Lastništvo osebnih avtomobilov, ki je v tesni povezavi z njihovo rabo, v Sloveniji že dalj časa doživlja nadpovprečno rast – v zadnjih 20 letih se je skoraj podvojilo. Med leti 2008 in 2015 je lastništvo osebnih avtomobilov v Sloveniji zaradi gospodarske recesije raslo nekoliko počasneje, od leta 2015 pa rast spet intenzivnejša. Izjema sta bili pandemični leti 2020 in 2021. Stopnja motorizacije (izražena v številu osebnih avtomobilov na tisoč prebivalcev) v Sloveniji presega povprečno stopnjo motorizacije v EU, hkrati pa presega tudi vrednosti v številnih gospodarsko razvitejših državah EU. V Sloveniji je stopnja motorizacije leta 2021 znašala 564 osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev, kar je za dobro polovico več kot leta 1995. Posledično se povečuje se tudi število lastniških osebnih avtomobilov na gospodinjstvo. Povprečno slovensko gospodinjstvo je imelo leta 2021 za polovico več avtomobilov kot leta 1991.
Kazalec prikazuje število osebnih avtomobilov in prebivalcev v Sloveniji v obdobju od 1970 do 2021, razvoj stopnje motorizacije v Sloveniji v obdobju 1970 do 2021, stopnjo motorizacije za izbrana leta (2003, 2011 in 2019) v državah EU-28, število tovornjakov glede na BDP in število avtobusov glede na število prebivalcev v Sloveniji v obdobju od 1995 do 2021 ter delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon v Sloveniji v obdobju od 1986 do 2021 in v EU-28 v letih 2003, 2007, 2011, 2015 in 2019.
Lastništvo osebnih avtomobilov ali stopnjo motorizacije izražamo s številom osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev (EEA, 2015). Osebni avtomobil je cestno motorno vozilo (razen motornih koles), namenjeno za prevoz potnikov, z največ devetimi sedeži (vključno z voznikovim). Število osebnih avtomobilov je opredeljeno z vozili, ki so na določen dan registrirana v državi in lahko uporabljajo ceste, odprte za javni promet (SURS, 2004).
Delež avtomobilov na dizelski pogon predstavlja število osebnih avtomobilov na dizelski pogon v primerjavi z vsemi osebnimi avtomobili oziroma velikostjo voznega parka osebnih vozil (EEA, 2015).
Število tovornjakov na mio € BDP je razmerje med številom tovornjakov in BDP v milijonih € (EEA, 2015).
Statistični urad RS (20. 10. 2022)
Prebivalci [Število] | Osebni avtomobili [Število] | Prebivalci v 1.000 [Število] | Osebni avtomobili v 1.000 [Število] | Stopnja motorizacije [Število osebnih avtomobilov/1.000 prebivalcev] | |
---|---|---|---|---|---|
1970 | 1731787 | 150807 | 1731,79 | 150,81 | 87,08 |
1971 | 1744882 | 177284 | 1744,88 | 177,28 | 101,60 |
1972 | 1759584 | 198493 | 1759,58 | 198,49 | 112,81 |
1973 | 1773809 | 227981 | 1773,81 | 227,98 | 128,53 |
1974 | 1790229 | 251110 | 1790,23 | 251,11 | 140,27 |
1975 | 1808707 | 270732 | 1808,71 | 270,73 | 149,68 |
1976 | 1831790 | 306015 | 1831,79 | 306,02 | 167,06 |
1977 | 1852963 | 323554 | 1852,96 | 323,55 | 174,61 |
1978 | 1872133 | 366394 | 1872,13 | 366,39 | 195,71 |
1979 | 1893064 | 389192 | 1893,06 | 389,19 | 205,59 |
1980 | 1909566 | 416448 | 1909,57 | 416,45 | 218,09 |
1981 | 1924690 | 430132 | 1924,69 | 430,13 | 223,48 |
1982 | 1929292 | 448315 | 1929,29 | 448,32 | 232,37 |
1983 | 1937588 | 466003 | 1937,59 | 466,00 | 240,51 |
1984 | 1948577 | 489373 | 1948,58 | 489,37 | 251,14 |
1985 | 1975273 | 501538 | 1975,27 | 501,54 | 253,91 |
1986 | 1985486 | 490828 | 1985,49 | 490,83 | 247,21 |
1987 | 1994066 | 514850 | 1994,07 | 514,85 | 258,19 |
1988 | 1996325 | 548539 | 1996,33 | 548,54 | 274,77 |
1989 | 1996377 | 554592 | 1996,38 | 554,59 | 277,80 |
1990 | 1999945 | 578268 | 1999,95 | 578,27 | 289,14 |
1991 | 1998912 | 594289 | 1998,91 | 594,29 | 297,31 |
1992 | 1994084 | 606245 | 1994,08 | 606,25 | 304,02 |
1993 | 1989408 | 650344 | 1989,41 | 650,34 | 326,90 |
1994 | 1989477 | 668307 | 1989,48 | 668,31 | 335,92 |
1995 | 1990266 | 711364 | 1990,27 | 711,36 | 357,42 |
1996 | 1986989 | 743057 | 1986,99 | 743,06 | 373,96 |
1997 | 1984923 | 776798 | 1984,92 | 776,80 | 391,35 |
1998 | 1978334 | 811671 | 1978,33 | 811,67 | 410,28 |
1999 | 1987755 | 846109 | 1987,76 | 846,11 | 425,66 |
2000 | 1990094 | 866096 | 1990,09 | 866,10 | 435,20 |
2001 | 1994026 | 881487 | 1994,03 | 881,49 | 442,06 |
2002 | 1995033 | 894521 | 1995,03 | 894,52 | 448,37 |
2003 | 1996433 | 910429 | 1996,43 | 910,43 | 456,03 |
2004 | 1997590 | 933941 | 1997,59 | 933,94 | 467,53 |
2005 | 2003358 | 960213 | 2003,36 | 960,21 | 479,30 |
2006 | 2010377 | 980261 | 2010,38 | 980,26 | 487,60 |
2007 | 2025866 | 1014122 | 2025,87 | 1014,12 | 500,59 |
2008 | 2032362 | 1045183 | 2032,36 | 1045,18 | 514,27 |
2009 | 2046976 | 1058858 | 2046,98 | 1058,86 | 517,28 |
2010 | 2050189 | 1061646 | 2050,19 | 1061,65 | 517,83 |
2011 | 2055496 | 1066495 | 2055,50 | 1066,50 | 518,85 |
2012 | 2058821 | 1066028 | 2058,82 | 1066,03 | 517,79 |
2013 | 2061085 | 1063795 | 2061,09 | 1063,80 | 516,13 |
2014 | 2062874 | 1068362 | 2062,87 | 1068,36 | 517,90 |
2015 | 2064188 | 1078737 | 2064,19 | 1078,74 | 522,60 |
2016 | 2065895 | 1096523 | 2065,90 | 1096,52 | 530,77 |
2017 | 2066880 | 1117935 | 2066,88 | 1117,94 | 540,88 |
2018 | 2080908 | 1143150 | 2080,91 | 1143,15 | 549,35 |
2019 | 2095861 | 1165371 | 2095,86 | 1165,37 | 556,03 |
2020 | 2108977 | 1170690 | 2108,98 | 1170,69 | 555,10 |
2021 | 2107180 | 1189457 | 2107,18 | 1189,46 | 564,48 |
Statistični urad RS (20. 10. 2022)
Stopnja motorizacije [Število osebnih avtomobilov/1.000 prebivalcev] | |
---|---|
1970 | 87,08 |
1971 | 101,60 |
1972 | 112,81 |
1973 | 128,53 |
1974 | 140,27 |
1975 | 149,68 |
1976 | 167,06 |
1977 | 174,61 |
1978 | 195,71 |
1979 | 205,59 |
1980 | 218,09 |
1981 | 223,48 |
1982 | 232,37 |
1983 | 240,51 |
1984 | 251,14 |
1985 | 253,91 |
1986 | 247,21 |
1987 | 258,19 |
1988 | 274,77 |
1989 | 277,80 |
1990 | 289,14 |
1991 | 297,31 |
1992 | 304,02 |
1993 | 326,90 |
1994 | 335,92 |
1995 | 357,42 |
1996 | 373,96 |
1997 | 391,35 |
1998 | 410,28 |
1999 | 425,66 |
2000 | 435,20 |
2001 | 442,06 |
2002 | 448,37 |
2003 | 456,03 |
2004 | 467,53 |
2005 | 479,30 |
2006 | 487,60 |
2007 | 500,59 |
2008 | 514,27 |
2009 | 517,28 |
2010 | 517,83 |
2011 | 518,85 |
2012 | 517,79 |
2013 | 516,13 |
2014 | 517,90 |
2015 | 522,60 |
2016 | 530,77 |
2017 | 540,88 |
2018 | 549,35 |
2019 | 556,03 |
2020 | 555,10 |
2021 | 564,48 |
Baza motornih vozil, NIO, Statistični urad RS (20. 10. 2022)
PR11-3: 1-Podatki pred letom 1992 so le ocene.
Osebni avtomobili na dizelski pogon [%] | |
---|---|
1986 | 7,46 |
1987 | 7,15 |
1988 | 7,05 |
1989 | 7,28 |
1990 | 7,44 |
1991 | 7,77 |
1992* | 7,83 |
1993 | 7,82 |
1994 | 8,11 |
1995 | 8,08 |
1996 | 8,19 |
1997 | 8,38 |
1998 | 8,66 |
1999 | 8,98 |
2000 | 9,23 |
2001 | 10,01 |
2002 | 11,82 |
2003 | 14,35 |
2004 | 17,61 |
2005 | 20,48 |
2006 | 24,44 |
2007 | 27,59 |
2008 | 30,11 |
2009 | 32,62 |
2010 | 34,70 |
2011 | 36,51 |
2012 | 38,52 |
2013 | 40,47 |
2014 | 42,46 |
2015 | 43,91 |
2016 | 45,66 |
2017 | 47,30 |
2018 | 48,59 |
2019 | 49,58 |
2020 | 50,29 |
2021 | 50,60 |
Statistični urad RS (20. 10. 2022)
Tovornjaki [Število] | Avtobusi [Število] | BDP [Število] | Prebivalci [Število] | Tovornjaki na 1.000 prebivalcev [Število] | Tovornjaki na mio € BDP [Število] | Avtobusi na 1.000 prebivalcev [Število] | Avtobusi na mio € BDP [Število] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1995 | 34553 | 2473 | 10560,80 | 1990266 | 17,36 | 3,27 | 1,24 | 0,23 |
1996 | 36735 | 2407 | 12147,30 | 1986989 | 18,49 | 3,02 | 1,21 | 0,20 |
1997 | 38651 | 2369 | 13836,50 | 1984923 | 19,47 | 2,79 | 1,19 | 0,17 |
1998 | 40010 | 2325 | 15351,80 | 1978334 | 20,22 | 2,61 | 1,18 | 0,15 |
1999 | 41904 | 2315 | 17226,60 | 1987755 | 21,08 | 2,43 | 1,16 | 0,13 |
2000 | 44027 | 2255 | 18853,10 | 1990094 | 22,12 | 2,34 | 1,13 | 0,12 |
2001 | 45552 | 2213 | 21147,70 | 1994026 | 22,84 | 2,15 | 1,11 | 0,10 |
2002 | 47110 | 2196 | 23548,60 | 1995033 | 23,61 | 2,00 | 1,10 | 0,09 |
2003 | 48673 | 2190 | 25613,30 | 1996433 | 24,38 | 1,90 | 1,10 | 0,09 |
2004 | 51241 | 2269 | 27628,20 | 1997590 | 25,65 | 1,85 | 1,14 | 0,08 |
2005 | 53646 | 2255 | 29113,60 | 2003358 | 26,78 | 1,84 | 1,13 | 0,08 |
2006 | 57051 | 2277 | 31470,30 | 2010377 | 28,38 | 1,81 | 1,13 | 0,07 |
2007 | 62635 | 2330 | 35073,50 | 2025866 | 30,92 | 1,79 | 1,15 | 0,07 |
2008 | 67585 | 2378 | 37925,70 | 2032362 | 33,25 | 1,78 | 1,17 | 0,06 |
2009 | 68122 | 2394 | 36254,90 | 2046976 | 33,28 | 1,88 | 1,17 | 0,07 |
2010 | 68320 | 2400 | 36363,90 | 2050189 | 33,32 | 1,88 | 1,17 | 0,07 |
2011 | 68635 | 2422 | 37058,60 | 2055496 | 33,39 | 1,85 | 1,18 | 0,07 |
2012 | 68195 | 2410 | 36253,30 | 2058821 | 33,12 | 1,88 | 1,17 | 0,07 |
2013 | 68264 | 2465 | 36454,30 | 2061085 | 33,12 | 1,87 | 1,20 | 0,07 |
2014 | 69821 | 2559 | 37634,30 | 2062874 | 33,85 | 1,86 | 1,24 | 0,07 |
2015 | 72235 | 2631 | 38852,60 | 2064188 | 34,99 | 1,86 | 1,27 | 0,07 |
2016 | 75606 | 2679 | 40443,20 | 2065895 | 36,60 | 1,87 | 1,30 | 0,07 |
2017 | 80175 | 2782 | 43011,30 | 2066880 | 38,79 | 1,86 | 1,35 | 0,06 |
2018 | 85247 | 2834 | 45876,30 | 2080908 | 40,97 | 1,86 | 1,36 | 0,06 |
2019 | 89780 | 2884 | 48533,10 | 2095861 | 42,84 | 1,85 | 1,38 | 0,06 |
2020 | 92277 | 2339 | 47020,60 | 2108977 | 43,75 | 1,96 | 1,11 | 0,05 |
2021 | 96795 | 2638 | 52208,10 | 2107180 | 45,94 | 1,85 | 1,25 | 0,05 |
EU energy and transport in figures – Statistical pocketbook 2009, European Comission, 2009; EU transport in figures – Statistical pocketbook 2013, European Comission, 2013; EU transport in figures - Statistical pocketbook 2015, European Comission, 2016; EU transport in figures - Statistical pocketbook 2021.
2003 [Število na 1.000 preb.] | 2007 [Število na 1.000 preb.] | 2010 [Število na 1.000 preb.] | 2011 [Število na 1.000 preb.] | 2012 [Število na 1.000 preb.] | 2013 [Število na 1.000 preb.] | 2014 [Število na 1.000 preb.] | 2015 [Število na 1.000 preb.] | 2016 [Število na 1.000 preb.] | 2017 [Število na 1.000 preb.] | 2018 [Število na 1.000 preb.] | 2019 [Število na 1.000 preb.] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Romunija | 142 | 164 | 202 | 203 | 224,14 | 235,46 | 246,98 | 260,88 | 278,58 | 307,06 | 332,36 | 357,13 |
Latvija | 280 | 398 | 286 | 300 | 305,50 | 317,07 | 331,20 | 344,88 | 340,58 | 356,70 | 368,67 | 381,18 |
Madžarska | 275 | 300 | 299 | 298 | 301,35 | 307,80 | 315,32 | 325,20 | 338,17 | 355,07 | 372,65 | 390,19 |
Bolgarija | 296 | 272 | 347 | 368 | 385,34 | 401,65 | 418,47 | 442,00 | 442,63 | 392,99 | 396,19 | 407,10 |
Hrvaška | 300,40 | 345,81 | 353,26 | 355,07 | 339,08 | 341,04 | 348,97 | 357,89 | 373,81 | 388,77 | 408,81 | 425,04 |
Slovaška | 252 | 265 | 307 | 324 | 337,14 | 347,08 | 359,51 | 374,95 | 390,37 | 408,43 | 425,95 | 438,55 |
Irska | 379 | 434 | 424 | 417 | 415,31 | 419,88 | 420,35 | 424,67 | 428,20 | 432,14 | 433,88 | 442,46 |
Danska | 351 | 378 | 389 | 394 | 399,30 | 404,84 | 411,61 | 418,91 | 428,88 | 437,63 | 446,85 | 455,41 |
Švedska | 454 | 464 | 460 | 464 | 465,38 | 466,10 | 470,44 | 473,97 | 477,04 | 478,73 | 476,04 | 473,21 |
Združeno kraljestvo | 452 | 476 | 470 | 466 | 463,88 | 467,67 | 470,50 | 476,77 | 482,84 | 485,26 | 487,54 | 490,62 |
Nizozemska | 425 | 451 | 452 | 470 | 471,74 | 471,34 | 472,11 | 477,11 | 481,40 | 487,34 | 493,61 | 498,51 |
Grčija | 348 | 428 | 461 | 461 | 467,12 | 466,15 | 470,70 | 473,64 | 479,19 | 487,46 | 492,58 | 504,41 |
Belgija | 464 | 473 | 482 | 490 | 487,45 | 491,33 | 494,38 | 497,17 | 503,19 | 507,56 | 511,00 | 511,11 |
Španija | 441 | 481 | 480 | 482 | 476,11 | 473,57 | 474,27 | 481,38 | 491,68 | 503,67 | 512,90 | 518,84 |
Portugalska | 379 | 412 | 421 | 447 | 428,80 | 429,64 | 452,99 | 456,71 | 470,46 | 491,64 | 514,08 | 529,54 |
Litva | 365 | 472 | 521 | 570 | 589,99 | 614,57 | 412,72 | 430,69 | 456,03 | 483,11 | 511,96 | 536,38 |
Češka | 363 | 412 | 427 | 436 | 447,50 | 449,87 | 458,65 | 484,69 | 501,74 | 521,96 | 539,73 | 554,05 |
Slovenija | 456 | 501 | 518 | 519 | 517,79 | 516,13 | 517,90 | 522,60 | 530,77 | 540,88 | 549,35 | 556,03 |
Avstrija | 498 | 510 | 528 | 535 | 542,39 | 545,54 | 546,88 | 545,72 | 549,60 | 555,30 | 562,02 | 566,22 |
Francija | 506 | 508 | 501 | 502 | 504,74 | 504,37 | 550,23 | 554,90 | 560,67 | 565,98 | 571,19 | 569,44 |
Nemčija | 485 | 501 | 517 | 525 | 539,36 | 542,85 | 546,85 | 548,47 | 555,05 | 561,34 | 567,29 | 573,74 |
Malta | 522 | 548 | 573 | 589 | 592,39 | 602,03 | 605,73 | 610,94 | 614,67 | 613,12 | 608,12 | 596,87 |
Estonija | 321 | 391 | 480 | 482 | 456,08 | 477,65 | 496,63 | 514,16 | 534,42 | 550,29 | 563,45 | 598,15 |
Poljska | 294 | 383 | 451 | 470 | 486,44 | 503,68 | 526,34 | 545,81 | 570,81 | 592,57 | 616,99 | 641,76 |
Ciper | 414 | 521 | 575 | 545 | 549,11 | 553,10 | 564,92 | 574,89 | 594,62 | 609,34 | 628,72 | 644,70 |
Finska | 436 | 485 | 535 | 551 | 563,42 | 573,70 | 583,90 | 593,66 | 608,00 | 620,88 | 633,36 | 646,95 |
Italija | 593 | 598 | 606 | 610 | 621,23 | 608,12 | 609,92 | 615,69 | 625,13 | 636,87 | 652,30 | 663,05 |
Luksemburg | 645 | 665 | 659 | 658 | 662,61 | 660,83 | 662,26 | 661,35 | 661,85 | 669,90 | 676,25 | 680,95 |
EU - 28 | 388,57 | 428,59 | 446,86 | 454,56 | 458,45 | 464,16 | 465,87 | 475,12 | 485,50 | 495,26 | 506,58 | 517,43 |
Passenger cars by motor energy, Eurostat, 2022
2003 [%] | 2007 [%] | 2010 [%] | 2011 [%] | 2012 [%] | 2013 [%] | 2014 [%] | 2015 [%] | 2016 [%] | 2017 [%] | 2018 [%] | 2019 [%] | 2020 [%] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nizozemska | 0,15 | 0,17 | 0,17 | 0,17 | 0,17 | 0 | 0 | 0,17 | 0,16 | 0,16 | 0,15 | 0,14 | 0,13 |
Ciper | 0,11 | 0,09 | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,11 | 0,11 | 0,12 | 0,14 | 0,16 | 0,18 | 0,20 | 0,21 |
Finska | 0,12 | 0,14 | 0,19 | 0,21 | 0,22 | 0,23 | 0,24 | 0,24 | 0,25 | 0,26 | 0,26 | 0,26 | 0,26 |
Danska | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,29 | 0,29 | 0,30 | 0,31 | 0,31 | 0,31 | 0,31 | 0,30 |
Poljska | 0,09 | 0,15 | 0,22 | 0,24 | 0,26 | 0,27 | 0,28 | 0,29 | 0,30 | 0,31 | 0,31 | 0,31 | 0,32 |
Madžarska | 0,12 | 0,17 | 0,21 | 0,22 | 0,23 | 0,24 | 0,26 | 0,28 | 0,29 | 0,30 | 0,31 | 0,31 | 0,32 |
Malta | 0 | 0 | 0,28 | 0,29 | 0,30 | 0,30 | 0,31 | 0,31 | 0,31 | 0,31 | 0,32 | 0,32 | 0,32 |
Nemčija | 0,18 | 0 | 0,27 | 0,28 | 0,29 | 0,30 | 0,31 | 0,32 | 0,33 | 0,33 | 0,32 | 0,32 | 0,31 |
Švedska | 0,05 | 0,08 | 0,14 | 0,17 | 0,21 | 0,24 | 0,27 | 0,30 | 0,32 | 0,34 | 0,35 | 0,36 | 0,35 |
Češka | 0,16 | 0,21 | 0,27 | 0,29 | 0,32 | 0,32 | 0,34 | 0,35 | 0,37 | 0,38 | 0,38 | 0,39 | 0,39 |
Estonija | 0,12 | 0,22 | 0,25 | 0,27 | 0,29 | 0,32 | 0,34 | 0,36 | 0,37 | 0,38 | 0,39 | 0,40 | 0,40 |
Italija | 0 | 0,34 | 0,38 | 0,39 | 0,40 | 0,40 | 0,41 | 0,42 | 0,43 | 0,44 | 0,44 | 0,44 | 0,44 |
Romunija | 0 | 0 | 0,31 | 0,32 | 0,33 | 0,34 | 0,35 | 0,37 | 0,39 | 0,42 | 0,45 | 0,47 | 0,48 |
Slovenija | 0 | 0,27 | 0,35 | 0,36 | 0,38 | 0,40 | 0,42 | 0,44 | 0,46 | 0,47 | 0,49 | 0,50 | 0,50 |
Belgija | 0,45 | 0,54 | 0,60 | 0,62 | 0,62 | 0,63 | 0,62 | 0,62 | 0,60 | 0,58 | 0,55 | 0,51 | 0,48 |
Hrvaška | 0,26 | 0,34 | 0,35 | 0,36 | 0,38 | 0,39 | 0,41 | 0,43 | 0,46 | 0,48 | 0,51 | 0,53 | 0,54 |
Španija | 0,35 | 0,47 | 0,52 | 0,53 | 0,54 | 0 | 0,56 | 0,57 | 0,57 | 0,57 | 0,56 | 0,55 | 0,54 |
Avstrija | 0,46 | 0,54 | 0,55 | 0,56 | 0,56 | 0,56 | 0,57 | 0,57 | 0,57 | 0,57 | 0,56 | 0,55 | 0,55 |
Luksemburg | 0,40 | 0,57 | 0,64 | 0,65 | 0,65 | 0,66 | 0,66 | 0,65 | 0,64 | 0,62 | 0,59 | 0,56 | 0,53 |
Portugalska | 0 | 0 | 0,44 | 0,46 | 0,48 | 0,49 | 0,50 | 0,52 | 0,54 | 0,56 | 0,56 | 0,56 | 0,57 |
Irska | 0,13 | 0,18 | 0,27 | 0,31 | 0,34 | 0,37 | 0,41 | 0,45 | 0,49 | 0,53 | 0,56 | 0,58 | 0,59 |
Francija | 0,43 | 0,52 | 0 | 0,61 | 0,63 | 0,63 | 0,64 | 0,64 | 0,63 | 0,62 | 0,61 | 0,59 | 0,57 |
Latvija | 0,14 | 0,23 | 0,33 | 0,36 | 0,40 | 0,43 | 0,46 | 0,50 | 0,53 | 0,56 | 0,59 | 0,62 | 0,63 |
Litva | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0,42 | 0,60 | 0,63 | 0,65 | 0,67 | 0,68 | 0,68 | 0,68 |
Niti Slovenija niti EU nimata postavljenih ciljev ali ciljnih vrednosti, ki bi regulirale število lastniških osebnih avtomobilov na ravni države. Cilji, ki so posredno vezani na stopnjo motorizacije in lastništvo osebnih avtomobilov se praviloma bolj kot na samo velikost voznega parka nanašajo na njegovo sestavo – na porabo goriva in emisijske standarde vozil. Emisijski standardi praviloma omejujejo vpliv onesnaževanja iz osebnih vozil na okolje.
Lastništvo osebnih avtomobilov (stopnja motorizacije), ki je opredeljeno kot število osebnih vozil na število prebivalcev, je kazalec, ki je tesno povezan z njihovo rabo oziroma z obsegom avtomobilizacije, predvsem v urbanih območjih. S stopnjevanjem motorizacije se večajo negativni vplivi na okolje. Lastništvo osebnih avtomobilov je tesno povezano s trendi sodobnega načina življenja, kot so zmanjševanje števila oseb na gospodinjstvo, večje število avtomobilov na gospodinjstvo, povečevanje povprečne razdalje potovanj, manjša dostopnost in fleksibilnost javnega prevoza.
Cilji glede motorizacije so v EU praviloma bolj kot na velikost voznega parka vezani na njegovo sestavo – na porabo goriva in emisijske standarde vozil. Kljub temu nekatere skandinavske države obravnavajo osebni avtomobil kot luksuzno blago, saj naj bi bila osnova za mobilnost zagotovljena z javnim potniškim prometom. Zato kazalec posredno izkazuje tudi prometno-politično usmerjenost neke države ali regije. V državah, kjer jim uspeva zagotavljati mobilnost brez avta, je njihov vozni park bistveno manjši.
Stopnja motorizacije ni več merilo za gospodarsko razvitost države. Med leti 2003 in 2013 se je vsem državam EU-28 stopnja motorizacije povečala. Največji preskok navzgor med leti 2003 in 2019 se je zgodil v Latviji in na Irskem, najmanjša rast motorizacije pa je zabeležena na Nizozemskem in v Belgiji. V letih od 2011 do 2019 je bil upad motorizacije zabeležen v petih državah (Belgija, Luksemburg, Nizozemska, Francija in Avstrija). Pričakovati je, da se bo, predvsem v razvitejših državah EU, upad motorizacije nadaljeval, saj te države že desetletja intenzivno vlagajo v alternativne potovalne načine in destimulirajo uporabo osebnih avtomobilov, predvsem v urbanih območjih. Med slednje države se žal ne uvršča Slovenija, saj ne vodi tovrstne prometne politike. Že leta namreč visoko presega povprečje lastništva osebnih avtomobilov vseh novih članic in kandidatk EU, razen Malte in Cipra. Leta 2021 je bilo v Sloveniji 1.189.457 osebnih avtomobilov, kar je 8-krat več kot leta 1970. Stopnja motorizacije je v letu 2021 znašala 564 osebnih avtomobilov na 1.000 prebivalcev, kar je kar 413 avtomobilov na 1.000 prebivalcev več kot leta 1970 in 207 več kot leta 1995. Preračun motorizacije na gospodinjstvo kaže, da je leta 2021 povprečno slovensko gospodinjstvo (2,4 člana) imelo precej več kot 1 avto (1,4; leta 2010 – 1,32 in leta 1991 - 0,94). Leta 2020 je imelo vsaj en osebni avtomobil 86 % gospodinjstev (80 % leta 2000).
Naraščanje števila osebnih avtomobilov vpliva tudi na število izrabljenih avtomobilov. Le-ti predstavljajo nevarni odpadek zaradi vsebnosti nevarnih snovi. Zato je zelo pomembno, da je na nacionalni ravni vzpostavljen učinkovit sistem zbiranja in ravnanja z odpadnimi avtomobili. V letu 2010 je bilo v Sloveniji izrabljenih 6.807 vozil (5.305 ton vozil), leta 2019 15.182 vozil (14.657 ton vozil). Delež ponovno uporabljenih ali predelanih izrabljenih vozil je med leti 2010 in 2019 nihal. V letu 2010 je le-ta znašal 88,6%, leta 2019 pa 89,5 % (EUROSTAT, 2022).
Trg osebnih avtomobilov v Sloveniji kljub visoki stopnji rasti v preteklosti ni kazal znakov zasičenosti, saj je število prvič registriranih vozil po izrazitem vrhu leta 1999 (zaradi uvedbe DDV) in poznejšem upadu, do leta 2008, spet hitro naraščalo. Šele recesija leta 2008 je zaustavila rast, po letu 2012 je število spet naraščalo, pandemija COVID-19 pa je ponovno začasno ustavila rast. Število prvič registriranih osebnih avtomobilov v Sloveniji je leta 2001 znašalo 52.316 vozil, največje je bilo leta 2018 (74.518 vozil), leta 2021 pa je znašalo 53.428 vozil (SURS, 2022). Zaradi prometne politike države in mest, ki je v veliki meri še vedno naklonjena avtomobilnosti, se vse večji delež prebivalstva odloča zadovoljevati svoje potrebe po prevozu z osebnim avtomobilom. Taka politika se kaže kaže v pospešenih naložbah v cestno infrastrukturo, vse bolj nekonkurenčni ponudbi javnega potniškega prometa in spremembah v prostorski sestavi Slovenije (suburbanizacija, ki temelji na dostopnosti z osebnimi avtomobili).
Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon je v Sloveniji med letoma 1986 in 2021 konstantno naraščal, pri čemer je izrazit trend rasti značilen zlasti od leta 2002 dalje, upočasnil se je šele v zadnjih dveh letih. Leta 1986 je delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon znašal 7%, leta 2002 nekaj manj kot 12%, leta 2015 44%, leta 2021 pa že 51%. Večji delež vozil na dizelski pogon prispeva k boljšemu izkoristku energije, saj je za potniški kilometer potrebne manj energije kot pri avtomobilih na bencinski pogon. Avtomobili na dizelski pogon znatno manj onesnažujejo okolje z izpusti ogljikovega monoksida (CO) in z ogljikovim dioksidom (CO2), vendar več prispevajo k onesnaževanju zraka z delci in dušikovimi oksidi (NOx). Delež vozil na dizelski pogon se je v nekaterih državah EU-28 že upočasnil ali se je že celo začel zmanjševati. Slovenija je glede na povprečni delež avtomobilov na dizelski pogon v sredini evropskega povprečja.
Število avtobusov na 1.000 prebivalcev je bilo med letoma 1995 in 2014 v Sloveniji razmeroma konstantno in je znašalo 1,2 avtobusa na 1.000 prebivalcev. Leta 2015 je naraslo na 1,3 avtobuse na 1.000 prebivalcev in leta 2018 na 1,4. V času epidemije koronavirusa je število avtobusov na 1.000 prebivalcev padlo na 1,1, leta 2021 pa se je ponovno dvignilo, in sicer na 1,3.
Število tovornjakov na milijon € BDP je v Sloveniji med letoma 1995 in 2003 padlo s 3,3 na 1,9. Vzrok padca je bil v hitrejši rasti BDP kot v številu tovornjakov. Leta 2003 se je rast BDP umirila, zato je bilo tudi število tovornjakov med letoma 2003 in 2021 razmeroma konstantno in je znašalo približno 1,9 tovornjaka na milijon € BDP.
Podatki za Slovenijo
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec: Stopnja motorizacije je za Slovenijo izračunana na podlagi letnih podatkov o številu prebivalcev (na dan 1.1. za predhodno leto) ter številu osebnih avtomobilov (na dan 31. 12. za tekoče leto). Upošteva se število osebnih avtomobilov, registriranih v Sloveniji. Specialni osebni avtomobili niso vključeni.
Metodologija obdelave podatkov: V podatkih Statističnega urada RS med osebne avtomobile spadajo vozila iz kategorije vozil M1 (motorna vozila z vsaj štirimi kolesi, namenjena za prevoz oseb, ki imajo poleg sedeža za voznika še največ osem sedežev) brez osebnih specialnih vozil (osebni avtomobil, ki je oblikovan za posebne namene, in ne za prevoz potnikov, npr. gasilska vozila, rešilni avtomobili, pogrebna vozila ipd.)
Podatkovni viri za Slovenijo
Podatkovni niz |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Število prebivalcev |
1970-2021 |
|
Vsakih 10 let |
22.10.22 |
da |
|
Osebni avtomobili |
1970-2021 |
|
letno |
22.10.22 |
da |
|
Stopnja motorizacije |
1970-2021 |
|
Letno |
22.10.22 |
da |
|
Delež osebnih avtomobilov na dizelski pogon |
1986-2021 |
|
letno |
22.10.22 |
da |
|
BDP in nacionalni računi |
1995-2021 |
|
letno |
22.10.22 |
da |
|
Tovornjaki in avtobusi |
1995-2021 |
|
letno |
22.10.22 |
da |
Opredelitev kazalca
Relevantnost kazalca: 1, 2, 3
1 = globalno, 2 = EU, 3 = nacionalno
Točnost uporabljenih podatkov: 1
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo, 2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni, 3 = interni podatki
Časovna primerljivost (nanaša se na podatke v grafu/grafih): 1
1 = vsaj 10-leten niz podatkov, 2 = vsaj 5leten niz podatkov, 3 = manj kot 5-leten niz podatkov
Prostorska primerljivost (nanaša se na podatke na karti/kartah): 1
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne, 2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni, 3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Podatki za druge države
Metodologija obdelave podatkov: Motorizacija je izračunana kot kvocient števila osebnih avtomobilov in števila prebivalcev.
Podatkovni viri za druge države
Podatkovni niz |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
EU energy and transport in figures – Statistical pocketbook, European Commission |
Directorate-General for Energy and Transport in Passenger cars by motor energy, Eurostat |
2003, 2011, 2019 |
|
letno |
22.10.22 |
da |
Passenger cars by motor energy |
Eurostat |
2003, 2011, 2019 |
|
letno |
22.10.22 |
da |
Passenger cars, by type of motor energy |
Eurostat |
2003, 2011, 2019 |
|
letno |
22.10.22 |
da |
End-of-life vehicle statistics |
Eurostat |
2003, 2011, 2019 |
|
letno |
22.10.22 |
da |