S povečevanjem deleža električnih osebnih vozil so se izpusti CO2 v letih 2022 in 2023 zmanjšali, v letu 2024 pa zaradi znižanja deleža nekoliko povečali v primerjavi z letom prej. Zaostanek za ciljno vrednostjo je skoraj 34-odstoten.
Povprečni izpusti vseh osebnih vozil so se v letu 2022 v primerjavi z letom prej povečali. V letu 2023 so se povprečni izpusti zmanjšali nazaj na približno raven iz leta 2021. Ciljne vrednosti niso bile dosežene.
Izpusti CO2 novih osebnih vozil nakazujejo gibanje povprečnih izpustov CO2 za nova vozila na podlagi tovarniških podatkov in so pokazatelj spremembe ogljičnega odtisa novih vozil. Z zniževanjem odtisa novih vozil se postopoma z zamenjavo voznega parka znižuje tudi skupni ogljični odtis vseh osebnih vozil. Na izpuste CO2 na prevožen kilometer pomembno vpliva tudi način vožnje. Izpusti CO2 na prevožen kilometer za vsa vozila prikazujejo dejanske podatke, saj so rezultat modeliranja na podlagi podatkov o dejanski porabi goriva. Manjši izpusti na prevožen kilometer ob enaki količini prevoženih kilometrov vplivajo na zmanjšanje izpustov, ob povečanem obsegu prevoženih kilometrov pa na ohranitev izpustov oz. manjše povečanje. Osebna vozila k skupnim izpustom CO2 iz prometa prispevajo približno 60 % izpustov. Specifični izpusti CO2 za nova vozila izhajajo iz baze registriranih vozil, specifični izpusti CO2 za vsa vozila pa so izračunani na podlagi povprečne porabe osebnih vozil iz modelskih podatkov modela COPERT, ki se uporablja za izračun evidenc izpustov , in z uporabo emisijskih faktorjev za različna goriva (dizelsko gorivo, motorni bencin, utekočinjen naftni plin).
Agencija RS za okolje, Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
| Povprečni izpusti CO2 za nova vozila (tovarniški) [g CO2/km] | CILJ - nova os. vozila (2015) [g CO2/km] | CILJ - nova os. Vozila (2021) [g CO2/km] | Povprečni specifični izpusti CO2 za vsa os. vozila (dejanski) [g CO2/km] | CILJ - vsa osebna vozila (2020) [g CO2/km] | CILJ - vsa osebna vozila (2030) [g CO2/km] | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 2010 | 145,88 | 193,27 | ||||
| 2011 | 140,73 | 193,26 | ||||
| 2012 | 134,73 | 191,26 | ||||
| 2013 | 127,69 | 189,94 | ||||
| 2014 | 124 | 189,94 | ||||
| 2015 | 120,14 | 130 | 191,75 | |||
| 2016 | 118,69 | 193,38 | ||||
| 2017 | 118,81 | 193,15 | ||||
| 2018 | 120,29 | 188,14 | ||||
| 2019 | 125,36 | 186,08 | ||||
| 2020 | 113,12 | 183,04 | 152,34 | |||
| 2021 | 113,63 | 95 | 183,65 | |||
| 2022 | 106,58 | 185,44 | ||||
| 2023 | 184,18 | |||||
| 2024 | ||||||
| 2025 | ||||||
| 2026 | ||||||
| 2027 | ||||||
| 2028 | ||||||
| 2029 | ||||||
| 2030 | 111,94 |
Cilj OP TGP je bil zmanjševanje CO2 izpustov novih in vseh osebnih vozil. Cilj za povprečne CO2 izpuste novih osebnih vozil v letu 2015 je znašal 130 g CO2/km, ciljna vrednost za obdobje 2021−2024 pa je 95 g CO2/km. Ciljna vrednost za obdobje 2025−2029 je 93,6, za obdobje 2030−2034 pa 49,5 g CO2/km. Od leta 2035 je cilj 0 gCO2/km. Cilj za dejanske povprečne specifične izpuste CO2 za vsa osebna vozila v letu 2020 je bil 152 g CO2/km. Ciljna vrednost za dejanske povprečne specifične izpuste CO2 za vsa osebna vozila za leto 2030 pa je 111,9 g CO2/km.
Povprečni izpusti CO2 novih vozil so od leta 2010 do leta 2015 skoraj linearno padali in so bili leta 2015 z vrednostjo 120 g CO2/km za 17,6 % nižji kot leta 2010. V letih 2016 in 2017 se je trend zmanjševanja povprečnih izpustov novih vozil popolnoma ustavil, v letih 2018 in 2019 so se celo povečali ter se v letu 2020 ponovno zmanjšali, in sicer za skoraj 10 % na 113 g CO2/km. V letu 2021 so povprečni izpusti novih vozil ostali skoraj nespremenjeni, kar je pomenilo, da cilj za leto 2021 v višini 95 g CO2/km ni bil dosežen. V letu 2022 so se povprečni izpusti novih vozil ponovno zmanjšali, in sicer za 6 % in so znašali 107 g CO2/km po NEDC ter 129 gCO2/km po WLTP standardu. V letu 2023 smo specifične izpuste novih vozil izračunavali le še po WLTP standardu in so ti znašali 126 gCO2/km, v letu 2024 pa so se povišali na vrednost 127 gCO2/km. Cilj za obdobje 2021−2024 (118 gCO2/km) tako ni bil dosežen. Precej vpliva na zniževanje povprečnih izpustov novih vozil je imelo v preteklosti izkoriščanje pomanjkljivosti NEDC merilnega cikla (New European Driving Cycle), zaradi česar se je povečevala razlika med tovarniškimi podatki in dejansko rabo energije ter povprečnimi izpusti CO2. Študija ICCT[1] je pokazala, da je razlika leta 2001 znašala 8 %, medtem ko je leta 2015 v povprečju dosegla 39 %. V letih 2016 in 2017 se razlika ni povečevala. Ustavitev povečevanja razlike sovpada z uvedbo novega merilnega cikla WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). WLTP je stopil v veljavo za nove tipe avtomobilov septembra 2017, za vsa novo registrirana vozila pa septembra 2018. Od 1. 1. 2019 imajo vsa vozila, ki so v prodaji, objavljene samo podatke po WLTP merilnem ciklu. Prenehanje izkoriščanja pomanjkljivosti starega merilnega cikla je razkrilo, da se kljub povečevanju učinkovitosti vozil, povprečna specifična raba vozil ne zmanjšuje, ker se povečujeta velikost in teža vozil ter tudi moč njihovih motorjev. V zadnjem času se to najbolj očitno kaže kot SUV fenomen. V letu 2024 so se povprečni izpusti iz novih vozil povečali prvič od začetka spremljanja WLTP v Sloveniji oziroma od leta 2021. Spreminjanje vrednosti povprečnih izpustov v Sloveniji je predvsem posledica spreminjanja deleža električnih vozil (BEV in PHEV) in v zelo majhni meri posledica znižanja izpustov vozil z motorji z notranjim zgorevanjem.
