V obdobju 1960-2019 se je srednja višina morja ob slovenski obali zvišala za 11 cm, v povprečju za 1,8 mm/leto oziroma v zadnjih 20 letih v povprečju 4,4 mm/leto. Ocenjuje se, da v zadnjem obdobju poleg globalnega zvišanja srednjih višin morja na povišanje višine morja pogosteje kot običajno vplivajo vremenske razmere v regiji. Ob slovenski obali in v Jadranu se v zadnjih dvajsetih letih višina morja zvišuje hitreje od evropskega in globalnega trenda. V primeru, da bi izostala infrastrukturna prilagajanja, lahko ob koncu stoletja ob podobnem trendu pričakujemo vsakodnevna poplavljanja najnižje ležečih urbanih predelov slovenske obale. Ocenjuje se, da se bo višina morske gladine evropskih morij povišala za 20 do 80 cm. Pogostost poplav bo zato večja za faktor 10 -100.
Kazalec prikazuje spremenljivost povprečnih letnih višin morja v Koprskem zalivu od leta 1960 dalje, najvišjo letno višino morja v Kopru za obdobje 1963-2019, pojavljanje ekstremnih višin morja v Sloveniji v obdobju 1960-2019, pričakovane spremembe relativne morske gladine do leta 2100 ter povečanje pogostosti poplav zaradi pričakovanih sprememb v višini morske gladine do leta 2100.
S kazalcem posredno spremljamo vpliv podnebnih sprememb na gibanje gladine morja. Globalni dvig gladine morja je v največji meri pod vplivom globalnih podnebnih sprememb, vpliva pa tudi na gladino evropskih morij. Evropska gladina morja se spremlja s pomočjo satelitskih meritev, ki odražajo prispevek globalnih podnebnih sprememb, ter s pomočjo meritev na obalnih merilnih postajah. Odražajo lokalno gibanje gladine morja, ki je pomembna za razvoj regionalnih strategij prilagajanja podnebnim spremembam.
Dolgoletni niz višin morja ARSO, Agencija Republike Slovenije za okolje, 2020 (6. 04. 2021)
srednja letna višina [cm] | maks. srednja mesečna višina v letu [cm] | min. srednja mesečna višina v letu [cm] | srednja letna višina [indeks (1960 = 100)] | |
---|---|---|---|---|
1960 | 218,25 | 238 | 190 | 100 |
1961 | 216,25 | 232 | 200 | 99,08 |
1962 | 213,08 | 233 | 199 | 97,63 |
1963 | 219,17 | 237 | 210 | 100,42 |
1964 | 210,50 | 225 | 189 | 96,45 |
1965 | 216,58 | 231 | 208 | 99,24 |
1966 | 219,75 | 236 | 206 | 100,69 |
1967 | 214,17 | 225 | 202 | 98,13 |
1968 | 215,33 | 233 | 205 | 98,66 |
1969 | 214,11 | 226 | 204 | 98,10 |
1970 | 219,67 | 240 | 212 | 100,65 |
1971 | 215,58 | 224 | 201 | 98,78 |
1972 | 214,75 | 220 | 203 | 98,40 |
1973 | 212,58 | 220 | 200 | 97,40 |
1974 | 216,08 | 230 | 204 | 99,01 |
1975 | 212,17 | 221 | 204 | 97,21 |
1976 | 215,17 | 231 | 199 | 98,59 |
1977 | 215,83 | 225 | 204 | 98,89 |
1978 | 217,25 | 227 | 204 | 99,54 |
1979 | 216,25 | 228 | 191 | 99,08 |
1980 | 216,83 | 234 | 204 | 99,35 |
1981 | 217 | 240 | 203 | 99,43 |
1982 | 216,25 | 231 | 205 | 99,08 |
1983 | 215,58 | 226 | 203 | 98,78 |
1984 | 218,08 | 231 | 209 | 99,92 |
1985 | 216,17 | 227 | 209 | 99,05 |
1986 | 217,83 | 230 | 210 | 99,81 |
1987 | 217,67 | 228 | 205 | 99,73 |
1988 | 217,25 | 223 | 211 | 99,54 |
1989 | 210,58 | 223 | 194 | 96,49 |
1990 | 210,67 | 229 | 192 | 96,53 |
1991 | 211,85 | 226,30 | 200,30 | 97,07 |
1992 | 215,84 | 242,80 | 195,20 | 98,90 |
1993 | 216,77 | 236,60 | 195,80 | 99,32 |
1994 | 220,86 | 226,20 | 208,70 | 101,20 |
1995 | 218,61 | 230,10 | 212,20 | 100,16 |
1996 | 220,42 | 238,40 | 206,60 | 100,99 |
1997 | 216,12 | 233,80 | 192,20 | 99,02 |
1998 | 217,03 | 228,50 | 199,50 | 99,44 |
1999 | 218,71 | 226 | 210,90 | 100,21 |
2000 | 219,08 | 240,60 | 203,80 | 100,38 |
2001 | 219,12 | 230,79 | 207,11 | 100,40 |
2002 | 217,39 | 234,53 | 199,91 | 99,61 |
2003 | 216,70 | 227,60 | 201,80 | 99,29 |
2004 | 222 | 234 | 211 | 101,72 |
2005 | 220 | 226 | 208 | 100,80 |
2006 | 223 | 233 | 210 | 102,18 |
2007 | 220,70 | 228 | 212 | 101,12 |
2008 | 221,70 | 233,40 | 198,20 | 101,58 |
2009 | 227,30 | 244 | 219 | 104,15 |
2010 | 234 | 250 | 217 | 107,22 |
2011 | 221 | 229 | 214,70 | 101,26 |
2012 | 222 | 237 | 201 | 101,72 |
2013 | 228 | 241 | 217 | 104,47 |
2014 | 231 | 246 | 220 | 105,84 |
2015 | 223 | 234 | 209 | 102,18 |
2016 | 225 | 236 | 206 | 103,09 |
2017 | 220,40 | 230 | 208 | 100,99 |
2018 | 228 | 245 | 220 | 104,47 |
2019 | 227 | 259 | 212 | 104,01 |
Dolgoletni niz višin morja ARSO, Agencija Republike Slovenije za okolje, 2020 (6. 04. 2021)
najvišja letna višina morja [cm] | |
---|---|
1963 | 314 |
1964 | 313 |
1965 | 323 |
1966 | 352 |
1967 | 327 |
1968 | 330 |
1969 | 394 |
1970 | 325 |
1971 | 310 |
1972 | 320 |
1973 | 314 |
1974 | 308 |
1975 | 331 |
1976 | 325 |
1977 | 320 |
1978 | 318 |
1979 | 356 |
1980 | 361 |
1981 | 330 |
1982 | 361 |
1983 | 316 |
1984 | 326 |
1985 | 326 |
1986 | 345 |
1987 | 309 |
1988 | 305 |
1989 | 320 |
1990 | 311 |
1991 | 333 |
1992 | 327 |
1993 | 340 |
1994 | 310 |
1995 | 334 |
1996 | 329 |
1997 | 330 |
1998 | 320 |
1999 | 319 |
2000 | 321 |
2001 | 311 |
2002 | 325 |
2003 | 305 |
2004 | 342 |
2005 | 322 |
2006 | 316 |
2007 | 326 |
2008 | 372 |
2009 | 338 |
2010 | 342 |
2011 | 321 |
2012 | 335 |
2013 | 350 |
2014 | 328 |
2015 | 318 |
2016 | 343 |
2017 | 317 |
2018 | 343 |
2019 | 372 |
Dolgoletni niz višin morja ARSO, Agencija Republike Slovenije za okolje, 2020 (6. 04. 2021)
število dni/leto, ko je visoka voda presegla 3m [število dni/leto] | |
---|---|
1961 | 3 |
1962 | 7 |
1963 | 11 |
1964 | 5 |
1965 | 10 |
1966 | 9 |
1967 | 6 |
1968 | 8 |
1969 | 7 |
1970 | 6 |
1971 | 4 |
1972 | 2 |
1973 | 2 |
1974 | 3 |
1975 | 3 |
1976 | 4 |
1977 | 1 |
1978 | 5 |
1979 | 15 |
1980 | 5 |
1981 | 11 |
1982 | 7 |
1983 | 8 |
1984 | 10 |
1985 | 3 |
1986 | 4 |
1987 | 6 |
1988 | 1 |
1989 | 2 |
1990 | 7 |
1991 | 3 |
1992 | 16 |
1993 | 9 |
1994 | 5 |
1995 | 7 |
1996 | 16 |
1997 | 16 |
1998 | 7 |
1999 | 10 |
2000 | 12 |
2001 | 8 |
2002 | 10 |
2003 | 3 |
2004 | 16 |
2005 | 3 |
2006 | 6 |
2007 | 4 |
2008 | 14 |
2009 | 25 |
2010 | 31 |
2011 | 2 |
2012 | 20 |
2013 | 19 |
2014 | 24 |
2015 | 10 |
2016 | 11 |
2017 | 5 |
2018 | 15 |
2019 | 31 |
EEA, Global and European sea level rise (6. 04. 2021)
rekonstrukcija višine [mm] | satelitska izmera [mm] | območje negotovosti [mm] | nižja vrednost razpona [mm] | višja vrednost razpona [mm] | |
---|---|---|---|---|---|
1960 | -42,70 | 0 | 6,60 | -49,30 | -36,10 |
1961 | -36,50 | 0 | 6,60 | -43,10 | -29,90 |
1962 | -41,70 | 0 | 6,60 | -48,30 | -35,10 |
1963 | -43,30 | 0 | 6,60 | -49,90 | -36,70 |
1964 | -51,20 | 0 | 6,70 | -57,90 | -44,50 |
1965 | -40 | 0 | 6,70 | -46,70 | -33,30 |
1966 | -45,40 | 0 | 6,60 | -52 | -38,80 |
1967 | -44 | 0 | 6,50 | -50,50 | -37,50 |
1968 | -43,20 | 0 | 6,70 | -49,90 | -36,50 |
1969 | -36,40 | 0 | 7 | -43,40 | -29,40 |
1970 | -38,30 | 0 | 7 | -45,30 | -31,30 |
1971 | -33,10 | 0 | 6,90 | -40 | -26,20 |
1972 | -24 | 0 | 6,90 | -30,90 | -17,10 |
1973 | -30 | 0 | 6,80 | -36,80 | -23,20 |
1974 | -18,10 | 0 | 6,80 | -24,90 | -11,30 |
1975 | -19,70 | 0 | 6,70 | -26,40 | -13 |
1976 | -20,70 | 0 | 6,80 | -27,50 | -13,90 |
1977 | -22,40 | 0 | 6,60 | -29 | -15,80 |
1978 | -16 | 0 | 6,70 | -22,70 | -9,30 |
1979 | -20,90 | 0 | 6,70 | -27,60 | -14,20 |
1980 | -14,90 | 0 | 6,50 | -21,40 | -8,40 |
1981 | -2,50 | 0 | 6,50 | -9 | 4 |
1982 | -8,30 | 0 | 6,30 | -14,60 | -2 |
1983 | 0,10 | 0 | 6,50 | -6,40 | 6,60 |
1984 | -0,80 | 0 | 6,30 | -7,10 | 5,50 |
1985 | -11,10 | 0 | 6,30 | -17,40 | -4,80 |
1986 | -10,50 | 0 | 6,30 | -16,80 | -4,20 |
1987 | -9,90 | 0 | 6,20 | -16,10 | -3,70 |
1988 | -5,20 | 0 | 6,30 | -11,50 | 1,10 |
1989 | -0,70 | 0 | 6,40 | -7,10 | 5,70 |
1990 | 0,70 | 0 | 6,30 | -5,60 | 7 |
