Evidenca potencialno onesnaženih območij (POO) v Sloveniji od leta 2022 vključuje 671 lokacij, ki zaradi svoje pretekle ali sedanje dejavnosti predstavljajo potencialen vir onesnaženja. Z vzpostavitvijo prve evidenčne baze je Slovenija naredila prvega od šestih korakov sistemskega upravljanja in spremljanja onesnaženih območij. Raziskava stopnje občutljivosti okolja in ogroženosti človekovega zdravja ob morebitnem onesnaženju je pokazala, da je prednostna obravnava nujna na 35 POO, zelo potrebna pa na 196 POO. Na osnovi teh rezultatov bo mogoče usmerjati izvajanje analiz dejanske prisotnosti onesnaževal ter zagotoviti večji nadzor nad onesnaževali v okolju.
S kazalcem potencialno onesnažena območja v Sloveniji prednostno naslavljamo onesnaženje tal. Trenutno spremljamo njihovo število in velikost. Po vzpostavitvi celotnega sistema upravljanja onesnaženih območij bo kazalec meril in spremljal učinkovitost izvajanja posameznih korakov njihovega celovitega upravljanja (opredeljeno na ravni EEA (EEA, 2022)) v povezavi z različnimi statusi onesnaženih območij.
Potencialno onesnažena območja (POO) so območja, za katera obstaja sum na prisotnost onesnaženja bodisi zaradi starih okoljskih bremen ali trenutnega izvajanja dejavnosti. Med POO se lahko uvrščajo območja različnih dejavnosti, od rudarskih obratov, odlagališča odpadkov (opredeljena v Direktivi Sveta 1999/31/ES 18), letališča, pristanišča, nekdanja vojaška oporišča, bencinske črpalke, kemične čistilnice, območja kmetijske dejavnosti, območja, ki so bila v preteklosti onesnažena zaradi odstranjevanja odpadkov idr. (Lampič, et al., 2021). Pri opredelitvi dejavnosti, ki okolje onesnažujejo, smo izhajali iz usmeritev Evropske okoljske agencije in kazalnika, ki se navezuje na POO (van Liedekerke, et al., 2014; EEA, 2022).
Evidenca potencialno onesnaženih območij. Oddelek za geografijo, Filozofska fakulteta Univerze Ljubljana (2022)
industrija [število] | odpaganje in nasipanje [število] | rudarjenje, pridobivanje mineralnih surovin [število] | kmetijstvo [število] | infrastruktura [število] | skladiščenje [število] | storitev [število] | drugo [število] | obramba, zaščita, reševanje [število] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 232 | 170 | 105 | 78 | 25 | 19 | 16 | 16 | 10 |
Evidenca potencialno onesnaženih območij. Oddelek za geografijo, Filozofska fakulteta Univerze Ljubljana, 2022
Evidenca potencialno onesnaženih območij. Oddelek za geografijo, Filozofska fakulteta Univerze Ljubljana (2022)
industrija [število] | odlaganje in nasipanje [število] | rudarjenje, pridobivanje mineralnih surovin [število] | kmetijstvo [število] | infrastruktura [število] | skladiščenje [število] | storitev [število] | drugo [število] | obramba, zaščita, reševanje [število] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Gorenjska | 17 | 6 | 10 | 2 | 4 | 1 | 1 | ||
Goriška | 27 | 8 | 11 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Jugovzhodna Slovenija | 16 | 9 | 6 | 8 | 1 | 1 | 1 | 2 | |
Koroška | 9 | 14 | 3 | 1 | 3 | 1 | |||
Obalno-kraška | 13 | 15 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | ||
Osrednjeslovenska | 52 | 62 | 26 | 14 | 6 | 1 | 9 | 9 | 4 |
Podravska | 29 | 19 | 15 | 19 | 7 | 5 | 2 | ||
Pomurska | 11 | 7 | 3 | 17 | 4 | 2 | 2 | 1 | |
Posavska | 9 | 4 | 11 | 4 | 1 | 1 | 3 | ||
Primorsko-notranjska | 8 | 6 | 2 | 3 | |||||
Savinjska | 28 | 13 | 2 | 6 | 1 | 4 | |||
Zasavska | 13 | 7 | 13 | 1 | 1 |
Evidenca potencialno onesnaženih območij. Oddelek za geografijo, Filozofska fakulteta Univerze Ljubljana (2022)
ni opuščeno [število] | delno opuščeno (do 50 %) [število] | pretežno opuščeno (50-99 %) [število] | povsem opuščeno [število] | |
---|---|---|---|---|
2022 | 194 | 92 | 153 | 232 |
Evidenca potencialno onesnaženih območij. Oddelek za geografijo, Filozofska fakulteta Univerze Ljubljana (2022)
ni potrebna [število] | manj potrebna [število] | zmerno potrebna [število] | zelo potrebna [število] | nujna [število] | |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 19 | 173 | 248 | 196 | 35 |
Slovenska evidenca POO leta 2023 vključuje 671 POO, v skupni površini 4.442,9 ha. S prvo vzpostavitvijo nacionalne evidence POO v letu 2021 (Lampič, et al., 2021) in njeno nadgradnjo v letu 2022 (Lampič, et al., 2022a) smo tudi v Sloveniji začeli s celovitejšim pristopom k upravljanju z onesnaženimi območji. Prepoznavanje njihovega glavnega vira onesnaženja predstavlja osnovo za spremljanje in nadaljnje analize na območjih. Po glavnem viru onesnaženja v Sloveniji izrazito prevladujejo območja industrijske dejavnosti (232), katerim sledijo območja odlaganja in nasipanja (170) in območja rudarjenja (105) (Lampič, et al., 2022a; Lampič, et al., 2022b). Struktura slovenskih POO po glavnem viru onesnaženja je tako primerljiva s tisto na ravni EEA-39 (EEA, 2022). Spremljanje razmer zaradi zavezujočih EU in nacionalnih direktiv (SEVESO, IED, direktive povezane z ravnanjem z odpadki) že poteka na območjih industrijske dejavnosti. Večji izziv pa predstavljajo območja starih bremen (opuščena industrijska in rudarska območja idr.). Trenutno torej poznamo vrste dejavnosti na POO, ni pa izvedena analiza potencialnih onesnaževal, ki jih lahko na teh območjih pričakujemo.
Prostorska razporeditev POO v Sloveniji nakazuje povečano gostoto v urbaniziranih območjih, največje pa so zgostitve na območju Osrednjeslovenske regije, Zasavja in na Dravsko-Ptujskem polju. Razlike so vidne so tudi med urbanim in podeželskim prostorom. V podeželskem prostoru sta prevladujoča vira onesnaženja kmetijstvo in rudarjenje, izkoriščanje mineralnih surovin, medtem ko sta v urbanem okolju najpogostejša industrija ter odlaganje in nasipanje. Regionalna slika strukture po glavnem viru onesnaženja odraža zgodovinski razvoj in aktualno gospodarsko strukturo slovenskih regij. Po številu POO močno izstopata Osrednjeslovenska (183) in Podravska statistična regija (96), medtem ko je bilo v preostalih regijah do sedaj prepoznano občutno manjše število območij (med 19 in 54). V vseh statističnih regijah se na prvih treh mestih (po številu) izmenjujejo območja industrije, odlaganja in nasipanja ter rudarjenja in pridobivanja mineralnih surovin – izjema je Pomurska statistična regija, kjer prevladujejo območja kmetijske dejavnosti (17) (Lampič, et al., 2022a; Lampič, et al., 2022b).
Vezana neposredno na fizično stanje POO je stopnja opuščenosti. Povsem opuščena območja so navadno nevzdrževana in v slabem fizičnem stanju, bolj prisotno je propadanje objektov, različne oblike odlaganja (gradbenih materialov, različnih (nevarnih) odpadkov), zaraščanje idr. V številnih primerih lahko govorimo tudi o neposrednem ogrožanju varnosti in zdravja prebivalcev (npr. območja niso zavarovana, so nevarna zaradi rušenja), hkrati pa so območja tudi vir dodatnih pritiskov na okolje (vode, tla, prst idr.). Posebno velja izpostaviti povsem opuščena industrijska območja, ki niso bila nikoli ustrezno sanirana. Na teh območjih se brez predhodnih raziskav ali postopkov sanacije v zadnjih letih pogosto vzpostavljajo nove dejavnosti, ki zaradi odsotnosti delujočih mehanizmov za reševanje tovrstnih izzivov še vedno predstavljajo stara okoljska bremena (Lampič, et al., 2022a).
V naslednjem koraku bi v sistemu upravljanja s POO morali preveriti dejansko stanje onesnaženosti POO in potrditi oziroma zavreči sum na onesnaženje. Trenutno sistem še ne deluje, smo pa z metodo večkriterijskega vrednotenja za vsa POO ocenili stopnjo občutljivosti okolja in ogroženosti človekovega zdravja ob morebitnem onesnaženju ter jih v nadaljevanju na tej podlagi razvrstili v pet razredov glede na potrebo po prednostni obravnavi. Razvrstitev POO glede na potrebo po prednostni obravnavi je namenjena odločevalcem v procesu izvajanja naslednjih korakov - analiz prisotnosti onesnaževal, načrtovanju in izvajanju ukrepov idr. V 5. razred (nujna prednostna obravnava) smo uvrstili 35 lokacij oziroma 5 % POO. V 4. razred (zelo potrebna prednostna obravnava) smo uvrstili 196 oziroma 29 % POO. Z 248 POO oziroma 37 % je najbolj obsežen 3. razred (zmerno potrebna prednostna obravnava), ki mu s 173 POO (26 %) sledi 2. razred (manj potrebna prednostna obravnava). V 1. razred (ni potrebna prednostna obravnava), ki predstavlja skupino POO z najnižjo stopnjo občutljivosti okolja in ogroženosti človekovega zdravja ob morebitnem onesnaženju ter tako ne zahteva prednostne obravnave, smo uvrstili le 19 lokacij (slabe 3 %) (Lampič, et al., 2022a; Lampič, et al., 2022b).
Cilji povzeti po:
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov za kazalec
Obstoječa Evidenca POO je bila vzpostavljena na podlagi različnih virov in že obstoječih podatkovnih baz (Lampič, et al., 2022a), z evidenco pa upravlja Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo (MOPE). Temelji na gradivih nacionalne evidence t. i. funkcionalno razvrednotenih območij, torej nezadostno izkoriščenih ali zapuščenih območij z vidnim vplivom predhodne rabe in zmanjšano uporabno vrednostjo (Lampič, et al., 2017; Lampič, et at., 2020), katerim so dodana še območja zaprtih komunalnih in industrijskih odlagališč, obrati SEVESO, IED upravljalci idr. znane kritične lokacije v preteklosti onesnaženih območij (Lampič, et al., 2021; Lampič, et al., 2022a).
Zaradi zagotavljanja povezljivosti evidenčne baze so bila vsa območja zarisana po enakem postopku kot poligon v orodju ArcGIS, pri čemer meje območij potekajo po mejah parcel. Za potrebe spremljanja pojava in značilnosti POO spremljamo 62 atributov, ki se nanašajo na identifikacijo POO (ID, ime, status idr.), lokacijo (statistična regija, občina, parcelna številka idr.), značilnosti POO (velikost, stopnja opuščenosti, talno število, varovalni režim idr.), onesnaževanje (vir onesnaženja, onesnaževala), izvajanje ukrepov in monitoringa idr. (Lampič, et al., 2021; Lampič, et al., 2022a).
Opredelitev prednostne obravnave POO temelji na modelnem pristopu, kjer je znotraj štirih kriterijev opredeljenih devet kazalnikov. Na osnovi rezultatov modelne preveritve je mogoče oceniti potrebo po prednostni obravnavi POO na podlagi občutljivosti okolja in ogroženosti človekovega zdravja ob morebitnem onesnaženju. Po metodi večkriterijskega vrednotenja so bili kriteriji obteženi, z modelnim izračunom pa smo območjem pripisali vrednosti in jih uvrstili v enega izmed petih razredov prednostne obravnave (Lampič, et al., 2022a; Lampič, et al., 2022b).
KRITERIJ |
KAZALNIK |
KONČNA UTEŽ KRITERIJA |
prebivalstveni vidik |
število prebivalcev |
0,15 |
delež kmetijskih zemljišč |
||
tla |
dostopnost onesnaževal |
0,31 |
mobilnost onesnaževal |
||
prepustnost kamnin |
||
voda |
oddaljenost od površinskih voda |
0,44 |
poplavno območje |
||
prepustnost kamnin |
||
ohranjanje narave |
ohranjanje narave (Natura 2000 in zavarovana območja) |
0,1 |
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec
Površina evidentiranih POO je izražena v ha (1 ha = 10.000 m2) in je zaokrožena na dve decimalki natančno. Površina in število POO glede na glavni vir onesnaženja je predstavljena v devetih kategorijah (industrija, odlaganje in nasipanje, rudarjenje, pridobivanje mineralnih surovin, kmetijstvo, infrastruktura, skladiščenje, storitev, obramba, zaščita in reševanje ter drugo). Površina in število POO glede na stopnjo opuščenosti je predstavljeno v treh kategorijah (povsem opuščeno, pretežno opuščeno (50–99 % površine), delno opuščeno (do 50 % površine). Število POO glede na potrebo po prednostni obravnavi je predstavljeno v petih kategorijah (nujna, zelo potrebna, zmerno potrebna, manj potrebna in ni potrebna).
Glede na lokacijo posameznega POO je dodan kartografski prikaz POO s prikazom po glavnem viru onesnaženja.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Potencialno onesnažena območja |
število |
Oddelek za geografijo FF UL MOPE |
2022 |
/ |
/ |
junij 2022 |
da |
Opredelitev kazalca
1=globalno, 2=EU, 3=nacionalno
1=uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2=podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3=interni podatki
1=vsaj 10-leten niz podatkov,
2=vsaj 5-leten niz podatkov,
3=manj kot 5-leten niz podatkov
1=uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2=uradni prostorski podatki na nacionalni ravni,
3=obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Drugi viri in literatura