V letu 2022 je 97,5 % skupnih izpustov amonijaka izviralo iz kmetijstva. Od leta 1990 do 2023 so se izpusti amonijaka v slovenskem kmetijstvu zmanjšali za 31,8 % od leta 2005 pa za 15,6 %. Slovensko kmetijstvo dosega cilj, ki ga za skupne izpuste določa NEC direktiva (do leta 2030 postopno zmanjšanje za najmanj 15 % glede na leto 2005).
Kazalec prikazuje izpuste amonijaka v kmetijstvu. Prikazani so glavni viri izpustov in spremembe le-teh med letoma 1990 in 2023. Kazalec prikazuje tudi gibanje izpustov v državah EU-27.
VIR: ARSO, 2024; KIS, 2024
Kmetijstvo [t/leto] | Drugi viri [t/leto] | Skupaj [t/leto] | Delež kmetijstva v skupnih izpustih [%] | Delež drugih virov v skupnih izpustih [%] | |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 15748,46 | 404,76 | 16153,23 | 97,49 | 2,51 |
VIR: KIS, 2025
Izpusti iz hlevov [t/leto] | Izpusti med skladiščenjem živinskih gnojil [t/leto] | Izpusti zaradi gnojenja z živinskimi gnojili in paše [t/leto] | Izpusti zaradi gnojenja z mineralnimi gnojili [t/leto] | Izpusti zaradi gnojenja z drugimi organskimi gnojili [t/leto] | Izpusti iz hlevov [%] | Izpusti med skladiščenjem živinskih gnojil [%] | Izpusti zaradi gnojenja z živinskimi gnojili in paše [%] | Izpusti zaradi gnojenja z mineralnimi gnojili [%] | Izpusti zaradi gnojenja z drugimi organskimi gnojili [%] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 4473,52 | 2255,38 | 6633,31 | 1301,34 | 61,10 | 30,38 | 15,32 | 45,05 | 8,84 | 0,41 |
VIR: KIS, 2025
1990 [t] | 2005 [t] | 2023 [t] | Sprememba letnih izpustov amonijaka 1990-2023 [Indeks (1990=100)] | Delež v skupnih izpustih 2023 [%] | |
---|---|---|---|---|---|
Iz hlevov – govedo | 3802,56 | 3207,53 | 3197,70 | 84,09 | 21,72 |
Iz hlevov – prašiči | 1687,90 | 1447,94 | 542,85 | 32,16 | 3,69 |
Iz hlevov – perutnina | 903,34 | 385,73 | 543,80 | 60,20 | 3,69 |
Iz hlevov – ovce, koze, konji, kunci | 107,94 | 214,85 | 189,17 | 175,25 | 1,28 |
Sladiščenje živinskih gnojil – govedo | 2023,44 | 1648,29 | 1609,48 | 79,54 | 10,93 |
Skladiščenje živinskih gnojil – prašiči | 2026,97 | 829,11 | 176,61 | 8,71 | 1,20 |
Skladiščenje živinskih gnojil – perutnina | 462,76 | 186,43 | 309,99 | 66,99 | 2,11 |
Skladiščenje živinskih gnojil – ovce, koze, konji, kunci | 94,24 | 185,04 | 159,30 | 169,04 | 1,08 |
Gnojenje – živinska gnojila in paša | 8994,22 | 7608,67 | 6633,31 | 73,75 | 45,05 |
Gnojenje – mineralna gnojila | 1472,94 | 1729,71 | 1301,34 | 88,35 | 8,84 |
Gnojenje – druga organska gnojila | 14,35 | 4,57 | 61,10 | 425,72 | 0,41 |
Živinoreja (skupaj) | 11109,14 | 8104,91 | 6728,91 | 60,57 | 45,70 |
Rastlinska pridelava (skupaj) | 10481,51 | 9342,95 | 7995,74 | 76,28 | 54,30 |
Kmetijstvo (živinoreja in rastlinska pridelava skupaj) | 21590,64 | 17447,86 | 14724,65 | 68,20 | 100 |
VIR: Evropska agencija za okolje, 2024
Letni izpusti amonijaka [Indeks (1990=100)] | Izpusti amoniaka 1990 [000 t] | Izpusti amoniaka 2022 [000 t] | |
---|---|---|---|
Irska | 110,79 | 115,36 | 127,81 |
Ciper | 100,83 | 7,47 | 7,53 |
Avstrija | 89,93 | 71,42 | 64,23 |
Luksemburg | 89,61 | 6,35 | 5,69 |
Španija | 89,45 | 472,80 | 422,90 |
Portugalska | 87,91 | 57,57 | 50,61 |
Švedska | 84,77 | 54,33 | 46,06 |
Francija | 76,49 | 635,60 | 486,20 |
Finska | 73,79 | 37,95 | 28,00 |
Slovenija | 73,64 | 21,39 | 15,75 |
Nemčija | 68,09 | 689,20 | 469,30 |
Malta | 64,52 | 2,27 | 1,46 |
Grčija | 64,32 | 91,01 | 58,54 |
Italija | 63,47 | 499,90 | 317,30 |
EU 27 | 63,39 | 4,82 | 3,06 |
Hrvaška | 56,47 | 44,89 | 25,35 |
Madžarska | 56,07 | 138,07 | 77,42 |
Poljska | 54,30 | 488,60 | 265,30 |
Češka | 52,44 | 142,80 | 74,89 |
Belgija | 50,05 | 121,63 | 60,88 |
Danska | 45,04 | 156,85 | 70,64 |
Romunija | 44,98 | 298,80 | 134,40 |
Estonija | 44,74 | 21,21 | 9,49 |
Litva | 44,24 | 81,13 | 35,89 |
Slovaška | 40,67 | 56,72 | 23,07 |
Latvija | 40,48 | 31,40 | 12,71 |
Bolgarija | 39,82 | 142,55 | 56,77 |
Nizozemska | 32,68 | 336,60 | 110 |
Amonijak v velikih koncentracijah neposredno škoduje zdravju in vpliva na počutje ljudi ter rejnih živali. Škodljiv je tudi rastlinam. Najbolj so zaskrbljujoči njegovi posredni učinki. Je predhodnik drobnih prašnih delcev, ki povzročajo bolezni dihal, srca in ožilja. Z amonijakom se dušik odlaga v naravne ekosisteme, jih s tem spreminja (evtrofikacija) in ogroža biotsko pestrost. Izpusti amonijaka povzročajo tudi gospodarsko škodo, saj gre za izgube rastlinam dostopnega dušika. Zaradi odlaganja amonijaka v okolje se tam sprošča didušikov oksid. S tem prispeva k posrednim izpustom toplogrednih plinov.
Kmetijstvo prispeva veliko večino vseh izpustov amonijaka v Sloveniji (97,5 %). Največ amonijaka v kmetijstvu se sprosti pri gnojenju z živinskimi gnojili, vključno s pašo (45,0 %), sledijo izpusti iz hlevov (30,4 %), izpusti med skladiščenjem živinskih gnojil (15,2 %) in izpusti zaradi gnojenja z mineralnimi gnojili (8,8 %). Veliki izpusti pri gnojenju z živinskimi gnojili so med drugim tudi posledica dejstva, da kmetje pri gnojenju z gnojevko še vedno pretežno uporabljajo cisterne z razdelilnimi šobami in razpršilnimi ploščami, za katere so značilni veliki izpusti.
Letni izpusti amonijaka so se v kmetijstvu od leta 1990 do leta 2023 zmanjšali iz 21.591 na 14.725 ton ali za 31,8 %. Zmanjšanje izpustov je bilo značilno tudi za obdobje po letu 2005 (–15,6 %), ki je izhodiščno leto za nove zaveze Slovenije na področju izpustov amonijaka. Zmanjšanje je bilo na ravni povprečja držav EU. V absolutnem smislu so se v celotnem obdobju izpusti najbolj zmanjšali v prašičereji, pri gnojenju kmetijskih rastlin z živinskimi gnojili, v govedoreji in v perutninarstvu. Veliko relativno povečanje izpustov pri drobnici in konjih je v absolutnem smislu nepomembno, saj ti izpusti predstavljajo le približno 2 % vseh izpustov v kmetijstvu.
Zmanjšanje izpustov amonijaka je tudi posledica predpisov, ki so namenjeni varovanju voda. Predvsem gre za Uredbo o varstvu voda pred onesnaževanjem z nitrati iz kmetijskih virov (UL RS, št. 113/09, 5/13, 22/15, 12/17 in 44/22), ki določa največjo dovoljeno gostoto živine in omejuje rabo dušikovih gnojil na kmetijskih zemljiščih. K zmanjšanju izpustov so prispevala tudi Kmetijsko-okoljsko-podnebna plačila (KOPOP) in ukrep Ekološko kmetovanje Programa razvoja podeželja 2014-2020 (s podaljšanjem do 2022). Omenjena ukrepa vključujeta zahteve, ki prispevajo k učinkovitejši rabi dušika v kmetijstvu. Z letom 2015 so bile v sklopu KOPOP prvič uvedene tudi finančne spodbude za izvajanje gnojenja z majhnimi izpusti amonijaka v zrak. Ukrep zahteva porazdeljevanje gnojevke v pasovih ali vbrizgavanje v tla. Ukrepi se v povečanem obsegu nadaljujejo tudi v sklopu Strateškega načrta skupne kmetijske politike 2023-2027. Ministrstvo za okolje in prostor je v letu 2020 financiralo objavo Svetovalnega kodeksa dobrih kmetijskih praks za zmanjševanje izpustov amonijaka (Verbič, 2020).
Cilji in pravna podlaga
Cilji povzeti po:
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov
Izpusti amonijaka v zrak so ocenjeni po metodologiji EMEP/EEA (2019), kot so jo za slovenske razmere prilagodili Logar in sod. (2024) in se iz leta v leto posodablja. Gre za metodologijo, na podlagi katere Slovenija poroča po Konvenciji LRTAP (UNECE Convention on Long-Range Transboundary Air Pollution) in izpolnjuje poročevalske obveznosti po NEC direktivi (Direktiva 2016/2284 Evropskega parlamenta in Sveta).
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec
Podatki o izpustih amonijaka po posameznih virih so bili zajeti iz emisijskih evidenc. Podatki so skladni s podatki, ki bodo za obdobje 1990–2023 poročani v letu 2025 (Slovenian Informative Inventory Report).
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Emisije amonijaka v kmetijstvu |
t/leto |
Kmetijski inštitut Slovenije |
1990–2023 |
Februar za predpreteklo leto |
Letno |
7. 1. 2025 |
Da |
Skupne emisije amonijaka |
t/leto |
Agencija Republike Slovenije za okolje |
2022 |
Februar za predpreteklo leto |
Letno |
7. 1. 2025 |
Da |
Opredelitev kazalca
1=globalno, 2=EU, 3=nacionalno
1=uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
2=podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni,
3=interni podatki
1=vsaj 10-leten niz podatkov
2=vsaj 5-leten niz podatkov
3=manj kot 5-leten niz podatkov
1=uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2=uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3=obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Drugi podatki
Metodologija zbiranja podatkov
Podatki o izpustih amonijaka za države članice Evropske unije so povzeti s spletne strani Evropske okoljske agencije. Gre za podatke, ki jih države poročajo Konvenciji LRTAP (UNECE Convention on Long-Range Transboundary Air Pollution) in po NEC direktivi (Direktiva 2016/2284 Evropskega parlamenta in Sveta).
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec
Podatki za države EU–27 so bili prevzeti s spletne strani Evropske okoljske agencije. Na podlagi podatkov za leti 1990 in 2022 je bil izračunan indeks zmanjšanja emisij za posamezne države EU ter za EU–27. Za namene medsebojne primerjave smo tudi podatke za Slovenijo povzeli po tem viru.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov) |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Emisije amonijaka v kmetijstvu |
t/leto |
Evropska okoljska agencija |
1990 in 2022 |
Z enoletno zamudo |
Redno |
9. 12. 2024 |
Da |