Promet je v zadnjem desetletju in pol prevzel prvo mesto med sektorji po porabi energije, saj je leta 2006 porabil 32 % skupne energije v Sloveniji. Poraba energije v prometu se je v obdobju od 1992 do 2006 povečala za 86 % in še naprej narašča. Porabljena energija v prometu skoraj izključno (99 %) temelji na fosilnih gorivih, česar posledica je nenehno naraščanje emisij toplogrednih plinov.
Kazalec prikazuje delež prometa v skupni končni porabi energije ter delež prometa v skupni končni porabi naftnih derivatov v Sloveniji. Prikazan je tudi obseg in sestava porabe končne energije v prometu glede na prevozni način po skupinah evropskih držav.
S končno energijo označujemo različne oblike energij, ki vstopajo v objekt uporabe oziroma tehnološki proces na pragu uporabnika (npr. bencin na črpalki).
Ministrstvo za gospodarstvo, 2003; Ministrstvo za gospodarstvo, 2008
1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
promet | PJ | 36.7 | 44.3 | 49.4 | 54.9 | 61.6 | 64.8 | 57.1 | 54.4 | 56.7 | 57.9 |
druga poraba | PJ | 113.7 | 112.8 | 114.6 | 118.4 | 127.6 | 125.2 | 125.1 | 128.1 | 124.2 | 125.7 |
končna energija skupaj | PJ | 150.4 | 157.1 | 163.9 | 173.3 | 189.2 | 189.9 | 182.2 | 182.5 | 181 | 183.7 |
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |||||||
promet | PJ | 58.3 | 60 | 60.9 | 64.9 | 65.5 | |||||
druga poraba | PJ | 126.1 | 129.4 | 142.3 | 146.2 | 148.8 | |||||
končna energija skupaj | PJ | 184.4 | 189.5 | 203.4 | 211.2 | 214.4 |
Statistični urad Republike Slovenije
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
predelovalne dejavnosti in gradbeništvo | 1000 t ekvivalentov nafte | 292.454055603 | 140.670679278 | 103.109773574 | 215 | 197 | 236 | 262 |
promet | 1000 t ekvivalentov nafte | 1297.6545333 | 1352.68821057 | 1392.17516958 | 1396 | 1440 | 1526 | 1607 |
gospodinjstva | 1000 t ekvivalentov nafte | 381.717540843 | 363.567641158 | 433.498137002 | 476 | 451 | 401 | 377 |
ostala poraba | 1000 t ekvivalentov nafte | 294.898251648 | 430.346708704 | 336.223368683 | 200 | 247 | 233 | 199 |
neenergetska raba | 1000 t ekvivalentov nafte | 0 | 0.467574281074 | 5.20684054648 | 9 | 55 | 58 | 53 |
skupaj | 1000 t ekvivalentov nafte | 2266.72438139 | 2287.74081399 | 2270.21328939 | 2297 | 2390 | 2454 | 2498 |
EEA, 2006
EU-10 | EU-15 | EU-25 | EEA-30 | ||
---|---|---|---|---|---|
cestni promet | 1000 t ekvivalentov nafte | 25448 | 264240 | 289688 | 310318 |
železniški promet | 1000 t ekvivalentov nafte | 1277 | 7314 | 8591 | 9384 |
celinski vodni promet | 1000 t ekvivalentov nafte | 21 | 4972 | 4994 | 6231 |
letalski promet | 1000 t ekvivalentov nafte | 1408 | 45558 | 46966 | 49870 |
pomorski promet | 1000 t ekvivalentov nafte | 787 | 47618 | 48404 | 50434 |
cevovodi | 1000 t ekvivalentov nafte | 847 | 341 | 1188 | 1460 |
- Povečanje učinkovitosti rabe energije v prometu za 10 % do leta 2010 glede na leto 2004 (Resolucija o Nacionalnem energetskem programu, 2004).
- Zmanjšanje emisij toplogrednih plinov za 8 % v obdobju 2008–2012 glede na leto 1986, med drugim z dosego naslednjega področnega cilja: 2 % delež uporabe biogoriv do leta 2005 in 5,75 % do leta 2010 (Direktiva 2003/30/EC).
Poraba energije v prometu je pomemben okoljski kazalec. Ker temelji skoraj izključno na fosilnih gorivih, sorazmerno z njeno rastjo posredno naraščajo izpusti toplogrednih plinov. Z obveznostmi, ki sta jih EU in Slovenija sprejeli s Kjotskim protokolom, je postalo obvladovanje rasti porabe teh goriv v prometu pomembno prometno in okoljsko politično vprašanje.
Po podatkih Energetskih bilanc Republike Slovenije je povprečna letna rast porabe končne energije v Sloveniji v obdobju 1992–2006 znašala 2,4 %. Bistveno se je zmanjšala poraba trdega goriva, medtem ko tekočega narašča. V letu 2006 je tekoče gorivo predstavljalo 49 % delež v strukturi porabe končne energije po virih, s čimer je najpomembnejši energent, katerega poraba se v prometnem sektorju povečuje.
Poraba končne energije v prometu se je v Sloveniji od leta 1992 do leta 2006 povečala za 85,6 % s povprečno letno stopnjo rasti 4,5 %. Delež prometa v celotni porabi končne energije, ki je leta 1992 znašal 24,4 %, je do leta 2006 narasel na 32,4 % (MG, 2008). To je le malenkost pod deležem EEA-30, ki je v letu 2004 znašal 34 % (EEA, 2006). Porabljena energija v prometu skoraj izključno (99 %) temelji na fosilnih gorivih, med katerimi v napovedi porabe za leto 2008 prevladuje dizelsko z 72 % (MG, 2008).
Najhitreje rastoči prometni podsistem v EU glede na porabo energije je letalski promet, najpomembnejši pa cestni, ki je leta 2004 v EU porabil kar 72 % energije v prometu (EEA, 2005).
Poraba energije v prometu je tesno povezana z njegovim obsegom, ta pa z gospodarsko rastjo. Po podatkih EEA (2006) je v državah EU-10 poraba energije v prometu med letoma 1991–2004 naraščala veliko hitreje kot v državah EU-15, kar naj bi bila posledica večje gospodarske rasti in s tem povečanega prometnega povpraševanja v novih državah članicah (npr. Češka, Slovaška ali Slovenija). Nasprotno pa je v nekaterih novih in pridruženih članicah EU, ki so doživele gospodarski zastoj, poraba energije v prometu upadla (npr. baltske države).
Zmanjšanje negativnih vplivov porabe fosilnih goriv v prometu sodi k ciljem Kjotskega protokola. Doseči jih je mogoče z zmanjšanjem prometnega povpraševanja, povečanjem energetske učinkovitosti prevoznih sredstev ali povečanjem deleža alternativnih oziroma bolj trajnostnih energetskih virov (predvsem biogoriv).
Povečano prometno povpraševanje in povečevanje deleža cestnega in letalskega prometa so, v kombinaciji s težjimi in močnejšimi avtomobili ter tovornjaki, za zdaj nadomestile tehnološke izboljšave pri energetski učinkovitosti motorjev. Kljub temu se nadaljuje izvajanje prostovoljnega sporazuma avtomobilske industrije v EU, s katerim naj bi po letu 2008/09 novoproizvedeni avtomobili v povprečju oddajali 140 g CO2/km, kar pomeni porabo 6,2 l/100 km za bencinska oziroma 5,1 l/100 km za dizelska vozila. Do leta 2015 pričakujejo postopno približevanje tej učinkovitosti, do leta 2010 pa to pomeni znižanje povprečne specifične porabe za 11,5 % glede na stanje leta 2006. Zmanjšanje specifične porabe zaradi tehnoloških izboljšav je predvideno tudi za tovornjake in avtobuse (do 6 % oziroma do 2,5 % letno do leta 2010).
Kljub temu je vprašanje, kdaj bo tehnološkim izboljšavam uspelo preseči gibanja rasti v cestnem prometu (EEA, 2006). Kljub optimističnim napovedim nacionalnega energetskega programa o umiritvi letne rasti porabe goriva v prometu na približno 1 % na leto pa neobstoj prometnopolitičnih ukrepov, intenzivna rast cestnega prometa in nadaljnje enostransko vlaganje v cestno infrastrukturo Slovenije ne napovedujejo take umiritve (za leto 2008 je Ministrstvo za gospodarstvo v Energetski bilanci Republike Slovenije napovedalo kar 11 % rast porabe goriva v prometu). Zaradi zavzemanja EU za energetsko in emisijsko učinkovitost cestnih vozil lahko pričakujemo napredek na tem področju, vendar bo te učinke še nekaj časa izničevalo naraščanje cestnega prometa.
Podatke o obsegu in sestavi porabe goriva in električne energije v prometu v Sloveniji zbira Ministrstvo za gospodarstvo Republike Slovenije ter jih enkrat na leto objavlja v publikaciji Energetska bilanca Republike Slovenije. Podatke jim zagotavljajo podjetja, ki oskrbujejo Slovenijo z gorivom, za električno energijo pa najpomembnejši odjemalec – Slovenske železnice.
Podatke za EU zbira Eurostat, objavlja pa jih Evropska komisija v letni publikaciji EU Energy and Transport in Figures.
Seznam uporabljenih virov
- EEA, 2006: TERM 2006 01 – Transport final energy consumption by mode. Indicator Fact Sheet. European Environment Agency
- MG, 2003: Energetska bilanca Republike Slovenije za leto 2003. Ministrstvo za gospodarstvo.
- MG, 2008: Energetske bilance Republike Slovenije za leta 2005–2008. Ministrstvo za gospodarstvo. (21. 7. 2008)
- Resolucija o Nacionalnem energetskem programu (ReNEP), Uradni list RS, št. 57/2004.
- SURS, 2008: Statistični letopisi 2001–2007. (21. 7. 2008)