Intenzivnost izpustov TGP iz goriv in energije v prometu je bila v Sloveniji leta 2021 za 4,7 % nižja od izhodiščne vrednosti, kar je 1,3 odstotne točke manj od ciljnega zmanjšanja. Čeprav se intenzivnost zmanjšuje, je tempo prepočasen. Največji prispevek k zmanjšanju intenzivnosti ima primešavanje biogoriv. V EU sta največje zmanjšanje dosegli Švedska in Finska, skupaj z 11 drugimi državami, ki so dosegle zmanjšanje za 6 % ali več.
Kazalec prikazuje količine, porabo energije ter intenzivnost izpustov toplogrednih plinov iz fosilnih goriv, biogoriv in električne energije, ki se uporabljajo v cestnem prometu in necestnih premičnih strojih v Sloveniji.
Podatki temeljijo na letnih poročilih, ki jih države članice EU pripravijo v skladu z obveznostmi iz člena 7a Direktive 98/70/ES o kakovosti goriv (FQD). Za primerjavo z drugimi državami EU so uporabljeni podatki, ki jih je zbrala in obdelala Evropska agencija za okolje (EEA) v sodelovanju z Evropskim tematskim centrom za blaženje podnebnih sprememb in energijo (ETC/CME).
MOPE (2022)
ILUC - indirect land use change
Intenzivnost TGP brez ILUC [%] | Intenzivnost TGP z ILUC [%] | Cilj [%] | |
---|---|---|---|
2018 | -1,83 | -0,60 | |
2019 | -2,86 | -1,71 | |
2020 | -3,84 | -3,13 | -6 |
2021 | -4,70 | -4,55 | -6 |
EEA (2022)
ILUC - indirect land use change
Intenzivnost TGP brez ILUC [%] | Intenzivnost TGP z ILUC [%] | Cilj [%] | |
---|---|---|---|
Švedska | 21,60 | 18,40 | 6 |
Finska | 13,20 | 13 | 6 |
Malta | 6,70 | 6,70 | 6 |
Nizozemska | 6,30 | 6,10 | 6 |
Luksemburg | 6,30 | 4,40 | 6 |
Nemčija | 6,30 | 4,20 | 6 |
Estonija | 6,20 | 6,10 | 6 |
Belgija | 6,20 | 2,90 | 6 |
Ciper | 6,10 | 6,10 | 6 |
Madžarska | 6,10 | 5,50 | 6 |
Češka | 6,10 | 3,70 | 6 |
Danska | 6 | 4 | 6 |
Slovaška | 6 | 4 | 6 |
Poljska | 5,30 | 2,50 | 6 |
Portugalska | 4,80 | 4 | 6 |
Romunija | 4,80 | 2,10 | 6 |
SLOVENIJA | 4,70 | 4,50 | 6 |
Francija | 4,40 | 1,30 | 6 |
Litva | 4,10 | 1,80 | 6 |
Grčija | 4 | 2,20 | 6 |
Španija | 3,90 | 2,80 | 6 |
Avstrija | 3,80 | 1 | 6 |
Italija | 3,60 | 3,60 | 6 |
Irska | 3,10 | 3,10 | 6 |
Latvija | 2,80 | 0,70 | 6 |
Bulgarija | 2,70 | 0,70 | 6 |
Hrvaška | 2,30 | 1,40 | 6 |
EU-27 | 5,50 | 3,70 | 6 |
Sprememba direktive o kakovosti goriv (2009/30/ES) je distributerjem pogonskih goriv postavila cilj, da morajo glede na povprečno raven v EU leta 2010 do konca leta 2020 zmanjšati intenzivnost izpustov TGP iz goriv v cestnem prometu za 6 %. V slovenski pravni red je cilj prenesla Uredba o trajnostnih merilih za biogoriva in emisiji toplogrednih plinov goriv (Uradni list RS, št. 44/21, 44/22 – ZVO-2 in 138/22).
Zadnja revizija Direktive (EU) 2023/2413, ki naslavlja OVE iz leta 2023, država članicam omogoča, da si v prometu cilj za leto 2030 zastavijo kot 29 % delež OVE ali kot zmanjšanje intenzivnosti izpustov TGP goriv v prometu za 13 %.
Intenzivnost izpustov TGP goriv in energije v prometu se znižuje. Leta 2021 je povprečna vrednost intenzivnosti znašala 89,7 g CO2ekv/MJ, če upoštevamo še posredni učinek na rabo spremembo rabe tal, ker se s povečanjem proizvodnje biogoriv zmanjša proizvodnja hrane in krmil ter spreminja raba tal zaradi večjih potreb po obdelovalnih površinah, pa 89,8 g CO2ekv/MJ. Pribitek je majhen, ker se v Sloveniji večinoma primešava biogoriva druge generacije, ki imajo manjši posredni učinek na spremembo rabe tal. Intenzivnost se je glede na izhodiščno vrednost zmanjšala za 4,7 %. To pomeni, da cilj, ki je bil določen za leto 2020, tudi v letu 2021 ni bil dosežen.
K zmanjšanju intenzivnosti prispeva primešavanje biogoriv ter uporaba elektrike v cestnem prometu. Biogoriva so v rabi energentov v prometu leta 2021 predstavljala 5,2 %, elektrika pa 0,1 %. Zmanjšanje intenzivnosti biogoriv je odvisno od vrste biogoriv, saj je povezano s surovino, iz katere je biogorivo proizvedeno ter iz načina proizvodnje. Vrednosti intenzivnosti za biogoriva se gibljejo od 3,2 g CO2ekv/MJ do 42 g CO2ekv/MJ, kar predstavlja zmanjšanje intenzivnosti od 97 % do 56 %. Te vrednosti ne upoštevajo posrednega učinka na spremembo rabe tal. Povprečna vrednost intenzivnosti primešanega biodizla se je znižala s 27 g CO2ekv/MJ leta 2018 na 11 g CO2ekv/MJ do leta 2021, bioetanola je ostala na podobnem nivoju, leta 2021 je znašala 25 g CO2ekv/MJ, HVO (ang. Hydrotreated Vegetable Oil, hidrogenirano rastlinsko olje) pa je na nivoju 10 g CO2ekv/MJ. V Sloveniji se je primešavalo največ biodizla, leta 2021 je delež znašal 92 %, bioetanol je predstavljal 4 %, HVO pa 3 %.
Intenzivnost izpustov TGP za elektriko je leta 2021 v Sloveniji znašala 90,7 g CO2ekv/MJ, kar je 3% zmanjšanje glede na izhodiščno vrednost (94,1 g CO2ekv/MJ). Tako visoka intenzivnost je posledica tega, da približno tretjino elektrike proizvedemo iz premoga.
Zmanjšanje intenzivnosti izpustov TGP po državah članicah EU je zelo različno. Največje zmanjšanje je dosegla Švedska, v letu 2021 21,6 % brez posrednega učinka in 18,4 % z upoštevanjem posrednega učinka, sledi Finska s 13,2 % oz. 13,0 % zmanjšanjem. Potem sledi sklop enajstih držav, ki so dosegli zmanjšanje med 6,0 in 6,7 %, torej so dosegli cilj. Štirinajst držav, med katerimi je tudi Slovenija, cilja ni doseglo. Najmanjše zmanjšanje intenzivnosti je bilo doseženo na Hrvaškem (2,3 %), v Bolgariji (2,7 %) in Latviji (2,8 %).
Cilji in pravna podlaga
Direktiva 2009/30/ES o spremembah Direktive 98/70/ES glede specifikacij motornega bencina, dizelskega goriva in plinskega olja ter o uvedbi mehanizma za spremljanje in zmanjševanje emisij toplogrednih plinov ter o spremembi Direktive Sveta 1999/32/ES glede specifikacij goriva, ki ga uporabljajo plovila za plovbo po celinskih plovnih poteh, in o razveljavitvi Direktive 93/12/EGS, Uredba o trajnostnih merilih za biogoriva in emisiji toplogrednih plinov goriv (Uradni list RS, št. 44/21, 44/22 – ZVO-2 in 138/22), Direktiva (EU) 2023/2413 o spremembi Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 in Direktive 98/70/ES glede spodbujanja energije iz obnovljivih virov ter razveljavitvi Direktive Sveta (EU) 2015/652.
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
Uporabljeni so bili podatki poročil o zmanjšanju intenzivnost goriv v prometu, ki jih pripravlja ARSO za potrebe poročanja Evropski komisiji. Poročila so objavljena na portalu Central data repository (https://cdr.eionet.europa.eu/). Poročila so pripravljena skladno z Direktivo 2015/652 (o določitvi metod izračuna in zahtev glede poročanja na podlagi Direktive 98/70/ES Evropskega parlamenta in Sveta o kakovosti motornega bencina in dizelskega goriva).
Metodologija obdelave podatkov:
Pri izračunu deležev posameznih biogoriv v skupni rabi biogoriv je bila skupna količina biogoriv imenovalec, raba določenega biogoriva pa števec.
Zmanjšanje intenzivnosti izračunano na podlagi primerjave trenutne vrednosti intenzivnosti glede na izhodiščno vrednost, ki je določena s strani Evropske komisije, 94,1 g CO2ekv/MJ. Zmanjšanje intenzivnost navaja pozitivne vrednosti, gibanje intenzivnosti pa se prikazuje v negativnih številkah, ker se je intenzivnost zmanjšala.
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Poročanje Slovenije o intenzivnosti izpustov TGP goriv v prometu |
gCO2ekv/MJ |
ARSO[1] |
2018-2022 |
Konec leta za preteklo leto |
enkrat letno |
13. 11. 2023 |
da |
Opredelitev kazalca:
Relevantnost kazalca: 1
Točnost uporabljenih podatkov: 1
Časovna primerljivost: 1
Prostorska primerljivost: /
Drugi podatki – EU
Metodologija zbiranja podatkov: Uporabljeni so bili podatki EEA, in sicer kazalnika Greenhouse gas emission intensity of fuels and biofuels for road transport in Europe. Podatki so bili pretoženi s spletne strani kazalnika, in sicer slike 2 (Average greenhouse gas intensity reduction of road transport fuels in Member States, between 2010-2021). Podatki so prav tako objavljeni v poročilu ETC CM report 2023/03: Greenhouse gas intensities of transport fuels in the EU in 2021, ki je bil na strani EEA objavljen 23.10.2023.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: Zmanjšanje intenzivnosti izračunano na podlagi primerjave trenutne vrednosti intenzivnosti glede na izhodiščno vrednost, ki je določena s strani Evropske komisije, 94,1 gCO2ekv/MJ. Zmanjšanje intenzivnost navaja pozitivne vrednosti, gibanje intenzivnosti pa se prikazuje v negativnih številkah, ker se je intenzivnost zmanjšala.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Zmanjšanje intenzivnosti emisij TGP goriv v prometu |
[%] |
EEA[2] |
2021 |
Oktobra za dve leti nazaj |
enkrat letno |
13. 11. 2023 |
[1] https://cdr.eionet.europa.eu/si/eu/fqd/art7a/
[2] https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/greenhouse-gas-emissio…