KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Bad

Intenzivnost izpustov TGP iz goriv in energije v prometu je bila v Sloveniji leta 2021 za 4,7 % nižja od izhodiščne vrednosti, kar je 1,3 odstotne točke manj od ciljnega zmanjšanja. Čeprav se intenzivnost zmanjšuje, je tempo prepočasen. Največji prispevek k zmanjšanju intenzivnosti ima primešavanje biogoriv. V EU sta največje zmanjšanje dosegli Švedska in Finska, skupaj z 11 drugimi državami, ki so dosegle zmanjšanje za 6 % ali več.


Kazalec prikazuje količine, porabo energije ter intenzivnost izpustov toplogrednih plinov iz fosilnih goriv, biogoriv in električne energije, ki se uporabljajo v cestnem prometu in necestnih premičnih strojih v Sloveniji.

Podatki temeljijo na letnih poročilih, ki jih države članice EU pripravijo v skladu z obveznostmi iz člena 7a Direktive 98/70/ES o kakovosti goriv (FQD). Za primerjavo z drugimi državami EU so uporabljeni podatki, ki jih je zbrala in obdelala Evropska agencija za okolje (EEA) v sodelovanju z Evropskim tematskim centrom za blaženje podnebnih sprememb in energijo (ETC/CME).


Grafi

Slika PR25-1: Gibanje intenzivnosti izpustov TGP iz goriv v cestnem prometu glede na leto 2010, 2018-2021, Slovenija
Viri:

MOPE (2022)

Opomba:

ILUC - indirect land use change

Prikaži podatke
Intenzivnost TGP brez ILUC [%] Intenzivnost TGP z ILUC [%] Cilj [%]
2018 -1,83 -0,60
2019 -2,86 -1,71
2020 -3,84 -3,13 -6
2021 -4,70 -4,55 -6
Slika PR25-2: Povprečno zmanjšanje intenzivnosti toplogrednih plinov iz goriv v cestnem prometu v državah članicah EU, 2010-2021
Viri:

EEA (2022)

Opomba:

ILUC - indirect land use change

Prikaži podatke
Intenzivnost TGP brez ILUC [%] Intenzivnost TGP z ILUC [%] Cilj [%]
Švedska 21,60 18,40 6
Finska 13,20 13 6
Malta 6,70 6,70 6
Nizozemska 6,30 6,10 6
Luksemburg 6,30 4,40 6
Nemčija 6,30 4,20 6
Estonija 6,20 6,10 6
Belgija 6,20 2,90 6
Ciper 6,10 6,10 6
Madžarska 6,10 5,50 6
Češka 6,10 3,70 6
Danska 6 4 6
Slovaška 6 4 6
Poljska 5,30 2,50 6
Portugalska 4,80 4 6
Romunija 4,80 2,10 6
SLOVENIJA 4,70 4,50 6
Francija 4,40 1,30 6
Litva 4,10 1,80 6
Grčija 4 2,20 6
Španija 3,90 2,80 6
Avstrija 3,80 1 6
Italija 3,60 3,60 6
Irska 3,10 3,10 6
Latvija 2,80 0,70 6
Bulgarija 2,70 0,70 6
Hrvaška 2,30 1,40 6
EU-27 5,50 3,70 6

Cilji

Sprememba direktive o kakovosti goriv (2009/30/ES) je distributerjem pogonskih goriv postavila cilj, da morajo glede na povprečno raven v EU leta 2010 do konca leta 2020 zmanjšati intenzivnost izpustov TGP iz goriv v cestnem prometu za 6 %. V slovenski pravni red je cilj prenesla Uredba o trajnostnih merilih za biogoriva in emisiji toplogrednih plinov goriv (Uradni list RS, št. 44/21, 44/22 – ZVO-2 in 138/22).

Zadnja revizija Direktive  (EU) 2023/2413, ki naslavlja OVE iz leta 2023, država članicam omogoča, da si v prometu cilj za leto 2030 zastavijo kot 29 % delež OVE ali kot zmanjšanje intenzivnosti izpustov TGP goriv v prometu za 13 %.


Intenzivnost izpustov TGP goriv in energije v prometu se znižuje. Leta 2021 je povprečna vrednost intenzivnosti znašala 89,7 g CO2ekv/MJ, če upoštevamo še posredni učinek na rabo spremembo rabe tal, ker se s povečanjem proizvodnje biogoriv zmanjša proizvodnja hrane in krmil ter spreminja raba tal zaradi večjih potreb po obdelovalnih površinah, pa 89,8 g CO2ekv/MJ. Pribitek je majhen, ker se v Sloveniji večinoma primešava biogoriva druge generacije, ki imajo manjši posredni učinek na spremembo rabe tal. Intenzivnost se je glede na izhodiščno vrednost zmanjšala za 4,7 %. To pomeni, da cilj, ki je bil določen za leto 2020, tudi v letu 2021 ni bil dosežen.

K zmanjšanju intenzivnosti prispeva primešavanje biogoriv ter uporaba elektrike v cestnem prometu. Biogoriva so v rabi energentov v prometu leta 2021 predstavljala 5,2 %, elektrika pa 0,1 %. Zmanjšanje intenzivnosti biogoriv je odvisno od vrste biogoriv, saj je povezano s surovino, iz katere je biogorivo proizvedeno ter iz načina proizvodnje. Vrednosti intenzivnosti za biogoriva se gibljejo od 3,2 g CO2ekv/MJ do 42 g CO2ekv/MJ, kar predstavlja zmanjšanje intenzivnosti od 97 % do 56 %. Te vrednosti ne upoštevajo posrednega učinka na spremembo rabe tal. Povprečna vrednost intenzivnosti primešanega biodizla se je znižala s 27 g CO2ekv/MJ leta 2018 na 11 g CO2ekv/MJ do leta 2021, bioetanola je ostala na podobnem nivoju, leta 2021 je znašala 25 g CO2ekv/MJ, HVO (ang. Hydrotreated Vegetable Oil, hidrogenirano rastlinsko olje) pa je na nivoju 10 g CO2ekv/MJ. V Sloveniji se je primešavalo največ biodizla, leta 2021 je delež znašal 92 %, bioetanol je predstavljal 4 %, HVO pa 3 %.

Intenzivnost izpustov TGP za elektriko je leta 2021 v Sloveniji znašala 90,7 g CO2ekv/MJ, kar je 3% zmanjšanje glede na izhodiščno vrednost (94,1 g CO2ekv/MJ). Tako visoka intenzivnost je posledica tega, da približno tretjino elektrike proizvedemo iz premoga.

Zmanjšanje intenzivnosti izpustov TGP po državah članicah EU je zelo različno. Največje zmanjšanje je dosegla Švedska, v letu 2021 21,6 % brez posrednega učinka in 18,4 % z upoštevanjem posrednega učinka, sledi Finska s 13,2 % oz. 13,0 % zmanjšanjem. Potem sledi sklop enajstih držav, ki so dosegli zmanjšanje med 6,0 in 6,7 %, torej so dosegli cilj. Štirinajst držav, med katerimi je tudi Slovenija, cilja ni doseglo. Najmanjše zmanjšanje intenzivnosti je bilo doseženo na Hrvaškem (2,3 %), v Bolgariji (2,7 %) in Latviji (2,8 %).


Metodologija

Cilji in pravna podlaga

Direktiva 2009/30/ES o spremembah Direktive 98/70/ES glede specifikacij motornega bencina, dizelskega goriva in plinskega olja ter o uvedbi mehanizma za spremljanje in zmanjševanje emisij toplogrednih plinov ter o spremembi Direktive Sveta 1999/32/ES glede specifikacij goriva, ki ga uporabljajo plovila za plovbo po celinskih plovnih poteh, in o razveljavitvi Direktive 93/12/EGS, Uredba o trajnostnih merilih za biogoriva in emisiji toplogrednih plinov goriv (Uradni list RS, št. 44/21, 44/22 – ZVO-2 in 138/22), Direktiva  (EU) 2023/2413 o spremembi Direktive (EU) 2018/2001, Uredbe (EU) 2018/1999 in Direktive 98/70/ES glede spodbujanja energije iz obnovljivih virov ter razveljavitvi Direktive Sveta (EU) 2015/652.

 

Podatki za Slovenijo

Metodologija zbiranja podatkov:

Uporabljeni so bili podatki poročil o zmanjšanju intenzivnost goriv v prometu, ki jih pripravlja ARSO za potrebe poročanja Evropski komisiji. Poročila so objavljena na portalu Central data repository (https://cdr.eionet.europa.eu/). Poročila so pripravljena skladno z Direktivo 2015/652 (o določitvi metod izračuna in zahtev glede poročanja na podlagi Direktive 98/70/ES Evropskega parlamenta in Sveta o kakovosti motornega bencina in dizelskega goriva).

Metodologija obdelave podatkov:
Pri izračunu deležev posameznih biogoriv v skupni rabi biogoriv je bila skupna količina biogoriv imenovalec, raba določenega biogoriva pa števec.
Zmanjšanje intenzivnosti izračunano na podlagi primerjave trenutne vrednosti intenzivnosti glede na izhodiščno vrednost, ki je določena s strani Evropske komisije, 94,1 g CO2ekv/MJ. Zmanjšanje intenzivnost navaja pozitivne vrednosti, gibanje intenzivnosti pa se prikazuje v negativnih številkah, ker se je intenzivnost zmanjšala.

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Poročanje Slovenije o intenzivnosti izpustov TGP goriv v prometu

gCO2ekv/MJ

ARSO[1]

2018-2022

Konec leta za preteklo leto

enkrat letno

13. 11. 2023

da

Opredelitev kazalca:
Relevantnost kazalca: 1
Točnost uporabljenih podatkov: 1
Časovna primerljivost: 1
Prostorska primerljivost: /

 

Drugi podatki – EU

Metodologija zbiranja podatkov: Uporabljeni so bili podatki EEA, in sicer kazalnika Greenhouse gas emission intensity of fuels and biofuels for road transport in Europe. Podatki so bili pretoženi s spletne strani kazalnika, in sicer slike 2 (Average greenhouse gas intensity reduction of road transport fuels in Member States, between 2010-2021). Podatki so prav tako objavljeni v poročilu ETC CM report 2023/03: Greenhouse gas intensities of transport fuels in the EU in 2021, ki je bil na strani EEA objavljen 23.10.2023.

 

Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: Zmanjšanje intenzivnosti izračunano na podlagi primerjave trenutne vrednosti intenzivnosti glede na izhodiščno vrednost, ki je določena s strani Evropske komisije, 94,1 gCO2ekv/MJ. Zmanjšanje intenzivnost navaja pozitivne vrednosti, gibanje intenzivnosti pa se prikazuje v negativnih številkah, ker se je intenzivnost zmanjšala.

 

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Zmanjšanje intenzivnosti emisij TGP goriv v prometu

[%]

EEA[2]

2021

Oktobra za dve leti nazaj

enkrat letno

13. 11. 2023

 


[1] https://cdr.eionet.europa.eu/si/eu/fqd/art7a/

[2] https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/greenhouse-gas-emissio…

Drugi viri in literatura


Related indicators