Izpusti toplogrednih plinov so se v letu 2012 (glede na leto 2011) v večini evropskih držav znižali in sicer za 1,2 % v EU-27 in nekoliko manj v EU-15, medtem, ko so bili v Sloveniji nižji kar za 2,8 % . Glavni vzrok za nižje izpuste je še vedno ekonomska kriza. Izpusti TGP so se povečali le v prometu, in v več evropskih državah tudi iz gospodinjstev, kar je posledica ogrevanja zaradi nekoliko hladnejše zime. V Sloveniji je bilo povečanje izpustov zabeleženo samo v prometu, in sicer za 1,3 % glede na leto 2011. V vseh ostalih sektorjih so bili izpusti nižji kot v letu 2011. Skupni izpusti toplogrednih plinov so v Sloveniji leta 2012 dosegli vrednost 18.911 Gg (gigagram= 1000 ton ali kiloton) ekvivalenta CO2 , kar je za 7,1 % pod vrednostjo v izhodiščnem letu. Slovenija namerava doseči Kjotski cilj z uveljavitvijo ponorov (v višini 1.320 kiloton CO2 letno).
Kazalec prikazuje gibanje izpustov toplogrednih plinov, glavnih virov izpustov v Sloveniji ter primerjavo z državami Evropske unije (EU-27).
Med toplogredne pline, ki jih spremljamo v emisijskih evidencah, uvrščamo ogljikov dioksid (CO2 ), metan (CH4), di-dušikov oksid (N2O), F-pline, kot so delno fluorirani ogljikovodiki (HFC), popolno fluorirani ogljikovodiki (PFC) in žveplov heksafluorid (SF6), mednje pa sodijo še vodna para (H2O) ter CFC-spojine (fluorokloroogljikovodike), HCFC-spojine (hidroklorofluoroogljikovodike) in ozon. Izpuste toplogrednih plinov izračunavamo v skladu z IPCC metodologijo, ki omogoča mednarodno primerljivost podatkov. Izpusti se računajo za naslednje vire, kot so promet, energetika, industrijski procesi, goriva v industriji, goriva v gospodinjstvih in komercialni rabi, kmetijstvo, odpadki. Posebno kategorijo predstavljajo raba in spremembe rabe zemljišč in gozdarstva.
EEA 2014, Arhiv TGP, Agencija RS za okolje, april 2014.
izhod. leto | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Avstrija | Tg CO2 ekviv. | 79 | 78 | 82 | 75 | 75 | 76 | 80 | 83 | 82 | 82 |
Belgija | Tg CO2 ekviv. | 146 | 143 | 145 | 144 | 143 | 148 | 150 | 154 | 146 | 151 |
Danska | Tg CO2 ekviv. | 69 | 69 | 79 | 73 | 76 | 79 | 76 | 89 | 79 | 76 |
Finska | Tg CO2 ekviv. | 71 | 70 | 68 | 67 | 69 | 74 | 71 | 76 | 75 | 72 |
Francija | Tg CO2 ekviv. | 564 | 557 | 581 | 572 | 545 | 545 | 553 | 568 | 563 | 578 |
Nemčija | Tg CO2 ekviv. | 1232 | 1248 | 1201 | 1151 | 1142 | 1122 | 1118 | 1137 | 1101 | 1075 |
Grčija | Tg CO2 ekviv. | 107 | 105 | 105 | 106 | 105 | 108 | 110 | 113 | 118 | 123 |
Irska | Tg CO2 ekviv. | 56 | 55 | 56 | 56 | 56 | 58 | 59 | 61 | 63 | 65 |
Italija | Tg CO2 ekviv. | 517 | 519 | 521 | 518 | 511 | 504 | 530 | 524 | 530 | 542 |
Luksemburg | Tg CO2 ekviv. | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 | 10 | 10 | 10 | 9 |
Nizozemska | Tg CO2 ekviv. | 213 | 212 | 216 | 215 | 220 | 220 | 223 | 231 | 225 | 225 |
Portugalska | Tg CO2 ekviv. | 60 | 61 | 63 | 67 | 66 | 67 | 71 | 69 | 72 | 77 |
Španija | Tg CO2 ekviv. | 290 | 284 | 293 | 302 | 291 | 307 | 322 | 315 | 328 | 338 |
Švedska | Tg CO2 ekviv. | 72 | 73 | 73 | 72 | 72 | 75 | 74 | 78 | 73 | 73 |
Združeno kraljestvo | Tg CO2 ekviv. | 776 | 775 | 783 | 759 | 740 | 730 | 723 | 745 | 720 | 719 |
države EU-15 | Tg CO2 ekviv. | 4266 | 4262 | 4279 | 4190 | 4124 | 4127 | 4171 | 4253 | 4184 | 4205 |
Bolgarija | Tg CO2 ekviv. | 133 | 109 | 86 | 80 | 78 | 75 | 76 | 76 | 72 | 67 |
Ciper | Tg CO2 ekviv. | / | 6 | 7 | 7 | 7 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Češka | Tg CO2 ekviv. | 194 | 196 | 182 | 166 | 159 | 149 | 152 | 156 | 152 | 145 |
Estonija | Tg CO2 ekviv. | 43 | 41 | 37 | 27 | 21 | 22 | 20 | 21 | 20 | 19 |
Madžarska | Tg CO2 ekviv. | 115 | 98 | 90 | 80 | 80 | 79 | 78 | 81 | 79 | 79 |
Latvija | Tg CO2 ekviv. | 26 | 26 | 24 | 20 | 16 | 14 | 13 | 13 | 12 | 11 |
Litva | Tg CO2 ekviv. | 49 | 49 | 50 | 30 | 24 | 23 | 22 | 23 | 23 | 24 |
Malta | Tg CO2 ekviv. | / | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 |
Poljska | Tg CO2 ekviv. | 563 | 466 | 456 | 442 | 442 | 438 | 441 | 454 | 446 | 417 |
Romunija | Tg CO2 ekviv. | 278 | 248 | 202 | 182 | 172 | 169 | 175 | 178 | 164 | 147 |
Slovaška | Tg CO2 ekviv. | 72 | 73 | 63 | 58 | 54 | 52 | 53 | 54 | 53 | 52 |
Slovenija | Tg CO2 ekviv. | 20 | 18 | 17 | 17 | 17 | 18 | 19 | 19 | 20 | 19 |
države EU-27 | Tg CO2 ekviv. | / | 5594 | 5497 | 5301 | 5200 | 5176 | 5230 | 5337 | 5236 | 5196 |
Avstrija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 99 | 104 | 95 | 95 | 97 | 101 | 105 | 104 | 103 |
Belgija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 98 | 99 | 99 | 98 | 102 | 103 | 106 | 100 | 104 |
Danska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 99 | 114 | 106 | 109 | 115 | 110 | 128 | 115 | 109 |
Finska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 99 | 96 | 94 | 97 | 105 | 100 | 108 | 106 | 101 |
Francija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 99 | 103 | 101 | 97 | 97 | 98 | 101 | 100 | 102 |
Nemčija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 101 | 97 | 93 | 93 | 91 | 91 | 92 | 89 | 87 |
Grčija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 98 | 98 | 99 | 98 | 101 | 103 | 105 | 110 | 115 |
Irska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 99 | 101 | 101 | 101 | 104 | 106 | 110 | 112 | 117 |
Italija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 100 | 101 | 100 | 99 | 97 | 103 | 101 | 103 | 105 |
Luksemburg | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 98 | 102 | 100 | 101 | 95 | 77 | 78 | 72 | 66 |
Nizozemska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 99 | 102 | 101 | 103 | 103 | 105 | 109 | 105 | 106 |
Portugalska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 101 | 104 | 112 | 109 | 111 | 119 | 115 | 120 | 128 |
Španija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 98 | 101 | 104 | 100 | 106 | 111 | 109 | 113 | 117 |
Švedska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 101 | 101 | 100 | 100 | 104 | 103 | 108 | 101 | 102 |
Združeno kraljestvo | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 100 | 101 | 98 | 95 | 94 | 93 | 96 | 93 | 93 |
države EU-15 | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 100 | 100 | 98 | 97 | 97 | 98 | 100 | 98 | 99 |
Bolgarija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 82 | 65 | 60 | 59 | 56 | 57 | 57 | 54 | 51 |
Češka | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 101 | 94 | 85 | 82 | 77 | 78 | 80 | 78 | 74 |
Estonija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 95 | 88 | 64 | 50 | 51 | 47 | 49 | 48 | 44 |
Madžarska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 85 | 78 | 69 | 70 | 69 | 68 | 70 | 69 | 69 |
Latvija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 101 | 94 | 76 | 61 | 54 | 48 | 48 | 46 | 44 |
Litva | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 99 | 101 | 61 | 49 | 46 | 45 | 47 | 47 | 48 |
Poljska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 83 | 81 | 78 | 78 | 78 | 78 | 81 | 79 | 74 |
Romunija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 89 | 73 | 66 | 62 | 61 | 63 | 64 | 59 | 53 |
Slovaška | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 102 | 88 | 80 | 75 | 72 | 74 | 74 | 73 | 72 |
Slovenija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 91 | 85 | 85 | 86 | 87 | 91 | 94 | 96 | 95 |
države EU-27 | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 100 | 98 | 95 | 93 | 93 | 93 | 95 | 94 | 93 |
cilj EU-15 | indeks (izhod. leto = 100) | ||||||||||
cilj EU-27 | indeks (izhod. leto = 100) | ||||||||||
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||
Avstrija | Tg CO2 ekviv. | 80 | 80 | 84 | 86 | 92 | 92 | 93 | 90 | 87 | 87 |
Belgija | Tg CO2 ekviv. | 145 | 146 | 145 | 145 | 145 | 146 | 142 | 138 | 133 | 136 |
Danska | Tg CO2 ekviv. | 73 | 69 | 70 | 70 | 74 | 68 | 64 | 72 | 67 | 64 |
Finska | Tg CO2 ekviv. | 71 | 69 | 74 | 77 | 85 | 81 | 69 | 80 | 78 | 70 |
Francija | Tg CO2 ekviv. | 563 | 561 | 559 | 553 | 559 | 557 | 559 | 547 | 538 | 533 |
Nemčija | Tg CO2 ekviv. | 1041 | 1040 | 1055 | 1034 | 1032 | 1020 | 994 | 1002 | 977 | 980 |
Grčija | Tg CO2 ekviv. | 123 | 127 | 128 | 127 | 131 | 132 | 135 | 132 | 135 | 131 |
Irska | Tg CO2 ekviv. | 66 | 68 | 70 | 68 | 68 | 68 | 70 | 69 | 68 | 68 |
Italija | Tg CO2 ekviv. | 548 | 551 | 557 | 558 | 574 | 577 | 574 | 563 | 555 | 541 |
Luksemburg | Tg CO2 ekviv. | 9 | 10 | 10 | 11 | 11 | 13 | 13 | 13 | 12 | 12 |
Nizozemska | Tg CO2 ekviv. | 213 | 213 | 214 | 214 | 214 | 216 | 209 | 206 | 204 | 203 |
Portugalska | Tg CO2 ekviv. | 85 | 84 | 84 | 88 | 82 | 85 | 88 | 83 | 80 | 78 |
Španija | Tg CO2 ekviv. | 364 | 380 | 377 | 395 | 402 | 417 | 431 | 424 | 432 | 398 |
Švedska | Tg CO2 ekviv. | 70 | 69 | 69 | 70 | 70 | 70 | 67 | 67 | 65 | 63 |
Združeno kraljestvo | Tg CO2 ekviv. | 689 | 690 | 696 | 677 | 684 | 681 | 675 | 672 | 662 | 643 |
države EU-15 | Tg CO2 ekviv. | 4141 | 4156 | 4193 | 4173 | 4225 | 4222 | 4183 | 4157 | 4095 | 4007 |
Bolgarija | Tg CO2 ekviv. | 60 | 59 | 63 | 60 | 64 | 64 | 64 | 65 | 68 | 67 |
Ciper | Tg CO2 ekviv. | 9 | 9 | 9 | 9 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 11 |
Češka | Tg CO2 ekviv. | 137 | 146 | 146 | 143 | 146 | 147 | 146 | 147 | 147 | 142 |
Estonija | Tg CO2 ekviv. | 17 | 17 | 18 | 17 | 19 | 19 | 18 | 18 | 21 | 20 |
Madžarska | Tg CO2 ekviv. | 80 | 77 | 78 | 77 | 80 | 79 | 78 | 77 | 76 | 73 |
Latvija | Tg CO2 ekviv. | 11 | 10 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 12 | 12 | 11 |
Litva | Tg CO2 ekviv. | 21 | 20 | 21 | 21 | 21 | 22 | 23 | 24 | 26 | 25 |
Malta | Tg CO2 ekviv. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Poljska | Tg CO2 ekviv. | 406 | 396 | 393 | 380 | 393 | 398 | 399 | 414 | 415 | 406 |
Romunija | Tg CO2 ekviv. | 130 | 134 | 139 | 140 | 144 | 141 | 141 | 145 | 143 | 140 |
Slovaška | Tg CO2 ekviv. | 51 | 49 | 51 | 50 | 51 | 51 | 50 | 50 | 48 | 49 |
Slovenija | Tg CO2 ekviv. | 19 | 19 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 21 | 21 | 21 |
države EU-27 | Tg CO2 ekviv. | 5084 | 5095 | 5144 | 5103 | 5187 | 5187 | 5148 | 5142 | 5086 | 4975 |
Avstrija | indeks (izhod. leto = 100) | 101 | 102 | 107 | 109 | 116 | 116 | 117 | 113 | 110 | 110 |
Belgija | indeks (izhod. leto = 100) | 99 | 100 | 100 | 99 | 100 | 100 | 97 | 95 | 92 | 93 |
Danska | indeks (izhod. leto = 100) | 105 | 99 | 101 | 100 | 107 | 99 | 92 | 104 | 97 | 92 |
Finska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 97 | 105 | 108 | 119 | 113 | 97 | 113 | 110 | 99 |
Francija | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 99 | 99 | 98 | 99 | 99 | 99 | 97 | 95 | 94 |
Nemčija | indeks (izhod. leto = 100) | 84 | 84 | 86 | 84 | 84 | 83 | 81 | 81 | 79 | 80 |
Grčija | indeks (izhod. leto = 100) | 115 | 118 | 119 | 119 | 123 | 123 | 126 | 123 | 126 | 122 |
Irska | indeks (izhod. leto = 100) | 119 | 123 | 126 | 123 | 123 | 123 | 125 | 124 | 123 | 122 |
Italija | indeks (izhod. leto = 100) | 106 | 107 | 108 | 108 | 111 | 112 | 111 | 109 | 107 | 105 |
Luksemburg | indeks (izhod. leto = 100) | 69 | 74 | 78 | 84 | 86 | 98 | 99 | 98 | 94 | 93 |
Nizozemska | indeks (izhod. leto = 100) | 100 | 100 | 101 | 100 | 101 | 101 | 98 | 96 | 96 | 95 |
Portugalska | indeks (izhod. leto = 100) | 142 | 140 | 139 | 146 | 137 | 142 | 146 | 137 | 133 | 130 |
Španija | indeks (izhod. leto = 100) | 126 | 131 | 130 | 136 | 139 | 144 | 149 | 146 | 149 | 138 |
Švedska | indeks (izhod. leto = 100) | 97 | 95 | 96 | 97 | 98 | 97 | 93 | 93 | 90 | 87 |
Združeno kraljestvo | indeks (izhod. leto = 100) | 89 | 89 | 90 | 87 | 88 | 88 | 87 | 87 | 85 | 83 |
države EU-15 | indeks (izhod. leto = 100) | 97 | 97 | 98 | 98 | 99 | 99 | 98 | 97 | 96 | 94 |
Bolgarija | indeks (izhod. leto = 100) | 45 | 45 | 47 | 45 | 49 | 48 | 48 | 49 | 52 | 50 |
Češka | indeks (izhod. leto = 100) | 71 | 75 | 75 | 74 | 75 | 76 | 75 | 76 | 76 | 73 |
Estonija | indeks (izhod. leto = 100) | 41 | 40 | 41 | 40 | 44 | 45 | 43 | 42 | 49 | 46 |
Madžarska | indeks (izhod. leto = 100) | 69 | 66 | 68 | 67 | 69 | 69 | 68 | 67 | 66 | 64 |
Latvija | indeks (izhod. leto = 100) | 41 | 39 | 41 | 41 | 42 | 42 | 43 | 44 | 46 | 44 |
Litva | indeks (izhod. leto = 100) | 43 | 40 | 42 | 43 | 43 | 45 | 47 | 48 | 53 | 50 |
Poljska | indeks (izhod. leto = 100) | 72 | 70 | 70 | 68 | 70 | 71 | 71 | 74 | 74 | 72 |
Romunija | indeks (izhod. leto = 100) | 47 | 48 | 50 | 50 | 52 | 51 | 51 | 52 | 51 | 50 |
Slovaška | indeks (izhod. leto = 100) | 71 | 68 | 71 | 69 | 70 | 71 | 70 | 70 | 67 | 68 |
Slovenija | indeks (izhod. leto = 100) | 92 | 93 | 97 | 98 | 97 | 98 | 100 | 101 | 102 | 105 |
države EU-27 | indeks (izhod. leto = 100) | 91 | 91 | 92 | 91 | 93 | 93 | 92 | 92 | 91 | 89 |
cilj EU-15 | indeks (izhod. leto = 100) | ||||||||||
cilj EU-27 | indeks (izhod. leto = 100) | ||||||||||
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | cilj 2008-2012 | cilj 2020 | ||||||
Avstrija | Tg CO2 ekviv. | 80 | 85 | 83 | 80 | ||||||
Belgija | Tg CO2 ekviv. | 123 | 131 | 120 | 117 | ||||||
Danska | Tg CO2 ekviv. | 61 | 61 | 57 | 52 | ||||||
Finska | Tg CO2 ekviv. | 66 | 74 | 67 | 61 | ||||||
Francija | Tg CO2 ekviv. | 509 | 516 | 490 | 490 | ||||||
Nemčija | Tg CO2 ekviv. | 913 | 946 | 929 | 939 | ||||||
Grčija | Tg CO2 ekviv. | 124 | 118 | 115 | 111 | ||||||
Irska | Tg CO2 ekviv. | 62 | 62 | 58 | 59 | ||||||
Italija | Tg CO2 ekviv. | 490 | 499 | 487 | 460 | ||||||
Luksemburg | Tg CO2 ekviv. | 12 | 12 | 12 | 12 | ||||||
Nizozemska | Tg CO2 ekviv. | 198 | 209 | 195 | 192 | ||||||
Portugalska | Tg CO2 ekviv. | 75 | 71 | 69 | 69 | ||||||
Španija | Tg CO2 ekviv. | 360 | 347 | 346 | 341 | ||||||
Švedska | Tg CO2 ekviv. | 59 | 65 | 61 | 58 | ||||||
Združeno kraljestvo | Tg CO2 ekviv. | 590 | 606 | 563 | 581 | ||||||
države EU-15 | Tg CO2 ekviv. | 3722 | 3803 | 3650 | 3619 | ||||||
Bolgarija | Tg CO2 ekviv. | 58 | 60 | 66 | 61 | ||||||
Ciper | Tg CO2 ekviv. | 10 | 10 | 10 | 9 | ||||||
Češka | Tg CO2 ekviv. | 134 | 137 | 135 | 131 | ||||||
Estonija | Tg CO2 ekviv. | 16 | 20 | 20 | 19 | ||||||
Madžarska | Tg CO2 ekviv. | 67 | 68 | 66 | 62 | ||||||
Latvija | Tg CO2 ekviv. | 11 | 12 | 11 | 11 | ||||||
Litva | Tg CO2 ekviv. | 20 | 21 | 22 | 22 | ||||||
Malta | Tg CO2 ekviv. | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||
Poljska | Tg CO2 ekviv. | 388 | 407 | 406 | 399 | ||||||
Romunija | Tg CO2 ekviv. | 120 | 116 | 122 | 119 | ||||||
Slovaška | Tg CO2 ekviv. | 45 | 45 | 45 | 43 | ||||||
Slovenija | Tg CO2 ekviv. | 19 | 19 | 19 | 19 | ||||||
države EU-27 | Tg CO2 ekviv. | 4613 | 4722 | 4575 | 4518 | ||||||
Avstrija | indeks (izhod. leto = 100) | 101 | 107 | 105 | 101 | ||||||
Belgija | indeks (izhod. leto = 100) | 85 | 90 | 82 | 80 | ||||||
Danska | indeks (izhod. leto = 100) | 88 | 89 | 82 | 74 | ||||||
Finska | indeks (izhod. leto = 100) | 93 | 105 | 94 | 86 | ||||||
Francija | indeks (izhod. leto = 100) | 90 | 92 | 87 | 87 | ||||||
Nemčija | indeks (izhod. leto = 100) | 74 | 77 | 75 | 76 | ||||||
Grčija | indeks (izhod. leto = 100) | 116 | 110 | 107 | 104 | ||||||
Irska | indeks (izhod. leto = 100) | 112 | 111 | 104 | 105 | ||||||
Italija | indeks (izhod. leto = 100) | 95 | 97 | 94 | 89 | ||||||
Luksemburg | indeks (izhod. leto = 100) | 89 | 93 | 92 | 90 | ||||||
Nizozemska | indeks (izhod. leto = 100) | 93 | 98 | 92 | 90 | ||||||
Portugalska | indeks (izhod. leto = 100) | 124 | 117 | 115 | 114 | ||||||
Španija | indeks (izhod. leto = 100) | 124 | 120 | 119 | 118 | ||||||
Švedska | indeks (izhod. leto = 100) | 82 | 90 | 84 | 80 | ||||||
Združeno kraljestvo | indeks (izhod. leto = 100) | 76 | 78 | 72 | 75 | ||||||
države EU-15 | indeks (izhod. leto = 100) | 87 | 89 | 86 | 85 | ||||||
Bolgarija | indeks (izhod. leto = 100) | 44 | 45 | 50 | 46 | ||||||
Češka | indeks (izhod. leto = 100) | 69 | 71 | 70 | 68 | ||||||
Estonija | indeks (izhod. leto = 100) | 38 | 47 | 48 | 45 | ||||||
Madžarska | indeks (izhod. leto = 100) | 58 | 59 | 57 | 54 | ||||||
Latvija | indeks (izhod. leto = 100) | 42 | 46 | 43 | 42 | ||||||
Litva | indeks (izhod. leto = 100) | 41 | 43 | 44 | 44 | ||||||
Poljska | indeks (izhod. leto = 100) | 69 | 72 | 72 | 71 | ||||||
Romunija | indeks (izhod. leto = 100) | 43 | 42 | 44 | 43 | ||||||
Slovaška | indeks (izhod. leto = 100) | 62 | 63 | 62 | 59 | ||||||
Slovenija | indeks (izhod. leto = 100) | 95 | 95 | 96 | 93 | ||||||
države EU-27 | indeks (izhod. leto = 100) | 82 | 84 | 82 | 81 | ||||||
cilj EU-15 | indeks (izhod. leto = 100) | 92 | |||||||||
cilj EU-27 | indeks (izhod. leto = 100) | 80 |
Arhiv TGP, Agencija RS za okolje, april 2014.
izhodiščno leto | 1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
CO2 | 1000 t CO2 ekviv. | 16282 | 16356 | 15791 | 15512 | 15451 | 14792 | 13780 | 13691 | 14054 | 14189 |
CH4 | 1000 t CO2 ekviv. | 2376 | 2165 | 2156 | 2142 | 2150 | 2119 | 2044 | 2125 | 2068 | 2065 |
N2O | 1000 t CO2 ekviv. | 1370 | 1388 | 1403 | 1346 | 1288 | 1265 | 1184 | 1276 | 1211 | 1271 |
F-plini | 1000 t CO2 ekviv. | 326 | 287 | 328 | 230 | 261 | 268 | 313 | 117 | 117 | 117 |
- HFC | 1000 t CO2 ekviv. | 29 | np | np | np | np | np | np | np | np | np |
- PFC | 1000 t CO2 ekviv. | 286 | 276 | 318 | 220 | 250 | 257 | 303 | 107 | 106 | 105 |
- SF6 | 1000 t CO2 ekviv. | 12 | 10 | 10 | 10 | 11 | 10 | 10 | 10 | 11 | 11 |
skupaj | 1000 t CO2 ekviv. | 20354 | 20195 | 19678 | 19230 | 19150 | 18444 | 17321 | 17209 | 17450 | 17641 |
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | ||
CO2 | 1000 t CO2 ekviv. | 15011 | 15678 | 15991 | 15731 | 15104 | 15213 | 16125 | 16276 | 16035 | 16392 |
CH4 | 1000 t CO2 ekviv. | 2062 | 2026 | 2035 | 2073 | 2052 | 2152 | 2124 | 2217 | 2171 | 2154 |
N2O | 1000 t CO2 ekviv. | 1325 | 1375 | 1406 | 1395 | 1387 | 1426 | 1397 | 1285 | 1236 | 1184 |
F-plini | 1000 t CO2 ekviv. | 151 | 145 | 154 | 146 | 151 | 162 | 173 | 199 | 230 | 250 |
- HFC | 1000 t CO2 ekviv. | 32 | 30 | 35 | 31 | 29 | 41 | 52 | 66 | 93 | 111 |
- PFC | 1000 t CO2 ekviv. | 106 | 102 | 105 | 102 | 105 | 106 | 106 | 116 | 119 | 120 |
- SF6 | 1000 t CO2 ekviv. | 13 | 13 | 14 | 13 | 16 | 16 | 16 | 17 | 18 | 18 |
skupaj | 1000 t CO2 ekviv. | 18549 | 19224 | 19586 | 19345 | 18694 | 18953 | 19820 | 19977 | 19672 | 19980 |
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||||
CO2 | 1000 t CO2 ekviv. | 16694 | 16897 | 17034 | 18003 | 16061 | 16136 | 16178 | 15675 | ||
CH4 | 1000 t CO2 ekviv. | 2144 | 2126 | 2142 | 2017 | 1954 | 1921 | 1916 | 1868 | ||
N2O | 1000 t CO2 ekviv. | 1191 | 1206 | 1210 | 1139 | 1140 | 1109 | 1107 | 1107 | ||
F-plini | 1000 t CO2 ekviv. | 285 | 297 | 286 | 226 | 219 | 245 | 262 | 261 | ||
- HFC | 1000 t CO2 ekviv. | 133 | 154 | 177 | 188 | 196 | 215 | 217 | 219 | ||
- PFC | 1000 t CO2 ekviv. | 133 | 125 | 91 | 21 | 7 | 14 | 29 | 26 | ||
- SF6 | 1000 t CO2 ekviv. | 19 | 18 | 18 | 17 | 16 | 17 | 17 | 17 | ||
skupaj | 1000 t CO2 ekviv. | 20314 | 20526 | 20672 | 21384 | 19373 | 19411 | 19463 | 18911 |
Arhiv TGP, Agencija RS za okolje, april 2014.
izhodiščno leto | 1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
promet | 1000 t CO2 ekviv. | 2008 | 2025 | 2315 | 2494 | 2525 | 2730 | 2577 | 2652 | 3096 | 3448 |
energetika | 1000 t CO2 ekviv. | 6729 | 6729 | 6376 | 6459 | 6565 | 6265 | 5345 | 5867 | 5645 | 5255 |
industrijski procesi | 1000 t CO2 ekviv. | 1328 | 1317 | 1342 | 1319 | 1313 | 1318 | 1198 | 933 | 796 | 953 |
goriva v industriji | 1000 t CO2 ekviv. | 4406 | 4404 | 3902 | 3674 | 3446 | 3119 | 3057 | 2663 | 2503 | 2665 |
goriva v gospodinjstvih in komercialni rabi | 1000 t CO2 ekviv. | 2366 | 2367 | 2387 | 1979 | 2030 | 1811 | 2129 | 1889 | 2370 | 2277 |
kmetijstvo | 1000 t CO2 ekviv. | 2334 | 2211 | 2243 | 2190 | 2136 | 2134 | 2002 | 2179 | 2039 | 2053 |
odpadki | 1000 t CO2 ekviv. | 566 | 495 | 509 | 523 | 540 | 548 | 550 | 546 | 563 | 572 |
drugo | 1000 t CO2 ekviv. | 618 | 646 | 604 | 592 | 595 | 520 | 462 | 482 | 438 | 417 |
skupaj | 1000 t CO2 ekviv. | 20354 | 20195 | 19678 | 19229 | 19150 | 18444 | 17321 | 17209 | 17450 | 17641 |
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | ||
promet | 1000 t CO2 ekviv. | 3824 | 4463 | 4530 | 3905 | 3712 | 3862 | 3984 | 3864 | 4004 | 4153 |
energetika | 1000 t CO2 ekviv. | 5627 | 5237 | 5650 | 5885 | 5194 | 5498 | 6203 | 6452 | 6184 | 6314 |
industrijski procesi | 1000 t CO2 ekviv. | 1002 | 998 | 1028 | 1012 | 1032 | 1063 | 1133 | 1148 | 1227 | 1271 |
goriva v industriji | 1000 t CO2 ekviv. | 2615 | 2478 | 2220 | 2286 | 2297 | 2269 | 2211 | 2244 | 2158 | 2276 |
goriva v gospodinjstvih in komercialni rabi | 1000 t CO2 ekviv. | 2439 | 3062 | 3133 | 3163 | 3378 | 3053 | 3125 | 2982 | 2903 | 2838 |
kmetijstvo | 1000 t CO2 ekviv. | 2042 | 1994 | 1997 | 2045 | 2028 | 2133 | 2106 | 2175 | 2082 | 1988 |
odpadki | 1000 t CO2 ekviv. | 581 | 590 | 606 | 625 | 649 | 670 | 685 | 700 | 695 | 716 |
drugo | 1000 t CO2 ekviv. | 418 | 402 | 422 | 425 | 403 | 406 | 373 | 413 | 420 | 423 |
skupaj | 1000 t CO2 ekviv. | 18549 | 19224 | 19586 | 19345 | 18694 | 18953 | 19820 | 19977 | 19672 | 19980 |
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||||
promet | 1000 t CO2 ekviv. | 4428 | 4647 | 5229 | 6158 | 5325 | 5265 | 5699 | 5773 | ||
energetika | 1000 t CO2 ekviv. | 6325 | 6379 | 6596 | 6388 | 6088 | 6214 | 6259 | 5990 | ||
industrijski procesi | 1000 t CO2 ekviv. | 1373 | 1433 | 1447 | 1327 | 972 | 988 | 1014 | 1014 | ||
goriva v industriji | 1000 t CO2 ekviv. | 2486 | 2593 | 2346 | 2305 | 1918 | 1900 | 1704 | 1637 | ||
goriva v gospodinjstvih in komercialni rabi | 1000 t CO2 ekviv. | 2585 | 2367 | 1920 | 2282 | 2185 | 2213 | 1969 | 1732 | ||
kmetijstvo | 1000 t CO2 ekviv. | 2003 | 2020 | 2076 | 1963 | 1995 | 1957 | 1903 | 1871 | ||
odpadki | 1000 t CO2 ekviv. | 707 | 681 | 655 | 574 | 506 | 491 | 506 | 488 | ||
drugo | 1000 t CO2 ekviv. | 407 | 405 | 404 | 388 | 384 | 384 | 409 | 405 | ||
skupaj | 1000 t CO2 ekviv. | 20314 | 20526 | 20672 | 21384 | 19373 | 19411 | 19463 | 18911 |
V skladu s podpisom Kjotskega protokola mora Slovenija v obdobju 2008-2012 zmanjšati izpuste toplogrednih plinov za 8 % glede na vrednost iz leta 1986. V skladu z Odločbo št. 406/2009 mora vsaka država članica do leta 2020 omejiti izpuste toplogrednih plinov iz sektorjev, ki niso vključeni v sistem emisijskega trgovanja najmanj za odstotek, določen za to državo članico glede na svoje izpuste iz leta 2005. Slovenija ima tako lahko izpuste za 4 % višje od izpustov leta 2005.
Slika PS3-4: Cilji izpustov TGP do leta 2020
DRŽAVE |
Cilj po Kjoto 2008-2012 |
Cilji do 2020 |
Avstrija |
-13 % |
- |
Belgija |
-7,50 % |
-15 % |
Bolgarija |
-8 % |
20 % |
Hrvaška |
-5 % |
-16 % |
Češka |
-8 % |
9 % |
Ciper |
- |
-5 % |
Danska |
-21 % |
-20 % |
Estonija |
-8 % |
11 % |
Finska |
0 % |
-16 % |
Francija |
0 % |
-14 % |
Nemčija |
-21 % |
-14 % |
Grčija |
25 % |
-4 % |
Mandžarska |
-6 % |
10 % |
Islandija |
-10 % |
- |
Irska |
13 % |
-20 % |
Italija |
-6,50 % |
-13 % |
Latvija |
-8 % |
17 % |
Lihtenštajn |
-8 % |
- |
Litva |
-8 % |
15 % |
Luksemburg |
-28 % |
-20 % |
Malta |
- |
5 % |
Nizozemska |
-6 % |
-16 % |
Norvaška |
1 % |
- |
Poljska |
-6 % |
14 % |
Portugalska |
27 % |
1 % |
Romunija |
-8 % |
19 % |
Slovaška |
-8 % |
13 % |
Slovenija |
-8 % |
4 % |
Španija |
15 % |
-10 % |
Švedska |
4 % |
-17 % |
Turčija |
- |
- |
Združeno kraljevstvo |
-12,50 % |
-16 % |
EU-15 (države članice pred 2004) |
-8 % |
- |
Vir: Odločba št. 406/2009 o prizadevanju držav članic za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, da do leta 2020 izpolnijo zavezo Skupnosti za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov in Kyotski protokol.
Izpusti toplogrednih plinov (TGP) so se v letu 2012 (glede na leto 2011) v večini evropskih držav znižali in sicer za 1,2 % v EU-27 in za 0,8 % v EU-15, medtem, ko so bili v Sloveniji nižji kar za 2,8 %. Glavni vzrok za nižanje izpustov je še vedno ekonomska recesija, izpusti so se povečali le v prometu, in v več evropskih državah tudi iz gospodinjstev, kar je posledica nekoliko hladnejše zime v teh državah.
V Sloveniji je bilo povečanje izpustov zabeleženo samo v prometu, in sicer za 1,3 % glede na leto 2011. V vseh ostalih sektorjih so bili izpusti nižji kot v letu 2011. Najbolj izrazito znižanje izpustov, kar za 12 % je bilo opaženo v sektorju rabe goriv v gospodinjstvih in komercialnem sektorju, kar je posledica milejše zime, pa tudi povečane rabe lesne biomase za ogrevanje. Precej so se znižali tudi izpusti iz rabe goriv v industriji ter za proizvodnjo elektrike in toplote ter v sektorju odpadki.
Skupni izpusti toplogrednih plinov so v Sloveniji leta 2012 dosegli vrednost 18.911 Gg (gigagram= 1000 ton ali kiloton) ekvivalenta CO2. To je 7,1 % pod vrednostjo v izhodiščnem letu. Kljub temu, da se skupni izpusti TGP v primerjavi z izhodiščnim letom niso veliko spremenili, pa se je precej spremenila njihova porazdelitev po sektorjih. Najbolj, za kar 194 %, so se v obdobju 1986 - 2012 povečali izpusti iz cestnega prometa. Zaradi cestnega prometa so se celotni izpusti TGP v letu 2007 in 2008 večali za več kot odstotek letno, v letu 2009 pa so se znižali zaradi svetovne gospodarske krize in upada tovornega prometa. Upad se je v letu 2010 še nadaljeval, v letu 2011 in 2012 pa je znova opazen porast, skupno za 9,6 % glede na leto 2010. Opazno zmanjšanje izpustov v primerjavi z izhodiščnim letom pa že vrsto let beležimo v sektorju raba goriv v industriji in gradbeništvu. Prispevek tega sektorja k skupnim izpustom se je iz 22 % v izhodiščnem letu znižal na 9 % v letu 2012. Za izpuste iz ostalih sektorjev ne beležimo tako velikih sprememb. Nekoliko nižji so izpusti iz kmetijstva, kar je posledica zmanjšanja števila glav živine zaradi intenziviranja živinoreje in boljšega ravnanja z gnojem v prašičereji. Glede na izhodiščno leto so se izpusti zaradi ravnanj z odpadki znižali za 1 %, k čemur so prispevali predvsem izpusti iz odpadnih vod. Kljub uspešnemu izvajanju ukrepov na področju ravnanja s trdnimi odpadki (v zadnjih letih se je izrazito zmanjšala količina odloženih biorazgradljivih odpadkov in povečal zajem odlagališčnega plina), se izpusti le počasi nižajo. To je posledica narave procesa, saj k izpustom prispevajo odpadki, odloženi na odlagališča iz daljšega časovnega obdobja (več deset let).
V skupnem deležu izpustov TGP ima v Sloveniji največji prispevek CO2 (v letu 2012 kar 82,9 %). CO2 nastaja predvsem pri zgorevanju goriva. Sledi metan (9,9 %), ki večinoma izvira iz odpadkov in kmetijstva, ter didušikov oksid (5,9 %), ki prav tako nastaja v kmetijstvu. Opazni so tudi izpusti didušikovega oksida iz cestnega prometa. Izpusti F-plinov, med katere sodijo fluorirani ogljikovodiki (HFC), perfluorirani ogljikovodiki (PFC) in žveplov heksafluorid (SF6), so zelo majhni vendar zaradi visokega toplogrednega učinka njihov prispevek k segrevanju ozračja ni zanemarljiv (1,4 %). V Sloveniji prekrivajo gozdovi več kakor 58 % površine in so pomemben vir zmanjševanja izpustov toplogrednih plinov. Izračunani ponori zaradi spremembe rabe tal in gozdarstva so precejšnji; leta 2012 so bili -4.356 kiloton CO2 . V skladu s sklepom Konference pogodbenic UNFCCC lahko države, pogodbenice Kjotskega protokola del svojih obveznosti zmanjšanja izpustov TGP dosežejo s povečanjem ponora CO2 , ki je posledica neposrednih človekovih dejavnosti v gozdarstvu in ravnanju z zemljišči po izhodiščnem letu 1986. To dovoljenje omejuje slovenske ponore v gozdarstvu, ki jih bomo lahko uveljavljali v ta namen, na največ 1.320 kt CO2.
Za vse podpisnice Kjotskega protokola je bila količina izpustov v izhodiščnem letu dokončno določena leta 2007 in je ne moremo več spreminjati. Za Slovenijo se skupna količina izpustov v izhodiščnem letu izračuna kot vsota izpustov CO2, CH4 in N2O v letu 1986 ter F-plinov v letu 1995, kar znaša 20.354,042 Gg CO2 ekv. V skladu z obveznostjo iz Kjotskega protokola, ki zahteva 8 % zmanjšanja izpustov, tako povprečni izpusti v obdobju 2008-2012 v Sloveniji ne bi smeli presegati vrednosti 18.725,719 kt CO2 ekv. Ob upoštevanju ponorov bo Slovenija ta cilj predvidoma presegla, dokončno bo to potrjeno po koncu revizijskega pregleda s strani Sekretariata UNFCCC, ki bo konec septembra 2014.
Prvo ciljno obdobje Kjotskega protokola se je z letom 2012 končalo in ključno vprašanje v mednarodnih pogajanjih je oblikovanje celovitega, ambicioznega in pravno zavezujočega dogovora za obdobje po letu 2012. Pogajanja potekajo dvotirno, po konvencijskem (UNFCCC) in kjotskem tiru. Eno temeljnih vprašanj prihodnjega podnebnega dogovora je vprašanje podaljšanja Kjotskega protokola, ki je pogoj za večino držav v razvoju, ter določitev ambicioznejših ciljev zmanjševanja izpustov za države v razvoju, ki nimajo zavezujočih ciljev. Kjotski protokol trenutno pokriva manj kot tretjino izpustov toplogrednih plinov. Najhitreje se izpusti povečujejo v hitro rastočih gospodarstvih držav v razvoju in brez njihovega sodelovanja ni mogoče zaustaviti globalnega segrevanja.
Politika podnebnih sprememb, ki jo vodi Evropska unija, pa je ambiciozno začrtana, in velja za vse države članice EU. Sprejeti cilji so naslednji:
Za dosego zgoraj navedenih ciljev je bila leta 2009 sprejeta Odločba št. 406/2009, ki Sloveniji dovoljuje, da do leta 2020 poveča izpuste, ki niso vključeni v sistem emisijskega trgovanja za največ 4 % glede na vrednost izpustov v letu 2005, medtem, ko se bodo izpusti iz naprav, ki so vključene v emisijsko trgovanje omejevali z manjšanjem razpoložljive količine emisijskih kuponov.
Za doseganje obveznosti iz Kjotskega protokola in za 20 % znižanje izpustov TGP je Slovenija uvedla številne ukrepe, s pomočjo katerih bo mogoče doseči predpisano vrednost. Večina ukrepov je opisanih v Operativnem programu zmanjševanja izpustov toplogrednih plinov do leta 2012. V pripravi je nov Operativni program za zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov za obdobje 2013-2020. Poleg omenjenih dokumentov v podporo zmanjšanju izpustov TGP razpolagamo tudi z Nacionalnim akcijskim načrtom za energetsko učinkovitost za obdobje 2008-2016 (Vlada RS, 2008) ter Akcijskim načrtom za obnovljive vire energije za obdobje 2010-2020 (Vlada, 2010). Na nivoju EU obstaja tudi Načrt za prehod na konkurenčno gospodarstvo z nizkimi emisijami ogljika do leta 2050 (Evropska Komisija, 2011).
Podatki za Slovenijo
Cilji so povzeti po: Odločba št. 406/2009 o prizadevanju držav članic za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov, da do leta 2020 izpolnijo zavezo Skupnosti za zmanjšanje emisij toplogrednih plinov in Kjoto protokol.
Izvorna baza podatkov oz. vir: Evidenca izpustov toplogrednih plinov, Arhiv TGP, Agencija RS za okolje.
Skrbnik podatkov: Agencija RS za okolje
Datum zajema podatkov za kazalec: avgust 2014
Metodologija in pogostost zbiranja podatkov za kazalec: Podatki o izpustih toplogrednih plinov so predstavljeni za obdobje 1986-2012. Osvežujejo se letno. Zadnji podatki se nanašajo na obdobje izpred dveh let in so na voljo v mesecu aprilu tekočega leta. Podatke izražamo v kilotonah ekv. CO2 in sicer z ali brez upoštevanja izpustov iz rabe in spremembe rabe zemljišč in gozdarstva. Izpusti iz rabe in spremembe rabe zemljišč in gozdarstva država lahko uporablja za potrebe zmanjšanja skupnih izpustov toplogrednih plinov. Običajno so ti izpusti bistveno večji od tistih, ki se jih, po sklepu Konference pogodbenic UNFCCC prizna posamezni državi za zmanjšanje celotnih izpustov.
Metodologija obravnavanja podatkov: Večina vhodnih podatkov za izračun izpustov je bila pridobljena iz baze SURS (Statistični urad Republike Slovenije). Ti podatki so predvsem podatki o porabi goriv in pripadajoče kalorične vrednosti ter podatki iz kmetijstva (število živali, količina pridelka in poraba gnojil). Podatki o voznem parku in o prevoženih kilometrih za izračun izpustov iz cestnega prometa so bili pridobljeni preko Ministrstva za notranje zadeve in Direkcije RS za ceste. Ostali vhodni podatki so bili pridobljeni iz podatkovnih baz na ARSO. To so predvsem podatki iz emisijskega trgovanja in iz ravnanja z odpadki. V manjši meri so bili podatki pridobljeni tudi na osnovi individualnih dogovorov s proizvajalci oziroma porabniki. Podatki se zbirajo vsakoletno in se posodobijo tudi za leta nazaj, kadar je to potrebno.
Slovenska ratifikacija Kjotskega protokola zahteva 8 odstotno zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov v obdobju 2008-2012 glede na izhodiščno leto. Skladno z mednarodnimi dogovori se za izpuste v izhodiščnem letu šteje seštevek izpustov CO2 (ogljikov dioksid), CH4 (metan) in N2O (didušikov oksid) leta 1986 in izpustov F-plinov (HFC - fluorirani ogljikovodiki, PFC - perfluorirani ogljikovodiki in SF6 - žveplov heksafluorid) v letu 1995. Izpusti v izhodiščnem letu so bili določeni glede na stanje v evidencah izpustov julija 2007.
Izpusti toplogrednih plinov se izračunavajo po metodologiji IPCC, razviti v okviru Konvencije ZN o spremembi podnebja. Evidence izpustov toplogrednih plinov so bile pripravljene na podlagi IPCC metodologije (IPCC 1996, 2000). Glede na pomen vira in razpoložljive podatke so bili uporabljeni različni pristopi (Tier) v okviru metodologije IPCC. Za oceno izpustov iz porabe goriv so bili za izpuste CO2 iz domačega lignita in iz zemeljskega plina uporabljeni nacionalni emisijski faktorji, pri ostalih gorivih pa večinoma privzeti emisijski faktorji IPCC. Izpusti iz cestnega prometa so bili izračunani z uporabo modela Copert 4. Pri ubežnih izpustih CO2 v energetiki so bili upoštevani izpusti, sproščeni pri razžvepljevanju dimnih plinov v termoelektrarnah. Izračunani so bili na podlagi podatkov o porabi karbonata. Emisijski faktorji za ubežne izpuste CO2 in CH4 v rudarstvu so bili določeni na podlagi meritev v slovenskih premogovnikih. Za izračun izpustov CH4 pri prenosu zemeljskega plina so bili uporabljeni podatki podjetja, ki upravlja prenosno omrežje. Izgube pri distribuciji so bile ocenjene na podlagi dolžine posameznih vrst plinovodov glede na vrsto cevi ob uporabi specifičnih izgub na enoto dolžine, kot so bile navedene v nemškem poročilu Konferenci pogodbenic, kar je smiselno glede na raven vzdrževanja in majhno povprečno starost plinovodnega omrežja. Izpusti pri industrijskih procesih so bili večinoma določeni na podlagi podatkov, ki smo jih pridobili direktno od proizvajalcev ali iz emisijskega trgovanja in z uporabo nacionalnih emisijskih faktorjev. V kmetijstvu so bili posebej natančno določeni izpusti metana zaradi črevesne fermentacije pri govedu. Pri izpustih zaradi ravnanja z gnojem je bil uporabljen natančnejši pristop pri prašičereji in govedoreji. Pri reji drugih živali, ki pomenijo le manjši delež pri izpustih metana, je bil uporabljen pristop Tier 1. Pri izpustih N2O so bili pri ravnanju z gnojem in pri posrednih izpustih zaradi gnojenja z živinskimi gnojili uporabljeni vhodni podatki, pridobljeni pri oceni izpustov metana. Pri izpustih N2O so bili uporabljeni privzeti faktorji IPCC, ki določajo pretvorbo dušika v N2O. Izpusti metana pri ravnanju s trdnimi odpadki so bili določeni z uporabo metode prvega reda, ki upošteva časovno dinamiko sproščanja metana. Izpusti metana iz odpadnih vod so bili določeni z uporabo podatkov o stopnjah čiščenja, pri N2O pa smo upoštevali podatke o porabi beljakovin v prehrani ljudi.
Informacije o kakovosti:
- Prednosti in slabosti kazalca:
Prednosti: Podatki o izpustih TGP so preračunani v skladu z enotno IPCC metodologijo in so zato mednarodno primerljivi. Pravilnost izračunov in primernost uporabe podatkov nadzira Sekretariat konvencije z letnimi revizijami poročil. Podatkovni tok je usklajen z zahtevami Konvencije ZN o podnebnih spremembah, Kjotskega protokola in pripadajoče evropske zakonodaje Uredba št. 525/2013 Evropskega parlamenta in Sveta o mehanizmu za spremljanje izpustov toplogrednih plinov in poročanju o njih ter za sporočanje drugih informacij v zvezi s podnebnimi spremembami na nacionalni ravni in ravni Unije ter o razveljavitvi Sklepa št. 280/2004/ES.
Slabost: Izračuni izpustov iz sektorjev porabe goriv in deloma tudi industrijskih procesov so precej natančni, ocene iz kmetijstva in odpadkov pa so zaradi same narave procesa precej manj zanesljive. Skupna nezanesljivost izračunov izpustov toplogrednih plinov brez rabe tal, spremembe rabe tal in gozdarstva je bila v izhodiščnem letu 1986 9 %, v letu 2012 pa 6,8 %.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost:
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): Arhivski podatki so zanesljivi.
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Scenariji in projekcije TGP so na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 1
Časovna primerljivost: 1
Prostorska primerljivost: 1.
Podatki za Evropo
Izvorna baza podatkov oz. vir: Podatki za EU-15 ter EU-27 so povzeti iz tehničnega poročila Evropske agencije za okolje, št. 9/2012 (EEA, 2014) ter iz baze Evropske agencije za okolje Greenhouse gas data viewer.
Skrbnik podatkov: Evropska agencija za okolje (European Environment Agency – EEA)
Datum zajema podatkov za kazalec: avgust 2014
Metodologija in pogostost zbiranja podatkov za kazalec: Podatki so predstavljeni za obdobje 1990-2012. Evropske evidence izpustov toplogrednih plinov se izračunajo kot vsota izpustov vseh držav članic in se prikazujejo posebej za EU-15 in posebej za EU-27. Podatki se obnovijo enkrat letno za celotno obdobje.
EU-15 se je s Kjotskim protokolom obvezala, da bo v obdobju 2008-2012 zmanjšala izpuste toplogrednih plinov za 8 % glede na izhodiščno leto. EU-27 nima določenega skupnega cilja kot ga ima EU-15, niti izhodiščnega leta. 12 držav članic EU-15 je izbralo izhodiščno leto za pline CO2, CH4 in N2O leto 1990 in za fluorirane pline leto 1995, medtem ko so Avstrija, Francija in Italija za flourirane pline izbrale leto 1990. Vrednost izpustov toplogrednih plinov EU-15 za izhodiščno leto je seštevek izpustov F-plinov v letu 1995 za 12 držav članic in v letu 1990 za Avstrijo, Francijo in Italijo. Izhodiščno leto EU-15 vključuje tudi izpuste iz krčenja gozdov za Nizozemsko, Portugalsko in Združeno kraljestvo. Izhodiščno leto za posamezne države je različno, saj so države izbrale zanje najbolj ugodno leto - npr. leto, ko so bili izpusti iz neučinkovite in kasneje propadle težke industrije najvišji. Ciper in Malta po Kjotskem protokolu nimata določenih ciljev.
Slika PS3-5: Izhodiščna leta za nove države članice EU
Vrednost izpustov za izhodiščno leto je določeno z mednarodnim dogovorom in se ne spreminja, medtem, ko se izpusti za posamezna leta lahko spreminjajo za nazaj zaradi sprotnega dopolnjevanja evidenc toplogrednih plinov in metodologije izračunavanja izpustov.
Metodologija obravnavanja podatkov: Izpusti toplogrednih plinov se v vsaki državi članici izračunavajo na podoben način, saj morajo za izračune vse uporabljati eno izmed IPCC metodologij.
Informacije o kakovosti:
- Prednosti in slabosti kazalca:
Prednosti: Podatki o izpustih TGP so preračunani v skladu z enotno IPCC metodologijo in so zato mednarodno primerljivi. Pravilnost izračunov in primernost uporabe podatkov nadzira Sekretariat konvencije z letnimi revizijami poročil držav članic kot tudi poročila Skupnosti. Podatkovni tok je usklajen z zahtevami Konvencije ZN o podnebnih spremembah, Kjotskega protokola in pripadajoče evropske zakonodaje (Uredba št. 525/2013 Evropskega parlamenta in Sveta o mehanizmu za spremljanje izpustov toplogrednih plinov in poročanju o njih ter za sporočanje drugih informacij v zvezi s podnebnimi spremembami na nacionalni ravni in ravni Unije ter o razveljavitvi Sklepa št. 280/2004/ES).
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost:
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): Arhivski podatki so zanesljivi.
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Scenariji in projekcije TGP so na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 1
Časovna primerljivost: 1
Prostorska primerljivost: 1.
Viri in literatura
Vlada, 2010. Akcijski načrt za obnovljive vire energije za obdobje 2010-2020.