V Sloveniji število vzgojnih in izobraževalnih ustanov v programu Ekošola nenehno raste. V šolskem letu 2021/22 je tako v program vključenih 739 ustanov, kar predstavlja skoraj 38 % vseh šol in vrtcev v Sloveniji. Preko okoljskih projektov je bilo tako v sistem okoljske vzgoje vključenih več kot 130.000 slovenskih otrok in šolarjev ter 8.500 vzgojiteljev in učiteljev. V mednarodnem merilu je bilo v program Ekošola ob koncu šolskega leta 2021/22 vključenih več kot 50.000 ustanov, od katerih jih je več kot 17.000 pridobila tudi znak zelena zastava. V svetovnem merilu je po zadnjih podatkih v programu sodelovalo več kot 21 milijonov otrok in preko 1,2 milijona mentorjev. Na takšen način je bilo v sistem okoljskega izobraževanja vključenih več kot 7.000 lokalnih skupnosti.
Kazalec prikazuje gibanje števila vključenih ustanov v program Ekošola v Sloveniji v obdobju od šolskega leta 1995/96 do 2021/22 in delež vključenih ustanov v program Ekošola v skupnem številu šol ter število vključenih ustanov v program Ekošola v izbranih državah Evropske unije.
Mednarodni program Ekošola (Eco-Schools) je eden od programov Mednarodne fundacije za okoljsko vzgojo, FEE International, ki se v Sloveniji izvaja okviru Društva DOVES – FEE Slovenia od leta 1996. DOVES je kratica, ki označuje Društvo za Okoljsko Vzgojo Evrope v Sloveniji.
Program Ekošola je največja mreža otrok, vzgojiteljev in učiteljev, ki načela trajnostnega razvoja prenašajo in vključujejo v vsakodnevno učenje in življenje. Program si prizadeva za načrtno pospeševanje okoljskega izobraževanja in ozaveščanja mladih, predvsem o pomenu varovanja okolja in zdravja ljudi. Delo v programu Ekošola poteka po mednarodno primerljivi metodologiji sedmih korakov: ustanovitev eko-programskega odbora šole, priprava pregleda stanja okolja, priprava akcijskega načrta delovanja ekošole, spremljanje in ocenjevanje izvajanja načrta, priprava tematskih sklopov ekošole, obveščanje in sodelovanje s širšo skupnostjo in mediji ter sprejem ekolistine. (Smernice vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske vzgoje do univerzitetnega izobraževanja, 2010)
Ko ustanova uspešno izvede aktivnosti skladno s sedmimi koraki, pridobi mednarodno priznani okoljski znak zelena zastava kot dokazilo izpolnjevanja kriterijev mednarodnega programa Ekošola. Program se razvija tudi ob podpori Evropske komisije in Organizacije združenih narodov. V Sloveniji program temelji na ciljih vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj, ki so opredeljeni v nacionalnem učnem programu okoljske vzgoje ter v »Smernicah vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske vzgoje do univerzitetnega izobraževanja«. Kazalec zajema gibanje števila vključenih ustanov v program Ekošola v Sloveniji in ustanov, ki pridobijo znak zelena zastava. Vključene ustanove so tiste, ki izvajajo okoljske aktivnosti po metodologiji sedmih korakov, ustanove »nagrajene« z znakom zelena zastava pa so tiste, ki aktivnosti uspešno zaključijo.
()
registrirane ekošole [število ] | nagrajene ekošole [število ] | vse eko šole [število ] | |
---|---|---|---|
1995/96 | 2 | 0 | 2 |
1996/97 | 37 | 0 | 37 |
1997/98 | 47 | 17 | 47 |
1998/99 | 54 | 33 | 54 |
1999/00 | 59 | 43 | 59 |
2000/01 | 78 | 56 | 78 |
2001/02 | 105 | 79 | 105 |
2002/03 | 170 | 127 | 170 |
2003/04 | 206 | 159 | 206 |
2004/05 | 209 | 175 | 209 |
2005/06 | 263 | 199 | 263 |
2006/07 | 307 | 238 | 307 |
2007/08 | 383 | 284 | 383 |
2008/09 | 535 | 380 | 535 |
2009/10 | 628 | 423 | 628 |
2010/11 | 690 | 560 | 690 |
2011/12 | 705 | 560 | 705 |
2012/13 | 712 | 644 | 712 |
2013/14 | 717 | 646 | 717 |
2014/15 | 710 | 645 | 710 |
2015/16 | 712 | 647 | 712 |
2016/17 | 715 | 651 | 715 |
2017/18 | 717 | 653 | 717 |
2018/19 | 722 | 658 | 722 |
2019/20 | 726 | 664 | 726 |
2020/21 | 722 | 660 | 722 |
2021/22 | 739 | 672 | 739 |
Društvo Doves, 2022; SI-STAT, Statistični urad RS 2019, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport 2019
ekošole [število] | druge šole [število] | ekošole [%] | druge šole [%] | |
---|---|---|---|---|
2008/09 | 535 | 1286 | 29,38 | 70,62 |
2009/10 | 628 | 1208 | 34,20 | 65,80 |
2010/11 | 690 | 1171 | 37,08 | 62,92 |
2011/12 | 705 | 1186 | 37,28 | 62,72 |
2012/13 | 712 | 1195 | 37,34 | 62,66 |
2013/14 | 717 | 1209 | 37,23 | 62,77 |
2014/15 | 710 | 1107 | 39,08 | 60,92 |
2015/16 | 712 | 1318 | 35,07 | 64,93 |
2016/17 | 715 | 1174 | 37,85 | 62,15 |
2017/18 | 717 | 1181 | 37,78 | 62,22 |
2018/19 | 722 | 1191 | 37,74 | 62,26 |
2019/20 | 726 | 1191 | 39,04 | 60,96 |
2020/21 | 722 | 1191 | 39,37 | 60,62 |
2021/22 | 739 | 1191 | 37,95 | 62,05 |
Društvo Doves, 2010; Fundation on EnvironmentalEducation, 2011; Eurostat, 2011.
Opomba k Preglednici OP3-3 (*): Podatki za države EU je zagotovil FEE (FoundationofEnvironmentalEducation). Po informaciji FEE, ki je skrbnik baze podatkov, so v tabeli navedeni podatki, ki so zaradi težav pri vzdrževanju baze nepreverjeni in zato manj zanesljivi.
np = ni podatka
Slovenija [št. ekošol/mio preb.] | Grčija [št. ekošol/mio preb.] | Portugalska [št. ekošol/mio preb.] | Švedska [št. ekošol/mio preb.] | Irska [št. ekošol/mio preb.] | Združeno kraljestvo [št. ekošol/mio preb.] | Danska [št. ekošol/mio preb.] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1997/98 | 24 | 8 | 12 | 17 | 33 | 14 | 15 |
1998/99 | 27 | 11 | 11 | 46 | 123 | 20 | 20 |
1999/00 | 30 | 12 | 12 | 56 | 203 | 25 | 24 |
2000/01 | 39 | 16 | 29 | 70 | 222 | 34 | 28 |
2001/02 | 53 | 16 | 28 | 97 | 287 | 49 | 51 |
2002/03 | 85 | 18 | 32 | 112 | 350 | 84 | 39 |
2003/04 | 103 | 20 | 30 | 126 | 405 | 80 | 39 |
2004/05 | 105 | 23 | 38 | 148 | 488 | 71 | 41 |
2005/06 | 131 | 25 | 43 | 151 | 552 | 121 | |
2006/07 | 153 | 28 | 44 | 151 | 691 | 196 | |
2007/08 | 191 | 34 | 65 | 174 | 677 | 250 | |
2008/09 | 263 | 14 | 83 | 201 | 719 | 286 | |
2009/10 | 307 | 36 | 83 | 220 | 716 | 284 | |
2010/11 | 335 | ||||||
2011/12 | 342 | 28 | 94 | 278 | 906 | 376 | 35 |
Od leta 1995 dalje, ko je začel v Sloveniji delovati program Ekošola, število sodelujočih šol nenehno narašča. Tako je bilo v Sloveniji v šolskem letu 2021/22 v program vključenih 739 ekošol. Program Ekošola je v 25 letih dosegel izjemen napredek, saj se je mreža ekošol razširila na celotno območje Slovenije in pokrila več starostnih ravni izobraževanja in več vrst ustanov. Ekošole tako predstavljajo približno 38 % vseh šol v Sloveniji, kar pomeni, da okoljska vzgoja postaja del vsakdanjega življenja mladih.
K uspehu in razširjenosti programa pomembno pripomore celovit in sistematičen pristop, ki omogoča, da vzgojitelji in pedagogi vsebine in aktivnosti programa vključujejo v vsakodnevni vzgojni in učni program ter aktivnosti prilagodijo načrtovanemu delu. V globalnem pogledu pa k uspehu programa prispeva partnerstvo med Mednarodno fundacijo za izobraževanje o okolju (FEE International) in Programom Združenih narodov za okolje (UNEP) kot globalno bazo znanja o varovanju okolja, še posebej v razvijajočih se delih sveta. Ponuja vrsto praktičnih rešitev in spodbud za uresničevanje okoljskega ozaveščanja v šoli in izven nje. Program Ekošola spodbuja načela demokratičnosti, odprtosti, vključevanjem različnih deležnikov in upoštevanjem predlogov posameznikov, zato poleg okoljskih vzgoje spodbuja tudi demokratično državljansko kulturo.
Mednarodni program Ekošola je postal eden najbolj prepoznanih in razširjenih programov okoljske vzgoje in izobraževanja v skoraj vseh državah članicah Evropske unije, mreža pa se širi tudi na druge celine. Trenutno je vanjo mrežo vključenih 72 držav iz vseh celin; Južnoafriška republika je leta 2003 postala prva članica FEE izven Evrope.
Financiranje programa Ekošola
V večini evropskih držav je program Ekošola financiran predvsem ali izključno s sistemskimi finančnimi viri, ki jih zagotavljajo pristojna ministrstva. V Sloveniji je program Ekošola financiran s pristojbinami, ki jih plačujejo vključene ustanove, s sponzorskimi sredstvi, v manjši meri pa tudi s sredstvi ministrstev, pristojnih za šolstvo in okolje.
Slovenija ima v okviru mednarodnega programa Ekošola poseben status, saj velja za eno najbolj uspešnih držav in jo postavljajo za zgled drugim. V okviru programa Ekošola se že vseskozi prizadeva za celostno okoljsko izobraževanje, v zadnjih dveh letih pa se med redne dejavnosti ekošol vključujejo tudi teme, ki jih v okviru programa Vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj predlaga UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) strategija. (UNECE, 2005)
Podatki za Slovenijo
Cilji povzeti po: Transforming our world: The 2030 Agenda for sustainable development (UN, 2015)
Izvorna baza podatkov oz. vir: Društvo DOVES- FEE Slovenija.
Podatki o skupnem številu vrtcev in osnovnih šol v Sloveniji (graf OP03-2) so povzeti iz statistične podatkovne baze, ki jo vodi Statistični urad RS in zajemajo naslednje:
- podatke o številu vrtcev: SI-STAT podatkovni portal → Demografsko in socialno področje → Izobraževanje → Otroci vključeni v vrtce (Vrtci po številu otrok in občini zavoda, Slovenija, letno)
- podatke o številu OŠ: SI-STAT podatkovni portal → Demografsko in socialno področje → Izobraževanje Osnovnošolsko izobraževanje → Osnovnošolsko izobraževanje mladine (Osnovne šole in učenci, vključeni v redne in prilagojene programe, po organizacijski obliki šole, Slovenija, letno). Za OŠ so povzeti podatki: »Matične in samostojne osnovne šole« in »Podružnice«. Šole za odrasle niso zajete.
Podatki o skupnem številu srednjih šol v Sloveniji so bili za obdobje 1995-2000 povzeti iz Statističnega letopisa RS. Za obdobje med letoma 2000 in 2012: SI- STAT podatkovni portal → Demografsko in socialno področje → Izobraževanje →izbrani podatki o udeležencih in strokovnih delavcih v srednješolskem izobraževanju, za obdobje po 2012 pa po povpraševanju na Ministrstvu za izobraževanje, znanost ni šport. Podatki o srednjih šolah za izobraževanje odraslih niso zajeti. V kategorijo »vse šole« ni zajeto število dijaških domov in centrov šolskih in obšolskih dejavnosti, kljub temu, da nekateri izmed njih sodelujejo v programu Ekošola.
Skrbnik podatkov: Društvo DOVES- FEE Slovenija (ekošole), Statistični urad RS (vrtci, OŠ, SŠ, prebivalci), Ministrstvo za izobraževanje, znanost ni šport (SŠ 2012–2018).
Datum zajema podatkov za kazalec: junij 2022
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec: Podatki so prikazani za obdobje od šolskega leta 1995/96 do 2021/22 za ekošole oziroma za šole do konca šolskega leta 2021/2022. Podatki se zbirajo letno in so na voljo konec leta za prejšnje šolsko leto. Podatki o številu prebivalstva se nanašajo na popis prebivalstva, ki se praviloma osvežuje vsakih 10 let (2000, 2010, 2020).
Metodologija obdelave podatkov: Podatki o gibanju števila ekošol niso preračunani. Delež registriranih ekošol je izračunan kot razmerje med številom registriranih ekošol in vseh šol v prejšnjem šolskem letu oziroma v šolskem letu, za katerega so dostopni najnovejši podatki.
Informacija o kakovosti:
- Prednosti in slabosti kazalca:
Prednosti: Kazalec je zaradi enotne metodologije za vključitev ustanov v program Ekošola in kriterijev za pridobitev zelene zastave mednarodno primerljiv. Metodologija je opredeljena s strani Fundacije za izobraževanje o okolju (FEE).
Slabosti: Podatki o številu vključenih ustanov v program Ekošola, pridobljeni preko FEE International in drugih virov, se med seboj razlikujejo zaradi težav pri vzdrževanju enotne baze podatkov.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost:
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): srednje zanesljiv (neusklajeni podatki med različnimi viri)
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Projekcije/scenariji niso na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 2 (neusklajeni podatki med različnimi viri)
Časovna primerljivost: 2 (neusklajeni podatkovni nizi med FEE International in Slovenijo)
Prostorska primerljivost: 1
Podatki za druge države
Izvorna baza podatkov oz. vir: Fundacija za izobraževanje o okolju, FEE (Fundation on EnvironmentalEducation – FEE ekošole) in EUROSTAT (število prebivalcev).
Skrbnik podatkov: Fundacija za izobraževanje o okolju, FEE (Fundation on EnvironmentalEducation – FEE, ekošole), EUROSTAT (prebivalci).
Datum zajema podatkov za kazalec: julij 2013
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec: Podatki o številu ekošol so se zbirali letno in so bili na voljo konec leta za prejšnje šolsko leto. Novejši podatki o številu ekošol na spletni strani Fundacije za izobraževanje o okolju niso več dostopni. Podatki o številu prebivalstva se nanašajo na popis prebivalstva, ki se praviloma osvežuje vsakih 10 let (2000, 2010).
Metodologija obdelave podatkov: Podatki o številu ekošol so zaradi boljše primerljivosti med posameznimi državami preračunani na milijon prebivalcev. Število prebivalcev v posamezni državi je povzeto iz spletne strani Evropskega statističnega urada, EUROSTAT. Dostop do podatkov: Eurostat>Population>Demography - Nationaldata>Population>Population on 1. Januaryby age andsex (demo_pjan), 2010. Podatek o številu ekošol na milijon prebivalcev je izračunan npr. za obdobje 1997/98 na način: število ekošol v obdobju 1997/98 deljeno s številom prebivalstva na dan 1 januar 1998 krat milijon.
Informacija o kakovosti:
- Prednosti in slabosti kazalca:
Prednosti: Kazalec je zaradi enotne metodologije za vključitev ustanov v program Ekošola in kriterijev za pridobitev zelene zastave mednarodno primerljiv. Metodologija je opredeljena s strani FEE International.
Slabosti: Podatki o številu vključenih ustanov, pridobljeni preko FEE International, se mnogokrat razlikujejo od podatkov, ki jih dajejo na voljo posamezne države zaradi težav pri vzdrževanju enotne baze podatkov. Večina držav, v katerih preko organizacije FEE International izvajajo program Ekošola, ne objavi javno podatkov o številu vključenih ekošol.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost:
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): srednje zanesljiv (neusklajeni podatki med FEE ter posameznimi državami)
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Projekcije/scenariji niso na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 3 (neusklajeni podatki med FEE International ter posameznimi državami)
Časovna primerljivost: 2 (neusklajeni podatki med različnimi viri)
Prostorska primerljivost: 1