KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Bad

Trendi letnih padavin niso tako očitni kot temperaturni, razlike med posameznimi leti in območji so velike. Bolj kot spremembe letnih vrednosti so zaskrbljujoče spremembe padavin po letnih časih. Kot je razvidno iz podnebnih projekcij, se bo letna višina padavin rahlo povečevala. Več padavin bo pozimi, kar lahko poveča verjetnost za nastanek poplav, nekoliko manj pa poleti, kar bo skupaj z dvigom temperature vplivalo na pogostost suše.


Kazalec prikazuje gibanje letne višine padavin v izbranih krajih v Sloveniji v obdobju 1950─2024. Poleg preteklih razmer smo povzeli tudi podnebne projekcije spremembe letnih padavin po kazalcih, ki sta jih objavili Agencija RS za okolje (za Slovenijo) in Evropska agencija za okolje (za Evropo).

Svetovno podnebje je zelo pomemben dejavnik v razvoju človeške civilizacije. Podnebje se spreminja hitreje, kot se je v preteklosti človeške vrste, in podnebne spremembe veljajo za enega največjih sodobnih izzivov, pred katerimi se je znašlo človeštvo. Spremljanje padavin ima pomembno vlogo za usmerjanje ukrepov v kmetijstvu, turizmu, energetiki, pri oskrbi s pitno vodo in za delovanje ekosistemov. Dnevna višina padavin je standardni meteorološki parameter, ki ga v Evropi sistematično beležijo že od leta 1860.


Grafi

Slika PP09-1: Letna višina padavin (v mm) na izbranih meteoroloških postajah v Sloveniji v obdobju 1950-2024
Viri:

Agencija Republike Slovenije za okolje, 2025 (25/07/2025)

Prikaži podatke
Kredarica [mm] Ratece [mm] Murska Sobota [mm] Novo mesto [mm] Ljubljana [mm] Portorož [mm]
1950 2134,50 1665,60 906 1188,60 1239,20 935,10
1951 2478,40 2116,40 897,80 1257,80 1454,70 1072,80
1952 2465,50 1809,40 718,40 1277,10 1476,90 1256,90
1953 1763,40 1413,50 655,70 1054,20 1041,40 877,80
1954 2338,60 1663,70 862,30 1240,10 1273,90 798,30
1955 1766,60 1433,70 747,70 1297,30 1373,70 993,40
1956 1933,10 1419,40 718,50 1068,10 1292,40 838,90
1957 1962,60 1674,80 709,30 1089,30 1217,20 779
1958 2261,30 1832,80 839,80 1040,60 1336,90 913,20
1959 2041,70 1688,80 778,90 1298 1316,10 1035,20
1960 2956,40 2194,90 823,80 1456,70 1771,60 1256,90
1961 2345,30 1531,60 785,80 1024,80 1371,50 1075,10
1962 2114,10 1767,60 931,10 1260,90 1605,50 921,40
1963 2800,30 1870,70 831,70 1229,10 1442,90 1056,80
1964 2014,90 1553,30 876,30 1370,60 1438 1012,50
1965 2862,10 2373,50 1066,70 1369,70 1847,50 1303,50
1966 2247,30 1744,50 969,80 1141,20 1301 1172,90
1967 2139,70 1569,90 784,30 1040,50 1118,60 821,10
1968 2301,30 1717,30 612,40 900,10 1342,90 952,50
1969 2179,70 1872,50 786,90 1203,90 1441,60 1196,40
1970 1973 1743,60 760,90 1183,70 1395,10 1059,10
1971 1435,90 1318,60 563,20 872,20 1108,20 896,20
1972 1972,40 1753 1033,10 1416,20 1606,90 916,10
1973 2412,70 1730,30 808,90 854,90 1270,20 778,80
1974 2030,30 1408 911,80 1275,40 1412 1262,30
1975 2317,90 1700,90 804,90 1046,60 1435,10 1086,20
1976 1974,50 1534,10 750,90 1059,90 1424,60 1163,90
1977 1971 1549,10 718,20 1131,70 1265,40 1169,90
1978 2428,60 1798,90 676,10 967 1469,10 1052,50
1979 2566,20 1961 912,40 1276,30 1474,70 1048,20
1980 2011,40 1697 862 1273,50 1535 1045,90
1981 1523,20 1359 767,50 1224,20 1402,30 1260,50
1982 2227,80 1588,30 864,20 1205,20 1418,40 1153,90
1983 1573,80 1243,30 634,30 963,60 1149,20 826,80
1984 2353,20 1661,50 740,60 1322,40 1423,70 1238,10
1985 1795,40 1697,60 883,40 1283,40 1610,60 842,70
1986 1991,70 1323,10 787,60 1121,20 1265 932,90
1987 2682,50 1837 981,60 1143,10 1527,80 928,90
1988 2161,50 1323 722,10 1030,90 1178,30 797,70
1989 1820,70 1464 775,70 1135,10 1211,10 951,50
1990 2438,60 1724,40 900,40 1101,50 1331,30 1050,20
1991 2057,90 1599,30 803,60 1055,30 1181,90 979,70
1992 2066,40 1646,30 688,90 1169,20 1432,50 887,20
1993 1801,50 1605,50 687,40 1099 1176,50 783,20
1994 1769,40 1472,70 989,20 1119,50 1406,70 801,30
1995 1679,70 1253,50 924 1299,20 1422,80 1128,60
1996 1951,40 1772,90 1025,70 1151,70 1446,40 1118,90
1997 1800,30 1328,10 691,70 990,70 1229,90 841,70
1998 2156,90 1555,50 839,10 1041 1359,20 891,10
1999 2376,10 1579,20 772,40 1299,40 1500,70 794,20
2000 2572,70 1891,10 650,60 826,70 1363,10 1103,20
2001 2229,60 1439,50 643 1053,40 1327,70 978,50
2002 2093,10 1457,90 754,10 1379,20 1287,80 1204,10
2003 1623,20 1652,50 514,70 886,40 1091 790,30
2004 2240,80 1637,50 803,60 1196,50 1696,10 898,10
2005 1751,80 1239,20 868,80 1382,20 1403,30 910,30
2006 1887 1175,40 852 1084,10 1140,80 886,50
2007 1761,40 1310,50 816,80 1113,50 1195,90 753,30
2008 2179,70 1910,50 708,10 1134,50 1490,20 993,80
2009 2259,10 1781,50 989 1066,10 1405,50 931,80
2010 2342,70 1703,40 876,20 1278,70 1797,90 1394,40
2011 1497,10 1292,60 692,80 834,40 998,10 614
2012 2203,90 1700,40 781,60 1146,60 1330,60 689,70
2013 2176,20 1598,30 912 1259,30 1534,10 1055,10
2014 2449,10 2084,10 1093 1483,90 1840,50 1462,40
2015 1755,10 1232,80 690,40 1084,20 1106,40 595,10
2016 2289,90 1665,70 787,30 1146,20 1322,30 1028,20
2017 2229,50 1965,50 930,30 1119,50 1531,10 1147,50
2018 1740 1503,80 825 1164,80 1376,60 808,70
2019 2440,10 1869 896,30 1214,20 1378,90 1145,10
2020 2375,50 1838,70 849,40 1048,70 1262,20 1117,70
2021 1939,20 1500,80 824,90 1022,20 1442,30 878,40
2022 1719 1157,70 704 1141,90 1264,30 699,30
2023 2811,10 1981,20 1021,10 1300,80 1813,80 1188,30
2024 2509,40 1707,90 829,30 1228,80 1552,50 1084,30
Slika PP09-2: Časovni potek spremembe letne višine padavin v Sloveniji do konca 21. stoletja
Viri:

Agencija RS za okolje, 2018 (2021)

Slika PP09-3: Predvidena sprememba letnih, zimskih in poletnih padavin v Sloveniji in pripadajoča zanesljivost spremembe, v tridesetletnih obdobjih glede na obdobje 1981-2010
Viri:

Agencija RS za okolje, 2018 (2021)

Slika PP09-4: Predvidena sprememba letnih in poletnih padavin v Evropi v obdobju 2071-2100 (v %)
Viri:

Evropska agencija za okolje, 2024 (2021)

Opomba:

Predvidene spremembe letnih (levo) in poletnih (desno) padavin (%) v obdobju 2071-2100 v primerjavi z referenčnim obdobjem 1971-2000 za pesimistični scenarij RCP 8.5. Projekcije temeljijo na povprečju simulacij ansambla regionalnih podnebnih modelov (RCM) pobude EURO-CORDEX. 


Cilji

  • redno spremljanje gibanja padavin,
  • ugotavljanje dolgoročnejših sprememb v okolju,
  • zbiranje informacij za oceno sprememb v podnebju,
  • priprava strokovnih podlag za zmanjševanje morebitnih negativnih posledic,
  • zagotavljanje strokovnih podlag za načrtovanje in izvajanje zaščite, pripravljenosti ter sodelovanja različnih sektorjev pri zagotavljanju ustreznih prilagoditvenih ukrepov.

Spremljanje gibanja padavin je ključno za uvajanje ukrepov na področju prilagajanja na podnebne spremembe v različnih sektorjih. Prvi sveženj strategije EU za prilagajanje podnebnim spremembam je bil predstavljen leta 2013. Pomembnejši cilji strategije so zagotoviti podatkovne podlage za boljše odločanje in spodbujanje prilagajanja v ključnih - bolj ranljivih sektorjih v posameznih članicah EU.


Višina padavin je bila leta 2024 na državni ravni nekoliko nad dolgoletnim povprečjem, kazalnik višine padavin je znašal 110 %, kar leto 2024 uvršča na približno 11. mesto najbolj namočenih let v obdobju 1950–2024. Nekaj mesecev leta 2024 je bilo izrazito namočenih – januar, marec, maj in september so dolgoletno povprečje presegli vsaj za 50 %, noben mesec pa ni bil izrazito suh. Oktobra je še kazalo na eno najbolj namočenih let doslej, a sta sledila precej suha november in december.

Prostorsko gledano je bilo leto najbolj izrazito mokro na območjih od Karavank do Pohorja. V precejšnjem delu severne polovice Slovenije ter v pasu od Ljubljane proti Sežani je bilo leto mokro, drugod pa normalno namočeno. Kazalnik višine padavin je na najbolj namočenih območjih v severni Sloveniji dosegel 120–130 %, ponekod na skrajnem severovzhodu pa malo pod 95 %. Podrobno so podnebne razmere vsak mesec sproti opisane v mesečnem biltenu Naše okolje, ki ga izdaja Agencija RS za okolje.

V Sloveniji so razlike v višini padavin med regijami zelo velike, saj v Julijskih Alpah dosegajo povprečne letne padavine na posameznih območjih 3.500 mm, proti vzhodu pa hitro pojemajo, tako da je na skrajnem vzhodu Prekmurja letno povprečje pod 800 mm. V zadnjih 75 letih letna višina padavin na državni ravni ne kaže bistvenega linearnega trenda, so pa bila v začetnih treh desetletjih in v zadnjih 15 letih pogostejša mokra leta. V tem obdobju je najbolj mokro leto 2014, s kazalnikom 134 %, sledita mu leti 1965 in 2023, s kazalnikom 129 %. Najbolj suhi leti sta bili 2011 in 2003, s kazalnikom 74 %. Predvsem po letu 2002 smo imeli nekaj izrazitih ekstremov tako v negativno kot pozitivno smer.

Za razliko od temperaturnih trendov so padavinski mnogo bolj raznoliki, predvsem med pokrajinami je spremenljivost večja. Več preglavic kakor spremenljivost letnih padavin nam povzročajo odkloni od povprečja v krajših časovnih intervalih, kakršna so nekajdnevna obdobja, meseci ali letni časi. Posledice večjih odklonov od običajnih vrednosti se lahko kažejo kot suše in poplave, obilne padavine lahko sprožijo plazenje zemljišča. Dober primer sta poletji 2022 in 2023. Poleti 2022 smo imeli v večjem delu države hudo sušo, na Krasu so divjali obsežni gozdni požari. Že naslednje poletje, 2023, pa je bilo po višini padavin izjemno; kazalnik padavin je na državni ravni znašal 163 %. To je najvišja vrednost vsaj od leta 1950 in za skoraj 20 odstotnih točk višja od vrednosti za drugo najbolj namočeno poletje 1989 (s kazalnikom 144 %). Zelo namočena sta bila tako julij kot avgust. Glavni razlog za veliko namočenost avgusta so bile obilne padavine od 3. do 5. avgusta, ko je v obnavljajočih se nalivih od zahodne Slovenije proti Koroški in severu Štajerske padla ogromna količina padavin (tudi prek 300 mm). Zaradi velike predhodne namočenosti je to deževje povzročilo katastrofalne poplave.

V poletnih mesecih se trendi v obdobju 1950–2020 po območjih razlikujejo, na severovzhodu so neizraziti, drugod negativni, najbolj očitno na alpsko-dinarski pregradi. Jeseni, pozimi in spomladi so trendi šibki in prostorsko neenotni. Lokalno še vedno prevladuje vpliv naravne spremenljivosti podnebja nad dolgoročnimi trendi. Podatki o podnebnih trendih in statistikah v Sloveniji v obdobju 1950–2020 so za izbrane postaje dostopni na spletni strani Agencije RS za okolje.

Poznavanje sprememb, ki so se že zgodile, je pomembno za razumevanje podnebja. Za prilagajanje na spremembe, ki se bodo še zgodile, pa je bistveno predvideti prihodnji razvoj podnebja. Za oceno sprememb v prihodnosti so bile izdelane podnebne projekcije.

V primerjavi s temperaturo so scenariji za spremembe padavin manj zanesljivi, saj so te časovno in prostorsko bolj raznolike. Višina padavin na letni ravni in pozimi se bo po zmerno optimističnem in pesimističnem scenariju izpustov toplogrednih plinov (v nadaljevanju izpustov) sredi ali konec 21. stoletja znatno povečala. Do leta 2100 je na celotnem območju Slovenije z izjemo Julijskih Alp pričakovan porast povprečnih letnih padavin za približno 10 % glede na obdobje 1981–2010, pri čemer je sprememba bolj zanesljiva v vzhodni polovici Slovenije. Še bolj se bodo padavine povečale pozimi, nekoliko bolj na vzhodu države. Že v sredini stoletja se bodo v vzhodni Sloveniji zimske padavine povečale do 40 %, do konca stoletja pa bo v primeru pesimističnega scenarija izpustov tudi več kot 60 % več zimskih padavin. V ostalih letnih časih je smer in velikost spremembe padavin zelo odvisna od scenarija izpustov, spremembe pa so večinoma manjše od naravne spremenljivosti.

Predstavljeni rezultati veljajo za scenarija izpustov RCP4.5 in RCP8.5. Zmerno optimistični scenarij RCP4.5 z začetkom druge polovice 21. stoletja predvideva postopno zmanjševanje izpustov in ustalitev sevalnega prispevka kmalu po letu 2100. Pesimistični scenarij RCP8.5 brez blaženja podnebnih sprememb predvideva visok izpust toplogrednih plinov in posledično naraščanje njihove vsebnosti tudi po letu 2100. Podrobnejši rezultati so dosegljivi na spletni strani ARSO v publikaciji Ocena podnebnih sprememb v Sloveniji do konca 21. stoletja in v Atlasu podnebnih projekcij.

Po kazalcu Evropske agencije za okolje je sprememba v povprečju padavin v obdobju 2071–2100 prikazana glede na povprečje obdobja 1971-2000 za bolj neugoden scenarij dviga vsebnosti toplogrednih plinov (RCP8.5). V Sredozemlju se bo letna višina padavin zmanjšala, bolj izrazito poleti, ko bo zmanjšanje prizadelo celotno južno Evropo. Na severu Evrope se bodo padavine povečale, ne samo letno, ampak tudi poleti. Za Slovenijo te projekcije kažejo na rahlo povečanje letnih padavin in zmanjšanje v poletnem času.

Zelo verjetno je prav v dejavnostih, ki so povezane s posledicami spremenljivosti padavin, naša ranljivost za podnebne spremembe največja. Dodatno jo stopnjujejo tudi premalo premišljeni posegi v okolje in preskromna sredstva, ki jih država namenja upravljanju z vodami z namenom zmanjševanja poplavne ogroženosti. Pogrešamo tudi državno strategijo prilagajanja na podnebne spremembe.


Metodologija

Cilji so povzeti po: Zakon o državni meteorološki, hidrološki, oceanografski in seizmološki službi, (Uradni list RS, št. 60/17). Svetovna meteorološka organizacija: The global climate 2001-2010.

Podatki za Slovenijo

Metodologija zbiranja podatkov: Podatki so predstavljeni za obdobje 1950-2024, analize trendov pa za obdobje 1950-2020. Osnova za izdelavo vremenskih napovedi in podnebnih analiz so kakovostni podatki. V ta namen na Agenciji RS za okolje na uradu za meteorologijo vzdržujemo mrežo meteoroloških postaj. Vremenske, pa tudi podnebne razmere se v tako razgibanem površju, kot je slovensko, opazno spreminjajo že na razmeroma kratkih razdaljah. Zato je merilna mreža za spremljanje podnebnih razmer gostejša. Za prikaz razmer smo izbrali nekaj značilnih opazovalnih postaj. Kredarica je reprezentativna za razmere v visokogorju, Rateče pa so merilna postaja, kjer so razmere v okolici merilnega mesta že več desetletij brez večjih sprememb. Ta postaja je reprezentativna za dolinski svet severne Slovenije, Murska Sobota pa za ravninski svet severovzhodne Slovenije, kjer je podnebna celinska nota v državi najbolj izražena. Novo mesto je značilen predstavnik podnebnih razmer na Dolenjskem. Okolica merilnega mesta v Ljubljani se je v zadnjih desetletjih močno spreminjala, a kljub temu so podatki reprezentativni za podnebne razmere v Ljubljani, ki je naša prestolnica in največje mesto. S postopkom homogenizacije so bili odstranjeni umetni vplivi, ki ne predstavljajo podnebnega signala, zato so ti podatki primerni tudi za opis spreminjanja podnebnih razmer na širšem območju. V zadnji vrstici so podatki z letališča Portorož v Slovenskem Primorju.

Metodologija obdelave podatkov za kazalec: Podatki so predstavljeni v mm. Vsi predstavljeni podatki so homogenizirani , in kjer ni meritev, tudi dopolnjeni z metodo prostorske interpolacije.

Podatkovni viri

Podatkovni niz

Enota

Vir

Obdobje uporabljenih podatkov

Razpoložljivost podatka

Frekvenca osveževanja podatkov

Datum zajema podatkov

Mednarodna primerljivost podatkovnega niza

Letna višina padavin (v mm) v Sloveniji

mm

Arhiv meteoroloških podatkov ARSO, Agencija RS za okolje, 2025

1950-2024

Spomladi tekočega leta za preteklo leto

letno

25.07.2025

da

 

Drugi viri in literatura

  1. Agencija RS za okolje, Naše okolje, mesečni bilten ARSO.
  2. Evropska agencija za okolja, 2024. Projected change in annual and summer precipitation, 2071-2100.
  3. Svetovna meteorološka organizacija, 2023. The Global Climate 2011–2020: A decade of acceleration.
  4. Zakon o državni meteorološki, hidrološki, oceanografski in seizmološki službi, (Uradni list RS, št. 60/17)
  5. Agencija RS za okolje, 2018. Ocena podnebnih sprememb v Sloveniji do konca 21. stoletja. Ljubljana, november 2018.


Related indicators