1991 | 3,80 | 0 | 6,30 | -2,50 | 10,10 |
1992 | 6,60 | 0 | 6,40 | 0,20 | 13 |
1993 | 2,10 | 0,20 | 6,40 | -4,30 | 8,50 |
1994 | 5,50 | 1,50 | 6,40 | -0,90 | 11,90 |
1995 | 10,70 | 4,50 | 6,40 | 4,30 | 17,10 |
1996 | 14,40 | 10,10 | 6,40 | 8 | 20,80 |
1997 | 22,60 | 14,80 | 6,50 | 16,10 | 29,10 |
1998 | 15 | 20,70 | 6,60 | 8,40 | 21,60 |
1999 | 21,70 | 20,90 | 6,70 | 15 | 28,40 |
2000 | 22,60 | 23,70 | 6,60 | 16 | 29,20 |
2001 | 27,10 | 28,40 | 6,50 | 20,60 | 33,60 |
2002 | 26,10 | 32,10 | 6,70 | 19,40 | 32,80 |
2003 | 35,10 | 34,10 | 6,90 | 28,20 | 42 |
2004 | 34,50 | 36,40 | 7,20 | 27,30 | 41,70 |
2005 | 34,10 | 40,10 | 7,30 | 26,80 | 41,40 |
2006 | 35,60 | 41,70 | 7,40 | 28,20 | 43 |
2007 | 39,10 | 42 | 8 | 31,10 | 47,10 |
2008 | 49 | 47,30 | 8,40 | 40,60 | 57,40 |
2009 | 55,50 | 52,30 | 8,80 | 46,70 | 64,30 |
2010 | 53,60 | ||||
2011 | 53,40 | ||||
2012 | 64,10 | ||||
2013 | 66,60 |
EEA, Global and European sea level rise (6. 04. 2021)
Po scenariju RCP4.5.
EEA, Global and European sea level rise (6. 04. 2021)
Po scenariju RCP4.5.
• Seznanjanje upravljavcev z namenom boljšega prilagajanja na predvidene spremembe;
• zgodnje zaznavanje trenutnih in dolgoročnih odstopanj višin morja, kar bo izboljšalo napovedovanje in opozarjanje pred izjemnimi hidrološkimi pojavi na morju.
Evropska unija je sprejela Strategijo EU za prilagajanje podnebnim spremembam. Ta vsebuje ukrepe, kot na primer: gradnja infrastrukture za obrambo pred poplavami, manjša poraba vode, prilagoditev gradbenih predpisov, razvoj poljščin, ki so odpornejše na sušo. Vsaka država članica mora do leta 2017 pripraviti svojo strategijo za prilagajanje podnebnim spremembam.
V Koprskem zalivu opazujemo spremenljivost višine morja od leta 1960. Merilno mesto je namenjeno predvsem spremljanju in napovedovanju poplavnih višin morja, daljši časovni nizi in analiza vplivnih parametrov pa dajejo vpogled tudi v učinek podnebnih sprememb.
Srednja letna višina morja se je v opazovanem obdobju gibala med 211 in 232 cm. Največji odmik od srednje vrednosti za dolgoletno obdobje 1960–2019, ki znaša 218 cm, je bil 16 cm leta 2010.
Zaradi značilne dinamike Jadranskega morja in geografske lege merilne postaje Koper v njegovem severnem delu lahko ugotavljamo, da je zviševanje gladine morja ob slovenski obali tudi posledica pogostosti vremenskih sprememb. Pri globalni oceni se sicer večji delež zviševanja gladine pripisuje raztezanju morij zaradi njihove povišane temperature in taljenju ledenikov.
