Emisijska produktivnost v Sloveniji se je leta 2023 izboljšala in je znašala 3,18 EUR2010/kg CO2 ekv. Kljub napredku v zadnjih letih, je napredek na področju emisijske produktivnosti v Sloveniji v primerjavi z EU še vedno prepočasen, zato je treba še naprej krepiti povezavo med razvojem gospodarstva in ukrepi za zmanjšanje izpustov TGP.
Za leto 2030 je cilj izboljšanja emisijske produktivnosti določen v Strategiji razvoja Slovenije 2030 (SRS). Cilj, ki ni vrednostno opredeljen, je doseganje povprečja EU. SRS sicer spremlja emisijsko produktivnost nekoliko drugače, saj v kazalniku upošteva BDP na podlagi standardov kupne moči. Tudi v skladu s tem kazalnikom se je emisijska produktivnost leta 2023 ponovno izboljšala, še vedno pa zaostaja za EU povprečjem.
Ključni cilj kazalnika emisijske produktivnosti je spremljanje okoljske učinkovitosti gospodarstva. Izboljšanje emisijske produktivnosti pomeni dvojni izziv: obvladovanje podnebnih sprememb ob vzporednem gospodarskem razvoju. Emisijska produktivnost se izračuna kot količnik med bruto domačim proizvodom v stalnih cenah in vsemi izpusti toplogrednih plinov, povzročenimi z izvajanjem gospodarske dejavnosti in rabo energije v gospodinjstvih. Pri tem izpusti TGP in ponori CO2, ki izhajajo iz rabe tal, spremembe rabe tal in gospodarjenja z gozdovi, niso vključeni.
Statistični urad RS, Agencija RS za okolje, Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
| Slovenija | EU-27 | |
|---|---|---|
| 2005 | 1,61 | 2,31 |
| 2006 | 1,68 | 2,39 |
| 2007 | 1,78 | 2,50 |
| 2008 | 1,78 | 2,56 |
| 2009 | 1,83 | 2,64 |
| 2010 | 1,84 | 2,65 |
| 2011 | 1,86 | 2,77 |
| 2012 | 1,87 | 2,80 |
| 2013 | 1,92 | 2,86 |
| 2014 | 2,17 | 3,01 |
| 2015 | 2,20 | 3,05 |
| 2016 | 2,15 | 3,11 |
| 2017 | 2,25 | 3,18 |
| 2018 | 2,37 | 3,31 |
| 2019 | 2,52 | 3,53 |
| 2020 | 2,60 | 3,62 |
| 2021 | 2,79 | 3,67 |
| 2022 | 2,95 | 3,90 |
| 2023 | 3,18 | 4,25 |
Evropska agencija za okolje, Eurostat, Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
| Slovenija SKM | EU-27 SKM | |
|---|---|---|
| 2005 | 1,89 | 2,06 |
| 2006 | 1,96 | 2,18 |
| 2007 | 2,08 | 2,33 |
| 2008 | 2,13 | 2,45 |
| 2009 | 2,16 | 2,53 |
| 2010 | 2,17 | 2,56 |
| 2011 | 2,24 | 2,71 |
| 2012 | 2,30 | 2,78 |
| 2013 | 2,41 | 2,87 |
| 2014 | 2,72 | 3,15 |
| 2015 | 2,76 | 3,23 |
| 2016 | 2,73 | 3,32 |
| 2017 | 2,89 | 3,44 |
| 2018 | 3,08 | 3,63 |
| 2019 | 3,36 | 3,94 |
| 2020 | 3,52 | 4,12 |
| 2021 | 3,81 | 4,27 |
| 2022 | 4,35 | 4,78 |
| 2023 | 5,01 | 5,54 |
Evropska agencija za okolje, Eurostat, Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
Cilj za leto 2030 je za Slovenijo določen v Strategiji razvoja Slovenije 2030[1], in sicer je glavna usmeritev zasledovanje povprečja EU. Cilj je skladen tudi z usmeritvijo iz Resolucije o Dolgoročni podnebni strategiji Slovenije do leta 2050 (ReDPS50)[2] – do leta 2030 doseči povprečje EU.
[1] http://www.vlada.si/fileadmin/dokumenti/si/projekti/2017/srs2030/Strategija_razvoja_Slovenije_2030.pdf
[2] http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=RESO131
Komentar
Izpusti TGP so od začetka devetdesetih let do leta 2008 postopno naraščali; v tem obdobju se je produktivnost rabe ogljika izboljševala na račun ugodnih gospodarskih gibanj. Znatno izboljšanje v letih 2006 in 2007 je bilo posledica hitre rasti gospodarske aktivnosti (BDP) ob zmerni rasti izpustov TGP (v povprečju se je BDP v teh letih povečal za več kot 6 %, rast izpustov pa je bila manjša kot 1 %).
V obdobju po letu 2008 se je produktivnost rabe ogljika še vedno izboljševala, kljub krčenju gospodarske aktivnosti, vendar je bilo izboljšanje kazalnika veliko počasnejše. Do večjega povečanja je prišlo v letih 2013 in 2014, kar je bilo deloma posledica zmanjšanja izpustov (mila zima, manjše obratovanje termoelektrarn). Izjemoma je prišlo v letu 2016 do manjšega zmanjšanja emisijske produktivnosti.
Kljub temu v zadnjih letih zopet beležimo rast emisijske produktivnosti. V letu 2023 je le ta dosegla vrednost 3,18 €2010/kg CO2, kar je za 7,6 % več kot v predhodnem letu. K temu sta prispevala tako povečanje stalnih cen za 2,4 %, kot tudi zmanjšanje izpustov TGP, ki so bili za 4,8 % nižji kot leta 2023. V primerjavi z letom 2014, ko je prvič prišlo do večjega povečanja, se je emisijska produktivnost leta 2023 povečala za 47,5 %. Preliminarni podatki za leto 2024 kažejo, da se bo v letu 2024 emisijska produktivnost malenkostno zmanjšala v primerjavi z letom 2023, in sicer za 2,2 %. Znižanje je predvsem posledica okoli 4 % višjih izpustov TGP. Ker podatki o izpustih TGP temeljijo na ocenah, se lahko končna vrednost še spremeni.
V letu 2023 je emisijska produktivnost EU-27 znašala 4,25 €2010/kg CO2, kar je za 33,8 % več kot v Sloveniji. Čeprav ciljna vrednost za kazalnik ni zastavljena, Slovenija zasleduje raven EU. Ključno ostaja izboljševanje emisijske produktivnosti, s čimer se zagotavlja razklop med gospodarsko rastjo (rast BDP) in izpusti TGP ter spodbuja trajnostna rast ob hkratnemu zmanjšanju izpustov TGP.
Tabela 5: Emisijska produktivnost v Sloveniji leta 2005 in v obdobju 2015−2024
|
|
2005 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
Emisijska produktivnost v Sloveniji [EUR2010/kg CO2 ekv] |
1,61 |
2,18 |
2,14 |
2,24 |
2,36 |
2,51 |
2,60 |
2,79 |
2,95 |
3,18 |
3,11[1] |
Ker je kazalnik emisijske produktivnosti izračunan z BDP v stalnih cenah, ki ne upoštevajo razlik med državami, je za primerjavo z EU bolj primeren kazalnik na podlagi standarda kupne moči (SKM oz. PPS). Slednji upošteva različne cenovne ravni med državami (npr. v Sloveniji so cene in plače nižje kot v Nemčiji) in odraža dejansko gospodarsko vrednost na enoto izpustov. S tem namenom v nadaljevanju vključujemo tudi kazalnik na podlagi standardna kupne moči (SKM oz. PPS).
Emisijska produktivnost na osnovi standarda kupne moči
V okviru Strategije razvoja Slovenije 2030 je določen kazalnik emisijska produktivnost, pri katerem se leta 2030 zasleduje vrednost povprečja EU-27. Kazalnik emisijska produktivnost na osnovi standarda kupne moči se od kazalnika [PO22] nekoliko razlikuje:
Vsak od kazalnikov ima svoje prednosti. Kazalnik [PO22] je lažje primerljiv z OECD metodologijo, ki uporablja BDP v stalnih cenah[2]. Poleg tega je kazalnik [PO22] z BDP v stalnih cenah uporaben v analizah scenarijev in projekcijah, saj omogoča lažje preverjanje doseganja ciljev. Primerjava na podlagi BDP v standardih kupne moči pa omogoča bolj pošteno mednarodno primerjavo, saj odpravlja razlike v cenovnih ravneh med državami. S tem bolje odraža dejansko gospodarsko moč in učinkovitost pri ustvarjanju dodane vrednosti na enoto izpustov, ne glede na to, ali so cene in plače v posamezni državi nižje ali višje. Tak pristop zato deloma izenačuje razlike, ki izvirajo iz različnih gospodarskih struktur in cenovnih ravni, ter omogoča realnejšo primerjavo emisijske produktivnosti med državami v posameznem letu.
Smiselno je spremljati oba kazalnika, prvega zaradi primerljivosti z mednarodno objavljenimi kazalniki, drugega pa zaradi cilja Strategije razvoja Slovenije 2030. Zaradi uporabe različnih metodologij, je torej smiselno ločeno spremljanje obeh različic kazalnika emisijske produktivnosti.
Analiza obeh kazalnikov v letu 2023 kaže na izboljšanje, tudi emisijska produktivnost Slovenije, merjena z upoštevanjem standarda kupne moči, se je v tem letu izboljšala.
[1] Preliminarni podatki, ki temeljijo na oceni emisij za leto 2024.
[2] Kazalnik emisijska produktivnost (EUR2010/kg CO2 ekv.) spremlja tudi SURS: https://pxweb.stat.si/SiStatData/pxweb/sl/Data/-/2775201S.PX.
Cilji povzeti po:
Cilji so povzeti po Strategiji Razvoja Slovenije 2030.
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
Kazalnik se izračunava v skladu z metodologijo OECD, katere podrobnosti so navedene pod Metodologijo obdelave podatkov.
Metodologija obdelave podatkov:
OECD uporablja kazalnik emisijske produktivnosti (EUR2010/kg CO2 ekv) za spremljanje zelene rasti v posameznih državah. Metodologija izračuna kazalnika je opredeljena na straneh OECD: »Greenhouse gas productivity« kot količnik med BDP v stalnih cenah in izpusti TGP, izraženimi v CO2 ekvivalentu:
Podatkovni viri
|
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
|
Bruto domači proizvod |
EUR2010 |
SURS |
2005–2023 |
nacionalni računi za preteklo leto so objavljeni v avgustu tekočega leta |
enkrat letno |
30. 09. 2025 |
da |
|
Izpusti toplogrednih plinov |
kg CO2 ekv |
ARSO |
2005–2023 |
prva verzija: končna verzija: 15. marec za leto X − 2 |
enkrat letno |
30. 09. 2025 |
da |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni