KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Bad

Intenzivnost izpustov TGP goriv in energije v prometu v Sloveniji je bila leta 2023 za 3,9 % nižja od izhodiščne vrednosti iz leta 2010, kar je 2,1 odstotne točke manj od ciljnega zmanjšanja. Intenzivnost se znižuje, vendar prepočasi. Največji prispevek k zmanjšanju intenzivnosti ima primešavanje biogoriv, medtem ko vpliv elektrike ostaja majhen. Na ravni EU sta Švedska in Finska dosegli največje zmanjšanje, medtem ko je deset drugih držav zmanjšalo intenzivnost za vsaj 6 %.


Intenzivnost izpustov toplogrednih plinov (TGP) goriv in energije v cestnem prometu prikazuje količino izpustov TGP, izraženo v g CO₂ ekv./MJ, ki nastane pri uporabi goriv in energije v cestnem prometu ter pri necestnih premičnih strojih.

Kazalec vključuje fosilna goriva (npr. bencin in dizel), biogoriva ter električno energijo, uporabljene za pogon vozil. Gre za relativni kazalec, ki povezuje izpuste TGP s porabo energije in s tem omogoča oceno ogljične učinkovitosti posameznih goriv in energentov neodvisno od skupnega obsega prometa.

Države članice EU vsako leto poročajo o količinah, energijski vsebnosti in izpustih toplogrednih plinov v življenjskem ciklu goriv in energije v skladu z obveznostmi iz člena 7a Direktive 98/70/ES o kakovosti goriv (Fuel Quality Directive). Izpusti v življenjskem ciklu se lahko poročajo z upoštevanjem ali brez upoštevanja posrednih sprememb rabe zemljišč (ILUC), pri čemer vključitev ILUC omogoča celovitejšo oceno podnebnega vpliva, zlasti pri biogorivih.

Kazalec temelji na podatkih, ki jih Slovenija poroča Evropski uniji, za mednarodno primerjavo pa so uporabljeni metodološko usklajeni podatki Evropske agencije za okolje (EEA) in Evropskega tematskega centra za blaženje podnebnih sprememb in energijo (ETC/CME).

Kazalec omogoča spremljanje sprememb v ogljični intenzivnosti cestnega prometa skozi čas ter podpira ocenjevanje napredka pri doseganju ciljev razogljičenja prometa v okviru nacionalnih in evropskih podnebnih ter energetskih politik, vključno z NEPN.


Grafi

Slika PR25-1: Gibanje intenzivnost izpustov TGP goriv v cestnem prometu glede na 2010
Viri:

MOPE (2025)

Opomba:

ILUC - indirect land use change, posredna sprememba rabe zemljišč (spremembe rabe tal, ki nastanejo posredno zaradi povečane pridelave surovin za biogoriva drugje v sistemu)

Prikaži podatke
Intenzivnost TGP brez ILUC [[%]] Intenzivnost TGP z ILUC [[%]] Cilj [[%]]
2018 -1,83 -0,60
2019 -2,87 -1,71
2020 -3,84 -3,13 -6
2021 -4,70 -4,55 -6
2022 -3,03 -2,91 -6
2023 -3,88 -3,69 -6
Slika PR25-2: Povprečno zmanjšanje intenzivnosti toplogrednih plinov goriv v cestnem prometu v državah članicah v obdobju 2010–2023
Viri:

EEA (2025)

Opomba:

ILUC - indirect land use change, posredna sprememba rabe zemljišč (spremembe rabe tal, ki nastanejo posredno zaradi povečane pridelave surovin za biogoriva drugje v sistemu)

Prikaži podatke
Intenzivnost TGP brez ILUC [%] Intenzivnost TGP z ILUC [%] Cilj [%]
EU-27 6,3 4,8 6
Švedska 26,1 22,7 6
Finska 11,5 11,2 6
Nemčija 6,8 5,9 6
Estonija 6,7 6,7 6
Nizozemska 6,6 6,4 6
Belgija 6,5 3,4 6
Madžarska 6,2 5,3 6
Malta 6,1 6,1 6
Ciper 6,1 5,7 6
Češka 6,1 4 6
Danska 6,1 4,3 6
Slovaška 6,1 4,4 6
Poljska 5,9 3,3 6
Luksemburg 5,8 4 6
Avstrija 5,8 3,8 6
Španija 5,7 4,7 6
Francija 5,5 2,5 6
Italija 5,1 5,1 6
Irska 5,1 5 6
Portugalska 4,7 4,3 6
Litva 4,4 1,9 6
Romunija 4,1 1,5 6
SLOVENIJA 3,9 3,7 6
Grčija 3,9 1,9 6
Bulgarija 3,9 2,4 6
Latvija 0,4 0,4 6
Hrvaška -0,4 -0,4 6

Cilji

Sprememba direktive o kakovosti goriv (2009/30/ES) je distributerjem pogonskih goriv postavila cilj, da morajo glede na povprečno raven v EU leta 2010 do konca leta 2020 zmanjšati intenzivnost izpustov TGP goriv v cestnem prometu za 6 %. V slovenski pravni red je cilj prenesla Uredba o trajnostnih merilih za biogoriva in emisiji toplogrednih plinov goriv (Ur. l. št 41/21, 138/22).

Zadnja revizija Direktive o spodbujanju uporabe energije iz obnovljivih virov (Direktiva (EU) 2023/2413 – RED III) državam članicam omogoča, da si za prometni sektor do leta 2030 zastavijo cilj bodisi kot najmanj 29-odstotni delež energije iz obnovljivih virov v prometu bodisi kot najmanj 14,5-odstotno zmanjšanje intenzivnosti izpustov toplogrednih plinov goriv v prometu.


Intenzivnost emisij TGP goriv in energije v prometu se znižuje. Leta 2023 je povprečna intenzivnost znašala 90,44 gCO2ekv/MJ, ob upoštevanju posrednega učinka na spremembo rabe tal pa 90,62 gCO2ekv/MJ. Pribitek zaradi ILUC je zelo majhen, saj se v Sloveniji večinoma primešava biogoriva druge generacije, ki imajo znatno manjši posredni vpliv na rabo tal. Intenzivnost se je glede na izhodiščno vrednost iz leta 2010 zmanjšala za 3,9 % (3,7 % ob upoštevanju ILUC), kar pomeni, da cilj, določen za leto 2020, tudi v letu 2023 še ni bil dosežen.

K zmanjšanju intenzivnosti prispevata predvsem primešavanje biogoriv in naraščajoča uporaba elektrike v cestnem prometu. Biogoriva so leta 2023 predstavljala 4,6 % rabe energentov, elektrika pa 0,006 %. Slovenija je za leta 2023 poročala, da je bila vsa uporabljena elektrika pridobljena iz obnovljivih virov, kar pomeni emisijski faktor 0 gCO2ekv/MJ.

Med biogorivi je največ biodizla (86 % biogoriv), sledita bioetanol (8 %) in HVO (6 %). Emisijski faktorji za se gibljejo od 10 gCO2ekv/MJ za HVO do 22,3 gCO2ekv/MJ za bioetanol, pri čemer za povprečni biodizel znaša 13,1 gCO2ekv/MJ. To predstavlja zmanjšanje intenzivnosti za 77-86 % glede na fosilna goriva. Povprečna intenzivnost vseh primešanih biogoriv se je znižala s 26,6 gCO2ekv/MJ leta 2010 na 13,68 gCO2ekv/MJ leta 2023, pri čemer ILUC ostaja minimalen.

Raba fosilnih goriv ostaja glavni vir emisij (72.492 TJ, 6.857 kt CO2ekv), skupne emisije prometnega sektorja pa so znašale 6.904 kt CO2ekv. Povprečna intenzivnost TGP po vrstah energentov je bila: fosilna goriva 94,59 gCO2ekv/MJ, biogoriva 13,68 gCO2ekv/MJ in elektrika 0 gCO2ekv/MJ.

Na ravni EU je leta 2023 povprečna intenzivnost EU-27 znašala 88,2 gCO2ekv/MJ, kar predstavlja 6,3-odstotno zmanjšanje glede na leto 2010 – prvič je bil dosežen cilj 6 %. Največje zmanjšanje je dosegla Švedska (26,1 %), sledila je Finska (11,5 %) najmanjše zmanjšanje pa Latvija (0,4 %) medtem ko je na Hrvaškem intenzivnost rahlo narasla (-0,4 %). Dvanajst držav je doseglo ali preseglo cilj 6 %, medtem ko je deset držav, ki cilja še niso dosegle, zabeležilo zmanjšanje nad 4.


Metodologija

Cilji in pravna podlaga

Za leto 2020 je cilj povzet po spremembi direktive o kakovosti goriv (2009/30/ES). V slovenski pravni red je cilj prenesla Uredba o trajnostnih merilih za biogoriva in emisiji toplogrednih plinov goriv (Ur. l. št 41/21, 138/22).

Zadnja revizija direktive OVE iz leta 2023 država članicam omogoča, da si v prometu cilj za leto 2030 zastavijo kot 29 % delež OVE ali kot zmanjšanje intenzivnosti emisij TGP goriv v prometu za 13 %.

 

Podatki za Slovenijo

Metodologija zbiranja podatkov:

Uporabljeni so bili podatki poročil o zmanjšanju intenzivnost goriv v prometu, ki jih pripravlja ARSO in poroča evropski komisiji. Poročila so objavljena na portalu Central data repository (https://cdr.eionet.europa.eu/). Poročila so pripravljena skladno z direktivo 2015/652 (o določitvi metod izračuna in zahtev glede poročanja na podlagi Direktive 98/70/ES Evropskega parlamenta in Sveta o kakovosti motornega bencina in dizelskega goriva).

Metodologija obdelave podatkov:
Pri izračunu deležev posameznih biogoriv v skupni rabi biogoriv je bila skupna količina biogoriv imenovalec, raba določenega biogoriva pa števec.
Zmanjšanje intenzivnosti izračunano na podlagi primerjave trenutne vrednosti intenzivnosti glede na izhodiščno vrednost, ki je določena s strani Evropske komisije, 94,1 gCO2ekv/MJ. Zmanjšanje intenzivnost navaja pozitivne vrednosti, gibanje intenzivnosti pa se prikazuje v negativnih številkah, ker se je intenzivnost zmanjšala.

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Poročanje Slovenije o intenzivnosti emisij TGP goriv v prometu po direktivi o kakovosti goriv

gCO2ekv/MJ

ARSO

2018-2023

Konec leta za preteklo leto

enkrat letno

25. 11. 2025

da

Opredelitev kazalca:
Relevantnost kazalca: 1
Točnost uporabljenih podatkov: 1
Časovna primerljivost: 1
Prostorska primerljivost: /

 

Drugi podatki – EU

Metodologija zbiranja podatkov: Uporabljeni so bili podatki EEA, in sicer kazalnika Greenhouse gas emission intensity of fuels and biofuels for road transport in Europe. Podatki so bili pretoženi s spletne strani kazalnika, in sicer slike 2 (Average greenhouse gas intensity reduction of road transport fuels in Member States, between 2010-2023). Podatki so prav tako objavljeni v poročilu ETC CM report 2025/02: Greenhouse gas intensities of transport fuels in the EU in 2023, ki je bil na strani EEA objavljen 5.11.20252.

Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: Zmanjšanje intenzivnosti izračunano na podlagi primerjave trenutne vrednosti intenzivnosti glede na izhodiščno vrednost, ki je določena s strani Evropske komisije, 94,1 gCO2ekv/MJ. Zmanjšanje intenzivnost navaja pozitivne vrednosti, gibanje intenzivnosti pa se prikazuje v negativnih številkah, ker se je intenzivnost zmanjšala.

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Zmanjšanje intenzivnosti emisij TGP goriv v prometu

[%]

EEA

2023

novembra za dve leti nazaj

enkrat letno

25. 11. 2025

Drugi viri in literatura


Related indicators