Ekstremne višine morja povzročajo ob slovenski obali padanje zračnega pritiska, močni južni vetrovi in predvsem resonanca vremenskih vplivnih parametrov z lastnim dolgoperiodičnim 23-urnim valovanjem Jadranskega morja (seischi).
V opazovanem obdobju je višina morja več kot 533-krat dosegla ali presegla točko poplavljanja (300 cm). Največja izmerjena višina morja je bila 394 cm. Poplave so večinoma v jesensko-zimskih mesecih, občasno tudi v spomladanskih, povprečno devetkrat letno in največ 31-krat v letu. Pogosto se ob neugodnih vremenskih razmerah število prekoračitev višine 300 cm poveča zaradi lastnega dolgoperiodičnega valovanja morja, ki se v obliki dušenega nihanja lahko pojavlja več dni po pričetku vremenske motnje.
Zvišanje gladine morja zaradi podnebnih sprememb zahteva raznovrstno prilagajanje. Urbana slovenska obala je delno prilagojena na sedanje poplavne razmere in napovedi nadaljnjega zviševanja gladine.
Odvisno od različnih scenarijev podnebnih sprememb in regionalnih razlik se bo morska gladina morij po svetu dvignila za od 20 cm do 80 cm do leta 2100 (EEA, 2016). Enako velja tudi za Evropska morja. Regionalne razlike je težko napovedovati, saj je dvig gladine morja odvisen od gostote in slanosti morja, morskih tokov, lokalnih sprememb v Zemljinem gravitacijskem polju, vertikalnih premikov kopnega in atmosferskih neviht. Zaradi dviganja površja Skandinavskega polotoka se bo relativna morska gladina Baltskega morja in severnega Atlantika. Po scenariju RCP 4.5 se bo gladina Sredozemskega morja zvišala za 40-50 cm, Jadranskega pa približno 10 cm manj.
Pogostost poplav se bo do leta 2100 povečala za faktor 10 na večini lokaciji v Evropi, pa tja do faktorja 100 ali celo 1000 na nekaterih evropskih lokacijah. Največjo spremembo v pogostosti poplav pričakujemo na Atlantski obali Španije in Portugalske, najmanjše na obalah Baltskega morja, sej se bo relativna morska gladina tam celo znižala. Na obalah Jadranskega morja naj bi se pogostost poplav povečala za faktor 26-50. V splošnem velja, da povečanje morske gladina za 10 cm, poveča pogostost poplav za faktor 10.
Cilji povzeti po: Strategiji EU za prilagajanje podnebnim spremembam.
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov: Zvezne meritve so opravljene na merilni postaji Koper, podlaga za izračun kazalca (letna povprečja) pa so urne vrednosti višin morja. Podatki so pridobljeni skladno z mednarodnimi standardi. Leta 2005 so bili podatki in tudi merilna mreža prenovljeni v sklopu projekta EU FP5 ESEAS RI.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec:
Standardne metode izračuna povprečnih letnih višin morja so opisane v priročnikih Medvladne oceanografske komisije (IOC - Intergovernmental Oceanographic Commision) Manuals and guides No. 14: Volumes I-III. Podatki so v izmenjavi PSMSL.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Povprečna letna višina morja na merilni postaji Koper |
cm |
Dolgoletni niz višin morja ARSO, Agencija Republike Slovenije za okolje, 2021 |
1960-2019 |
Z objavo publikacije Višina in temperatura morja |
Letno |
6.4.2021 |
da |
Najvišja letna višina morja, Slovenija (merilna postaja Koper) |
1963-2019 |
||||||
Pojavljanje ekstremnih višin morja |
število dni/leto |
1961-2019 |
Opredelitev kazalca
1 = globalno,
2 = EU,
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov,
2 = vsaj 5leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Drugi podatki
Metodologija zbiranja podatkov: psmsl.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: psmsl.
Podatkovni viri: arhiv psmsl.
Opredelitev kazalca
1 = globalno,
2 = EU,
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov,
2 = vsaj 5leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni