KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Neutral

Izpusti toplogrednih plinov v kmetijstvu so se od leta 1986 do 2023 zmanjšali za 20,5 %. Zmanjšanje je bilo največje v prašičereji, govedoreji ter na področju gnojenja kmetijskih rastlin. Hitro zmanjševanje izpustov je bilo značilno za prva leta tega obdobja do leta 2013. Od leta 2013 do leta 2016 so se izpusti povečali in do leta 2021 ostali na podobni ravni, zatem pa so se ponovno precej zmanjšali. V letu 2023 je Slovenija dosegla cilj. Glede na leto 2005 so se izpusti zmanjšali za 7,4 %. S tem je bil že dosežen cilj, kot ga Celoviti nacionalni energetski podnebni načrt Republike Slovenije določa za leto 2030 (2,8 % zmanjšanje glede na leto 2005).


Kazalec prikazuje gibanje izpustov metana (CH4), didušikovega oksida (N2O) in ogljikovega dioksida (CO2) iz kmetijstva v obdobju 1986–2023. Ti toplogredni plini povečujejo temperaturo zemeljskega površja in povzročajo globalne spremembe podnebja. Te vplivajo na naravno okolje in povzročajo veliko škodo gospodarstvu, predvsem kmetijstvu.

Podatki so prikazani primerjalno glede na leto 1986, ki je po Okvirni konvenciji Združenih narodov o spremembi podnebja (UNFCCC) za Slovenijo izhodiščno leto za oceno uspešnosti zmanjševanja izpustov. Metan in didušikov oksid sta glavna toplogredna plina, ki ju spremljamo v sektorju Kmetijstvo (sektor CRF3). Ogljikov dioksid, ki se sprosti zaradi apnenja kmetijskih tal in zaradi gnojenja s sečnino in kalcijevim amonijevim nitratom, predstavlja manj kot 3 % skupnega učinka toplogrednih plinov v tem sektorju. Zaradi razlik v toplogrednem učinku, izpuste metana in didušikovega oksida preračunamo v ekvivalente ogljikovega dioksida. Po metodi potenciala globalnega segrevanja za stoletno obdobje (GWP100) pripisujemo metanu 28-krat, didušikovemu oksid pa 265-krat močnejši toplogredni učinek od ogljikovega dioksida. Metan je v ozračju kratko-obstojen plin in novejše raziskave kažejo, da z metodo GWP100 učinek metana na segrevanje zemeljskega površja v Sloveniji precenjen za nekajkrat. Ne glede na to, ga v tem kazalcu obravnavamo na podlagi GWP100, kot je trenutno uveljavljeno. Ogljikovega dioksida, ki nastane zaradi rabe zemljišč, spremembe rabe zemljišč in gozdarstva (LULUCF) in zaradi rabe fosilnih goriv v kmetijstvu, po poročevalskem formatu UNFCCC ne obravnavamo v sklopu sektorja Kmetijstvo. Teh emisij zato v tem kazalcu ne prikazujemo.


Grafi

Slika KM14-1: Struktura izpustov toplogrednih plinov v kmetijstvu v letu 2023
Viri:

KIS, 2025

Prikaži podatke
CH4 - fermentacija v prebavilih rejnih živali [%] CH4 - skladiščenje živinskih gnojil [%] N2O - skladiščenje živinskih gnojil [%] N2O - gnojenje z živinskimi gnojili [%] N2O - gnojenje z mineralnimi gnojili [%] N2O - gnojenje z drugimi organskimi gnojili [%] N2O - paša [%] N2O - odlaganje amoniaka in NOX iz ozračja [%] N2O - izpiranje dušikovih snovi v podtalnico in vodotoke [%] N2O - razkrajanje žetvenih ostankov [%] N2O - obdelava histosolov [%] N2O - mineralizacija organske snovi v tleh [%] CO2 - uporaba uree, KAN in apnenje tal [%]
2023 59,80 11,70 2,10 5,60 6,40 0,20 2,10 3,30 4,10 1,90 0,40 0 2,50
Slika KM14-2: Gibanje letnih izpustov toplogrednih plinov v kmetijstvu, 1986–2023
Viri:

KIS, 2025

Prikaži podatke
Izpusti metana [Indeks 1986=100] Izpusti didušikovega oksida [Indeks 1986=100] Izpusti ogljikovega dioksida [Indeks 1986=100] Skupni izpusti toplogrednih plinov [Indeks 1986=100] Izpusti metana [1.000 t] Izpusti didušikovega oksida [1.000 t] Izpusti ogljikovega dioksida [1.000 t] Skupni izpusti toplogrednih plinov [1.000 t ekv CO2]
1986 100 100 100 100 53 1,90 57 2053,50
1987 99,20 104,40 103,70 100,60 52,60 2 59,10 2066
1988 98,40 100,20 101,50 98,90 52,20 1,90 57,90 2031,70
1989 97,80 95,50 98,30 97,20 51,80 1,80 56 1996,10
1990 96,90 95,40 98,60 96,60 51,40 1,80 56,20 1983,30
1991 91 87,70 96 90,30 48,30 1,70 54,80 1855,30
1992 93,10 102,80 108,30 96 49,40 2 61,70 1970,70
1993 88,80 94,20 104 90,60 47,10 1,80 59,30 1859,80
1994 88,90 95,80 104,50 91 47,10 1,90 59,60 1869,10
1995 89,70 95,70 78,80 90,90 47,50 1,80 44,90 1866,10
1996 86,10 92,50 66,10 87,20 45,70 1,80 37,70 1789,90
1997 82,40 94,40 54,10 84,60 43,70 1,80 30,80 1737,40
1998 84 96,50 58,80 86,40 44,50 1,90 33,50 1774,70
1999 84,70 96,80 60,90 87,10 44,90 1,90 34,70 1787,80
2000 89,80 99 58,50 91,20 47,60 1,90 33,40 1872,90
2001 87,90 98,30 58 89,70 46,60 1,90 33 1841,30
2002 91,20 100,40 56,10 92,50 48,30 1,90 32 1899,40
2003 86,20 95,90 58,80 87,80 45,70 1,90 33,50 1803,60
2004 84,70 91,70 49,80 85,50 44,90 1,80 28,40 1756
2005 85,60 90,60 51 85,90 45,40 1,80 29,10 1763
2006 85 91,60 50,40 85,70 45 1,80 28,70 1759
2007 88,20 92,50 48 88,20 46,80 1,80 27,40 1810,50
2008 85,60 85,90 40,10 84,40 45,40 1,70 22,90 1733,10
2009 84,70 88,80 53 84,80 44,90 1,70 30,20 1742
2010 82,80 87,40 48,80 83 43,90 1,70 27,80 1705,10
2011 82,50 85,60 43,50 82,20 43,70 1,70 24,80 1688,10
2012 81,70 84,40 47,40 81,40 43,30 1,60 27 1671,30
2013 80,90 83,70 46,30 80,60 42,90 1,60 26,40 1655,50
2014 82,30 87,80 44,40 82,60 43,60 1,70 25,30 1696,90
2015 84,80 88,30 42,60 84,50 45 1,70 24,30 1735,50
2016 85,90 88,20 42,70 85,30 45,60 1,70 24,40 1751,70
2017 84,10 86,30 40,50 83,40 44,60 1,70 23,10 1713,40
2018 83,30 87 46,20 83,20 44,20 1,70 26,40 1708,40
2019 83,90 87,90 49,40 83,90 44,50 1,70 28,20 1723,60
2020 83,70 88,60 53,70 84,10 44,40 1,70 30,60 1727,20
2021 83,50 89,60 50,70 84,10 44,30 1,70 28,90 1727,90
2022 80,30 85,20 57,30 80,90 42,60 1,60 32,60 1660,30
2023 78,70 82,70 71,30 79,50 41,70 1,60 40,70 1632
Slika KM14-3: Zmanjšanje letnih izpustov toplogrednih plinov v kmetijstvu v državah EU–27 med izhodiščnim letom in letom 2023.
Viri:

Evropska agencija za okolje, 2025; Okvirna konvencija Združenih narodov o spremembi podnebja, 2025

Prikaži podatke
Letni izpusti toplogrednih plinov[Indeks (izhodiščno leto=100)] Izpusti toplogrednih plinov – izhodiščno leto [1.000 t] Izpusti toplogrednih plinov – 2023[1.000 t]
Ciper 116,70 454,70 533,60
Irska 100,70 19256,50 22436,80
Španija 98,50 32923,90 34863,20
Portugalska 95 7338,30 6941,30
Luksemburg 92,40 708,70 665,60
Avstrija 87,10 7406,30 6513,10
Švedska 86,60 8416,30 7276,90
Italija 84,40 2038,40 1706,30
Francija 80,50 13830,60 11523
Slovenija 79,50 7315,30 6074,90
Finska 79,50 78141 63645,40
Danska 76,90 37952,80 30763,80
Malta 76,90 108,50 86,10
Belgija 76,40 11636,50 9149
Grčija 75,70 10534,70 7980,50
Nemčija 74,80 483165,80 365719
EU-27 74,60 71581,70 53348,70
Nizozemska 71,10 25237 18039,50
Poljska 68,40 50057 33297
Estonija 56,10 2723,40 1593
Hrvaška 53 4424,30 2467,90
Češka 50,80 15747,90 8422,30
Madžarska 50,10 12058,10 6213,10
Romunija 46,70 39042,80 17987,70
Bolgarija 43,70 8922,70 4058,80
Litva 42,60 5030,50 2253,80
Latvija 42,30 13598,70 5943,20
Slovaška 37,20 5767,70 1934,40
Slika KM14-4: Izpusti metana v kmetijstvu pri fermentaciji v prebavilih rejnih živali in pri skladiščenju živinskih gnojil v letih 1986 in 2023
Viri:

KIS, 2025

Prikaži podatke
1986 [1.000 t] 2023 [1.000 t] Izpusti metana v kmetijstvu [Indeks (1986=100)]
Skladiščenje ž. gnojil - govedo 7,30 5,60 77,40
Skladiščenje ž. gnojil - prašiči 4,40 0,90 19,80
Skladiščenje ž. gnojil - perutnina 1,40 0,30 21,20
Skladiščenje ž. gnojil - ovce, koze, konji, kunci 0,10 0,10 128,70
V prebavilih - govedo 38,50 33 85,60
V prebavilih - prašiči 4,40 0,90 19,80
V prebavilih - ovce, koze, konji, kunci 0,60 1,60 272,30
Slika KM14-5: Izpusti didušikovega oksida v kmetijstvu v letih 1986 in 2023 po virih
Viri:

KIS, 2025

Prikaži podatke
1986 [t] 2023 [t] Izpusti didušikovega oksida v kmetijstvu [Indeks 1986=100]
Gnojenje z mineralnimi gnojili 467,40 391,60 83,80
Gnojenje z živinskimi in drugimi organskimi gnojili 488,50 354,40 72,50
Skladiščenje živinskih gnojil 168,90 127,60 75,50
Izpiranje dušika v vode 298,60 251,60 84,20
Odlaganje dušikovih spojin iz zraka 302 200,70 66,50
Paša 68,20 127,20 186,60
Razkrajanje žetvenih ostankov 108,80 115,50 106,20
Obdelava histosolov in mineralizacija organske snovi v tleh 29,60 28,50 96

Cilji

  • zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov v kmetijstvu za 2,8 % do leta 2030 glede na leto 2005;
  • zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov v kmetijstvu za 5 – 22 % do leta 2050 glede na leto 2005 ob upoštevanju naravnih danosti za kmetovanje, izboljšanju prehranske varnosti, povečanju samooskrbe s hrano ter sledenju drugim ciljem multifunkcionalnega kmetovanja;
  • zmanjšanje negativnih vplivov kmetijstva na vode, tla in zrak.

 

Podrobne informacije o ciljih lahko preberete v kazalcu Izpusti toplogrednih plinov.


Za kmetijstvo so značilni veliki izpusti ne-CO2 toplogrednih plinov, metana in didušikovega oksida. Je vir neposrednih in posrednih izpustov. Neposredni izpusti nastajajo v hlevih, skladiščih živinskih gnojil in na kmetijskih zemljiščih. Posredni izpusti nastajajo v naravnem okolju kot posledica uhajanja dušikovih spojin iz kmetijstva.

Metan nastaja pri fermentaciji krme v prebavilih rejnih živali in med skladiščenjem živinskih gnojil. Zaradi relativno velike črede in zaradi posebnosti v prebavi, prispeva v Sloveniji prek 90 % izpustov metana govedoreja.

Največ didušikovega oksida nastane zaradi gnojenja kmetijskih rastlin z živinskimi in mineralnimi gnojili. Zelo veliko didušikovega oksida prispevajo tudi posredni izpusti, ki so posledica izpiranja dušikovih spojin v podtalnico in vodotoke in uhajanja amonijaka v zrak. Pomemben vir didušikovega oksida je tudi skladiščenje živinskih gnojil.

V skladu z IPCC (2006) metodologijo poročamo v sklopu kmetijstva tudi del izpustov CO2. V slovenskem kmetijstvu upoštevamo tri manjše vire izpustov CO2 in sicer uporaba sečnine in kalcijevega amonijevega nitrata (KAN) za gnojenje ter apnenje tal. K skupnim izpustom v slovenskem kmetijstvu v letu 2023 so prispevali manj kot 3 %.

Letni izpusti metana v kmetijstvu so se od leta 1986 do leta 2023 zmanjšali iz 53.017 na 41.718 ton ali za 21,3 %, izpusti didušikovega oksida pa iz 1.932 na 1.597 ton ali za 17,3 %. Toplogredni učinek vseh plinov, izražen v ekvivalentih CO2, se je v tem času zmanjšal od 2.053.470 t na 1.631.979 t ali za 20,5 %. Hitro zmanjševanje izpustov je bilo značilno za prva leta tega obdobja do leta 2013. Od leta 2013 do leta 2016 so se izpusti povečali. Med letoma 2016 in 2021 so bili na podobni ravni, zatem pa so se ponovno zmanjšali. V letu 2023 je Slovenija dosegla cilj, ki ga določa Celoviti nacionalni energetski podnebni načrt Republike Slovenije do leta 2030 (zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov v kmetijstvu za 2,8 % do leta 2030 glede na leto 2005). Pri zmanjševanju izpustov toplogrednih plinov je Slovenija primerljiva z državami Zahodne Evrope. Zmanjšanje pa je bilo precej manjše kot v večini držav Višegrajske skupine in Jugovzhodne Evrope, kjer so zaradi težav v sektorju živinoreje izpuste v povprečju zmanjšali za približno 50 %.

V absolutnem smislu je k zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov največ prispevala prašičereja, pri kateri so se precej zmanjšali izpusti metana zaradi fermentacije v prebavilih ter pri skladiščenju živinskih gnojil. Zmanjšanje izpustov po letu 1990 pripisujemo predvsem izboljšanim načinom ravnanja z gnojevko, v zadnjih 15 letih pa zmanjšanju števila živali, ki je bilo posledica težav v panogi. Precej so se zmanjšali tudi izpusti metana iz prebavil govedi, predvsem krav molznic. To je bilo predvsem posledica izboljšanja učinkovitosti reje, saj dosegamo podobno prirejo mleka z bistveno manjšo čredo molznic kot nekoč. K zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov so prispevali tudi izboljšani načini gnojenja. Kljub manjši porabi dušika iz živinskih in mineralnih gnojil so se pridelki kmetijskih rastlin znatno povečali.

Izpusti toplogrednih plinov so se povečali pri reji na paši in pri reji drobnice. Povečanje izpustov na paši ni problematično, saj so se zaradi preusmeritve v pašno rejo zmanjšali izpusti iz hlevov in gnojišč.

Slovenska zakonodaja na splošno ne obravnava izpustov toplogrednih plinov v kmetijstvu. Izjema so velike prašičje in perutninske farme, ki so dolžne po Uredba o vrsti dejavnosti in naprav, ki povzročajo industrijske emisije (UL RS, št. 68/22), delovati po načelu »najboljših razpoložljivih postopkov«. Posredno zmanjšujejo izpuste nekateri predpisi, ki so namenjeni varovanju voda in tal, predvsem Uredba o varstvu voda pred onesnaževanjem z nitrati iz kmetijskih virov (UL RS, št. 113/09, 5/13, 22/15, 12/17 in 44/22). K zmanjšanju izpustov didušikovega oksida posredno prispevajo tudi kmetijsko okoljski ukrepi, ki smo jih začeli izvajati leta 2001 v okviru Slovenskega kmetijsko okoljskega programa in so bili vključeni v Programe razvoja podeželja 2004–2006, 2007–2013, 2014–2020 ter Strateški načrt skupne kmetijske politike 2023–2027 (SN SKP 2023–2027). Pretekli programi razvoja podeželja niso vsebovali ukrepov, ki bi znatneje prispevali z zmanjšanju izpustov metana. SN SKP 2023–2027 pa vključuje ukrepe kot so optimiranje krmnih obrokov za rejne živali in krmljenje dodatkov za zmanjšanje izpustov metana iz prebavil. K manjšim izpustom metana in didušikovega oksida so posredno prispevale tudi strokovne naloge v živinoreji in Javna služba kmetijskega svetovanja, ki jih financira Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.


Metodologija

Cilji in pravna podlaga

Cilji so povzeti po:

Podatki za Slovenijo

Metodologija zbiranja podatkov

Izpusti metana in ogljikovega dioksida so ocenjeni po metodologiji IPCC (2019), izpusti didušikovega oksida pa po metodologiji EMEP/EEA (2019), kot so jih za slovenske razmere prilagodili Mekinda Majaron in sod. (2025). Gre za metodologijo, na podlagi katere Slovenija poroča po Okvirni konvenciji Združenih narodov o spremembi podnebja in Evropski komisiji.

Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec

Podatki o izpustih metana, didušikovega oksida in ogljikovega dioksida po posameznih virih so bili zajeti neposredno iz emisijskih evidenc. Podatki so skladni s podatki, ki so bili za obdobje 1986–2023 poročani v letu 2025 (Slovenia's National Inventory Document 2025: GHG emissions inventories 1986–2023).

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir (hiperlink do podatkov)

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Izpusti metana, didušikovega oksida in ogljikovega dioksida v kmetijstvu

t/leto;

t CO2 ekv / leto

Kmetijski inštitut Slovenije

(https://www.kis.si);

Evropska okoljska agencija (https://cdr.eionet.europa.eu/si/eu/govreg/inventory/)

1986–2023

Marec za predpreteklo leto

Letno

28. 7. 2025

Da

Opredelitev kazalca

  • Relevantnost kazalca: 2

1=globalno, 2=EU, 3=nacionalno

  • Točnost uporabljenih podatkov: 1

1=uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,

2=podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,

3=interni podatki

  • Časovna primerljivost (nanaša se na podatke v grafih): 1

1=vsaj 10-leten niz podatkov

2=vsaj 5-leten niz podatkov

3=manj kot 5-leten niz podatkov

  • Prostorska primerljivost (nanaša se na podatke na kartah): /

1=uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne

2=uradni prostorski podatki na nacionalni ravni

3=obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni

Drugi podatki

Metodologija zbiranja podatkov

Podatki o izpustih toplogrednih plinov za države članice Evropske unije so povzeti s spletne strani Evropske okoljske agencije. Gre za podatke, ki jih države poročajo Okvirni konvenciji Združenih narodov o spremembi podnebja in Evropski komisiji.

Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec

Podatki o izpustih toplogrednih plinov v kmetijstvu v letu 2023 so bili neposredno prevzeti s spletne strani Evropske okoljske agencije, podatki za izhodiščno leto pa s spletne strani Okvirne konvencije Združenih narodov o spremembi podnebja. Izhodiščno leto po Konvenciji o spremembi podnebja je za večino držav 1990. Izjeme so Bolgarija (1988), Madžarska (povprečje 1985–1987), Poljska (1988), Romunija (1989) in Slovenija (1986). Na podlagi podatkov za izhodiščno leto in 2023 je bil izračunan indeks zmanjšanja izpustov za posamezne države EU. Za namene medsebojne primerjave smo tudi podatke za Slovenijo povzeli po tem viru. Gre za podatke, ki so jih za obdobje 1990 do 2023 države poročale v letu 2025.

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir (hiperlink do podatkov)

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Izpusti toplogrednih plinov v državah članicah EU

t/leto

Evropska okoljska agencija (https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/data/data-viewers/greenhouse-gases-viewer);

Okvirna konvencija Združenih narodov o spremembi podnebja (https://di.unfccc.int/ghg_profile_annex1)

Izhodiščno leto po Konvenciji o spremembi podnebja in 2023

Z enoletno zamudo

Redno

3. 9. 2025

Da

 

Drugi viri in literatura