Promet, posebno cestni, vse manj onesnažuje zrak zaradi vse ostrejših emisijskih standardov za različna prevozna sredstva. Kljub temu kakovost zraka v mestih ne dosega mejnih vrednosti, ki jih določajo evropski predpisi, zato še zmeraj predstavlja nezanemarljivo nevarnost za zdravje prebivalcev. Vzrok tega je predvsem cestni promet in njegov prispevek k onesnaženju, zlasti z dušikovim dioksidom (NO2), delci (PM10) in ozonom (O3). Razlog za neuspeh tehnoloških ukrepov je hitra rast cestnega prometa, ki izničuje koristi zmanjševanja emisij s tehnološkimi izboljšavami in kakovostnejšim gorivom.
Kazalec prikazuje vpliv prometa na koncentracije glavnih onesnaževal (NO2, PM10, SO2 in O3) v zraku, česar izračun temelji na primerjavi podatkov z merilnih postaj, ki so pod neposrednim (prometne postaje) in posrednim vplivom (postaje za meritve ozadja) obremenitev iz prometa.
ARSO, 2005 MOL in ZZV Celje
1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
povprečje - prometna postaja | µg/m3 | 45 | 44 | 37 | 36.7 | 38.3 | 37 | 41.7 | 38.7 | ||
maksimum - prometna postaja | µg/m3 | 48 | 49 | 39 | 43 | 47 | 46 | 53 | 42 | ||
povprečje - ozadje | µg/m3 | 43.5 | 45.5 | 42 | 36.5 | 36 | 36 | 32.5 | 38.5 | 34 | 31 |
maksimum - ozadje | µg/m3 | 53 | 50 | 44 | 38 | 39 | 36 | 42 | 49 | 38 | 36 |
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | ||||||||
povprečje - prometna postaja | µg/m3 | 36 | 37.5 | 38 | 49.5 | ||||||
maksimum - prometna postaja | µg/m3 | 50 | 59 | 59 | 59 | ||||||
povprečje - ozadje | µg/m3 | 24 | 25 | 22.3 | |||||||
maksimum - ozadje | µg/m3 | 31 | 32 | 29 |
Agencija Republike Slovenije za okolje, 2005
1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
povprečje - prometna postaja | µg/m3 | 57 | 68 | 70 | 54 | 43 | 48 | 38 | 44.5 | 50.3 | |
maksimum - prometna postaja | µg/m3 | 57 | 68 | 70 | 54 | 45 | 49 | 39 | 50 | 58 | |
povprečje - ozadje | µg/m3 | 37 | 36 | 33.5 | 33 | 42.3 | 45.3 | ||||
maksimum - ozadje | µg/m3 | 41 | 36 | 36 | 35 | 46 | 53 | ||||
2004 | 2005 | ||||||||||
povprečje - prometna postaja | µg/m3 | 42.8 | 45 | ||||||||
maksimum - prometna postaja | µg/m3 | 46 | 45 | ||||||||
povprečje - ozadje | µg/m3 | 38.3 | |||||||||
maksimum - ozadje | µg/m3 | 41 |
European Topic Centre on Air and Climate Change (11. 7. 2006)
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
povprečje - prometna postaja | µg/m3 | 36 | 39 | 35 | 36 | 33 | 37 | 44.3 | 33.7 |
maksimum - prometna postaja | µg/m3 | 131 | 151 | 131 | 170 | 140 | 154 | 176 | 148.7 |
povprečje - ozadje | µg/m3 | 57.5 | 59.8 | 57.5 | 60.8 | 60.3 | 52.7 | 54.3 | 52.3 |
maksimum - ozadje | µg/m3 | 222.8 | 179.8 | 166 | 191.8 | 188.3 | 167.4 | 203.7 | 183.9 |
European Topic Centre on Air and Climate Change (11. 7. 2006)
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
povprečje - prometna postaja | µg/m3 | 23 | 18 | 13 | 9 | 13.3 | 15.3 | 12.3 | |
maksimum - prometna postaja | µg/m3 | 206 | 161 | 72 | 37 | 559.3 | 507 | 583.3 | |
povprečje - ozadje | µg/m3 | 37.5 | 25.5 | 13.5 | 11.5 | 10.4 | 8.2 | 9 | |
maksimum - ozadje | µg/m3 | 1181 | 779.5 | 281.5 | 1103.5 | 534.2 | 302.6 | 491.6 |
Resolucija o Nacionalnem programu varstva okolja opredeljuje kot cilj zmanjšanje onesnaženosti zraka iz razpršenih virov, predvsem cestnega prometa. Predvideva doseganje mejnih oziroma ciljnih vrednosti, ki so usklajene z določbami direktiv EU, in sicer po območjih za:
Kljub precejšnjemu zmanjšanju izpustov v prometu je kakovost zraka velik okoljski in zdravstveni problem predvsem v mestih. Meritve kažejo, da se mnogim evropskim mestom ne uspe približati ciljnim vrednostim, ki jih je opredelila EU glede kakovosti zraka. Problem je predvsem NO2, saj so predpisi o kakovosti goriva oziroma vsebnosti žvepla vplivali na zmanjšanje SO2. Poleg NO2 je promet praviloma glavni, čeprav ne edini vir emisij delcev (PM10) v mestih, prispeva pa tudi k pogostim obdobjem s preseženimi opozorilnimi vrednostmi O3. Ima pomembno vlogo pri neposrednem izpostavljanju ljudi onesnaženju, najpogosteje iz cestnega prometa.
Nevarnost onesnaženosti zraka za človekovo zdravje je že dolgo znana, vrstijo pa se nova spoznanja in dokazi. Kratkotrajna izpostavljenost NO2 je povezana z zmanjšanjem pljučne funkcije, povečano dovzetnostjo dihalnih poti in odzivnostjo na naravne alergene. Dolgotrajna izpostavljenost pa je povezana s povečano nevarnostjo za vnetje dihalnih poti pri otrocih. NOx imajo veliko vlogo tudi pri vrsti perečih okoljskih problemov, kakršni so zakisovanje, evtrofikacija, fotokemični smog in tvorba troposferskega ozona. Nekajdnevna izpostavljenost visokim koncentracijam O3 lahko škodi zdravju, še posebno kot vnetje dihal in zmanjšanje pljučne funkcije. Dolgotrajna izpostavljenost zmernim koncentracijam O3 pa lahko povzroči zmanjšanje pljučne funkcije pri manjših otrocih.
SO2 je neposredno strupen za ljudi, škodi pa predvsem dihalnim funkcijam. Posredno vpliva na zdravje s pretvorbo v sulfate v obliki majhnih delcev. Ti so povezani s številnimi dihalnimi težavami. Vse več je dokazov, da so drobni delci nevarnejši od večjih. Ocenjujejo, da je onesnaženost zraka z delci vzrok za 350 000 prezgodnjih smrti na leto v Evropi (EEA, 2005).
Zakonodaja EU določa mejne vrednosti onesnaženosti zraka za posamezna onesnaževala, da bi se zavarovalo zdravje ljudi in zaščitilo okolje. Mejna vrednost za delce (PM10), ki velja od 2005, določa letno povprečno vrednost (40 μg/m3) in povprečje 24 ur (50 μg/m3), ki ne sme biti prekoračeno več kakor 35 dni na leto. Leta 2010 bo za NO2 začela veljati mejna vrednost 40 μg/m3. Povprečne letne koncentracije delcev in NO2 v večini mest EU presegajo dovoljene vrednosti, projekcije za 2010 pa kažejo, da se razmere ne bodo izboljšale. Pomemben vzrok teh težav je vse večji delež avtomobilov z dieselskim motorjem.
Tudi v Sloveniji kakovost zraka ne dosega povsod standardov, ki jih predpisuje zakonodaja. Ocena onesnaženosti zraka, ki je bila narejena na podlagi spremljanja stanja njegove kakovosti, podatkov o emisijah in izračunov koncentracij z disperzijskimi modeli, je pokazala, da na izpostavljenih območjih, predvsem ob najbolj obremenjenih cestah, letne mejne vrednosti presegajo koncentracije NO2 in delcev. Tudi koncentracije O3 povsod po Sloveniji občasno presegajo opozorilne vrednosti. Najvišje so na Primorskem, kjer največji delež prispeva prenos ozona in njegovih predhodnikov iz Padske nižine. Ob jugozahodnem vetru se oblak ozona širi tudi v notranjost države. Koncentracije drugih snovi ne presegajo mejnih vrednosti (ARSO, 2003).
Seznam uporabljenih virov