Izpusti TGP v industriji so se leta 2023 v primerjavi z letom prej znižali za 7,1 %. Od leta 2019 dalje je v tem sektorju možno opaziti trend zmanjševanja izpustov TGP, predvsem zaradi zmanjševanja v ETS podsektorju sektorja industrija. Izpusti iz tega podsektorja so se leta 2023 znižali že peto leto zapored in so bili 12,5 % nižji kot leto prej. Izpusti TGP v neETS podsektorju sektorja industrija pa so se leta 2023 v primerjavi z letom prej le neznatno povečali. Delež izpustov TGP iz podsektorja ETS v sektorju industrija je bil leta 2023 55,1-odstoten, delež neETS izpustov pa 44,9-odstoten.
Kazalec izpusti TGP v industriji omogoča spremljanje doseganja nacionalnega cilja do leta 2030 glede zmanjšanja izpustov TGP v industriji. V kazalcu obravnavamo in primerjamo izpuste TGP v industriji, ki so vključeni v shemo trgovanja z izpusti TGP (ETS), in tiste, ki v to shemo niso vključeni (neETS). Izpusti TGP v industriji zajemajo izpuste iz samega proizvodnega procesa (t. i. procesni izpusti) (CRF 2.) in izpuste, ki so posledica rabe goriv (CRF 1.A.2).
Slovenija je po Uredbi (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov za države članice v obdobju od 2021 do 2030 dolžna do leta 2030 izpuste neETS (tudi t.i. ESR) zmanjšati za 15 % v primerjavi z izpusti v letu 2005. V Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu iz leta 2020 (NEPN 2020) je cilj vsaj 20-odstotno znižanje izpustov neETS glede na leto 2005, kar bo zagotovljeno ob doseganju sektorskih ciljev. Sektorski cilj za industrijo je 43-odstotno znižanje in se nanaša na izpuste iz virov, ki niso vključeni v shemo EU-ETS.
V skladu z NEPN, ki je bil sprejet leta 2024 (NEPN 2024), in Uredbo (EU) 2023/857 mora Slovenija izpuste neETS do leta 2030 zmanjšati za vsaj 28 % glede na leto 2005, pri čemer je sektorski cilj za industrijo neETS 40-odstotno znižanje.
Za izpuste TGP, ki so vključeni v shemo ETS, Slovenija nima zastavljenih ciljev, določeni so samo na ravni celotne EU.
Skupni izpusti TGP iz zgorevanja goriv v predelovalnih dejavnostih in gradbeništvu ter iz industrijskih procesov so leta 2023 znašali 2.522 kt CO2 ekv. V obdobju 2005–2023 so se zmanjšali za 34,7 %, pri čemer so se izpusti iz zgorevanja goriv zmanjšali za 38,5 %, procesni izpusti pa za 27,9 %. Leta 2023 so procesni izpusti v skupnih izpustih sektorja industrija predstavljali 39,9 %. Zmanjšanje izpustov TGP je posledica različnih dejavnikov, predvsem okoljskih obvez, uveljavljanja dajatve na izpuste ogljikovega dioksida in trgovanja z izpusti ter izvajanja ukrepov učinkovite rabe energije, večje rabe obnovljivih virov, izboljšav industrijskih proizvodnih procesov ter prestrukturiranja v okviru posameznih panog in celotne industrije.
Izpusti TGP v sektorju industrija, ki so vključeni v shemo ETS, so se leta 2023 zmanjšali peto leto zapored in so bili 12,5 % nižji kot leto prej. V primerjavi z letom 2005 so bili nižji za 69,0 %. Trend zmanjševanja je bil po letih povečevanja znova zaznan leta 2019. Industrija (industrija in gradbeništvo; energetska raba goriv in industrijski procesi) je predstavljala 30,4 % vseh izpustov iz ETS sektorjev, preostali del pripisujemo transformacijam, vključno z ubežnimi izpusti.
Izpusti TGP v sektorju industrija (industrija in gradbeništvo; energetska raba goriv in industrijski procesi), ki niso vključeni v shemo ETS (izpusti neETS), so se leta 2023 glede na leto prej neznatno povečali in so bili v primerjavi z letom 2005 manjši za 25 %. V skladu z NEPN 2020 bi moralo biti zmanjšanje 31-odstotno, v skladu z NEPN 2024 pa 29-odstotno. Industrija neETS je leta 2023 prispevala 11,1 % vseh neETS izpustov.
Cilji povzeti po:
Cilji za obdobje 2021–2030 so za izpuste neETS povzeti po Uredbi (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov v državah članicah v obdobju od 2021 do 2030 ter Celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu Republike Slovenije iz leta 2020 (NEPN 2020) oz. po Uredbi (EU) 2023/857 o spremembi Uredbe (EU) 2018/842 o zavezujočem letnem zmanjšanju izpustov toplogrednih plinov za države članice v obdobju od 2021 do 2030 ter Posodobljenem celovitem nacionalnem energetskem in podnebnem načrtu Republike Slovenije iz leta 2024 (NEPN 2024).
Za izpuste TGP v industriji, ki so vključeni v shemo ETS, Slovenija nima zastavljenih ciljev, določeni so samo na ravni celotne EU.
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
Za izračun izpustov neETS so potrebni podatki o izpustih iz uradnih evidenc za poročanje UNFCCC in EU, ter preverjeni izpusti virov ETS.
Metodologija obdelave podatkov:
Izpusti neETS se izračunajo kot razlika med celotnimi izpusti na ravni države in izpusti ETS zavezancev brez izpustov iz domačega letalstva. Prikaz sektorjev v kazalcu je nekoliko drugačen od sektorjev CRF v uradnih evidencah, in sicer so pod industrijo združeni izpusti CRF sektorjev 1.A.2 Zgorevanje goriv v industriji, 2. Industrijski procesi in 3. Raba topil in drugih izdelkov.
Podatki od leta 2021 dalje so izračunani z uporabo novih GWP vrednosti (AR5). Izpusti TGP iz sektorja ETS se za obdobje 2005−2013 ne preračunavajo po novi metodologiji, saj gre izključno za izpuste ogljikovega dioksida, se pa upoštevajo spremembe obsega ETS.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Evidence izpustov, poročane UNFCCC in Evropski komisiji |
kt CO2 ekv |
ARSO*1 |
2005–2023 |
prva verzija podatka: 15. januarja za predpreteklo leto; končna verzija: 15. marca |
enkrat letno |
27. 3. 2025 |
/ |
Preverjeni izpusti ETS |
kt CO2 |
ARSO (preko spletne pošte) |
2005–2023 |
maja za preteklo leto |
enkrat letno |
27. 3. 2025 |
/ |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Opomba:
*1 https://cdr.eionet.europa.eu/si/eu/mmr/art07_inventory/ghg_inventory/