Povprečni izpusti vseh osebnih vozil ne predstavljajo eksaktnega podatka, temveč so izračunani na podlagi modelske ocene o rabi energije osebnih vozil in njihovih prevoženih kilometrov v modelu COPERT. V obdobju 2012−2016 je opazen trend naraščanja, v letih 2018 in 2019 pa so se, po majhnem znižanju leta 2017, povprečni izpusti znatneje povečali in so znašali 178,3 gCO2/km oziroma 186,1 gCO2/km. V letu 2020 so se ponovno zmanjšali, in sicer na 183 gCO2/km. V letu 2021 so povprečni izpusti vseh osebnih vozil ostali skoraj nespremenjeni (184 gCO2/km). V letih 2022 in 2023 so se povprečni izpusti vseh osebnih vozil neznatno spremenili (185 gCO2/km v letu 2022 in potem nazaj na 184 gCO2/km v letu 2023). Zastavljena ciljna vrednost v letu 2020 je bila znatno nižja od dejanske vrednosti in tako ni bila dosežena. Spremembe so zelo počasne in ni mogoče zaznati doslednega trenda zmanjševanja. Nedoseganje je posledica počasnejšega razvoja pri uvajanju električnih osebnih vozil ter izničevanja izboljšanja učinkovitosti vozil z večjimi, težjimi ter močnejšimi vozili.
[1] From laboratory to road, A 2018 update of official and “real-world” fuel consumption and CO2 values for passenger cars in Europe, ICCT, 2019
Cilji povzeti po:
Cilji za vsa osebna vozila za leti 2020 in 2030 so povzeti po Operativnem programu ukrepov zmanjšanja emisij toplogrednih plinov do leta 2020 (OP TGP), za nova osebna vozila pa po EU uredbi 2019/631.
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
Za izračun povprečnih izpustov novih vozil potrebujemo bazo registriranih vozil dostopno na spletni strani portala OPSI. Za izračun povprečnih izpustov vseh osebnih vozil pa so uporabljeni podatki, ki so poročani Evropski Komisiji v sklopu poročanja po uredbi o upravljanju, in sicer kazalniki po prilogi XI (https://cdr.eionet.europa.eu/si/eu/mmr/art07_inventory/ghg_inventory/envzbghrq/SVN_2023_Art13_AnnexXI_Indicators.xlsx). Upoštevani so izpusti iz osebnih vozil in prevoženi kilometri.
Metodologija obdelave podatkov:
Povprečni izpusti za nova osebna vozila (g CO2/km) so izračunani kot povprečje povprečnih izpustov posameznih novih osebnih vozil. Novo osebno vozilo je definirano kot osebno vozilo, ki je bilo registrirano v istem letu, kot je bilo izdelano.
Povprečni izpusti vseh osebnih vozil (g CO2/km) so izračunani kot kvocient izpustov CO2 osebnih vozil ter prevoženih kilometrov osebnih vozil. Izpusti CO2, ki so izračunani z modelom COPERT, pa so povzeti iz kazalnikov v okviru mehanizma spremljanja izpustov TGP (Uredba o upravljanju), ki so vsako leto poročani Evropski komisiji s strani ARSO. V letu 2018 so bili izpusti CO2 v cestnem prometu izračunani na novo, z upoštevanjem bolj natančnih podatkov o prevoženih kilometrih po razredih vozil, zato so se izpusti CO2 na prevožen kilometer za vsa vozila spremenili za celotno časovno vrsto.
Podatkovni viri
|
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
|
Povprečni izpusti CO2 novih osebnih vozil |
gCO2/km |
Baza registriranih vozil (MzI; Evidenca registriranih vozil – presek stanja; posredovano po spletni pošti) |
2005–2024 |
V začetku leta za preteklo leto |
enkrat letno |
20. 8. 2025 |
/ |
|
Izpusti CO2 iz osebnih vozil |
kt CO2 |
Kazalniki v okviru Uredbe o upravljanju (števec kazalnika TRANSPORT C0) |
2005–2023 |
Podatki so EK poročani 15. marca skupaj z evidencami izpustov za leto |
enkrat letno |
20. 8. 2025 |
/ |
|
Prevoženi km osebnih vozil |
Mkm |
Kazalniki v okviru Uredbe o upravljanju (imenovalec kazalnika TRANSPORT C0) |
2005–2023 |
Podatki so EK poročani |
enkrat letno |
20. 8. 2025 |
/ |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni