Povprečna zasedenost avtomobilov v Sloveniji se znižuje. Pri tovornem prometu težkih tovornih vozil se povprečna zasedenost povečuje, kot posledica večanja deleža vlačilcev v tovornem prometu, ki ima večjo nosilnost. NEPN poudarja pomen povečanja zasedenosti vozil – npr. s spodbujanjem sopotništva, razvojem ustrezne infrastrukture in učinkovitejšo organizacijo tovornega prometa – kot pomembnega prispevka k zmanjšanju emisij TGP in rabe energije, ob hkratnem upravljanju prometnega povpraševanja in preusmerjanju v trajnostnejše oblike prevoza.
Kazalnik specifični izpusti TGP na enoto proizvedene električne energije prikazuje intenzivnost izpustov TGP iz proizvodnje električne energije v vseh elektrarnah. Intenzivnost izpustov TGP se izračuna kot razmerje med izpusti TGP iz proizvodnje električne energije in bruto proizvodnjo električne energije.
CO2 je najpomembnejši med toplogrednimi plini, ki povzročajo zadrževanje toplote v ozračju Zemlje, zaradi česar temperatura na njenem površju narašča. To bo imelo številne neposredne (pogostejši in daljši vročinski valovi itd.) in posredne (večja pogostost ekstremnih vremenskih dogodkov, dvig gladine morske vode itd.) vplive na ekosistem in ljudi.
V kazalniku so upoštevana vsa podjetja, katerih glavni namen je proizvodnja električne energije, ter tudi samoproizvajalci. Pri proizvodnji električne energije je upoštevana proizvodnja na generatorju.
Statistični urad RS, Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
| Dejanski faktor zasedenosti[pkm/vkm] | Ciljni faktor zasedenosti na podlagi projekcij[pkm/vkm] | |
|---|---|---|
| 2017 | 1,65 | |
| 2021 | 1,49 | |
| 2025 | 1,49 | |
| 2030 | 1,69 | |
| 2035 | 1,90 | |
| 2040 | 1,92 | |
| 2045 | 1,93 |
Statistični urad RS, Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
| Težka tovorna vozila - SKUPAJ[tkm/vkm] | Toga tovorna vozila [tkm/vkm] | Vlačilci [tkm/vkm] | Ciljna trajektorija za težka tovorna vozila - SKUPAJ [tkm/vkm] | Ciljna trajektorija za toga tovorna vozila [tkm/vkm] | Ciljna trajektorija za vlačilce [tkm/vkm] | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 2005 | 9,99 | 6,75 | 14,96 | |||
| 2006 | 10,79 | 6,57 | 15,44 | |||
| 2007 | 10,92 | 6,47 | 14,88 | |||
| 2008 | 11,43 | 6,79 | 14,88 | |||
| 2009 | 11,39 | 6,45 | 14,67 | |||
| 2010 | 11,50 | 6,52 | 14,79 | |||
| 2011 | 11,84 | 6,72 | 14,93 | |||
| 2012 | 12,10 | 6,53 | 15,25 | |||
| 2013 | 12,13 | 6,27 | 14,92 | |||
| 2014 | 12,08 | 6,47 | 14,93 | |||
| 2015 | 12,59 | 6,68 | 15,38 | |||
| 2016 | 12,77 | 6,58 | 15,30 | |||
| 2017 | 12,88 | 6,68 | 15,32 | |||
| 2018 | 13,04 | 6,87 | 15,25 | |||
| 2019 | 13,04 | 7,00 | 15,22 | |||
| 2020 | 13,03 | 7,19 | 15,18 | |||
| 2021 | 13,27 | 6,95 | 15,20 | |||
| 2022 | 12,89 | 6,91 | 14,86 | |||
| 2023 | 12,52 | 7,33 | 14,35 | |||
| 2024 | 12,44 | 6,98 | 14,19 | |||
| 2025 | 12,97 | 7 | 15,18 | |||
| 2030 | 13,39 | 7 | 15,69 | |||
| 2035 | 13,77 | 7 | 16,20 | |||
| 2040 | 14,14 | 7 | 16,70 | |||
| 2045 | 14,18 | 7 | 16,70 |
Faktor zasedenosti v cestnem prometu izraža povprečno izkoriščenost cestnih motornih vozil; zasedenost osebnega vozila je pri tem opredeljena s številom oseb v osebnem avtomobilu, ne glede na starost oseb (tj. voznika in morebitnih sopotnikov). Faktor zasedenosti avtomobilov je opredeljen kot razmerje med potniškimi kilometri (pkm), ki predstavljajo prometno aktivnost potnikov, in voznimi kilometri (vkm) avtomobilov. Potniški kilometer (pkm) je merska enota, ki predstavlja prevoz enega potnika z določenim prometnim načinom (cesta, železnica, zračni promet, pomorski promet, promet po celinskih plovnih poteh ipd.) na razdalji enega kilometra (Eurostat). Kazalnik tako izraža povprečno število potnikov na vozilo.
Pri tovornem cestnem prometu je faktor zasedenosti opredeljen kot razmerje med tonskimi kilometri (tkm), ki predstavljajo prometno aktivnost prevoza blaga, in voznimi kilometri (vkm). Tonski kilometer (tkm) je merska enota prevoza blaga in predstavlja prevoz ene tone blaga po cesti na razdalji enega kilometra, kazalnik pa izraža povprečno obremenitev vozila z blagom.
Dejanski faktor zasedenosti osebnih avtomobilov se je med letoma 2017 in 2021 na podlagi raziskave SURS zmanjšal z 1,65 na 1,49, kar predstavlja skoraj 10-zmanjšanje. Ciljna vrednost za leto 2025 je enaka vrednosti v letu 2021.
Faktor zasedenosti se je zmanjšal za vse namene poti, razen za namen poti izobraževanje. Največji delež leta 2021 v potniški prometni aktivnosti predstavljajo naslednji nameni poti: Delo, služba s 43 %, prost čas s 25 %, osebni opravki z 9 % ter nakupovanje prav tako z 9 %. Sledijo peljati/priti iskat (7 %) , poslovni, službeni opravki (5 %) ter izobraževanje (2 %). Glede na leto 2017 se je povečal delež namena delo, služba (za 6 %t), najbolj pa se je zmanjšal delež za namen poti prosti čas (za 3 %). Prevoz na delo oz. v službo ima najnižji faktor zasedenosti (leta 2021 1,2). Na znižanje skupnega faktorja zasedenost za avtomobile je torej vplivalo znižanje faktorjev zasedenosti po različnih namenih poti ter tudi povečanje deleža potniških kilometrov za namen delo, služba.
Ciljne projekcije na podlagi Nacionalnega energetskega in podnebnega načrta (NEPN) v scenariju z dodatnimi ukrepi predvidevajo obrat trenda pri faktorju zasedenosti za avtomobile: do leta 2030 se bo faktor povečal na 1,7 ter do leta 2035 na 1,9. NEPN predvideva ukrepe za učinkovitejšo rabo osebnih avtomobilov, zlasti s spodbujanjem sopotništva, vzpostavitvijo parkirišč za sopotništvo, posodobitvijo zakonodaje, integracijo z mobilnostnimi točkami ter podporo razvoju tehnoloških rešitev za iskanje sopotnikov. Dodatno se preučuje možnost omejene rabe posameznih prometnih pasov za vozila z več potniki.
Skupni faktor zasedenost za tovorni promet težkih tovornih vozil se je v obdobju 2005-2024 povečal z 10,0 na 12,4 oz. za 24 %. Cilja vrednost za leto 2025 je znašala 13,0, torej je bil faktor zasedenosti leta 2024 višji, Če analiziramo gibanje faktorja zasedenosti po vrstah tovornih vozil opazimo, da se je faktor zasedenosti togih tovornih vozil minimalno povečal (s 6,7 na 7,0), faktor za vlačilce pa se je zmanjšal s 15,0 na 14,2, pri čemer je večina tega zmanjšanja prisotna v zadnjih letih. Po drugi strani se je pomembno spremenila struktura aktivnosti težkih tovornih vozil, saj se je delež vlačilcev povečal s 59 % na 86 %, delež togih tovornih vozil pa zmanjšal z 41 % na 14 %. To je tudi glavni razlog za povečanje skupnega faktorja zasedenosti.
Ciljne projekcije do leta 2045 predvidevajo nespremenjen faktor zasedenosti togih tovornih vozil ter povečevanje faktorja zasedenosti vlačilcev.
Za populacijo, staro od 15 do 84 let, se povprečna zasedenost osebnih avtomobilov v državah EU giblje med 1,2 in 1,9[1]. Leta 2021 je podatke poročalo 13 držav članic, pri čemer so le tri države poročale zasedenost za vse starostne skupine; med njimi je imela Hrvaška zasedenost 1,7, Slovenija pa 1,5. Ker podatki SURS o zasedenosti osebnih avtomobilov zajemajo vse potnike, se uporabljena metodologija in obseg zajete populacije razlikujeta od nekaterih drugih držav, zato je pri mednarodnih primerjavah potrebna previdnost.
[1] Passenger mobility statistics. Eurostat. (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Pass….)
Cilji in pravna podlaga
Indikativni cilji za faktor zasedenosti izhajajo iz projekcij, ki so bile pripravljene za NEPN. Cilji določeni v NEPN temeljijo na doseganju predposavk v projekcij, torej tudi na doseganju predpostavljenih faktorjev zasedenosti. Ciljni faktor zaseenosti za leto 2030 je naveden tudi v tabeli ukrepov za področje učinkovitejša raba avtomobila (preglednica 43, NEPN 2024)
Metodologija zbiranja podatkov:
Faktor zasedenosti za avtomobile: Podatki se zbirajo štiriletno v okviru statističnega raziskovanja Dnevna mobilnost potnikov (TR-MOB). Zbiranje podatkov poteka sočasno z uporabo dveh med seboj nepovezanih načinov zbiranja: leta 2021 s spletnim vprašalnikom in telefonskim anketiranjem (CATI), leta 2017 pa s spletnim vprašalnikom in osebnim anketiranjem na terenu (CAPI).
Vprašalnik TR-MOB zajema podatke o izbrani osebi in izbranem dnevu, o razlogih za neudeležbo v dnevni mobilnosti, o opravljenih poteh in delih poti, uporabljenih prevoznih sredstvih ter o uporabi javnega prevoza, sopotništvu in gospodinjstvu.
Zbiranje podatkov je leta 2021 potekalo v dveh obdobjih (maj–junij in september–oktober) zaradi epidemije covida-19, leta 2017 pa v septembru in oktobru. Obdobja zbiranja so bila brez praznikov in vremenskih ekstremov, z zagotovljeno enakomerno zastopanostjo delovnih in nedelovnih dni, zato se štejejo kot reprezentativna za celotno koledarsko leto.
Faktor zasedenosti za težka tovorna vozila: Za izračun so uporabljeni podatki pridobljeni s statističnim raziskovanjem na vzorcu, ki predstavlja vsa cestna tovorna vozila, registrirana v Republiki Sloveniji, z nosilnostjo 2 toni ali več.
Podatki se zbirajo četrtletno v okviru statističnega raziskovanja Cestni blagovni prevoz (TR-CES-B/T). Zbiranje podatkov poteka s tiskanim vprašalnikom po metodi samo-izpolnjevanja, pri čemer so viri podatkov potni nalogi in druga lastna dokumentacija prevoznikov. Administrativni viri se pri tem raziskovanju ne uporabljajo.
Metodologija obdelave podatkov:
Faktor zasedenosti za avtomobile je objavljen na straneh SURS, faktor zasedenosti za tovorna vozila pa je bil izračunan kot kvocient tovorne aktivnosti v tkm in prevožene razdalje v km.
Sprememba faktorja zasedenosti v obdobju je bila izračunana z enačbo Xt/Xt-1 -1. Za primerjavo deležev se uporabljajo tudi odstotkovne točke, ki so izračunane kot razlika.
|
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
|
Faktor zasedenosti za avtomobile – dejanski podatki |
pkm/vkm |
SURS |
2017, 2021 |
Podatki so objavljeni z nekaj mesecev po opravljeni raziskavi |
Štiriletno |
17. 12. 2025 |
da |
|
Faktor zasedenosti za težka tovorna vozila – dejanski podatki |
tkm/vkm |
SURS |
2005–2024 |
Sredi leta za preteklo leto |
Letno |
17.12.2025 |
da |
|
Faktor zasedenosti – ciljna trajektorija na podlagi projekcij |
pkm/vkm tkm/vkm |
Strokovna podlaga za NEPN, IJS-CEU |
2025–2045 |
Ob pripravi NEPN |
/ |
17.12.2025 |
/ |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni