Evropska skupnost je izpolnila svoje obveznosti iz prvega obdobja Kjotskega protokola, saj so bili skupni izpusti brez upoštevanja ponorov v prvem ciljnem obdobju 2008–2012 okoli 19 % nižji kot v izhodiščnem letu. Slovenija je z uveljavljanjem največjih dovoljenih ponorov cilj za leto 2012 presegla za 3 %.
V letu 2019 so se, glede na leto 2018, slovenski izpusti TGP znižali za 2,6 % in Slovenija je na dobri poti, da doseže v okviru EU zastavljen cilj. V letu 2019 so bili izpusti iz sektorjev izven ETS za 11,9 % nižji od dodeljenih količin za to leto.
Kazalec prikazuje gibanje izpustov toplogrednih plinov v Sloveniji, glavne vire izpustov (po kategorijah in sektorjih) ter primerjavo z državami Evropske unije (EU-28). Izpusti so prikazani v Gg CO2 ekv.
Med toplogredne pline, ki jih spremljamo v okviru emisijskih evidenc uvrščamo ogljikov dioksid (CO2), metan (CH4), di-dušikov oksid (N2O), F-pline, kot so delno fluorirani ogljikovodiki (HFC), popolno fluorirani ogljikovodiki (PFC) in žveplov heksafluorid (SF6). Izpuste toplogrednih plinov izračunavamo v skladu z IPCC metodologijo, ki omogoča mednarodno primerljivost podatkov. Izpusti se računajo za naslednje vire: promet, energetika, industrijski procesi in uporaba proizvodov, goriva v industriji, goriva v gospodinjstvih in komercialni rabi, kmetijstvo in odpadki. Posebno kategorijo predstavlja raba in spremembe rabe zemljišč in gozdarstvo.
Evropska agencija za okolje, 2020 (11. 06. 2020)
povprečna sprememba izpustov 2005-2017 [%] | povprečna sprememba izpustov 2005-2018 [%] | cilj 2020 [%] | |
---|---|---|---|
Portugalska | -17,30 | -16,10 | 1 |
Španija | -14,80 | -14,10 | -10 |
Irska | -6,90 | -3,60 | -20 |
Avstrija | -9,10 | 10,90 | -16 |
Slovenija | -8 | -7,20 | 4 |
Grčija | -27,30 | -28,20 | -4 |
Nizozemska | -19,90 | -20,40 | -16 |
Poljska | 17,50 | 21,10 | 14 |
Francija | -11,40 | -13,90 | -14 |
Italija | -19,20 | -17,90 | -13 |
Luksemburg | -13,80 | -10,40 | -20 |
Finska | -11,40 | -11,50 | -16 |
Švedska | -25,20 | -24,80 | -17 |
Nemčija | -2,30 | -7,70 | -14 |
Danska | -18,50 | -19,10 | -20 |
Madžarska | -10,20 | -9,80 | 10 |
Češka | 1,20 | 4 | 9 |
Bolgarija | 19,90 | 21 | 20 |
Združeno kraljestvo | -20,50 | -21,20 | -16 |
Slovaška | -7,50 | -4,50 | 13 |
Estonija | 14,30 | 16,80 | 11 |
Romunija | -0,10 | -1,60 | 19 |
Latvija | 8,20 | 7,50 | 17 |
Litva | 6,60 | 6,70 | 15 |
Arhiv TGP, Agencija RS za okolje, 2020 (2. 04. 2021)
CO2 [1000 t CO2 ekviv.] | CH4 [1000 t CO2 ekviv.] | N2O [1000 t CO2 ekviv.] | F-plini [1000 t CO2 ekviv.] | - HFC [1000 t CO2 ekviv.] | - PFC [1000 t CO2 ekviv.] | - SF6 [1000 t CO2 ekviv.] | skupaj [1000 t CO2 ekviv.] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1986 | 16768,95 | 2599,46 | 821,05 | 242,96 | 0 | 233,19 | 9,77 | 20432,43 |
1987 | 16001,07 | 2581,93 | 832,18 | 277,63 | 0 | 267,86 | 9,77 | 19692,80 |
1988 | 15535,46 | 2580,70 | 794,46 | 225,04 | 0 | 215,27 | 9,77 | 19135,66 |
1989 | 15328,96 | 2590,07 | 758,65 | 228,34 | 0 | 217,41 | 10,94 | 18906,02 |
1990 | 15082,96 | 2530,27 | 749,59 | 217,42 | 0 | 207,59 | 9,83 | 18580,24 |
1991 | 13962,09 | 2434,70 | 692,49 | 139,05 | 0 | 129,40 | 9,64 | 17228,33 |
1992 | 13872,34 | 2451,44 | 758,04 | 137,85 | 0 | 128,18 | 9,67 | 17219,67 |
1993 | 14233,70 | 2341,82 | 723,03 | 170,21 | 31,41 | 128,25 | 10,54 | 17468,76 |
1994 | 14628,14 | 2335,96 | 767,82 | 170,67 | 31,65 | 128,18 | 10,84 | 17902,58 |
1995 | 15342,48 | 2364,70 | 810,64 | 173,16 | 32,89 | 128,14 | 12,13 | 18690,99 |
1996 | 15987,08 | 2323,20 | 824,45 | 170,41 | 29,86 | 127,67 | 12,88 | 19305,13 |
1997 | 16506,54 | 2340,24 | 829,27 | 175,87 | 34,43 | 128,19 | 13,25 | 19851,92 |
1998 | 16035,29 | 2393,71 | 824,75 | 171,86 | 31,01 | 128,08 | 12,77 | 19425,62 |
1999 | 15405,34 | 2398,28 | 827,07 | 175,04 | 31,38 | 128,29 | 15,36 | 18805,73 |
2000 | 15043,13 | 2491,51 | 856,26 | 190,86 | 46,10 | 129,75 | 15,01 | 18581,77 |
2001 | 16288,27 | 2497,01 | 858,84 | 207,34 | 62,71 | 129,26 | 15,37 | 19851,45 |
2002 | 16547,11 | 2523,63 | 806,99 | 230,16 | 78,55 | 135,07 | 16,54 | 20107,88 |
2003 | 16249,62 | 2491,39 | 779,33 | 255,67 | 99,14 | 139,44 | 17,09 | 19776,00 |
2004 | 16679,95 | 2457,45 | 758,01 | 279,87 | 121,71 | 140,69 | 17,47 | 20175,28 |
2005 | 16904,77 | 2457,83 | 765,26 | 305,33 | 145,20 | 142,13 | 18,00 | 20433,19 |
2006 | 17150,50 | 2386,46 | 775,32 | 321,08 | 168,88 | 134,26 | 17,93 | 20633,35 |
2007 | 17315,22 | 2405,71 | 783,74 | 312,76 | 195,57 | 99,68 | 17,51 | 20817,43 |
2008 | 18249,87 | 2290,47 | 744,83 | 258,12 | 224,01 | 14,74 | 19,37 | 21543,28 |
2009 | 16176,75 | 2200,81 | 734,54 | 265,99 | 243,59 | 5,24 | 17,16 | 19378,09 |
2010 | 16431,82 | 2170,07 | 726,27 | 285,39 | 257,76 | 9,64 | 17,99 | 19613,54 |
2011 | 16333,59 | 2161,78 | 736,61 | 308,41 | 270,11 | 20,16 | 18,15 | 19540,39 |
2012 | 15736,75 | 2111,39 | 740,36 | 329,11 | 294,66 | 18,11 | 16,34 | 18917,61 |
2013 | 15106,41 | 2053,25 | 713,08 | 348,23 | 315,76 | 15,31 | 17,16 | 18220,97 |
2014 | 13540,46 | 1953,99 | 721,52 | 365,53 | 333,12 | 15,22 | 17,19 | 16581,50 |
2015 | 13622,78 | 2014,66 | 747,03 | 376,47 | 343,24 | 15,74 | 17,49 | 16760,95 |
2016 | 14425,25 | 2049,13 | 753,69 | 388,39 | 351,17 | 19,78 | 17,44 | 17616,46 |
2017 | 14591,88 | 2002,21 | 730,47 | 372,04 | 338,78 | 17,45 | 15,81 | 17696,60 |
2018 | 14493,54 | 1935,88 | 740,65 | 351,66 | 320,24 | 15,59 | 15,83 | 17521,74 |
2019 | 14005,90 | 1923,13 | 812,96 | 323,47 | 295,79 | 11,81 | 15,87 | 17065,45 |
Arhiv TGP, Agencija RS za okolje, (15. 03. 2021)
promet [%] | energetika [%] | industrijski procesi [%] | goriva v industriji [%] | kmetijstvo [%] | odpadki [%] | drugi sektorji [%] | ubežni izpusti iz goriv [%] | drugo [%] | skupaj [%] | promet [1000 t CO2 ekviv.] | energetika [1000 t CO2 ekviv.] | industrijski procesi [1000 t CO2 ekviv.] | goriva v industriji [1000 t CO2 ekviv.] | kmetijstvo [1000 t CO2 ekviv.] | odpadki [1000 t CO2 ekviv.] | drugi sektorji [1000 t CO2 ekviv.] | ubežni izpusti iz goriv [1000 t CO2 ekviv.] | drugo [1000 t CO2 ekviv.] | skupaj [1000 t CO2 ekviv.] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1986 | 10,04 | 33,48 | 6,89 | 21,24 | 9,45 | 3,10 | 12,69 | 2,90 | 0,20 | 100 | 2051,41 | 6840,99 | 1407,98 | 4340,35 | 1930,58 | 633,24 | 2593,47 | 592,97 | 41,44 | 20432,43 |
1987 | 12,31 | 32,90 | 7,22 | 19,64 | 9,86 | 3,32 | 11,70 | 2,87 | 0,16 | 100 | 2424,93 | 6479,28 | 1421,59 | 3868,39 | 1942,08 | 654,60 | 2303,76 | 566,15 | 32,02 | 19692,80 |
1988 | 12,83 | 34,32 | 7,80 | 18,45 | 9,96 | 3,52 | 9,96 | 3,00 | 0,17 | 100 | 2454,33 | 6566,93 | 1491,68 | 3530,79 | 1905,14 | 674,34 | 1906,12 | 574,30 | 32,02 | 19135,66 |
1989 | 13,14 | 35,30 | 7,60 | 17,56 | 9,88 | 3,67 | 9,65 | 3,03 | 0,17 | 100 | 2484,58 | 6673,70 | 1436,63 | 3320,40 | 1867,12 | 694,00 | 1823,96 | 573,60 | 32,02 | 18906,02 |
1990 | 14,73 | 34,31 | 7,50 | 16,62 | 9,98 | 3,76 | 10,18 | 2,75 | 0,17 | 100 | 2736,62 | 6374,89 | 1392,88 | 3087,69 | 1854,90 | 698,83 | 1890,76 | 511,65 | 32,02 | 18580,24 |
1991 | 15,05 | 31,53 | 6,23 | 17,80 | 10,10 | 4,02 | 12,46 | 2,76 | 0,04 | 100 | 2592,94 | 5431,41 | 1073,97 | 3067,34 | 1740,25 | 692,27 | 2147,01 | 476,22 | 6,91 | 17228,33 |
1992 | 15,30 | 34,64 | 6,18 | 14,97 | 10,81 | 3,83 | 11,22 | 3,04 | 0,01 | 100 | 2634,77 | 5964,57 | 1063,73 | 2578,22 | 1861,00 | 660,26 | 1932,59 | 523,14 | 1,38 | 17219,67 |
1993 | 18,26 | 32,94 | 5,11 | 14,33 | 10,04 | 3,67 | 12,89 | 2,75 | 0,01 | 100 | 3189,84 | 5754,25 | 893,06 | 2502,95 | 1754,01 | 641,94 | 2251,54 | 479,78 | 1,38 | 17468,76 |
1994 | 20,03 | 30,93 | 5,97 | 14,95 | 9,89 | 3,61 | 12,04 | 2,57 | 0,01 | 100 | 3586,70 | 5536,86 | 1068,71 | 2675,67 | 1770,82 | 646,90 | 2154,89 | 460,65 | 1,38 | 17902,58 |
1995 | 21,51 | 30,63 | 5,74 | 14,04 | 9,47 | 3,49 | 12,52 | 2,61 | 0,01 | 100 | 4019,83 | 5725,08 | 1073,06 | 2623,48 | 1769,20 | 651,90 | 2339,75 | 487,31 | 1,38 | 18690,99 |
1996 | 23,68 | 27,60 | 5,57 | 13,02 | 8,86 | 3,41 | 15,42 | 2,43 | 0,01 | 100 | 4571,65 | 5327,36 | 1074,42 | 2514,25 | 1710,52 | 658,45 | 2977,68 | 469,42 | 1,38 | 19305,13 |
1997 | 24,05 | 28,96 | 5,61 | 11,60 | 8,40 | 3,51 | 15,34 | 2,53 | 0,01 | 100 | 4774,76 | 5749,27 | 1113,76 | 2302,39 | 1667,15 | 696,55 | 3044,34 | 502,32 | 1,38 | 19851,92 |
1998 | 20,39 | 30,83 | 5,63 | 11,74 | 8,78 | 3,75 | 16,30 | 2,57 | 0,01 | 100 | 3961,01 | 5988,41 | 1092,76 | 2281,21 | 1705,73 | 728,03 | 3166,78 | 498,99 | 2,70 | 19425,62 |
1999 | 19,94 | 28,13 | 5,94 | 12,20 | 9,15 | 3,99 | 18,10 | 2,54 | 0,02 | 100 | 3749,86 | 5289,14 | 1117,30 | 2293,51 | 1720,23 | 750,72 | 3404,33 | 477,75 | 2,89 | 18805,73 |
2000 | 19,90 | 30,11 | 6,26 | 12,31 | 9,72 | 4,19 | 14,95 | 2,54 | 0,02 | 100 | 3698,17 | 5594,44 | 1162,43 | 2288,22 | 1806,09 | 778,19 | 2778,88 | 472,27 | 3,08 | 18581,77 |
2001 | 19,45 | 31,80 | 6,14 | 11,11 | 8,99 | 3,99 | 16,16 | 2,35 | 0,02 | 100 | 3860,56 | 6311,78 | 1219,08 | 2204,98 | 1783,76 | 792,72 | 3208,74 | 466,57 | 3,27 | 19851,45 |
2002 | 19,44 | 32,65 | 6,11 | 11,11 | 9,15 | 3,91 | 15,08 | 2,54 | 0,02 | 100 | 3909,38 | 6564,32 | 1228,33 | 2234,21 | 1840,20 | 786,71 | 3031,45 | 510,02 | 3,27 | 20107,88 |
2003 | 20,02 | 31,80 | 6,56 | 10,93 | 8,85 | 4,05 | 15,04 | 2,72 | 0,02 | 100 | 3959,02 | 6289,38 | 1297,84 | 2162,46 | 1750,37 | 800,91 | 2974,31 | 538,45 | 3,27 | 19776,00 |
2004 | 20,51 | 31,83 | 6,70 | 11,46 | 8,42 | 3,97 | 14,43 | 2,67 | 0,02 | 100 | 4137,02 | 6421,87 | 1351,18 | 2311,30 | 1698,83 | 801,52 | 2911,52 | 538,62 | 3,42 | 20175,28 |
2005 | 21,57 | 31,56 | 6,98 | 11,96 | 8,39 | 3,75 | 13,20 | 2,58 | 0,02 | 100 | 4406,82 | 6448,20 | 1426,95 | 2444,30 | 1713,82 | 766,46 | 2696,99 | 526,31 | 3,33 | 20433,19 |
2006 | 22,50 | 31,52 | 7,14 | 12,52 | 8,31 | 3,54 | 11,85 | 2,61 | 0,02 | 100 | 4642,73 | 6504,66 | 1472,71 | 2583,33 | 1713,63 | 731,09 | 2444,31 | 537,56 | 3,33 | 20633,35 |
2007 | 25,20 | 32,31 | 7,11 | 11,26 | 8,50 | 3,25 | 9,72 | 2,62 | 0,02 | 100 | 5246,23 | 6725,75 | 1481,01 | 2345,08 | 1769,69 | 677,40 | 2023,86 | 544,92 | 3,48 | 20817,43 |
2008 | 28,63 | 30,17 | 6,25 | 10,76 | 7,86 | 2,83 | 11,05 | 2,45 | 0,02 | 100 | 6166,83 | 6498,68 | 1346,60 | 2317,59 | 1692,75 | 609,73 | 2380,47 | 527,08 | 3,56 | 21543,28 |
2009 | 26,64 | 32,07 | 5,22 | 10,02 | 8,80 | 2,86 | 11,69 | 2,68 | 0,02 | 100 | 5162,79 | 6213,98 | 1012,46 | 1941,94 | 1705,59 | 553,87 | 2264,83 | 519,29 | 3,34 | 19378,09 |
2010 | 27,04 | 32,35 | 5,18 | 9,77 | 8,54 | 2,77 | 11,68 | 2,66 | 0,01 | 100 | 5303,28 | 6344,18 | 1015,53 | 1916,08 | 1675,23 | 543,92 | 2290,65 | 521,77 | 2,89 | 19613,54 |
2011 | 28,94 | 32,57 | 5,28 | 8,79 | 8,48 | 2,81 | 10,39 | 2,72 | 0,02 | 100 | 5654,17 | 6363,88 | 1030,94 | 1718,28 | 1657,25 | 549,91 | 2031,20 | 531,40 | 3,37 | 19540,39 |
2012 | 29,99 | 32,02 | 5,60 | 8,72 | 8,68 | 2,83 | 9,41 | 2,74 | 0,02 | 100 | 5673,42 | 6056,61 | 1058,70 | 1650,11 | 1641,75 | 535,15 | 1780,88 | 517,60 | 3,38 | 18917,61 |
2013 | 29,49 | 31,71 | 6,17 | 9,02 | 8,93 | 2,83 | 9,32 | 2,52 | 0,02 | 100 | 5372,68 | 5777,03 | 1123,51 | 1643,86 | 1627,28 | 516,55 | 1698,17 | 458,87 | 3,02 | 18220,97 |
2014 | 32,50 | 26,84 | 7,01 | 9,95 | 10,10 | 2,94 | 8,47 | 2,16 | 0,02 | 100 | 5389,32 | 4451,20 | 1162,84 | 1649,90 | 1674,34 | 486,90 | 1404,28 | 358,97 | 3,75 | 16581,50 |
2015 | 31,98 | 27,23 | 6,84 | 9,49 | 10,23 | 2,96 | 9,04 | 2,21 | 0,02 | 100 | 5360,38 | 4564,78 | 1145,77 | 1591,12 | 1714,36 | 495,65 | 1514,76 | 370,42 | 3,70 | 16760,95 |
2016 | 32,55 | 28,00 | 6,50 | 9,07 | 9,85 | 2,79 | 8,97 | 2,25 | 0,02 | 100 | 5734,75 | 4932,76 | 1144,97 | 1598,04 | 1734,74 | 490,66 | 1579,83 | 397,08 | 3,64 | 17616,46 |
2017 | 33,14 | 27,80 | 6,73 | 9,49 | 9,61 | 2,71 | 8,19 | 2,31 | 0,02 | 100 | 5865,06 | 4919,30 | 1191,13 | 1678,56 | 1700,90 | 479,69 | 1449,41 | 408,42 | 4,14 | 17696,60 |
2018 | 33,35 | 27,42 | 6,93 | 10,13 | 9,71 | 2,53 | 7,69 | 2,22 | 0,02 | 100 | 5844,31 | 4804,34 | 1214,37 | 1774,12 | 1700,56 | 443,24 | 1347,17 | 389,71 | 3,91 | 17521,74 |
2019 | 33,02 | 26,82 | 7,39 | 10,12 | 10,07 | 2,55 | 7,79 | 2,22 | 0,02 | 100 | 5635,18 | 4576,20 | 1260,96 | 1727,65 | 1718,38 | 435,08 | 1329,78 | 378,21 | 4,01 | 17065,45 |
Arhiv TGP, Agencija RS za okolje; Poročilo o izpolnitvi obveznosti 2005-2015, REK (2023)
plini v okviru EU ETS [1000 t CO2 ekv.] | plini izven EU ETS [1000 t CO2 ekv.] | |
---|---|---|
2005 | 8720,55 | 11922,74 |
2006 | 8842,18 | 11991,49 |
2007 | 9048,63 | 11971,78 |
2008 | 8860,11 | 12883,19 |
2009 | 8067,02 | 11499,58 |
2010 | 8129,86 | 11668,06 |
2011 | 7994,55 | 11721,46 |
2012 | 7610,59 | 11472,55 |
2013 | 7386,31 | 10995,70 |
2014 | 6115,29 | 10610,84 |
2015 | 6109,59 | 10802,88 |
2016 | 6478,66 | 11311,36 |
2017 | 6570,03 | 11300,40 |
2018 | 6491,91 | 11197,22 |
2019 | 6253,60 | 10951,23 |
2020 | 6095,60 | 9879,19 |
2021 | 5680,71 | 10425,77 |
Arhiv TGP, Agencija RS za okolje, 2020; Poročilo o izpolnitvi obveznosti 2005-2015, REK, 2020 (15. 03. 2021)
promet[1000 t CO2 ekviv.] | energetika[1000 t CO2 ekviv.] | industrijski procesi[1000 t CO2 ekviv.] | goriva v industriji[1000 t CO2 ekviv.] | kmetijstvo[1000 t CO2 ekviv.] | odpadki[1000 t CO2 ekviv.] | drugi sektorji [1000 t CO2 ekviv.] | drugo[1000 t CO2 ekviv.] | skupaj[1000 t CO2 ekviv.] | dodeljeni letni izpusti[1001 t CO2 ekviv.] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 5370,97 | 158,42 | 472,58 | 606,41 | 1627,28 | 516,55 | 1698,17 | 382,56 | 10832,95 | 12323,92 |
2014 | 5387,47 | 120,02 | 481,03 | 596,55 | 1674,34 | 486,90 | 1404,28 | 313,78 | 10464,36 | 12353,72 |
2015 | 5358,42 | 142,97 | 512,47 | 592,01 | 1714,36 | 495,65 | 1514,76 | 318,75 | 10649,39 | 12383,52 |
2016 | 5732,74 | 150,89 | 524,24 | 586,79 | 1734,74 | 490,66 | 1579,83 | 335,90 | 11135,79 | 12413,32 |
2017 | 5863,35 | 177,39 | 499,07 | 616,51 | 1700,90 | 479,69 | 1449,41 | 338,55 | 11124,88 | 12203,09 |
2018 | 5842,28 | 197,86 | 483,97 | 687,57 | 1700,56 | 443,24 | 1347,17 | 325,15 | 11027,80 | 12237,81 |
2019 | 5633,21 | 187,67 | 530,63 | 656,48 | 1718,38 | 435,08 | 1329,78 | 318,66 | 10809,88 | 12272,53 |
2020 | 12307,24 |
Prvo obdobje obveznosti zmanjšanja TGP (CP1), 2008–2012
Prvo obdobje zmanjševanja izpustov TGP se nanaša na izvajanje Kjotskega protokola v času od leta 2008 do 2012. Cilj Kjotskega protokola je 8-odstotno znižanje toplogrednih plinov glede na izhodiščno leto (leto 1990 oziroma v primeru Slovenije leto 1986). Države, podpisnice Kjotskega protokola imajo kot cilj določene različne količinske vrednosti izpustov TGP, ki so zapisani v Prilogi II k Odločbi Sveta 2002/358/ES o odobritvi Kjotskega protokola k UNFCCC v imenu Evropske skupnosti in skupnem izpolnjevanju zavez iz tega sporazuma. Turčija je bila pogodbenica Kjotskega protokola, vendar za prvo obdobje izvajanja protokola ni imela določenega cilja.
Drugo obdobje obveznosti zmanjšanja TGP (CP2), 2013–2020
To obdobje zapolnjuje vrzel med koncem 1. kjotskega obdobja in začetkom novega svetovnega sporazuma leta 2020. V tem obdobju so se ES, nekatere druge evropske države in Avstralija dogovorile o nadaljnjem zmanjšanju emisij. Države EU so se (skupaj z Islandijo) dogovorile, da bodo skupaj dosegle 20-odstotni cilj zmanjšanja v primerjavi z letom 1990 (v skladu z lastnim ciljem EU 20% do leta 2020).
Cilji EU za zmanjšanje toplogrednih plinov do leta 2020
EU cilj zmanjšanja izpustov toplogrednih plinov za 20% v okviru podnebnega in energetskega paketa ustreza 14-odstotnemu zmanjšanju izpustov v obdobju 2005-2020 v sektorjih, zajetih v EU ETS (21% zmanjšanje izpustov EU ETS v primerjavi z vrednostmi iz leta 2005) in v drugih sektorjih, ki jih pokrivajo nacionalni cilji izpustov v okviru ESD (EU Climate and Energy Package), ki so bili določeni glede na njihov BDP.
V spodnji preglednici so predstavljeni cilji ESD po državah do leta 2020 (v primerjavi z letom 2005).
Država |
2020 cilj zmanjšanja (%) |
2018 |
2019 |
2020 |
Avstrija |
-16 |
49,90 |
49,35 |
48,80 |
Belgija |
-15 |
70,74 |
69,21 |
67,68 |
Bolgarija |
20 |
28,27 |
28,54 |
28,80 |
Hrvaška |
11 |
20,57 |
20,76 |
20,95 |
Ciper |
-5 |
5,94 |
5,94 |
5,94 |
Češka |
9 |
66,17 |
66,91 |
67,65 |
Danska |
-20 |
32,31 |
31,41 |
30,50 |
Estonija |
11 |
6,42 |
6,44 |
6,47 |
Finska |
-16 |
29,34 |
28,85 |
28,36 |
Francija |
-14 |
369,35 |
364,32 |
359,29 |
Nemčija |
-14 |
439,04 |
432,34 |
425,65 |
Grčija |
-4 |
60,59 |
60,92 |
61,24 |
Madžarska |
10 |
55,99 |
57,10 |
58,22 |
Irska |
-20 |
41,24 |
40,11 |
38,97 |
Italija |
-13 |
298,34 |
296,38 |
294,41 |
Latvija |
17 |
9,72 |
9,81 |
9,90 |
Litva |
15 |
14,74 |
15,10 |
15,46 |
Luksemburg |
-20 |
8,54 |
8,34 |
8,14 |
Malta |
5 |
1,16 |
1,16 |
1,16 |
Nizozemska |
-16 |
111,59 |
109,31 |
107,04 |
Poljska |
14 |
199,86 |
201,10 |
202,34 |
Portugalska |
1 |
50,69 |
50,97 |
51,24 |
Romunija |
19 |
84,74 |
86,56 |
88,38 |
Slovaška |
13 |
25,82 |
26,18 |
26,54 |
Slovenija |
4 |
12,24 |
12,27 |
12,31 |
Španija |
-10 |
217,99 |
216,07 |
214,16 |
Švedska |
-17 |
38,48 |
37,84 |
37,20 |
Velika Britanija |
-16 |
336,14 |
331,62 |
327,10 |
Vir: Evropska agencija za okolje (junij 2020)
(https://www,eea,europa,eu/data-and-maps/indicators/greenhouse-gas-emission-trends-6/assessment-3)
EU cilji za zmanjšanje toplogrednih plinov po letu 2020
Oktobra 2015 je Evropski svet sprejel „podnebni in energetski okvir 2030“, s katerim je določil zavezujoč cilj za zmanjšanje izpustov na ozemlju EU za vsaj 40% do leta 2030 glede na vrednosti iz leta 2005.
Za dosego tega cilja bi bilo potrebno zmanjšati izpuste v sektorju EU-ETS za 43% (v primerjavi z letom 2005). Drugi sektorji, ki niso vključeni v sistem trgovanja, bi morali zmanjšati izpuste za 30% (v primerjavi z letom 2005).
Okvir zmanjševanja TGP do leta 2030 je skladen z dolgoročnim ciljem "načrta za gospodarstvo z nizkimi izpusti ogljika" do leta 2050, ki določa ambicijo EU, da zmanjša svoje izpuste toplogrednih plinov za 80% v primerjavi z letom 1990 (za 40% do leta 2030 in za 60% do 2060). Slednje naj bi prispevalo tudi k uresničevanju zavez iz Pariškega sporazuma, ki je bil sprejet decembra 2015.
Evropski Svet je decembra 2020 sprejel nov cilj na ravni EU, in sicer vsaj 55-odstotnega neto zmanjšanja emisij toplogrednih plinov do leta 2030 v primerjavi z letom 1990. Okrepljeni nacionalni cilji bodo vključeni v zakonodajni paket Pripravljeni na 55 (Fit for 55).
Zakonodajne podlage za izvajanje obveznosti zmanjševanja TGP
SKLEP KOMISIJE z dne 26. marca 2013 o določitvi dodeljenih letnih emisij za države članice za obdobje od 2013 do 2020 v skladu z Odločbo št. 406/2009/ES Evropskega parlamenta in Sveta (notificirano pod dokumentarno številko C(2013) 1708) (2013/162/EU)
IZVEDBENI SKLEP KOMISIJE z dne 31. oktobra 2013 o prilagoditvah dodeljenih letnih emisij za države članice za obdobje 2013 do 2020 v skladu z Odločbo št. 406/2009/ES Evropskega parlamenta in Sveta (2013/634/EU)
ODLOČBA št. 406/2009/ES EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETA z dne 23. aprila 2009 o prizadevanju držav članic za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, da do leta 2020 izpolnijo zavezo Skupnosti za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov
Evropski svet se je v okviru podnebne in energetske politike do leta 2030 zavzel za doseganje naslednjih ciljev:
- za 40% zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov do leta 2030 v primerjavi z letom 1990 (zavezujoč cilj EU);
- za vsaj 27% rabo energije iz obnovljivih virov energije;
- za 27% povečanje energetske učinkovitosti;
- za dokončno oblikovanje notranjega energetskega trga, ki bi ga uresničili z doseganjem obstoječega cilja energetske povezanosti (10%) in s povezovanjem energetskih otokov - zlasti baltskih držav in Iberskega polotoka. O energetski varnosti je Evropski svet potrdil nadaljnje ukrepe za zmanjšanje energetske odvisnosti EU in za povečanje varnosti oskrbe z električno energijo in plinom.
Odločba št. 280/2004/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 11. februarja 2004 o mehanizmu za spremljanje emisij toplogrednih plinov v Skupnosti in o izvajanju Kjotskega protokola
Kjotski protokol k Okvirni konvenciji Združenih narodov o podnebnih spremembah; sprejet na COP3 v Kyotu na Japonskem, 11. 12.1997
UREDBA (EU) št. 525/2013 EVROPSKEGA PARLAMENTA IN SVETA z dne 21. maja 2013 o mehanizmu za spremljanje emisij toplogrednih plinov in poročanje o njih ter za sporočanje drugih informacij v zvezi s podnebnimi spremembami na nacionalni ravni in ravni Unije ter o razveljavitvi Sklepa št. 280/2004/ES
Pariški sporazum, Poročilo konference pogodbenic o njegovem enaindvajsetem zasedanju, ki je potekalo v Parizu od 30. 11. do 11. 12. 2015.
UNFCCC smernice za poročanje letnih evidenc izpustov TGP
Vse države Evropske skupnosti so dosegle cilj iz prvega obdobja Kjotskega protokola. Stare članice (EU-15) so imele skupen cilj zmanjšati izpuste toplogrednih plinov za 8 % v obdobju 2008–2012 glede na izpuste v izhodiščnem letu. Ta cilj so presegle za slabe 4 %. V okviru tega skupnega cilja pa je imela vsaka država članica EU-15 svoj individualen cilj glede na relativno bogastvo. Nekatere so morale močno zmanjšati izpuste, druge, revnejše, pa so jih lahko celo povečale. Štiri države so morale za dosego teh ciljev dokupiti emisijske kupone (Avstrija, Danska, Luxembourg in Španija). Vse nove države članice pa so dosegle svoje Kjotske cilje brez dokupov, pri čemer so cilj najbolj presegle Baltske države. Skupno so države članice (EU-28) znižale svoje izpuste glede na izhodiščno leto za 19 % brez upoštevanja ponorov in mednarodnih kreditov. Slovenija je za dosego kjotskega cilja uporabila največje dovoljene ponore in svoj cilj – 8 % – presegla za 3 %. Tekom naslednjega obdobja po Kjotskem protokolu so do leta 2018 v primerjavi z letom 1990 države EU-28 zmanjšale izpuste toplogrednih plinov za 23,5 %. S tem so že presegle cilj, ki so si ga zadale za leto 2020. Slovenija je v istem obdobju dosegla 5,7 % zmanjšanje.
Skupni izpusti toplogrednih plinov v Sloveniji so leta 2019 dosegli 17.065 Gg (gigagram= 1000 ton ali kiloton) ekvivalenta CO2. To je 16,4 % pod vrednostjo v izhodiščnem letu 1986 in 2,6 % manj kot v letu 2018. K znižanjem izpustov je največ prispevala manjša poraba goriv v vseh sektorjih, najizrazitejše zmanjšanje je bilo v energetiki (-4,7 %) in prometu (-3,6 %). Nekoliko višji izpusti, kot v letu 2018 pa so bili zabeleženi v industriji zaradi procesnih emisij.
V skupnem deležu izpustov TGP ima v Sloveniji največji prispevek CO2 (v letu 2019 kar 82,1 %). CO2 nastaja predvsem pri zgorevanju goriva in iz industrijskih procesov. Sledi metan (11,3 %), ki večinoma izvira iz odpadkov in kmetijstva, ter didušikov oksid (4,8 %), ki prav tako nastaja večinoma v kmetijstvu. Opazni so tudi izpusti didušikovega oksida iz cestnega prometa Izpusti F-plinov, med katere sodijo fluorirani ogljikovodiki (HFC), perfluorirani ogljikovodiki (PFC) in žveplov heksafluorid (SF6), so zelo majhni, vendar zaradi visokega toplogrednega učinka njihov prispevek k segrevanju ozračja ni zanemarljiv (1,9 %).
V Sloveniji so v letu 2019 gozdovi prekrivali več kakor 58 % površine in so pomemben vir zmanjševanja izpustov toplogrednih plinov. Izračunani ponori zaradi spremembe rabe tal in gozdarstva pa so se zaradi poškodb ob ujmah (žled, vetrolomi) in povečane sanitarne sečnje zaradi gradacije podlubnikov, po letu 2014 močno znižali in so bili v letu 2019 samo še 101 Gg CO2 ekv..
Za doseganje ciljev EU do leta 2020 je pomembna delitev na izpuste, ki so vključeni v ETS in na tiste izven ETS. Izpusti znotraj ETS, kamor so vključeni vsi večji proizvajalci elektrike in toplote ter vsa energetsko potratna industrija. se nižajo zaradi zmanjševanja razpoložljivih emisijskih kuponov, ki so vsako leto na razpolago na dražbah. V letu 2019 so se izpusti iz teh naprav v Sloveniji znižali za 3,7 % glede na predhodno leto.
Za Slovenijo so predvsem pomembni izpusti, ki niso vključeni v emisijsko trgovanje in na katere države zato lahko vplivajo z ukrepi in politikami na teh področjih. Ti izpusti ne smejo preseči dodeljenih količin izpustov iz Odločbe št, 406/2009 in Sklepa št, 634/2013. Za Slovenijo je ta omejitev v letu 2019 12,273 Gg CO2 ekv Slovenski izpusti v tem letu so bili 10.810 Gg CO2 ekv., kar je 11,9 % nižje od najvišjih dovoljenih izpustov za to leto.
Med sektorji izven ETS je najpomembnejši promet, ki je v letu 2019 prispeval 52,1 % vseh izpustov. Znotraj prometnega sektorja večino izpustov prispeva cestni promet, v letu 2019 več kot 99 %. Izpusti iz prometa so močno naraščali do leta 2008, ko so bili že 39,9 % višji kot v 2005. Z nastopom gospodarske krize so v letu 2009 močno upadli in nato znova narasli v letih 2011 in 2012. V obdobju 2013–2015 so se izpusti iz prometa ponovno nekoliko zmanjšali, kar je možno pripisati večji okoljski ozaveščenosti ter rabi trajne mobilnosti, vendar pa so predvsem zaradi povečane gospodarske rasti, izpusti v zadnjih letih znova porasli in so bili v letu 2019 za 27,9 % višji, kot leta 2005.
Naslednji pomembni vir je kmetijstvo, ki je prispevalo 15,4 % izpustov. V letu 2019 so bili izpusti iz tega sektorja le malo višji kot v prejšnjem letu, v primerjavi z letom 2005 pa so bili višji za 2,6 %. Vzrok za višje izpuste je predvsem večja pridelava govejega mesa in mleka, vendar so ukrepi na tem področju pripomogli, da to povečanje ni bolj izrazito.
Z 12,2 % deležem so izpusti zaradi rabe goriv v gospodinjstvih in v komercialno-institucionalnem sektorju tretji najpomembnejši vir izven ETS. Ti izpusti so bili v letu 2019 za 1,3 % nižji kot leto poprej in kar za 20,5 % nižji kot leta 2005. Na to zmanjšanje v zadnjih letih precej vplivajo bolj mile zime, pa tudi izboljšana izolacija stavb in povečana raba lesa za ogrevanje, saj se izpusti CO2 iz biomase ne upoštevajo.
Vsi ostali viri, ki še prispevajo k izpustom izven ETS so: preostala raba goriv v industriji (6,2 %) in preostali procesni izpusti (4,4 %), ravnanje z odpadki (4,0 %), ter drugo (ubežne emisije, preostanek energetike …) (4,7 %).
Prvo ciljno obdobje Kjotskega protokola je trajalo od leta 2008 do 2012. Z letom 2013 se je začelo drugo obdobje, ki se bo končalo leta 2020. Kjotski protokol trenutno pokriva manj kot tretjino izpustov toplogrednih plinov. Najhitreje se izpusti povečujejo v hitro rastočih gospodarstvih držav v razvoju in brez njihovega sodelovanja ni mogoče zaustaviti globalnega segrevanja.
V Parizu se je decembra 2015 na podnebni konferenci zbralo 195 držav, ki so sprejele univerzalni, pravno zavezujoči dogovor za zaustavitev globalnega segrevanja. Sporazum predvideva prehod v nizkoogljično družbo na globalni ravni, ekstremno zmanjšanje porabe fosilnih goriv in zvišanje povprečne temperature za največ 2 oC glede na predindustrijsko dobo. Dogovor je stopil v veljavo 4. novembra 2016 in bo omejeval izpuste po letu 2020.
Politika podnebnih sprememb, ki jo vodi Evropska unija, pa je ambiciozno začrtana, in velja za vse države članice EU, Sprejeti cilji so naslednji:
Za doseganje obveznosti iz Kjotskega protokola in za 20 % znižanje izpustov TGP je Slovenija uvedla številne ukrepe, s pomočjo katerih bo mogoče doseči predpisano vrednost. Večina ukrepov je opisanih v Operativnem programu za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov za obdobje 2013–2020, Poleg omenjenih dokumentov v podporo zmanjšanju izpustov TGP razpolagamo tudi z Nacionalnim akcijskim načrtom za energetsko učinkovitost za obdobje 2008–2016 (Vlada RS, 2008) ter Akcijskim načrtom za obnovljive vire energije za obdobje 2010–2020 (Vlada, 2010). Na nivoju EU obstaja tudi Načrt za prehod na konkurenčno gospodarstvo z nizkimi emisijami ogljika do leta 2050 (Evropska Komisija, 2011).
Cilji povzeti po:
Odločba št, 406/2009 o prizadevanju držav članic za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, da do leta 2020 izpolnijo zavezo Skupnosti za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov in Kjoto protokol (9. 9. 2013). Izvedbeni Sklep Komisije št, 634/2013/ES o prilagoditvi dodeljenih letnih emisij za države članice za obdobje 2013 do 2020 v skladu z Odločbo št 406/2009/ES Evropskega parlamenta in Sveta
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov: Podatke izražamo v kilotonah ekv, CO2 in sicer z ali brez upoštevanja izpustov iz rabe in spremembe rabe zemljišč in gozdarstva. Za doseganje ciljev EU do leta 2020 ponorov iz LULUCF ne bo možno uveljavljati.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: Večina vhodnih podatkov za izračun izpustov je bila pridobljena iz baze SURS (Statistični urad Republike Slovenije). Ti podatki so predvsem podatki o porabi goriv in pripadajoče kalorične vrednosti ter podatki iz kmetijstva (število živali, količina pridelka in poraba gnojil). Podatki o voznem parku in o prevoženih kilometrih za izračun izpustov iz cestnega prometa so bili pridobljeni preko Ministrstva za notranje zadeve in Direkcije RS za ceste. Ostali vhodni podatki so bili pridobljeni iz podatkovnih baz na ARSO. To so predvsem podatki povezani z emisijskim trgovanjem in z ravnanjem z odpadki. V manjši meri so bili podatki pridobljeni tudi na osnovi individualnih dogovorov s proizvajalci oziroma porabniki. Podatki se zbirajo vsakoletno in se posodobijo tudi za leta nazaj, kadar je to potrebno.
Izpusti toplogrednih plinov se izračunavajo po metodologiji IPCC, razviti v okviru Konvencije ZN o spremembi podnebja. Evidence izpustov toplogrednih plinov so bile pripravljene na podlagi IPCC metodologije (IPCC 2006), pri čemer so bili, glede na pomen vira in razpoložljive podatke uporabljeni različni nivoji zahtevnosti (Tier). Za oceno izpustov iz porabe goriv, so bili za izpuste CO2 iz domačega lignita in iz zemeljskega plina uporabljeni nacionalni emisijski faktorji, pri ostalih gorivih pa večinoma privzeti emisijski faktorji IPCC. Z vključevanjem večjih naprav v sistem emisijskega trgovanja (ETS) pa se od leta 2005 za napravo značilni CO2 emisijski faktorji določajo tudi za druga goriva, predvsem različne vrste premoga, petrolkoks in odpadke. Izpusti iz cestnega prometa so bili izračunani z uporabo modela Copert 4. Pri ubežnih izpustih CO2 v energetiki so bili upoštevani izpusti, sproščeni pri razžvepljevanju dimnih plinov v termoelektrarnah in cementarni. Izračunani so bili na podlagi podatkov o porabi karbonata. Emisijski faktorji za ubežne izpuste CO2 in CH4 v rudarstvu so bili določeni na podlagi meritev v slovenskih premogovnikih, Vključene so tudi ocene izpustov CH4 iz zaprtih in opuščenih premogovnikov. Nova IPCC metodologija je omogočila, da določamo ubežne emisije iz transporta in distribucije zemeljskega plina iz prodanega goriva z uporabo privzetih emisijskih faktorjev. Izpusti pri industrijskih procesih so bili večinoma določeni na podlagi podatkov, ki smo jih pridobili direktno od proizvajalcev ali iz emisijskega trgovanja in z uporabo nacionalnih emisijskih faktorjev, medtem, ko se izpusti zaradi uporabe proizvodov izračunavajo iz statističnih podatkov in podatkov iz baze F-plinov, V kmetijstvu so bili posebej natančno določeni izpusti metana zaradi črevesne fermentacije pri govedu, Pri izpustih zaradi ravnanja z gnojem je bil uporabljen natančnejši pristop pri prašičereji in govedoreji. Pri reji drugih živali, ki pomenijo le manjši delež pri izpustih metana, je bil uporabljen pristop Tier 1. Pri izpustih N2O so bili pri ravnanju z gnojem in pri posrednih izpustih zaradi gnojenja z živinskimi gnojili uporabljeni vhodni podatki, pridobljeni pri oceni izpustov metana. Pri izpustih N2O so bili uporabljeni privzeti faktorji IPCC, ki določajo pretvorbo dušika v N2O. Izpusti metana pri ravnanju s trdnimi odpadki so bili določeni z uporabo metode prvega reda, ki upošteva časovno dinamiko sproščanja metana. V skladu z novo metodologijo določamo tudi izpuste, ki nastajajo pri kompostiranju in sežigu odpadkov. Izpusti metana iz odpadnih vod so bili določeni z uporabo podatkov o stopnjah čiščenja, pri določanju izpustov N2O pa smo upoštevali podatke o porabi beljakovin v prehrani ljudi.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Izpusti toplogrednih plinov po glavnih kategorijah plinov, Slovenija |
1000 t CO2 ekviv.
|
Evidence izpustov toplogrednih plinov, Arhiv TGP, Agencija RS za okolje |
1986-2019 |
Marca oz. aprila za predpreteklo leto
|
Letno |
02.04.2021
|
da |
Letni izpusti toplogrednih plinov po sektorjih (delež), Slovenija |
%
|
15.03.2021
|
da |
||||
Izpusti toplogrednih plinov v okviru trgovanja in izven trgovanja EU ETS, Slovenija |
1000 t CO2 ekv.
|
2005-2019 |
da |
||||
Izpusti toplogrednih plinov izven trgovanja EU ETS, po sektorjih, Slovenija |
1000 t CO2 ekviv.
|
2013-2020 |
|
da |
Opredelitev kazalca
1 = globalno,
2 = EU,
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov,
2 = vsaj 5leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne,
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Podatki za Evropo
Metodologija in pogostost zbiranja podatkov za kazalec: Podatki so predstavljeni za obdobje 2017-2018
Metodologija obravnavanja podatkov: Izpusti toplogrednih plinov se v vsaki državi članici izračunavajo v skladu z IPCC metodologijo, zato so podatki med državami primerljivi.
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
|
Napredek držav članic pri doseganju ciljev za delitev napora (Effort Sharing targets), 2017 in 2018 |
%
|
2005-2018 |
|
Letno |
11.06.2020
|