Dnevna mobilnost prebivalcev je temeljni kazalec delovanja in trendov razvoja prometnega sistema, posredno pa odraža tudi vplive prometnega sistema na okolje – večja kot je uporaba trajnostnih prevoznih načinov, manjši je vpliv prometnega sistema na okolje. Prebivalec Slovenije je v letu 2021 opravil v povprečju po 2,2 poti na dan, dolžina poti je bila povprečno 31 km (27 km v EU) in za to je porabil približno 52 minut (80 minut v EU). Več kot dve tretjini poti (67 %) je bilo opravljenih z avtomobilom, zgolj 3 % pa z javnimi prevoznimi sredstvi. Pri tem Slovenija negativno odstopa od povprečja EU, kjer je bilo z avtomobilom opravljenih 54% poti, z javnim prevozom pa 6 %. Z avtomobili je bilo v Sloveniji prevoženih 85 % vseh razdalj poti, z javnimi prevoznimi sredstvi pa 5 %. Javni prevoz je glavno prevozno sredstvo le na poteh z namenom izobraževanja, pri vseh ostalih namenih prevladuje uporaba avtomobilov. Pri 70 % poti z avtomobilom se je v njem peljal le voznik oz. je povprečna zasedenost avta znašala 1,5 osebe.
Kazalec prikazuje dnevno mobilnost prebivalcev Slovenije, starih od 15 do vključno 84 let. Gre za prikaz podatkov o dnevnih potovalnih navadah teh oseb, tj. o njihovih poteh do 300 km v posameznem dnevu: koliko poti opravijo, dolžina in trajanje vsake poti, kako jih opravijo (peš oz. s katerim prevoznim sredstvom) in s kakšnim namenom odhajajo na posamezno pot (npr. pot na delo ali v šolo, prosti čas, nakupovanje itd.).
Definicije pojmov:
Pot je razdalja, ki jo potnik opravi na javni površini (cesti) z določenim namenom/razlogom, npr. da pride v službo, šolo, gre po nakupih, na polje itd. Posamezno pot lahko opravi peš ali s katerim od prevoznih sredstev, enim ali več. Upoštevajo se poti, ki so daljše od 100 m in krajše od vključno 300 km. Pot lahko vključuje tudi prečkanje državne meje; pot, ki pa se v celoti opravi zunaj države, se ne upošteva v raziskovanju. Pot je lahko tudi krožna, npr. sprehod, rekreacijski tek.
Razdalja (v km) je dolžina prevožene/prehojene poti. Upoštevajo se razdalje poti na javnih površinah (ceste, železnice, razne vrste poti). Pot, ki poteka le po zasebni površini, se ne upošteva (npr. iz hiše na vrt, njivo).
Čas, porabljen za pot, je količina časa (v min), ki ga potnik potrebuje, da opravi posamezno pot.
Namen poti (razlog za pot) je glavna dejavnost na cilju posamezne poti, zaradi katere se je oseba odpravila na to pot. En namen označuje eno pot; s spremembo namena se začne nova pot. Možni nameni: delo (služba), poslovni opravki, izobraževanje (šola/fakulteta), peljati/priti iskat (npr. otroka), nakupovanje, prosti čas, osebni opravki.
Vrsta prevoznega sredstva je način premikanja glede na to, kako oz. s čim opravi oseba posamezno pot. Možnosti so: hoja/tek, kolo, osebni avto (kot voznik ali sopotnik), taksi, kombi, avtobus, vlak, motorno kolo.
Zasedenost osebnega vozila je opredeljena s številom oseb v osebnem avtomobilu ne glede na starost oseb (torej voznika in morebitnih sopotnikov).
Javni potniški prevoz zajema prevoz z avtobusi v mestnem in medkrajevnem prometu ter prevoz z vlaki, in sicer gre tu za linijski prevoz po vnaprej določenem voznem redu, vnaprej pa sta določena tudi cena in splošni prevozni pogoji.
Sopotništvo (angl. carpool ali carpooling) je delitev vožnje z osebnim avtomobilom tako, da se vozniku pridruži več sopotnikov (ti niso člani voznikovega gospodinjstva). Voznik in sopotniki si delijo stroške goriva. Voznik je lahko vsak dan drug. Sopotništvo je lahko redno dnevno ali tedensko, lahko pa tudi enkratno, ko se osebe dogovorijo, običajno prek spletnih aplikacij, za enkratno vožnjo. V proučevanje je zajeto sopotništvo med zaposlenimi in samozaposlenimi ter dijaki in študenti.
SURS, Dnevna mobilnost potnikov, 2023
Število poti na osebo na dan [število poti] | Povprečna razdalja na osebo na dan [km] | Povprečni potovalni čas na osebo na dan [min] | Stopnja zasedenosti osebnih avtomobilov [število potnikov] | Povprečna razdalja na pot [km] | Povprečno trajanje poti [min] | |
---|---|---|---|---|---|---|
vsi dnevi | 2,20 | 30,90 | 52 | 1,50 | 13,80 | 23 |
delovni dan | 2,40 | 32,30 | 55 | 1,30 | 13,30 | 22 |
nedelovni dan | 1,80 | 27,50 | 47 | 2 | 15,60 | 27 |
SURS, Dnevna mobilnost potnikov (2023)
Avtomobil, 67 % [%] | Hoja, tek, 21 % [%] | Kolo, 5 % [%] | Javni prevoz, 3 % [%] | Druga prevozna sredstva, 3 % [%] | |
---|---|---|---|---|---|
Slovenija | 67 | 21 | 5 | 3 | 3 |
DG MOVE, European Passenger Mobility Survey (2023)
Avtomobil, 54 % [%] | Hoja, 27 % [%] | Kolo, 8 % [%] | Javni prevoz, 6 % [%] | Drugo, 4 % [%] | Motorno kolo/moped, 2 % [%] | |
---|---|---|---|---|---|---|
EU | 54 | 27 | 8 | 6 | 4 | 2 |
SURS, Dnevna mobilnost potnikov (2023)
Drugo prevozno sredstvo [Število poti] | Hoja [Število poti] | Kolo [Število poti] | Javni prevoz [Število poti] | Avtomobil [Število poti] | |
---|---|---|---|---|---|
0,1-0,9 km | 8082 | 316239 | 32041 | 0 | 84344 |
1,0-2,4 km | 24184 | 239563 | 58851 | 4180 | 331025 |
2,5-4,9 km | 17986 | 149393 | 47520 | 12786 | 383018 |
5,0 - 9,9 km | 6606 | 90028 | 30620 | 20825 | 570362 |
10,0 - 19,9 km | 14127 | 13631 | 16964 | 24348 | 539143 |
20,0 - 300,0 km | 11728 | 0 | 16938 | 41077 | 662175 |
SURS, Dnevna mobilnost potnikov (2023)
Drugo prevozno sredstvo [Število poti] | Hoja [Število poti] | Kolo [Število poti] | Javni prevoz [Število poti] | Avtomobil [Število poti] | |
---|---|---|---|---|---|
15-25 let | 12967 | 89152 | 25510 | 60684 | 244116 |
26-40 let | 22660 | 174546 | 46910 | 9804 | 719881 |
41-55 let | 41691 | 202182 | 57522 | 16024 | 875667 |
56-70 let | 26264 | 231033 | 57104 | 13859 | 562286 |
71-84 let | 4674 | 112484 | 16903 | 5357 | 168118 |
Tako Slovenija kot EU nimata postavljenih ciljev ali ciljnih vrednosti, ki bi opredeljevale dnevno mobilnost potnikov na ravni države ali EU. Cilji so postavljeni posredno - z Evropskim zelenim dogovorom ter Strategijo trajnostne in pametne mobilnosti si EU prizadeva zmanjšati izpuste toplogrednih plinov, povezanih s prometom, za 90 % do leta 2050 v primerjavi z ravnjo iz leta 1990. To naj bi zagotovil pameten, konkurenčen, varen, dostopen in cenovno dostopen prometni sistem, kot to zahteva Podnebni zakon. Dnevna mobilnost potnikov je odraz prometnega sistema.
Cilji, ki se nanašajo na področje izdatkov za osebno mobilnost, so posredno opredeljeni v okviru:
Prebivalci Slovenije, stari od 15 do 84 let, so v letu 2021 opravili povprečno po 2,2 poti na dan, v letu 2017 pa po 2,7 poti. Povečal se je delež prebivalcev, ki na povprečen dan niso opravili nobene poti (v dolžini od 100 m do 300 km) – teh je bilo 24 %, leta 2017 pa 17 %. Na zmanjšanje števila poti je vplivala epidemija covida-19. Delež prebivalcev, ki so bili dnevno mobilni (v dnevu so opravili vsaj eno pot), je bil največji v goriški statistični regiji, 80-odstoten, najmanjši pa v posavski, 67-odstoten (na ravni države je bilo dnevno mobilnih 76 % prebivalcev). V posavski regiji je prebivalec na dan opravil po 1,9 poti, v osrednjeslovenski pa 2,7 poti. Povprečje na ravni države je bilo 2,2 poti na dan.
Prebivalci Slovenije so na svojih poteh dnevno opravili po 31 km in za to porabili približno 52 minut. Največkrat so uporabili osebni avtomobil; takšnih poti je bilo 67 %, kar je enako kot leta 2017. Vendar pa se je pri 70 % poti z avtomobilom v njem peljal le voznik oz. je povprečna zasedenost avta znašala 1,5 osebe (1,7 osebe v 2017). Z avtomobili je bilo prevoženih 85 % razdalj vseh poti, z javnimi prevoznimi sredstvi (avtobusi in vlaki) pa 5 %. V 2017 je bilo s slednjimi opravljenih 7 % razdalj vseh poti.
Drugi najpogostejši način premikanja je bilo pešačenje (vključno s tekom); na ta način je bilo opravljenih 21 % vseh poti. Najpogostejši način (71 %) je bilo le na poteh, krajših od enega kilometra. Na poteh, dolgih od 1 do 2,5 km, je bilo 36 % poti opravljenih peš, 9 % pa s kolesom.
Kot namen svoje poti so prebivalci Slovenije največkrat navedli: prosti čas (36 %), delo oz. službo (27 %) in nakupovanje (16 %). Le pri poteh, opravljenih z namenom izobraževanja, je bil največkrat uporabljen javni potniški prevoz (46 %), pri vseh preostalih namenih poti pa so prebivalci največkrat uporabili avtomobil.
Na 75 % poti na delo ali z dela so se prebivalci peljali z avtomobili. Te so najpogosteje (89 %) puščali na brezplačnih parkiriščih, večinoma tistih, ki jih zagotavljajo podjetja oz. delovne organizacije, v katerih so zaposleni, ali pa na javnih površinah (npr. ob cesti).
Po razdalji in trajanju so bile najkrajše poti, opravljene z namenom nakupovanja. Poti z namenom izobraževanja so bile v primerjavi s potmi na delo in z dela daljše in zanje je bilo porabljenega več časa.
Leta 2021 so prebivalci Slovenije 29 % svojih dnevnih poti opravili na okolju prijazen način, torej peš, s kolesom ali z javnim prevozom. Ženske so tako opravile 32 % svojih poti, moški pa 26 %. Gledano po starostnih skupinah so se trajnostno najbolj premikajo najstarejši (71–84 let) in najmlajši (15–25 let) prebivalci, saj so opravili 44 oz. 40 % svojih poti z javnim prevozom, peš ali s kolesom.
Glavne spremembe dnevnih mobilnostnih navad prebivalcev Slovenije med leti 2017 in 2021 so bile:
3 minute.
Raziskava na EU ravni, ki je bila izvedena leta 2021, je dala nekaj zanimivih podatkov o mobilnostni prebivalcev EU:
Cilji povzeti po:
Resolucija o nacionalnem programu razvoja prometa v Republiki Sloveniji za obdobje do leta 2030 (ReNPRP30)
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
SURS je raziskovanje Dnevna mobilnost potnikov izvedel s pomočjo evropskih sredstev in po Eurostatovih priporočilih za statistiko potniške mobilnosti (Eurostat guidelines on Passenger Mobility Statistics, Eurostat, December 2018). Podrobnosti metodologije so prevzeti iz “Dnevna mobilnost potnikov. Metodološko pojasnilo. SURS, 2023”.
Izbor enot opazovanja
Osnova za vzorčni okvir je bil Centralni register prebivalstva oz. na SURS-u pripravljena demografska podatkovna baza. Vzorčni okvir so sestavljali prebivalci Slovenije, ki so bili v obdobju zbiranja podatkov stari od 15 do vključno 84 let in so živeli v zasebnem gospodinjstvu.
Leta 2021 so podatke zbirali istočasno po telefonu in prek spleta. Vzorec je bil stratificiran. Stratumi so bili opredeljeni s spolom, izobrazbeno skupino (4) in starostno skupino (4). Skupno torej 32 stratumov. Razdelitev na telefonski in spletni del ni bila naključna, ampak je bila odvisna od tega ali ima oseba oz. gospodinjstvo, ki ji pripada, javno objavljeno telefonsko številko. Vzorec za spletno zbiranje podatkov je sestavljalo 20.554 izbranih oseb, vzorec za telefonsko zbiranje podatkov pa je sestavljalo 17.371 izbranih oseb; skupno torej 37.925 oseb.
Leta 2017 so podatke zbirali istočasno na terenu (z osebnim anketiranjem) in prek spleta. Za ta namen so oblikovali dva neodvisna vzorca prebivalcev. Vzorec za zbiranje podatkov prek spleta je bil stratificiran sistematičen, vzorec za terensko zbiranje podatkov pa stratificiran dvostopenjski (na prvi stopnji je bilo izbranih 1.143 vzorčnih enot, v vsaki izbrani vzorčni enoti na drugi stopnji pa je bilo izbranih po 7 oseb). Stratumi so bili opredeljeni s statistično regijo (12 regij) in s tipom naselja znotraj statističnih regij (6 tipov). Vzorec za spletno zbiranje podatkov je sestavljalo 15.015 izbranih oseb, starih od 15 do vključno 64 let. Vzorec za terensko zbiranje podatkov pa je sestavljala 8.001 izbrana oseba v starosti od 15 do vključno 84 let. Ker v vzorec za spletno zbiranje podatkov niso bili zajeti prebivalci, stari od 65 do vključno 84 let, so v vzorcu za terensko zbiranje podatkov to starostno skupino prevzorčili.
Zbiranje in viri podatkov
Podatki se zbirajo štiriletno. Na SURS jih zbirajo z raziskovanjem Dnevna mobilnost potnikov (TR-MOB), in sicer na dva nepovezana načina hkrati. Leta 2021 so podatke pridobili s spletnim vprašalnikom in s telefonskim anketiranjem (CATI), leta 2017 pa s spletnim vprašalnikom in z osebnim anketiranjem na terenu (CAPI) leta 2017.
Vprašalnik Dnevna mobilnost potnikov (TR-MOB) so sestavljali trije vsebinski sklopi:
Zbiranje podatkov je leta 2021 potekalo v dveh delih, in sicer spomladi od 14. maja do 18. junija in jeseni od 8. septembra do 19. oktobra. Prvotni načrt je bil, da bi zbiranje podatkov potekalo v celem letu 2021, zaradi epidemije covida-19 pa je zbiranje potekalo v navedenih obdobjih.
Leta 2017 je zbiranje podatkov potekalo v zadnjih dveh tednih septembra in v oktobru 2017.
Za obe leti velja, da v teh obdobjih ni bilo praznikov, šolsko in študijsko leto sta potekala in tedaj ni bilo vremenskih ekstremov; zato je obdobje vsakič lahko reprezentativno za celotno koledarsko leto.
Za ustrezne rezultate je bilo treba zagotovili enakomerno zastopanost delovnih in nedelovnih dni. Pri spletnem anketiranju se je opazovani dan za izbrano osebo določil vnaprej in je bil naveden v obvestilnem pismu, poslanem anketirancu. Pri terenskem in telefonskem anketiranju so za to, da so bili delovni in nedelovni dnevi enakomerno razporejeni, poskrbeli izvajalec anketiranja in anketarji.
Podatke o stopnji izobrazbe in statusu aktivnosti izbrane osebe ter dohodkov gospodinjstva so pridobili iz lastnih statističnih virov:
Podatkov za to raziskovanje ne pridobivajo iz administrativnih virov.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec:
Podatki so urejeni s kombinacijo sistematskih popravkov, individualnih popravkov in postopkov vstavljanja podatkov. Pri vstavljanju podatkov so uporabili metodo logičnega vstavljanja, metodo povprečne vrednosti, metodo notranjega darovalca.
Z uteževanjem se izboljšuje reprezentativnost podatkov, zbranih v raziskovanju, tako da so uteženi podatki čim bolj nepristranska ocena opazovane populacije v določeni časovni točki. Postopek uteževanja je bil določen glede na vzorčni načrt, neodgovor enote ter glede na razpoložljive pomožne populacijske spremenljivke, ki so jih uporabili za kalibracijo. Končna utež enote je tako produkt uteži zaradi verjetnosti izbora enot, uteži zaradi neodgovora ter kalibracijskega faktorja.
Opredelitev kazalca:
1 = globalno, 2 = EU, 3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo,
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
Drugi podatki
Metodologija zbiranja podatkov:
Evropska komisija je naročila vseevropsko raziskavo o „novih vzorcih mobilnosti“, ki zajema vse načine mobilnosti, vključno z mestnimi in neurbanimi potovanji, z uporabo metodologije, ki jo priporočajo Eurostatove smernice o mobilnosti potnikov. Raziskava je bila namenjena posameznikom, starim od 15 do 84 let, in je bila izvedena od marca do avgusta 2021. Merila je število potovanj in aktivnost v potniških kilometrih glede na način prevoza, s posebnim poudarkom na novih sistemih mobilnosti, sprejetih v mestih (npr. deljena in aktivna mobilnost ter uporaba vozil na alternativna goriva). Ker je v času raziskave pandemija COVID-19 še vedno trajala, zbrani podatki zagotavljajo vpogled v prve vplive pandemije na vzorce mobilnosti potnikov.
Pred izvedbo raziskave je bil opravljen sistematičen pregled predhodnih raziskav potovanj na ravni EU in na nacionalni ravni, da bi ugotovili prejšnje trende in vzpostavili osnovo za primerjavo.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec:
Eurostat guidelines on Passenger Mobility Statistics, Eurostat, December 2018 - https://ec.europa.eu/eurostat/documents/29567/3217334/Guidelines_on_Passenger_Mobility_Statistics+%282018_edition%29.pdf/f15955e3-d7b4-353b-7530-34c6c94d2ec1?t=1611654879518