Intenzivnost emisij TGP goriv in energije v prometu v Sloveniji je bila leta 2023 za 3,9 % nižja od izhodiščne vrednosti iz leta 2010, kar je 2,1 odstotne točke manj od ciljnega zmanjšanja. Intenzivnost se znižuje, vendar prepočasi. Največji prispevek k zmanjšanju intenzivnosti ima primešavanje biogoriv, medtem ko vpliv elektrike ostaja majhen. Na ravni EU sta Švedska in Finska dosegli največje zmanjšanje, medtem ko je deset drugih držav zmanjšalo intenzivnost za vsaj 6 %.
Države članice EU vsako leto poročajo o količinah, energijski vsebnosti in emisijah toplogrednih plinov v življenjskem ciklu goriv in energije, ki se uporabljajo v cestnem prometu in necestnih premičnih strojih, v skladu z obveznostmi iz člena 7a Direktive 98/70/ES o kakovosti goriv (FQD).
Ta kazalnik povzema informacije o količini, porabi energije in intenzivnosti toplogrednih plinov fosilnih goriv, biogoriv in električne energije, ki jih je Slovenija poročala EU, za primerjavo z ostalimi državami EU pa so uporabljeni podatki, ki jih je zbrala in obdelala EEA skupaj z Evropskim tematskim centrom za blaženje podnebnih sprememb in energijo (ETC/CME).
MOPE (2025)
ILUC - indirect land use change
| Intenzivnost TGP brez ILUC [[%]] | Intenzivnost TGP z ILUC [[%]] | Cilj [[%]] | |
|---|---|---|---|
| 2018 | -1,83 | -0,60 | |
| 2019 | -2,87 | -1,71 | |
| 2020 | -3,84 | -3,13 | -6 |
| 2021 | -4,70 | -4,55 | -6 |
| 2022 | -3,03 | -2,91 | -6 |
| 2023 | -3,88 | -3,69 | -6 |
EEA (2025)
ILUC - indirect land use change
| Intenzivnost TGP brez ILUC [%] | Intenzivnost TGP z ILUC [%] | Cilj [%] | |
|---|---|---|---|
| EU-27 | 6,3 | 4,8 | 6 |
| Švedska | 26,1 | 22,7 | 6 |
| Finska | 11,5 | 11,2 | 6 |
| Nemčija | 6,8 | 5,9 | 6 |
| Estonija | 6,7 | 6,7 | 6 |
| Nizozemska | 6,6 | 6,4 | 6 |
| Belgija | 6,5 | 3,4 | 6 |
| Madžarska | 6,2 | 5,3 | 6 |
| Malta | 6,1 | 6,1 | 6 |
| Ciper | 6,1 | 5,7 | 6 |
| Češka | 6,1 | 4 | 6 |
| Danska | 6,1 | 4,3 | 6 |
| Slovaška | 6,1 | 4,4 | 6 |
| Poljska | 5,9 | 3,3 | 6 |
| Luksemburg | 5,8 | 4 | 6 |
| Avstrija | 5,8 | 3,8 | 6 |
| Španija | 5,7 | 4,7 | 6 |
| Francija | 5,5 | 2,5 | 6 |
| Italija | 5,1 | 5,1 | 6 |
| Irska | 5,1 | 5 | 6 |
| Portugalska | 4,7 | 4,3 | 6 |
| Litva | 4,4 | 1,9 | 6 |
| Romunija | 4,1 | 1,5 | 6 |
| SLOVENIJA | 3,9 | 3,7 | 6 |
| Grčija | 3,9 | 1,9 | 6 |
| Bulgarija | 3,9 | 2,4 | 6 |
| Latvija | 0,4 | 0,4 | 6 |
| Hrvaška | -0,4 | -0,4 | 6 |
Sprememba direktive o kakovosti goriv (2009/30/ES) je distributerjem pogonskih goriv postavila cilj, da morajo glede na povprečno raven v EU leta 2010 do konca leta 2020 zmanjšati intenzivnost emisij TGP goriv v cestnem prometu za 6 %. V slovenski pravni red je cilj prenesla Uredba o trajnostnih merilih za biogoriva in emisiji toplogrednih plinov goriv (Ur. l. št 41/21, 138/22).
Zadnja revizija direktive OVE iz leta 2023 država članicam omogoča, da si v prometu cilj za leto 2030 zastavijo kot 29 % delež OVE ali kot zmanjšanje intenzivnosti emisij TGP goriv v prometu za 13 %.
Intenzivnost emisij TGP goriv in energije v prometu se znižuje. Leta 2023 je povprečna intenzivnost znašala 90,44 gCO2ekv/MJ, ob upoštevanju posrednega učinka na spremembo rabe tal pa 90,62 gCO2ekv/MJ. Pribitek zaradi ILUC je zelo majhen, saj se v Sloveniji večinoma primešava biogoriva druge generacije, ki imajo znatno manjši posredni vpliv na rabo tal. Intenzivnost se je glede na izhodiščno vrednost iz leta 2010 zmanjšala za 3,9 % (3,7 % ob upoštevanju ILUC), kar pomeni, da cilj, določen za leto 2020, tudi v letu 2023 še ni bil dosežen.
K zmanjšanju intenzivnosti prispevata predvsem primešavanje biogoriv in naraščajoča uporaba elektrike v cestnem prometu. Biogoriva so leta 2023 predstavljala 4,6 % rabe energentov, elektrika pa 0,006 %. Slovenija je za leta 2023 poročala, da je bila vsa uporabljena elektrika pridobljena iz obnovljivih virov, kar pomeni emisijski faktor 0 gCO2ekv/MJ.
Med biogorivi je največ biodizla (86 % biogoriv), sledita bioetanol (8 %) in HVO (6 %). Emisijski faktorji za se gibljejo od 10 gCO2ekv/MJ za HVO do 22,3 gCO2ekv/MJ za bioetanol, pri čemer za povprečni biodizel znaša 13,1 gCO2ekv/MJ. To predstavlja zmanjšanje intenzivnosti za 77-86 % glede na fosilna goriva. Povprečna intenzivnost vseh primešanih biogoriv se je znižala s 26,6 gCO2ekv/MJ leta 2010 na 13,68 gCO2ekv/MJ leta 2023, pri čemer ILUC ostaja minimalen.
Raba fosilnih goriv ostaja glavni vir emisij (72.492 TJ, 6.857 kt CO2ekv), skupne emisije prometnega sektorja pa so znašale 6.904 kt CO2ekv. Povprečna intenzivnost TGP po vrstah energentov je bila: fosilna goriva 94,59 gCO2ekv/MJ, biogoriva 13,68 gCO2ekv/MJ in elektrika 0 gCO2ekv/MJ.
Na ravni EU je leta 2023 povprečna intenzivnost EU-27 znašala 88,2 gCO2ekv/MJ, kar predstavlja 6,3-odstotno zmanjšanje glede na leto 2010 – prvič je bil dosežen cilj 6 %. Največje zmanjšanje je dosegla Švedska (26,1 %), sledila je Finska (11,5 %) najmanjše zmanjšanje pa Latvija (0,4 %) medtem ko je na Hrvaškem intenzivnost rahlo narasla (-0,4 %). Dvanajst držav je doseglo ali preseglo cilj 6 %, medtem ko je deset držav, ki cilja še niso dosegle, zabeležilo zmanjšanje nad 4.
Cilji in pravna podlaga
Zadnja revizija direktive OVE iz leta 2023 država članicam omogoča, da si v prometu cilj za leto 2030 zastavijo kot 29 % delež OVE ali kot zmanjšanje intenzivnosti emisij TGP goriv v prometu za 13 %.
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
Uporabljeni so bili podatki poročil o zmanjšanju intenzivnost goriv v prometu, ki jih pripravlja ARSO in poroča evropski komisiji. Poročila so objavljena na portalu Central data repository (https://cdr.eionet.europa.eu/). Poročila so pripravljena skladno z direktivo 2015/652 (o določitvi metod izračuna in zahtev glede poročanja na podlagi Direktive 98/70/ES Evropskega parlamenta in Sveta o kakovosti motornega bencina in dizelskega goriva).
Metodologija obdelave podatkov:
Pri izračunu deležev posameznih biogoriv v skupni rabi biogoriv je bila skupna količina biogoriv imenovalec, raba določenega biogoriva pa števec.
Zmanjšanje intenzivnosti izračunano na podlagi primerjave trenutne vrednosti intenzivnosti glede na izhodiščno vrednost, ki je določena s strani Evropske komisije, 94,1 gCO2ekv/MJ. Zmanjšanje intenzivnost navaja pozitivne vrednosti, gibanje intenzivnosti pa se prikazuje v negativnih številkah, ker se je intenzivnost zmanjšala.
|
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
|
Poročanje Slovenije o intenzivnosti emisij TGP goriv v prometu po direktivi o kakovosti goriv |
gCO2ekv/MJ |
ARSO |
2018-2023 |
Konec leta za preteklo leto |
enkrat letno |
25. 11. 2025 |
da |
Opredelitev kazalca:
Relevantnost kazalca: 1
Točnost uporabljenih podatkov: 1
Časovna primerljivost: 1
Prostorska primerljivost: /
Drugi podatki – EU
Metodologija zbiranja podatkov: Uporabljeni so bili podatki EEA, in sicer kazalnika Greenhouse gas emission intensity of fuels and biofuels for road transport in Europe. Podatki so bili pretoženi s spletne strani kazalnika, in sicer slike 2 (Average greenhouse gas intensity reduction of road transport fuels in Member States, between 2010-2023). Podatki so prav tako objavljeni v poročilu ETC CM report 2025/02: Greenhouse gas intensities of transport fuels in the EU in 2023, ki je bil na strani EEA objavljen 5.11.20252.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: Zmanjšanje intenzivnosti izračunano na podlagi primerjave trenutne vrednosti intenzivnosti glede na izhodiščno vrednost, ki je določena s strani Evropske komisije, 94,1 gCO2ekv/MJ. Zmanjšanje intenzivnost navaja pozitivne vrednosti, gibanje intenzivnosti pa se prikazuje v negativnih številkah, ker se je intenzivnost zmanjšala.
Podatkovni viri
|
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
|
Zmanjšanje intenzivnosti emisij TGP goriv v prometu |
[%] |
EEA |
2023 |
novembra za dve leti nazaj |
enkrat letno |
25. 11. 2025 |