KAZALCI OKOLJA

Nahajate se tukaj

Ključno sporočilo
Bad

Lastništvo osebnih avtomobilov, ki je v tesni povezavi z njihovo rabo, v Sloveniji že dalj časa doživlja nadpovprečno rast – v zadnjih 20 letih se je skoraj podvojilo. Med leti 2008 in 2015 je lastništvo osebnih avtomobilov v Sloveniji zaradi gospodarske recesije raslo nekoliko počasneje, od leta 2015 pa rast spet intenzivnejša. Izjema sta bili pandemični leti 2020 in 2021. Stopnja motorizacije (izražena v številu osebnih avtomobilov na tisoč prebivalcev) v Sloveniji presega povprečno stopnjo motorizacije v EU, hkrati pa presega tudi vrednosti v številnih gospodarsko razvitejših državah EU. V Sloveniji je stopnja motorizacije leta 2021 znašala 564 osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev, kar je za dobro polovico več kot leta 1995. Posledično se povečuje se tudi število lastniških osebnih avtomobilov na gospodinjstvo. Povprečno slovensko gospodinjstvo je imelo leta 2021 za polovico več avtomobilov kot leta 1991.

 


Kazalec prikazuje število osebnih avtomobilov in prebivalcev v Sloveniji v obdobju od 1970 do 2021, razvoj stopnje motorizacije v Sloveniji v obdobju 1970 do 2021, stopnjo motorizacije za izbrana leta (2003, 2011 in 2019) v državah EU-28, število tovornjakov glede na BDP in število avtobusov glede na število prebivalcev v Sloveniji v obdobju od 1995 do 2021 ter delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon v Sloveniji v obdobju od 1986 do 2021 in v EU-28 v letih 2003, 2007, 2011, 2015 in 2019.

Lastništvo osebnih avtomobilov ali stopnjo motorizacije izražamo s številom osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev (EEA, 2015). Osebni avtomobil je cestno motorno vozilo (razen motornih koles), namenjeno za prevoz potnikov, z največ devetimi sedeži (vključno z voznikovim). Število osebnih avtomobilov je opredeljeno z vozili, ki so na določen dan registrirana v državi in lahko uporabljajo ceste, odprte za javni promet (SURS, 2004).

Delež avtomobilov na dizelski pogon predstavlja število osebnih avtomobilov na dizelski pogon v primerjavi z vsemi osebnimi avtomobili oziroma velikostjo voznega parka osebnih vozil (EEA, 2015).

Število tovornjakov na mio € BDP je razmerje med številom tovornjakov in BDP v milijonih € (EEA, 2015).


Grafi

Slika PR11-1: Število osebnih avtomobilov in prebivalcev, Slovenija, 1970-2021
Viri: 

Statistični urad RS (20. 10. 2022)

Prikaži podatke

Prebivalci [Število]

Osebni avtomobili [Število]

Prebivalci v 1.000 [Število]

Osebni avtomobili v 1.000 [Število]

Stopnja motorizacije [Število osebnih avtomobilov/1.000 prebivalcev]

1970

1731787

150807

1731,79

150,81

87,08

1971

1744882

177284

1744,88

177,28

101,60

1972

1759584

198493

1759,58

198,49

112,81

1973

1773809

227981

1773,81

227,98

128,53

1974

1790229

251110

1790,23

251,11

140,27

1975

1808707

270732

1808,71

270,73

149,68

1976

1831790

306015

1831,79

306,02

167,06

1977

1852963

323554

1852,96

323,55

174,61

1978

1872133

366394

1872,13

366,39

195,71

1979

1893064

389192

1893,06

389,19

205,59

1980

1909566

416448

1909,57

416,45

218,09

1981

1924690

430132

1924,69

430,13

223,48

1982

1929292

448315

1929,29

448,32

232,37

1983

1937588

466003

1937,59

466,00

240,51

1984

1948577

489373

1948,58

489,37

251,14

1985

1975273

501538

1975,27

501,54

253,91

1986

1985486

490828

1985,49

490,83

247,21

1987

1994066

514850

1994,07

514,85

258,19

1988

1996325

548539

1996,33

548,54

274,77

1989

1996377

554592

1996,38

554,59

277,80

1990

1999945

578268

1999,95

578,27

289,14

1991

1998912

594289

1998,91

594,29

297,31

1992

1994084

606245

1994,08

606,25

304,02

1993

1989408

650344

1989,41

650,34

326,90

1994

1989477

668307

1989,48

668,31

335,92

1995

1990266

711364

1990,27

711,36

357,42

1996

1986989

743057

1986,99

743,06

373,96

1997

1984923

776798

1984,92

776,80

391,35

1998

1978334

811671

1978,33

811,67

410,28

1999

1987755

846109

1987,76

846,11

425,66

2000

1990094

866096

1990,09

866,10

435,20

2001

1994026

881487

1994,03

881,49

442,06

2002

1995033

894521

1995,03

894,52

448,37

2003

1996433

910429

1996,43

910,43

456,03

2004

1997590

933941

1997,59

933,94

467,53

2005

2003358

960213

2003,36

960,21

479,30

2006

2010377

980261

2010,38

980,26

487,60

2007

2025866

1014122

2025,87

1014,12

500,59

2008

2032362

1045183

2032,36

1045,18

514,27

2009

2046976

1058858

2046,98

1058,86

517,28

2010

2050189

1061646

2050,19

1061,65

517,83

2011

2055496

1066495

2055,50

1066,50

518,85

2012

2058821

1066028

2058,82

1066,03

517,79

2013

2061085

1063795

2061,09

1063,80

516,13

2014

2062874

1068362

2062,87

1068,36

517,90

2015

2064188

1078737

2064,19

1078,74

522,60

2016

2065895

1096523

2065,90

1096,52

530,77

2017

2066880

1117935

2066,88

1117,94

540,88

2018

2080908

1143150

2080,91

1143,15

549,35

2019

2095861

1165371

2095,86

1165,37

556,03

2020

2108977

1170690

2108,98

1170,69

555,10

2021

2107180

1189457

2107,18

1189,46

564,48

Slika PR11-2: Stopnja motorizacije (št. osebnih avtomobilov/1.000 prebivalcev), Slovenija, 1970-2021
Viri: 

Statistični urad RS (20. 10. 2022)

Prikaži podatke

Stopnja motorizacije [Število osebnih avtomobilov/1.000 prebivalcev]

1970

87,08

1971

101,60

1972

112,81

1973

128,53

1974

140,27

1975

149,68

1976

167,06

1977

174,61

1978

195,71

1979

205,59

1980

218,09

1981

223,48

1982

232,37

1983

240,51

1984

251,14

1985

253,91

1986

247,21

1987

258,19

1988

274,77

1989

277,80

1990

289,14

1991

297,31

1992

304,02

1993

326,90

1994

335,92

1995

357,42

1996

373,96

1997

391,35

1998

410,28

1999

425,66

2000

435,20

2001

442,06

2002

448,37

2003

456,03

2004

467,53

2005

479,30

2006

487,60

2007

500,59

2008

514,27

2009

517,28

2010

517,83

2011

518,85

2012

517,79

2013

516,13

2014

517,90

2015

522,60

2016

530,77

2017

540,88

2018

549,35

2019

556,03

2020

555,10

2021

564,48

Slika PR11-3: Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon, Slovenija, 1986-2021
Viri: 

Baza motornih vozil, NIO, Statistični urad RS (20. 10. 2022)

Opomba: 

PR11-3: 1-Podatki pred letom 1992 so le ocene.

Prikaži podatke

Osebni avtomobili na dizelski pogon [%]

1986

7,46

1987

7,15

1988

7,05

1989

7,28

1990

7,44

1991

7,77

1992*

7,83

1993

7,82

1994

8,11

1995

8,08

1996

8,19

1997

8,38

1998

8,66

1999

8,98

2000

9,23

2001

10,01

2002

11,82

2003

14,35

2004

17,61

2005

20,48

2006

24,44

2007

27,59

2008

30,11

2009

32,62

2010

34,70

2011

36,51

2012

38,52

2013

40,47

2014

42,46

2015

43,91

2016

45,66

2017

47,30

2018

48,59

2019

49,58

2020

50,29

2021

50,60

Slika PR11-4: Število tovornjakov glede na BDP in število avtobusov glede na tisoč prebivalcev Slovenija,1995-2021
Viri: 

Statistični urad RS (20. 10. 2022)

Prikaži podatke

Tovornjaki [Število]

Avtobusi [Število]

BDP [Število]

Prebivalci [Število]

Tovornjaki na 1.000 prebivalcev [Število]

Tovornjaki na mio € BDP [Število]

Avtobusi na 1.000 prebivalcev [Število]

Avtobusi na mio € BDP [Število]

1995

34553

2473

10560,80

1990266

17,36

3,27

1,24

0,23

1996

36735

2407

12147,30

1986989

18,49

3,02

1,21

0,20

1997

38651

2369

13836,50

1984923

19,47

2,79

1,19

0,17

1998

40010

2325

15351,80

1978334

20,22

2,61

1,18

0,15

1999

41904

2315

17226,60

1987755

21,08

2,43

1,16

0,13

2000

44027

2255

18853,10

1990094

22,12

2,34

1,13

0,12

2001

45552

2213

21147,70

1994026

22,84

2,15

1,11

0,10

2002

47110

2196

23548,60

1995033

23,61

2,00

1,10

0,09

2003

48673

2190

25613,30

1996433

24,38

1,90

1,10

0,09

2004

51241

2269

27628,20

1997590

25,65

1,85

1,14

0,08

2005

53646

2255

29113,60

2003358

26,78

1,84

1,13

0,08

2006

57051

2277

31470,30

2010377

28,38

1,81

1,13

0,07

2007

62635

2330

35073,50

2025866

30,92

1,79

1,15

0,07

2008

67585

2378

37925,70

2032362

33,25

1,78

1,17

0,06

2009

68122

2394

36254,90

2046976

33,28

1,88

1,17

0,07

2010

68320

2400

36363,90

2050189

33,32

1,88

1,17

0,07

2011

68635

2422

37058,60

2055496

33,39

1,85

1,18

0,07

2012

68195

2410

36253,30

2058821

33,12

1,88

1,17

0,07

2013

68264

2465

36454,30

2061085

33,12

1,87

1,20

0,07

2014

69821

2559

37634,30

2062874

33,85

1,86

1,24

0,07

2015

72235

2631

38852,60

2064188

34,99

1,86

1,27

0,07

2016

75606

2679

40443,20

2065895

36,60

1,87

1,30

0,07

2017

80175

2782

43011,30

2066880

38,79

1,86

1,35

0,06

2018

85247

2834

45876,30

2080908

40,97

1,86

1,36

0,06

2019

89780

2884

48533,10

2095861

42,84

1,85

1,38

0,06

2020

92277

2339

47020,60

2108977

43,75

1,96

1,11

0,05

2021

96795

2638

52208,10

2107180

45,94

1,85

1,25

0,05

Slika PR11-5: Stopnja motorizacije v evropskih državah, 2003, 2013, 2019
Viri: 

EU energy and transport in figures – Statistical pocketbook 2009, European Comission, 2009; EU transport in figures – Statistical pocketbook 2013, European Comission, 2013; EU transport in figures - Statistical pocketbook 2015, European Comission, 2016; EU transport in figures - Statistical pocketbook 2021.

Prikaži podatke

2003 [Število na 1.000 preb.]

2007 [Število na 1.000 preb.]

2010 [Število na 1.000 preb.]

2011 [Število na 1.000 preb.]

2012 [Število na 1.000 preb.]

2013 [Število na 1.000 preb.]

2014 [Število na 1.000 preb.]

2015 [Število na 1.000 preb.]

2016 [Število na 1.000 preb.]

2017 [Število na 1.000 preb.]

2018 [Število na 1.000 preb.]

2019 [Število na 1.000 preb.]

Romunija

142

164

202

203

224,14

235,46

246,98

260,88

278,58

307,06

332,36

357,13

Latvija

280

398

286

300

305,50

317,07

331,20

344,88

340,58

356,70

368,67

381,18

Madžarska

275

300

299

298

301,35

307,80

315,32

325,20

338,17

355,07

372,65

390,19

Bolgarija

296

272

347

368

385,34

401,65

418,47

442,00

442,63

392,99

396,19

407,10

Hrvaška

300,40

345,81

353,26

355,07

339,08

341,04

348,97

357,89

373,81

388,77

408,81

425,04

Slovaška

252

265

307

324

337,14

347,08

359,51

374,95

390,37

408,43

425,95

438,55

Irska

379

434

424

417

415,31

419,88

420,35

424,67

428,20

432,14

433,88

442,46

Danska

351

378

389

394

399,30

404,84

411,61

418,91

428,88

437,63

446,85

455,41

Švedska

454

464

460

464

465,38

466,10

470,44

473,97

477,04

478,73

476,04

473,21

Združeno kraljestvo

452

476

470

466

463,88

467,67

470,50

476,77

482,84

485,26

487,54

490,62

Nizozemska

425

451

452

470

471,74

471,34

472,11

477,11

481,40

487,34

493,61

498,51

Grčija

348

428

461

461

467,12

466,15

470,70

473,64

479,19

487,46

492,58

504,41

Belgija

464

473

482

490

487,45

491,33

494,38

497,17

503,19

507,56

511,00

511,11

Španija

441

481

480

482

476,11

473,57

474,27

481,38

491,68

503,67

512,90

518,84

Portugalska

379

412

421

447

428,80

429,64

452,99

456,71

470,46

491,64

514,08

529,54

Litva

365

472

521

570

589,99

614,57

412,72

430,69

456,03

483,11

511,96

536,38

Češka

363

412

427

436

447,50

449,87

458,65

484,69

501,74

521,96

539,73

554,05

Slovenija

456

501

518

519

517,79

516,13

517,90

522,60

530,77

540,88

549,35

556,03

Avstrija

498

510

528

535

542,39

545,54

546,88

545,72

549,60

555,30

562,02

566,22

Francija

506

508

501

502

504,74

504,37

550,23

554,90

560,67

565,98

571,19

569,44

Nemčija

485

501

517

525

539,36

542,85

546,85

548,47

555,05

561,34

567,29

573,74

Malta

522

548

573

589

592,39

602,03

605,73

610,94

614,67

613,12

608,12

596,87

Estonija

321

391

480

482

456,08

477,65

496,63

514,16

534,42

550,29

563,45

598,15

Poljska

294

383

451

470

486,44

503,68

526,34

545,81

570,81

592,57

616,99

641,76

Ciper

414

521

575

545

549,11

553,10

564,92

574,89

594,62

609,34

628,72

644,70

Finska

436

485

535

551

563,42

573,70

583,90

593,66

608,00

620,88

633,36

646,95

Italija

593

598

606

610

621,23

608,12

609,92

615,69

625,13

636,87

652,30

663,05

Luksemburg

645

665

659

658

662,61

660,83

662,26

661,35

661,85

669,90

676,25

680,95

EU - 28

388,57

428,59

446,86

454,56

458,45

464,16

465,87

475,12

485,50

495,26

506,58

517,43

Slika PR11-6: Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon, izbrane evropske države, 2003, 2015, 2020
Viri: 

Passenger cars by motor energy, Eurostat, 2022

Prikaži podatke

2003 [%]

2007 [%]

2010 [%]

2011 [%]

2012 [%]

2013 [%]

2014 [%]

2015 [%]

2016 [%]

2017 [%]

2018 [%]

2019 [%]

2020 [%]

Nizozemska

0,15

0,17

0,17

0,17

0,17

0

0

0,17

0,16

0,16

0,15

0,14

0,13

Ciper

0,11

0,09

0,10

0,10

0,10

0,11

0,11

0,12

0,14

0,16

0,18

0,20

0,21

Finska

0,12

0,14

0,19

0,21

0,22

0,23

0,24

0,24

0,25

0,26

0,26

0,26

0,26

Danska

0

0

0

0

0

0,29

0,29

0,30

0,31

0,31

0,31

0,31

0,30

Poljska

0,09

0,15

0,22

0,24

0,26

0,27

0,28

0,29

0,30

0,31

0,31

0,31

0,32

Madžarska

0,12

0,17

0,21

0,22

0,23

0,24

0,26

0,28

0,29

0,30

0,31

0,31

0,32

Malta

0

0

0,28

0,29

0,30

0,30

0,31

0,31

0,31

0,31

0,32

0,32

0,32

Nemčija

0,18

0

0,27

0,28

0,29

0,30

0,31

0,32

0,33

0,33

0,32

0,32

0,31

Švedska

0,05

0,08

0,14

0,17

0,21

0,24

0,27

0,30

0,32

0,34

0,35

0,36

0,35

Češka

0,16

0,21

0,27

0,29

0,32

0,32

0,34

0,35

0,37

0,38

0,38

0,39

0,39

Estonija

0,12

0,22

0,25

0,27

0,29

0,32

0,34

0,36

0,37

0,38

0,39

0,40

0,40

Italija

0

0,34

0,38

0,39

0,40

0,40

0,41

0,42

0,43

0,44

0,44

0,44

0,44

Romunija

0

0

0,31

0,32

0,33

0,34

0,35

0,37

0,39

0,42

0,45

0,47

0,48

Slovenija

0

0,27

0,35

0,36

0,38

0,40

0,42

0,44

0,46

0,47

0,49

0,50

0,50

Belgija

0,45

0,54

0,60

0,62

0,62

0,63

0,62

0,62

0,60

0,58

0,55

0,51

0,48

Hrvaška

0,26

0,34

0,35

0,36

0,38

0,39

0,41

0,43

0,46

0,48

0,51

0,53

0,54

Španija

0,35

0,47

0,52

0,53

0,54

0

0,56

0,57

0,57

0,57

0,56

0,55

0,54

Avstrija

0,46

0,54

0,55

0,56

0,56

0,56

0,57

0,57

0,57

0,57

0,56

0,55

0,55

Luksemburg

0,40

0,57

0,64

0,65

0,65

0,66

0,66

0,65

0,64

0,62

0,59

0,56

0,53

Portugalska

0

0

0,44

0,46

0,48

0,49

0,50

0,52

0,54

0,56

0,56

0,56

0,57

Irska

0,13

0,18

0,27

0,31

0,34

0,37

0,41

0,45

0,49

0,53

0,56

0,58

0,59

Francija

0,43

0,52

0

0,61

0,63

0,63

0,64

0,64

0,63

0,62

0,61

0,59

0,57

Latvija

0,14

0,23

0,33

0,36

0,40

0,43

0,46

0,50

0,53

0,56

0,59

0,62

0,63

Litva

0

0

0

0

0

0,42

0,60

0,63

0,65

0,67

0,68

0,68

0,68


Cilji

Niti Slovenija niti EU nimata postavljenih ciljev ali ciljnih vrednosti, ki bi regulirale število lastniških osebnih avtomobilov na ravni države. Cilji, ki so posredno vezani na stopnjo motorizacije in lastništvo osebnih avtomobilov se praviloma bolj kot na samo velikost voznega parka nanašajo na njegovo sestavo – na porabo goriva in emisijske standarde vozil. Emisijski standardi praviloma omejujejo vpliv onesnaževanja iz osebnih vozil na okolje.


Lastništvo osebnih avtomobilov (stopnja motorizacije), ki je opredeljeno kot število osebnih vozil na število prebivalcev, je kazalec, ki je tesno povezan z njihovo rabo oziroma z obsegom avtomobilizacije, predvsem v urbanih območjih. S stopnjevanjem motorizacije se večajo negativni vplivi na okolje. Lastništvo osebnih avtomobilov je tesno povezano s trendi sodobnega načina življenja, kot so zmanjševanje števila oseb na gospodinjstvo, večje število avtomobilov na gospodinjstvo, povečevanje povprečne razdalje potovanj, manjša dostopnost in fleksibilnost javnega prevoza.  

Cilji glede motorizacije so v EU praviloma bolj kot na velikost voznega parka vezani na njegovo sestavo – na porabo goriva in emisijske standarde vozil. Kljub temu nekatere skandinavske države obravnavajo osebni avtomobil kot luksuzno blago, saj naj bi bila osnova za mobilnost zagotovljena z javnim potniškim prometom. Zato kazalec posredno izkazuje tudi prometno-politično usmerjenost neke države ali regije. V državah, kjer jim uspeva zagotavljati mobilnost brez avta, je njihov vozni park bistveno manjši.

Stopnja motorizacije ni več merilo za gospodarsko razvitost države. Med leti 2003 in 2013 se je vsem državam EU-28 stopnja motorizacije povečala. Največji preskok navzgor med leti 2003 in 2019 se je zgodil v Latviji in na Irskem, najmanjša rast motorizacije pa je zabeležena na Nizozemskem in v Belgiji. V letih od 2011 do 2019 je bil upad motorizacije zabeležen v petih državah (Belgija, Luksemburg, Nizozemska, Francija in Avstrija). Pričakovati je, da se bo, predvsem v razvitejših državah EU, upad motorizacije nadaljeval, saj te države že desetletja intenzivno vlagajo v alternativne potovalne načine in destimulirajo uporabo osebnih avtomobilov, predvsem v urbanih območjih. Med slednje države se žal ne uvršča Slovenija, saj ne vodi tovrstne prometne politike. Že leta namreč visoko presega povprečje lastništva osebnih avtomobilov vseh novih članic in kandidatk EU, razen Malte in Cipra. Leta 2021 je bilo v Sloveniji 1.189.457 osebnih avtomobilov, kar je 8-krat več kot leta 1970. Stopnja motorizacije je v letu 2021 znašala 564 osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev, kar je kar 413 avtomobilov na 1.000 prebivalcev več kot leta 1970 in 207 več kot leta 1995. Preračun motorizacije na gospodinjstvo kaže, da je leta 2021 povprečno slovensko gospodinjstvo (2,4 člana) imelo precej več kot 1 avto (1,4; leta 2010 – 1,32 in leta 1991 - 0,94). Leta 2020 je imelo vsaj en osebni avtomobil 86 % gospodinjstev (80 % leta 2000).

Naraščanje števila osebnih avtomobilov vpliva tudi na število izrabljenih avtomobilov. Le-ti predstavljajo nevarni odpadek zaradi vsebnosti nevarnih snovi. Zato je zelo pomembno, da je na nacionalni ravni vzpostavljen učinkovit sistem zbiranja in ravnanja z odpadnimi avtomobili. V letu 2010 je bilo v Sloveniji izrabljenih 6.807 vozil (5.305 ton vozil), leta 2019  15.182 vozil (14.657 ton vozil). Delež ponovno uporabljenih ali predelanih izrabljenih vozil je med leti 2010 in 2019 nihal. V letu 2010 je le-ta znašal 88,6%, leta 2019 pa 89,5 % (EUROSTAT, 2022).

Trg osebnih avtomobilov v Sloveniji kljub visoki stopnji rasti v preteklosti ni kazal znakov zasičenosti, saj je število prvič registriranih vozil po izrazitem vrhu leta 1999 (zaradi uvedbe DDV) in poznejšem upadu, do leta 2008, spet hitro naraščalo. Šele recesija leta 2008 je zaustavila rast, po letu 2012 je število spet naraščalo, pandemija COVID-19 pa je ponovno začasno ustavila rast. Število prvič registriranih osebnih avtomobilov v Sloveniji je leta 2001 znašalo 52.316 vozil, največje je bilo leta 2018 (74.518 vozil), leta 2021 pa je znašalo 53.428 vozil  (SURS, 2022). Zaradi prometne politike države in mest, ki je v veliki meri še vedno naklonjena avtomobilnosti, se vse večji delež prebivalstva odloča zadovoljevati svoje potrebe po prevozu z osebnim avtomobilom. Taka politika se kaže kaže v pospešenih naložbah v cestno infrastrukturo, vse bolj nekonkurenčni ponudbi javnega potniškega prometa in spremembah v prostorski sestavi Slovenije (suburbanizacija, ki temelji na dostopnosti z osebnimi avtomobili).    

Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon je v Sloveniji med letoma 1986 in 2021 konstantno naraščal, pri čemer je izrazit trend rasti značilen zlasti od leta 2002 dalje, upočasnil se je šele v zadnjih dveh letih. Leta 1986 je delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon znašal 7%, leta 2002 nekaj manj kot 12%, leta 2015 44%, leta 2021 pa že 51%. Večji delež vozil na dizelski pogon prispeva k boljšemu izkoristku energije, saj je za potniški kilometer potrebne manj energije kot pri avtomobilih na bencinski pogon. Avtomobili na dizelski pogon znatno manj onesnažujejo okolje z izpusti ogljikovega monoksida (CO) in z ogljikovim dioksidom (CO2), vendar več prispevajo k onesnaževanju zraka z delci in dušikovimi oksidi (NOx). Delež vozil na dizelski pogon se je v nekaterih državah EU-28 že upočasnil ali se je že celo začel zmanjševati. Slovenija je glede na povprečni delež avtomobilov na dizelski pogon v sredini evropskega povprečja.

Število avtobusov na 1.000 prebivalcev je bilo med letoma 1995 in 2014 v Sloveniji razmeroma konstantno in je znašalo 1,2 avtobusa na 1.000 prebivalcev. Leta 2015 je naraslo na 1,3 avtobuse na 1.000 prebivalcev in leta 2018 na 1,4. V času epidemije koronavirusa je število avtobusov na 1.000 prebivalcev padlo na 1,1, leta 2021 pa se je ponovno dvignilo, in sicer na 1,3.

Število tovornjakov na milijon € BDP je v Sloveniji med letoma 1995 in 2003 padlo s 3,3 na 1,9. Vzrok padca je bil v hitrejši rasti BDP kot v številu tovornjakov. Leta 2003 se je rast BDP umirila, zato je bilo tudi število tovornjakov med letoma 2003 in 2021 razmeroma konstantno in je znašalo približno 1,9 tovornjaka na milijon € BDP.

 


Podatki za Slovenijo

Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec: Stopnja motorizacije je za Slovenijo izračunana na podlagi letnih podatkov o številu prebivalcev (na dan 1.1. za predhodno leto) ter številu osebnih avtomobilov (na dan 31. 12. za tekoče leto). Upošteva se število osebnih avtomobilov, registriranih v Sloveniji. Specialni osebni avtomobili niso vključeni.

Metodologija obdelave podatkov: V podatkih Statističnega urada RS  med osebne avtomobile spadajo vozila iz kategorije vozil M1 (motorna vozila z vsaj štirimi kolesi, namenjena za prevoz oseb, ki imajo poleg sedeža za voznika še največ osem sedežev) brez osebnih specialnih vozil (osebni avtomobil, ki je oblikovan za posebne namene, in ne za prevoz potnikov, npr. gasilska vozila, rešilni avtomobili, pogrebna vozila ipd.)

Podatkovni viri za Slovenijo

Podatkovni niz

Vir

(hiperlink do podatkov)

Obdobje uporabljenih

podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Število prebivalcev

SURS

1970-2021

 

Vsakih 10 let

22.10.22

da

Osebni avtomobili

SURS

1970-2021

 

letno

22.10.22

da

Stopnja motorizacije

SURS

1970-2021

 

Letno

22.10.22

da

Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon

SURS

1986-2021

 

letno

22.10.22

da

BDP in nacionalni računi

SURS

1995-2021

 

letno

22.10.22

da

Tovornjaki in avtobusi

SURS

1995-2021

 

letno

22.10.22

da

Opredelitev kazalca

Relevantnost kazalca: 1, 2, 3 

1 = globalno, 2 = EU, 3 = nacionalno

Točnost uporabljenih podatkov: 1

1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo, 2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni, 3 = interni podatki

Časovna primerljivost (nanaša se na podatke v grafu/grafih): 1

1 = vsaj 10-leten niz podatkov, 2 = vsaj 5leten niz podatkov, 3 = manj kot 5-leten niz podatkov

Prostorska primerljivost (nanaša se na podatke na karti/kartah): 1

1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne, 2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni, 3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni

 

Podatki za druge države

Metodologija obdelave podatkov: Motorizacija je izračunana kot kvocient števila osebnih avtomobilov in števila prebivalcev.

Podatkovni viri za druge države

Podatkovni niz

Vir

(hiperlink do podatkov)

Obdobje uporabljenih

podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

EU energy and transport in figures – Statistical pocketbook, European Commission

Directorate-General for Energy and Transport in Passenger cars by motor energy, Eurostat

2003, 2011, 2019

 

letno

22.10.22

da

Passenger cars by motor energy

Eurostat

2003, 2011, 2019

 

letno

22.10.22

da

Passenger cars, by type of motor energy 

Eurostat

2003, 2011, 2019

 

letno

22.10.22

da

End-of-life vehicle statistics

Eurostat

2003, 2011, 2019

 

letno

22.10.22

da

 

Drugi viri in literatura

  1. EEA, 2015. TERM 32 – Size of the vehicle fleet. Indicator assessment. European Environment Agency. Dostopno na: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/size-of-the-vehicle-fleet/size-of-the-vehicle-fleet-2
  2. NIO, 2015. Število vozil. Nacionalni interoperabilnostni okvir. Povzeto po: https://nio.gov.si/
  3. European Commission, 2015. EU transport in figures. Statistical pocketbook 2015. European Union.
  4. European Commission, 2013. EU transport in figures. Statistical pocketbook 2013. European Union.
  5. European Commission, 2009. EU energy and transport in figures. Statistical pocketbook 2009.
  6. EUROSTAT, 2021. End-of-life vehicles - reuse, recycling and recovery, totals. Povzeto po: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/env_waselvt/default/table?lang=en
  7. SURS, 2004. Glosar za statistiko transporta. Prevod dela: Glossary for transport statistics (UNECE, ECMT in EUROSTAT). Ljubljana, Statistični urad RS.
  8. SURS, 2022a. Cestna vozila konec leta (31. 12.) in prve registracije cestnih vozil glede na vrsto vozila, Slovenija, letno. Povzeto po: https://pxweb.stat.si/SiStatData/pxweb/sl/Data/Data/2222102S.px/
  9. SURS, 2022b. Registrirana cestna vozila. Metodološko pojasnilo. Dostopno na: https://www.stat.si/statweb/File/DocSysFile/8193
  10. Zakon o varnosti cestnega prometa (Uradni list RS, št. 56/08 – uradno prečiščeno besedilo, 57/08 – ZLDUVCP, 58/09, 36/10, 106/10 – ZMV, 109/10 – ZCes-1, 109/10 – ZPrCP, 109/10 – ZVoz, 39/11 – ZJZ-E, 75/17 – ZMV-1 in 10/18 – ZCes-1C).


Povezani kazalci