Eden poglavitnih virov izpustov toplogrednih plinov v Sloveniji je cestni promet, pri čemer osebna vozila prispevajo kar 20 % vseh izpustov TGP. Ocenjuje se, da je v Sloveniji zaradi manjše vloge javnega potniškega prometa potrebno kar 2/3 zmanjševanja izpustov TPG doseči z elektrifikacijo voznega parka, ki narekuje zamenjavo obstoječih vozil na fosilna goriva z električnimi vozili (baterijskimi in priključnimi hibridi).
Vse strožji predpisi so povzročili postopno uvedbo in spodbujanje učinkovitejših vozil, ki manj onesnažujejo okolje. Nove registracije električnih vozil so posreden pokazatelj stopnje izboljšanja učinkovitosti vozil v cestnem prometu, kar vpliva na zmanjšanje porabe energije, izpustov toplogrednih plinov in onesnaževal. Splošni cilj tega posebnega kazalnika je spremljati prodor električnih vozil na trg in s tem oceniti napredek pri doseganju okoljskih ciljev in energetskih ciljev.
Promet predstavlja skoraj četrtino evropskih in tretjino slovenskih izpustov toplogrednih plinov. Zakonodaja EU določa obvezne cilje za specifične izpuste za nove avtomobile in nova lahka tovorna vozila.
Institut Jožef Stefan, 2022
Število registriranih baterijskih električnih vozil [] | Število registriranih priključnih hibridov [] | Delež električnih vozil med prvič registriranimi osebnimi vozili [%] | |
---|---|---|---|
2006 | 1 | 0 | 0 |
2007 | 4 | 0 | 0,00 |
2008 | 3 | 0 | 0 |
2009 | 5 | 0 | 0 |
2010 | 7 | 0 | 0,00 |
2011 | 28 | 1 | 0,00 |
2012 | 59 | 10 | 0,00 |
2013 | 74 | 23 | 0,00 |
2014 | 133 | 31 | 0,00 |
2015 | 287 | 70 | 0,00 |
2016 | 458 | 134 | 0,00 |
2017 | 789 | 303 | 0,01 |
2018 | 1324 | 491 | 0,01 |
2019 | 2015 | 718 | 0,01 |
2020 | 3698 | 1016 | 0,03 |
2021 | 5448 | 1617 | 0,03 |
Institut Jožef Stefan, 2022
Projekcija - osnovni scenarij | Projekcija - zmerni scenarij | Projekcija - ambiciozni (NEPN) scenarij | Dejanski podatki | |
---|---|---|---|---|
2006 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2007 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2008 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2009 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2010 | 1 | 1 | 1 | 1 |
2011 | 16 | 16 | 16 | 16 |
2012 | 27 | 27 | 27 | 27 |
2013 | 25 | 25 | 25 | 25 |
2014 | 58 | 58 | 58 | 57 |
2015 | 182 | 182 | 182 | 181 |
2016 | 250 | 250 | 250 | 243 |
2017 | 518 | 518 | 518 | 514 |
2018 | 740 | 785 | 830 | 789 |
2019 | 1144 | 1252 | 1359 | 983 |
2020 | 1378 | 1537 | 1697 | 2028 |
2021 | 1890 | 2672 | 3454 | 2447 |
2022 | 2588 | 4072 | 5527 | |
2023 | 3282 | 5457 | 7575 | |
2024 | 3951 | 6792 | 9548 | |
2025 | 4600 | 8086 | 11458 |
Projekcija - osnovni scenari | Projekcija - zmerni scenarij | Projekcija - ambiciozni (NEPN) scenarij | Dejanski podatki | |
---|---|---|---|---|
2006 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2007 | 0 | 0 | 0 | 4 |
2008 | 0 | 0 | 0 | 3 |
2009 | 0 | 0 | 0 | 5 |
2010 | 7 | 7 | 7 | 7 |
2011 | 23 | 23 | 23 | 29 |
2012 | 50 | 50 | 50 | 69 |
2013 | 74 | 74 | 74 | 97 |
2014 | 131 | 131 | 131 | 164 |
2015 | 310 | 310 | 310 | 357 |
2016 | 552 | 552 | 552 | 592 |
2017 | 1067 | 1067 | 1067 | 1092 |
2018 | 1801 | 1842 | 1889 | 1815 |
2019 | 2931 | 3079 | 3232 | 2733 |
2020 | 4281 | 4590 | 4901 | 4714 |
2021 | 6138 | 7220 | 8314 | 7065 |
2022 | 8665 | 11218 | 13754 | |
2023 | 11856 | 16555 | 21187 | |
2024 | 15686 | 23176 | 30524 | |
2025 | 20119 | 31021 | 41681 |
Evropska agencija za okolje, 2022
Delež priključnih hibridov [%] | Delež baterijskih električnih vozil [%] | |
---|---|---|
Norveška | 21,75 | 64,49 |
Islandija | 35,92 | 28,07 |
Švedska | 26,51 | 19,53 |
Danska | 20,88 | 13,58 |
Finska | 21,15 | 10,64 |
Nizozemska | 9,77 | 19,88 |
Nemčija | 12,88 | 14,05 |
Švica | 8,99 | 13,22 |
Luksemburg | 10,10 | 11,39 |
Malta | 12,48 | 8,02 |
Avstrija | 6,11 | 13,93 |
Portugalska | 10,77 | 9,18 |
Belgija | 13,73 | 5,88 |
Francija | 8,05 | 9,50 |
Irska | 7,66 | 8,29 |
Italija | 4,67 | 4,62 |
Romunija | 2,37 | 5,25 |
Madžarska | 3,51 | 3,52 |
Grčija | 4,77 | 2,15 |
Španija | 3,06 | 2,65 |
Litva | 1,29 | 3,72 |
Bolgarija | 2,23 | 2,22 |
Hrvaška | 1,36 | 2,96 |
Slovenija | 1,01 | 3,27 |
Latvija | 0,96 | 2,90 |
Poljska | 2,44 | 1,21 |
Estonija | 1,02 | 2,17 |
Češka | 1,86 | 1,31 |
Slovaška | 0,61 | 1,48 |
Ciper | 0,30 | 0,53 |
Število priključnih hibridov | Število baterijskih električnih vozil | |
---|---|---|
Norveška | 38,14 | 113,11 |
Islandija | 4,44 | 3,47 |
Švedska | 77,68 | 57,24 |
Danska | 37,73 | 24,54 |
Finska | 20,12 | 10,12 |
Nizozemska | 30,72 | 62,52 |
Nemčija | 322,85 | 351,97 |
Švica | 21,79 | 32,03 |
Luksemburg | 4,11 | 4,63 |
Malta | 0,62 | 0,40 |
Avstrija | 14,60 | 33,27 |
Portugalska | 15,67 | 13,36 |
Belgija | 52,61 | 22,52 |
Francija | 143,09 | 168,87 |
Irska | 8,00 | 8,65 |
Italija | 67,76 | 67,12 |
Romunija | 2,86 | 6,34 |
Madžarska | 4,04 | 4,06 |
Grčija | 4,79 | 2,16 |
Španija | 27,80 | 24,04 |
Litva | 0,40 | 1,15 |
Bolgarija | 0,54 | 0,53 |
Hrvaška | 0,62 | 1,35 |
Slovenija | 0,53 | 1,70 |
Latvija | 0,14 | 0,41 |
Poljska | 10,73 | 5,31 |
Estonija | 0,23 | 0,49 |
Češka | 3,74 | 2,63 |
Slovaška | 0,45 | 1,11 |
Ciper | 0,03 | 0,06 |
NEPN določa, da emisije TGP leta 2030 glede na leto 2005 ne smejo biti za več kot 12 % višje. Pomemben ukrep, ki k temu prispeva je povečanje številka električnih vozil.
V scenariju, ki to dosega, je bilo v NEPN ocenjeno, da bi moralo število električnih avtomobilov leta 2030 znašati 53494 (ambiciozni scenarij).
Evropski zeleni dogovor določa cilj da bo EU ogljično nevtralna do leta 2050. Ta zahteva razogljičenje vseh sektorjev, tudi prometnega.
V Uredbi (EU) 2019/631 so določeni cilji za povprečne izpuste novih osebnih avtomobilov na proizvajalca, ki se morajo do leta 2025 zmanjšati za 15 % glede na izhodišče leta 2021 in do leta 2030 za 35 %.
Električna vozila zajemajo tako baterijska električna vozila kot tudi priključne hibride. Pri tem število električnih osebnih vozil v Sloveniji narašča, njihov delež med na novo registriranimi vozili pa je razumljivo še nekoliko večji. Pri tem se povečuje delež tako baterijskih električnih vozil (BEV) kot tudi priključnih hibridov (PHEV). Spodbujanju večjega deleža električnih osebnih vozil so namenjene subvencije za nakup električnih vozil, ki so po višini v skladu z zastavljenimi v Strategiji na področju razvoja trga za vzpostavitev ustrezne infrastrukture v zvezi z alternativnimi gorivi v prometnem sektorju v Republiki Sloveniji.
Kazalec v obliki števila električnih vozil je smiseln, saj je število električnih vozil razmeroma majhno napram celotnem voznem parku in tako predstavlja enostavno metriko za oceno zniževanja izpustov toplogrednih plinov. Toda zadnja dogajanja (pandemija, spremembe v dobavnih verigah) kažejo na pomembne spremembe na trgu novih vozil. Za dobro oceno uspešnosti ukrepov bo tako ob naraščanju deleža električnih vozil v prihodnosti morda potrebno izbrati drugačen kazalec.
Večino električnih vozil v Sloveniji predstavljajo baterijska električna vozila (napram priključnim hibridom), kar Slovenijo nekoliko loči od podobnih držav z velikim deležem osebnega prometa. Vzrok za to je lahko tudi subvencija, ki je za priključne hibride nižja, kar naredi te manj privlačne (npr. skandinavske države, glej tudi: https://www.eea.europa.eu/ims/new-registrations-of-electric-vehicles)
Naraščanje števila električnih vozil je bilo v letih do 2020 razmeroma počasno, v letu 2020 pa se je zaradi vpliva pandemije rast povišala. Toda ob tem je zaradi povečanega deleža upadla višina subvencije za nakup električnega vozila, kar je v drugem delu pandemije skupaj s pomanjkanjem ponudbe in povečanjem cen privedlo do manjše vabljivosti takšnih vozil in s tem tudi nekoliko manjše rasti prodaje in registracije novih vozil.
Število na novo registriranih električnih vozil v Sloveniji je v skladu s projekcijami v Celovitem nacionalnem energetsko podnebnem načrtu (NEPN), pri čemer pa je potrebno opozoriti, da po letu 2022 pričakujemo močno povišanje tako števila na novo registriranih električnih vozil kot tudi njihov delež.
Leta 2021 se je število novih električnih avtomobilov in lahkih tovornih vozil v EU-27 znatno povečalo. Registracije novih električnih avtomobilov v tem letu so bile blizu 1.729.000, kar je več od 1.061.000 leta 2020. To predstavlja povečanje deleža v skupnih registracijah novih avtomobilov v samo enem letu z 10,7 % na 17,8 %. Število registracij novih električnih lahkih tovornih vozil se je prav tako povečalo, in sicer z 2,1 % vseh novih registracij v letu 2020 na 3,1 % v letu 2021. Število baterijskih električnih in priključnih hibridnih avtomobilov je leta 2021 primerljivo, medtem ko so električna baterijska vozila predstavljala večino električnih lahkih tovornih vozil.
Cilji povzeti po:
Podatki za Slovenijo
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov: Podatki so na voljo za obdobje 2006-2021.
Podatki o številu električnih vozil so vzeti iz Evidence registriranih vozil - presek stanja, po letih, ki jih Ministrstvo za infrastrukturo dvakrat letno objavlja na postalu Odprti podatki Slovenije. Evidenca vključuje vse tehnične podatke o vozilih brez osebnih podatkov lastnikov in uporabnikov. V kazalcu so uporabljeni podatki za konec posameznega leta (31.12.).
Metodologija obdelave podatkov:
Podatkovni niz | Enota | Vir (povezava do podatkov) | Obdobje uporabljenih podatkov | Razpoložljivost podatka | Frekvenca osveževanja podatkov | Datum zajema podatkov | Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
OPSI | Št. |
https://podatki.gov.si/dataset/evidenca-registriranih-vozil-presek-stan… |
2006–2021 | nekajmesečni zamik | Podatki so na voljo dvakrat na leto: 30.6 . in 31.12. | 31.12.2021 | Ni znano |
Podatki za EU
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov: Podatki so na voljo za obdobje 2010-2021.
Metodologija obdelave podatkov:
Število električnih vozil (BEV in PHEV) kot delež celotnega voznega parka za posamezno vrsto vozila (osebna vozila, lahka gospodarska vozila) se izračuna tako, da se število električnih vozil deli s celotnim voznim parkom za vsako vrsto vozila.
Vir podatkov: poročanje po Monitoring of CO2 emissions from passenger cars – Regulation (EU) 2019/631