Raba primarne energije je leta 2023 znašala 6.071 ktoe in se je v primerjavi z letom prej zmanjšala za 4,1 %. Zmanjšanje je posledica zmanjšanja rabe končne energije, medtem ko je bila proizvodnja električne energije v primerjavi z letom 2022, predvsem zaradi boljših hidroloških razmer, večja. Raba primarne energije je bila od indikativne ciljne vrednosti za leto 2023 iz NEPN 2020 nižja za 604 ktoe (- 9 %), od vrednosti iz NEPN 2024 pa za 364 ktoe (- 5,6 %). Indikativna letna vrednost je bila tako dosežena. V strukturi rabe primarne energije so tudi leta 2023 še naprej prevladovala tekoča goriva (34,9 %), sledili so jedrska energija (24,0 %), obnovljivi viri energije (19,6 %), trdna goriva (11,8 %) in zemeljski plin (10,8 %). Zmanjšanje rabe primarne energije v letu 2023 glede na leto 2005 je bilo v Sloveniji z 20 % primerljivo s tistim iz EU-27, kjer je bilo zmanjšanje 19-odstotno.
Kazalec prikazuje rabo primarne energije, ki je definirana kot količina energije, ki je potrebna za zadostitev potreb po energiji v državi, brez neenergetske rabe in rabe energije okolje, kar je skladno z definicijo iz Direktive o energetski učinkovitosti (EED). Izračunana je kot vsota celotne rabe energije v obliki trdnih, tekočih in plinastih goriv, jedrskega goriva, obnovljivih virov energije (OVE) ter odpadkov in neto uvoza električne energije, brez upoštevanja rabe energije za neenergetsko rabo in rabe energije okolja. Kazalec je lahko prikazan v relativnih (delež posameznih goriv v rabi primarne energije) ali absolutnih enotah (tisoč ton naftnega ekvivalenta (ktoe)). Za pretvorbo iz masnih enot se uporabljajo kurilne vrednosti posameznih goriv.
Analiza rabe primarne energije po gorivih ob upoštevanju različnega okoljskega odtisa goriv omogoča oceno vpliva rabe energije na okolje. Raba fosilnih goriv povzroča izpuste toplogrednih plinov (TGP) in onesnaževal zraka, pri čemer so izpusti pri rabi zemeljskega plina občutno nižji kot pri rabi premoga. Poleg tega sta pridobivanje in transport fosilnih goriv pomembna elementa obremenjevanja okolja. Raba fosilnih goriv je omejena tudi z zalogami. Raba jedrske energije ne povzroča izpustov TGP ali onesnaževal zraka, problematična pa je zaradi jedrskih odpadkov in nevarnosti nesreč. Okolje z vidika izpustov najmanj obremenjuje raba OVE, še vseeno pa lahko raba obnovljive energije vpliva na ekosistem ali pokrajino, iz česar izhaja, da na okolje vpliva raba energije katerekoli vrste. Zmanjšanje vpliva je mogoče doseči s spremembo strukture goriv, predvsem pa z nižjo rabo energije, h kateri lahko pomembno pripomoreta tako učinkovitejša raba energije kot tudi zmanjšanje potreb po energiji.
