KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Bad

Izpusti TGP v industriji so se leta 2023 v primerjavi z letom prej znižali za 7,1 %. Od leta 2019 dalje je v tem sektorju možno opaziti trend zmanjševanja izpustov TGP, predvsem zaradi zmanjševanja v ETS podsektorju sektorja industrija. Izpusti iz tega podsektorja so se leta 2023 znižali že peto leto zapored in so bili 12,5 % nižji kot leto prej. Izpusti TGP v neETS podsektorju sektorja industrija pa so se leta 2023 v primerjavi z letom prej le neznatno povečali. Delež izpustov TGP iz podsektorja ETS v sektorju industrija je bil leta 2023 55,1-odstoten, delež neETS izpustov pa 44,9-odstoten.


Kazalec izpusti TGP v industriji omogoča spremljanje doseganja nacionalnega cilja do leta 2030 glede zmanjšanja izpustov TGP v industriji. V kazalcu obravnavamo in primerjamo izpuste TGP v industriji, ki so vključeni v shemo trgovanja z izpusti TGP (ETS), in tiste, ki v to shemo niso vključeni (neETS). Izpusti TGP v industriji zajemajo izpuste iz samega proizvodnega procesa (t. i. procesni izpusti) (CRF 2.) in izpuste, ki so posledica rabe goriv (CRF 1.A.2).


Grafi

Slika PO38-1: Clone of Izpusti EU-ETS in neETS v sektorju industrija, razdeljeni na predelovalne dejavnosti in industrijske procese, v obdobju 2005−2021
Viri:

Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost


Cilji

Slovenija je po Uredbi (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov za države članice v obdobju od 2021 do 2030 dolžna do leta 2030 izpuste neETS (tudi t.i. ESR) zmanjšati za 15 % v primerjavi z izpusti v letu 2005. V Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu iz leta 2020 (NEPN 2020) je cilj vsaj 20-odstotno znižanje izpustov neETS glede na leto 2005, kar bo zagotovljeno ob doseganju sektorskih ciljev. Sektorski cilj za industrijo je 43-odstotno znižanje in se nanaša na izpuste iz virov, ki niso vključeni v shemo EU-ETS.

V skladu z NEPN, ki je bil sprejet leta 2024 (NEPN 2024), in Uredbo (EU) 2023/857 mora Slovenija izpuste neETS do leta 2030 zmanjšati za vsaj 28 % glede na leto 2005, pri čemer je sektorski cilj za industrijo neETS 40-odstotno znižanje.

Za izpuste TGP, ki so vključeni v shemo ETS, Slovenija nima zastavljenih ciljev, določeni so samo na ravni celotne EU.


Skupni izpusti TGP iz zgorevanja goriv v predelovalnih dejavnostih in gradbeništvu ter iz industrijskih procesov so leta 2023 znašali 2.522 kt CO2 ekv. V obdobju 2005–2023 so se zmanjšali za 34,7 %, pri čemer so se izpusti iz zgorevanja goriv zmanjšali za 38,5 %, procesni izpusti pa za 27,9 %. Leta 2023 so procesni izpusti v skupnih izpustih sektorja industrija predstavljali 39,9 %. Zmanjšanje izpustov TGP je posledica različnih dejavnikov, predvsem okoljskih obvez, uveljavljanja dajatve na izpuste ogljikovega dioksida in trgovanja z izpusti ter izvajanja ukrepov učinkovite rabe energije, večje rabe obnovljivih virov, izboljšav industrijskih proizvodnih procesov ter prestrukturiranja v okviru posameznih panog in celotne industrije.

Izpusti TGP v sektorju industrija, ki so vključeni v shemo ETS, so se leta 2023 zmanjšali peto leto zapored in so bili 12,5 % nižji kot leto prej. V primerjavi z letom 2005 so bili nižji za 69,0 %. Trend zmanjševanja je bil po letih povečevanja znova zaznan leta 2019. Industrija (industrija in gradbeništvo; energetska raba goriv in industrijski procesi) je predstavljala 30,4 % vseh izpustov iz ETS sektorjev, preostali del pripisujemo transformacijam, vključno z ubežnimi izpusti.

Izpusti TGP v sektorju industrija (industrija in gradbeništvo; energetska raba goriv in industrijski procesi), ki niso vključeni v shemo ETS (izpusti neETS), so se leta 2023 glede na leto prej neznatno povečali in so bili v primerjavi z letom 2005 manjši za 25 %. V skladu z NEPN 2020 bi moralo biti zmanjšanje 31-odstotno, v skladu z NEPN 2024 pa 29-odstotno. Industrija neETS je leta 2023 prispevala 11,1 % vseh neETS izpustov.


Metodologija

Cilji povzeti po:

Cilji za obdobje 2021–2030 so za izpuste neETS povzeti po Uredbi (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov v državah članicah v obdobju od 2021 do 2030 ter Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu Republike Slovenije iz leta 2020 (NEPN 2020) oz. po Uredbi (EU) 2023/857 o spremembi Uredbe (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov za države članice v obdobju od 2021 do 2030 ter Posodobljenem celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu Republike Slovenije iz leta 2024 (NEPN 2024).

Za izpuste TGP v industriji, ki so vključeni v shemo ETS, Slovenija nima zastavljenih ciljev, določeni so samo na ravni celotne EU.

Podatki za Slovenijo

Metodologija zbiranja podatkov:

Za izračun izpustov neETS so potrebni podatki o izpustih iz uradnih evidenc za poročanje UNFCCC in EU, ter preverjeni izpusti virov ETS.

Metodologija obdelave podatkov:

Izpusti neETS se izračunajo kot razlika med celotnimi izpusti na ravni države in izpusti ETS zavezancev brez izpustov iz domačega letalstva. Prikaz sektorjev v kazalcu je nekoliko drugačen od sektorjev CRF v uradnih evidencah, in sicer so pod industrijo združeni izpusti CRF sektorjev 1.A.2 Zgorevanje goriv v industriji, 2. Industrijski procesi in 3. Raba topil in drugih izdelkov.

Podatki od leta 2021 dalje so izračunani z uporabo novih GWP vrednosti (AR5). Izpusti TGP iz sektorja ETS se za obdobje 2005−2013 ne preračunavajo po novi metodologiji, saj gre izključno za izpuste ogljikovega dioksida, se pa upoštevajo spremembe obsega ETS.

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Evidence izpustov, poročane UNFCCC in Evropski komisiji

kt CO2 ekv

ARSO*1

2005–2023

prva verzija podatka: 15. januarja za predpreteklo leto; končna verzija: 15. marca

enkrat letno

27. 3. 2025

/

Preverjeni izpusti ETS

kt CO2

ARSO (preko spletne pošte)

2005–2023

maja za preteklo leto

enkrat letno

27. 3. 2025

/

Opredelitev kazalca:

  • Relevantnost kazalca: 1

1 = globalno

2 = EU

3 = nacionalno

  • Točnost uporabljenih podatkov: 1

1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo

2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni

3 = interni podatki

  • Časovna primerljivost (nanaša se na podatke v grafu/grafih): 1

1 = vsaj 10-leten niz podatkov

2 = vsaj 5-leten niz podatkov

3 = manj kot 5-leten niz podatkov

  • Prostorska primerljivost (nanaša se na podatke na karti/kartah): /

1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne

2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni

3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni

 

Opomba:

*1   https://cdr.eionet.europa.eu/si/eu/mmr/art07_inventory/ghg_inventory/


Related indicators