Količina komunalnih odpadkov v Sloveniji se je leta 2009 rahlo zmanjšala prvič po letu 2002. Leta 2009 je bilo zbranih 912.981 ton komunalnih odpadkov oziroma 449 kg odpadkov na prebivalca. Pri ravnanju s komunalnimi odpadki še vedno prevladuje odstranjevanje (71%), predvsem odlaganje (64 %).
Kazalec prikazuje količino komunalnih odpadkov na prebivalca v Sloveniji in drugi državah EU.
Komunalni odpadki so odpadki iz gospodinjstev in drugi odpadki, ki so po svoji naravi in sestavi podobni gospodinjskim. Po Zakonu o varstvu okolja (Ur. l. RS, št. 39/06, 70/08-ZVO-1B) se komunalni odpadki zbirajo in prevažajo v okviru obvezne občinske gospodarske javne službe varstva okolja. Ravnanje z njimi določa Uredba o ravnanju z odpadki (Ur. l. RS, št. 34/08).
Ravnanje s komunalnimi odpadki je v Sloveniji urejeno v okviru izvajanja obveznih občinskih gospodarskih javnih služb zbiranja komunalnih odpadkov, prevoza komunalnih odpadkov, obdelave mešanih komunalnih odpadkov in odlaganja ostankov po predelavi ali odstranjevanju komunalnih odpadkov.
Zbirka Ravnanje z odpadki, Agencija RS za okolje, 2010; SI-STAT podatkovni portal, Okoljski kazalniki, 2010.
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nastali odpadki - nenevarni in nevarni | t | 752807 | 786608 | 792046 | 797721 | 865620 | 885595 | 922829 | 912982 |
Nastali odpadki - nenevarni | t | 882688 | 919805 | 909405 | |||||
Nastali odpadki - nevarni | t | 2907 | 3024 | 3577 |
Zbirka Ravnanje z odpadki, Agencija RS za okolje, 2010; SI-STAT podatkovni portal, Okoljski kazalniki, 2010; EUROSTAT, Municipal waste generated, 2011.
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EU-27 | kg/prebivalca | 458 | 468 | 482 | 480 | 506 | 524 | 522 | 528 | 516 | 514 |
Slovenija (podatki ARSO) | kg/prebivalca | np | np | np | np | np | np | 450 | 411 | 402 | 417 |
Slovenija (podatki SURS) | kg/prebivalca | 515 | np | np | 523 | np | np | 438 | 407 | 418 | 417 |
Slovenija (podatki ARSO) | t | np | np | np | np | np | np | 839436 | 752807 | 786608 | 792046 |
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | |||||||
EU-27 | kg/prebivalca | 517 | 523 | 524 | 520 | 514 | |||||
Slovenija (podatki ARSO) | kg/prebivalca | 422 | 430 | 437 | 453 | 449 | |||||
Slovenija (podatki SURS) | kg/prebivalca | 422 | 431 | 439 | |||||||
Slovenija (podatki ARSO) | t | 797721 | 865620 | 885595 | 922829 | 912981 |
Zbirka Ravnanje z odpadki, Agencija Republike Slovenije za okolje, 2010
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
drugi postopki odstranitve | 1000 t | 1.7 | 0.1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
odlaganje odpadkov | 1000 t | 712.8 | 693.5 | 667.7 | 672.3 | 731.8 | 800.9 | 762.7 | 634.4 |
sežig odpadkov | 1000 t | 0 | 0 | 0.2 | 1.2 | 6.3 | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
drugi načini predelave | 1000 t | 4.9 | 6.2 | 1.8 | 3.5 | 4 | 2.4 | 3.1 | 0.5 |
uporaba odpadkov kot gorivo | 1000 t | 4.5 | 1.6 | 14.3 | 2.2 | 0 | 0.3 | 13.1 | 14 |
reciklaža | 1000 t | 7.1 | 11.3 | 112 | 129.1 | 96.8 | 361.6 | 355.5 | 349.8 |
drugi postopki odstranitve | % | 0.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
odlaganje odpadkov | % | 97.5 | 97.3 | 83.9 | 83.2 | 87.2 | 68.7 | 67.2 | 63.5 |
sežig odpadkov | % | 0 | 0 | 0 | 0.1 | 0.8 | 0 | 0 | 0 |
drugi načini predelave | % | 0.7 | 0.9 | 0.2 | 0.4 | 0.5 | 0.2 | 0.3 | 0.1 |
uporaba odpadkov kot gorivo | % | 0.6 | 0.2 | 1.8 | 0.3 | 0 | 0 | 1.2 | 1.4 |
reciklaža | % | 1 | 1.6 | 14.1 | 16 | 11.5 | 31 | 31.3 | 35 |
Okolje na dlani, 2007
EUROSTAT, Municipal waste generated, 2011.
Češka | Poljska | Latvija | Slovaška | Estonija | Litva | Romunija | Madžarska | Slovenija | Bolgarija | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | kg/preb | 279 | 275 | 338 | 283 | 406 | 401 | 383 | 457 | 407 | 500 |
2005 | kg/preb | 289 | 319 | 310 | 289 | 436 | 376 | 377 | 460 | 423 | 475 |
2006 | kg/preb | 296 | 321 | 411 | 301 | 399 | 390 | 388 | 468 | 432 | 446 |
2007 | kg/preb | 294 | 322 | 377 | 309 | 448 | 400 | 378 | 456 | 441 | 468 |
2008 | kg/preb | 306 | 320 | 331 | 328 | 391 | 407 | 392 | 453 | 459 | 467 |
2009 | kg/preb | 316 | 316 | 333 | 339 | 346 | 360 | 396 | 430 | 449 | 468 |
Grčija | Finska | Švedska | Portugalska | Belgija | EU-27 | Velika Britanija | Francija | Italija | Španija | ||
2002 | kg/preb | 423 | 459 | 468 | 439 | 487 | 527 | 600 | 532 | 524 | 645 |
2005 | kg/preb | 438 | 479 | 482 | 446 | 481 | 517 | 585 | 532 | 542 | 597 |
2006 | kg/preb | 443 | 495 | 497 | 454 | 484 | 523 | 587 | 538 | 553 | 599 |
2007 | kg/preb | 448 | 507 | 518 | 472 | 497 | 524 | 572 | 544 | 550 | 588 |
2008 | kg/preb | 453 | 522 | 515 | 485 | 491 | 520 | 546 | 543 | 545 | 559 |
2009 | kg/preb | 478 | 481 | 485 | 488 | 491 | 514 | 529 | 536 | 541 | 547 |
Nemčija | Avstrija | Nizozemska | Malta | Luksemburg | Irska | Ciper | Danska | ||||
2002 | kg/preb | 640 | 609 | 622 | 543 | 656 | 698 | 709 | 665 | ||
2005 | kg/preb | 564 | 620 | 624 | 624 | 678 | 740 | 739 | 737 | ||
2006 | kg/preb | 563 | 654 | 622 | 624 | 688 | 804 | 745 | 741 | ||
2007 | kg/preb | 582 | 598 | 630 | 652 | 700 | 788 | 754 | 792 | ||
2008 | kg/preb | 588 | 601 | 625 | 673 | 704 | 733 | 770 | 833 | ||
2009 | kg/preb | 587 | 591 | 616 | 647 | 707 | 742 | 778 | 822 |
• ločeno zbiranje odpadkov na izvoru in učinkovita obdelava (mehanska, biološka, termična) preostanka odpadkov po ločenem zbiranju,
• zmanjševanje količin odpadkov s povezovanjem proizvodnih in porabniških vzorcev ter navad, življenjskih navad, tehnoloških izboljšav, ekonomskih dejavnosti in ukrepov ter demografskih sprememb,
• v postopke pred odstranjevanjem odpadkov usmeriti vsaj 65 % nastalih količin komunalnih odpadkov ter snovno izrabiti vsaj 42 %.
Z gospodarsko rastjo ter večanjem kupne moči raste tudi količina odpadkov v gospodinjstvih. S tem se povečuje tudi raba naravnih virov, saj zaenkrat recikliramo le okoli tretjino teh odpadkov.
Po podatkih Agencije Republike Slovenije za okolje v Sloveniji nastane več kot 400 kg komunalnih odpadkov na prebivalca letno. Leta 2009 jih je nastalo 449 kg na prebivalca oziroma 912.981 ton. Količina se je od 2003, do 2008 povečala za 17 %, v letu 2009 pa je prvič po letu 2003 nekoliko padla in sicer na 449 kg na prebivalca.
Pri ravnanju z nenevarnimi komunalnimi odpadki v Sloveniji še vedno prevladuje odlaganje. Po letu 2007 smo ga sicer zmanjšali in 2009 smo odložili 20 % manj odpadkov kot v 2007. Leta 2009 smo jih tako odložili 64 % (634 tisoč ton), recikliranih je bilo 35 % komunalnih odpadkov (350 tisoč ton), kar je sicer 47-krat več kot leta 2002, a še vedno se več komunalnih odpadkov odstrani kot predela.
Ravnanje s komunalnimi odpadki je v Sloveniji v pristojnosti lokalnih skupnosti, saj se večji del odvija na medobčinskem nivoju, v bližnji prihodnosti pa se bo odvijalo na nivoju pokrajin. Problematiko ravnanja z odpadki bi bilo treba reševati v okviru zmogljivih centrov za ravnanje z odpadki, vendar njihova izgradnja ne poteka po predvidenih načrtih.
Za leto 2009 so občine poročale o 58 podjetjih, ki so imenovana za zbiranje komunalnih odpadkov, in 45 podjetjih, ki imajo obveznosti za poročanje v zvezi z odlaganjem komunalnih odpadkov. Problematično je prav veliko število izvajalcev javnih služb in prinaša veliko razdrobljenost, neenake standarde izvajanja javne službe, drage storitve javnih služb, pomanjkljivo usposobljenost kadra, državnemu inšpektoratu pa težave pri nadzoru nad izvajalci. Glede na značilnosti posameznih prispevnih območij, odnos občin do problematike ravnanja s komunalnimi odpadki, način dela in organiziranost izvajalcev občinskih javnih služb, nadzor občinskih inšpektoratov in s tem ozaveščenost lokalnega prebivalstva so podatki o zbranih in odloženih komunalnih odpadkih po občinah pri nas zelo različni. (Dejak, Buda, Jukić Soršak, Koželj, 2010).
Zaradi nezadovoljivega trenutnega stanja pri ravnanju s komunalnimi odpadki ter da bi izboljšali in dosegali cilje ponovne uporabe in recikliranja v RS do leta 2020, je v pripravi nov programsko-zakonodajni paket za komunalne odpadke, v katerem bodo med drugim določeni minimalni oskrbovalni standardi, tehnični ukrepi in normative za opravljanje javnih služb, obveznosti glede zagotavljanja infrastrukture na lokalni ravni za izvajanje javnih služb ter obveznosti izvirnega povzročitelja komunalnih odpadkov glede ločenega zbiranja na izvoru. Glavne spremembe narekuje nova določba o obveznem ločenem zbiranju odpadkov od vrat do vrat za odpadno embalažo in biološke odpadke, na ekoloških otokih pa bodo zbirali le še steklo in papir ter uvedba ločenega zbiranja vsaj papirja, kovinske in plastične embalaže ter kuhinjskih odpadkov v javnih ustanovah in podjetjih. Postavljeni bodo tudi novi cilji predelave in odlaganja. Cilji ravnanja z odpadki se bodo iz državne ravni prenesli na raven Statističnih regij. Večji poudarek bo tudi na ozaveščanju prebivalstva ter izvajanju zbiralnih akcij, ki bodo imele urejen brezplačni odvoz. Delovanje v smeri zmanjševanja oziroma manjše porabe in ne le ločevanja ter obdelave odpadkov v prihajajočem programsko-zakonodajnem paketu še ni zajeto, se pa načrtuje v naslednjih korakih.
Količina nastalih komunalnih odpadkov se med državami članicami EU precej razlikuje, kar je predvsem posledica različnih družbeno-gospodarskih razmer ter različnih ravni okoljske ozaveščenosti. Leta 2009 je na območju EU-27 v povprečju nastalo 524 kg komunalnih odpadkov na prebivalca. Količina nastalih odpadkov v EU-27 se sicer povečuje, vendar je povečevanje počasnejše od rasti BDP, kar nakazuje prekinitev povezave z gospodarsko rastjo. Povečevanje količin odpadkov je bilo v glavnem posledica vse večjega števila gospodinjstev in potrošnje v gospodinjstvih.
V zadnjem času se v Evropski uniji zraven učinkovitega zbiranja in ločevanja komunalnih odpadkov, glede na hierarhijo ravnanja z odpadki vedno bolj poudarja preprečevanje nastajanja odpadkov. V Sloveniji smo glede tega šele v začetni fazi, saj so nujne spremembe tako pri izdelavi izdelkov kot tudi visoka okoljska ozaveščenost prebivalstva.
Podatki za Slovenijo in druge države:
Cilji so povzeti po: Resoluciji o nacionalnem programu varstva okolja 2005-2012 (ReNPVO, Ur. list RS, št. 2/06)
Izvorna baza podatkov oz. vir: Analiza letnih poročil o ravnanju z odpadki; Zbirka Ravnanje z odpadki, Agencija RS za okolje.Statistični urad RS > SI-STAT podatkovni portal > Okolje in naravni viri > Okolje > Okoljski kazalniki > Kazalniki za odpadke, Slovenija, letno.
EUROSTAT > Environmental Data Centre on Waste > Sectors > Municipal waste generated.
Skrbnik podatkov: Agencija RS za okolje (kontaktna oseba: Brigita Šarc) in Statistični urad RS (kontaktna oseba: Mojca Žitnik); EUROSTAT.
Datum zajema podatkov za kazalec: 7. marec 2011
Metodologija in frekvenca zbiranja podatkov za kazalec:
Podatki so zajeti za obdobje 1995-2009. Ministrstvo za okolje in prostor – Agencija Republike Slovenije za okolje spremlja nastajanje komunalnih odpadkov od leta 2001. Skladno z Odredbo o ravnanju z ločeno zbranimi frakcijami pri opravljanju javne službe ravnanja s komunalnimi odpadki (Ur. l. RS, št. 21/01) izvajalci javne službe za zbiranje komunalnih odpadkov Agenciji Republike Slovenije za okolje sporočajo podatke o zbranih količinah enkrat na leto (31. 3.) na predpisanih obrazcih. Preveri se vsebina vsakega pridobljenega in izpolnjenega obrazca. Če so na njem pomanjkljivosti, se podatki usklajujejo z zavezancem. Pridobljena poročila se vnesejo v zbirko podatkov. Iz podatkov o zbranih količinah se sklepa o količini nastalih komunalnih odpadkov.
Količine nastalih komunalnih odpadkov spremlja tudi Statistični urad Republike Slovenije in jih objavlja na spletnem podatkovnem portalu SI-STAT. Podatki so pridobljeni s statističnim raziskovanjem, ki se izvaja v sodelovanju z Agencijo RS za okolje.
Do leta 2007 so bili nevarni komunalni odpadki zajeti v okviru komunalnih odpadkov, po letu 2007 pa se nevarni komunalni odpadki(kot del nevarnih odpadkov)beležijo posebej.
Leta 2008 je prišlo do uskladitve metodologije zbiranja in obravnavanja podatkov o zbranih količinah odpadkov, tako da so s tem letom podatki Agencije RS za okolje in Statističnega urada RS usklajeni in se v naslednjih letih ne bodo več poročali ločeno.
Število prebivalcev za izračun kazalca je vzeto iz Statističnega letopisa (stanje meseca decembra za tekoče leto).
Podatki za EU-27 (Municipal waste generated) so povzeti po Eurostatu marca 2011. Podatke o zbranih količinah odpadkov zbirajo s posebnimi vprašalniki Državni statistični uradi oziroma okoljska Ministrstva.
Metodologija obdelave podatkov:
Za izdelavo slike OD1-1 so uporabljeni podatki o zbrani količini komunalnih odpadkov v Sloveniji zbrani na Agenciji Republike Slovenije za okolje ter na Statističnem uradu Slovenije.
Na sliki OD1-2 so količine komunalnih odpadkov preračunane na prebivalca, pri čemer je bilo upoštevano število prebivalcev za 31. december tekočega leta. Prikazana je tudi primerjava z državami EU-27 ter prikaz razlik med podatki ARSO in SURS.
Na sliki OD1-3 so prikazani deleži predelave in odstranjevanja komunalnih odpadkov v Sloveniji v obdobju 2002-2009, na sliki OD1-4 pa nastajanje in zbiranje odpadkov v Sloveniji.
Prikazane so tudi količine zbranih komunalnih odpadkov na prebivalca za posamezne države EU-27 (OD1-5). Podatke o zbranih količinah odpadkov posamezne države posredujejo EUROSTAT-u, kjer so nato na podlagi podatkov o prebivalstvu iz baze podatkov NewCronos preračunani na prebivalca.
Informacije o kakovosti:
- Prednosti in slabosti kazalca: Metodologija zbiranja podatkov o komunalnih odpadkih na Agenciji RS za okolje in Statističnem Uradu RS je bila v preteklih letih nekoliko drugačna, zato ti podatki niso neposredno primerljivi in prihaja do odstopanj. Zaradi različne organizacije zbiranja in ravnanja s komunalnimi odpadki, podatki med posameznimi državami niso popolnoma primerljivi. Če podatki za posamezne države niso bili na voljo so bili nadomeščeni z ocenami.
- Relevantnost, točnost, robustnost, negotovost :
• Zanesljivost kazalca (arhivski podatki):Podatki so zanesljivi.
• Negotovost kazalca (scenariji/projekcije): Scenariji in projekcije niso na voljo.
- Skupna ocena (1 = brez večjih pripomb, 3 = podatki z zadržkom):
Relevantnost: 1
Točnost: 1
Časovna primerljivost: 2
Prostorska primerljivost: 2
Drugi viri in literatura:
- Dejak B., Buda K., Jukić Soršak L., Koželj I., 2010. Sistem ravnanja z odpadki – kje smo in kam gremo. Okolje & prostor, julij 2010.
- EUROSTAT, 2011. Municipal waste generated.(citirano 7. marec 2011).
- OKOLJE NA DLANI : Slovenija. 2007. Ljubljana, Ministrstvo za okolje in prostor, Agencija Republike Slovenije za okolje, 112 str.
- SOER 2010. Evropsko okolje: stanje in napovedi 2010. Strnjeno poročilo.