KAZALCI OKOLJA

Ključno sporočilo
Good

V Sloveniji število vzgojnih in izobraževalnih ustanov v programu Ekošola nenehno raste. V šolskem letu 2018/19 je tako v program vključenih 722 ustanov, kar predstavlja 35 % vseh šol in vrtcev v Sloveniji. Preko okoljskih projektov je bilo tako v sistem okoljske vzgoje vključenih več kot 130.000 slovenskih otrok in šolarjev ter 8.500 vzgojiteljev in učiteljev. V mednarodnem merilu je bilo v program Ekošola ob koncu šolskega leta 2019/20 vključenih več kot 50.000 ustanov, od katerih jih je več kot 17.000 pridobila tudi znak zelena zastava. V svetovnem merilu je po zadnjih podatkih v programu sodelovalo več kot 21 milijonov otrok in preko 1,2 milijona. Na takšen način je bilo v sistem okoljskega izobraževanja vključenih več kot 7.000 lokalnih skupnosti.


Kazalec prikazuje gibanje števila vključenih ustanov v program Ekošola v Sloveniji v obdobju od šolskega leta 1995/96 do 2018/19 in delež vključenih ustanov v program Ekošola v skupnem številu šol ter število vključenih ustanov v program Ekošola v izbranih državah Evropske unije v obdobju od 1997/98 do 2018/19.

Mednarodni program Ekošola (Eco-Schools) je eden od programov Mednarodne fundacije za okoljsko vzgojo, FEE International, ki se v Sloveniji izvaja okviru Društva DOVES – FEE Slovenia od leta 1996. DOVES je kratica, ki označuje Društvo za Okoljsko Vzgojo Evrope v Sloveniji.

Program Ekošola je največja mreža otrok, vzgojiteljev in učiteljev, ki načela trajnostnega razvoja prenašajo in vključujejo v vsakodnevno učenje in življenje. Program si prizadeva za načrtno pospeševanje okoljskega izobraževanja in ozaveščanja mladih, predvsem o pomenu varovanja okolja in zdravja ljudi. Delo v programu Ekošola poteka po mednarodno primerljivi metodologiji sedmih korakov: ustanovitev eko-programskega odbora šole, priprava pregleda stanja okolja, priprava akcijskega načrta delovanja ekošole, spremljanje in ocenjevanje izvajanja načrta, priprava tematskih sklopov ekošole, obveščanje in sodelovanje s širšo skupnostjo in mediji ter sprejem ekolistine. (Smernice vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske vzgoje do univerzitetnega izobraževanja, 2010)

Ko ustanova uspešno izvede aktivnosti skladno s sedmimi koraki, pridobi mednarodno priznani okoljski znak zelena zastava kot dokazilo izpolnjevanja kriterijev mednarodnega programa Ekošola. Program se razvija tudi ob podpori Evropske komisije in Organizacije združenih narodov. V Sloveniji program temelji na ciljih vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj, ki so opredeljeni v nacionalnem učnem programu okoljske vzgoje ter v »Smernicah vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj od predšolske vzgoje do univerzitetnega izobraževanja«. Kazalec zajema gibanje števila vključenih ustanov v program Ekošola v Sloveniji in ustanov, ki pridobijo znak zelena zastava. Vključene ustanove so tiste, ki izvajajo okoljske aktivnosti po metodologiji sedmih korakov, ustanove »nagrajene« z znakom zelena zastava pa so tiste, ki aktivnosti uspešno zaključijo.


Grafi

Slika OP03-1: Eco-schools in Slovenia, 1996-2018
Viri:

Doves Society, 2019; SI-STAT, Statistical Office of the Republic of Slovenia.

Prikaži podatke
registered Eco-Schools [number] awarded Eco-Schools [number ] schools total [number ]
1995/96 2 0 2
1996/97 37 0 37
1997/98 47 17 47
1998/99 54 33 54
1999/00 59 43 59
2000/01 78 56 78
2001/02 105 79 105
2002/03 170 127 170
2003/04 206 159 206
2004/05 209 175 209
2005/06 263 199 263
2006/07 307 238 307
2007/08 383 284 383
2008/09 535 380 535
2009/10 628 423 628
2010/11 690 560 690
2011/12 705 560 705
2012/13 712 644 712
2013/14 717 646 717
2014/15 710 645 710
2015/16 712 647 712
2016/17 715 651 715
2017/18 717 653 717
2018/19 722 658 722
Slika OP03-2: Delež ekošol v skupnem številu šol, Slovenija, šolsko leto 2017/18
Viri:

Društvo Doves, 2019;SI-STAT, Statistični urad RS 2019, Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport 2019

Prikaži podatke
ekošole druge šole ekošole druge šole
2008/09 535 1821 29,38 70,62
2009/10 628 1836 34,20 65,80
2010/11 690 1861 37,08 62,92
2011/12 705 1891 37,28 62,72
2012/13 712 1907 37,34 62,66
2013/14 717 1926 37,23 62,77
2014/15 710 1817 39,08 60,92
2015/16 712 2030 35,07 64,93
Slika OP03-3: Število ekošol v Sloveniji in izbranih državah EU, 1997-2012
Viri:

Društvo Doves, 2010; Fundation on EnvironmentalEducation, 2011; Eurostat, 2011.

Opomba:

Opomba k Preglednici OP3-3 (*): Podatki za države EU je zagotovil FEE (FoundationofEnvironmentalEducation). Po informaciji FEE, ki je skrbnik baze podatkov, so v tabeli navedeni podatki, ki so zaradi težav pri vzdrževanju baze nepreverjeni in zato manj zanesljivi.

np = ni podatka

Prikaži podatke
Slovenija [št. ekošol/mio preb.] Grčija [št. ekošol/mio preb.] Portugalska [št. ekošol/mio preb.] Švedska [št. ekošol/mio preb.] Irska [št. ekošol/mio preb.] Združeno kraljestvo [št. ekošol/mio preb.] Danska [št. ekošol/mio preb.]
1997/98 24 8 12 17 33 14 15
1998/99 27 11 11 46 123 20 20
1999/00 30 12 12 56 203 25 24
2000/01 39 16 29 70 222 34 28
2001/02 53 16 28 97 287 49 51
2002/03 85 18 32 112 350 84 39
2003/04 103 20 30 126 405 80 39
2004/05 105 23 38 148 488 71 41
2005/06 131 25 43 151 552 121
2006/07 153 28 44 151 691 196
2007/08 191 34 65 174 677 250
2008/09 263 14 83 201 719 286
2009/10 307 36 83 220 716 284
2010/11 335
2011/12 342 28 94 278 906 376 35

Cilji

  • zagotoviti kakovostno izobrazbo ter spodbujati možnosti vseživljenjskega okolja za vsakogar,
  • izboljšati splošno poznavanje okolja in zakonitosti trajnostnega razvoja,
  • uveljaviti koncept trajnostnega razvoja kot integralni del razvoja Slovenije,
  • zagotoviti sistemsko in infrastrukturno podporo obstoječim okoljskim programom in njihovo povezavo,
  • razvoj novih okoljskih projektov,
  • vključiti okoljske programe in aktivnosti v obstoječe mreže in razvijati nove.

Od leta 1995 dalje, ko je začel v Sloveniji delovati program Ekošola, število sodelujočih šol nenehno narašča. Tako je bilo v Sloveniji v šolskem letu 2018/19 v program vključenih 722 ekošol. Program Ekošola je v 24 letih dosegel izjemen napredek, saj se je mreža ekošol razširila na celotno območje Slovenije in pokrila več starostnih ravni izobraževanja in več vrst ustanov. Ekošole tako predstavljajo približno 37 % vseh šol v Sloveniji, kar pomeni, da okoljska vzgoja postaja del vsakdanjega življenja mladih.

K uspehu in razširjenosti programa pomembno pripomore celovit in sistematičen pristop, ki omogoča, da vzgojitelji in pedagogi vsebine in aktivnosti programa vključujejo v vsakodnevni vzgojni in učni program ter aktivnosti prilagodijo načrtovanemu delu. V globalnem pogledu pa k uspehu programa prispeva partnerstvo med Mednarodno fundacijo za izobraževanje o okolju (FEE International) in Programom Združenih narodov za okolje (UNEP) kot globalno bazo znanja o varovanju okolja, še posebej v razvijajočih se delih sveta. Ponuja vrsto praktičnih rešitev in spodbud za uresničevanje okoljskega ozaveščanja v šoli in izven nje. Program Ekošola spodbuja načela demokratičnosti, odprtosti, vključevanjem različnih deležnikov in upoštevanjem predlogov posameznikov, zato poleg okoljskih vzgoje spodbuja tudi demokratično državljansko kulturo.

Mednarodni program Ekošola je postal eden najbolj prepoznanih in razširjenih programov okoljske vzgoje in izobraževanja v skoraj vseh državah članicah Evropske unije, mreža pa se širi tudi na druge celine. Trenutno je vanjo mrežo vključenih 67 držav iz vseh celin; Južnoafriška republika je leta 2003 postala prva članica FEE izven Evrope.

Financiranje programa Ekošola

V večini evropskih držav je program Ekošola financiran predvsem ali izključno s sistemskimi finančnimi viri, ki jih zagotavljajo pristojna ministrstva. V Sloveniji je program Ekošola financiran s pristojbinami, ki jih plačujejo vključene ustanove, s sponzorskimi sredstvi, v manjši meri pa tudi s sredstvi ministrstev, pristojnih za šolstvo in okolje.

Slovenija ima v okviru mednarodnega programa Ekošola poseben status, saj velja za eno najbolj uspešnih držav in jo postavljajo za zgled drugim. V okviru programa Ekošola se že vseskozi prizadeva za celostno okoljsko izobraževanje, v zadnjih dveh letih pa se med redne dejavnosti ekošol vključujejo tudi teme, ki jih v okviru programa Vzgoje in izobraževanja za trajnostni razvoj predlaga UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) strategija. (UNECE, 2005)


Metodologija

Podatki za Slovenijo

Cilji povzeti po: Transforming our world: The 2030 Agenda for sustainable development (UN, 2015)
Izvorna baza podatkov oz. vir: Društvo DOVES- FEE Slovenija.
Podatki o skupnem številu vrtcev in osnovnih šol v Sloveniji (graf OP03-2) so povzeti iz statistične podatkovne baze, ki jo vodi Statistični urad RS in zajemajo naslednje:
- podatke o številu vrtcev:  SI-STAT podatkovni portal → Demografsko in socialno področje → Izobraževanje → Otroci vključeni v vrtce (Vrtci po številu otrok in občini zavoda, Slovenija, letno)

- podatke o številu OŠ: SI-STAT podatkovni portal → Demografsko in socialno področje → Izobraževanje Osnovnošolsko izobraževanje  →  Osnovnošolsko izobraževanje mladine (Osnovne šole in učenci, vključeni v redne in prilagojene programe, po organizacijski obliki šole, Slovenija, letno). Za OŠ so povzeti podatki: »Matične in samostojne osnovne šole« in »Podružnice«. Šole za odrasle niso zajete.

Podatki o skupnem številu srednjih šol v Sloveniji so bili  za obdobje 1995-2000 povzeti iz Statističnega letopisa RS. Za obdobje med letoma 2000 in 2012: SI- STAT podatkovni portal → Demografsko in socialno področje → Izobraževanje →izbrani podatki o udeležencih in strokovnih delavcih v srednješolskem izobraževanju, za obdobje po 2012 pa po povpraševanju na Ministrstvu za izobraževanje, znanost ni šport. Podatki o srednjih šolah za izobraževanje odraslih niso zajeti. V kategorijo »vse šole« ni zajeto število dijaških domov in centrov šolskih in obšolskih dejavnosti, kljub temu, da nekateri izmed njih sodelujejo v programu Ekošola.
Skrbnik podatkov: Društvo DOVES- FEE Slovenija (ekošole), Statistični urad RS (vrtci, OŠ, SŠ, prebivalci), Ministrstvo za izobraževanje, znanost ni šport (SŠ 2012–2018).
Datum zajema podatkov: september 2019
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov: Podatki so prikazani za obdobje od šolskega leta 1995/96 do 2018/19 za ekošole oziroma za šole do konca šolskega leta 2018/2019. Podatki se zbirajo letno in so na voljo konec leta za prejšnje šolsko leto. Podatki o številu prebivalstva se nanašajo na popis prebivalstva, ki se praviloma osvežuje vsakih 10 let (2000, 2010).
Metodologija obdelave podatkov: Podatki o gibanju števila ekošol niso preračunani. Delež registriranih ekošol je izračunan kot razmerje med številom registriranih ekošol in vseh šol v prejšnjem šolskem letu oziroma v šolskem letu, za katerega so dostopni najnovejši podatki.
Informacija o kakovosti:
- Prednosti in slabosti kazalca:
Prednosti: Kazalec je zaradi enotne metodologije za vključitev ustanov v program Ekošola in kriterijev za pridobitev zelene zastave mednarodno primerljiv. Metodologija je opredeljena s strani Fundacije za izobraževanje o okolju (FEE).
Slabosti: Podatki o številu vključenih ustanov v program Ekošola, pridobljeni preko FEE International in drugih virov, se med seboj razlikujejo zaradi težav pri vzdrževanju enotne baze podatkov.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost:
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): srednje zanesljiv (neusklajeni podatki med različnimi viri)
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Projekcije/scenariji niso na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 2 (neusklajeni podatki med različnimi viri)
Časovna primerljivost: 2 (neusklajeni podatkovni nizi med FEE International in Slovenijo)
Prostorska primerljivost: 1

 

Podatki za druge države

Izvorna baza podatkov oz. vir: Fundacija za izobraževanje o okolju, FEE (Fundation on EnvironmentalEducation – FEE ekošole) in EUROSTAT (število prebivalcev).
Skrbnik podatkov: Fundacija za izobraževanje o okolju, FEE (Fundation on EnvironmentalEducation – FEE, ekošole), EUROSTAT (prebivalci).
Datum zajema podatkov za kazalec: julij 2013
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov: Podatki o številu ekošol so se zbirali letno in so bili na voljo konec leta za prejšnje šolsko leto. Novejši podatki o številu ekošol na spletni strani Fundacije za izobraževanje o okolju niso več dostopni. Podatki o številu prebivalstva se nanašajo na popis prebivalstva, ki se praviloma osvežuje vsakih 10 let (2000, 2010).
Metodologija obdelave podatkov: Podatki o številu ekošol so zaradi boljše primerljivosti med posameznimi državami preračunani na milijon prebivalcev. Število prebivalcev v posamezni državi je povzeto iz spletne strani Evropskega statističnega urada, EUROSTAT. Dostop do podatkov: Eurostat>Population>Demography - Nationaldata>Population>Population on 1. Januaryby age andsex (demo_pjan), 2010. Podatek o številu ekošol na milijon prebivalcev je izračunan npr. za obdobje 1997/98 na način: število ekošol v obdobju 1997/98 deljeno s številom prebivalstva na dan 1 januar 1998 krat milijon.
Informacija o kakovosti:
- Prednosti in slabosti kazalca:
Prednosti: Kazalec je zaradi enotne metodologije za vključitev ustanov v program Ekošola in kriterijev za pridobitev zelene zastave mednarodno primerljiv. Metodologija je opredeljena s strani FEE International.
Slabosti: Podatki o številu vključenih ustanov, pridobljeni preko FEE International, se mnogokrat razlikujejo od podatkov, ki jih dajejo na voljo posamezne države zaradi težav pri vzdrževanju enotne baze podatkov. Večina držav, v katerih preko organizacije FEE International izvajajo program Ekošola, ne objavi javno podatkov o številu vključenih ekošol.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost:
Zanesljivost kazalca (arhivski podatki): srednje zanesljiv (neusklajeni podatki med FEE ter posameznimi državami)
Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Projekcije/scenariji niso na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 3 (neusklajeni podatki med FEE International ter posameznimi državami)
Časovna primerljivost: 2 (neusklajeni podatki med različnimi viri)
Prostorska primerljivost: 1

Metodologija obdelave podatkov za ta kazalec

 

Datum zajema podatkov
Drugi viri in literatura