Izpusti TGP v industriji so se leta 2023 v primerjavi z letom prej znižali za 7,1 %. Od leta 2019 dalje je v tem sektorju možno opaziti trend zmanjševanja izpustov TGP, predvsem zaradi zmanjševanja v ETS podsektorju sektorja industrija. Izpusti iz tega podsektorja so se leta 2023 znižali že peto leto zapored in so bili 12,5 % nižji kot leto prej. Izpusti TGP v neETS podsektorju sektorja industrija pa so se leta 2023 v primerjavi z letom prej le neznatno povečali. Delež izpustov TGP iz podsektorja ETS v sektorju industrija je bil leta 2023 55,1-odstoten, delež neETS izpustov pa 44,9-odstoten.
Kazalec izpusti TGP v industriji omogoča spremljanje doseganja nacionalnega cilja do leta 2030 glede zmanjšanja izpustov TGP v industriji. V kazalcu obravnavamo in primerjamo izpuste TGP v industriji, ki so vključeni v shemo trgovanja z izpusti TGP (ETS), in tiste, ki v to shemo niso vključeni (neETS). Izpusti TGP v industriji zajemajo izpuste iz samega proizvodnega procesa (t. i. procesni izpusti) (CRF 2.) in izpuste, ki so posledica rabe goriv (CRF 1.A.2).
Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
Izpusti ETS [kt CO2 ekv] | Izpusti ne-ETS [kt CO2 ekv] | Izpusti ETS - Industrijski procesi [kt CO2 ekv] | Izpusti ETS - Predelovalne dejavnosti [kt CO2 ekv] | Izpusti neETS - Industrijski procesi [kt CO2 ekv] | Izpusti neETS - Predelovalne dejavnosti [kt CO2 ekv] | Skupni izpusti TGP v industriji [kt CO2 ekv] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 2016,94 | 1506,44 | 621,68 | 1395,26 | 435,86 | 1070,58 | 3860,68 |
2006 | 2075,17 | 1641,14 | 658,92 | 1416,25 | 455,29 | 1185,86 | 4041,18 |
2007 | 2083,40 | 1452,11 | 685,54 | 1397,86 | 485,77 | 966,34 | 3813,22 |
2008 | 2109,92 | 1397,93 | 736,21 | 1373,72 | 435,22 | 962,71 | 3658,95 |
2009 | 1680,88 | 1203,60 | 524,55 | 1156,34 | 401,49 | 802,11 | 2944,34 |
2010 | 1628,96 | 1218,76 | 491,88 | 1137,08 | 422,06 | 796,70 | 2920,48 |
2011 | 1488,25 | 1106,61 | 444,02 | 1044,23 | 417,13 | 689,49 | 2731,39 |
2012 | 1420,98 | 1118,86 | 421,36 | 999,62 | 454,30 | 664,56 | 2688,11 |
2013 | 1691,98 | 1058,42 | 653,06 | 1038,92 | 438,01 | 620,42 | 2750,41 |
2014 | 1734,79 | 1059,16 | 680,28 | 1054,52 | 448,00 | 611,15 | 2793,95 |
2015 | 1631,74 | 1087,93 | 631,71 | 1000,03 | 476,59 | 611,34 | 2719,68 |
2016 | 1523,11 | 1213,82 | 618,58 | 904,53 | 496,13 | 717,69 | 2736,93 |
2017 | 1753,17 | 1124,42 | 690,30 | 1062,87 | 482,94 | 641,48 | 2877,58 |
2018 | 1816,07 | 1206,30 | 728,83 | 1087,24 | 467,39 | 738,91 | 3022,37 |
2019 | 1800,77 | 1164,06 | 729,14 | 1071,64 | 481,90 | 682,16 | 2964,84 |
2020 | 1704,57 | 1161,95 | 680,95 | 1023,62 | 473,04 | 688,91 | 2866,24 |
2021 | 1632,76 | 1236,88 | 673,00 | 959,76 | 454,56 | 782,32 | 2869,99 |
2022 | 1589,73 | 1125,66 | 648,89 | 940,84 | 446,11 | 679,55 | 2715,70 |
2023 | 1390,86 | 1131,03 | 560,35 | 830,51 | 444,95 | 686,08 | 2522,20 |
Slovenija je po Uredbi (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov za države članice v obdobju od 2021 do 2030 dolžna do leta 2030 izpuste neETS (tudi t.i. ESR) zmanjšati za 15 % v primerjavi z izpusti v letu 2005. V Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu iz leta 2020 (NEPN 2020) je cilj vsaj 20-odstotno znižanje izpustov neETS glede na leto 2005, kar bo zagotovljeno ob doseganju sektorskih ciljev. Sektorski cilj za industrijo je 43-odstotno znižanje in se nanaša na izpuste iz virov, ki niso vključeni v shemo EU-ETS.
V skladu z NEPN, ki je bil sprejet leta 2024 (NEPN 2024), in Uredbo (EU) 2023/857 mora Slovenija izpuste neETS do leta 2030 zmanjšati za vsaj 28 % glede na leto 2005, pri čemer je sektorski cilj za industrijo neETS 40-odstotno znižanje.
Za izpuste TGP, ki so vključeni v shemo ETS, Slovenija nima zastavljenih ciljev, določeni so samo na ravni celotne EU.
Skupni izpusti TGP iz zgorevanja goriv v predelovalnih dejavnostih in gradbeništvu ter iz industrijskih procesov so leta 2023 znašali 2.522 kt CO2 ekv. V obdobju 2005–2023 so se zmanjšali za 34,7 %, pri čemer so se izpusti iz zgorevanja goriv zmanjšali za 38,5 %, procesni izpusti pa za 27,9 %. Leta 2023 so procesni izpusti v skupnih izpustih sektorja industrija predstavljali 39,9 %. Zmanjšanje izpustov TGP je posledica različnih dejavnikov, predvsem okoljskih obvez, uveljavljanja dajatve na izpuste ogljikovega dioksida in trgovanja z izpusti ter izvajanja ukrepov učinkovite rabe energije, večje rabe obnovljivih virov, izboljšav industrijskih proizvodnih procesov ter prestrukturiranja v okviru posameznih panog in celotne industrije.
Izpusti TGP v sektorju industrija, ki so vključeni v shemo ETS, so se leta 2023 zmanjšali peto leto zapored in so bili 12,5 % nižji kot leto prej. V primerjavi z letom 2005 so bili nižji za 69,0 %. Trend zmanjševanja je bil po letih povečevanja znova zaznan leta 2019. Industrija (industrija in gradbeništvo; energetska raba goriv in industrijski procesi) je predstavljala 30,4 % vseh izpustov iz ETS sektorjev, preostali del pripisujemo transformacijam, vključno z ubežnimi izpusti.
Izpusti TGP v sektorju industrija (industrija in gradbeništvo; energetska raba goriv in industrijski procesi), ki niso vključeni v shemo ETS (izpusti neETS), so se leta 2023 glede na leto prej neznatno povečali in so bili v primerjavi z letom 2005 manjši za 25 %. V skladu z NEPN 2020 bi moralo biti zmanjšanje 31-odstotno, v skladu z NEPN 2024 pa 29-odstotno. Industrija neETS je leta 2023 prispevala 11,1 % vseh neETS izpustov.
Cilji povzeti po:
Cilji za obdobje 2021–2030 so za izpuste neETS povzeti po Uredbi (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov v državah članicah v obdobju od 2021 do 2030 ter Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu Republike Slovenije iz leta 2020 (NEPN 2020) oz. po Uredbi (EU) 2023/857 o spremembi Uredbe (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov za države članice v obdobju od 2021 do 2030 ter Posodobljenem celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu Republike Slovenije iz leta 2024 (NEPN 2024).
Za izpuste TGP v industriji, ki so vključeni v shemo ETS, Slovenija nima zastavljenih ciljev, določeni so samo na ravni celotne EU.
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
Za izračun izpustov neETS so potrebni podatki o izpustih iz uradnih evidenc za poročanje UNFCCC in EU, ter preverjeni izpusti virov ETS.
Metodologija obdelave podatkov:
Izpusti neETS se izračunajo kot razlika med celotnimi izpusti na ravni države in izpusti ETS zavezancev brez izpustov iz domačega letalstva. Prikaz sektorjev v kazalcu je nekoliko drugačen od sektorjev CRF v uradnih evidencah, in sicer so pod industrijo združeni izpusti CRF sektorjev 1.A.2 Zgorevanje goriv v industriji, 2. Industrijski procesi in 3. Raba topil in drugih izdelkov.
Podatki od leta 2021 dalje so izračunani z uporabo novih GWP vrednosti (AR5). Izpusti TGP iz sektorja ETS se za obdobje 2005−2013 ne preračunavajo po novi metodologiji, saj gre izključno za izpuste ogljikovega dioksida, se pa upoštevajo spremembe obsega ETS.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Evidence izpustov, poročane UNFCCC in Evropski komisiji |
kt CO2 ekv |
ARSO*1 |
2005–2023 |
prva verzija podatka: 15. januarja za predpreteklo leto; končna verzija: 15. marca |
enkrat letno |
27. 3. 2025 |
/ |
Preverjeni izpusti ETS |
kt CO2 |
ARSO (preko spletne pošte) |
2005–2023 |
maja za preteklo leto |
enkrat letno |
27. 3. 2025 |
/ |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Opomba:
*1 https://cdr.eionet.europa.eu/si/eu/mmr/art07_inventory/ghg_inventory/