Povprečna starost osebnih avtomobilov se je v Sloveniji povečala s 6,8 let v letu 1992 na 9,4 let v letu 2014. V tem obdobju se je povprečna starost osebnih avtomobilov v evropskih državah zmanjševala. To pomeni, da se v Sloveniji nove tehnologije uvajajo počasneje in da je vozni park večinoma okolju manj prijazen. Nove tehnologije se najhitreje uvajajo pri avtomobilih na dizelski pogon. V Sloveniji imamo visok delež mestnih avtobusov, ki uporabljajo naprednejše, okolju prijaznejše tehnologije.
KKazalec prikazuje povprečno starost registriranih osebnih avtomobilov starost za obdobje 1992–2014 ter njihov delež glede na starost za obdobje 1992–2014 v Sloveniji. Prikazan je tudi delež avtomobilov po starosti za izbrane evropske države v letu 2012 ter delež vozil, ki izpolnjuje standarde EURO V, EURO IV, EURO III, EURO II, EURO I, EEV (Energy Efficient Vehicle – energetsko učinkovito vozilo) oziroma standarde pred EURO standardi in vozila na konvencionalni pogon.
Okoljski in varnostni standardi vozil se nenehno izboljšujejo, zato novejša vozila v povprečju manj onesnažujejo okolje, so manj hrupna, porabijo manj goriva in bolje varujejo uporabnike pred nesrečami. Kazalec povprečne starosti osebnih avtomobilov tako posredno izraža njihovo okoljsko učinkovitost.
Standardi EURO V, EURO IV, EURO III, EURO II, EURO I, EEV so del zakonodaje EU. Določajo najvišjo dovoljeno koncentracijo plinov (NOx-dušikovi oksidi, THC-Total Hydrocarbon/skupni ogljikovodiki, NHMC- Non-Methane Hydrocarbons/ogljikovodiki brez metana, CO-ogljikov oksid) in delcev v izpušnih plinih vozil. Podatki so prikazani po posameznih kategorijah vozil (osebni avtomobili na dizelski pogon,osebni avtomobili na bencinski pogon, osebni avtomobili na plin, lahka tovorna vozila na bencinski pogon, lahka tovorna vozila na dizelski pogon, težka tovorna vozila, mestni avtobusi, ostali avtobusi, mopedi in motocikli). Kategorije vozil so definirane z direktivama 2001/116/EC in 2002/24/EC. Podatki se nanašajo na leto 1995, 2005 in 2013.
Ministrstvo za notranje zadeve, Evidenca registriranih vozil – zbirka podatkov, 2006; Statistični urad RS, Povprečna starost osebnih avtomobilov, 2013.
*Opomba k preglednici PR12-1: prelom v seriji podatkov, glej metodologijo
1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001* | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Slovenija | starost vozil (leta) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | ||
Slovenija | starost vozil (leta) | 7 | 7 | 7 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
2012 | 2013 | 2014 | |||||||||
Slovenija | starost vozil (leta) | 9 | 9 | 9 |
Statistični urad RS, Cestna vozila konec leta (31.12.) glede na vrsto vozila in starost, 2015
*Opomba k preglednici PR12-2: prelom v seriji podatkov, glej metodologijo
1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001* | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
do 3 leta | število | 152952 | 144131 | 140442 | 171364 | 168315 | 182396 | 191248 | 205704 | 204877 | 184173 |
3-5 let | število | 176621 | 190104 | 192098 | 166630 | 163136 | 156201 | 181414 | 184646 | 200834 | 216509 |
6-8 let | število | 95518 | 128399 | 155804 | 175234 | 188655 | 191096 | 165681 | 160722 | 154481 | 179521 |
9-11 let | število | 59262 | 63677 | 67297 | 87251 | 115284 | 137527 | 154695 | 166858 | 170026 | 151292 |
nad 12 let | število | 121892 | 124033 | 112666 | 110885 | 107667 | 109578 | 118633 | 128179 | 135878 | 149992 |
do 3 leta | % | 25 | 22 | 21 | 24 | 23 | 23 | 24 | 24 | 24 | 21 |
3-5 let | % | 29 | 29 | 29 | 23 | 22 | 20 | 22 | 22 | 23 | 25 |
6-8 let | % | 16 | 20 | 23 | 25 | 25 | 25 | 20 | 19 | 18 | 20 |
9-11 let | % | 10 | 10 | 10 | 12 | 16 | 18 | 19 | 20 | 20 | 17 |
nad 12 let | % | 20 | 19 | 17 | 16 | 14 | 14 | 15 | 15 | 16 | 17 |
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | ||
do 3 leta | število | 160455 | 154397 | 161542 | 166807 | 167425 | 176029 | 183653 | 181405 | 170197 | 152685 |
3-5 let | število | 228502 | 229298 | 213805 | 194320 | 192092 | 196975 | 205269 | 204485 | 206881 | 210543 |
6-8 let | število | 183438 | 197995 | 214360 | 230655 | 234473 | 219864 | 197342 | 196198 | 202619 | 210808 |
9-11 let | število | 150356 | 143643 | 166433 | 172335 | 188952 | 206120 | 221254 | 222729 | 204125 | 182310 |
nad 12 let | število | 171770 | 185096 | 177801 | 196096 | 197319 | 215134 | 237665 | 254041 | 277824 | 310149 |
do 3 leta | % | 18 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 18 | 17 | 16 | 14 |
3-5 let | % | 26 | 25 | 23 | 20 | 20 | 19 | 20 | 19 | 19 | 20 |
6-8 let | % | 21 | 22 | 23 | 24 | 24 | 22 | 19 | 19 | 19 | 20 |
9-11 let | % | 17 | 16 | 18 | 18 | 19 | 20 | 21 | 21 | 19 | 17 |
nad 12 let | % | 19 | 20 | 19 | 20 | 20 | 21 | 23 | 24 | 26 | 29 |
2012 | 2013 | 2014 | |||||||||
do 3 leta | število | 140761 | 125719 | 110676 | |||||||
3-5 let | število | 203027 | 190429 | 174700 | |||||||
6-8 let | število | 208437 | 211122 | 217975 | |||||||
9-11 let | število | 182339 | 191959 | 201852 | |||||||
nad 12 let | število | 331464 | 344566 | 363159 | |||||||
do 3 leta | % | 13 | 12 | 10 | |||||||
3-5 let | % | 19 | 18 | 16 | |||||||
6-8 let | % | 20 | 20 | 20 | |||||||
9-11 let | % | 17 | 18 | 19 | |||||||
nad 12 let | % | 31 | 32 | 34 |
Vir: Evidenci registriranih motornih in priklopnih vozil v Republiki Sloveniji, Ministrstvo za notranje zadeve, 2015
1995- Avtomobili na bencinski pogon | 2005-Avtomobili na bencinski pogon | 2013-Avtomobili na bencinski pogon | 1995-Avtomobili na dizelski pogon | 2005-Avtomobili na dizelski pogon | 2013-Avtomobili na dizelski pogon | 1995-Avtomobili na plin | 2005-Avtomobili na plin | 2013-Avtomobili na plin | 1995-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | število | 89316 | 45808 | 20021 | 51119 | 31973 | 9449 | 1245 | 31 | 68 | 8773 |
Euro I | število | 162132 | 209319 | 57708 | 5743 | 12380 | 7980 | 0 | 0 | 54 | 3160 |
Euro II | število | 0 | 252971 | 173489 | 0 | 38149 | 39792 | 0 | 0 | 256 | 0 |
Euro III | število | 0 | 141531 | 129670 | 0 | 87699 | 119241 | 0 | 0 | 238 | 0 |
Euro IV | število | 0 | 30781 | 204838 | 0 | 21509 | 201936 | 0 | 0 | 238 | 0 |
Euro V | število | 0 | 0 | 68949 | 0 | 0 | 66485 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Skupaj | število | 251448 | 680410 | 654675 | 56862 | 191710 | 444883 | 1245 | 31 | 854 | 11933 |
