Celostno prometno načrtovanje (CPN) na lokalni in državni ravni v Sloveniji hitro pridobiva na veljavi. Po vstopu v EU se je pričelo uveljavljanje tega pristopa tudi v Sloveniji, v zadnjem desetletju pa je doživel hiter napredek. Vedno več občin se odziva na spodbude EU in Ministrstva za infrastrukturo (MzI) ter pripravlja in izvaja Celostne prometne strategije (CPS, ang. Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP), ki so osrednje orodje CPN. Gre za strateški dokument, s katerim občina oriše svojo vizijo in cilje na področju prometa ter učinkovito zaporedje ukrepov, ki ji med uresničevanjem pomagajo doseči celostne spremembe in posledično višjo kakovost bivanja. Izvajanje strategij je nekaterim občinam že prineslo pomembne rezultate pri reševanju težav s prometom, kar je dobra spodbuda za druge občine.
Celostna prometna strategija je strateški dokument, s katerim Občina opredeli učinkovito zaporedje ukrepov na področju prometa, ki jih pomagajo uresničiti celostne spremembe in posledično boljšo kakovost bivanja. Trajnostni pristop, ki odlikuje CPS, uravnoveša gospodarski razvoj, socialno pravičnost in kakovost okolja. Prednost celovitega pogleda na promet so tudi pozitivni učinki na zdravje in okolje, saj se Občina z dokumentom CPS zavzema tudi za izboljšanje kakovosti zraka, zmanjšanje hrupa in blaženje podnebnih sprememb.
Kazalec prikazuje število slovenskih občin, ki so tradicionalno načrtovanje prometa nadgradile s celostnim pristopom. Pogoj za to je poleg izvajanja samih ukrepov trajnostne mobilnosti tudi celovit in strateški pristop k načrtovanju s pomočjo priprave CPS. To je dokumente, ki posamezne ukrepe združuje in jih postavlja v širši kontekst. Strategija se lahko pripravi na občinski ali regionalni ravni, trenutno je večina strategij v Sloveniji pripravljenih na občinski ravni. Ker zaenkrat ni državnega ali evropskega sistema preverjanja kakovosti CPS, kazalec vključuje vse dokumente s podobnim poimenovanjem in pristopom, kljub zavedanju, da je njihova kakovost zelo različna.
Smernice za pripravo CPS (MzIP, 2012) izpostavljajo naslednje prednosti CPN:
izboljšanje dostopa do sredstev - CPS lahko zagotovi dostop do sredstev, ki so na voljo za inovativne rešitve, in poveča konkurenčnost občine pri prijavah na razpise za evropska finančna sredstva.
Slovenska platforma za trajnostno mobilnost, 2021 (1. 06. 2021)
Občina | Regija | Število prebivalcev konec leta 2020 | Leto sprejema CPS |
Ajdovščina | Goriška | 19.671 | 2017 |
Ankaran | Obalno-kraška | 3.253 | 2020 |
Beltinci | Pomurska | 8.044 | 2017 |
Bled | Gorenjska | 7.983 | 2017 |
Bohinj | Gorenjska | 5.360 | 2019 |
Borovnica | Osrednjeslovenska | 4.625 | 2018 |
Bovec | Goriška | 3.193 | 2018 |
Brežice | Posavska | 24.250 | 2017 |
Celje | Savinjska | 49.069 | 2017 |
Cerklje na Gorenjskem | Gorenjska | 7.796 | 2020 |
Cerknica | Primorsko-notranjska | 11.668 | 2017 |
Cerkno | Goriška | 4.588 | 2018 |
Črna na Koroškem | Koroška | 3.271 | 2018 |
Črnomelj | Jugovzhodna Slovenija | 14.318 | 2017 |
Dobrova-Polhov Gradec | Osrednjeslovenska | 7.830 | 2020 |
Dravograd | Koroška | 8.891 | 2017 |
Gorje | Gorenjska | 2.759 | 2020 |
Gornja Radgona | Pomurska | 8.439 | 2017 |
Grosuplje | Osrednjeslovenska | 21.406 | 2017 |
Hoče-Slivnica | Podravska | 11.721 | 2017 |
Hrastnik | Zasavska | 9.139 | 2017 |
Idrija | Goriška | 11.793 | 2017 |
Ilirska Bistrica | Primorsko-notranjska | 13.337 | 2017 |
Ivančna Gorica | Osrednjeslovenska | 17.235 | 2017 |
Izola | Obalno-kraška | 16.589 | 2017 |
Jesenice | Gorenjska | 21.519 | 2017 |
Kamnik | Osrednjeslovenska | 29.933 | 2017 |
Kočevje | Jugovzhodna Slovenija | 15.702 | 2017 |
Koper | Obalno-kraška | 52.773 | 2017 |
Kozje | Savinjska | 3.010 | 2019 |
Kranj | Gorenjska | 57.133 | 2017 |
Križevci | Pomurska | 3.542 | 2019 |
Krško | Posavska | 26.078 | 2017 |
Laško | Savinjska | 13.085 | 2017 |
Lenart | Podravska | 8.532 | 2017 |
Lendava | Pomurska | 10.474 | 2017 |
Litija | Zasavska | 15.593 | 2017 |
Ljubljana | Osrednjeslovenska | 294.054 | 2011, 2017 |
Ljutomer | Pomurska | 11.233 | 2012, 2017 |
Logatec | Osrednjeslovenska | 14.514 | 2017 |
Maribor | Podravska | 112.395 | 2015 |
Medvode | Osrednjeslovenska | 16.781 | 2017 |
Metlika | Jugovzhodna Slovenija | 8.458 | 2017 |
Miklavž na Dravskem polju | Podravska | 6.980 | 2017 |
Mislinja | Koroška | 4.567 | 2017 |
Murska Sobota | Pomurska | 18.684 | 2008, 2017 |
Muta | Koroška | 3.415 | 2018 |
Nova Gorica | Goriška | 31.881 | 2006, 2017 |
Novo mesto | Jugovzhodna Slovenija | 37.430 | 2017 |
Ormož | Podravska | 11.916 | 2018 |
Piran | Obalno-kraška | 18.079 | 2017 |
Pivka | Primorsko-notranjska | 6.196 | 2018 |
Polzela | Savinjska | 6.346 | 2017 |
Postojna | Primorsko-notranjska | 16.518 | 2017 |
Prevalje | Koroška | 6.829 | 2017 |
Ptuj | Podravska | 23.636 | 2017 |
Radenci | Pomurska | 5.132 | 2017 |
Radlje ob Dravi | Koroška | 6.178 | 2017 |
Radovljica | Gorenjska | 19.034 | 2017 |
Ravne na Koroškem | Koroška | 11.343 | 2017 |
Ribnica | Jugovzhodna Slovenija | 9.619 | 2017 |
Rogaška Slatina | Savinjska | 11.210 | 2017 |
Sevnica | Posavska | 17.729 | 2017 |
Sežana | Obalno-kraška | 13.702 | 2018 |
Slovenj Gradec | Koroška | 16.609 | 2017 |
Slovenska Bistrica | Podravska | 25.890 | 2017 |
Slovenske Konjice | Savinjska | 15.161 | 2017 |
Šempeter-Vrtojba | Goriška | 6.245 | 2017 |
Šenčur | Gorenjska | 8.797 | 2017 |
Šentjur | Savinjska | 19.333 | 2017 |
Škofja Loka | Gorenjska | 23.336 | 2017 |
Šmarje pri Jelšah | Savinjska | 10.243 | 2017 |
Šoštanj | Savinjska | 8.870 | 2017 |
Štore | Savinjska | 4.511 | 2019 |
Tolmin | Goriška | 10.997 | 2017 |
Trbovlje | Zasavska | 16.014 | 2017 |
Trebnje | Jugovzhodna Slovenija | 13.262 | 2017 |
Tržič | Gorenjska | 15.003 | 2017 |
Velenje | Savinjska | 33.638 | 2017 |
Vrhnika | Osrednjeslovenska | 17.655 | 2017 |
Zagorje ob Savi | Zasavska | 16.402 | 2017 |
Zreče | Savinjska | 6.586 | 2017 |
Žalec | Savinjska | 21.557 | 2017 |
Železniki | Gorenjska | 6.686 | 2017 |
Žiri | Gorenjska | 4.952 | 2018 |
Slovenska platforma za trajnostno mobilnost, 2021 (1. 06. 2021)
Nacionalni program celostnega prometnega načrtovanja 2018 - 2028 (MzI, 2018) vsebuje cilj:
Cilj se nanaša na skupaj 85 občin s sprejeto občinsko CPS v letu 2020.
Celostno prometno načrtovanje izhaja iz izkušenj dobro delujočih praks mnogih evropskih mest, ki se z izzivi prometa ukvarjajo že dalj časa in uspešno uresničujejo ključna načela tega pristopa. V Veliki Britaniji, Franciji in Italiji so CPS že nekaj časa obvezne, zato imajo te države največ izkušenj z uvajanjem CPN in CPS in so bile vir navdiha Evropski komisiji pri aktivnem spodbujanju uvajanja CPS na evropski ravni. Celovit pregled stanja CPN in CPS v EU in posameznih državah podaja na spletni strani Evropske platforme za CPS (European Platform on SUMPs).
Celosten pristop k izzivom prometa nadgrajuje obstoječe metode načrtovanja in ustrezno upošteva načela strateškega razmišljanja, vključevanja, sodelovanja in vrednotenja. Ima merljive koristi in opazno dodano vrednost, zaradi katerih tudi pri nas vedno več deležnikov prepoznava prednosti uporabe tega pristopa v lokalnem in regionalnem okolju ter se odloči za pripravo CPS kljub temu, da slednja še ni zakonsko zahtevana. Do konca leta 2020 je tak dokument pripravilo in sprejelo v občinskem svetu 85 slovenskih občin. CPS so sprejele vse večje slovenske občine, zato zdaj živi v občinah s sprejeto CPS kar 75 % prebivalcev Slovenije.
V zadnjih nekaj letih je Evropska komisija izdala kar nekaj priporočil, usmeritev in spodbud na temo CPS. Vlada RS je tem sporočilom pritegnila in že nekaj časa dela na načinih, s katerimi bi občine spodbudila k izdelavi CPS. Napovedi, da bo Evropska unija dodelitev sredstev za promet pogojevala z obstojem tovrstnega strateškega dokumenta v občini, postajajo realnost. MzI je podobno logiko uveljavilo pri izvajanju Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike za programsko obdobje 2014-2020 v katerem je pogojevalo sofinanciranje investicij s področja trajnostne mobilnosti z obstojem CPS v občini.
MzI, pristojno za načrtovanje prometa v državi, je v zadnjih letih prepoznalo ključne probleme na področju trajnostne mobilnosti in pristopilo k načrtu za reševanje te problematike s pomočjo kohezijskih sredstev. Zato je v Operativni program za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014–2020 v okviru prednostne osi za spodbujanje nizkoogljičnih strategij za vse vrste območij, zlasti za mestna območja, uvrstila ukrepe trajnostne mobilnosti. Gre predvsem za izdelavo CPS z naselji mestnega značaja in za izvajanje ukrepov teh strategij, kot so: ureditev varnih dostopov do postaj in postajališč javnega prevoza, ureditev stojal in nadstrešnic za parkiranje koles, sistem P+R (parkiraj in se pelji), ureditev postajališč javnega prevoza ter pločnikov in kolesarskih stez. Poleg ustreznih infrastrukturnih pogojev za trajnostno mobilnost so se oblikovali in izvajali ustrezni ukrepi upravljanja mobilnosti, kot na primer izdelava mobilnostnih načrtov institucij, omejevanje prometa v mestnih jedrih za osebni promet, zelena mestna logistika, uporaba sodobnih tehnologij za učinkovito upravljanje mobilnosti in izobraževalno ozaveščevalne dejavnosti o trajnostni mobilnosti. Rezultat aktivnosti MzI je trenutno število sprejetih občinskih CPS v Sloveniji - 85 slovenskih občin v katerih živi 75 % prebivalcev Slovenije.
Pomembno je tudi usposabljanje za izdelovalce CPS, ki ga je zagotovilo MzI v sodelovanju s Slovensko platformo za trajnostno mobilnost. S tem izobraževanjem je bila v letih 2014 in 2015 ideja in koncept trajnostnega načrtovanja mobilnosti prenesena na približno 70 strokovnjakov s področja prometnega in prostorskega načrtovanja, kar prav tako pomeni pomemben premik v to smer. Z aktivno vlogo MzI se je v Sloveniji zgodil pomemben preboj na tem področju. V letu 2021 bo MzI izdalo nove smernice za izdelavo občinskih CPS in organiziralo nova izobraževanja za izdelovalce CPS.
Cilji povzeti po: Nacionalnem programu celostnega prometnega načrtovanja 2018 - 2028 (MzI, 2018).
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov: Slovenska platforma za trajnostno mobilnost in MzI spremljata stanje izdelave CPS v občinah.
Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec: MzI zaenkrat še nima mehanizma nadzora in certificiranja kakovosti CPS, vendar načrtuje vzpostavitev takega sistema sočasno s pričetkom sofinanciranja izdelave in izvajanja nove generacije CPS v letu 2021.
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir (hiperlink do podatkov |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Število slovenskih občin s sprejeto občinsko Celostno prometno strategijo |
Število |
Slovenska platforma za trajnostno mobilnost, 2021
|
/ |
Konec leta za tekoče leto |
Letno |
1.6.2021 |
Da |
Karta slovenskih občin s sprejeto Celostno prometno strategijo |
- |
Konec leta za tekoče leto |
Letno |
1.6.2021 |
Da |
Opredelitev kazalca
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni