18,2 | 0 | 0 | 26,2 | 16,8 | 15,1 | 0 | 0 | 26,7 | 22,2 | 33,6 | / | / | / | / | / | / | / | / | ||
Euro VI | % | / | / | / | 13 | 51,7 | / | / | / | 29 | 65,3 | / | / | / | 0 | 14,2 | / | / | / | / | / | / | / | / | ||
EEV | % | / | / | / | 0 | 1,3 | 0 | 0 | 1,6 | 0 | 0,6 | / | / | / | 0 | 3,6 | / | / | / | / | / | / | / | / |
Vehicle category split in technology classes, 1995-2011 from TREMOVE v3.3.1; cv: EEA, 2015 (15. 05. 2021)
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon [število] | Euro I [število] | Euro II [število] | Euro III [število] | Euro IV [število] | Euro V [število] | Skupaj [število] | pred Euro standardi/ konvencionalni pogon [%] | Euro I [%] | Euro II [%] | Euro III [%] | Euro IV [%] | Euro V [%] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995-Avtomobili na bencinski pogon | 104574551 | 45681870 | 103552 | 0 | 0 | 0 | 150359973 | 69,55 | 30,38 | 0,07 | 0 | 0 | 0 |
2005-Avtomobili na bencinski pogon | 32548755 | 35877364 | 47908464 | 49226026 | 415701 | 0 | 165976310 | 19,61 | 21,62 | 28,86 | 29,66 | 0,25 | 0 |
2011-Avtomobili na bencinski pogon | 14189595 | 18927258 | 34890613 | 42407674 | 21770752 | 26184684 | 158370576 | 8,96 | 11,95 | 22,03 | 26,78 | 13,75 | 16,53 |
2020-Avtomobili na bencinski pogon | |||||||||||||
1995-Avtomobili na dizelski pogon | 15849128 | 9177307 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25026436 | 63,33 | 36,67 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005-Avtomobili na dizelski pogon | 4724729 | 7328051 | 15561242 | 33736121 | 217341 | 0 | 61567484 | 7,67 | 11,90 | 25,28 | 54,80 | 0,35 | 0 |
2011-Avtomobili na dizelski pogon | 2025947 | 3231653 | 11142085 | 29760454 | 20829486 | 23576210 | 90565835 | 2,24 | 3,57 | 12,30 | 32,86 | 23,00 | 26,03 |
2020-Avtomobili na dizelski pogon | |||||||||||||
1995-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | 6703578 | 199395 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6902973 | 97,11 | 2,89 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | 3030222 | 774906 | 850174 | 1545071 | 0 | 0 | 6200374 | 48,87 | 12,50 | 13,71 | 24,92 | 0 | 0 |
2011-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | 1810427 | 572101 | 552445 | 1820143 | 1220531 | 2223408 | 8199054 | 22,08 | 6,98 | 6,74 | 22,20 | 14,89 | 27,12 |
2020-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | |||||||||||||
1995-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | 10679944 | 1091395 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11771338 | 90,73 | 9,27 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | 4534759 | 2511998 | 6531200 | 8205218 | 0 | 0 | 21783175 | 20,82 | 11,53 | 29,98 | 37,67 | 0 | 0 |
2011-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | 2213731 | 1100547 | 4237747 | 7976417 | 2460651 | 4029271 | 22018365 | 10,05 | 5,00 | 19,25 | 36,23 | 11,18 | 18,30 |
2020-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon |
Razdelitev kategorij vozil v tehnološke razrede, 1995–2011, TREMOVE v3.3.1; cv: EEA, 2015 (15. 05. 2021)
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon [število] | Euro I [število] | Euro II [število] | Euro III [število] | Euro IV [število] | Euro V [število] | Skupaj [število] | pred Euro standardi/ konvencionalni pogon [%] | Euro I [%] | Euro II [%] | Euro III [%] | Euro IV [%] | Euro V [%] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995-Težka tovorna vozila | 5265863 | 696871 | 7708 | 0 | 0 | 0 | 5970442 | 88,20 | 11,67 | 0,13 | 0 | 0 | 0 |
2005-Težka tovorna vozila | 2122603 | 556201 | 2005167 | 2291879 | 590 | 236 | 6976677 | 30,42 | 7,97 | 28,74 | 32,85 | 0,01 | 0,00 |
2011-Težka tovorna vozila | 1133330 | 289990 | 1195873 | 2278592 | 1732296 | 1306493 | 7936575 | 14,28 | 3,65 | 15,07 | 28,71 | 21,83 | 16,46 |
2020-Težka tovorna vozila | |||||||||||||
1995-Avtobusi | 999814 | 77946 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1077759 | 92,77 | 7,23 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005-Avtobusi | 543257 | 95079 | 314171 | 430686 | 0 | 0 | 1383193 | 39,28 | 6,87 | 22,71 | 31,14 | 0 | 0 |
2011-Avtobusi | 0 | 48195 | 519501 | 510501 | 181662 | 127444 | 1387304 | 0 | 3,47 | 37,45 | 36,80 | 13,09 | 9,19 |
2020-Avtobusi | |||||||||||||
1995-Mopedi | 16310461 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16310461 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005-Mopedi | 8173438 | 3970973 | 4095697 | 0 | 0 | 0 | 16240108 | 50,33 | 24,45 | 25,22 | 0 | 0 | 0 |
2011-Mopedi | 4957632 | 2308821 | 3015389 | 8306791 | 0 | 0 | 18588634 | 26,67 | 12,42 | 16,22 | 44,69 | 0 | 0 |
2020-Mopedi | |||||||||||||
1995-Motorcikli | 11140931 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11140931 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005-Motorcikli | 8679954 | 4700042 | 4156929 | 0 | 0 | 0 | 17536924 | 49,50 | 26,80 | 23,70 | 0 | 0 | 0 |
2011--Motorcikli | 4399415 | 3789110 | 3712672 | 7410916 | 0 | 0 | 19312113 | 22,78 | 19,62 | 19,22 | 38,37 | 0 | 0 |
2020--Motorcikli |
Skupni cilj Slovenije in EU je izboljšati starostno sestavo voznega parka in zamenjati stara vozila, ki bolj obremenjujejo okolje, z novejšimi in okolju prijaznejšimi. S tem namenom je EU uvedla zakonodajni okvir za zgornje mejne vrednosti izpustov iz izpušnih cevi vozil. Uvedeni so bili EURO standardi, ki urejajo in spodbujajo »uporabo« novih tehnologij za zmanjševanje izpustov iz prometa.
Vsak EURO standard ima posebej določene dovoljene vrednosti izpustov določenih plinov in delcev in sicer:
Z vidika doseganja ciljev v okviru zmanjševanja izpustov toplogrednih plinov, določenih na ravni EU, so bili sprejeti tudi drugi zakonodajni ukrepi in določila za zmanjševanje izpustov iz prometa in s tem tudi toplogrednih plinov. Do leta 2020 naj bi tako v Evropi zmanjšali izpuste TGP za vsaj 20% glede na izhodiščno leto (1990), do leta 2050 pa za vsaj 60% (glede na leto 1990). Doseganje teh ciljev je urejala Uredba št. 443/2009, ki določa, da naj bi vsak proizvajalec dosegel 130g/km povprečnih izpustov CO2 pri vseh proizvedenih vozilih, registriranih v EU do leta 2015; do leta 2020 pa vrednost 95 g/km povprečne vrednosti izpustov CO2 (EEA, 2016).
Evropski zeleni dogovor (COM(2019) 640 final) določa nov, bolj ambiciozen cilj ogljične nevtralnosti EU do leta 2050. Tak cilj zahteva razogljičenje vseh sektorjev. V predlogu Uredbe Evropskega parlamenta in sveta o vzpostavitvi okvira za doseganje podnebne nevtralnosti (COM(2020) 80 final), je Evropska komisija predlagala zaostritev ciljev za zmanjšanje izpustov TGP za 55 % do leta 2030 v primerjavi z letom 1990, kar je Evropski svet sprejel konec leta 2020.
Decembra 2020 je Evropska komisija objavila Strategijo za trajnostno in pametno mobilnost – usmerjanje evropskega prometa na pravo pot za prihodnost (COM(2020) 789 final), s katerim predstavlja vizijo, ki bo zagotovila da bo prometni sistem EU dosegel zeleno preobrazbo. Prometni sektor prispeva skoraj četrtino evropskih izpustov TGP. Poleg tega je to sektor, v katerem je razogljičenje še posebej zahtevno, saj od leta 1990 ni uspel podobnega zmanjšanja izpustov, kot drugi sektorji.
Scenariji, ki podpirajo strategijo, kažejo, da lahko kombinacija ukrepov politike, določenih v tej strategiji, z ustrezno ravnjo ambicioznosti ustvari 90-odstotno zmanjšanje izpustov prometnega sektorja do leta 2050. Navedeni so različni mejniki doseganja ciljev trajnostne, pametne in odporne mobilnosti:
Do leta 2030:
Do leta 2035:
Do leta 2050:
Uvajanje novih tehnologij lahko spremljamo z doseganjem EURO standardov, ki jih določa Evropska zakonodaja. Prvi standard je bil sprejet že leta 1970, standardi EURO pa so v veljavi od leta 1993, ko je bil sprejet standard EURO I. Kljub temu, da je od sprejetja tega standarda preteklo že več kot 20 let, standarda še vedno ne dosegajo vsa vozila voznega parka. Zadnji standard, EURO VI, je bil sprejet leta 2014. Delež vozil, ki dosegajo posamezen EURO standard je odvisen od tipa oziroma kategorije vozila.
V Sloveniji je bil v letu 2013 največji delež vozil, ki dosegajo standard EURO V pri avtobusih, saj ga je dosegalo 27% vozil, medtem, ko je bil leta 2015 največji delež vozil, ki so dosegala omenjeni standard pri težkih tovornih vozilih (34% vozil). Za večino kategorij vozil je za leto 2015 v primerjavi z letom 2013 značilen porast deleža vozil, ki pripadajo standardu EURO V. Za kategorije vozil, kot so mestni avtobusi in težka tovorna vozila, je v primerjavi z ostalimi kategorijami vozil, značilen tudi visok delež vozil, ki dosegajo standard EURO VI. Največji delež vozil, ki dosegajo standard EURO VI je bil v letu 2015 pri mestnih avtobusih, saj ga je dosegalo 29% tovrstnih vozil, medtem, ko je omenjen standard med težkimi tovornimi vozili dosegalo le 13% vozil. Leta 2020 je bilo med mestnimi avtobusi že 65% vozil, ki so dosegla ki dosegajo standard EURO V, med težkimi tovornimi vozili je bilo takih že več kot polovico vozil.
Delež avtomobilov na bencinski pogon, ki dosegajo standard EURO V, se je iz 11% v letu 2013 povečal na 17% v letu 2015 ter na 18% leta 2020. V zadnjem obdobju se je bistveno okrepil tudi delež vozil na bencinski pogon, ki dosegajo– leta 2020 je znašal že 26%. Delež avtomobilov na dizelski pogon, ki dosegajo standard EURO V, je iz 15 % leta 2013, narasel na 27% leta 2015 ter na 32% leta 2020. V tej skupini vozil je delež standarda EURO VI leta 2020 znašal 26%.
Pri lahkih tovornih vozil na bencinski pogon je delež vozil standarda EURO V rasel iz 10% leta 2013 na 11% leta 2015 ter 14% leta 2020. Delež te skupine vozil s standardom EURO VI je leta 2020 znašal že 28%, pri lahkih tovornih vozil na dizelski pogon pa 35% (EURO V pa 25%).
V Sloveniji je največji delež vozil, ki ne dosegajo niti standarda EURO I pri mopedih, saj ga 2013 ni dosegalo kar 31% vozil. Za ostale kategorije vozil je značilen razmeroma nizek delež vozil, ki ne dosegajo standarda EURO I, saj se je le-ta v letu 2020 gibal med okoli 0,5% (pri mestnih avtobusih) in 2,7% (pri težkih tovornih vozilih).
V Sloveniji pri osebnih avtomobilih in lahkih tovornih vozilih so vozila na dizelski pogon v preteklosti dosegala višji standard kot vozila na bencinski pogon. V letu 2020 se je delež vozil z EURO VI med obema pogonskima skupinama izenačil. V splošnem zdaj osebna vozila dosegajo nižji standard od lahkih tovornih vozil, leta 2015 je bilo stanje obratno.
Primerjava s stanjem in ocenami uvajanja novih tehnologij ter doseganjem EURO standardov med različnimi kategorijami vozil v letih 1995, 2005 in 2013 v Sloveniji ter v letih 1995, 2005 in 2011 v državah članicah EEA-30 (države EU-27, Norveška, Švica, Turčija) odraža naslednje značilnosti:
Glede na obstoječe podatke v letih 1995, 2005 in 2011 oziroma 2013, lahko sklepamo, da je uvajanje novih tehnologij ter doseganje EURO standardov v Sloveniji in v evropskih državah v najmanjši meri prisotno med kategorijami vozil, ki vključujejo mopede in motocikle. Velik delež jih namreč tudi v letu 2011 oziroma v letu 2013, tako v Sloveniji kot v evropskih državah, ni dosegalo niti standarda EURO II, pač pa zlasti starejše standarde. Leta 2011 so v evropskih državah mopedi in motocikli večinoma dosegali standard EURO III ter standard EURO II. Standard EURO III je dosegalo skoraj 45% mopedov in skoraj 39% motociklov, standard EURO II pa 16% mopedov in 19% motociklov. V Sloveniji so tovrstna vozila v letu 2013 dosegala zgolj standarda EURO II in EURO I. Največji delež mopedov je v letu 2013 dosegal standard EURO II, in sicer skoraj 58%, največji delež motociklov pa standard EURO I (skoraj 61%). Pri tem je potrebno izpostaviti tudi, da je bil v omenjenem letu še vedno velik delež tovrstnih vozil, ki so dosegala zgolj »pred EURO standarde«, standardov V in IV pa tovrstna vozila, tako v evropskih državah kot tudi v Sloveniji, niso dosegala.
Pri vsem tem je potrebno upoštevati, da standardi za vozila na bencinski in dizelski pogon niso enaki, prav tako se razlikujejo standardi za osebne avtomobile in tovorna vozila. Da bi ugotovili, kakšen je dejanski vpliv na okolje pri starejših avtomobilih, pa bi potrebovali tudi podatek, koliko je bil avtomobil uporabljen/vožen. Pri večji uporabi vozila je njegov vpliv na okolje namreč večji, pri občasni uporabi pa je njegov vpliv manjši.
Cilji povzeti po: Direktivi 91/441/EEC, Direktivi 94/12/EC, Direktivi 98/69/EC, Direktivi 98/69/EC, 715/2007/EC
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov: Ministrstvo za infrastrukturo na podlagi 63. člena Zakona o motornih vozilih vodi računalniško evidenco registriranih motornih in priklopnih vozil, ki vsebuje vse podatke o posameznem vozilu, ki morajo biti navedeni na izdanem prometnem dovoljenju in registraciji, podatke o lastniku vozila ali osebi, na katero je vozilo registrirano, podatke o tehničnih pregledih, obveznem zavarovanju in druge podatke o vozilu, vključno z okoljevarstveno oznako, ki opredeljuje emisijski oziroma t.i. EURO standard vozila. Podatki o deležu vozil, ki pripadajo posameznemu EURO standardu glede na kategorijo in vrsto pogona so za območje Slovenije predstavljeni za leto 1995, 2005, 2013, 2015 in 2020 na dan 31.12. Podatki se posodabljajo letno. Podatki za države članice EEA-30 (Avstrija, Belgija, Bolgarija, Ciper, Češka, Danska, Estonija, Finska, Francija, Nemčija, Grčija, Madžarska, Irska, Italija, Latvija, Litva, Luksemburg, Malta, Nizozemska, Poljska, Portugalska, Romunija, Slovaška, Slovenija, Španija, Švedska, Velika Britanija (EU-27), Norveška, Švica, Turčija) so predstavljeni za leto 1995, 2005 in 2011.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: Podatki o deležu vozil, ki pripadajo določenemu EURO standardu so izračunani kot delež vozil v skupnem številu vozil. Podatki o deležu vozil, ki pripadajo določenemu EURO standardu, so prikazani po posameznih kategorijah vozil (osebni avtomobili na dizelski pogon, osebni avtomobili na bencinski pogon, osebni avtomobili na plin, lahka tovorna vozila na bencinski pogon, lahka tovorna vozila na dizelski pogon, težka tovorna vozila, avtobusi (mestni avtobusi, ostali avtobusi), mopedi in motocikli).
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Delež vozil, ki pripada posameznemu EURO standardu, glede na kategorijo in vrsto pogona, Slovenija, 1995, 2005, 2013, 2015 in 2020
|
Delež |
Evidenci registriranih motornih in priklopnih vozil v Republiki Sloveniji, Ministrstvo za notranje zadeve, 2021; Evidenca registriranih vozil - presek stanja, Nacionalni interoperabilnostni okvir (NIO), Ministrstvo za infrastrukturo, 2021
|
1995, 2005, 2013, 2015 in 2020 |
Periodično |
Temelji na občasnih študijah |
15.5.2021 |
Da |
Delež vozil, ki pripada posameznemu Euro standardu, po kategorijah, Slovenija, 1995, 2005, 2013, 2015 in 2020
|
Delež |
1995, 2005, 2013, 2015 in 2020 |
Periodično |
Temelji na občasnih študijah |
15.5.2021 |
Da |
Opredelitev kazalca
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Drugi podatki
Metodologija zbiranja podatkov:
Delež vozil, ki pripada posameznemu EURO standardu v državah članicah EEA-30 (EU-27, Norveška, Švica, Turčija), je bil izračunan s pomočjo modela TREMOVE, ki ga je vzdrževal Generalni direktorat za okolje Evropske komisije do leta 2015. Novejši podatki zaradi opustitve vzdrževanja modela niso dostopni.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec:
TREMOVE je bil evropski model za presojo prometnih politik, zasnovan za preučevanje učinkov različnih prometnih in okoljskih politik na prometni sektor. Podajal je modelne ocene tehničnih in upravljavskih ukrepov in politik, kot so cestnine, cene javnega prevoza, emisijski standardi, subvencije za čistejše avtomobile, prenova voznega parka itd.
Model TREMOVE je podajal izračune za potniški in tovorni promet. Zajemal je vse kopenske, mestne in primestne načine prevoza - cestni, železniški, vodni in zračni promet. Izračuni so bili izdelani za obdobje 1995–2030.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Ocenjen delež vozil, ki pripada posameznemu EURO standardu, glede na kategorijo vozil in vrsto pogona, v državah članicah EEA-30 (EU-27, Norveška, Švica, Turčija), 1995, 2005 in 2011
|
Delež |
Vehicle category split in technology classes, 1995-2011 from TREMOVE v3.3.1; cv: EEA, 2015
|
1995, 2005 in 2011 |
Temelji na občasnih študijah |
Periodično |
15.5.2021 |
Ocenjen delež vozil, ki pripada posameznemu Euro standardu, po kategorijah vozil, v državah članicah EEA-30 (EU-27, Norveška, Švica, Turčija), 1995, 2005 in 2011 |
Delež |
1995, 2005 in 2011 |
Temelji na občasnih študijah |
Periodično |
15.5.2021 |
Opredelitev kazalca
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
EEA, 2016. TERM 034 – Proportion of vehicle fleet meeting certain emission standards. Indicator fact sheet. European Environment Agency.