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 36 | 7 | 3 | 90 | 17 | 2 | 100 | 100 | 8 | 74 |
Euro I | % | 64 | 31 | 9 | 10 | 6 | 2 | 0 | 0 | 6 | 26 |
Euro II | % | 0 | 37 | 27 | 0 | 20 | 9 | 0 | 0 | 30 | 0 |
Euro III | % | 0 | 21 | 20 | 0 | 46 | 27 | 0 | 0 | 28 | 0 |
Euro IV | % | 0 | 5 | 31 | 0 | 11 | 45 | 0 | 0 | 28 | 0 |
Euro V | % | 0 | 0 | 11 | 0 | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2005-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | 2013-Lahka tovorna vozila na bencinski pogon | 1995-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | 2005-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | 2013-Lahka tovorna vozila na dizelski pogon | |||||||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | število | 1470 | 182 | 17108 | 9107 | 2292 | |||||
Euro I | število | 3788 | 350 | 4672 | 10870 | 3241 | |||||
Euro II | število | 7220 | 958 | 0 | 11436 | 5258 | |||||
Euro III | število | 4686 | 1424 | 0 | 23544 | 15181 | |||||
Euro IV | število | 0 | 1631 | 0 | 0 | 23512 | |||||
Euro V | število | 0 | 516 | 0 | 0 | 11760 | |||||
Skupaj | število | 17164 | 5061 | 21780 | 54957 | 61244 | |||||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 22 | 4 | 79 | 17 | 4 | |||||
Euro I | % | 9 | 7 | 21 | 20 | 5 | |||||
Euro II | % | 42 | 19 | 0 | 21 | 9 | |||||
Euro III | % | 27 | 28 | 0 | 43 | 25 | |||||
Euro IV | % | 0 | 32 | 0 | 0 | 38 | |||||
Euro V | % | 0 | 10 | 0 | 0 | 19 |
Vir: Evidenci registriranih motornih in priklopnih vozil v Republiki Sloveniji, Ministrstvo za notranje zadeve, 2015
1995-Težka tovorna vozila | 2005-Težka tovorna vozila | 2013-Težka tovorna vozila | 1995-Mestni avtobusi | 2005-Mestni avtobusi | 2013-Mestni avtobusi | 1995-Ostali avtobusi | 2005-Ostali avtobusi | 2013-Ostali avtobusi | 1995-Mopedi | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | število | 20125 | 5401 | 1870 | 1221 | 236 | 22 | 991 | 293 | 22 | 1595 |
Euro I | število | 2484 | 2299 | 967 | 76 | 78 | 40 | 190 | 221 | 40 | 0 |
Euro II | število | 0 | 6798 | 4649 | 0 | 380 | 272 | 0 | 432 | 272 | 0 |
Euro III | število | 0 | 6288 | 5746 | 0 | 309 | 336 | 0 | 307 | 336 | 0 |
Euro IV | število | 0 | 0 | 7950 | 0 | 0 | 243 | 0 | 0 | 243 | |
Euro V | število | 0 | 0 | 5880 | 0 | 0 | 332 | 0 | 0 | 332 | |
EEV | število | 0 | 0 | 20 | |||||||
Skupaj | število | 22609 | 20786 | 27062 | 1297 | 1003 | 1263 | 1181 | 1253 | 1243 | 1595 |
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 89 | 26 | 7 | 94 | 24 | 2 | 84 | 23 | 2 | 100 |
Euro I | % | 11 | 11 | 4 | 6 | 8 | 3 | 16 | 18 | 3 | 0 |
Euro II | % | 0 | 33 | 17 | 0 | 38 | 22 | 0 | 34 | 22 | 0 |
Euro III | % | 0 | 30 | 21 | 0 | 31 | 27 | 0 | 25 | 27 | 0 |
Euro IV | % | 0 | 0 | 29 | 0 | 0 | 19 | 0 | 0 | 20 | |
Euro V | % | 0 | 0 | 22 | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 | 27 | |
EEV | % | 0 | 0 | 2 | |||||||
2005-Mopedi | 2013-Mopedi | 1995-Motorcikli | 2005--Motorcikli | 2013--Motorcikli | |||||||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | število | 16345 | 12915 | 7005 | 6431 | 9047 | |||||
Euro I | število | 8745 | 4838 | 0 | 7634 | 37373 | |||||
Euro II | število | 9551 | 24073 | 0 | 0 | 0 | |||||
Euro III | število | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Euro IV | število | ||||||||||
Euro V | število | ||||||||||
EEV | število | ||||||||||
Skupaj | število | 34641 | 41826 | 7005 | 14065 | 46420 | |||||
pred Euro standardi/ konvencionalni pogon | % | 47 | 31 | 100 | 46 | 19 | |||||
Euro I | % | 25 | 12 | 0 | 54 | 81 | |||||
Euro II | % | 28 | 58 | 0 | 0 | 0 | |||||
Euro III | % | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Euro IV | % | ||||||||||
Euro V | % | ||||||||||
EEV | % |
EUROSTAT, Passenger cars (by age), 2013
Madžarska | Latvija | Romunija | Poljska | Ciper | Portugalska | Estonija | Malta | Hrvaška | Finska | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
do 2 leti | število | 86 | 18 | 149 | 738 | 25 | 244 | 35 | 16 | 103 | 238 |
2 - 5 let | število | 236 | 31 | 544 | 1189 | 66 | 630 | 47 | 30 | 211 | 361 |
5 - 10 let | število | 1015 | 126 | 1399 | 3572 | 166 | 971 | 138 | 56 | 393 | 776 |
nad 10 let | število | 1649 | 443 | 2395 | 13245 | 218 | 2414 | 383 | 148 | 738 | 1661 |
Skupaj | število | 2986 | 618 | 4487 | 18744 | 475 | 4259 | 602 | 250 | 1445 | 3037 |
do 2 leti | % | 3 | 3 | 3 | 4 | 5 | 6 | 6 | 6 | 7 | 8 |
2 - 5 let | % | 8 | 5 | 12 | 6 | 14 | 15 | 8 | 12 | 15 | 12 |
5 - 10 let | % | 34 | 20 | 31 | 19 | 35 | 23 | 23 | 23 | 27 | 26 |
nad 10 let | % | 55 | 72 | 53 | 71 | 46 | 57 | 64 | 59 | 51 | 55 |
Skupaj | % | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Slovenija | Italija | Španija | Češka | Francija | Nemčija | Irska | Avstrija | ||||
do 2 leti | število | 88 | 3189 | 2338 | 571 | 4146 | 5751 | 365 | 922 | ||
2 - 5 let | število | 182 | 8780 | 3419 | 542 | 6903 | 8829 | 482 | 869 | ||
5 - 10 let | število | 350 | 8651 | 6959 | 1045 | 10924 | 12874 | 721 | 1347 | ||
nad 10 let | število | 446 | 16458 | 9532 | 2549 | 10582 | 15758 | 383 | 1446 | ||
Skupaj | število | 1066 | 37078 | 22248 | 4706 | 32555 | 43212 | 1951 | 4584 | ||
do 2 leti | % | 8 | 9 | 11 | 12 | 13 | 13 | 19 | 20 | ||
2 - 5 let | % | 17 | 24 | 15 | 12 | 21 | 20 | 25 | 19 | ||
5 - 10 let | % | 33 | 23 | 31 | 22 | 34 | 30 | 37 | 29 | ||
nad 10 let | % | 42 | 44 | 43 | 54 | 33 | 36 | 20 | 32 | ||
Skupaj | % | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Ciljne povprečne starosti voznega parka nimata opredeljene niti Slovenija niti EU. Skupni cilj je izboljšati njegovo starostno sestavo in zamenjati stara vozila, ki bolj obremenjujejo okolje, z novejšimi, okolju prijaznejšimi. S tem namenom je EU uvedla zakonodajni okvir za zgornje mejne vrednosti izpustov iz izpušnih cevi vozil. S tem so bili uvedeni EURO standardi.
Vsak EURO standard ima posebej določene dovoljene vrednosti izpustov določenih plinov in delcev:
Starejši vozni park ustvarja več izpustov kakor mlajši, toda njegova hitrejša zamenjava ima pomanjkljivost v povečani porabi energije in surovin za izdelavo, odstranitev in reciklažo vozil. Evropska agencija za okolje opozarja, da podatek o povprečni starosti voznega parka ne zadošča za celovito okoljsko presojo o njem. Za dodatno razumevanje pojava bi bil potreben vsaj še podatek o povprečni življenjski dobi vozil (EEA, 2011) in doseganje standardov glede izpustov iz posameznih kategorij vozil.
Povprečna starost osebnih avtomobilov se je v EU zmanjšala z 8,8 let v letu 1995 na 8,2 let v letu 2009. Povprečna starost osebnih avtomobilov se zelo razlikuje med državami. Najnižjo povprečna starost za leto 2009 je bila zabeležena v Luksemburgu (3,8 leta), najvišja pa v Grčiji in na Cipru (14,6 let) (EEA, 2011). Vozni park je najstarejši v baltskih državah, medtem ko je največ vozil mlajših od 5 let registriranih v Italiji, Združenem kraljestvu in Nemčiji. V nekaterih novih članicah EU se starost osebnih avtomobilov znižuje zlasti zaradi povečanega BDP, pospešenega izločanja starih vozil iz uporabe in politike spodbujanja zamenjave starih vozil z novimi. Osebni avtomobili na dizel imajo nižjo povprečno starost v primerjavi z bencinom, saj se trg z vozili na dizel nenehno širi in je vsako leto registriranih veliko novih avtomobilov (EEA, 2011).
V Sloveniji se je povprečna starost osebnih avtomobilov od leta 1998 (6,9 leta) do leta 2014 (9,4) povečala za 2,5 leta; spremenila pa se je tudi starostna sestava osebnih avtomobilov: v letu 2014 se je delež avtomobilov, starih 12 let ali več, v primerjavi z letom 2001 podvojil, delež avtomobilov, starih manj kot tri leta, pa zmanjšal skoraj za polovico. V enaki primerjavi je zanimiv tudi podatek, da je bilo leta 2014 med v Sloveniji prvič registriranimi osebnimi avtomobili 76 % novih vozil, petnajst let prej pa jih je bilo kar 90 % (SURS, 2015). To pomeni, da se nove tehnologije uvajajo počasneje in da je vozni park večinoma okolju manj prijazen.
Uvajanje novih tehnologij lahko spremljamo z doseganjem EURO standardov, ki jih določa Evropska zakonodaja. Prvi standard je bil sprejet že leta 1970, standardi EURO pa so v veljavi od leta 1993, ko je bil sprejet standard EURO I. Kljub temu pa standarda še vedno ne dosegajo vsa vozila voznega parka. Zadnji standard, EURO VI, je bil sprejet leta 2014, zato ga podatki iz leta 2013 še ne vključujejo. Delež vozil, ki dosegajo določen EURO standard je odvisen od tipa vozila. V Sloveniji je največji delež vozil, ki dosegajo standard EURO V pri avtobusih, saj ga dosega 27% vozil. Pri mestnih avtobusih dodatnih 1,6% vozil dosega tudi standard EEV, ki je nadgradnja standarda EURO V. EEV standard je prostovoljen, namenjen pa je vozilom mestnega potniškega prometa. V Sloveniji je največji delež vozil, ki ne dosegajo niti standarda EURO I pri mopedih, saj ga ne dosega kar 30% vozil.
V Sloveniji so pri osebnih avtomobilih in lahkih tovornih vozilih, vozila na dizelski pogon bolj okolju prijazna kot vozila na bencinski pogon. V splošnem so lahka tovorna vozila okolju bolj prijazna od osebnih. Pri osebnih avtomobilih standard EURO V dosega 15% vozil, pri lahkih tovornih vozilih pa 19%. Pri osebnih vozilih na bencinski pogon EURO II dosega 27% vozil, pri avtomobilih na dizelski pogon pa le 9%. Podobno pri lahkih vozilih na bencinski pogon dosega standard EURO II 19% vozil, pri lahkih tovornih vozilih na dizelski pogon pa le 9%. Pri avtomobilih na plin polovica vozil dosega standard EURO IV, ostali pa starejše standarde. Upoštevati moramo, da standardi za vozila na bencinski in dizelski pogon niso enaki, prav tako se razlikujejo standardi za osebne avtomobile in tovorna vozila. Da bi ugotovili, kakšen je dejanski vpliv na okolje pri starejših avtomobilih, bi potrebovali podatek, koliko je bil avtomobil uporabljen/vožen. Pri večji uporabi vozila je njegov vpliv na okolje večji, če pa je uporabljen le občasno, pa je vpliv manjši.
Ukrepi, ki jih države uvajajo za pomlajevanje voznega parka, so finančne spodbude za njegovo obnovo oziroma za izločanje starih in izrabljenih vozil iz prometa, sistemi ravnanja z izrabljenimi motornimi vozili, uvozne omejitve za nekatere tipe ali starost vozil ter obvezni periodični tehnični pregledi.
V državah EU je bilo vpeljanih že nekaj sistemov spodbud za obnovo voznega parka, a še vedno ni skupne tovrstne politike na ravni EU. Spodbude lahko vključujejo denarno nadomestilo za opustitev uporabe starega vozila brez obveznega nakupa novega ali pa nadomestilo za zamenjavo z novim vozilom oziroma takim, ki manj obremenjuje okolje. Obstajajo tudi nekateri administrativni ukrepi brez neposrednih finančnih posledic, a s posrednim vplivom na odločitev o zamenjavi starega vozila. V Sloveniji še ni bilo tovrstnih državnih spodbud, so jih pa vključevali v prodajne akcije nekateri proizvajalci. Ti ukrepi vplivajo na okolje dvoplastno: pozitivno z zmanjšanjem obremenitve okolja in zdravja ljudi zaradi obnove voznega parka z novejšimi, tehnološko naprednejšimi in čistejšimi vozili ter negativno zaradi skrajšanja življenjske dobe vozil, kar poveča porabo energije in surovin za izdelavo novih in razgradnjo starih vozil. Okoljsko pomembni del obnove voznega parka je sistem ravnanja z izrabljenimi motornimi vozili, ki je obvezen za vse države članice Evropske unije na podlagi direktive, sprejete 18. septembra 2000 (št. 2000/53/ES). Njen cilj je zaščititi okolje s preprečitvijo onesnaževanja z izrabljenimi motornimi vozili ter pospeševanjem in podporo zbiranju, ponovni uporabi in predelavi sestavnih delov vozila. Glavne zahteve te direktive so:
Ciljni delež 85 % ponovne uporabe in predelave izrabljenih motornih vozil, ki so ga države članice EU morale doseči do leta 2006, je v letu 2008 dosegla le nekaj več kot polovica držav članic EU. Ciljni delež ponovne uporabe in predelave za leto 2015 znaša 95 %. Slovenija je uredila to področje leta 2003 z Uredbo o načinu, predmetu in pogojih opravljanja gospodarske javne službe ravnanja z izrabljenimi motornimi vozili (Ur. l. RS, št. 18/03 in spremembe), ki jo je leta 2011 nadomestila nova Uredba o izrabljenih vozilih (Ur.l. RS, št. 32/11).
Uvoz rabljenih vozil, ki se preveč razlikujejo od uveljavljene ravni varnosti in varovanja okolja, v Sloveniji preprečuje zakonodaja. Rabljena vozila, ki se registrirajo na novo, morajo ustrezati zahtevam Pravilnika o napravah in opremi vozil v cestnem prometu (Ur. l. RS, št. 17/00). Pomembnejše določilo iz tega pravilnika, ki se nanaša na konstrukcijske lastnosti vozila je, da morajo imeti vsa vozila, ki se na novo registrirajo v Republiki Sloveniji, opremo za uravnavanje izpustov izpušnih plinov, ki ustreza najnižjim zahtevam:
Redni tehnični pregledi imajo velik pomen za zmanjševanje okoljskih vplivov vozil in za pravočasno odstranitev neprimernih vozil iz prometa. Pravilno vzdrževana lahko dosežejo visoko starost, če njihov okoljski vpliv ni bistveno večji od novejših tehnologij (EEA, 2011). Obvezni periodični tehnični pregledi so v Sloveniji dolgoletna praksa, ki je od 1. decembra 2003 izpopolnjena z meritvami izpustov izpušnih plinov. S tem ukrepom naj bi neposredno zmanjšali izpuste toplogrednih plinov, saj avtomobili ne smejo preseči homologiranih vrednosti teh izpustov. Ukrep vpliva tudi na boljše vzdrževanje vozil, kar dodatno pripomore k zmanjšanju izpustov.
Podatki za Slovenijo:
Cilji so povzeti po: Direktiva 91/441/EEC, Direktiva 94/12/EC, Direktiva 98/69/EC, 715/2007/EC
Izvorna baza podatkov oz. vir:
Ministrstvo za notranje zadeve:
- Evidenca registriranih vozil – zbirka podatkov
Statistični urad RS:
- SI-Stat podatkovni portal > Ekonomsko področje > Transport > Transport po panogah > Nekateri indikatorji transporta, Slovenija, letno: Povprečna starost osebnih avtomobilov
- SI-Stat podatkovni portal > Ekonomsko področje > Transport > Registrirana cestna vozila > Cestna vozila konec leta (31.12.) glede na vrsto vozila in starost
Skrbnik podatkov:
- Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ)
- Statistični urad RS (SURS)
Datum zajema podatkov za kazalec: februar 2015
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec: Podatki so predstavljeni za obdobje 1992-2014. Kazalec do leta 2000 prikazuje podatke o povprečni starosti ter številu osebnih avtomobilov glede na starost, kot so bili izračunani iz Evidence registriranih vozil Ministrstva za notranje zadeve. Od leta 2001 dalje za te preračune skrbi Statistični urad RS in podatke letno objavlja na svojih spletnih straneh. Statistični urad RS prejema podatke o mesečnih stanjih iz statistične podatkovne baze MRVL-STAT (Matičen register vozil in listin). Podatki odražajo stanje podatkovne baze v trenutku obdelave (praviloma ponoči na zadnji dan v mesecu). V kazalcu se upošteva število osebnih avtomobilov, registriranih v Sloveniji. Specialni osebni avtomobili niso vključeni. Podatki o deležu vozil, ki pripadajo posameznemu EURO standardu glede na kategorijo in vrsto pogona voznem parku so predstavljeni za leto 1995, 2005, 2013. Podatki se posodabljajo letno.
Metodologija obdelave podatkov: Povprečna starost ter število registriranih osebnih avtomobilov glede na starost sta izračunani od meseca in leta njihove prve registracije do konca opazovanega obdobja.
Informacije o kakovosti z vidika ocenjevanja okoljskih vplivov:
- Prednosti in slabosti kazalca:
Prednosti: Kazalec je usklajen z metodologijo Evropske agencije za okolje, zato do podatki mednarodno primerljivi.
Slabosti: Podatki pred letom 2001 niso neposredno primerljivi s podatki po tem letu zaradi spremenjene metodologije zbiranja podatkov. Podatek o povprečni starosti voznega parka ne zadošča za celovito okoljsko presojo kazalca, saj bi bil za dodatno razumevanje pojava potreben vsaj še podatek o povprečni življenjski dobi vozil.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost: Podatki veljajo za dokaj točne in zanesljive.
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): Podatki so zanesljivi.
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Scenariji in projekcije niso na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom): 1
Relevantnost: 1
Točnost: 2 (podatek ni dovolj natančen za celovito oceno vplivov na okolje)
Časovna primerljivost: 2 (prelom podatkov leta 2001)
Prostorska primerljivost: 1
Podatki za druge države:
Izvorna baza podatkov oz. vir: EUROSTAT > Transport > Road transport > Road transport equipement - Stock of vehicles > Passenger cars, by age (road_eqs_carage)
Skrbnik podatkov: EUROSTAT
Datum zajema podatkov za kazalec: oktober 2013
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec: Podatki so na voljo od leta 1990 naprej. Podatki so zbrani na podlagi Skupnega vprašalnika za statistiko transporta, ki ga je EUROSTAT pripravil za sodelujoče države.
Metodologija obdelave podatkov: Predstavljeni so deleži avtomobilov v posameznih državah glede na starost. Na sliki PR12-3 so prikazane le tiste države za katere so na voljo podatki za leto 2012.
Informacije o kakovosti kazalca z vidika ocenjevanja okoljskih vplivov:
- Prednosti in slabosti kazalca: Vse države pošiljajo podatke po istem obrazcu, zato so le-ti mednarodno primerljivi.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost:
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): Podatki se nanašajo na daljši časovni niz.
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Scenariji in projekcije niso na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom): 2
Relevantnost: 1
Točnost: 1
Časovna primerljivost: 1
Prostorska primerljivost: 2 (na voljo niso podatki za vse države)
Drugi viri in literatura: