Intenzivnost CO2 v komercialnem in institucionalnem sektorju se je leta 2020 v primerjavi z letom prej še nekoliko povečala, in sicer na 33 t CO2/mio EUR1995, s čimer je za letnim ciljem zaostala za 0,7 odstotne točke. Cilj za leto 2020 tako ni bil dosežen, kar pa je posledica zmanjšanja dodane vrednosti za 3,8 %, do katerega je prišlo zaradi izvajanja ukrepov za preprečevanje širjenja virusa SARS-CoV-2. V primerjavi z letom 2010 je bila intenzivnost nižja za 55 %. Ker se energetska statistika za ta sektor izračunava kot razlika med skupno rabo energije in rabo energije v vseh drugih sektorjih, je kazalec grob, kar otežuje razlago medletnih sprememb.
Kazalec intenzivnost CO2 v komercialnem in institucionalnem sektorju opisuje ogljični odtis komercialnega in institucionalnega sektorja, torej koliko izpustov CO2 se v tem sektorju sprosti na evro dodane vrednosti. K njegovi nižji vrednosti prispevajo predvsem nižj izpusti CO2 v teh sektorjih, ki je posledica nižje rabe energije zaradi izvajanja ukrepov URE in izrabe OVE, pa tudi dober gospodarski položaj komercialnega in institucionalnega sektorja.
Statistični urad RS, Institut Jožef Stefan - Center za energetsko učinkovitost
Vrednost kazalca leta 2005 [t CO2/mio EUR1995] | Ciljne vrednosti kazalca [t CO2/mio EUR1995] | Vrednosti kazalca v obdobju 2010–2020 [t CO2/mio EUR1995] | |
---|---|---|---|
2005 | 99,03 | ||
2010 | 73,71 | ||
2011 | 64,93 | ||
2012 | 47,61 | 47,61 | |
2013 | 45,69 | 51,98 | |
2014 | 43,78 | 38,82 | |
2015 | 41,86 | 42,74 | |
2016 | 39,95 | 49,06 | |
2017 | 38,03 | 36,73 | |
2018 | 36,12 | 31,90 | |
2019 | 34,20 | 32,30 | |
2020 | 32,29 | 32,98 |
Cilj OP TGP je zmanjšanje intenzivnosti CO2 v komercialnem in institucionalnem sektorju, in sicer predvsem zaradi zmanjšanja rabe goriv in s tem posledično tudi izpustov TGP v tem sektorju. Cilj do leta 2020, zastavljen v OP TGP, je bil popravljen v skladu z dopolnjeno metodologijo IPCC*1, po kateri se evidence izpustov izračunavajo od leta 2015 naprej, kot je predpisano v izvedbeni uredbi 749/2014*2, in znaša 32,3 t CO2/mio EUR1995. Ciljne vrednosti za vmesna leta so določene z linearno interpolacijo glede na ciljno vrednost kazalca za leto 2020.
Opombi:
*1 Intergovernmental Panel on Climate Change
*2 Izvedbena uredba Komisije (EU) št. 749/2014 z dne 30. junija 2014 o strukturi, obliki, postopkih predložitve in pregledu informacij, ki jih sporočajo države članice v skladu z Uredbo (EU) št. 525/2013 Evropskega parlamenta in Sveta, UL L 203, z dne 11. 7. 2014
Intenzivnost CO2 v komercialnem in institucionalnem sektorju je leta 2020 znašala 33 t CO2/mio EUR1995. Potem, ko je bila leta 2019 na ravni cilja za leto 2020, se je leto kasneje povečala že drugo leto zapored in s tem za ciljem za to leto, ki je bil 32,3 t CO2/mio EUR1995, zaostala za 2 %. Do povečanja intenzivnosti CO2 je prišlo kljub temu, da se količina izpustov CO2 leta 2020 zmanjšala za skoraj 2 %, ob tem, da se je povprečni letni temperaturni primanjkljaj za Slovenijo celo povečal, za 3,3 %*1. Povečanje intenzivnosti CO2, in s tem nedoseganje cilja za leto 2020, je bilo posledica zmanjšanja dodane vrednosti za 3,8 %, do katerega je prišlo zaradi izvajanja ukrepov za preprečevanje širjenja virusa SARS-CoV-2. V obdobju 2010–2020 je bilo po letih 2012 in 2013 to šele tretje, in obenem daleč največje, zmanjšanje dodane vrednosti v komercialnem in institucionalnem sektorju. Če bi dodana vrednost leta 2020 ostala na ravni iz leta 2019, bi intenzivnost CO2 znašala 31,7 t CO2/mio EUR1995 in cilj za leto 2020 bi bil dosežen oz. presežen za 0,6 odstotne točke. Leto 2020 zato za zasledovanje trendov ni reprezentativno.
Delež OVE v končni rabi energentov brez električne energije in daljinske toplote se je v komercialnem in institucionalnem sektorju med letoma 2019 in 2020 sicer povečal z 9,4 na 10,8 %, kar je tudi najvišja vrednost tega deleža v obdobju 2005-2020. Ob tem je treba poudariti, da se rabe energije, in s tem tudi izpuste CO2, za ta segment ne spremlja statistično, ampak izračunava kot ostanek v energetski bilanci, zato vzrokov za nihanja tako rabe energije, kot tudi izpustov in zato intenzivnosti CO2 ni mogoče natančneje določiti. Vzpostavitev statističnega spremljanja rabe energije v tem segmentu bi omogočila realnejše spremljanje izpustov in s tem tudi intenzivnosti CO2. V obdobju 2010−2020 se je intenzivnost CO2 zmanjšala za 55 %, in sicer tako na račun zmanjšanja izpustov CO2 za 49 % kot tudi hkratnega povečanja dodane vrednosti za 15 %.
Opomba:
*3 Povprečni letni temperaturni primanjkljaj za Slovenijo (v K*dni/leto): 2018 – 2.669, 2019 - 2.691, 2020 – 2.779 (izračun IJS-CEU)
Cilji povzeti po:
Cilji so povzeti po Operativnem programu ukrepov zmanjšanja emisij toplogrednih plinov do leta 2020 (OP TGP)
Podatki za Slovenijo
Metodologija zbiranja podatkov:
Podatki, potrebni za izračun dodane vrednosti komercialnega in institucionalnega sektorja (mio EUR1995), so javno dostopni na SiStat portalu Statističnega urada RS (SURS). Podatke o izpustih CO2 v komercialnem in institucionalnem sektorju izračunava Agencija RS za okolje (ARSO). Podatki so pripravljeni v okviru poročanja evidenc izpustov TGP za UNFCCC*4 in so javno dostopni na spletni strani ARSO oz. Eionet*5 portalu.
Metodologija obdelave podatkov:
Kazalec intenzivnost CO2 v komercialnem in institucionalnem sektorju je definiran kot razmerje med izpusti CO2 in dodano vrednostjo za komercialni in institucionalni sektor. Za izračun kazalca, ki se ga spremlja na letni ravni, sta potrebna naslednja podatka:
Podatkovni viri
Podatkovni niz |
Enota |
Vir |
Obdobje uporabljenih podatkov |
Razpoložljivost podatka |
Frekvenca osveževanja podatkov |
Datum zajema podatkov |
Mednarodna primerljivost podatkovnega niza |
Izpusti CO2 v komercialnem in institucionalnem sektorju |
kt CO2 |
2005, |
marca za predpreteklo leto*6 |
enkrat letno |
15. 3. 2022 |
da |
|
Dodana vrednost panog G−S in U za leto 1995 v tekočih cenah |
mio EUR1995 |
SURS |
2005, |
obstoječ podatek |
enkrat letno |
9. 4. 2022 |
da |
Letna sprememba obsega dodane vrednosti panog G−S in U od leta 1996 do leta X-1 |
% |
SURS |
2005, |
avgusta za preteklo leto |
enkrat letno |
9. 4. 2022 |
da |
Opredelitev kazalca:
1 = globalno
2 = EU
3 = nacionalno
1 = uradni podatki, ki so javni in se poročajo v skladu z EU zakonodajo
2 = podatki, ki so dostopni javnosti, vendar niso uradni
3 = interni podatki
1 = vsaj 10-leten niz podatkov
2 = vsaj 5-leten niz podatkov
3 = manj kot 5-leten niz podatkov
1 = uradni prostorski podatki, dostopni tudi za nižje ravni od nacionalne
2 = uradni prostorski podatki na nacionalni ravni
3 = obstajajo prostorski podatki, ki pa niso uradni
Opombi:
*4 United Nations Framework Convention on Climate Change
*5 European Environment Information and Observation Network
*6 Prva verzija podatkov za predpreteklo leto je na voljo 15. januarja. Rok za poročanje končnih podatkov za EU je 15. marec, za UNFCCC pa 15. april.