SiStat, Statistični urad Republike Slovenije, 2023; Institut Jožef Stefan, 2023
Trdna goriva [ktoe] | Tekoča goriva [ktoe] | Plinasta goriva [ktoe] | Jedrska energija [ktoe] | OVE [ktoe] | Industrijski odpadki [ktoe] | Električna energija [ktoe] | Raba primarne energije [ktoe] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 1358,45 | 2386,71 | 708,09 | 1240,52 | 900,35 | 0,33 | -113,59 | 6480,86 |
2001 | 1447,74 | 2365,81 | 735,76 | 1369,76 | 981,95 | 0,19 | -152,36 | 6748,85 |
2002 | 1545,15 | 2298,60 | 721,92 | 1440,37 | 835,31 | 0,07 | -97,51 | 6743,92 |
2003 | 1462,57 | 2324,99 | 783,78 | 1356,73 | 865,49 | 6,38 | 14,10 | 6814,03 |
2004 | 1508,66 | 2346,49 | 787,85 | 1422,39 | 956,78 | 10,37 | -65,00 | 6967,54 |
2005 | 1506,37 | 2395,51 | 803,15 | 1533,13 | 1010,00 | 12,96 | -27,89 | 7233,23 |
2006 | 1545,79 | 2462,72 | 786,14 | 1445,58 | 941,82 | 15,95 | 3,80 | 7201,80 |
2007 | 1575,67 | 2428,22 | 783,74 | 1483,88 | 986,58 | 12,78 | 19,62 | 7290,50 |
2008 | 1523,80 | 2827,74 | 782,09 | 1634,49 | 1086,36 | 14,52 | -137,54 | 7731,47 |
2009 | 1419,90 | 2489,21 | 740,62 | 1495,35 | 1106,76 | 19,78 | -263,02 | 7008,59 |
2010 | 1449,93 | 2435,87 | 783,31 | 1473,98 | 1149,42 | 23,28 | -182,29 | 7133,51 |
2011 | 1465,07 | 2468,36 | 732,79 | 1619,31 | 1063,01 | 29,33 | -117,97 | 7259,90 |
2012 | 1389,78 | 2415,81 | 705,35 | 1440,35 | 1086,56 | 31,83 | -89,32 | 6980,37 |
2013 | 1350,00 | 2247,47 | 687,42 | 1380,86 | 1189,71 | 34,71 | -110,86 | 6779,31 |
2014 | 1042,81 | 2192,16 | 621,15 | 1659,67 | 1225,74 | 43,20 | -235,80 | 6548,94 |
2015 | 1061,26 | 2174,11 | 659,11 | 1471,71 | 1086,40 | 43,04 | -4,13 | 6491,50 |
2016 | 1141,28 | 2283,02 | 698,82 | 1488,97 | 1139,04 | 44,82 | -101,18 | 6694,77 |
2017 | 1133,01 | 2303,64 | 733,03 | 1637,69 | 1075,43 | 51,09 | -44,34 | 6889,54 |
2018 | 1123,61 | 2311,91 | 718,84 | 1505,10 | 1128,23 | 60,42 | -43,18 | 6804,94 |
2019 | 1058,47 | 2220,64 | 729,79 | 1516,78 | 1119,40 | 63,99 | -27,39 | 6681,68 |
2020 | 1012,84 | 1874,18 | 730,00 | 1655,27 | 1147,91 | 59,28 | -172,24 | 6307,25 |
2021 | 930,20 | 2052,20 | 769,13 | 1486,74 | 1207,43 | 57,13 | -23,25 | 6479,58 |
2022 | 741,82 | 2274,17 | 678,09 | 1460,57 | 995,05 | 57,05 | 124,33 | 6331,06 |
2023 | 719,30 | 2119,45 | 654,83 | 1459,91 | 1188,44 | 58,76 | -129,47 | 6071,22 |
SiStat, Statistični urad Republike Slovenije 2023; Institut Jožef Stefan, 2023
Trdna goriva [ktoe] | Tekoča goriva [ktoe] | Plinasta goriva [ktoe] | Jedrska energija [ktoe] | OVE [ktoe] | Industrijski odpadki [ktoe] | Električna energija [ktoe] | Skupna raba energije [ktoe] | Trdna goriva [Indeks (2000 = 100)] | Tekoča goriva [Indeks (2000 = 100)] | Plinasta goriva [Indeks (2000 = 100)] | Jedrska energija [Indeks (2000 = 100)] | OVE [Indeks (2000 = 100)] | Skupna raba primarne energije [Indeks (2000 = 100)] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2000 | 1358,45 | 2386,71 | 708,09 | 1240,52 | 900,35 | 0,33 | -113,59 | 6480,86 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
2001 | 1447,74 | 2365,81 | 735,76 | 1369,76 | 981,95 | 0,19 | -152,36 | 6748,85 | 106,57 | 99,12 | 103,91 | 110,42 | 109,06 | 104,14 |
2002 | 1545,15 | 2298,60 | 721,92 | 1440,37 | 835,31 | 0,07 | -97,51 | 6743,92 | 113,74 | 96,31 | 101,95 | 116,11 | 92,78 | 104,06 |
2003 | 1462,57 | 2324,99 | 783,78 | 1356,73 | 865,49 | 6,38 | 14,10 | 6814,03 | 107,66 | 97,41 | 110,69 | 109,37 | 96,13 | 105,14 |
2004 | 1508,66 | 2346,49 | 787,85 | 1422,39 | 956,78 | 10,37 | -65,00 | 6967,54 | 111,06 | 98,31 | 111,26 | 114,66 | 106,27 | 107,51 |
2005 | 1506,37 | 2395,51 | 803,15 | 1533,13 | 1010,00 | 12,96 | -27,89 | 7233,23 | 110,89 | 100,37 | 113,43 | 123,59 | 112,18 | 111,61 |
2006 | 1545,79 | 2462,72 | 786,14 | 1445,58 | 941,82 | 15,95 | 3,80 | 7201,80 | 113,79 | 103,18 | 111,02 | 116,53 | 104,61 | 111,12 |
2007 | 1575,67 | 2428,22 | 783,74 | 1483,88 | 986,58 | 12,78 | 19,62 | 7290,50 | 115,99 | 101,74 | 110,68 | 119,62 | 109,58 | 112,49 |
2008 | 1523,80 | 2827,74 | 782,09 | 1634,49 | 1086,36 | 14,52 | -137,54 | 7731,47 | 112,17 | 118,48 | 110,45 | 131,76 | 120,66 | 119,30 |
2009 | 1419,90 | 2489,21 | 740,62 | 1495,35 | 1106,76 | 19,78 | -263,02 | 7008,59 | 104,52 | 104,29 | 104,60 | 120,54 | 122,92 | 108,14 |
2010 | 1449,93 | 2435,87 | 783,31 | 1473,98 | 1149,42 | 23,28 | -182,29 | 7133,51 | 106,73 | 102,06 | 110,62 | 118,82 | 127,66 | 110,07 |
2011 | 1465,07 | 2468,36 | 732,79 | 1619,31 | 1063,01 | 29,33 | -117,97 | 7259,90 | 107,85 | 103,42 | 103,49 | 130,53 | 118,07 | 112,02 |
2012 | 1389,78 | 2415,81 | 705,35 | 1440,35 | 1086,56 | 31,83 | -89,32 | 6980,37 | 102,31 | 101,22 | 99,61 | 116,11 | 120,68 | 107,71 |
2013 | 1350,00 | 2247,47 | 687,42 | 1380,86 | 1189,71 | 34,71 | -110,86 | 6779,31 | 99,38 | 94,17 | 97,08 | 111,31 | 132,14 | 104,61 |
2014 | 1042,81 | 2192,16 | 621,15 | 1659,67 | 1225,74 | 43,20 | -235,80 | 6548,94 | 76,76 | 91,85 | 87,72 | 133,79 | 136,14 | 101,05 |
2015 | 1061,26 | 2174,11 | 659,11 | 1471,71 | 1086,40 | 43,04 | -4,13 | 6491,50 | 78,12 | 91,09 | 93,08 | 118,64 | 120,66 | 100,16 |
2016 | 1141,28 | 2283,02 | 698,82 | 1488,97 | 1139,04 | 44,82 | -101,18 | 6694,77 | 84,01 | 95,66 | 98,69 | 120,03 | 126,51 | 103,30 |
2017 | 1133,01 | 2303,64 | 733,03 | 1637,69 | 1075,43 | 51,09 | -44,34 | 6889,54 | 83,40 | 96,52 | 103,52 | 132,02 | 119,45 | 106,31 |
2018 | 1123,61 | 2311,91 | 718,84 | 1505,10 | 1128,23 | 60,42 | -43,18 | 6804,94 | 82,71 | 96,87 | 101,52 | 121,33 | 125,31 | 105,00 |
2019 | 1058,47 | 2220,64 | 729,79 | 1516,78 | 1119,40 | 63,99 | -27,39 | 6681,68 | 77,92 | 93,04 | 103,07 | 122,27 | 124,33 | 103,10 |
2020 | 1012,84 | 1874,18 | 730,00 | 1655,27 | 1147,91 | 59,28 | -172,24 | 6307,25 | 74,56 | 78,53 | 103,10 | 133,43 | 127,50 | 97,32 |
2021 | 930,20 | 2052,20 | 769,13 | 1486,74 | 1207,43 | 57,13 | -23,25 | 6479,58 | 68,48 | 85,98 | 108,62 | 119,85 | 134,11 | 99,98 |
2022 | 741,82 | 2274,17 | 678,09 | 1460,57 | 995,05 | 57,05 | 124,33 | 6331,06 | 54,61 | 95,28 | 95,76 | 117,74 | 110,52 | 97,69 |
2023 | 719,30 | 2119,45 | 654,83 | 1459,91 | 1188,44 | 58,76 | -129,47 | 6071,22 | 52,95 | 88,80 | 92,48 | 117,69 | 132,00 | 93,68 |
Eurostat, 2022
Trdna goriva [ktoe] | Tekoča goriva [ktoe] | Plinasta goriva [ktoe] | Jedrska energija [ktoe] | OVE [ktoe] | Industrijski odpadki [ktoe] | Električna energija [ktoe] | Toplota [ktoe] | Skupna raba primarne energije [ktoe] | Trdna goriva [%] | Tekoča goriva [%] | Plinasta goriva [%] | Jedrska energija [%] | OVE [%] | Industrijski odpadki [%] | Električna energija [%] | Toplota [%] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SI2000 | 1305,95 | 2413,81 | 825,58 | 1228,12 | 901,03 | 0,33 | -113,59 | 0 | 6561,24 | 19,90 | 36,79 | 12,58 | 18,72 | 13,73 | 0,01 | -1,73 | 0 |
SI2005 | 1538,43 | 2580,58 | 928,83 | 1517,80 | 1014,63 | 10,72 | -27,95 | 0 | 7563,03 | 20,34 | 34,12 | 12,28 | 20,07 | 13,42 | 0,14 | -0,37 | 0 |
SI2010 | 1453,38 | 2602,94 | 862,83 | 1335,24 | 1162,90 | 18,61 | -182,29 | 0 | 7253,61 | 20,04 | 35,88 | 11,89 | 18,41 | 16,04 | 0,26 | -2,51 | 0 |
SI2015 | 1067,89 | 2288,85 | 664,32 | 1332,20 | 1119,08 | 37,59 | -4,13 | 0 | 6505,80 | 16,43 | 35,22 | 10,22 | 20,50 | 17,12 | 0,58 | -0,06 | 0 |
SI2020 | 1020,15 | 2009,26 | 735,55 | 1496,85 | 1194,98 | 57,20 | -172,24 | 0 | 6341,74 | 15,86 | 35,24 | 10,94 | 20,45 | 17,00 | 0,92 | -0,41 | 0 |
SI2022 | 747,94 | 2378,67 | 683,54 | 1336,55 | 1053,55 | 53,82 | 124,33 | 0 | 6378,40 | 16,09 | 31,69 | 11,60 | 23,61 | 18,83 | 0,90 | -2,72 | 0 |
SI2023 | 725,12 | 2202,69 | 659,42 | 1317,60 | 1248,44 | 56,14 | -129,47 | 0 | 6079,93 | 14,29 | 33,49 | 11,84 | 20,66 | 19,23 | 0,84 | -0,36 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
EU-272000 | 287919,02 | 579848,36 | 308597,41 | 222051,38 | 96362,75 | 2364,06 | 760,75 | 254,63 | 1498158,36 | 19,22 | 38,70 | 20,60 | 14,82 | 6,43 | 0,16 | 0,05 | 0,02 |
EU-272005 | 286345,51 | 598624,31 | 359711,10 | 236774,26 | 119921,76 | 1253,46 | 632,41 | 529,87 | 1603792,67 | 17,85 | 37,33 | 22,43 | 14,76 | 7,48 | 0,08 | 0,04 | 0,03 |
EU-272010 | 259712,18 | 538857,99 | 362842,31 | 219620,72 | 174007,36 | 3504,38 | 421,27 | 703,74 | 1559669,93 | 16,66 | 34,57 | 23,27 | 14,09 | 11,12 | 0,22 | 0,03 | 0,05 |
EU-272015 | 248140,72 | 491451,00 | 296080,56 | 203781,65 | 204904,08 | 4236,03 | -573,96 | 954,44 | 1448974,53 | 17,13 | 33,94 | 20,44 | 14,07 | 14,08 | 0,29 | -0,04 | 0,07 |
EU-272020 | 154166,87 | 437074,23 | 327021,33 | 175176,13 | 239400,73 | 4926,98 | 1200,54 | 1106,62 | 1340073,43 | 12,80 | 34,44 | 22,98 | 13,45 | 15,91 | 0,33 | 0,02 | 0,07 |
EU-272022 | 175973,32 | 472582,73 | 294206,61 | 155481,43 | 249390,21 | 4976,09 | 1114,52 | 895,80 | 1354620,72 | 11,51 | 32,62 | 24,40 | 13,07 | 17,85 | 0,37 | 0,09 | 0,08 |
EU-272023 | 137905,08 | 465224,71 | 272603,12 | 157950,62 | 260692,35 | 4909,74 | -38,30 | 726,73 | 1299974,05 | 12,41 | 32,39 | 23,92 | 13,13 | 17,69 | 0,35 | 0,04 | 0,08 |
Obvezujoči cilj Slovenije na področju energetske učinkovitosti do leta 2020 je bil, da raba primarne energije tega leta ne bo presegla 7.125 ktoe. Cilj je bil določen v Akcijskem načrtu za učinkovito rabo energije (AN URE) iz leta 2015. Njegova podlaga je bil 3. člen EED iz leta 2012, v skladu s katerim si je morala vsaka država članica EU na področju energetske učinkovitosti določiti okvirni nacionalni cilj, ki je temeljil na rabi primarne ali končne energije, na prihranku primarne ali končne energije ali na energetski intenzivnosti.
Leta 2018 je bila sprejeta prenovljena Direktiva o energetski učinkovitosti, s katero je bil na ravni EU za leto 2030 sprejet cilj najmanj 32,5-odstotnega povečanja energetske učinkovitosti glede na referenčni scenarij iz leta 2007 oz. omejitev rabe primarne energije na 1.273 Mtoe (za EU-28). Skladno s tem si je Slovenija v Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu iz leta 2020 (NEPN 2020) za indikativni cilj zadala, da raba primarne energije leta 2030 ne bo presegla 6.356 ktoe. NEPN 2020 vključuje tudi ocenjeni začrtani potek rabe primarne energije do leta 2030 po letih. Obvezujoči cilj na področju energetske učinkovitosti si je Slovenija zastavila na ravni rabe končne energije (za podrobnosti glej kazalec EN10 Raba končne energije po sektorjih).
Z namenom okrepitve prizadevanj za prehod v nizkoogljično družbo v okviru svežnja predlogov predpisov Pripravljeni na 55 (»Fit for 55«) in načrta REPowerEU je bila pripravljena in leta 2023 tudi sprejeta ponovno prenovljena EED. Z njo je na ravni EU predvideno povečanje energetske učinkovitosti za 11,7 % v primerjavi s projekcijami referenčnega scenarija iz leta 2020. Raba primarne energije naj leta 2030 ne bi presegla 992,5 Mtoe. V skladu s tem okvirnim ciljem, si je Slovenija v posodobitvi NEPN iz leta 2024 (NEPN 2024) zastavila, da raba primarne energije leta 2030 ne bo presegla 5.980 ktoe. Podobno kot NEPN 2020, tudi NEPN 2024 vključuje ocenjeni začrtani potek rabe primarne energije do leta 2030 po letih.
Raba primarne energije je leta 2022 znašala 6.331 ktoe in se je glede na leto 2021 zmanjšala za 2,3 %. Leto kasneje, leta 2023, je bila 6.071 ktoe oz. 4,1 % nižja kot v predhodnem letu. Trendi rabe primarne energije sicer, z nekaj odstopanji, približno sledijo trendom rabe končne energije; tudi ta se je leta 2023 v primerjavi z letom 2022 zmanjšala (za podrobnosti glej kazalec EN10 Raba končne energije po sektorjih). V preteklosti je bil trend rabe primarne energije v obdobju 2000‒2008 naraščajoč. Leta 2008 je raba primarne energije znašala 7.731 ktoe, kar je 19 % več kot leta 2000 in največ v opazovanem obdobju. Od leta 2008 je bil trend do leta 2015 padajoč, nato pa se je raba primarne energije najprej v dveh letih povečala za 6 %, v naslednjih treh letih zmanjšala za 8 %, nato pa leta 2021 ponovno povečala, predvsem zaradi okrevanja gospodarstva po pandemiji koronavirusa in hladnejšega leta 2021. V letih 2022 in 2023 se je raba primarne energije ponovno zmanjšala. Proizvodnja električne energije se je leta 2023 glede na leto prej povečala za 17 %, predvsem zaradi večje proizvodnje hidroelektrarn kot posledice boljših hidroloških razmer.
Raba primarne energije je bila od indikativne ciljne vrednosti za leto 2023 iz NEPN 2020 nižja za 604 ktoe (- 9 %), od vrednosti iz NEPN 2024 pa za 364 ktoe (- 5,6 %). Indikativna letna vrednost je bila tako dosežena. Indikativno ciljno vrednost za leto 2030 iz NEPN 2020 je raba primarne energije že presegla, manjša je bila za 285 ktoe (- 4,5 %). Za novim indikativnim ciljem iz NEPN 2024 je raba primarne energije zaostajala za 91 ktoe (1,5 %).
V strukturi rabe primarne energije so tudi leta 2023 še naprej prevladovala tekoča goriva (34,9 %), sledili so jedrska energija (24,0 %), obnovljivi viri energije (19,6 %), trdna goriva (11,8 %) in zemeljski plin (10,8 %). Neto uvoz električne energije je predstavljal – 2,1 % rabe primarne energije (več električne energije je bilo izvožene kot uvožene).
Poraba trdnih goriv se je v obdobju 2000–2023 zmanjšala za 47,1 %, tekočih goriv za 11,2 %, zemeljskega plina pa za 7,5 %. Raba trdnih goriv se je zmanjšala predvsem zaradi prenehanja obratovanja nekaterih enot termoelektrarn, v leta 2022 tudi zaradi težav pri zagotavljanju domačega premoga za proizvodnjo električne energije. Poraba tekočih goriv se je, kljub povečanju porabe pogonskih goriv v prometu za 43 %, zmanjšala zaradi približno enakovrednega zmanjšanja porabe tekočih goriv v vseh ostalih sektorjih. Zmanjšanje porabe zemeljskega plina pa je predvsem posledica velikega zmanjšanja porabe v industriji v letih 2022 in 2023; poraba se je leta 2023 glede na leto 2021 zmanjšala za petino. V opazovanem obdobju je bila poraba fosilnih goriv največja leta 2008 (5.134 ktoe), najmanjša pa leta 2023 (3.494 ktoe). V obdobju 2010‒2023 se je raba fosilnih goriv zmanjšala za 25,2 %, a predvsem na račun zmanjšanja za 17,4 % v obdobju do leta 2014.
Letna raba jedrske energije se po letu 2004 giblje med 1.400 in 1.650 ktoe, z opaznejšimi večjimi nihanji zaradi rednih vzdrževalnih del. Leta 2023 je bila raba jedrske energije za 17,7 % višja kot leta 2000, glede na leto 2010 pa se je malenkostno zmanjšala, za 1 %. Raba obnovljivih virov energije (OVE), brez rabe energije okolja, se je v obdobju 2000‒2023 povečala za slabo tretjino. Glede na leto 2010 se je ta raba OVE povečala za 3,4 %, pri čemer se je raba hidroenergije, ki je odvisna od hidroloških razmer, povečala za 11,1 %, raba ostalih OVE (lesna biomasa, sončna energije itd.) pa se je celo malenkostno zmanjšala.
Zaradi razlik v rasti porabe posameznih energentov so se spremenili tudi deleži v rabi primarne energije. Leta 2023 je bil delež plinastih goriv glede na leto 2005, ki se uporablja za izhodiščno leto za cilje za izpuste snovi, skoraj enak, manjši le za 0,3 odstotne točke. Deleža tekočih goriv in jedrske energije sta se povečala za 1,8 oz. 2,9 odstotne točke, močno pa se je zmanjšal delež trdnih goriv, za 9 odstotnih točk. Delež OVE se je povečal za 5,6 odstotnih točk. Od leta 2010 se je ta delež povečal za 3,5 odstotne točke, kar kaže na to, da je zamenjava fosilnih goriv z obnovljivimi (pre)počasna. Za doseganje zavez Slovenije na področju OVE je sicer pomembnejši delež OVE v bruto končni rabi energije (za podrobnosti glej kazalec EN24 Delež obnovljivih virov v bruto končni rabi energije).
Zmanjševanje deleža fosilnih, še zlasti trdnih goriv v rabi primarne energije je pomembno tudi zato, ker prispeva k zmanjševanju izpustov CO2. Spreminjanje strukture rabe primarne energije v smeri nižjega vpliva na okolje in s tem nižjih izpustov CO2 je pričakovati tudi v prihodnje. Z NEPN 2020 so predvideni postopno opuščanje rabe premoga, in sicer zmanjšanje porabe za vsaj 30 % do leta 2030, prepoved prodaje in vgradnje novih kotlov na kurilno olje od leta 2023 dalje, ukrep je v skladu z Zakonom o spodbujanju rabe OVE (ZSROVE)*1 že uveljavljen, ter povečanje deleža OVE v končni rabi na vsaj 27 % do leta 2030. Med indikativnimi cilji do leta 2030 je tudi 10-odstotni delež metana, obnovljivega in nizkoogljičnega, ter vodika v prenosnem in distribucijskem plinskem omrežju. Zamenjava tekočih goriv v sektorju promet ostaja v okviru zmanjševanja rabe fosilnih goriv še naprej največji izziv, medtem ko je na področju porabe plinastih goriv v industriji, ki v skupni porabi plinastih goriv predstavlja največji delež, 58 % leta 2023, v zadnjih dveh letih prišlo do znatnega zmanjšanja. V NEPN 2024 se nekateri od navedenih ciljev še dodatno zaostrujejo. Pri proizvodnji električne energije je predvideno prenehanje obratovanja premogovnih enot najkasneje do leta 2033 po načelih pravičnega prehoda, povečanje deleža OVE v končni rabi energije pa na vsaj 33 % do leta 2030. Med indikativnimi cilji je vključeno tudi postopno razogljičenje sektorjev energetsko intenzivne industrije, ki jih je težko razogljičiti (angl. hard to abate sectors).
Raba primarne energije se je v vseh opazovanih obdobjih zmanjševala tako v EU-27 kot tudi v Sloveniji. V obdobjih 2005‒2023, 2010‒2023, 2015‒2023 in 2020‒2023 je bilo zmanjšanje rabe primarne energije v Sloveniji primerljivo s tistim v EU-27, glede na leto 2000 pa je bilo leta 2023 zmanjšanje v EU-27 13-odstotno, v Sloveniji pa 7-odstotno. V strukturi rabe primarne energije v EU-27 in Sloveniji so bili leta 2023 deleži trdnih goriv, tekočih goriv in OVE primerljivi, medtem ko je bil delež jedrske energije v Sloveniji znatno višji, plinastih goriv pa znatno nižji kot v EU-27.
Opomba:
*1 Ur. l. RS, št. 121/21, 189/21 in 121/22 – ZUOKPOE in 102/24
Cilji povzeti po:
Za leto 2020 so cilji povzeti po Nacionalnem akcijskem načrtu za energetsko učinkovitost za obdobje 2014‒2020 oz. Nacionalnem akcijskem načrtu za energetsko učinkovitost za obdobje 2017‒2020 in Direktivi (2012/27/EU) o energetski učinkovitosti.
Cilji za leto 2030 so povzeti po Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu Republike Slovenije ter Uredbi (EU) 2018/1999 o upravljanju energetske unije in podnebnih ukrepov in Direktivi (EU) 2018/2002 o spremembi Direktive 2012/27/EU o energetski učinkovitosti. Dodatno so za leto 2030 navedeni tudi že cilji povzeti po Osnutku predloga posodobitve Celovitega nacionalnega energetskega in podnebnega načrta Republike Slovenije in Direktive (EU) 2023/1791 o energetski učinkovitosti in spremembi Uredbe (EU) 2023/955 (prenovitev), ki še niso potrjeni.
Cilji na področju izpustov toplogrednih plinov so zajeti v kazalcih PB03 Izpusti toplogrednih plinov in PO01 Letni izpusti TGP po Uredbi (EU) 2023/857.
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
Uporabljeni so bili podatki SURS iz energetske bilance Slovenije, ki so objavljeni v spletni aplikaciji SiStat. Kot osnova je bila uporabljena vrednost za podatek Oskrba z energijo, od katere sta bili odšteti neenergetska raba energije in pa raba energije okolja. Tako izračunana vrednost je enakovredna ciljnim vrednostim za rabo primarne energije iz nacionalnih dokumentov na področju energetske učinkovitosti.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec:
Pri izračunu deležev posameznih goriv v skupni rabi primarne energije, je bila raba primarne energije imenovalec, števec pa je bila poraba posameznega goriva.
Pri izračunu deležev posameznih sektorjev v skupni rabi končne energije je bila skupna raba končne energije imenovalec, raba končne energije posameznega sektorja pa števec.
Ponekod je uporabljena odstotna točka. Odstotna točka je enota, ki se uporablja pri primerjavi različnih rasti. Pri odstotni točki gre za absolutno primerjavo, ki se izračuna po formuli (nletos)-(nlani)=16 %-15 %=1 %t (npr. če je bila lansko leto rast 15 %, letos pa 16 %, potem je letos rast višja za 1 odstotno točko). Razliko v rasti lahko izrazimo tudi z relativno primerjavo po formuli [(nletos/nlani)*100]-100=[(16 %/15 %)*100]-100=6,7 %, kjer je rast izražena v odstotkih.
Podatkovni viri
Podatkovni niz
|
Enota
|
Vir
|
Obdobje uporabljenih podatkov
|
Razpoložljivost podatka
|
Frekvenca osveževanja podatkov
|
Datum zajema podatkov
|
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Skupna raba primarne energije |
ktoe
|
SURS, spletna aplikacija SiStat
|
2000–2023
|
oktobra za preteklo leto
|
enkrat letno
|
8. 5. 2025
|
da, s prilagoditvami
|
Raba primarne energije po gorivih |
Opredelitev kazalca
1 = globalno,
2 = EU,
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov,
2 = vsaj 5leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Drugi podatki - EU
Metodologija zbiranja podatkov:
Za primerjavo podatkov Slovenije z EU-27 (graf EN16-3) so bili zaradi primerljivosti, tako za EU kot za Slovenijo, uporabljeni podatki EUROSTAT-a. EUROSTAT spremlja oskrbo z energijo in rabo primarne energije z različnimi kategorijami, in sicer z Gross inland consumption, Gross inland consumption (Europe 2020‒2030) in Primary energy consumption (Europe 2020‒2030). Gross inland consumption (Europe 2020‒2030) dobimo, če od Gross inland consumption odštejemo še toploto okolice, ki jo za svoje delovanje potrebujejo toplotne črpalke, če pa odštejemo še rabo končne energije za neenergetsko rabo, dobimo Primary energy consumption (Europe 2020‒2030). Za primerjavo je bila uporabljena kategorija Gross inland consumption, ki je edina, za katero so na razpolago tudi podatki po gorivih. Podatki so bili pridobljeni na spletni strani EUROSTAT-a pod rubriko »Environment and energy« (Energy; Energy statistics – quantities; Energy statistics – quantities, annual data).
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec:
Pri izračunu deležev posameznih goriv v skupni rabi primarne energije, je bila raba primarne energije imenovalec, števec pa je bila poraba posameznega goriva.
Ponekod je uporabljena odstotna točka. Odstotna točka je enota, ki se uporablja pri primerjavi različnih rasti. Pri odstotni točki gre za absolutno primerjavo, ki se izračuna po formuli (nletos)-(nlani)=16 %-15 %=1 %t (npr. če je bila lansko leto rast 15 %, letos pa 16 %, potem je letos rast višja za 1 odstotno točko). Razliko v rasti lahko izrazimo tudi z relativno primerjavo po formuli [(nletos/nlani)*100]-100=[(16 %/15 %)*100]-100=6,7 %, kjer je rast izražena v odstotkih.
Podatkovni viri
Podatkovni niz
|
Enota
|
Vir
|
Obdobje uporabljenih podatkov
|
Razpoložljivost podatka
|
Frekvenca osveževanja podatkov
|
Datum zajema podatkov
|
---|---|---|---|---|---|---|
Skupna raba primarne energije |
ktoe
|
EUROSTAT, spletna aplikacija EUROSTAT
|
2000–2023
|
januarja za dve leti nazaj
|
enkrat letno
|
9. 5. 2025
|
Raba primarne energije po gorivih |